Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 118, views: 20.656 •

Een Australische rechtbank heeft de verkoop van de PS Jailbreak-dongle, die het spelen van gekopieerde spellen mogelijk moet maken op een PS3, verboden. De rechtbank deed dat vooruitlopend op een zaak die door Sony is aangespannen.

PS JailbreakDe eerste zitting van de rechtszaak, die Sony aanspande vanwege de hack van de PlayStation 3, is pas komende donderdag. Desondanks heeft de rechtbank voorafgaand daaraan de verkoop van de dongle die de PS Jailbreak mogelijk maakt, verboden, zo blijkt uit een rechtbankdocument. Een bedrijf kan een voorlopig verkoopverbod eisen, indien het vermoeden bestaat dat er onherstelbare schade wordt toegebracht indien het product gedurende de rechtszaak op de markt blijft.

Sony spant de rechtszaak aan tegen Oz Mods, Quantronics en Mod Supplier, de drie webwinkels die de PS Jailbreak in Australië mochten verkopen. De drie winkels mogen de dongle niet importeren, verkopen, distribueren, aan iemand anders geven of er op een andere manier in handelen. Ook moeten ze exemplaren die ze in bezit hebben, geven aan Sony. In de rechtszaak zal moeten blijken of de PS Jailbreak een illegaal product wordt. Hoewel het niet in het rechtbankdocument staat, zal Sony zich wellicht erop beroepen dat de PS Jailbreak intellectueel eigendom schaadt of auteursrechten en copyright schendt.

Volgens de website PS3News heeft Oz Mods, de webwinkel die als eerste berichtte over de PS Jailbreak, alle orders geannuleerd en mensen die hebben besteld hun geld teruggegeven. Het is onduidelijk of Sony ook in andere landen rechtszaken gaat aanspannen, maar het zou voor de hand liggen: de aanklacht is mede ingediend vanuit Sony Europe. In Nederland is jurisprudentie die in het voordeel van Sony kan werken: eerder dit jaar verbood een rechtbank in Den Haag elf webwinkels de verkoop van R4-flashkaartjes, die op Nintendo DS het spelen van gekraakte spellen mogelijk maakt. Console Pro, ConsoleService en Dyanmodz mogen de PS Jailbreak in Nederland verkopen, vermeldt de website van het product.

De modstick die de naam PS Jailbreak heeft gekregen zou de PlayStation 3-console in debug-modus weten te krijgen, waardoor kopieerbeveiligingen worden omzeild. De stick zou werken op firmwareversies tot en met 3.41 en met alle versies van Sony's console. Ook homebrew-software komt met de stick binnen bereik. Het backuppen van een PlayStation 3-spel naar een harddisk duurt ongeveer een half uur. Daarnaast moet die externe drive in FAT32 zijn geformatteerd, waardoor - vanwege de maximale bestandsgrootte van 4GB - sommige games niet kunnen worden gebackupt.

Reacties (118)

Reactiefilter:-11180114+164+22+30
Ik denk dat hierop vele landen zullen volgen

Verder denk ik dat er wel een softmod voor de PS3 in de toekomst gaat komen

[Reactie gewijzigd door Pashtun op 28 augustus 2010 10:34]

Wat ik wel triest vind is dat je zonder rechtzaak toch veroordeeld wordt als het ware. Of ik voor ben of tegen maakt niet uit.

Laten we het extreem stellen. Stel de doodstraf is ingevoerd in een willekeurig land.

Je wordt opgepakt voor moord, waarbij de bewijzen eigenlijk wel duidelijk zijn, en je waarschijnlijk de doodstraf krijgt. Deze wordt vast uitgevoerd en twee weken later is de zitting. Dat kan toch niet. (het is natuurlijk wel extreem maar toch).

Eerst een zitting/uitspraak, daarna een verbod, het moet niet andersom zijn. Dat kan wel, daar hebben ze in NL een kort geding voor uitgevonden. Maar zoals ik het hier lees is dat niet gebeurd.

edit:

Ik ben wel van mening dat mensen niet over de rug van andere werkende mensen (zoals de verkopers van deze kaartjes) geld mogen verdienen.

Maar als iemand zelf deze mod uitvoert dan vind ik dat ook dat mag, immers hoor je met jouw producten te mogen doen wat je zelf wil.

[Reactie gewijzigd door Kevinp op 28 augustus 2010 11:29]

Deze vergelijking vind ik scheef, als je wordt opgepakt voor moord, en er zijn voldoende bewijzen, wordt je in voorlopige hechtenis gesteld, zodat je het iig niet nog een keer kan doen. Dat is hetzelfde als wat hier gebeurd, er wordt voorkomen dat in de periode tot de uitspraak de "misdaad" wordt voortgezet.

Edit: is -> vind ik

[Reactie gewijzigd door Polbeer91 op 28 augustus 2010 11:31]

klopt, voorlopige hechtenis om er voor te zorgen dat je m niet smeert voordat je veroordeelt bent, en in beslagname van goederen, geld, bankrekening, vastgoed enz om het verdwijnen van bewijs,illegaal verkregen inkomsten of voortzetting van de gewraakte activiteiten te voorkomen...

en mijn mening is dit niets anders dan een vorm van inbeslagname, het product wat in opspraak is word tijdelijk "bevroren" om verdere problemen/overtredingen te voorkomen tot er wel een definitieve uitspraak is.

(even geheel los van of je zelf het recht hebt met je PS3 te doen wat je wilt, want dat maakt het nog steeds niet legaal om bijvoorbeeld het sony/ps3 merk of logo's te misbruiken, beveiligingen te kraken enz.
grote kans dat het wel legaal is om zelf met je PS3 te knutselen, zolang je dat maar niet commercieel aan gaat bieden en dergelijke)
(even geheel los van of je zelf het recht hebt met je PS3 te doen wat je wilt, want dat maakt het nog steeds niet legaal om bijvoorbeeld het sony/ps3 merk of logo's te misbruiken, beveiligingen te kraken enz.
grote kans dat het wel legaal is om zelf met je PS3 te knutselen, zolang je dat maar niet commercieel aan gaat bieden en dergelijke)
Het kraken van software voor eigen, niet-commercieel gebruik is legaal, in ieder geval hier in Europa. :)
Dus zelfs als jij een crack van internet download voor een betaald product, ben je nog steeds legaal bezig, mits je uiteraard deze niet verkoopt en/of voor andere commerciŽle doeleinden gebruikt ;)
Officieel gezien is bijv. een gekraakte versie van Windows compleet legaal als je m gekraakt hebt voor eigen gebruik.

