Hoofdcategorieën
Device Settings

Apple gaat locatiegegevens iPhone en iPad verzamelen

Door Jeroen Rosier, dinsdag 22 juni 2010 14:44, views: 29.009

Apple gaat de locatiegegevens van zijn iPhone- en iPad-gebruikers verzamelen. In de gewijzigde gebruiksvoorwaarden staat dat de gegevens anoniem worden verzameld. Onduidelijk is of deze wijziging ter ondersteuning van iAd is bedoeld.

Apple heeft een extra paragraaf aan de gebruiksvoorwaarden van het onlangs geüpdatete iOS4 toegevoegd. Hierin wordt gesteld dat Apple en 'partners en licentiehouders' bevoegd zijn om de exacte locatiegegevens van iPhone- en iPad-gebruikers te verzamelen. Het bedrijf uit Cupertino stelt dat dit anoniem en alleen voor op locatie gebaseerde diensten zal gebeuren. Apples marketingmachine zou dit doen 'voor het verbeteren van onze diensten, content en reclame'. Gedacht kan worden aan het geven van kortingscoupons als de Apple-bezitter in de buurt van een winkel is.

Onduidelijk is of de wijziging van de privacyvoorwaarden voor het nieuwe iAd-advertentiesysteem zal worden gebruikt. Dit systeem genereert advertenties aan de hand van het surfgedrag van de bezitter. De cookie-verzamelfunctie van het systeem kan via oo.apple.com worden uitgeschakeld. De gebruiker krijgt dan algemene reclames te zien. Googles Androidtoestellen maken al langer gebruik van anonieme locatiegegevens. In tegenstelling tot bij Apple bepaalt de klant hierbij of het van deze dienst gebruik wil maken; het verzamelen van geo-tags door Apple valt niet uit te schakelen.

Klanten die het nieuwe besturingssysteem van Apple voor de iPod, de iPad en de iPhone installeren, zullen de nieuwe voorwaarden voor gebruik moeten accepteren. Er kleven privacynadelen aan het systeem. Hoewel de fabrikant de gegevens anoniem verzamelt, is al eerder gebleken dat de gebruiker op basis van die anonieme data kan worden gevonden. De Universiteit van Texas achterhaalde individuele gebruikers op basis van datasets van NetFlix en IMDb. Ook de New York Times lukte dat met geanonimiseerde zoekopdrachten die isp AOL beschikbaar had gesteld.

Sommige applicaties van Apples toestellen koppelen wel gebruikersgegevens aan de locatie. Een voorbeeld hiervan is de find my iPhone-applicatie, waarmee bezitters hun toestel met behulp van MobileMe kunnen traceren. Bezitters van een iPhone kunnen per applicatie bepalen of deze de locatiegegevens mag gebruiken.

Volgende 15:14 Enige wimax-provider in Nederland stopt ermee
Vorige 14:11 Onderzoekers maken flexibele beeldschermen met grafeen
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

De hele privacy-discussie nu maar even daar gelaten: Ik vraag me eigenlijk af hoe dat zit met batterijverbruik als af en toe de GPS wordt ingeschakeld. De GPS sensor is in elk geval de grootste slurper als het om stroom gaat.

[Reactie gewijzigd door bluppfisk op dinsdag 22 juni 2010 14:46]


Wie zegt dat ze er GPS voor gebruiken? Het kan ook via de zendmasten zoals google maps doet zonder dat je GPS aanstaat :)

GPS moet aanstaan wil ik mijn locatie kunnen zien op MAPS.
Klopt dus niet helemaal wat je zegt. Exacte locaties kan je ook nooit zien via de zendmasten. Hoogstens de regio.

Justkuu,

Jij hebt die mogenlijk misschien niet, de provider zeker wel.

Wat is het nut van de gps-chip dan, als dat zo nauwkeurig bepaald kan worden volgens jou?

Misschien omdat dat gewoon niet waar is, en dat de provider gewoon je gps gegevens uitleest...

Ja hoor, locatiebepalding van een mast is laten we zeggen +- 100 meter (op zijn best) en GPS +- 1 meter oid.

