Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 127 reacties, 34.126 views •

HP heeft zijn eerste tablet met het van Palm overgenomen WebOS-besturingssysteem aangekondigd. De HP Touchpad beschikt over een 9,7"-scherm en bevat een dualcore Snapdragon-system-on-a-chip die op 1,2GHz draait.

Het 9,7"-scherm van de TouchPad heeft een resolutie van 1024x768 pixels. Verder heeft de tablet ondersteuning voor 802.11n-wifi en bluetooth, en is er 16GB, 32GB of 64GB opslaggeheugen aanwezig. Ook biedt de Touchpad ondersteuning voor videobellen via een ingebouwde 1,3-megapixelcamera. Daarnaast gaat HP abonnementen voor kranten en tijdschriften aanbieden, en moet het ook mogelijk worden om muziek en video te downloaden via een voorgeïnstalleerde dienst. De fabrikant liet weten hier al diverse deals voor te hebben gesloten met uitgevers.

Voor gebruik op tablets heeft HP zijn WebOS enigszins aangepast. Zo is het mogelijk om contacten en agenda's te delen met andere WebOS-apparaten. Ook kunnen gebruikers die bijvoorbeeld over zowel een tablet als smartphone met WebOS beschikken, smsjes en binnenkomende telefoongesprekken tegelijkertijd op beide apparaten zien. Daarnaast is het mogelijk om bijvoorbeeld een webpagina te versturen van tablet naar smartphone door een bepaalde knop in te drukken, waarna de geselecteerde webpagina direct op het tweede apparaat wordt geopend.

HP Touchpad HP Touchpad HP Touchpad

Daarnaast toonde HP bij de presentatie van de tablet hoe de applicatie-launcher eruit ziet, en hoe multitasking op de TouchPad werkt. Ook liet HP weten dat het de integratie van WebOS met sociale-netwerksites heeft verbeterd, en ondersteuning voor draadloos printen met HP-printers heeft toegevoegd. Net als de Pre 3, de Veer en eerdere WebOS-toestellen, kan de TouchPad via een TouchStone-inductielader opgeladen worden. Deze dient bij de tablet tevens als steun.

HP brengt zijn TouchPad in de zomer uit in de Verenigde Staten en enkele andere landen, maar het is niet bekend of Nederland hier ook bijhoort. Een versie die naast wifi ook over 3g of 4g beschikt komt later, belooft HP.

De aankondiging van HP kwam niet als een verrassing. Eerder doken er twee HP-tablets onder de codenamen Topaz en Opal, en lekte een specificatielijst uit van de Topaz, die nu Touchpad heet. Hierdoor waren gegevens zoals de processor en schermgrootte al bekend.

HP TouchPad HP TouchPad TouchStone

Reacties (127)

Reactiefilter:-11270125+152+21+30
Please geen flame-war mensen. Wanneer iemand iets roept, niet reageren.

Zoals ik de plaatjes op engadget heb kunnen zien, heeft HP met deze tablet een grote stap genomen. Qua hardware en ook qua software. Het ziet ernaar uit dat WebOs op een tablet het beste uit de verf komt. Vooral dat multi-tasking is erg mooi :)

Voor geinteresseerden:

http://www.engadget.com/2...think-beyond-webos-event/

Edit: de eerste vergelijkingmongolen zijn gesignaleerd

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 9 februari 2011 20:45]

Het ziet er mooi uit maar is er ook een webos market en zoja stelt die wat voor? (Flamewar komt er toch wel, zou gauw er ook maar iemand roept dat het een iPad rip-off is, en die iemand is er altijd)
Er is een app-store maar deze is bij lange na niet zo goed gevuld als Apple of Android. Maar dat is ook niet raar gezien de beperkte resources die Palm, voordat het overgenomen werd, had.

WebOs word altijd al gezien als een erg goede OS. Alleen Palm kon er niet meer van maken omdat het domweg geen geld had.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 9 februari 2011 20:41]

aandelen HP? Ik denk dat HP met de late introducering behoorlijk de boot heeft gemist en nog een flinke inhaalslag moet maken. Dit ga je niet redden met een karige Appstore.
Je zal meer moeten bieden dan de concurrenten om marktaandeel te winnen.

