Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 50, views: 12.762 •

LG's eerste Windows Phone 7-toestel gaat Optimus 7 heten. Dat blijkt uit de specificaties van het toestel die door LG zijn bevestigd. Het toestel heeft een 4"-scherm en komt dit jaar in Nederland uit, hoewel het OS dan nog Engelstalig is.

Het toestel beschikt, zoals Microsoft voorschrijft, over een Qualcomm Snapdragon-cpu met een kloksnelheid van 1GHz, blijkt uit specificaties die LG aan Tweakers.net heeft vrijgegeven. Daarnaast zijn de voorgeschreven ondersteuning voor hsdpa, wifi, bluetooth, gps en fm-radio aanwezig. Ook zit er een 5-megapixelcamera aan de achterkant.

Verder heeft LG dlna aan het toestel toegevoegd voor het streamen van films en muziek van en naar eigen apparatuur dat op hetzelfde wifi-netwerk is aangesloten. Onder het scherm met een diameter van 4" en een resolutie van 800x480 pixels zitten drie knoppen, Terug, Windows en Zoeken. Het Windows-logo van de middelste knop is voorzien van een metalen laagje. Het toestel weegt 158 gram en is daarmee een stuk zwaarder dan veel concurrerende smartphones. De smartphone, waarvan LG nog geen afbeeldingen heeft gepubliceerd, heeft geen fysiek toetsenbord. Het prototype van LG dat Microsoft tot nog toe toonde, had dat wel. Alle tekstinvoer geschiedt via het onscreen-toetsenbord van Windows Phone 7.

De fabrikant zegt als eerste fabrikant met een Windows Phone 7-toestel in Nederland te komen. De release zou nog dit jaar plaatsvinden, hoewel Nederlandse taalondersteuning pas in 2011 aan het OS wordt toegevoegd. Het is nog onbekend welke andere fabrikanten precies bezig zijn met het nieuwe besturingssysteem van Microsoft. In elk geval hebben HTC en Samsung plannen om toestellen uit te brengen. Ook Sony Ericsson en Dell zouden Windows Phone 7-toestellen willen maken.

Reacties (50)

Ik hoop van harte dat Windows Mobile 7 niet tegenvalt, WM6.5 is niets vergeleken met Android 2.1 en iOS 3/4. Zo aan de productvideo's te zien hebben ze in ieder geval hun best gedaan om de interface wat meer finger friendly te maken.. :)
Weet niet precies hoe vaak het in het nieuwsbericht staat (zo vaak staat het erin), maar het nieuwe mobiele OS van Microsoft heet Windows Phone 7 en niet Windows Mobile 7.
Ja, maar goed, welke gebruiker van Windows Mobile zal het niet gewoon WM7 gaan noemen, voor nieuwe introducees is Windows Phone 7 makkelijker.
Hopelijk de meesten niet - het gedachtegoed van Windows Phone 7 lijkt nog meer op die van de eerste iPhone dan op het vrij open karakter van Windows Mobile - en Windows Mobile apps draaien ook niet zonder meer (überhaupt niet?) onder Windows Phone 7.
welke gebruiker van Windows Mobile zal het niet gewoon WM7 gaan noemen
Moi, en nog wel veel meer mensen. Ik noemde het vanaf het begin al WP7, en heb ik niet eens de neiging om het WM7 te noemen. Het is ook niet zo moeilijk, gezien het feit dat het OS echt totaal anders is. Diegenen die het nog WM7 noemen zijn vaak de mensen die niet even de moeite hebben genomen om daadwerkelijk te lezen wat er staat.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 juli 2010 11:22]

Wel de moeite, maar het bekt gewoon minder lekker. WM staat bij mensen in het geheugen gegrift, komt een nieuwe versie uit van Microsoft, dus WM7. Geeft ook niets vind ik, iedereen weet wel dat het wat anders is.
WM staat bij mij idd wel in m'n geheugen gegrift, maar ik noem het toch echt WP7 hoor. Verder vind ik de UI van WP7 wel erg karig, zoals het er nu uitziet. De oude logica van WM6.5 en ouder is de deur uit gegooid, wat het er niet makkelijker op maakt als je iets zoekt. Geef mij maar een OS waarbij ik van alles kan customizen (Android FTW!) en niet met een half brakke Zune client moet gaan werken.
Wat heeft Word Perfect 7 hiermee te maken?
Zelfs op XDA-Developers noemen ze het WP7, dus ik denk het niet :+

Zelf kijk ik erg uit naar WP7 toestellen, maar LG laat ik even links liggen. Geen goede ervaringen mee.

