Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 234 reacties, 38.821 views •

Op dit moment hebben 130 treinen van de NS gratis wifi aan boord. Daarmee is circa een derde van alle intercity's - en vrijwel elke enkelvloerse intercity - voorzien van draadloos internet. De invoering loopt wel achter op schema.

KoploperWie momenteel reist met een enkelvloerse intercity, ook wel bekend als de Koploper, heeft altijd wifi aan boord. 130 van de 137 enkelvloerse intercity's beschikken al over wifi; de overige zeven worden momenteel verbouwd. Dat zegt NS-woordvoerster Nienke Kooistra tegen Tweakers.net. "Zodra alle enkelvloerse treinen over wifi beschikken, volgen de dubbeldekkers", zegt de woordvoerster. Het is onduidelijk hoeveel dubbeldekkers er nu zijn, maar medio vorig jaar waren er in totaal 365 intercity's.

Vorig jaar liep de uitrol van internet in de NS-treinen nog vertraging op. Na twee maanden waren slechts twee intercity's voorzien van wifi, terwijl dat er veel meer hadden moeten zijn. Volgens Kooistra loopt de NS ook nu nog enigszins achter op schema. "Niets is zo veranderlijk als een planning", aldus de NS-woordvoerster. Volgens Kooistra moest na het winterweer bijvoorbeeld aan veel treinen herstelwerk worden uitgevoerd, en had dat voorrang. Toch zou de doelstelling om in 2013 alle intercity's van wifi te hebben voorzien, worden gehaald, aldus Kooistra.

Sprinters en stoptreinen krijgen geen wifi aan boord. "De gemiddelde reistijd in dergelijke treinen is maar 17 minuten", zegt Kooistra, en wifi in de trein zou meer van pas komen op de langere trajecten. Ondertussen wordt wifi in de trein echter vooral gebruikt voor korte sessies: de gemiddelde gebruiksduur bedraagt tien minuten.

De afgelopen maand werd er ongeveer 400.000 keer gebruikgemaakt van wifi in de trein. "Gemiddeld stijgt het aantal sessies met 40.000 stuks per maand", vertelt Kooistra. De verbinding in de trein wordt geleverd door T-Mobile. De komende twee jaar is internet in de trein nog gratis; of dat daarna ook zo blijft, is nog niet bekend.

Reacties (234)

Reactiefilter:-12340225+1110+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 8
Ik zit zelf bijna dagelijks één uur in een Intercity met Wi-Fi. Ik ben er wel blij mee, maar de verbinding is vrij traag. De verbinding tussen de trein en het internet wordt namelijk verzorgt door t-mobile, via het 3G netwerk (en waar dat niet beschikbaar is uiteraard een lagere standaard). Het systeem heeft dus dezelfde beperkingen als alle 3G apparaten. Meestal is de snelheid in de groteorde van enkele tientallen kb/s, soms is het echter maar enkele. Het is heel normaal dat je een time-out krijgt en een paar keer moet F5-en bij het laden van een website. Maar dat went, en iets is beter dan niets.

Interessante curiositeit: sommige meertalige websites laden in het Duits, omdat de ip-adressen van de treinen binnen het Duitse domein vallen :).

Overigens ben ik bij voorzieningen als deze (maar dat is vrijwel altijd bij publieke wifi netwerken ivm. de gebruiksvriendelijkheid) nooit zo blij met het ontbreken van encryptie. Iedereen kan meekijken met het internetverkeer van de hele trein. Het is dus wel oppassen met privicygevoelige informatie die ongeëncrypteerd wordt verzonden, en als je bij https tijdens het internetten wordt gevraagd het certificaat te accepteren kan je maar beter stoppen, want dan is wel duidelijk hoe laat het is.

[Reactie gewijzigd door SPT op 6 juli 2011 17:45]

Als je er al op komt he. Ik kwam de helft van de keren niet eens op het netwerk.
Het grappige is dat het netwerk waarin je terecht komt een /25 netmask heeft. Dit laat 128 - 2 ipadressen toe. Ik vermoed dat er meer dan 126 wifi capable devices in de trein zitten *(e.g. smartphones, laptops, etc....) Dat betekend een beetje eerst komt eerst maalt. Dus als je in groningen instapt maak je een kans op een ip-adres. Ik verwacht dat er vast ook wel pestkoppen zijn die meerdere adressen gaan claimen!.

