Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 104 reacties, 45.811 views •

Adobe heeft software aangekondigd waarmee Flash-streams kunnen worden afgespeeld op iOS-devices, zoals de iPhone, de iPad en de iPod touch. De software werkt aan de kant van de server: daar wordt de stream aangepast op het apparaat.

Daardoor serveert een site een Flash-filmpje aan een desktop, terwijl voor een smartphone of tablet een ander formaat in html5 wordt uitgespuugd. Daardoor hoeft Flash niet geïnstalleerd te zijn op een mobiel device, aldus ontwikkelaar Adobe. Omdat Flash-ondersteuning niet langer nodig is, kan Flash-content ook draaien op iOS-devices, claimt Adobe.

Met deze stap lijkt Adobe de handdoek in de ring te werpen: eerder deed het bedrijf nog zijn best om Flash voor elk smartphoneplatform uit te brengen. Onder meer vanaf Android 2.2 wordt Flash ondersteund, maar omdat het weergeven van Flash intensief is voor de processor en de accu, besluiten veel gebruikers de applicatie niet te installeren of uit te schakelen.

De stap betekent niet dat alle Flash-content op internet afgespeeld kan worden op iPads en iPhones. Alleen als de sitebouwer heeft gewerkt met de nieuwe software Adobe Flash Server 4.5, kan de Flash-content op een iOS-device worden weergegeven. Flash-content die nu al op internet is gepubliceerd, zal naar alle waarschijnlijkheid niet worden omgezet.

Adobe Flash op iPhone 3GS

Reacties (104)

Reactiefilter:-11040100+155+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
De gebruikers van Flash Media Server hebben bij Adobe de wens neergelegd dat ze ook streams willen aanbieden op iOS en andere devices. Adobe is hierop ingegaan en heeft deze functionaliteit toegevoegd.

De rest van het artikel is suggestief en feitelijk onwaar. Voor het maken van een website is Flash meestal overbodig en is een combinatie van Javascript en HTML5 veel wenselijker. Maar Flash is meer dan het afspelen van filmpjes en het weergeven van banners. De wereld van Cusual Games is een miljarden business. Een groot deel van de meest verkochte apps in de Apple Appstore is zelfs gemaakt in Flash.
omdat het weergeven van Flash intensief is voor de processor en de accu
Totale nonsense. Flash is niet meer processor intensief of een grotere belasting voor de accu dan HTML5 of een native iOS app. In het ene geval zal het weergeven van een h264 video in Flash meer CPU intensief zijn, in het andere geval zal de HTML5 variant meer CPU intensief zijn. Voor non-video applicaties hangt het vooral af van de programmeerkunsten van de ontwikkelaar.
Met deze stap lijkt Adobe de handdoek in de ring te werpen
Denk het niet. Flash Molehill is bijna gereed. Ik wens jullie veel success om dit in HTML5 te realiseren: MAX Racer demo
Een groot deel van de meest verkochte apps in de Apple Appstore is zelfs gemaakt in Flash.
Een deel ken misschien zijn oorsprong in de flash wereld (omdat er toen geen alternatief was voor casual games) maar ik ben relatief zeker dat er in de Appstore weinig games zijn te vinden die gemaakt zijn in Flash.
Totale nonsense. Flash is niet meer processor intensief of een grotere belasting voor de accu dan HTML5 of een native iOS app.
Waarschijnlijk nooit de belasting van flash bekeken op non Windows computers. De runtime van Adobe op OSX is zo schitterend dat het voor enorme spikes zorgt in het CPU gebruik. Google maar eens naar "mac flash cpu"

Geen wonder dat ze bij Apple een aversie van het ding hebben gekregen. Als de ondersteuning van OSX een indicatie mocht zijn voor wat het op IOS zou geven dan lijkt het mij zelf logisch dat ze het hebben geweerd of flash zelf niet meer bundelen met OSX.

Want dat is iets wat vaak over het hoofd wordt gezien dat Adobe heel veel moeite heeft om kwaliteit (in combinatie met autonomie) te pushen naar alternatieve platformen. Want uiteindelijk gezien HTML5 een open standaard is heeft Apple weinig (evils) te winnen bij het pushen van HTML5.

Eindelijk eens een bedrijf die het nodig vond om Adobe eens in hun kl*ten te stampen op dat vlak want de afgelopen jaren waren ze echt lui en kwalitatief ging het met zienderogen achteruit.
Denk het niet. Flash Molehill is bijna gereed. Ik wens jullie veel success om dit in HTML5 te realiseren: MAX Racer demo
Hoeft ook niet er zijn legio mogelijkheden genoeg om content in 3D weer te geven op het net. Zelf met betere content tools -> http://unity3d.com/ En je moet niet naar HTML5 wijzen maar naar WebGL.