Het Dell toestel (de Dell Lightning), die op meerdere plekken gelekt is, is het toestel waar ik het meest naar uitkijk. HTC is ook intressant.

Overigens wel mooi dat er al einde dit jaar WP7 toestellen naar nederland komen - dat stimuleert de concurrentie om hier ook hun WP7 producten heen te slepen.
Ik hoop van harte dat Windows Mobile 7 niet tegenvalt
Hier een uitgebreide review van de technical preview met veel video beelden van de interface:
http://www.zdnet.com/blog...w-a-definitive-guide/4286
tegenvalt, WM6.5 is niets vergeleken met Android 2.1 en iOS 3/4.
Ik weet niet of je ooit WM 6.5 geprobeerd hebt?
Maar het werkt bij mij uitmuntend!!
Met de HD2.

Ik vindt Android overigens ook heerlijk werken.
Maar nogmaals 6.5 vindt ik een prima OS.
Ben echter bang dat ze teveel op Apple willen lijken met Windows Phone 7. :X
En ik denk dat jij zonder je Sense-schilletje van HTC ook niet echt enthousiast word ;)
En ik denk dat jij zonder je Sense-schilletje van HTC ook niet echt enthousiast word ;)
Ik heb mijn Sense-schilletje vanaf dag 1 uitgeschakeld :p
Dus ik wordt er wel degelijk enthousiast van! ;)

[Reactie gewijzigd door tankeriv op 22 juli 2010 14:58]

Ik ben benieuwd. Ik hoop dat LG binnenkort wat foto's zal releasen.
Als ik de recensies mag geloven kan het een mooi OS worden. Apps zijn ook al volop in ontwikkelingen, dus marketplace is niet compleet leeg bij de release.
Engadget is veelbelovend over het OS. Het is alleen nog in alpha-fase dus hopelijk komt alles wel goed in het final product :)

Over de telefoon: 158 gram? Wat zit erin dat het zo zwaar is??

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 22 juli 2010 10:52]

Een accu :P Kan bijna niet anders dat het een +-2000Mah modelletje is oid, de rest van de onderdelen is niet zo zwaar als je naar andere telefoons kijkt die allemaal tussen de 120 en 140 gram wegen :)

Enne DNLA is wel zwaar relaxt als je TV dat ook ondersteund! Zonder kabel je media bekijken/luisteren op je TV!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2010 11:02]

Ik verwacht inderdaad een figuurlijk en fysiek grote accu. Dlna vind ik niet zo bijzonder, ik kan dat ook met een SE c905.
Heb eerder gemeld dat WM7 er niet uit ziet en slecht werkt, maar de laatste reviews/videos hebben mij enigszins overtuigd van zijn bestaansrecht :). De UI is erg vloeiend en snel, zelfs qua vloeiendheid een beetje als iOS. Iets waar Android en overigen totaal niet in de buurt komen. Ook lijkt de UI erg consistent. Over smaak valt te twisten natuurlijk, maar het is minder lelijk dan de eerdere versies waarvan ik video's of screenshots heb gezien.

Het lijkt in ieder geval een uniek OS te worden met een goed werkende browser, een snelle UI en veel mogelijkheden qua applicaties. Nu alleen kijken of de consument het op gaat pakken en de marketplace gaat lopen..
Mja, dat is maar hoe je het bekijkt. Als de minimum-eis een 1Ghz snapdragon is, dan hoeft dat niet te betekenen dat dus het OS zo vloeiend in elkaar zit. Ik weet het niet, het ziet er allemaal gelikt uit, maar mij lijkt het scrollen door een enorme wallpaper met apps (zo zie ik het een beetje voor me) niet erg handig. Je moet dan altijd weten waar je naartoe moet scrollen om iets te vinden. Dit is natuurlijk altijd wel het geval, maar bij de meeste telefoons heb je meteen overzicht. Tof zou zijn, een uitzoom-functie o.i.d.