[Reactie gewijzigd door masikh op 6 juli 2011 17:30]

Zoals AW_Bos in 'nieuws: NS: een op de drie intercity's heeft wifi' zei. in iedere coupe is een hotspot aangebracht. Gelukkig zitten er meestal neit meer dan 126 internetters in 1 coupe
Als dat zo is dan snap ik waarom ik van Zwolle naar Heerenveen een peop verbinding had ( Ik was radio aan het streamen ) en normaal als ik in Groningen / Leeuwarden / Heerenveen opstap, en het dus nog vrij rustiger kan zijn / is, het wel een stabiele verbinding is.

En ach, anders gebruik ik gewoon mijn T-Mobile 3G :)

Maar voor surfen enzo is het wel fijn en werkt het prima!
Het leuke is dan weer wel dat zo'n Koploper uit drie bakken bestaat. Met je 126 adressen is dat nog steeds 42 per coupe. Dus tenzij iedereen die een stoel bezet houdt tegelijkertijd gaat internetten zal dat wel loslopen.

De dubbeldekkers zijn iets langer: de moderne (VIRM) zijn vier of zes bakken van twee verdiepingen. Dan houd je 10,5 per bak over en dus 5,25 per verdieping. Da's een stuk minder maar ook hier geldt weer dat er niet zo veel gebruikers tegelijkertijd zullen zijn. Het is echter wel een bottleneck om rekening mee te houden, want op de langere verbindingen zal dit wellicht tot problemen leiden. Maar gelukkig rijden alleen de Koplopers richting Groningen/Leeuwarden...
Als je alle apparaten die sowieso al internet hebben weglaat laat je in een gemiddelde coupe 3 laptops en 2 gsm's over. Tof dat ze voor die mensen die blijkbaar geen behoefte hebben aan internet buiten huis honderden miljoenen investeren.
Prima zaak, kun je mooi studeren op je laptop op het traject Groningen - Randstad.
Groningen/Leeuwarden <-> Den Haag/Rotterdam evenals Enschede <-> Den Haag/Rotterdam hebben al erg lang wifi. Ik vermoed Schiphol <-> Groningen/Leeuwarden en Schiphol <-> Enschede dus ook.

Ik stoor mij aan het gebrek aan internet op de Flevolijn (Hoofddorp <-> Lelystad) welke alleen stop- en sneltreinen heeft. Ook de sprinters in de randstad (Roosendaal <-> Leiden?) en sneltreinen bieden geen soelaas. Zelfs de IC Amsterdam <-> Brussel niet.

"Ondertussen wordt wifi in de trein echter vooral gebruikt voor korte sessies: de gemiddelde gebruiksduur bedraagt tien minuten."

Conslusie: NS begrijpt hun klanten niet volledig. Geen ramp, kijkend naar hun implementatie van de OV chipkaart zullen er geen technische beperkingen onnodig ongemak in het gebruik veroorzaken.

[Reactie gewijzigd door Cio op 6 juli 2011 18:25]

Tussen venlo en eindhoven geen Wifi.
En een enkele keer tussen Eindhoven en Den Bosch.
Hopelijk wordt wel duidelijk in de trein aangegeven wat de officiële NS hotspot naam is.

Anders is het makkelijk data onderscheppen door je eigen hotspot 'NS Wifi' te noemen, en bijna onmogelijk voor reizigers om te zien dat dit niet van de NS is.
Als je via zo'n openbare wifi gaat, moet je eigenlijk altijd je connectie encrypten (vpn of ssl voor bv webmail).
Toch als je iets meer doet dan youtube filmpjes bekijken.
Youtube kijken kan sowieso niet, dat is geblokkeerd.

Verder is VPN óók geblokkeerd, omdat je dat anders zou kunnen gebruiken om de door T-Mobile geblockte diensten te gaan gebruiken.