Vind ik echter wel nogal krom, indirect zeggen ze dus ook dat gekraakte spellen (gedownload of gekocht maakt niet uit) legaal zijn en als jij dus bepaalde functies ervan niet kan gebruiken (bijv. multiplayer), dat dan het bedrijf dat het spel uitgebracht heeft je tekort doet omdat je die functies niet kan gebruiken...
Euh denk het niet hoor.

Je moet een licentie op een product hebben, en dan mag je eventuele beveiliging kraken om het te gebruiken. Je mag dacht ik de manier om die beveiliging te omzeilen niet publiceren, dus als je voor eigen gebruik een crack in je spel stopt zodat je de disc niet meer nodig hebt, prima, maar je mag dan die crack niet aanbieden aan mensen (vooral zonder licentie) zodat zij op jouw licentie mee mogen liften, of jouw licentiesleutel aan iemand geven, je hebt dan immers geen licentie meer.

Windows kraak je niet, je hebt een licentiesleutel of je hebt het niet, een gekraakte versie biedt geen merkbare voordelen boven een legale versie (je hebt altijd het Microsoft=Big Brother en privacy mensen, maar die voorwaarden ga je aan op het moment dat je die sleutel koopt).

Daarom waren die R4 kaartjes zo'n grijs gebied: Ze waren niet specifiek gemaakt om spellen te kopieren, je kon er immers ook legale dingen mee doen, en daardoor viel het niet direct in de "Bied alleen maar mogelijkheid om licenties te omzeilen".

(blah wat een gepraat over licenties)

Let wel op, dit geldt voor europa, in de verenigde staten hebben ze de DMCA, die expliciet voorbied om DRM (en kopieerbeveiliging) te omzeilen, dus dit word een no-brainer voor de rechter.

edit: @ Psycho
Ja, maar AustraliŽ heeft een trade-agreement met de US waardoor die wet ook bij hun geldig is.
http://www.eff.org/issues/ftaa

[Reactie gewijzigd door Bahmi op 30 augustus 2010 01:03]

Dit is wel AustraliŽ hť ;-)
Je wordt opgepakt voor moord, waarbij de bewijzen eigenlijk wel duidelijk zijn, en je waarschijnlijk de doodstraf krijgt. Deze wordt vast uitgevoerd en twee weken later is de zitting. Dat kan toch niet. (het is natuurlijk wel extreem maar toch).
Die vergelijking slaat natuurlijk nergens op. Ook in Nederland wordt je als je verdacht wordt van moord alvast opgesloten, zodat je niet nog meer mensen zou kunnen vermoorden, voordat je straf wordt uitgesproken.

Hetzelfde is hier aan de hand, de rechter gaat een uitspraak doen over of die winkels dit apparaat mogen verkopen. Totdat die uitspraak er is, mag het apparaat niet verkocht worden. Dat is toch niet zo raar?
Wat ik wel triest vind is dat je zonder rechtzaak toch veroordeeld wordt als het ware

Dat zie je verkeerd, je moet het vergelijken met het vasthouden van een verdachte met vluchtrisico. Als je die vrij rond laat lopen loop je het risico dat hij na de rechtzaak foetsie is. Zelfde principe hier, verkoop wordt voorlopig verboden aangezien er een serieus vermoeden bestaat dat de verkoop van deze dongle illegaal zal blijken.

Overigens ben ik voor vrije verkoop van zo'n dongle zolang Sony homebrew en back-ups niet mogelijk maakt.

Pfft, weer eens te vlug gescand, over het hoofd gezien dat ik de zoveelste was met deze reactie.

[Reactie gewijzigd door Sir_D_Fortesque op 28 augustus 2010 13:23]

Overigens ben ik voor vrije verkoop van zo'n dongle zolang Sony homebrew en back-ups niet mogelijk maakt.
Wat een onzin, helemaal tegenover Sony. Sony boot de mogelijkheid in eerste instantie, maar doordat mensen er misbruik van maken was Sony genoodzaakt deze optie weer te verwijderen.

Wat betreft homebrew en back-ups, waarom zou een console maker daar ondersteuning voor moeten bieden of het mogelijk maken. Een console is daar niet voor bedoeld. Als je een console er wel voor kunt gebruiken, zonder beveiligingen te doorbreken, dan heb je geluk en kun jij je gang gaan, maar dit hoeft niet mogelijk gemaakt te worden.

Vreemd hoe mensen soms maar denken dat alles met een produkt moet kunnen ook dingen waarvoor het produkt niet bedoeld is.
...een console is bedoeld waar JIJ hem voor hebt aangeschaft....

Ik zou niet weten waarom, maar als jij dat ding als mixer wil gebruiken MAG jij dat gewoon doen.

De fabrikant heeft dat ding idd voor een doel gemaakt, maar zo ook de schroevendraaier fabrikant waarvan ik de schroevendraaier heb gebruikt om een blik verf te openen.....

Alle blikken verf dan maar bij voorbaat verbieden ? 8)7
Vreemd hoe mensen soms maar denken dat alles met een product moet kunnen ook dingen waarvoor het product niet bedoeld is.
Dat komt omdat het KAN en MAG.
Op het moment dat jij een product koopt is het jouw eigendom. dat betekend dus grofweg gezegd dat de fabrikant niks te zeggen heeft over hoe jij dat product gebruikt; alles wat ze dan nog kunnen doen is ondersteuning bieden voor wat zij vinden dat je er mee moet kunnen en waarvoor zij het hebben ontworpen.