Uiteindelijk is dit bij ons de reden in een specifiek project om hoogstwaarschijnlijk voor unity te kiezen.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 10 september 2011 14:24]

Een deel ken misschien zijn oorsprong in de flash wereld (omdat er toen geen alternatief was voor casual games) maar ik ben relatief zeker dat er in de Appstore weinig games zijn te vinden die gemaakt zijn in Flash.
The best selling iPad app on the App Store was created with Adobe Flash
De runtime van Adobe op OSX is zo schitterend dat het voor enorme spikes zorgt in het CPU gebruik
Zeker waar, maar bij elke nieuwe versie wordt er flinke vooruitgang geboekt.
Zelf met betere content tools -> http://unity3d.com/
Gelukkig kun je exporteren naar Flash anders heb je niemand die het af kan spelen.
Een Flash speler neemt veel resources, teveel voor wat het doet. Onder OS X is het nog weer erger dan onder Windows. Onder iOS zullen we het nooit weten... Frash is niet officieel door Adobe ondersteund, en telt dus niet mee.

Onder Android werkt Flash wel. Flash werkt veel met mouse over events. Dat werkt dus niet op een tablet met een touch interface. Heel veel Flash sites werken gebrekkig op een Galaxy S / Tab, scrollen op een pagina waar ineens een stukje Flash staat: haperingen. Daarnaast krijg je een Galaxy S met Flash goed warm, en je accuduur vliegt omlaag.

@TheBorg
Deze discussie gaat over de Flash player, als ontwikkeltool kan het goed werken, als je het kunt overzetten naar iets wat beter en efficiënter uit te voeren is.
Denk het niet. Flash Molehill is bijna gereed. Ik wens jullie veel success om dit in HTML5 te realiseren: MAX Racer demo
Heel fijn, maar fullscreen video games doe je, zowel op desktop als op mobile device, in het algemeen nog altijd als native app.

Voor wat simpele 3d integratie in websites zou het wel handig zijn. (Initieel zou het in elk geval wel weer overgebruikt gaan worden vanwege de 'wow'-factor.) Echter staat WebGL ondertussen ook niet stil. Geef het een jaartje of twee en daarna is Molehill voor integratie van 3d content in websites ook niet meer nodig. (Behalve misschien voor Internet Explorer als Microsoft achter de wagen aan blijft lopen.)
Heel fijn, maar fullscreen video games doe je, zowel op desktop als op mobile device, in het algemeen nog altijd als native app.
Juist niet. Denk eens aan de kostenbesparing als je één broncode kan gebruiken voor alle plarformen.
Gebruik SDL en dan heb je 5 regels code nodig voor OS-X, Windows en Linux. Spreek uit ervaring.
Het is niet dat we toch teveel processing power hebben.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 10 september 2011 16:54]

Prima! Maar maak dan native iOS / Android programma's van je met Flash gemaakte programma.
Totale nonsense. Flash is niet meer processor intensief of een grotere belasting voor de accu dan HTML5 of een native iOS app
Ik zie redelijk wat content in html5 en flash, maar het voordeel is dat html5 performance getweaked kan worden in diverse projecten en dat je kunt kiezen tussen apps die dat aanbeiden, bij flash ben je afhankelijk van adobe, laatst had ik een paar tabs open met wat kleine flash reclames: 280% cpu gebruik (dus bijna 3 van mn 4 cores) continue bezig voor werkelijk helemaal niets: dat is de reden dat mensen flash graag zien verschijnen en dat apple er ook geen zin in had.
Toch wel opvallend; eigenlijk de enige personen die ik nog positief hoor praten over Flash zijn vaak dezelfden die nog zaken ontwikkelen in Flash. (op die paar figuren na die proberen om het niet ondersteunen van Flash door iOS als groot minpunt proberen te verkopen...).

Bij mij is het eigenlijk vrijwel altijd; ook op mijn PC én op mijn Mac: vereist een site Flash om te werken, dan zoek ik wel verder naar een alternatief zonder Flash. Als je dan zo graag Flash op je site wil gebruiken, zorg dan in ieder geval er voor dat je informatie ook beschibaar is voor mensen die Flash niet willen gebruiken.
Erg grappig altijd dat enorme bashen op Flash.
Irritante popups, banners, traag, oveilig.
Enige wat ik hoor.

Ondertussen vergeet ik niet dat de afgelopen decenia de mooiste webcreaties die ik heb mogen aanschouwen in Flash zijn gemaakt.

Ik werk op een ipad en ik mis flash dus wel.
Bezoek eens een website van een willekeurige autofabrikant met je ipad zou ik zeggen.
Die maken content meestal in flash en daar geeft ik ze gelijk in. Flash (of een equivalent waarmee je hetzelfde kan qua animatie) past bij het product.
Fimpjes op websites: heel vaak flash.

Brakke implementatie op unix daargelaten, vergeet niet dat flash ook heel snel heel cpu intensief kan worden doordat hetgeen je ermee wil bereiken qua complexe animatie vaak bijna inherent is aan zware calculatie (het animeren van veel vectoren tegelijkertijd met een pallet aan effecten)
Dezelfde effecten met html5 en javascipt bewerkstelligen zal ook zwaar zijn.