Wat mij betreft ziet de UI er stukken gelikter uit dan Android. Maar Apple zullen ze voorlopig niet voorbij streven. Concurrentie is nooit verkeerd zeg ik maar.
pff, al dat gelul om app-stores. Zelf heb ik een Desire Z en heb ik bijna geen apps, en zo ken ik genoeg mensen met een smart-phone die geen apps installeren.

En bovendien is programmeren voor WebOs niet bijzonder moeilijk gezien het gewoon html/js/css is. Daarbij wil ik opmerken dat de Apps die ik gezien heb op WebOs er wel goed uit zien en goed lijken te werken.

[Reactie gewijzigd door poepkop op 9 februari 2011 21:52]

Het zal je nog verbazen hoeveel mensen een smartphone kopen, vanwege de apps die ze kunnen installeren. Die is daarmee dus enirm belangrijk. De meeste mensen schaffen geen Android toestel aan, om er alleen mee te bellen..dan voldoet de Nokia 3310 prima.

Ik ken niemand met een smartphone zonder apps..
Ik ken ook niemand met een smartphone zonder apps. Maar hoeveel verder gaan die Apps dan Twitter, facebook en Angry birds? Dit kan je op alle platforms krijgen. Ik kan geen populaire App bedenken waarvoor ik afhankelijk ben van een OS.
voor mij is dat de sonos applicatie. Die draait alleen op Ios (helaas), op andere systemen kun je wel rip-offs vinden maar die voldoen echt niet zoals het origineel wel. Dit is ook 1 vd redenen dat er 1 dezer dagen een ipad komt en ik niet langer wacht op een android versie...
Ik had het over een populaire app ;)
Een heleboel niet populaire apps die wel heel belangrijk zijn voor een specifieke gebruiker kunnen op den duur ook gewicht in de schaal leggen. Voor mij zou dat bijvoorbeeld de Heukels Flora van Nederland kunnen zijn. Zolang die niet op Android te vinden is zou ik voor iOS kiezen waar die nu wel op te vinden is.
Ik ken hier op kantoor niemand met een smartphone MET apps.
Ik ken hier op kantoor niemand met een smartphone ZONDER apps.
@poepkop
...pff, al dat gelul om app-stores. Zelf heb ik een Desire Z en heb ik bijna geen apps, en zo ken ik genoeg mensen met een smart-phone die geen apps installeren...
Een telefoon koop je om te bellen. Een smart phone moet daarnaast ook je contacten en afspraken op kunnen slaan (en synchroniseren). Mail en internet en enkele andere apps zijn standaard, en voor veel mensen genoeg.

Een tablet is een soort computer, maar dan voor op de luie bank. Daar stel je andere eisen aan dan aan een telefoon. Je gaat geen film op een telefoon kijken, maar op een tablet kan dat wel. Of een boek lezen, of een tijdschrift.
Volgens mij is de homescreen UI in Android nog wel aan te passen door een custom Launcher applicatie te installeren. Er zullen heus wel ontwikkelaars zijn die inspiratie kunnen halen uit iOS of WebOS. Verder zullen er heus wel ROMs verschijnen met een geliktere interface dan de standaard versie van Google (zie HTC Sense).

Maar om even on-topic te gaan; Ik vind dit een heel mooi apparaat qua specs. Het is de eerste keer dat ik even naar WebOS kijk, maar het ziet er inderdaad mooi uit. Alleen jammer dat de prijs nog niet bekend is.

Persoonlijk zou ik het mooi vinden als je zelf je OS kon kiezen op mobiele apparaten, maar dat zal vanwege technische redenen wel niet mogelijk zijn?

En je hebt gelijk, concurrentie is in deze nooit verkeerd!
Het toverwoord op een slecht gevulde market zou wel eens Flash kunnen zijn. Het inmiddels door velen ten dode opgeschreven Flash/ Air biedt nml de mogelijkheid behoorlijk complexe zaken aan te kunnen aanbieden, en wat het nog sterker maakt is dat zowel WebOS, de nieuwe Playbook en Android Flash ondersteunt. Dus als developer het je 3 vliegen in een klap :)

[Reactie gewijzigd door zap8 op 9 februari 2011 22:35]

Ik vind de gedachte heel reëel. Het mooiste is dat het allemaal vaak ook nog web-based aan te bieden is. En toch is er geen 1 bedrijf dat daar brood in ziet... waarom niet dan? (niet sarcastisch bedoeld, maar een serieuze vraag!)
Edit: ik dacht toch echt op de reageerknop bij zap8 geklikt te hebben...