Erg vervelend dat VPN niet werkt, trouwens, omdat je dan als student geen gebruik kan maken van het universiteitsnetwerk om bij wetenschappelijke artikelen te komen. Da's voor mij in elk geval het grootste minpunt van NS WiFi en de reden waarom ik vaak toch weer overschakel op tethering met m'n mobiel.
SURFnet login (sciencedirect elsevier enzovoort) ? Dat werkt voor deze instellingen:

Avans Hogeschool
Christelijke Hogeschool Ede (CHE)
Erasmus Universiteit Rotterdam
Fontys Hogescholen
Hogeschool Utrecht
Hogeschool Zeeland
Hogeschool van Amsterdam
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
NHL Hogeschool
Nikhef
Politieacademie
Rijksuniversiteit Groningen
Technische Universiteit Delft
Universiteit Leiden
Universiteit Twente
Universiteit Utrecht
Universiteit van Amsterdam
Universiteit van Tilburg
Wageningen Universiteit
Dat proberen er al genoeg, volgens mij. Ik kom regelmatig verdachte AP's tegen. (vooral dat 'ad-hoc' valt op)
Als je dat merkt dan kun je bij adhoc AP's de naam wijzigen in iets als "fake NS wifi" }>
Niet geheel mee eens. Zodra er een client wordt verbonden wordt er een site geladen die bovenin: nstrein is genoemd. Er volgt een scherm met aankomsttijden van de trein, treingegevens en overstap mgelijkheden. Ook MOET je hier de voorwaarden accepteren van Tmobile voordat je verbinding mag maken met internet.
Het gaat meer moeite kosten om het na te maken dan dat het waarschijnlijk gaat opleveren.
Mensen gaan toch niet in de trein internet bankieren. Nee zij maken gebruik van Twitter, Hyves, Facebook en waarschijnlijk wanneer hun volgende bus/trein/metro etc gaat. mogelijk ook nieuws sites maar daar blijft het dan ook bij.
Laat nou net al die socialmedia nou Oauth of SSL gebruiken. Deze data is wel interessant om te onderscheppen maar het wordt je vrijwel onmogelijk gemaakt.
Jij en ik weten dat, maar als ik nog nooit in de trein geïnternet heb en een hotspot zie met de naam NS-wifi waarmee ik op internet kan, denk ik er niet bij na dat het eigenlijk niet van de NS is.

En je zult je verbazen wat mensen op internet doen, via open wifi netwerken. Heb al een keer een reportage gezien waarbij ze 'schiphol free wifi' hadden aangemaakt en toen 'in de gaten' gingen houden wat mensen allemaal doen. Vrij veel e-mail wachtwoorden en credit card gegevens waren onderschept.
Hopelijk wordt wel duidelijk in de trein aangegeven wat de officiële NS hotspot naam is.
Die heet gewoon t-mobile.
De naam is: "T-Mobile"
Dat staat op de site van de NS!
"Hoe werkt het ? Reist u met een trein voorzien van draadloos internet, ga dan op uw laptop of telefoon naar 'Verbindingen'. Daarna kiest u voor 'T-Mobile'."
http://www.ns.nl/reiziger...voorzieningen-in-de-trein

[Reactie gewijzigd door user001 op 6 juli 2011 17:31]

Ja dit gebeurd. Op het informatiescherm met reisinformatie (tijden, stations) staat ook de hotspot naam aangegeven.
Last time I checked was het unencrypted. Dus ook al is de hotspotnaam bekend, al je verkeer via dat ding gaat dus open en bloot door de ether. Mij niet gezien, ik tether wel fijn.
Ik broed nog altijd op het idee om mensen eens te confronteren met wat ze allemaal openbaar maken op deze manier, m.b.v. firesheep oid.
En wat weerhoud mij er van om een hotspot te maken met de officiële NS-hotspotnaam? }>
het wordt aangegeven op het scherm wat in de coupe hangt, het heet altijd t-mobile.

ok late reactie :(

[Reactie gewijzigd door DummyXL op 6 juli 2011 19:05]

Ja, en twee op de drie reizigers heeft internet op z'n telefoon. Achterhaalde ontwikkeling, stoppen met geld erin pompen.

Ik heb hier tot een half jaar geleden gebruik van gemaakt op het traject Zwolle-Utrecht, en het was een drama. Als er een paar honderd man de trein in stormt heb je er tientallen die gaan zitten internetten, pas na een kwartier was het netwerk bruikbaar. En t-r-a-a-g, niet normaal, terwijl ik op m'n telefoon met 3G prima snelheden behaalde.

Daarnaast heb je nog het security-aspect, er wordt standaard niets versleuteld dus iedereen met een laptop voorzien van de juiste software kan fijn gaan zitten sniffen.

Zolang je niet Youtube HD gaat zitten streamen maar gewoon een beetje surft, zul je je provider ook niet horen over tethering.