Oftewel, je hebt het volste recht om je PS3 bijv. als Home Cinema set te gebruiken, of puur als Blu-Ray speler... Zelfs als je m om wilt bouwen tot een mobieltje (extreem, maar je snapt de strekking) dan mag dat! Het is jouw eigendom, en dus ook jouw verantwoordelijkheid.

En gezien Sony nooit medewerking heeft getoond voor homebrew of backups, geef ik ze nog groot gelijk ook. Met je PC kan je toch ook doen wat je wilt? (Backups maken, aangepaste Windows versies erop zetten... Linux/Hackintosh gaan draaien...)
[...]

En gezien Sony nooit medewerking heeft getoond voor homebrew of backups, geef ik ze nog groot gelijk ook. Met je PC kan je toch ook doen wat je wilt? (Backups maken, aangepaste Windows versies erop zetten... Linux/Hackintosh gaan draaien...)
Wat is je punt? Omdat je op een pc windows en linux kan draaien moet dat op een ps3 ook kunnen? Ow en de fabrikant van je wekkerradio moet dat ook maar voorzien.

De ps3 had die functie. En als je dat wilt kan je nog steeds gebruik maken van die functie. Je kan alleen geen upgrade van je software meer doen, met daaraan het risico dat je bepaalde games niet meer kan spelen. Sony verkoopt een product en bied daarnaast een gratis dienst aan om de software van zijn console up to date te houden. Dat zij in toekomstige upgrades bepaalde functionaliteit aanpassen/verwijderen/bijvoegen/... is hun volste recht.

Jij mag die ombouwen tot wat jij wilt, maar sony moet jou niet de tools geven om dat te doen. Moet sony morgen ook een zaag mee leveren omdat er personen zijn die er een stuk willen afzagen?
Vreemd hoe mensen soms maar denken dat alles met een produkt moet kunnen ook dingen waarvoor het produkt niet bedoeld is.

Ik vindt het vreemder dat mensen zich zo makkelijk de wet laten voorschrijven door producenten. Auto's worden ook niet gebruikt om de snelheidslimieten te overschrijden, toch kan je dat wanneer je dat wil. Vrijheid om te kiezen weet je nog?
Maar wel binnen de grenzen van de wet...
Je wordt niet alvast gedood, je wordt alvast vastgehouden totdat je rechtzaak begint.
En dat is ook compleet gebruikelijk.

Aangezien deze dingen ook geen schade toe mogen brengen in de maatschappij worden ze vastgehouden.
Sorry, maar hoe willen ze schade toebrengen aan de maatschappij?
Met een paar gekraakte spellen?

Zoals in het artikel al stond, de schijf waarop de spellen geback-upt worden heeft een maximale bestandsgrootte van 4GB, en het lijkt me dat het gaat om een soort ISO (cd image). Gezien zelfs PC ISO's over het algemeen al groter zijn dan 4GB lijkt het me stug dat dat een probleem geeft...

Daarnaast is het enige wat ik kan zien dat er meer PS3's worden verkloot met foute OSsen, wat overigens volledig onder je eigen verantwoordelijkheid valt.
Rechtszaken daarover kunnen ook makkelijk worden voorkomen; zet in de handleiding (die toch nooit iemand leest) dat ze de PS3 alleen ondersteunen en garantie bieden zoals ie uit de winkel komt, "as-is" dus.
Nee je moet eerst 70euro voor een game gaan betalen en als je het niets vind heb je 70euro weggegooit, ikzelf download ook eerst een spel vind ik het wat koop ik het vind ik het niets koop ik het niet.
Van zowat alle games zijn reviews, gebruikerservaringen, screenshots, filmpjes, ... te vinden. Daarnaast komen er van vele games nog altijd demos uit. Je kan perfect een weloverwogen keuze maken zonder het illegaal te gaan downloaden.

En laat ons eerlijk zijn, hoeveel mensen gaan een spel downloaden, uitspelen en daarna nog kopen om nooit uit de verpakking te halen? Dat zullen er maar zeer weinige zijn.
Van zowat alle games zijn reviews, gebruikerservaringen, screenshots, filmpjes, ... te vinden.
Allemaal nutteloos om uit te vinden of jij het spel leukt vindt. Vooral screenshots, filmpjes en reviews zijn nutteloos. Gebruikerservaring kunnen alleen een nut hebben als jij die andere persoon redelijk kent.
Daarnaast komen er van vele games nog altijd demos uit.
Ja, daar heb je inderdaad wat aan. Alleen komt het vaak genoeg voor dat de demos nauwelijks een afspiegeling zijn van het spel. En is sommige gevallen worden demos in bepaalde regios (voornamelijk Europa en Australie) gewoon niet gereleased. In dat geval zou deze jailbreak een oplossing bieden.
Daarbij moet je gewoon goed zoeken naar PS3 spellen, als je goed zoekt en niet naar de Bart Smit gaat kosten ze geen €70. Bij de Mediamarkt bijvoorbeeld kosten alle nieuwe spellen standaard €55,-, heb nog geen uitzondering gezien. Als je bij play.com kijkt zijn ze nog goedkoper. Er is ook nog een andere (in Singapore) en die is nog goedkoper, daar kost een nieuw spel zo'n €30,-. Het hangt er dus volledig vanaf hoe goed je zoekt en wat je bereid bent te betalen. Voor titels als LBP en Killzone 2 ben ik best bereid €55,- neer te tellen, aangezien het gewoon leuke/goede spellen zijn :)
Helemaal mee eens, dit is gewoon gezeur van iemand die de nieuwste games wil maar er niet voor wil betalen. Downloaden goedpraten voor zichzelf.
Uncharted2 heb ik net gekocht (ja een jaar oud of zo): 18 euro.
Assasins Creed 2: 20 euro.
Batman: 17 euro.

Onzinverhaal dus.
Ja of je wacht gewoon even... Ik vind 50 euro ook veel te veel voor een pc game en wacht altijd tot ik hem voor 25 euro kan kopen (meestal na 3 maanden al).
Wat je nu zegt is f*cking bullcrap. Iedereen heeft al een persoonlijke keuze in genre van games (fps, rts, rpg).