Mijn persoonlijke gok is performance. Ik schrik er keer op keer weer van hoeveel resources een flash-app gebruikt vergeleken met een soortgelijke desktop-app. Dat kan overigens niks te maken hebben met het feit dat het in een browser draait, java-applets halen bijvoorbeeld wel de snelheid van desktop-apps. :)

[Reactie gewijzigd door gerrymeistah op 10 februari 2011 10:16]

goed punt.

Dat Apple Flash helemaal kapot aan het maken is geeft mogelijkheden elders.
Dat is niet Apple die dat doet, maar Adobe.
Al jaren is de performance van Flash op OS X zwaar teleurstellend.
Pas sinds kort is er een mobiele versie van Flash, die dan trouwens alleen filmpjes die met H.264 zijn gecodeerd hardware versneld kan afspelen. Oudere filmpjes of Flash games dus niet...
Daarnaast roepen mensen dat ze Flash willen voor filmpjes en dat dat alleen maar met Flash kan, wat natuurlijk onzin is. Die H.264 filmpjes draaien natuurlijk ook met, bijvoorbeeld, HTML5. Of een Media Player achtige app.
De oudere filmpjes vreten je accu op, omdat ze met de CPU gedecodeerd worden...
De games die met Flash gemaakt zijn, werken dan trouwens niet lekker met een touchscreen. Dus waarom wilden we ook al weer Flash op een telefoon?

Nu de nieuwe Flash 10.2 ook weer: Kan leuk hardware versnellen, maar alleen als de movie H.264 is. En laten we dat nu ook met een niet-Flash player kunnen afspelen...

Tevens: Het tablet zonder Flash (iPad) is op afstand de best verkopende tablet, terwijl er volgens meerdere mensen betere alternatieven zouden zijn die wel Flash zouden ondersteunen.
Misschien vinden mensen Flash niet zo belangrijk?

Als laatste: Misschien is het niet zo dat Apple 'Flash helemaal kapot aan het maken is', maar misschien is de tijd voor Flash gewoon voorbij?
Er zijn andere file formaten die je ook niet meer ziet.
ARJ? WP5? Wanneer was de laatste keer dat dat file format daadwerkelijk actief gebruikt werd?
De meerdere betere alternatieven die ook nog pad zijn moeten nog komen denk ik. Honeycomb lijkt veelbelovend, WebOS ziet er veelbelovend uit. Ik persoonlijk zou niet eerder een pad kopen voordat deze uit zijn.
Tevens: Het tablet zonder Flash (iPad) is op afstand de best verkopende tablet, terwijl er volgens meerdere mensen betere alternatieven zouden zijn die wel Flash zouden ondersteunen.
Misschien vinden mensen Flash niet zo belangrijk?
Misschien weten de meeste mensen niet dat het niet werkt omdat het vrij vanzelfsprekend is dat je op een device gericht op web+media gewoon flash aan kan... Tja dat je hem niet terug gaat brengen als je eenmaal een accountje hebt en misschien al wel apps hebt is er ook niet bij, lang leve de lockins tegenwoordig (gebeurt bij andere ook hoor voordat ik weer als basher aangezien wordt).

Want nee flash zal je niet als eerste missen, dat mis je pas als als je die ene site tegen komt waar ze het menu nog in flash hebben gemaakt, of net op die ene site komt die nog geen HTML5 video aanbied!

Daarbij hoeft echt niet iedereen flash te willen, kan prima dat 70% van de bevolking het niet perse hoeft, genoeg die er wel op zitten te wachten (zeker volk wat onder windows werkt waar flash wel altijd prima heeft gewerkt) ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 10 februari 2011 08:55]

PPie: een belangrijk detail is wel dat de hardware zelf support nodig heeft voor het decoderen van video. Dit was er gewoon heel lange tijd niet, en is pas ni het h.264 tijdperk populair geworden. Dan moesten er nog softwarematige api's en bepaalde browserfeatures beschikbaar zijn voor de flash player dit uberhaupt kon implementeren.

OS X was hier zeer laat mee, zie ook bvb http://blog.kaourantin.net/?p=89 voor meer informatie.