[Reactie gewijzigd door CodeCaster op 6 juli 2011 19:12]

Wifi is meestal wel sneller dan mobiel internet - zelfs 3G. En daarnaast komen best veel treinen in gebieden waar geen 3G bereik is.
Volgens mij komt de wifi zelf ook via 3G binnen hoor.
En op mobiel internet heb je altijd perfecte verbinding waarmee je fullHD youtube kunt kijken? Dat kan wel met wifi in de trein.
Dat kan omdat de zender/ontvanger veel krachtiger is dan het ding dat in je telefoon zit. Daardoor kan meer bandbreedte worden geleverd.
Toevallig kan Youtube dan weer niet, omdat streaming video is geblokkeerd, maar op zich heb je een betere verbinding met de 3G > WiFi van t-Mobile.

Op stukken waar ik met mijn T-Mobile iAbonnement geen of zeer slecht 3G bereik heb, heb ik nog vrij aardig WiFi in de trein.
oh? laatste keer dat ik dat probeerde werkte youtube perfect in via t-mobile/ns internet-in-de-trein... zal dan wel weer veranderd zijn ofzo; ik gebruikte gewoon een iPad, dus t is niet dat ik per ongeluk op een VPN zat oid.
Volgens mij wordt het signaal via de hoogspanningskabel verstuurd.
Dat is niet zo. En het is ook niet mogelijk.
Hoezo, gewoon even een PowerLAN adapter op het station erin duwen en dan bovenop de trein ook één. :+ .

Ik ben wel benieuwd welke bandbreedte ze kunnen garanderen in de trein. In de randstad zou je met een abonnement van een grote telco (T-Mobile, Vodafone, KPN) zo'n 28,8 mbit moeten kunnen halen via 3G. Hoewel in de praktijk 3G hier in het Noorden veel sneller is. Zou de hele trein dit (28,8mbit) als max hebben of regelen ze meerdere ontvangers?
ik neem aan dat dit verdeeld moet worden over de hele trein. De bottlenek zit hem namelijk bij de mast en deze heeft een maximale capaciteit van 28,8Mbps. Je zult de internetverbinding dus moeten delen met alle andere trein-internetters en T-mobile klanten
Het is 28,8 per connectie, er zullen in de trein wel meerdere modules zijn die allemaal hun eigen max van 28,8 hebben en dat tot één geheel combineren.
Nee, is een hele lange 1GBps UTP kabel achter de trein. Echt waar. :O
Is dat WiFi niet gewoon 3G internet van T-Mobile??
Los van de NS treinen, de laatste keer dat ik in een testrun van Wifi in een Arriva trein zat kwam de speedtest uit op 20/2 mbit/s, er lijken dus wel alternatieven te zijn naast simpelweg 3G beschikbaar maken over Wifi :)
Laatst inderdaad de Fyra tussen R'dam en Breda genomen. De ene na andere tunnel, weg bereik. Maar ook op bestaande intercity trajecten valt het bereik vaak weg, dit is dan langs weilanden etc. De tunnel bij R'dam Blaak heeft wel weer 3G bereik. Daar kan t dus blijkbaar wel.

Ik twijfel trouwens of t wifi netwerk van de NS treinen ook goed is in tunnels (niet getest)

In ieder geval wel een goede vooruitgang en fijn dat het ook gratis is.

Maar wifi of geen wifi. Werken vanuit de trein met om de 100m een wissel is geen pretje. Alles schud behoorlijk heen en weer. Maakt het lezen vanaf een scherm niet prettig.
HSL tunnels hebben geheel geen mobiel bereik. Niet alleen 3G valt weg, maar de gehele mobiele verbinding. Was altijd erg leuk om te zien toen ik dagelijks naar Brussel reisde met Thalys... Altijd wel weer mensen die blijven proberen... Tunnel, verbinding weg, tunnel uit, snel weer bellen en zodra de andere kant opnam de volgende tunnel, verbinding weer weg. De reactie van mensen op zo'n moment en de manier waarop men naar de GSM staart blijft erg leuk om te observeren.

De Wifi in de Thalys overleefde de meeste tunnels trouwens wel.

Het zal allemaal wel te maken hebben met het super geavanceerde beveiligingssysteem, dat niet alleen de oorzaak is van 75% van de vertragingen van Thalys, maar ook gebruik maakt van een eigen 3G netwerk. Ik denk dat ze in tunnels bang waren voor verstoringen en daarom maar alle andere verbindingen geblokkeerd heeft.

