Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 39, views: 16.748 •
Submitter: marc.snijders

Een ontwikkelaar heeft een paar uur nadat de Nexus S-smartphone van Google in de verkoop ging root-toegang tot het toestel verkregen. Dit opent de weg naar custom-roms en moet ook het porten naar andere toestellen gemakkelijker maken.

Google Nexus S met GingerbreadKoush, de persoon achter de rootmethode, is bekend als een van de mensen achter de populaire Cyanogenmod-firmware en de Clockworkmod-recovery. Enkele uren nadat de Nexus S in Amerika in de verkoop ging, plaatste hij op het forum van xda-developers al een handleiding waarmee gebruikers root-toegang tot hun toestel kunnen krijgen. Dit betekent dat Nexus S-gebruikers nu bepaalde applicaties, die meer rechten vereisen dan normaliter aanwezig zijn, op hun smartphone kunnen draaien. De methode van Koush installeert ook meteen een nieuw recovery-menu, waardoor het gemakkelijker moet worden om in de toekomst custom roms te flashen.

Tevens is het nu mogelijk om de systeembestanden van de firmware te dumpen, om ze vervolgens op een pc uit te lezen. Deze bestanden kunnen van pas komen bij pogingen om Android 2.3 naar toestellen te porten die momenteel nog geen officiële rom beschikbaar hebben. De laatste dagen hebben ontwikkelaars al pogingen gedaan met bestanden van de officïele Android 2.3-emulator, die deel uitmaakt van de sdk. Bij veel van deze roms ontbreekt echter een hoop functionaliteit. Aangezien de Nexus S hardwarematig veel overeenkomsten vertoont met de Galaxy S van Samsung, is het aannemelijk dat laatstgenoemde een geschikte kandidaat is om als eerste een port te ontvangen.

Naar verwachting geeft Google in de komende dagen de volledige broncode van Android 2.3 vrij. Daarna zal binnen korte tijd ook de voorganger van de Nexus S, de Nexus One, een update naar versie 2.3 van Android krijgen.

Reacties (39)

Ik ben benieuwd hoe ik eerder de update zal kunnen krijgen op mijn nexus one. Misschien dat ze nog wel eerder een port van de Nexus S hebben gemaakt dan dat google de OTA update verstuurd.
Of zou deze port dan ook weer zo slecht werken als de emulator ports?
Denk wel beter, maar niet optimaal! Denk wel dat de OTA lekkerder werkt dan de eerste custom roms!

De Galaxy S zal hem ook in de loop van deze/komende week krijgen, aangezien die vergelijkbaar is met de Nexus S zal die vergelijkbaar presteren! Ik kan dan ook niet wachten!

Wel geniaal want ze hebben ook meteen de CWM-recovery op de Nexus S weten te zetten dus backuppen en alles buiten Android (zodat je ALTIJD terug kan als je eerder een backup hebt gemaakt) is gewoon geweldig, dan kan er eigenlijk niks meer fout gaan!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 december 2010 09:26]

noem hem dan een cracker ipv een ontwikkelaar hÚ. Het is duidelijk dat het hier niet om een legitiem ontwikkeld product gaat
Hij heeft toch niks kapot gemaakt? En volgens mij is dit niet verboden. Hij heeft een manier bedacht om meer uit een product te halen.

edit: ik denk ook niet dat google er tegen is, ze maken het niet echt heel moeilijk.
Lijkt mij dat ze er niet standaard root in hebben zitten omdat android dan meer een nerd-imago zou krijgen (zoals maemo) en veel meer mensen het kapot zouden maken omdat ze niet weten wat ze doen.

[Reactie gewijzigd door rvec op 17 december 2010 09:29]

Een manier bedacht om meer uit een product te halen?

Waarom wordt dat niet vanuit de fabriek gedaan dan? Kortom: een ontwikkelaar van buitenaf weet meer van een product dan de maker zelf??
Waarom wordt dat niet vanuit de fabriek gedaan dan? Kortom: een ontwikkelaar van buitenaf weet meer van een product dan de maker zelf??
Hoe kortzichtig kan je zijn :P

Elk product kent bewuste limieten/beperkingen. Waarom loopt me cpu in me PC prima op 4Ghz terwijl ik hem op maar 2.66Ghz kocht? Dat is gewoon een afweging van functionaliteit en de bijkomende nadelen zoals (in dit geval) extra verbruik (en uiteraard winst op de producten die wel sneller lopen mijne) of (in het geval van Android) het te ingewikkeld maken van je standaard product...