Flash is nu eenmaal een technologie waar apple weinig over te zeggen heeft en die het als concurrent ziet omdat er zo'n goede content creation tools voor zijn van adobe zelf, pas toen hun eigen native omgeving genoeg momentum kreeg hebben ze terug wat meer toegelaten in de app store.
@zap8:
Je kunt heel veel met Flash, alleen is het nogal CPU intensief, je halveert met gemak je accu-tijd als je veel Flash gebruikt. Dat maakt een tablet minder mobiel en daarmee minder bruikbaar.

Dus als het even kan, wil je native applicaties op je tablet, of applicaties die het wel goed doen in een browser.
Het heeft lang niet zoveel apps als de Android en iOS markten, maar de kwaliteit lijkt vrij goed, en voor al mijn Android-apps is er een adequaat alternatief.
Please geen flame-war mensen. Wanneer iemand iets roept, niet reageren.
Edit: de eerste vergelijkingmongolen zijn gesignaleerd
Offtopic:
Als er toch iemand is die zich koest moet houden als het over flamewars en mongolen (jouw woorden, niet de mijne) gaat, dan ben je het zelf wel zeg, ik mag toch hopen dat je hier zelf de ironie wel van inziet en niet echt denkt dat je de boel hier aan het reguleren bent ofzo 8)7

Ontopic:
Weinig verrassends in termen van hardware hier, maar ik ben erg benieuwd naar WebOS 3.0, al vanaf dat deze tablet is aangekondigd. Eindelijk begint het bij meer fabrikanten door te dringen dat het de software is die het verschil maakt en dat daar een OS en ontwikkelomgeving voor nodig is die developers alle mogelijkheden biedt om tablet-optimized applicaties te bouwen. Ik heb meer vertrouwen in een platform als WebOS of iOS dan Android, zelfs met Honeycomb, omdat er in die platforms tenminste nog wat sturing en controle zit, iets dat Android in ieder geval op telefoons behoorlijk tegenwerkt om een kritische massa te bereiken die het aantrekkelijk maakt om veel geld in betaalde applicaties van hoge kwaliteit te investeren.

Edit @kidde:
Blijkbaar ben je het niet eens met wat ik schrijf dus schiet je er maar een paar cynische losse flodders op, daar heb ik niet zo heel veel zin in om op te reageren. Maar laat ik in ieder geval wel uitleggen wat ik met 'meer controle' en 'meer sturing bedoel': bij deze WebOS tablet is hetzelfde bedrijf verantwoordelijk voor de hardware *en* de software, en zijn de ontwikkeling van beiden aan elkaar gekoppeld. Als de hardware nieuwe features biedt die software support nodig hebben dan ligt de afstemming daarvan bij 1 partij, en vice versa. Een geintegreerde oplossing dus, met sturing en controle over beide aspecten.

Android is anders wat dat betreft, er is Google dat een OS maakt en daar bepaalde bedoelingen mee heeft (ultiem zal dit zijn om meer winst te maken via ad-supported diensten die ze op Android uit kunnen rollen, het is geen liefdadigheid dat ze Android maken). De ontwikkeling van het Android platform staat helemaal los van de hardware, Google released iets en de hardware fabrikanten pakken er van wat ze nodig hebben. De insteek van de hardware fabrikanten is 'meer telefoons verkopen', en daarvoor moeten ze zich ten eerste onderscheiden van de andere Android fabrikanten, en ten tweede met enige regelmaat nieuwe modellen op de markt brengen. Met andere woorden: veel verschillende hardware, met vaak een korte support levensduur, en vendor-specifieke aanpassingen aan het oS. Je kunt natuurlijk zelf ook wel verzinnen dat dat betekent dat geen enkele hardware alle features van Android zal gebruiken (behalve misschien de Nexus phones), en dat het Android OS nooit het onderste uit de kan van de hardware zal halen (denk aan bijvoorbeeld grafische prestaties, of het gebruiken van native code). Fragmentatie dus.

Dat bedoel ik met 'meer sturing/controle over WebOS', en dat heeft helemaal niks met de Linux kernel te maken (ik snap ook echt niet waarom je dat erbij haalt, de linux kernel in Android is niks meer dan een laagje tussen de Android JVM en de hardware). Apple doet hetzelfde met iOS als HP met WebOS, en Microsoft zit er met WP7 een beetje tussenin door de hardware niet zelf te maken maar wel strenge eisen aan specificaties en gebruikte ontwikkelomgeving te stellen.