Wat betreft NS. Had die al niet een van de grotere mobiele communicatie netwerken in nederland? Ik meende altijd dat Telfort daar gebruik van maakte.
De verbinding in de trein wordt geleverd door T-Mobile.
En hoe denk jij dat de wifi verbinding in de trein connectie krijgt? Dat gaat dus gewoon via het 3G netwerk van T-Mobile.
Ja maar dan moet het niet zo traag zijn als in de trein....
Wifi is nog steeds veel sneller, dus ook voor moderne smartphones is het nuttig.

En je kunt je afvragen of je uberhaupt nog een internet flat nodig hebt, wanneer je thuis, op het werk, én in de trein Wifi hebt. Dan kun je aardig wat geld besparen op je abonnement!
Ondertussen wordt wifi in de trein echter vooral gebruikt voor korte sessies: de gemiddelde gebruiksduur bedraagt tien minuten.
Moest eerst 5 min proberen te connecten, 5 min proberen mijn twitter pagina te updaten en toen gaf ik op. Net als de rest dus?
Wifi is nog steeds veel sneller, dus ook voor moderne smartphones is het nuttig.
Behalve dat de telefoon aangeeft dat het vol bereik heeft is het minstens even brak als gewone 3G (Groningen <-> Zwolle). Daarnaast deel je het met een x aantal reizigers, dus ik denk zelfs dat het trager is. Een live stream naar bijv. Funx houdt het beter met 3G vol dan met de wifi van de trein.
Voordeel van die wifi in de trein is dat het me geen data kost en bij mijn 3G wel.
Anyway download ik gewoon weer nummers, live stream is alleen mooi als je in de buurt van de stad blijft of op je eigen wifi in de tuin kunt.

Prachtig dat ze het als extra dienst aanbieden, het zou daarentegen nog mooier zijn als het internet stabiel is en niet dat je even internet hebt bij elk station dat je voorbij raast.
De wifi van de trein werkt prima. Iig heb ik nooit problemen met mijn laptop (op dezelfde lijn als jij), schommelt tussen 3 en 5 streepjes, en nee het is niet snel maar het werkt prima. ik heb iig prima muziek kunnen luisteren, en t scheelt weer op mn 3g abo.

Het connecten gaat ook gewoon binnen 10 seconden? Dan ff naar de website toe. Aanklikken dat je op internet wil gaan en t werkt gewoon.

Aan het einde even logout. intikken.

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 6 juli 2011 21:01]

Klopt. Groningen Zwolle vv. is altijd al brak geweest, of het nou via KPN of Vodafone is, het zal met T-Mobile niet veel anders zijn. De dekking is al jaren niets verbeterd en lijkt alleen maar slechter te worden, nog afgezien van de vele storingen.
Ook vanwege de veiligheid moet je niet op een openbaar wifi point inloggen tenzij alles over een https/vpn verbinding gaat. Anders krijg je dit soort dingen:

http://www.engadget.com/2...able-one-tap-affair-vide/

3G is gewoon makkelijker, veiliger en misschien wel sneller? Hoe snel in wifi in de trein? Wat is de verbinding tussen de trein en het internet? 3G?
Ik heb geen speedtest gedaan, maar gevoelsmatig was de WiFi toch wel een stuk sneller dan mijn 3G / HSDPA. Daarnaast heb je met 3g / HSDPA last van het switchen tussen de verschillende zendmasten, bij het gebruik van WiFi spots in de intercity heb ik dit niet gemerkt.

Meerdere malen getest op het traject Deventer - Enschede met een HTC Legend. Persoonlijk vind ik het een prima ontwikkeling - mits het service blijft en niet voor extraorbitante prijzen verrekend wordt richting de treinreiziger.

Daarnaast is het natuurlijk ook geweldig voor laptops. Scheelt weer wat MB op de FUP die sommige providers hanteren - mits je tethering gebruikt.
En wat dacht je van mensen met een laptop? Die hebben niet allemaal een UMTS-abbotje.
Tetheren met je mobiel?
Dat mag bij 9 van de 10 providers helemaal niet. En is voor 99 van de 100 mensen veel te ingewikkeld.
Te ingewikkeld? Bij elke mobiel die ik heb gehad waarbij ik kon tetheren was het een kwestie van usb kabel erin stoppen en op de telefoon de popup met internet verbinding delen aanklikken. Als dat al te ingewikkeld is dan ga je wss sowieso niet met je laptop in de trein zitten werken.