Het is alleen maar mooi dat het voor mensen die het wel graag willen een optie is! De keuze is er dus wel, maar op de voorwaarde dat je je eerst een beetje moet verdiepen ipv als domme koe dingen gaat doen waar je geen verstand van hebt... Want als je root hebt kan je nou eenmaal wat meer slopen dan zonder root (naja slopen op de softwarematige manier dan), dus dat is nou eenmaal niet voor het meeste volk weggelegd!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 december 2010 13:00]

De kernel ontwikkelaar van google heeft zelf tips gegeven over het rooten. Als google zelf een methode uitgeeft zijn zij ook verantwoordelijk als er wat fout gaat, vandaar dat ze het niet doen, maar ze moedigen het wel aan. Ze hebben wel een methode gegeven om firmwares te flashen. (netzo als alle samsungs overigens)

Overigens, supercurio, lagfix maker voor de galaxy S heeft ook een root methode ontwikkeld. (zonder dat hij zelf een Nexus S heeft!) Ik heb het proces gevolgd op IRC, en hij was een kwartiertje naar Koush klaar. Hij heeft hem overigens niet uitgegeven, maar wel ge´ntegreerd in zijn optimised kernel voor de NS.

[Reactie gewijzigd door The_Double op 17 december 2010 14:55]

Hoezo is het niet legitiem? Ben je vergeten dat Android een opensourceplatform is?

Wat hij doet is restricties weghalen die je beschermen voor het slopen van de telefoonsoftware. Je hebt dan niet meer enkel gebruikersrechten op je telefoon, maar je kunt daadwerkelijk adminrechten krijgen. Waarmee je dus meer controle krijgt over wat er op je telefoon staat.
Je verliest er uiteraard wel je garantie mee, dat wel. Maar illegaal? Nee, niet voor zover ik weet.

[Reactie gewijzigd door Ultraman op 17 december 2010 09:31]

Hoezo is het niet legitiem? Ben je vergeten dat Android een opensourceplatform is?
Er zijn landen ter wereld waar het omzeilen van een (software) beveiliging verboden is.

Als Android zo 'open' zou zijn, waarom moeten die dingen dan geroot worden voor je echt los kunt gaan? En waarom bouwen fabrikanten als Motorola dan extreme beveiligingen in die moeten voorkomen dat gebruikers custom-roms gaan/kunnen draaien.

Android is een redelijk open platform, zeker. Maar die openheid geld vooral voor de fabrikanten en telco's. NIET voor de gebruikers.

( let op: ik heb daar geen enkel probleem mee overigens )
Als Android zo 'open' zou zijn, waarom moeten die dingen dan geroot worden voor je echt los kunt gaan? En waarom bouwen fabrikanten als Motorola dan extreme beveiligingen in die moeten voorkomen dat gebruikers custom-roms gaan/kunnen draaien.
Tuurlijk is dat zo :) Als Android gesloten was dan hadden de fabrikanten dat niet mogen doen. Daarbij moet je misschien Android is los gaan zien van het eindproduct, dat het eindproduct dat dus niet open is juist het bewijs dat Android wel open is en dat iedereen er mee mag en kan doen wat ie wilt (dus fabrikanten mogen het logischerwijs ook dichttimmeren)!

Daarom bied Google dus ook zelf (developers) telefoons aan zodat je de keuze hebt, om toch die vrijheid te hebben :) En root zit er standaard niet in nee, gelukkig niet, ik moet nu al huilen af en toe om mensen die NIET LEZEN voordat ze wat (met root/custom roms) met hun telefoon doen. Als het te makkelijk is wordt die groep alleen maar groter en is dat uiteindelijk negatief voor Android ;)
Veel fabrikanten beveiligen hun hardware om een "stap" te creeren die de "domme" gebruiker moet tegenhouden zaken te gaan aanpassen waardoor de support afdelingen zouden worden platgespammed. Bovendien bouwen fabrikanten vaak een specifieke layout voor hun toestellen en ze wensen ook dat dit zou blijft om gebruikers te "binden".

Veel fabrikanten zoals Samsung en HTC trekken het hun verder niet speciaal aan dat de toestellen geroot worden.
Waarom zou dit niet legitiem zijn? Je mag gewoon aan de software klooien zoveel je wilt. De hardware is ook gekocht. Mogelijk dat er licenties bij wat closed binary drivers zijn en voor het verspreiden van applicaties als de Market.
Daar hoeft nog niet eens een probleem te zitten met de licentie, want daar zal het rooten niet in worden genoemd.
Het is wel degelijk een ontwikkelaar, buiten deze zooi om is die gewoon een van de ontwikkelaars van de custom recovery.. Vandaar dat ie naam als ontwikkelaar heeft opgebouwd ;)

En wat is legitiem volgens jouw dan? Hij doet alles wat mag en dan is het niet legitiem volgens jouw?