Edit2: @kidde
Nogmaals, de Linux kernel heeft er helemaal niks mee te maken, het gaat hier helemaal niet om kernels, nieuwe kernel features,of support voor nieuwe hardware. De kernel is alleen maar een onderdeeltje van het systeem dat het uberhaupt mogelijk maakt dat je userland kan draaien, maar daar houdt het op. Als een hardware fabrikant een of andere nieuwe gizmo introduceert in zijn hardware (een uber snelle GPU bijvoorbeeld, of een nieuw type sensor) en er een kernel driver voor levert, dan wil dat nog niet zeggen dat er uit het niets ineens ook support en API's voor uit de lucht komen vallen zodat ontwikkelaars het kunnen gebruiken vanuit de Android frameworks. Voor de applicaties op een Android telefoon bestaat de Linux kernel niet eens, die werken allemaal via de Android JVM en SDK's, en daar kan dus een enorm verschil ontstaan in wat het toestel kan (in hardware) en wat Android aanbiedt (in software), en vice versa. Je ziet het nu ook al, toestellen van minder dan een jaar oud met hardware die beter is dan budget toestellen die nu aangekondigd worden, waarbij de eerste vast blijft zitten op Android 2.1 en de laatste straks met 2.3 geleverd worden.

Je verhaal over Apple, Imagination en Samsung raakt ook echt kant noch wal, wat is nu je punt? Dat Apple niet zelf de GPU's en CPU's ontwerpt die er in hun hardware gebruik worden? De hele iOS software stack die op iPhones en iPads draait is van A tot Z door Apple ontwikkeld, en de toekomstige hardware en software features zijn volledig op elkaar afgestemd, komt er een nieuw stuk hardware in de iPhone, dan krijg iOS daar direct kernel support en API's voor. En andersom. Ik snap niet waarom dit nu zo moeilijk te begrijpen is en waarom je zo blijft hangen op linux kernels en welke chips er gebruikt zijn om de telefoon te bouwen.

Overigens hoef je me niet met 'u' aan te spreken hoor, ik ben nog lang geen opa.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 10 februari 2011 18:54]

Vertel, deel het met ons: Vanwaar denkt u dat HP meer sturing / controle over WebOS heeft dan Google over Android? Beiden draaien op dezelfde Linux-kernel. En waarom zou meer controle beter zijn?

Veel platforms / formaten - zoals compact casette, VHS, MP3 en uiteindelijk ook CD zijn toch juist immens populair en geliefd geworden omdat leveranciers er weinig controle over hadden? Was er soms geen "betaalde content van hoge kwaliteit" voor die platformen?

Bijvoorbeeld Sony had een 'monopolie' qua controle over MiniDisc, maar hebben die het gered? Ik heb er mijn twijfels bij.

Daarbij: Als van een groep A zijnde 16% door 90% legale software wordt gebruikt, en bij groep B zijnde 80% door 20% legale software wordt gebruikt, welke is dan financiëel gezien interessanter om voor te ontwikkelen? Eerste drie zijn momenteel de cijfers Android vs. iPhone, ten eerste, en ten tweede is het de reden waarom heel veel betaalde programma's er wel voor Windows zijn en niet voor MacOSX.

U kennende weet u het toch wel beter, dus deel het eens met ons!

@JohnBetonschaar: Het is juist de Linux-kernel die vroege ondersteuning heeft voor ARM-features, omdat ARM meewerkt aan software-support voor de nieuwste features via Linaro! De vergissing die u maakt is denken dat alle hardware-makers voor software zorgen, maar dat is natuurlijk onzin: Dat doen met name de hardware-ontwerpers!

Kortom, juist de Linux-kernel heeft vroegtijdige ondersteuning voor nieuwe features, al tijdens de ontwerpfase en vóórdat ´fysieke´ uitvoeringen er zijn! Dáárom gebruiken HP en Google de Linux-kernel: Omdat voor die kernel het eerst support wordt gemaakt dooe harware/ontwerpers. Linux wordt bij ARM intern gebruikt om nieuwe cores te testen, want voor QNX/iOS/Windows kan ARM niet eens tijdens de ontwerpfase al kernel-modules maken!