Ik ben geen flash envangelist of dev. Maar ik vind dat ik hier flash een beetje moet verdedigen tegen de zure eenheidsworst die adobe/macromedia nu ten deel valt.

Ik blijf apple enorm arrogant vinden dat ze flash totaal onmogelijk maken, de nette manier was hier geweest om flash per default uit te schakelen en de gebruiker de optie te geven dit te intstalleren, binnen een veilige (zandbak) omgeving.

Dat flash zwaar is op mobiele devices zal niemand verbazen. Apple en adobe hadden om de tafel moeten gaan zitten voor een oplossing ipv dit kinderachtige gedrag van apple.

En ik snap zelfs de fuckyou van apple wel... Jarenlang heeft macromedia en daarna adobe (toch ooit beste vriendje) vlaggeschip flash links laten liggen op de mac met als gevolg (jarenlang) brakke implementatie. Tel daar de focus van adobe richting windows bij op die van oudsher voornamelijk mac was en je hebt een flink bekoelde relatie.

Toch is het kinderachtig en had men de gebruiker voorop moeten stellen.
Ik snap werkelijk waar ook de "blij dat ik geen flash heb" reactie niet.... Hoe vaak ik niet mensen tegenkom op een ipad die zeggen "oh dat filmpje doet het niet".....

[Reactie gewijzigd door lenny_z op 10 september 2011 21:48]

Euh, volgens mij hebben ze vaak genoeg om de tafel gezeten! Heeft Apple diverse keren aangegeven het aangegeven bij Adobe.
Dit is natuurlijk een omgekeerde wereld. (in mijn ogen).

Ze zouden juist HTML5/H.264 standaard moeten stellen en als je apparaat dát niet ondersteunt moeten ze Flash aanbieden als alternatief.

Stel: Dumpert implementeert dit (of iedere andere website die flash-only aanbiedt). Op m'n iPhone krijg ik dan netjes de HTML5 pagina. Maar, als ik op m'n Mac de website benader en geen Flash geïnstalleerd heb, krijg ik de melding: "U dient flash te installeren". Waarom kan ik dan niet de HTML5 pagina krijgen?

Kortom, ze zouden iedere user-agent HTML5 standaard aan moeten bieden en als dat niet ondersteunt wordt Flash.
Je bedoelt dat flash een ander "product" moet pushen ipv het eigen ontwikkelde flash? Want dat is wat je zegt.

Ik ben voor html 5 maar ik begrijp dat adobe liever flash in stamd houdt. Wat is anders straks nog het bestaansrecht van flash
"Wat is anders straks nog het bestaansrecht van flash"

precies...

Natuurlijk gaan ze geen andere ontwikkeling pushen, maar ze zien nu ook in dat Flash op z'n retour is. Dat wil niet zeggen dat er Flash geen functie meer dient, maar voor video is het gewoon achterhaald.

Met dit product springen ze daar duidelijk op in, maar op een halfslachtige manier.
Ik ben voor html 5 maar ik begrijp dat adobe liever flash in stamd houdt.
Tuurlijk maar dat is niet in het belang van de consument lijkt mij. Tevens laten we eerlijk zijn het gebruik van open standaarden zou hun geen windeieren leggen als hun authoring tools maar van heel hoog niveau zijn.

In photoshop is het uiteindelijk doel toch ook een open formaat en dat doet toch ook geen afbreuk aan de populariteit van Photoshop.

Uiteindelijk werk ik graag met Adobe Flash niet omdat het een gesloten flash formaat is, maar omdat de tools het makkelijk maken om te authoren. Als ze iets soortgelijks kunnen aanbieden voor HTML5/SVG/Jscript dan zijn ze vertrokken.

Ik durf er zelf geld op te verwedden dat ze ook die richting zullen uitgaan.
Het is een misvatting dat Adobe gebaat is bij het onderhouden van de Flash plugin voor browsers. De manier waarop Adobe geld verdient met Flash is dat Adobe zijn Flash creatiesoftware voor veel geld kan verkopen, omdat het de beste manier is om heel dynamische webcontent te maken (het is de beste tool vanuit een creatief oogpunt, niet per se vanuit een technisch oogpunt omdat je daar veel kunt zeggen over Canvas). In feite zorgt de Adobe Flash plugin er alleen voor dat gebruikers de software die Flash-ontwikkelaars hebben gemaakt (en daarvoor veel geld hebben betaald) in zeer grote maken gaan maken.

Adobe kan echter ook zijn kennis in het maken van Flash gebruiken voor het maken van tools, en dat is het Adobe Edge ook aan het doen. Dan kan men nog steeds veel geld verdienen aan het tools maken voor creeeren van zeer dynamische webcontent, maar hebben gebruikers geen plugin nodig. Daarmee kan op termijn Flash worden uitgefaseerd, en heeft Adobe een plugin minder om zich zorgen over te maken. In die zin kan wijde adoptie van HTML5 zelfs een voordeel zijn voor Adobe om zijn kosten in te perken en zijn markt uit te breiden.