Spuit 10.1

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 december 2010 09:31]

Als ik deze blog van Arnoud Engelfriet goed interpreteer, dan is dat (het niet legitiem zijn) nog maar de vraag...

Spuit 10.2

[Reactie gewijzigd door DFKT op 17 december 2010 09:34]

Wat de? Als jij een telefoon koopt mag jij er toch mee doen wat je wilt? Het wordt steeds meer geaccepteerd dat dit niet zo is, maar als jij wil klooien is dat jouw goed recht als bezitter van zo'n apparaat.
Een cracker is meestal niet iemand die zelf iets ontwikkelt, maar iemand die slechts dingen uitvoert. Als iemand behalve cracker ook ontwikkelaar is, noemen we hem in het spraakgebruik vaak ontwikkelaar of hacker.
hij krijgt root toegang door:

fastboot oem unlock

te typen, en daarna een custom recovery te installeeren.

zelfde manier als voor de N1 dus. wat duidelijk de bedoeling van het toestel was.
Ha, daar is duidelijk geen moeite voor gedaan om het dicht te zetten dus. Zal Google waarschijnlijk ook geen bal uitmaken.

Is er verder al iets bekend over mogelijkheden om dit toestel in Nederland te krijgen?
...

Het is opensource, google wilt juist dat je dit doet, zolang je weet waar je mee bezig bent.
ik denk dat je gelijk hebt.
als google het echt dicht zou willen hebben gooien dan zouden ze iets als selinux of apparmor implementeren en dan kan je root zijn totdat je een ons weegt maar je kan er maar net zoveel mee als dat van te voren gespecificeerd is...
Ik kan mij van vroeger (12 jaar geleden) herrineren dat ik ook ooit is werd gevraagd om een Linux server te 'hacken' omdat iemand zijn root wachtwoord kwijt was.

Daar was ik denk ik (omdat het systeem fysiek aanwezig was) ook een half uurtje mee bezig.
Bootfloppy en de harddisk mounten. En alle data was bereikbaar.

Nu lijkt me dit anno 2010 met een systeem fysiek aanwezig nog makkelijker met alle mogelijkheden die er nu zijn. En al helemaal voor iemand die dagelijks in het filesystem van android zit te roeren. Dus heel bijzonder is het niet :)
Inderdaad. Bij fysieke toegang is het niet zo'n probleem als er geen encryptie wordt toegepast.
Dan kun je de harddisk gewoon mounten in elk willekeurig ander systeem of hetzelfde systeem middels een OS waar je wel de controle over hebt. :)
precies, en de nexus S is een dev phone, dus die zal wel niet heel erg dichtgetimmerd zijn.. de bootloader kan je ook super makkelijk unlocken..

dus Google vind dit helemaal niet erg..
Sterker nog, de ADP1 en de ADP2 (De G1 en de Magic) hadden default een unlocked bootloader. Op source.android.com staat zelfs een aparte handleiding over hoe ontwikkelaars een ROM moeten maken voor de ADP's.
En op hun github staan ook verschillende HTC devices, zoals de Nexus One.
Dus nog beter: Google moedigt het aan!

Engadget:
An Android team member has written in to remind us that the Nexus S, like the Nexus One before it, is designed to with a user-unlockable bootloader out of the box -- it's not a magic trick. Good to know they're keeping the tradition going.

[Reactie gewijzigd door thijsje66 op 17 december 2010 10:08]

een half uur om 'linux single' te typen? ;)
Ik moest de floppy nog maken he ;) USB sticky's met prefab bootloaders bestonden nog niet.
Als 16jarige op een relatief ongedocumenteerd systeem vage 'dd' commando's uitvoeren gingen mij nog niet in de koude kleren zitten.
Er was iemand sneller dan hem ;)
Nou, echt nieuws is het niet lijkt me. Er lijkt me namelijk weinig verschil met de Nexus S als met zijn voorloper als het komt op root-toegang verkrijgen...
Beetje kort door de bocht. Dat het een opvolger is, wil niet zeggen dat hij op dezelfde manier werkt.
Ik verwacht zelfs dat hij meer op de Galaxy S zal lijken dan op de Nexus One, en als ik kijk hoe lang het duurde voor er root-access was voor mijn Galaxy Spica, en wat voor problemen ze hebben om 2.2 volledig werkend te krijgen, is het zeker niet vanzelfsprekend dat een nieuw model gemakkelijk geroot kan worden.