Voor reclames (kijk eens bij onze MCDonald) maakt het weinig uit of men er 100 meter vanaf staat of 10, dus voor adverteren is de masten-techniek meer dan voldoende, waarmee je toch verbonden bent, en dus geen extra (tot minimaal) stroom neemt.

GPS is 10 meter dacht ik, het nieuwe europese systeem Galileo wordt wel tot op 2 meter nauwkeurig

GPS c-code is tot op 1 grof meter momenteel. en dat is in ideale omstandigheden.
De militataire P-code werkt tot op 10cm.

De 10 meter was toen de Amerikanen er een extra onnauwkeurigheid op staken, en op sommige satellieten zelfs nog tot 100m.

Galileo zou ongeveer dezelfde nauwkeurigheid krijgen, maar als je de 2 systemen combineert kan je die drastisch verbeteren.

positie bepaling met een mast kan heel nauwkeurig of heel onnauwkeurig zijn.
Hangt af van de dekking.
Als je maar 1 mast kan ontvangen zit je steeds in de zend zone (bol), meeste GSM kunnen een 2e ontvangen wat in principe uitkomt op 2 punten/ verticale cirkel. En meestal is er geen 3e mast gelijk tijdig beschikbaar. Echter via time hopping en de "lage" snelheid kan data van een 3e of meerdere masten toch gecombineerd worden tot 1 nauwkeurige positie.
maar dit vergt redelijk wat rekenkracht van je toestel dat dit nauwelijks gebruikt wordt.

Een provider beschikt over de data van als zijn zend masten, en die kunnen sneller en beter een positie bepalen, als je onder genoeg masten zit natuurlijk, Als hij je maar op 1 mast kan ontvangen weet hij niet meer dan jij.

Maar of het nu een nauwkeurigheid is van 1 km of 1m maakt meestal niet zoveel uit.
Maar Apple wilt graag weten bij welke bank je binnen gaat en in welk warenhuis je gaat shoppen. }>

Ter correctie:

- Als je een zendmast hebt, zit je niet met een bol maar mestal met een circle (op de grond) want de meeste mensen kunnen niet vliegen. Daarnaast kan de zendmast een schatting maken hoe dicht je bij de mast staat omdat het zeldvermogen van de telefoon steeds wordt aangepast.

- Met twee zendmasten zit je princiepe met twee punten (ook weer op de grond) waarje zou kunnen zitten. Beide zendmasten (en dus je telefoon) kan dan weer een schatting maken hoe dicht je bij elke mast staat en dan kun je dan weer een correctie uitvoeren op je twee originele punten zodat je weer nauwkeuriger de positie weet, nog steeds twee punten...

Volgens mij is het niet bekend hoe nauwkeuring 'ze' (polity/regering) de positie kunnen bepalen van een toestel, maar ik schat in dat dit behoorlijk nauwkeurig zou kunnen zijn.

Ter correctie: Met 2 zendmasten heb je het overlappend gebied van de 2 cirkels waar je zou kunnen zitten.

De combinatie met het zendvermogen en de 2 masten heb je dus een lijn.
Een 3e heb je nodig voor een punt

je hebt 2 punten waar je kunt zijn, de snijpunten van de twee cirkels. Echter door onnauwkeurigheid zul je waarschijnlijk weer 2 oppervlakktes krijgen??. Ik vermoed dat dit al voldoende is voor advertentiedoeleinden. Weet iemand de gemiddelde afstand tussen zendmasten in bijvoorbeeld de randstad? Ik neem namelijk aan dat het al voldoende is om te weten met welke mast je connectie hebt.

Militaire P code? Nee hoor, de P code staat voor 'precise' en mag ook gebruikt worden voor bijvoorbeeld landmeters of andere applicaties waarbij een dergelijke precisie vereist is. Zie bijvoorbeeld http://www.mightygps.com/pcode/pcodereceivers.htm.

Voor militaire applicaties is de M code waarbij onder andere security by obscurity een grote rol speelt. Er is simpelweg weinig over bekend, althans niet over de berichten zelf, wel over de gebruikte frequentie en dergelijke.