Jij zegt dat je alleen een game echt kan aanvoelen wanneer je de volledige versie in handen hebt, natuurlijk maar het is niet logische eerst een volledige gecrackte spel te spelen en daarna denk je 'ik ga hem kopen', koop je het spel (wat je al gespeeld hebt) en dan..... nog een keer spelen ?

Ik ga naar een film omdat de reviews/verhaal/trailer me aanspreekt. Zo doen games het met reviews/verhaal/demo.

Aanvoelen of het spel 'waard' voor je geld is, is bullcrap! (you know it)
En toch klopt het wel wat hij zegt.

Ik heb bijvoorbeeld al vaker een game gehad die me facking vet leek in screenshots/trailers etc, maar uiteindelijk toen ik m gekocht had zwaar tegen viel.

Sindsdien zoek ik inderdaad naar een demo voordat ik een game koop, maar ik probeer het ook bij vrienden die m al hebben. ;)
wat een slechte smoes, als je niet voor een spel kan betalen dan speel je het gewoon niet. klaar.
Mocht je een spel niet leuk vinden na je aankoop, is het voor PS3 spellen bijna altijd mogelijk om te ruilen, in tegenstelling tot de pc spellen waar je meestal CD-Key voor krijgt en na de koop niet meer kan ruilen.
Helemaal mee eens, want er zijn 7 Miljard mensen op aarde en geen 1 heeft dezelfde voorkeuren of zelfde karaktereigenschappen etc etc noem maar op. Dus als 7.000.000.000 mensen zeggen wat een vet spel en ik vind het dan bout dan is dat mijn mening en heb verder geen fluit met game magazines, trailes of welke demo ook te maken, ik wil hem eerst zien en dan besluiten en dat doen niet die 7 miljard anderen voor mij :(
Goed gesproken! Als PS3 bezitter zoek ik regelmatig op youtube naar video's van een bepaald spel dat mij leuk lijkt. Dankzij de zeer uitgebreide reviews aldaar kan ik heel goed een keuze maken om een spel te kopen of te laten.

En wanneer een spel hagelnieuw is, ook dan kun je op diverse plekken previews vinden en recensies van gamesites die het spel al voor de releasedatum heeft mogen proberen.

Maar...

Wat ik zo vreemd vond altijd is echter de prijs van een spel. Wanneer een spel uitkomt zijn er vaak verschillende prijzen per type computer. Zo is het nieuwe mafia II als PC versie veel goedkoper dan de PS3 versie. Een verschil van maar liefst 15 Euro !!!!!
Vroeger was er weleens het argument waarom de prijzen van spellen zo duur waren, omdat ze te vaak illegaal werden gekopieerd.
Maar wanneer ik dan kijk naar een PC versie en een PS3 versie van een spel, dan verbaas ik mij over het feit dat de "hackable" PC versie veel goedkoper is dan die voor de PS3 welke eerder altijd als niet-hackable bekend stond.

Zo'n prijsverschil kan niet in mijn ogen en daarom vind ik het wel goed dat Sony nu eindelijk met zijn rug tegen de muur gezet wordt qua beveiliging. Hadden ze de spellen (die niet te kopiŽren waren) maar tegen een normaler tarief moeten verkopen.
Bij consolesgames gaat een deel van de totaalprijs naar de console-fabrikant (MS, Sony, Nintendo). Daarom ligt de prijs hoger dan bij PC-games. Dat is de belangrijkste reden voor het prijsverschil.
Kijk, daar maak je dus een fout. Wanneer een spel niet gekopieerd kan worden op een console, dan zou de prijs omlaag kunnen voor die console. Maar dat gebeurt niet, met als gevolg dat je het volle pond betaalt PLUS die licentiekosten. En dat is toch van de zotte?
Je neemt dan echter wel aan dat:

1) Piraterij een merkbare hoeveelheid geld kost. Dit is nog nergens bewezen.
2) Als punt 1 waar is, dat de aftrek van die kosten niet al in de huidige prijs verwerkt zit.
3) Dat er geen overige verschillen zijn zoals het gebruik van Blu-ray i.p.v. DVD schijfjes.

Het echte prijsverschil zit gewoon in het gebruik van Blu-ray en de licentiekosten.
Het is niet raar dat een console spel duurder is dan een pc spel. De console fabrikanten vragen namelijk licentie kosten om een spel uit te geven. Hier halen de console fabrikanten de winst uit. Ze verkopen de consoles zelf immers met minimale winst en in het begin zelfs met verlies.
En zowat alle games zijn goed, volgens de reviewer. welk spel krijg nu nog een dikke onvoldoende. AL kan je stellen dat alles onder een 8 een onvoldoende is.
Uiteraard, dat zijn meestal mensen die door de uitgever betaald worden om spellen op te hemelen. In de USA is er nu net een marketingbedrijf voor veroordeeld.
Of een spel leuk is is persoonlijk, review of niet. Heb ook al eenpaar spellen gekocht die volgens allerlei bladen helmaal top was. Ik vond er of dus niks aan of het was zo eenvoudig dat je er in een keer doorheen speelt.

Vaak de leukste spellen zijn die van Indie Games of andere kleine spellen. Maar die kosten dan ook geen vermogen dus als het een keer tegen valt jaamer dan. Maar voor +/- 50 euro verwacht ik toch wel een paar uur vermaak.

[Reactie gewijzigd door bonus op 28 augustus 2010 13:34]

Ik snap wat je bedoeld. Bij spellen die nog met een demo geleverd worden, heb je nog de mogelijkheid om de game voor niks uit te proberen, maar de games van tegenwoordig komen steeds minder vaak met een demo helaas.
En dan komt EA ook nog eens met het idee om voor een demo te gaan betalen, zie nieuws: 'EA wil betaalde dlc aanbieden voordat een spel uitkomt'.

Ze willen gewoon je geld hebben of je het spel nu leuk vindt of niet. Het is uiteindelijk maar en grote business die willen verdienen. Gelukkig kan je games bij de meeste winkels binnen 24 of 48 uur ruilen mocht die niet bevallen.