Apple ontwerpt zelf vrij weinig qua RTL, die doen alleen aan 'knippen en aan elkaar plakken'. Het zijn ARM, Imagination en Samsung die voor Apple het werk doen, dus Apple heeft vrij weinig profijt van het feit dat ze zelf telefoontjes laten maken door Foxconn. Dus de integratie is maar gedeeltelijk en op een ander terrein dan bij Linux, en qua hardware-support voor nieuwe ARM-features zal Apple zeker achterlopen op de Linux-kernel.

[Reactie gewijzigd door kidde op 10 februari 2011 13:01]

Wat ik aan foto's heb gezien is het een prachtige tablet geworden! Ook mooi dat Hp de strategie van palm goed doorzet, volgens mij gaat dit wel werken!
Ik zie het ook wel zitten. Producten zien er goed afgewerkt uit. Had ik niet verwacht van HP na zijn debacle met de slate. Tja Android heeft een grotere appmarkt, maar dat vind ik niet doorslaggevend. Dat komt wel goed. Software makers zoeken nieuwe markten voor hun producten. De eersten kunnen goed geld verdienen. Ook de touchstone dock met keyboard ziet er erg goed uit. HP heeft het goed begrepen. Een mooi afgewerkt compleet product. Ik benieuwd naar de prijsstelling en of ze kunnen leveren.

Eerlijk gezegd vind ik android 3.0 helemaal niet zo mooi voor de tablet en nog steeds niet het niveau van Apple halen. Maar WebOs heeft echt een prachtig afgewerkte interface. Zoals de hoofdontwikkelaar achter WebOs die inmiddels bij Google werkt, vertelde, heeft Google erg veel te stellen met al die verschillende formaten en resoluties die een mooi design moeilijk maken. Balken en knoppen zien er dan vaak niet meer zo goed uit. Daar kan WebOS zeker zijn winst pakken.

[Reactie gewijzigd door degener op 9 februari 2011 21:31]

Softwaremakers zijn niet dom, die zijn allang met HTML5 (en hopelijk ook met WebGL) aan de slag - zodat het ze binnenkort aan hun achterwerk kan oxideren wat OS of apparaat de klant draait. Eindelijk 'level playing field', Neelie zou trots zijn ;)
Ik adviseer je onderstaand artikel eens te lezen. Leuk artikel dat onderbouwt waarom ik denk dat HTML5 voorlopig niet de oplossing gaat bieden. Dat duurt nog zeker een jaar of 2 á 3. De standaard is nog niet af en de implementatie van de devices is verre van compleet. En wat is compleet, als de spec nog niet af is? Lees het eens door, het is best interessant. Tikkeltje overdreven misschien om te zeggen dat iPad de nieuwe IE6 is, maar toch heeft hij een goed punt.

http://blog.millermedeiros.com/2011/01/ipad-is-the-new-ie6/
Nu nog software om erop te draaien... technisch een leuk ding, mooie schermgrootte, maar een goed gevulde app store is toch ook wel een pré.
Een app store vul je met een sterke OS & platform. Nu HP Palm heeft overgenomen zijn er ook de resources om WebOS wereldwijd te lanceren.
We zullen zien, wie weet heeft de iPad2 ook wel inductie-oplader, of wachten ze daar bij Apple nog twee jaar mee :)
Op engadget las ik dat hij die telefoon tegen die tablet tikte en floep, de website die op de tablet open stond sprong naar de telefoon :D Klinkt heel mooi!
Klinkt heel mooi, technisch heel leuk uitgevoerd, maar wanneer gebruik je het? Een goed gevulde appstore trekt mensen ook al installeren ze alleen Angry Birds. Maar dat vergt een heel ander soort investering dan zo'n gimmick.

Het zal best een leuke tablet zijn, maar zeg eerlijk: Welke kans heeft dit in een wereld met IOS en Android? Zie Nokia trouwens.

Ik hoop dat dit een extra keuze wordt, is het wat mij betreft nu nog niet. Maar dat is dan ook het probleem met intreders, ze moeten eerst een kritische massa vormen voor ze het grote publiek bereiken. En aangezien HP toch een beetje als merk voor bedrijven wordt gezien ben ik bang dat het niet gaat lukken.. Oja, hier dus ook de Nokia verwijzing.