Neemt niet weg dat dit een goed initiatief is mits het ook daadwerkelijk enigszins snel genoeg is om een beetje normaal te kunnen surfen.
"waarbij ik kon tetheren" <- precies... jij... en ik.. en menig andere tweaker :)
Ik kan het ook op m'n iPhone 3GS. Apple moest het weer zonodig personal hotspot noemen, maar wifi hotspot werkt alleen vanaf iPhone 4.
M'n abbo is ook van T-mobile dus gebruik ik liever dat dan een open netwerk.
Als straks alle providers hun nieuwe databundel prijzen hebben bekend gemaakt denk ik dat het tetheren voor veel mensen niet meer zo ludiek is. Volgens mij kan je ook vrij gemakkelijk lui er uit knikkeren die hier misbruik van maken (dmv de user agent die je browser mee stuurt oid (ja die kan je faken ja, maar dat is voorbehouden aan enkelen))
User agent is lastig te doen. Niet alleen kan dat gefaked worden op je pc, maar er zijn ook behoorlijk veel mobiele browsers. Ik kan me niet voorstellen dat ze straks nog gaan bepalen met welke mobiele browsers je wel en niet mag surfen.
En wat als dat niet kan? Of als je een datalimiet hebt? Dit is juist meegaan met de tijd, en helemaal niet achterhaald!
jah en dan krijg je dus Fair Use Policy gezeur.
En mensen met een buitenlandse mobiel die in Nederland geen gebruik kunnen maken van het internet zonder op achterlijk hoge kosten te komen.
Het scheelt zoveel batterij van je mobiel als je op het internet van de NS gaat dan elke keer switchen van 3G paal naar de andere.
Dan mag ik blij zijn als ik de einde van de treinrit haal.
Zit ik op wifi geen probleem met je batterij.
helemaal mee eens.
Geld weggooien vind ik het.

Nog een argument. Waarom moet een oud oma'tje meebetalen aan internet waar ze geen gebruik van maakt.
Dezelfde verbinding wordt ook (straks) gebruikt voor het weergeven van actuele (en meer nauwkeurige) reisinfo in de trein middels vergelijkbare schermen die nu al in sommige treinen hangen. Het oude oma'tje heeft hier straks dus ook wat aan.
off-topic ? nouja zeg
Was ook mijn eerste gedachte, maar een trein komt op plekken waar geen HSPDA of zelfs geen bereik is. Dan is wifi toch wel heel fijn.
Want de wifi-verbinding van de trein plukt z'n signaal natuurlijk gewoon ... uit de rails?
nee, ze hebben met ducttape een mobieltje op het dak geknoopt, en delen dat met de rest.. ;)

serieus: ik ga er vanuit dat er een flinke antenne op het dak geknoopt is die het bereik net even iets beter maakt dan je zelf kan ontvangen.
Ik heb in elk geval wel wifi bereik gehad op plekken waar mijn 3g het nooit doet.
Ik heb juist mijn data abo opgezegd omdat ik bijna overal wifi heb. Vind dit alleen maar een goede zaak.
Helemaal gelijk, dit had tenminste 5 jaar geleden klaar moeten zijn.
...en het was een drama
Zelfde ervaring. Traject Rotterdam-Gouda heeft vaak een WiFi verbinding, maar zelfs als je net instapt en de trein nog vol moet lopen heb je vaak helemaal geen verbinding (als in, je maakt wel contact met het access point maar er komt geen data binnen).
Ik heb op m'n android maar uitgezet dat als access point t-mobile in bereik is, dat hij dan contact moet maken want vaak kreeg ik dan geen centje data meer binnen. 3G werkt inderdaad veel betrouwbaarder.
Wifi via je telefoon is:
- vaak sneller
- gratis
- diensten als Whatsapp kunnen niet worden afgeknepen

Dus zeker geen achterhaalde ontwikkeling, Wifi in de trein.
Ja, de security hoor ik niemand over. Wat als er iemand alle data gaan sniffen van het wifi netwerk? Ik zou sowieso nooit wachtwoorden invoeren en persoonlijke dingen gaan doen op een openbaar wifi, de kans is zo groot dat er iets gebeurd en dan ben je altijd te laat.