Ik vind het dus wel knap dat het al zo kort na het uitkomen van dit model gelukt is, en dat is ook een opsteker voor de mod-community. Die zal op deze manier veel groter worden dan wanneer het heel lang zou duren.
Je hebt het fout: deze telefoon is wordt standaard geleverd met een user-unlockable bootloader, en is dus makkelijk te 'kraken'.
Dat deze google telefoon een Samsung en nogal lijkt op de Galaxy S, betekent niet dat deze net zo dichtgetimmerd zit.
Dit is namelijk een developers phone, niet specifiek gericht op consumenten maar op ontwikkelaars.
De Galaxy S is helemaal niet dichtgetimmerd, je kan alles wat je wil er op flashen met Odin/Heimdall. Netzo als bij de Nexus met fastboot.
Het moeilijkste was om het te doen zonder de source, anders had je gewoon je eigen firmware kunnen compilen met root acces, en die kunnen flashen. ;)
Het is maar goed dat hier 'methode' staat, en niet 'hack' of 'crack' of dergelijke.

De Nexus S wordt standaard geleverd met de mogelijkheid om de bootloader te unlocken.
Daarmee is het dan ook direct mogelijk een custom recovery te installeren (zonder vreemde trucs), en daaropvolgend dus ook root access (ofwel, 'su' installeren).

Al met al weinig bijzonders op de nieuwe devphone (!) van Google.
Je hebt aardig gelijk hoor, maar die custom recovery is niet zomaar 1 willekeurig van internet geschreven maar specifiek voor deze telefoon geschreven, dat is dus wel iets lastiger dan je het over laat komen... Want iemand moet die taak op zich nemen, en blijkbaar viel het inderdaad mee aan de korte tijdsduur te zien! Nu die recovery er is is het voor iedereen een eitje natuurlijk, maar zonder die gemaakte/specifieke recovery had ik het niet voor elkaar gekregen hoor (heb sowieso geen Nexus S) want dan had ik zelf een aangepaste recovery moeten maken ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 december 2010 10:38]

Een beetje een tendentieus bericht.
De nexus s wordt standaard met root toegang geleverd dus dat zou gebeuren was aardig te voorspellen.
Deze telefoon wordt door google als developer phone in de market gezet dus ze hebben juist graag dat je aan de gang gaat met zaken als custom rom's.
Dat de verwachting uitkomt en dat dat dus binnen een paar uur gebeurt is wel nieuwswaardig maar vanuit dit bericht lijkt het alsof er een bijzondere prestatie door een 'hacker' is geleverd, terwijl dit dus juist aangeeft hoe open het nexus platform is en je daar dus niet vreemde sprongen hoeft uit te voeren om dit soort functionaliteit te ontsluiten.
(in tegenstelling tot de 'normale' htc/samsung/andere branded android toestellen).
Je hebt helemaal geen root toegang standaard dus dat klopt al niet... Anders hoef je dat ook niet te 'verkrijgen'.

Enige verschil is dat je hier de bootloader met een (adb) commando kan open zetten om vervolgens aan de slag te gaan met root of custom recovery. Bij andere toestellen moet de bootloader via een hack/crack open gezet worden ipv dat die switch er gewoon in zit...

Vervolgens moet er dus alsnog root ge´mplementeerd worden (is niet zo lastig en komt er vrijwel op neer om su.apk in de /system/app map te zetten). En kan er een custom recovery geinstalleerd worden, maar ook die moet wel specifiek voor je telefoon zijn geschreven anders werkt het niet, er zit dus gewoon werk aan en gaat duidelijk niet helemaal vanzelf!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 december 2010 11:09]

Wat voor extra toegang geeft het hebben van een Google-phone (deze worden alom aangeprezen, omdat het developers telefoons zouden zijn) boven een "gewone" telefoon, aangezien deze ook root-toegang nodig heeft om een custom rom te flashen?

Offtopic: RESPECT VOOR XDA, telkens is deze community weer de eerste resultaten en zij verlengen de levensduur en het gebruiksgemak van deze apparaten echt!

**Ik vind het wel gek dat dit voor het eerst is uitgebracht op XDA en niet samdroid, aangezien dit een telefoon is van samsung makelij
Je hebt geen root toegang nodig om een custom rom te flashen, je kan alles flashen via het fastboot menu. Door de juiste package te flashen via fastboot kan je ook root krijgen.

Samdroid richt zich alleen nog maar op de Spica.
Geen nieuws. Techniek hetzelfde als bijvoorbeeld CF-Root voor de SGS. Samsung telefoons zijn nooit 'dichtgetimmerd' en ze rooten is dan ook een eitje.

Je neemt de kernel, patch su erin, je flasht de kernel, klaar. Voor mensen die weten hoe dit werkt is dit echt zo'n peuleschil en niet-speciaal (welgeteld 12 seconden werk) dat het bijna raar is dat er een nieuws item over is.