Maar dit is wel de aftrap voor de tablet-wars! Bring 'em on ;-)
Is dat dan een technisch hoogstandje? Chrome to phone werkt ook ongeveer zo. Alleen dan van je browser naar je foon. Naja. Superrrrrrrrrrrr
Dat ziet er strak uit... palm os.... lekker verzorgd,
op dit moment wordt mijn A70S gerepareert dus als die niet heel terugkomt is dit een serieuze optie! Alleen de appstore is misschien een punt... kijken hoe dat zich ontwikkelt
Is WebOS iets voor Nokia?
Gaat niet gebeuren. WebOs zal net als Apple gesloten en exclusief blijven.
Eindelijk een tweede producent die doorheeft hoe het werkt ;)
Microsoft had het met WP7 ook al begrepen, alleen wil het daar nog niet erg aanslaan, waarschijnlijk omdat ze niet zelf de telefoons produceren en leveren, en dus overgeleverd zijn aan dezelfde bedrijven die tegen lagere kosten en met een hogere installed base Android kunnen gebruiken voor hun producten. RIM is ook al op dezelfde manier aan de weg aan het timmeren met de Playbook.

Niet bedoeld als flame of wat dan ook, maar persoonlijk vind ik de strategie achtger de mobiele producten van Apple, RIM, HP en Microsoft veel doordachter dan wat Google met Android aan het doen is, die gooien af en toe wat code over de heg en hopen dan dat de hardware producenten er iets goeds van maken. De sturing en visie is echt ver te zoeken en ik denk dat dat het platform serieus gaat opbreken in de toekomst, ongeacht hoeveel budget phones er op de markt zijn die het gebruiken.

Edit: @jasvecht
Ten eerste: wie heeft het over marktaandeel, ik heb het over hoe het platform zich ontwikkelt, hoe het zich zich kwalitatief verbetert, en hoeveel developer support er zich omheen vorm. Ten tweede: we hebben het hier over tablets niet over telefoons. Dat Android op een miljoen verschillende telefoons wordt gegooid, waarvan het overgrote deel 13-in-1-dozijn budget telefoons met een levensduur van ongeveer 1 jaar staat, dat zegt mij persoonlijk weinig over de toekomst van het platform, en al helemaal niet over de toekomst van het platform voor tablets.

Ik had al wel begrepen dat het hier bijna vloeken in de kerk is als je Android niet helemaal geweldig vindt, maar dat neem ik dan maar voor lief. Voorlopig zie ik om me heen dat geintegreerde, gecontroleerde systemen tot betere applicaties, tot hogere klanttevredenheid leiden, meer developer support, hogere opbrengsten uit applicatie verkopen opleveren, meer aandacht trekken van 3e partijen zoals uitgevers, enzovoorts. Zelfs Google geeft dit toe en is hard aan het proberen om betaalmogelijkheden uit te breiden, de Android Market te verbeteren, meer restricties op te leggen aan hardware fabrikanten hoe ze Android aanpassen enzovoorts.

Nogmaals: verkoop aantallen en installed base zeggen helemaal niks als je het over mobiele telefoons en tablets hebt, vooral niet als de klantenbinding los zand is. Telefoon en 3G abbo's lopen elk jaar of elke 2 jaar af, en dan kiezen veel mensen gewoon weer een nieuw toestel of een nieuwe tablet. Uit onderzoeken blijkt elke keer dat Android gebruikers relatief weinig affiniteit hebben met hun toestel en zonder moeite overstappen naar iets anders. Als Android zich niet blijft verbeteren en/of Android voor tablets niet aanslaat, dan zijn het straks gewoon Apple, HP, RIM en misschien Microsoft die de markt onderling verdelen, en is Android gewoon wat Symbian nu is: een OS voor wegwerp/budget hardware.

Schrijf het maar op een papiertje dan praten we over een jaar of 2 wel verder, ik zie de toekomst in ieder geval in geintegreerde oplossingen zoals ook deze WebOS tablet zou kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 10 februari 2011 01:30]

Helemaal gelijk- dat android krijgt nooit aandeel joh! Waait wel weer over, net zoals dat stomme interwebs wat ook overwaaide.