* Ik heb in mijn verhaal niet andere Flashtools genoemd zoals Flash Media Server, maar daar geldt in principe hetzelfde voor.
Hé, heb ik jouw mening niet ergens eerder gehoord? Jawel, dit is wat John Grueber zei:
This is the wrong approach for video publishers to take, though. They should be sending HTML5/H.264 video to any user agent that supports it, and only falling back to Flash Player for user agents that don’t support HTML5 and H.264. Flash Player should be the fallback exception, not the other way around. E.g., a factory-fresh Mac running Safari could be supported the same way iOS devices are, but instead, FMS will insist on using Flash Player, and instead of being shown video, the user will be told to go install Flash Player.
Ik vind het grappig om te zien dat deze visie gelijk in de reacties terugkomt. Het is wat mij betreft een valide vraag die we asap aan Adobe moeten stellen: waarom krijg je niet overal html5-streams als de browser dat ondersteunt? (hoewel dat op termijn de dood zou betekenen van Flash Player - iets dat overigens niet door heel veel mensen erg gevonden zou worden, denk ik)
(hoewel dat op termijn de dood zou betekenen van Flash Player - iets dat overigens niet door heel veel mensen erg gevonden zou worden, denk ik)
Dat is alvast niet zo. Flash wordt nu vooral heel veel voor video gebruikt omdat het dat opeens ging ondersteunen en er op dat moment eigenlijk geen andere manier was om video op 't interweb te doen zonder enorm gezeur met plugins (Real, Quicktime, Windows Media) die vervolgens gegarandeerd de helft van je publiek niet had en bovendien niet customizable was. Adobe (mischien nog Macromedia toen) heeft dat ingezien, bedacht dat hun Flash Player wél praktisch overal geïnstalleerd was en gezorgd dat 't video ondersteunde.

Sindsdien zijn we een beetje vergeten dat Flash eigenlijk met een heel ander doel gemaakt is, namelijk interactieve content. Daar heeft flash wat mij betreft nog steeds een bestaansrecht. Voor video mag 't wat mij betreft nu oprotten (cq als fallback dienen) aangezien HTML5 eigenlijk precies dezelfde mogelijkheden biedt.
Het is idd vrij vertaald van Gruber. ;)

Maar waar ik gewoon verbaasd over ben is dat er 1 bedrijf voor nodig was om dit te bewerkstelligen. Toen Apple met het bericht kwam dat ze geen Flash gingen ondersteunen werd de digitale wereld gek. En dan echt helemaal gek, alsof de wereld verging.

Nu zijn we 4 jaar verder, ondersteunt Apple nog geen flash (ze hebben het zelfs native verwijderd uit OSX) en begint nu zelfs Adobe terug te krabbelen.

offtopic:
Dit stuk van Gruber (ook van gisteren) is overigens ook spot-on. Die man heeft soms echt goede inzichten: The New Apple Advantage

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 10 september 2011 09:37]

Wat dat betreft vind ik Apple wel geniaal. Ze laten de wereld wel even zien dat het prima kan zónder flash. Het is voornamelijk ouderwetsheid/luiheid van sitebouwers dat het nog zoveel gebruikt wordt. Vaak wordt tegenwoordig zelfs speciaal voor iOS-apparaten een pagina met HTML5-video gebouwd terwijl de rest van de wereld nog steeds flash of silverlight/moonlight voorgeschoteld krijgt. Wat gewoon aanzienlijk kutter werkt. Dan denk ik echt: Waar zijn we nou in hemelsnaam mee bezig? Het kan toch met HTML5? Doe dat dan ook!
100% akkoord

Ik haat de "u moet flash instaleren" melding op men computer

1 tip als je in safari het developer menu aanzet kan je je browser zich laten identificeren als iPad dan werken veel sites wel
Oftewel het leeuwendeel werkt nog steeds niet.
Edit.
En tegen de tijd dat er genoeg nieuwe content is gemaakt dat wel draait hebben we de quadcore processor.

[Reactie gewijzigd door verleemen op 10 september 2011 08:10]

Mwha... nee, maar als het cpu en batterij bespaart is het imho wel een aardig goed idee, maar het zal wel ff duren voordat alles omgezet is.
Ja maar dat bedoel ik ook, al die kleine sites met filmpjes gaan dat heus niet allemaal omzetten, daar is geen budget voor, en ik betwijfel dat youtube alleen voor die 40 miljoen het hele videogebeuren omzet..
Ik gebruik een iPad, en heb eerlijk gezegd nog niets gemist.
Youtube is goed via de app te bekijken, dus daar ligt het probleem niet
Zelfs dumpert heeft het opgegeven, en bieden nu een functionele app aan om de 'rommel' te kunnen zien.

Stiekem vind ik het missen van flash zelfs een voordeel, de irritante reclame's van de staatloterij en ING komen niet op de Ipad tevoorschijn :)
Ik heb Flash weliswaar altijd wel uitgerold op desktops en laptops, maar ik gooi er ook altijd een Flash blocker bij.