Maarja, iedereen heeft tegenwoordig een internet infuus nodig. Als internet in het studentenhuis uitvalt, moet je eens zien hoe snel iedereen aan het werk gaat om het te herstellen :D
Best nuttig. Ik denk niet dat T-Mobile het geld kan laten kosten, aangezien dit een behoorlijke verontlasting van hun mobiele netwerk is. Misschien een constructie waarin T-mobile samen met Vodafone en KPN de wifi bekostigen, daar ze er alledrie voordeel aan hebben?
Volgens mij gaat de verbinding van trein naar internet nog altijd via het mobiele netwerk, niet echt een ontlasting dus.

Ik heb het wel eens geprobeerd dat wlan in de trein. Maar dan moet je eerst weer moeilijk doen. Wil je iets uit de market downloaden, moet je eerst je browser openen om verbinding te maken...

Daarnaast zitten er vaak zoveel mensen op 1 hotspot dat de snelheid echt om te huilen is. Voor mij dus nog gewoon mobiel internet...
Een verbinding met een groot volume in plaats van 100 verbindingen met in totaal hetzelfde volume scheelt toch denk ik.
Ik denk dan ook dat dit gratis netwerk meer bedoelt is voor een beetje browsen tweakers.net/nu.nl ipv van apps te downloaden en filmpjes te kijken op youtube.
Volgens mij gebruikt de hotspot aan "de andere kant" gewoon weer een T-Mobile UMTS-verbinding dus volgens mij ontlast het hun netwerk niet.
Nou dan rijden al die treinen maar op één traject want ik heb nog nooit een trein met wifi gezien, alleen in utrecht, maar die ging richting haarlem. In eindhoven niet, in sittard niet, maastricht niet, amsterdam niet. Ik weet niet waar ze die dingen dan laten..

En verbinding via T mobile kan nooit veel goeds zijn, ik verlies mn mobiele verbinding wel 10x op een half uur van thuis naar mn school.
Nou dan rijden al die treinen maar op één traject want ik heb nog nooit een trein met wifi gezien, alleen in utrecht, maar die ging richting haarlem. In eindhoven niet, in sittard niet, maastricht niet, amsterdam niet. Ik weet niet waar ze die dingen dan laten..
Dan heb je of lang geen trein gezien of je moet beter kijken. Het gros van de intercities richting oosten en noorden heeft WiFi, de trein tussen Den Haag CS en Tilburg (gaat volgens mij door tot maastricht) heeft het ook.

@ Henkie-Jan Die lijst klopt niet helemaal, op Utrecht-Leiden rijden meestal dubbeldekkers. Gelukkig maar anders zouden ze echt stampvol zitten.

[Reactie gewijzigd door Ook al Bezet op 6 juli 2011 17:55]

Helaas die trein vanuit den haag gaat naar Venlo en heeft WiFi, op Maastricht - Amsterdam (drukker traject) rijden dubbeldekkers, en omdat F1xxer waarschijnlijk elke dag dezelfde route rijdt in dezelfde soort treinen denkt hij dat er geen wifi is.
Check deze link maar. Daar zie je waar de ICM treinstellen (zoals deze treinen heten) worden ingezet. :) http://nl.wikipedia.org/wiki/Intercitymaterieel#Inzet
Vooral afgelopen winter heb ik hier veel gebruik van gemaakt. Kan gewoon werken in de trein en heb dus meer werk tijd. Mijn vodofone sticky doet het op het traject zwolle amersfoort bar slecht en dan is dat wifi in de trein ideaal. Werkt heel goed op m'n laptop.