Ik ga het zeker meteen eens proberen, mijn ervaring met WM zijn zo ontzettend slecht, dat ik heel benieuwd ben over welke boeg ze het nu gaan gooien. Of het allemaal op tijd is, zeer twijfelachtig.
Ik zelf vindt het scrollen ook niet altijd logisch lijken op WM7. Titels van applicaties die zo groot zijn dat je moet scrollen om het te lezen? Vind dat een rare keuze. Vrijwel al die applicaties zijn een scroll-horror...
Je hoeft die titels toch niet te lezen? Daarnaast heeft het ook de functie van duidelijk maken dat er meer info is en je kan sliden om die info te zien.
Die titels vallen juist vaak buiten beeld om een visuele indicatie te geven DAT er een volgend scherm is waar je naartoe kunt scrollen.

En als jij bijvoorbeeld faceboo leest mag je toch aannemen dat je snapt dat je in een facebook applicatie zit.
Ik ben het helemaal met je eens, alleen de browser heb ik grote vraagtekens bij. Dat is naar mijn mening één van de belangrijkste zaken op een telefoon.

Google heeft op dit moment de snelste browser op Android 2.2. De browser van iOS 4 op de iPhone 4 is iets langzamer. Maar de browser van WM7 is langzamer dan de browser op de 3GS onder iOS 3! Dan heb je het over een verouderd OS met een verouderde processor op 600 MHz vs. 1 GHz. Dan heb ik het nog niet over de rendering kwaliteiten. Hopelijk weten ze dit nog te verbeteren, maar ik ben bang dat ze niet zo'n grote sprong kunnen maken. Het is immers wel duidelijk dat Webkit ideaal is voor mobiele apparaten. We zullen zien, WM 7 is immers nog niet af.
alleen de browser heb ik grote vraagtekens
Daar zijn de meeste technical previews behoorlijk positief over. Behoorlijk snel en tab gebaseerd (max 6 tabs las ik)
Opera Mobile/Mini vind ik toch sneller op Android 2.1. Dat is tenminste de ervaring.
De browser is een van de weinige onderdelen van WP7 waar ik wel over te spreken ben :)
Browsen gaat vloeiend en redelijk snel. Het blijft natuurlijk een mobiele versie van IE, dus niet echt opgewassen tegen de WebKit browser die je in Android vindt.
Ik denk niet dat het de 'normale' consument gaat pakken zeker gezien de eerdere melding dat het voorlopig alleen maar in een Engels UI wordt uitgebracht....daar spreek je zo geen 'normale' consument mee aan
ik denk dat de early adopters (de gadget freaks) het niet uitmaakt dat het niet in het nederlands is. Veel van die mensen gebruiken vaak nog liever het engels dan het nederlands op dit soort dingen.
wereld != nederland!

Dan nog weinig consument kan het denk ik echt boeien in welke taal het nu is, het zal wel even vloeken zijn als ze ondekken dat nl niet kan gekozen worden, maar daarna gaan ze gewoon verder in het engels!

Hoop vooral dat er ook 3,2" WP7 smartphones gaan uitkomen... want 4" is me echt te groot! Vind de hele UI stijl echt geweldig van WP7 en vrij uniek ook gezien de concurrentie meer naar elkaar lijkt te groeien
Volgens mij is in het begin 3,5" het minimum. Ik hoop zelf ook op iets rond de 3.5" en 3.7"
Er zijn twee of drie verschillende chassis (klasses) aan WP7 telefoons.
Het high-end chassis, die als eerste lanceert, vereist minimaal 3,5" en een 800x480 scherm.