Wat die rechtzaak/jailbreak dongle betreft: Het is goed dat ze nu al hierop ingaan en verbieden. Zo heb je een kans dat voordat het vuur verspreid je het vuur al gedoofd hebt. Zo kun je dus kun je illegaliteit op de PS3 redelijk binnen de perken houden.
Ze willen gewoon je geld hebben of je het spel nu leuk vindt of niet. Het is uiteindelijk maar en grote business die willen verdienen.
Over demo's zijn bedrijven verdeeld. Het punt is dat het ontwikkelen van een flinke release behoorlijk veel jaren, geld mankracht enz. kost. Demo's kunnen er dus ook voor zorgen dat mensen een game niet kopen. Maar ook een demo kost veel tijd, mankracht enz. Dus dat bedrijven daarmee in dubio zitten, begrijp ik best.

Wat ik jammer vind is dat bedrijven hier niet creatief mee omgaan. Bijvoorbeeld: je krijgt je geld voor de demo terug als je het echte werk koopt.

Als ik me niet vergis kun je trouwens bij PS Plus full game uitproberen voor een uur per titel. Zullen er wel meer worden mettertijd.
Ja laten we voortaan alles eerst uitproberen, als ik naar de snackbar ga wil ik het eerst ook proeven is het niet lekker betaal ik niet...
Zo werkt het niet, je koopt het product of niet. En dat gezeur van 70 euro. Online is alles wel rond de 50 te krijgen. Je moet het eens omdraaien, iedereen zou jouw product eerst lekker stelen en als ze het leuk vinden kopen ze het. Dat geloof je zeker wel. Je praat het downloaden voor jezelf gewoon zo goed, want 80% van de mensen die zeggen ik download het eerst om te kijken of het goed is, blijven lekker met de download versie spelen en kopen helemaal niks, maar daar hebben ze de ballen niet voor om het te zeggen.
kopieren != stelen.

Stelen dan is het product niet meer aanwezig op de oude locatie. En is er zeker geen rede om het te kopen, tenzij je het oude product terug gaat geven.

Ik heb de afgelopen jaren geen goed spel gespeeld, op wow, starcraft 2 dragon age na. Twee van de drie heb ik ook gekocht. Ik heb ook 5 min spore gespeeld, en 10 min c&c. Ben ik blij dat ik die gedownload had, dat zijn twee baggerspellen. Om dan maar eens op c&c terug te komen. Dat spel kreeg hier een 6.5. Wat in school cijfers zegt, ruim voldoende. In game cijfers zegt het zwaar ondermaats, het zag er eigenlijk alleen leuk uit.

Spore was net zo erg (en ik ken niemand die dacht leuk dat laten we lekker lang spelen). Een leuk idee, en zelf een 8.5 hier op tweakers. toch vond ik het niks. Daar had ik met een (goede) demo ook wel achter gekomen.

BV gewoon 1 uur online + Sp spelen. Dus ťťn uur volledige toegang. Al geven ze dan vaak al > 10% van de game gratis weg!
Nog steeds is het zo dat degene die het spel maakt bepaald wat jij er mee mag. Software downloaden is bovendien ook in Nederland gewoon illegaal. Door het kopiŽren verkoopt de maker minder en verdient hij minder geld. Het resultaat is niet anders dan bij het stelen van een reep chocola. De maker heeft geÔnvesteerd in het product (game of reep chocola) en kan het door het kopiŽren niet meer verkopen (de game omdat je hem al gespeeld hebt, de reep chocola omdat die fysiek weg is) Resultaat in beide gevallen: minder opbrengsten.

Hoewel stelen en kopiŽren dus inderdaad niet exact hetzelfde is, is het resultaat van je handeling wel degelijk precies hetzelfde.

Nu kun je natuurlijk zeggen dat als je de reep chocola lekker vond je misschien wel meer repen chocola van dat merk gaat kopen maar dat wordt bij diefstal niet als geldig argument gezien. Het argument dat je als het spel goed is het toch koopt is dus ook geen argument om kopieren goed te praten.
Stelen != kopieren maar het is misschien tijd om eens naar de overeenkomst te kijken (je betaald de rechthebbende niet voor zijn werk) ipv alsmaar weer met het argument te komen dat "er niets weg is" Er is zoals hierboven staat namelijk wel degelijk wat weg. De kans op inkomsten.

Hoog tijd voor een autopost script. Het kopen!=stelen onzinargument blijft maar terug komen
Je kan best gelijk hebben, maar stelen != kopieren.

En je chocoladereep:

De supermarkt moet een nieuwe kopen om deze te verkopen. Dus dat betekend niet alleen minder winst, mogelijk zelfs verlies (op die chocoladereep).

Maak je die chocoladereep na, (kopieren) dan is het zelfs mogelijk dat dezelfde supermarkt meer winst maakt omdat je de producten voor het namaken daar koopt. (de FRS enzo verkopen volgens mij ook lege cd's /dvd's )

Wat dus betekend dat de supermarkt naast de verkoop van die chocoladereep (die is afgenomen) toch nog winst maakt op de bijproducten.

Alleen zal je dan wel de bijproducten moeten verkopen,maar dat is een keuze. (zelfs zonder de verkoop zelf maken ze "winst" want immers zit er kopieerheffing op mediadragers).
Je kan best gelijk hebben, maar stelen != kopieren.
Je wilt je zin doordrijven he. Niks stelen != kopieren, maar kopieren = stelen. Uiteraard is er wel een verschil tussen het maken van een backup en kopiŽren, maar het kopiŽren van materiaal waar je voor dient te betalen en waar je dan niet het origineel in het bezit hebt is gewoon stelen. Je wilt er niet naar toe, maar het is zo.
Het is heel makkelijk te bewijzen dat kopiŽren niet hetzelfde is als stelen hoor. Stel even de volgende situatie voor:

Jaap heeft €50 per maand beschikbaar voor entertainment.
Jaap koopt product A voor €50 en kopieert product B en C van bedrijf X.
Bedrijf X ontvangt €50.