Mijn persoonlijke ervaring met een Flashblocker is zeer goed. Het komt zelden voor dat je Flash nodig hebt als je voor YouTube en Dumpert een exception invoert. Maar ook klanten zijn er positief over. Zelfs bij professionele organisaties lijkt Dumpert wel vereist te zijn. Wat ik inderdaad vaak hoor is dat men geen last meer heeft van irritante reklame.

Persoonlijk vind ik dat Flash een soort gezwel van het internet is.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 10 september 2011 09:37]

Ik geloof ook wel dat Flash uitgefaseerd moet worden. Alleen op dit moment moet je het doen met flash. Even wachten dus totdat HTML5 volwassen is en bepaalde nodige functies van flash overneemt om zo wel content veilig aan te kunnen bieden.
Zodra HTML5 alles kan wat Flash nu kan (wat nog wel een paar jaar zal duren, zeker de functies van de aankomende Flash Player 11 die gewoon een fatsoenlijke 3D-engine naar je browser kan toveren), zal er waarschijnlijk een soort HTML5 blocker moeten komen.

Waarom? Omdat advertentiebedrijven ook niet gek zijn en dan gewoon hun adverts in een canvas-element laten maken. En dan ben je eigenlijk nog veel verder van huis, aangezien je dan dus moet filteren welke objecten wel en niet schadelijk zijn. Dan kom je dus bij iets als een AdBlocker terecht, die overigens nu ook al prima werkt om 99% van de reclames te filteren. Daarom zie ik het nut van een Flashblocker dus eigenlijk niet echt.
Het verschil is wel dat reclames in HTML5 niet gelijk 50% processorkracht van je Core2Duo opeisen, puur voor het feit dat ze bestaan. Dat mag ook best een voordeel heten.
Dat is dus niet waar.

http://www.streaminglearn...t-tamale-it-depends-.html

Zoals je ziet zit er vrij weinig verschil in en is sinds 10.1 Flash over het algemeen zelfs een stuk efficiënter. Bovendien komt er binnenkort dus FP 11 uit, die ook weer een aantal performance updates meebrengt (o.a. een erg goede 3d-engine die gewoon snel draait).
Maar flash onder linux blijft gewoon bagger: na een paar sites moet je de puin toch willen. mag dan wel sneller geworden zijn, stabiel
krijgt adobe het niet.
Ik gebruik Flashblocker niet om de bedrijven die mijn "gratis" internetbeleving betalen te ruineren. Ik gebruik een Flashblocker om irritante animaties die mijn CPU performance ruineren te blokkeren. En ja, dat zijn vaak Flash reclames. Als ze in HTML5 net zo hard aan mijn CPU zuigen als in Flash moet ik voor een fatsoenlijke internetbeleving misschien op een dag een advertentieblocker installeren, maar liever niet.
Zonder advertenties had heel Tweakers niet bestaan. Nog sterker, zonder advertenties had heel het internet zoals we het nu kennen niet bestaan. Het gebruik van flash/ad blockers is daarom gewoon onethisch.
Het is hoogstens ondankbaar.

Onethisch daarentegen is het feit dat adverteerders zonder toestemming van alles over het surf gedrag van argeloze bezoekers bijhouden.

Onethisch is ook het feit dat ad serveerders doorgaans lak hebben aan beveiliging en vaak niet pro-actief advertenties die zij plaatsen scannen op exploits. Achteraf een geinfecteerde advertentie weghalen is mosterd na de maaltijd en wie weet hoeveel argeloze website bezoekers dan al een extra cadeautje van de adverteerder mee hebben gekregen. Dat kan (zeker op veelbezochte sites) heel snel gaan.


Daarom wordt er gekozen voor een ad blocker, waarbij de goeden het maar met de kwaden moeten ontgelden.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 10 september 2011 14:24]

Is het dan ethisch om reclame aan iemand voor te schotelen waar niet om gevraagd is? Zou jij het leuk vinden als ik bij je aan d duur klopt om je een reclame folder voor je neut te duwen?

Is het ethisch om mensen een duur mobil abonnement te laten aanschaffen omdat er een bedrijf aan de andere kant van de wereld is die zijn reclame op jouw mobiel wilt laten zien?

Ik denk zelf dat reclame een beetje over-rated is, er wordt veel voor neergelegd maar ik ken weinig mensen om mij heen die daadwerkelijk iets gekocht hebben omdat de reclame op het internet of op TV zo goed en/of mooi is. Maar goed, de reclame wereld denk daar anders over en TV/Internet maakt daar graag gebruik van.
Mond op mond is nogal (in mijn beleving en ervaring) de beste reclame.

Ik gebruik zelf een adblocker om dit onzin weg te filteren, uiteraard niet voor TWeakers, maar gelukkig laat dit geen advertenties zijn bij mensen buiten Nederland/europa!
Door die reclame hoef jij niet eerst te betalen voor de content, of had je dat liever? Reclame kijken = betalen voor de content waar om je vroeg zonder dat het je geld kost.