By the way, Google creert de OS de fabrikanten de compabiliteit.
Ik denk dat het voornamelijk belangrijk is dat er concurrentie is. Als RIM, Apple, HP en Mcrosoft de markt redelijk verdelen en er geen partij is die echt bovenliggend wordt dan is er ook niet echt een groot probleem. Het grootste probleem komt er als er monopolies zijn en weinig te kiezen.
Apple heeft momenteel op pad gebied een enorme voorsprong en je ziet al wat er gaat gebeuren. Dat Android de budget markt pakt is ook geen probleem, dat is toch een redelijke markt. Ik vind het momenteel wel interessant en ook nog te vroeg om een pad te kopen.
Nokia heeft zitten slapen, want Palm stond in de uitverkoop en is vorig jaar opgekocht door HP. Het had voor Nokia een hele goede zet kunnen zijn geweest omdat het een schitterend platform is en goed gecombineerd had kunnen worden met de goede hardware van Nokia zelf.
ziet er heel, heel, heeeelll! goed uit! :*)
Ben benieuwd naar de prijs. Ik vermoed dat de succesvolle apps van de concurerende pads naar dit platform geport zullen worden. Angry birds lijkt me een voor de hand liggende- ik noem er maar 1 bij gebrek aan inspiratie- als er geld mee verdiend kan worden zullen ze het porten... ;)

[Reactie gewijzigd door Shark.Bait op 9 februari 2011 23:33]

Angry Birds, Angry Birds Seasons en Angry Birds Valentine zijn allen al beschikbaar voor webOS. Sterker nog, Angry Birds was eerder beschikbaar voor webOS dan Android!!!!
Hoewel Angry Birds een leuke aanjager kan zijn, is het niet waarschijnlijk dat HP het alleen daarmee red. Ik ben benieuwd hoever ze komen, je ziet alternatieven voor iOS en Android tot nu toe niet echt van de grond komen. De hoeveelheid beschikbare applicaties (of liever het gebrek eraan) is toch een belangrijke factor voor tablets.
Dat ben ik met je eens. Maar ik wilde even corrigeren dat Angry Birds al beschikbaar is. Met 2 smartphonetjes kon Palm het niet redden van het Apple en Android geweld. Hopelijk met deze 3 nieuwe producten, meer die volgen (o.a. 7" Pad) en de hele consistente beleving en uitwisseling over en tussen de devices en met de deals die ze dit keer gelukkig wel hebben (Office app, Kindle,...) kunnen ze wel een beduidendere rol spelen en niet meer in de marge opereren. Apple's markaandeel overtreffen zie ik echter absoluut niet gebeuren.
Er zijn geruchten, dat de iPad en iPad 2 naast elkaar verkocht zullen worden, waar de iPad (de huidige) goedkoper zal zijn.
maar nog steeds te duur :X
Ja want de andere kwalitatieve tablets zijn veel goedkoper... En kom nu niet met een archos aanzetten, want dan bevestig je enkel mijn punt.
Dan verwacht ik a la iphone; alleen de goedkoopste is de I versie, de duurdere de II.
is het niet waarschijnlijk dat HP het alleen daarmee red.
Wat moeten ze 'redden'? Ik hoop niet dat je bedoeld dat Angry Birds de verkopen van deze tablet moet redden. Ik denk dat er nu alleen nog geen Angry Birds versie is voor een Nokia 3310...
Is er al iets bekend over de prijs? Want dat vind ik momenteel namelijk nog veel belangrijker dan al die mooie functionaliteiten. Bellen met een tablet zie ik niet gebeuren, ik zoek meer naar een handbaar apparaat om snel iets op internet op te zoeken, mail te lezen en soms een spelletje op te spelen. En daar heb ik alleen wifi voor nodig.
Denk dat ze die pas bekend maken als ze weten hoeveel de iPad2 gaat kosten.
Hij moet toch beduidend onder de prijs van de iPad2 zitten wil hij aanslaan. Apple kennende werwacht ik overigens dat de iPad2 net zo duur zal zijn als de huidige iPad. Komt overigens ook nog bij dat we de komende tijd veel goedkope Chinese Android tablets kunnen verwachten. Wil het voor de massa interessant worden moet de prijs zo rond de 300-350 euro worden.
En laat dat nu net iets zijn dat moeilijk is. Bij de iPad heeft Apple blijkbaar zijn eigen marge sterk verkleind. Concurerende producten van eenzelfde bouwkwaliteit zitten vaak rond dezelfde prijs. Bij de goedkopere chinese tablets worden vaak goedkopere onderdelen gebruikt zoals een standaard LCD of resistieve touch.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True