De mid/low klasse mag op HVGA (480x320) draaien dus die zal ongetwijfeld ook een kleiner scherm hebben
Keek je voorheen naar hoe een telefoon eruit zag, nu zijn ze allemaal gelijk en zoek je naar het beste OS? Weet niet wat de meeste mensen denken als ze een telefoon uitzoeken, maar 1) prijs 2)bekendheid 3)hoe ziet hij eruit 4) OS betwijfel het.
Het is goed dat er 3 of 4 OS'n zijn, maar waar het voorheen makkelijk was om een bepaald merk fijn te vinden moet je nu veel meer research doen.
Sinds de introductie van de iPhone en Android, kijken mensen veel meer naar het OS. Gewone consumenten kennen bovenstaande telefoons en weten hoe lekker en intuitief ze werken. Geef je ze een supermooi toestel met WM 6.1 oid erop en je krijgt het ding binnen no-time retour. Dus ik denk dat er best een verschuiving heefts plaatsgevonden wat dat betreft. Bij pubers dan weer niet nee, die gaan voor de gekste 3D effecten.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 22 juli 2010 13:13]

Heb jij uberhaubt met WM6 gewerkt? Afgeven is makkelijk, maar zo'n 'statement' slaat natuurlijk nergens op. Volgens jou principe had HTC dus nooit bestaansrecht gehad, Omnia was een flop en de PDA's van HP zijn altijd slecht geweest.

Leuk om steeds af te geven op iets wat jij niets vind, maar daarmee zulke conclusies trekken gaat gewoon nergens over.
Jaren en jaren ja, ook met de voorgangers... het werkte wel enigzins, maar nooit echt lekker. Dat vond ik al sinds mijn O2 XDA, daarna HP pda's, etc. Vandaar dat ik uberblij was met de iPhone en vervolgens Android systemen, heerlijk.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 22 juli 2010 13:13]

En het is niet de 'Windows' knop, het heet de 'Thuis' knop.
(Als je toch alles wil vertalen, doe het dan goed.)

Maar goed, jammer dat er nog geen screens zijn, of info dat je gratis een upgrade kunt krijgen naar de NLD-versie, nog een echte datum waarop deze uitkomt.
Ik blijf toch wachten op de NLD-marketplace voordat ik een WP7 neem.
jammer dat er nog geen screens zijn
Er is net een preview Windows 7 Phone (een samsung prototype met OLED screen) gestuurd naar stapels sites en die hebben uitgebreid gereviewed met screens en video's:


Matthew Millar, ZDnet
http://www.zdnet.com/blog...1?tag=mantle_skin;content

Paul Thurrot
http://www.winsupersite.com/mobile/wp7_handson.asp

CNET
http://www.cnet.com/8301-17918_1-20010780-85.html

Engadget
http://www.engadget.com/2...phone-7-in-depth-preview/

Gizmodo
http://gizmodo.com/559032...-7-in-depth-a-fresh-start

Slashgear
http://www.slashgear.com/...echnical-preview-1994365/

Michael Gartenberg
http://gartenblog.net/201...n-with-windows-phone-7-3/

Wired
http://www.wired.com/gadg...-on-with-windows-phone-7/

[Reactie gewijzigd door hAl op 22 juli 2010 11:31]

Die lijst heb ik allang doorgewerkt. Ik doelde meer op foto's van de optimus 7 zelf.

(Je mist er trouwens nog een paar)
Die update naar NLD komt vast - je kan namelijk bij settings vrolijk een taal kiezen. Ongetwijfeld dat ze NLD daar later aan toevoegen dmv een update.
Ik ben zelf al 2 jaar een iPhone gebruiker en ben daar zeer tevreden mee. Maar met wat ik van Windows Phone 7 heb gezien word ik ook wel blij. Vooral de Xbox Live integratie, de People tab/tile/window/slide/whatever en de integratie met social networking vind ik mooi. Helaas zijn er alleen nog maar beta's of demo's gelekt of te zien en geen volledige versies. Ben toch wel benieuwd!
Het is nog onbekend welke andere fabrikanten precies bezig zijn met het nieuwe besturingssysteem van Microsoft. In elk geval hebben HTC en Samsung plannen om toestellen uit te brengen. Ook Sony Ericsson en Dell zouden Windows Phone 7-toestellen willen maken.
Dat is wel bekend want dat is recent nog in een interview van Greg Sullivan aangegeven
http://www.pocket-lint.co...s-phone-7-launch-partners
Greg Sullivan, senior product manager for Microsoft, told Pocket-lint that we could expect handsets from Dell, Asus, LG, HTC, and Samsung at the launch later this year.
Geen Sony dus bij de release maar wel een telefoon van Asus

[Reactie gewijzigd door hAl op 22 juli 2010 12:45]