Kees heeft €50 per maand beschikbaar voor entertainment.
Kees koopt product A voor €50 en steelt product B en C op DVD's uit een winkel van bedrijf X.
Bedrijf X ontvangt €50.
Bedrijf X betaalt €10 voor het vervangen van product B en C.

Zowel Jaap als Kees kunnen nooit meer dan €50 uitgeven. Bedrijf X loopt dus in beide gevallen geen verkopen mis. Kees heeft echter wel 2 DVD-doosjes met inhoud ontvreemd die vervangen moeten worden. Jaap niet.

De fout die de entertainmentindustrie de hele tijd maakt is dat Jaap volgens hun op een of andere magische wijze €100 extra had kunnen uitgeven omdat hij product B en C heeft gekopieerd.
Stel jij je eens voor dat kopieren geen mogelijkheid voor Jaap was. Zou hij a) product B en C kopen (hij heeft immers maar 50 euro) of b) net als Kees de producten stelen.

De fout die hier gemaakt wordt, is dat kopiŽren gerechtvaardigd wordt omdat degene die de kopie maakt het toch niet zou kopen. Oftewel, hij is het aan het stelen.
Ik zeg niet dat het goed is, alleen ik zeg dat stelen != kopieren


volgens vandalen
iets dat ve ander is wegnemen om het voor zichzelf te houden

Dat is dus precies wat er niet gebeurd, het wegnemen. Of kopieren nu goed of fout is, maakt niet uit, kopieren != stelen.
Nog steeds is het zo dat degene die het spel maakt bepaald wat jij er mee mag.
Al heel lang is het zo dat dat een dode letter van de wet is. De techniek om de opvattingen van een of andere "rechthebbende" (meestal niet de maker) naast je neer te leggen is allomtegenwoordig.
M.a.w. je criminaliseert jezelf door op je pc deze copy pagina van tweakers te bekijken en aan te passen ... 8)7

Iedereen die surft trekt een copy van een website naar zich toe(inclusief justitie)...allemaal criminelen dus..allemaal !!!

Het zou verboden moeten worden dat internet !!!
Hoog tijd voor een autopost script. Het kopen=stelen onzinargument blijft maar terug komen.
Dus als ik een mooi schilderij van Rembrandt zie en ik ga thuis hem zelf schilderen is dat stelen? Of als ik ergens een mooie houten bank zie en ik ga naar de Gamma om wat hout en gereedschap halen om het zelf te bouwen is dat stelen? Als ik nou een huis zie wat ik erg mooi vind en ik bouw het na, is dat dan stelen?..

Even wat anders: nu de PS3 definitief gekraakt lijkt te zijn lijkt het me een verstandige zet van Sony om de 'other OS' boot functie te herstellen, daar maken ze in ieder geval hun legitieme achterban die die optie gebruikt(e) weer blij mee.
Je vergelijkingen zouden kloppen, mits jij de spellen zelf zou namaken en niet downloaden.
Werkelijk? Niemand die een spel download gaat het dan ook nog kopen. Je ziet het vaak genoeg in zulke communities. Als ze eenmaal illegaal games kunnen spelen, stoppen ze met kopen. (Zie Wii en DS)

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 28 augustus 2010 10:52]

Klopt helemaal. Toch is er enige nuance.

De meeste downloadende lieden die ik ken downloaden inderdaad eerst de games die ze leuk lijken voor de singleplay. Pas als het leuk blijkt, goed blijkt te werken op hun pc config en schijnbaar aardig wat uren speelplezier zal opleveren gaan ze het kopen, maar dan alleen om online te kunnen spelen. OfficiŽle servers zijn met gekraakte software meestal niet te bespelen dus zal het gekocht moeten worden om niet afhankelijk te zijn van cr@ckservers. Vaak is ook de opbouw van een carriŤre (xp points, rangen behalen, wapens unlocken) is een reden om het spel te kopen.

Wat ik wel veel zie is dat de offline games of de games met een slecht of minder uitgewerkt online spelelement vaker niet gekocht worden. Er hoeft geen online level opgebouwd te worden en de game speelt stand alone, los van het netwerk. Dus de noodzaak om de game dan te gaan kopen is ineens een stuk minder.

Wat ik dus zie is dat (in mijn omgeving) over het algemeen de games gekocht worden die online gespeeld gaan worden en de games die doorgaans los van het net gespeeld worden gedownload en gekraakt.

Dan is er nog een stukje over de Nintendo consoles.

Mijn dochter heeft een DS voor haar verjaardag gekregen, ik had er Nintendogs bijgekocht ŗ 40 euro. Ze heeft het zeggen en schrijven drie keer gespeeld en de cartridge is in de la belandt, nooit meer gespeeld. Na wat rondgezocht te hebben een R4 kaart aangeschaft, diverse spellen gedownload en geprobeerd.
Eerlijk is eerlijk, er zitten best aardige games tussen voor de DS/DSi maar het leeuwendeel is ronduit triest slecht voor dat geld. Er bestaan gťťn demo's voor DS dus uitproberen is er niet bij, je mag bepalen of het een leuke game is vanaf het minuscule plaatje achterop het doosje. Dat al die spellen zo ontzettend slecht zijn ben ik enkel achter gekomen door die games te downloaden en te proberen, dankzij de R4 kaart. Het kaartje heeft me uiteindelijk een heleboel geld, frustratie en kopzorgen uitgespaard.

Dat er hier in dit topic nu veel linkjes, tips en nog meer van dat langskomen om minder geld uit te geven aan games en/of het goedkoper te kunnen verkrijgen is uiteraard erg prachtig. Alleen heeft het gros van de mensen geen idee waar dat allemaal is en koopt gewoon zijn/haar spellen bij Intertoys / BartSmit / Speelboom / whatever. Online winkels worden (nog) niet helemaal vertrouwd, de onwetendheid en angst bedrogen te worden is erg groot, laat staan iets uit het buitenland te moeten bestellen (Play.com). Eerst geld overboeken gaat velen veel tever, mede dankzij consumenten programma's die prachtig diep ingaan op de allerslechtste webshops en daardoor een gevoel van onveiligheid creŽren op online shoppen. Er wordt namelijk nooit bijverteld dat het aankopen online in 98% van de gevallen gewoon goed gaat, plus dat men voorbij gaat aan het feit dat men ook belazerd wordt door bijvoorbeeld de groenteboer op de markt. Die kans is vele malen groter (rotte appels, beschimmelde mandarijnen) die je pas ziet bij thuiskomst.