Maar er is wel een groot verschil tussen een reclame afbeelding op een site of van die zware flash reclames. Daar zouden afspraken over moeten zijn.
uh..aangezien mijn cpu meer stroom gaat verbruiken, er ongevraagde data over mijn router/modem getransporteerd moet worden, mijn ISP die data bij zijn quota optelt omdat het (ongewilde) reclame moet verwerken, komt het er eigenlijk op neer dat ik dus geld betaal omdat ik kennelijk een ongewilde boodschap MOET zien.......

....ja... heel logisch....

Dat menig site dit gegeven misbruikt om een uit de hand gelopen hobby te laten betalen is wel een feit ja...

[Reactie gewijzigd door IoorLTD op 11 september 2011 20:36]

Flashblock is echt een uber addon/extensie, gebruik het zelf ook :P
Nuja je hebt gelijk over de reclame. Maar eigenlijk, als je Youtube gewend bent, is die app op de iPad zwaar ondermaats (op de iPhone weet ik niet, heb ik niet), niet qua gebruikerservaring, maar qua zoekresultaten. De bekendste liedjes verschijnen niet eens, je krijgt alleen zo liveoptredens van superslechte qualiteit voorgeschoteld..

Dus ik vind het wel heel goed dat dingen kunnen geport worden naar HTML5, ik hoop echt dat grote bedrijven er werk van maken om hun content te porten!

Mooie stap van Adobe.
Bij muziekclips hebben de contentprovidrers (meestal platenmaatschappijen) de mobiele view uitgeschakeld. Dat ligt niet aan Html5. Het is gewoon een pesterij.
En dus ga je gewoon naar de desktop site en viewt hem in flash op je Android phone.

Problem solved. (Of je gebruikt Skyfire, kan ook)
@Flashmaker
Ik heb een iPad geprobeerd, maar ik vind het gemis van Flash echt rampzalig. Veel favoriete sites gaven alleen maar grijze vlakken met legosteentje (flash) en heel veel youtube spul kan ik niet bekijken. Het heeft natuurlijk alles te maken met sites waarop je surft. Vooralsnog zijn we er nog lang niet. als het om alternatieven gaat.
Ik ben nu overgestapt naar de Samsung Tab, en dat is echt een verademing, ik kan alles zien wat ik wil en irritante reclames... Flash kan je gewoon uitzettend. Als de Flash optie op de iPad had gezeten had ik de switch naar de android tab waarschijnlijk niet hoeven maken.

Overigens HTML5 is een ramp als het over geluidsmogelijkheden en interactie gaat. Flash doet dat tegenwoordig redelijk (niet top). Het is eigenlijk te bizar voor woorden dat anno 2011 dit nergens meer fatsoenlijk en simpel te implementeren valt. Ik nog hier een simpele soundpitch via muis-positie. Begin deze eeuw (2000-2004) had je een media plugin shockwave director van Marcomedia. Die nog steeds ongeevenaard is qua geluids- mogelijkheden. Na de overname van Macromedia door Adobe is director in een sterfhuis constructie geooid... Hoewel je de plugin nog wel kunt downloaden wordt er volgens mij nauwelijks meer werk mee gemaakt.
Ik kijk wekelijks naar NFL.com (als niet dagelijks). Eveneens college humor. Zelfs tweakers gebruikt af en toe flash(reviews en features bv). Voor het onwikkelen van animaties gebruik ik Mixamo, die 100% flash is. Vaak wou ik paginas bekijken zoals van Thiery Mugler, die 100% flash is. Mijn favoriete website is newgrounds , aka flashportal. Dexia Netbanking is ook flash.
Voor mij is iPad waardeloos zonder flash. Tot het goed geintegreerd is zoals bij android of WebOs, koop ik nog liever een netbook die 2x goedkoper is
Maar een hoop sites ondervinden toch hinder.

Of het goed is van apple of niet is een andere discussie, maar ik erger me regelmatig kapot aan het voor maar 90% werken van een website.

Gmail(web versie) is een ramp, sommige sites werken niet alle keuzeknoppen. (Kieskeurig.nl kun je niet scrollen in de kleine frames bijvoorbeeld)

Of het nu aan de fout ontworpen websites ligt of niet, doet er niet toe, de gebruikerservaring blijft "crippled" helaas.

Te vaak moet ik toch mn pc opstarten omdat ik anders niet kan opzoeken wat ik wil. Op een gewone Mac of pc werkt wel alles.
Waarom gebruik je de webinterface van Gmail? Mail op je iDevice werkt prima (via IMAP) met Gmail!