Wil daar best voor betalen. Ik heb er iig al veel vaker de trein door genomen.
Jammer dat de hotspots op het station dan weer betaald en van kpn zijn :S. Hopelijk straks alles van 1 operator en dat je het als product op je ov-chipkaart kan zetten zodat als je inchecked het bedrag meteen wordt afgeschreven ofzo.
Nou jah dat zal wel niet lukken met de huidige ov-flutkaart, maar toch :)
Het huidige systeem werkt met MAC filtering. Bij een dergelijk systeem zou ik niet zo blij zijn met koppeling aan een betaalsysteem...
Maarrrrr, als je thuis een KPN xDSL/FTTH abo hebt, zijn de hotspots gratis.
Hoe zit het dan met de ICR? Dat is toch ook een enkelvloerse intercity?
Ja klopt. Deze krijgen echter van hun beperkte levensduur (ongeveer 10 jaar) geen internet meer.
10 jaar?! In internettermen is dat een eeuwigheid, ik snap niet waarom je die treinstellen niet mee zou nemen want over 10 jaar is de huidige wifi-standaard die in de andere treinen gebruikt wordt waarschijnlijk net zo goed afgeschreven.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Intercityrijtuig
Als ik dit lees waren ze al een paar keer kapot maar door ze te combineren met een http://nl.wikipedia.org/wiki/1700_%28locomotieftype%29 nog in leven. Dus die 10 jaar waar Koploper over spreekt zou dus al gehaald zijn, wellicht verwachten ze niet dat deze treinstellen het nog lang volhouden? Denk dat de dubbeldekkers sowieso meer prioriteit hebben.
ICR (waar jij naar linked) heeft altijd al met een 1700-locomotief gereden. Kan ook niet anders, want het zijn rijtuigen, geen treinstellen, en die hebben dus geen eigen aandrijving ;)

En ICR (nu IRCm, m=gemoderniseerd) is enkele jaren terug nog gemoderniseerd, dus kan echt nog wel wat jaartjes mee.

Waar jij op doelt zijn de stuurstandrijtuigen van de Benelux-dienst, die waren idd onbetrouwbaar doordat ze versleten waren. Die zijn inmiddels wel vervangen.

Maar ICRm zal, voorlopig althans, niet van WiFi voorzien worden nee. Het waarom weet ik niet, maar het zal vermoedelijk wel te maken hebben met het feit dat ze niet enorm lang meer mee zullen gaan, en het daarom economisch niet rendabel is om ze ermee uit te rusten.
De planning was dat ze in 2020 van de baan gaan verdwijnen, en bovendien hebben ze 7 jaar geleden nog een overhaul gekregen.
Heeft het er niet meer mee te maken dat de koplopers sowieso al een revisie moesten krijgen en daarmee mooi internet kon worden ingebouwd danwel er op voor kon worden bereid?
Klopt, ICM (ook wel bekend als "Koploper") word op dit moment gemoderniseerd (is voor een groot deel al klaar). Het is dan wel zo efficient om dan meteen dit soort dingen mee te nemen natuurlijk.

Vandaar dat dus WiFi in die treinstellen aanwezig is.

V-IRM (de dubbeldekkers) heeft op dit moment grotendeels nog geen WiFi, maar krijgt straks wel de beschikking over OBIS (On Board Information Services), waar WiFi een onderdeel van is.

Ook DD-AR, de oude dubbeldekkers, word binnenkort gemoderniseerd (en zal dan DDZ heten) en zal ook OBIS en daarmee WiFi aan boord krijgen.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 6 juli 2011 19:28]

Nu nog een app waarop je real-time kunt zien waar je trein is en hoe lang het nog duurt voor hij bij je perron is :) Zijn er nog beperkingen op het gebruik ervan of kun je rustig over poort 25 een spam golf versturen o.i.d?
Nu nog een app waarop je real-time kunt zien waar je trein is en hoe lang het nog duurt voor hij bij je perron is :)
Dat staat bij de enkeldekkers meestal aangegeven op de schermen in de coupés (ze werken nog niet altijd). Handig is dat ze ook laten zien wat de overstapmogelijkheden zijn.

Ik reis de laatste tijd nogal veel te met trein en ik moet zeggen dat die nieuw ingerichte enkeldekkers me uitstekend bevallen.
Haha, jah, en dan heb je 10 min vertraging, maar, hij blijft wel aangeven dat je gewoon op tijd aankomt! Top systeem toch?
Normaal geeft dit gewoon netjes aan hoeveel minuten vertraging er is, en hoeveel dat per station is. Zelfs overstapmogelijkheden worden er op aangegeven voor het volgende station, en of de vertraging van invloed is op het overstappen.

Het zal niet altijd vlekkeloos werken, maar ze gaan de goede kant op!
Haha, jah, en dan heb je 10 min vertraging, maar, hij blijft wel aangeven dat je gewoon op tijd aankomt! Top systeem toch?
Werkt inderdaad niet altijd even goed. Ook amusant als de trein naar Leeuwarden opeens doodleuk aangeeft dat hij bijna in Tilburg is.

Gek genoeg lijkt het in de sprinters meestal wel goed te werken en dat is een zelfde soort systeem.
1 2 3 ... 8

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True