Maar dat is natuurlijk 'Hťťl wat anders...'
Pas als het leuk blijkt, goed blijkt te werken op hun pc config en schijnbaar aardig wat uren speelplezier zal opleveren gaan ze het kopen, maar dan alleen om online te kunnen spelen.
Belachelijk! Dus alleen multiplayer games worden gekocht en SIngleplayer games mogen "gewoon" gedownload worden?
Ik heb het niet over mogen, ik heb het over wat doorgaans gebeurd. Net zo min heb ik het over of het wel of niet gewenst is en/of gedoogd moet worden. Nogmaals, ik heb het over wat er in mijn omgeving in de regel word gedaan met dit soort 'issues'.

Ik heb in mijn reactie geen oordeel geveld of het wel of niet goed is, dat heb jij met je antwoord al voor jezelf gedaan. Jij vind het belachelijk dat er gedownload wordt, dat mag uiteraard, al was dat niet de strekking die in mijn post naar voren kwam.
[...]


Belachelijk! Dus alleen multiplayer games worden gekocht en SIngleplayer games mogen "gewoon" gedownload worden?
Belachelijk..wanneer ga je nu 's begrijpend lezen!!!!
Ik heb dat altijd opgelost door bij de Videoland games te huren. Werkte prima. Weet alleen niet of ze ook PS3 titels hebben - ik deed dat altijd voor m'n PS2. Je huurt zo'n game een weekje en als t bevalt kun je m in de winkel gaan kopen (of je hebt m voor die tijd al uitgespeeld, maar was een aankoop het geld dan waard...?).
Nee je moet eerst 70euro voor een game gaan betalen en als je het niets vind heb je 70euro weggegooit, ikzelf download ook eerst een spel vind ik het wat koop ik het vind ik het niets koop ik het niet.
Geloof ik niets van.

Eerst steel je iets en als je het leuk vind koop je het (terwijl je het al hebt). Maak dat de kat wijs. Denk niet dat er iemand hier is die je gelooft. Zeker niet omdat je blijkbaar amper weet wat een nieuw spel kost.
Er zijn op het internet recensies en soms ook demo-versies te vinden, het is dus niet zo dat je 70 euro weggooit. Verder is het altijd al zo geweest dat je moest betalen voor een spel, in de MSX-tijd was een game ongeveer 79-89 gulden, als je kijkt naar inflatiecorrectie en het feit dat de diverse games groter en geavanceerder geworden zijn dan is een verkoopprijs van 70euro nu (pak 'm beet 20 jaar later) helemaal niet zo gek.

Als jij het spel ook daadwerkelijk koopt als je 't wat vindt, dan is er nog niet zo veel mis met je werkwijze. Er zijn echter duizenden mensen die alleen maar de illegale versie downloaden en verder nooit meer de legale versie kopen, ondanks dat ze het een leuk spel vinden.

Als er geen legale games meer verkocht worden dan stop de ontwikkeling vanzelf, zo werden er op een gegeven moment geen Europeese versies van MSX-games gemaakt omdat de al snel illegaal gekopiŽerd werden. De markt was gewoon niet interessant meer, als je kijkt naar de Nintendo DS is daar hetzelfde aan het gebeuren, maar dan waarschijnlijk wereldwijd.

Als jij niet wilt betalen voor spelen, hou het dan op de gratis versies of kijk naar Linux-spelletjes (open source bedoel ik dan), dat die niet zo mooi en uitgebreid zijn dan de betaalde games moet je dan wel voor lief nemen natuurlijk...
Dus jij gaat ook eerst eten in een restaurant, en als je het niks vond dan betaal je maar niet? Bij een restaurant ga je ook eerst referenties na (familie, vrienden, online recenties etc). Dat kan je doormiddel van trailers, demo's en recenties ook prima doen voor games.
Je kan bijna elk spel binnen een dag ruilen...

Ook is elke game voor minder dan 70 euro te vinden.
Ow ja, ik vraag je af hoe ze dat doen met bv starcraft 2. Heb je het spel geactiveerd op je account en wil je hem ruilen?

Ik ben het met je eens dat het minstens mogelijk moet zijn, maar dan moeten spel fabrikanten het ook toestaan(bv door winkels de code die er bij zit door te laten geven en dat dan spellen gedeactiveerd worden).
Bij PC-spellen is het altijd lastiger. Gelukkig heeft SC2 friend cards (2 per spel) waarmee je het volledige spel een aantal uren kan spelen.