Als je toch zonodig de webinterface wilt gebruiken: probeer de mobiele variant eens, die werkt perfect!
Nou, heel simpel. Op de ipad heb ik o.a. gmail via IMAP. Maar wanneer ik bijvoorbeeld een zoekopdracht wil binnen één label (zeg maar een map waar een x-tal emals in staan) dan lukt me dat niet. Steeds gaat de emailapp van de ipad over mijn gehele mailbox de query uitvoeren. Oftewel, een aantal zaken werkt niet op de ipad en dan is het toch handig om even in de browser naar gmail.com te surfen.
Ik merk overigens niks van problemen met de gmail interface m.b.t. flash. En bij kieskeurig.nl, kun je daar dan niet gewoon met twee vingers scrollen in de venstertjes? Ik meen dat 't daar wel werkt.
Maar vooral bij websites die invulformulieren of menu's in flash hebben gebouwd is het heel vervelend dat de ipad tekort schiet. Dan moet ik toch terugvallen op een laptop of pc, eventueel via de ipad met een RDP verbinding. Echter, wanneer je via RDP naar een windows machine connect, werkt dat bijzonder lastig. Windows <8 is nu eenmaal niet ontworpen voor touchscreens. En ook het scrollen binnen zo'n rdp sessie is een ramp.
Ik heb de flash patch weleens geprobeerd, die werkte op zich goed met alle flashgebaseerde websites, maar niet met flash video's dus heb ik die maar weer verwijderd.

Hoe blij en gelukkig ik ook ben met mijn ipad, er zijn helaas wel een paar drawbacks waaronder de niet-native ondersteuning van flash.
Probeer eens Gmail in te stellen als Exchange account. Mail, agenda en adresboek worden dan prima gesynct. De server is dan m.google.com. Werkt wat mij betreft perfect. Webinterface op Ipad werkt ook goed trouwens.
imap :p lekker oud... gmail heeft exchange support, iOs heeft dat ook... 1+1=2 dacht ik...
De meeste internet protocollen zijn al lekker oud, dat wil niet zeggen dat ze niet goed zijn!

POP, IMAP, SMTP zijn open mail standaarden. Exchange is een gesloten standaard van Microsoft. IMAP en Exchange hebben beiden zo hun voor- en nadelen.
wat is er dan mis met een ssl-beveiligde-imap-verbinding ??? behalve dat het een wat ouder protocol is???
moeten we dan HTTP ook maar laten vallen omdat het al zo oud is...
Scroll en kan wel.
Gewoon met 2 vingers op het vlak dat moet worden geschoven.
Je scrolt niet echt maar schuift de inhoud.

[Reactie gewijzigd door marcjo op 10 september 2011 11:43]

Klopt, het irritante is alleen dat je dus geen indicatie krijgt dat de content gescrolled kan worden doordat Apple de scrollbars weglaat (ook op Mac OS X Lion) en je het dus net door moet hebben. Ik ben er inmiddels al aan gewend, maar kan me voorstellen dat het voor veel mensen moeilijk wennen is.

@ontopic
Volgens mij had Adobe de handdoek al in de ring gegooid op het moment dat ze bezig gingen met tools om Flash content om te zetten naar HTML5, dit is dus meer een logisch vervolg.

Ik heb zelf al jaren geen Flash meer geïnstalleerd op mijn Mac's (+ deïnstalleer de ingebouwde versie in Chrome) en negeer gewoon alle Flash only websites, bevalt me prima.

Ik vraag me echter alleen af nu technieken onder de HTML5 flag populairder beginnen te worden of we weer het probleem krijgen dat we alle Ads die nu voornamelijk via Flash worden getoond straks weer te zien krijgen en in hoeverre Adblocker dit straks nog weet te filteren :(.


@Denni/hackerhaater
Als ze het op basis van domein van Ad bedrijven doen, weet ik als ontwikkelaar / aanbieder ook wel manieren om die adblocker te omzeilen, knalt er gewoon een proxy script tussen zodat het vanaf je eigen domein vandaan komt, kunnen ze wel je hele domein blokkeren maar daar zit de gebruiker ook weer niet op te wachten :-).

[Reactie gewijzigd door dotnetpower op 11 september 2011 16:08]

Het is even een kwestie van proberen(het is niet heel onlogisch om te denken dat er binnen een frame een andere manier van scrollen moet zijn aangezien je ook wilt dat de hele pagina gescrolled kan worden, en als je je dat realiseert is het niet zo moeilijk te bedenken dat dat met twee vingers zal zijn).
Ik gebruik al sinds jaren geen scrollbalken meer en ik ben er juist heel blij mee dat Lion die weglaat. ;)

Ik deel inderdaad wel je zorgen over hoe de HTML5-generatie apps eruit gaat zien. Reclame's kunnen echt vreselijk irriteren en de meest irritante zijn die met de flash-animaties. Als die allemaal in HTML5 staan dan zullen ze wel moeilijker te blocken zijn.. Een database met ad-bedrijven misschien oid?
Dat wordt een plugin a la add-block. Gewoon filteren op domeinnaam
scrollen op elementen binnen webpagina's kan met 2 vingers
Op Android (in Dolphin en Opera in ieder geval) staat standaard de Flashblocker aan. Dus je mist ook al die reclames, maar als je wel iets wilt zien kan dat door erop te klikken.
Ook een aanrader voor de desktop trouwens.

En blijkbaar kom je op andere sites dan ik, want ik gebruik het toch regelmatig.
Ik kom zelden problemen tegen met het bekijken van films op mijn ipad. Door de populariteit van dat ding is het een apparaat die je eigenlijk als contentaanbieder niet kunt negeren.

Kleine websites hebben geen miljoen filmpjes en youtube werkt perfect op de iPad. Veel apparaten schrijven tevens standaard al weg naar h264

Ik ga zelf meer zeggen de iPad heeft ook een positieve invloed gehad inzake de acceptatie van HTML5 en Adobe lijkt toch ook de eerste stapjes te zetten in die richting.

En als webdeveloper vind ik het ultrafijn eens een dominant platform te hebben waar ik creatief volledig los kan gaan en dat volgens een open standaard.

Persoonlijk ben ik er blij mee want merk het zelf dat mijn android devices profiteren van de beslissingen van "evil" Apple. Ik erger mij nu al soms dat ik te vaak mijn zte blade bvb moet opladen dus alles wat geen aanslat pleegt vind ik een positief gegegeven.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 10 september 2011 08:37]

YouTube werkt overigens prima embedded op websites op de iPad.
Dat het op een quadcore of singlecore draait zal denk ik niet zo heel veel uitmaken - Flash zal dan nog steeds in verhouding meer CPU-kracht nodig hebben om content af te spelen dan andere / native applicaties, waardoor Flash nog steeds - in verhouding - een grotere impact heeft op de batterij.
Dé reden waarom de Flash-player gebruikt wordt voor het afspelen van een video is natuurlijk zodat ze reclame voor, na en tijdens het afspelen kunnen plaatsen. Met HTML5 zou dat ook wel kunnen, alleen dan is het makkelijk te omzeilen...
In de Dumpert app op de iPad krijg ik ook heel sporadisch een commercial tussendoor. Die is ook niet te skippen, dus technisch gezien is het al mogelijk :)
is wel te skippen door direct dezelfde url in een extra tab te openen, in die extra tab speelt hij niet reclame af
Er zijn ook addblockers die reclame in bijvoorbeeld YouTube filmpjes blokkeren, daar kan het dus ook.
Vreemd ik dacht dat flash server en andere soortgelijke servers dit toch allang konden

waaronder subsonic http://www.subsonic.org
Ik heb nu ongeveer een jaar een iPad en als je nu kijkt hoeveel sites in die tijd zijn aangepast hierop (dus Flash vervangen door een alternatief), dan kan Adobe niets anders doen dan iets als dit om nog iets te kunnen betekenen in dit segment.

Maar als deze oplossing van Adobe een beetje gaat werken, zaagt dat ook de poten weg onder "het" verkoopargument van de Samsung tablet....
Wat Adobe nu eigenlijk doet is het overnemen van functionaliteit die je nu alleen in pakketten als Wowza Media Server hebt. Die server biedt daarnaast ook functionaliteit voor streaming naar rtsp (bijv. Android) en smooth streaming (WM7 en Silverlight).

Het lijkt erop dat Adobe op streaminggebied wat meer wil concurreren met deze andere spelers die toch een flink stuk markt opslokken. Ik ben alleen bang dat het te laat is...
Ik zit eigenlijk helemaal niet meer te wachten op Flash op iOS. Bij de eerste iPhone was dat inderdaad nog best een tegenvaller, maar tegenwoordig zijn de belangrijkste sites toch al omgezet naar html5. Ik maak het eigenlijk nog maar zelden mee dat ik iets niet kan zien omdat ik geen Flash heb. Daarnaast als je ziet hoe Flash draait op mobiele apparaten waar het wel kan dan is het inderdaad de vraag of Apple inderdaad niet een punt heeft betreft Flash op mobiel. (op de desktop was het al vaak een resources hog)
Naar mijn mening gooit Adobe de handdoek in de ring van een toch al min of meer verloren strijd. Ik denk dat sowieso in het algemeen HTML5 het gaat over nemen van Flash.
Onder meer vanaf Android 2.2 wordt Flash ondersteund, maar omdat het weergeven van Flash intensief is voor de processor en de accu, besluiten veel gebruikers de applicatie niet te installeren of uit te schakelen.
Ik denk dat misschien nog wel belangrijker is dat de gebruikerservaring gewoon belabberd is. Alle touch-bewegingen die je gewend bent om te gebruiken verdwijnen als sneeuw voor de zon wanneer je in de buurt van een Flash object komt. Dat maakt het ongelooflijk irritant wanneer er zo'n stukje flash op de pagina staat. Als daar bovenop de telefoon ook nog eens schokkerig reageert (wat niet altijd te maken heeft met hoog processorgebruik) dan heb je mogelijke goodwill toch echt wel verspeeld.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True