Ook is het demo aanbod bij PC-spellen vele malen groter.
En jij vind dat je recht hebt een spel te spelen als je het niet gekocht hebt? Ook al vond je het niks?
Game Mania mag je je spellen proberen voordat je ze koopt of ruilen met 3 dagen,
Jij wil zeggen dat je na 3 dagen nog geen oordeel hebt of je het leuk vind of niet ?
En 70 euro per spel ? leuke manier van overdrijven zelfs bij de free record shop betaal je die prijs niet tenzij je voor collectors editions gaat
Je kan tegenwoordig ook games in de bibliotheek lenen en daarna beslissen of je het wat vindt of niet. ;)
Wat een lul verhaal, als jij 70 euro voor een gaat spel moet betalen dan wordt het toch eens tijd dat je gebruik maakt van internet, wacht evens, je zit op tweakers dus je weet heel goed dat 70 euro BS is.. Ook is het zo dat voor de PS3 de meeste games wel een demo hebben.. Ofwel het is gewoon 1 groot lul verhaal om je illegale gedrag goed te proberen te praten....
Dat is wel heel rap, gezien hoe lang het in Nederland heeft geduurd om R4-kaartjes te verbieden...
Inderdaad, het heeft ongeveer 2 jaar geduurd.
Maar ze zijn nog steeds te koop.
De internet winkels trekken zich niks aan van het verbod op de R4 kaartjes
dat is snel moet ik zeggen, werkte justitie maar overal zo snel.
Ik hoop dat het overal verboden gaat worden.
Die internetshops bestellen dat ding ook ergens (China??), dus dat zal voor veel mensen die dat ding perse willen hebben simpelweg betekenen dat ze hem rechtstreeks gaan bestellen, zoals nu ook al voor al die DS mods de normaalste zaak van de wereld is, toch?
Maar vele mensen kopen niet graag in het buitenland. Daar komt nog bij dat als deze stick verboden word dan zal elke vorm van import, ook door particulieren, als illegaal bestempeld worden. En dan heb je ineens de kans dat de douane ze dus gaat onderscheppen.
Nou nee, dan zetten ze er op "USB memorystick", sealen het helemaal in zo'n plastic verpakking waar die dingen nu meestal ook mee in de winkel hangen en zolang het bomalarm niet afgaat en de drugshond niet aanslaat gaat hij gewoon door.
grappig hoe er hier gepraat wordt over mogelijke "onherstelbare schade"
om met deze usb sticks spellen te kunnen spelen moet je wel eerst zelf de disc rippen(en dus al het spel in je bezit hebben)
je kan niet zomaar een iso van internet afhalen, die werken hier niet mee.
Er zullen wss nog wel methodes komen om met gedownloade isos te spelen. Daarnaast heb je idd de originele disc nodig om te rippen, maar deze kan je gaan huren of lenen. Ineens kan 1 disc zijn weg vinden naar tientallen consoles en dan heb je dus wel verlies.
Inderdaad, want mensen die 100+ illegale games bezitten zouden die allemaal gekocht hebben...
Nee, maar misschien wel een stuk of 10. Daarnaast: Zullen we heling ook maar goedpraten met "de mensen die spullen helen zouden die niet allemaal in de winkel gekocht hebben...."
Wacht eventjes... ik heb 100+ PS3 games, en voor geen 1 meer dan 15 euro betaald (op 1 na waar ik 30 euro voor heb betaald, was een opwelling bij de bart smit, Lego Starwars))... Dus je kunt mij niet wijs maken dat je niet voor weinig veel spellen kunt kopen.......
Enuh, Ze hebben het spel gespeeld zonder er voor te betalen, dus is het gemiste inkomsten..
Dat zal toch uiteindelijk wel de bedoeling zijn van een dongle van 170$.
Denk niet dat al die mensen zitten te wachten om alleen maar de disc in het hoesje te laten.
Er is geen enkele reden waarom je een originele disk nodig zou moeten hebben, als je de bestanden maar hebt. Een ISO downloaden en de inhoud ervan op een externe of de interne schijf zetten zou dus prima werken.
Kan je dit even met een bron bevestigen ?
Gezien er overal duidelijk vermeld staat dat dit nog NIET kan met deze stick
Het enige wat de dongle doet is het toelaten van applicaties die niet gesigneerd zijn door Sony. Wat het wel en niet kan is dus irrelevant, het gaat erom welke programma's al gemaakt zijn en ťťn daarvan is de backup manager die door de makers zelf geschreven is. Kwestie van tijd voordat iemand een applicatie maakt die gewoon games kan laden van een schijf die niet door jou zelf geript zijn, als hun eigen backup manager dat al niet gewoon kan, want dat is inderdaad redelijk onduidelijk.
http://www.ps3hax.net/2010/08/ps-jailbreak-in-depth-test/

* Backups created on one console run on any other console with Backup Manager

:)
bij meeste gehackte consoles is dit inderdaad zo, maar de backup software die bij deze "PS jailbreak" komt maakt gebruik van gecodeerde backups, die alleen gespeeld kunnen worden vanaf de console waarmee het geript is.
Als ze nou gewoon die software verspreiden, zet ik het zelf wel op m'n usb stickie. Heb ik m'n selfmade PS Jailbreak :)
Ik denk dat er meer dan alleen speciale software op de dongle staat ;)
Kan niet. Er zit geen flashram in waar je data op kunt zetten. Er zit een programmeerbare chip in.
Hoe wil je een programmeerbare chip iets laten doen via een USB-poort?
Volgens mij moet ie zich dan manifesteren als filesystem met een of meer bestanden. Of heeft de USB-poort van de PS3 een achterdeur voor exotische randapparatuur?
Er bestaan wel meer toepassingen voor USB dan een filesysteem hoor. Een printer en scanner via USB werken ook niet via een filesysteem. En je PS3 controller natuurlijk, die doet het ook over USB. niet echt "exotische" apparatuur dus :)
De programmeerbare chip doet zich voor als USB hub waarna deze zich weer voordoet als de stick die Sony zelf gebruikt om PS3's in debugmode te zetten...
Het verbod is maar een tijdelijke conjunction als ik het begrepen had, ze hebben nu een maand de tijd om te bewijzen dat er sony copyrighted code in zit... en als het er in zit blijft het verboden..

Met andere woorden als morgen PSJ lite uitkomt die "leeg" is en je kunt prorgammeren via usb of whatever dan mag dit weer wel..

daarmee dat r4 kaartjes moeilijk te bannen waren zat namelijk geen software op en zonder software zijn ze nutteloos...

ze hebben uit eindelijk kunnen forceren door patenten op de behuizing etc.
Inderdaad, iemand die deze heck reverse engineered en losse sticks zonder programmering verkoopt waar je niks mee kunt tenzij je hem aanpast met bepaalde programma's (te vinden op TPB, Rapidshare, etc) kunnen ze dan niks maken. En alle thuisgebruikers aanpakken die zo'n stick kopen en hem zelf programmeren met deze software is ook onhaalbaar.
Ze kunnen zoveel verbieden... op de zwarte markt zullen die dingen gewoon beschikbaar zijn.
Net als wel meer mods / hacks :)

Enigste verschil is dat je ze nu niet in de reguliere winkels zal tegenkomen.

[Reactie gewijzigd door bbr op 28 augustus 2010 10:59]

tja daar kun je niet onderuit (zwarte markt)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013