Voor een mast klopt dat wel. Echter kan een provider mogelijk de info van meerdere masten hebben, waarmee via triangulatie een volgens mij nauwkeurige positiebepaling kan plaatsvinden.

GPS kan een straal hebben van 15 meter met een matig tot slecht signaal, een goed signaal heeft meestal een straal van zo'n 5 a 10 meter, oftewel je kan er 10 a 20 meter naast zitten...

Een mast heeft geen specifieke nauwkeurigheid, op het platteland kan dat een paar km zijn en in de stad, zoals jezelf aangeeft, een paar honderd meter...
Triangulatie is natuurlijk wel een vereiste om het enigszins "nauwkeurig" te houden...

@fakuris : Een provider kan niet zomaar je GPS uitlezen, dat is namelijk actief terwijl zij passief je positie vaststellen door gebruik te maken van hun "eigen" middelen, dus de masten...

@Cywood : precies dezelfde techniek als Google zullen ze niet gebruiken denk ik, daarvoor heb je een cell-id database nodig, en dat heeft Google door de jaren opgebouwd door gebruik te maken van hun google maps app op mobieltjes... Als Apple dat ook heeft o0pgebowud dan betekend het simpelweg dat de iPhones nu ook al cell-id's en gps coördinaten al die tijd hebben doorgestuurd...

alstublieft zeg...
GPS tot op 2 meter nauwkerig,
als je met 3 masten verbonden bent (in de meeste belgische grootsteden het geval), tot 50 meter
met 3G masten wordt dit 10 meter

Niet waar. hangt van de omgeving en de telefoon af. GPS kan tot op 2 meter nauwkeurig komen in ideale omstandigheden. Meestal zit deze er zo'n 5-10 meter naast wat meer dan genoeg is voor navigatiedoeleinden. Als de GPS tot op 2 meter nauwkeurig zou zijn, zou - even het 'excuus' van een leek - mijn navigatie me wel kunnen waarschuwen als ik op de verkeerde rijbaan zit.

Door middel van triangulation kan in principe een perfecte locatie worden behaald. Dan wel in een werkelijk ideale situatie (kooi van faraday en 3 zenders). Met veel geluk kun je tot een meter of 50 komen in de praktijk. Echter heb ik hier verbinding met 2 HSDPA masten en mijn locatie wordt een dikke anderhalve kilometer verderop gegokt. De grootste afwijking die ik met triangulation heb gezien is zo'n 4.5 km.

Als de GPS tot op 2 meter nauwkeurig zou zijn, zou mijn navigatie me kunnen waarschuwen als ik op de verkeerde rijbaan zit.
Mits de kaarten minstens zo nauwkeurig waren ;)

Als ik thuis op mijn hero google maps opstart met wifi en gps uit zit ie er maar 10 meter naast.

Best netjes voor een bepaling met alleen masten.

Wat ik ervan gelezen heb is dat de triangulatie via de masten nogal wat rekenwerk vergt, wat voor de huidige phones nogal zwaar is (En veel van de batterij kan vragen). Dit kan opgelost worden door het rekenwerk over te laten aan de servers van de provider, maar hiervoor is er een data stroom nodig tussen die server en je gsm. Dat kost natuurlijk geld.

Mijn Nokia N86 kan navigeren dmv:
- Interne GPS
- Externe BT GPS
- Assisted GPS
- Positiebepaling op basis van netwerk

Hmm vreemd, dan heb ik wel een héél unieke iPhone 2G met GPS en is stiekem mijn iPad ook een 3G geworden !

Waarschijnlijk doe ze dat met behulp van A-GPS, zelfde met veel toestellen waar gebruikers GPs uitzetten.

voor AGPS is ook GPS nodig ;) de A staat tenslotte voor assisted. Het ondersteunt de al bestaande gps. op een telefoon zonder gps wordt locatie bepaald via wifi of zendmasten triangulatie.

[Reactie gewijzigd door stefanos1990 op dinsdag 22 juni 2010 15:45]


Nog zo'n klok en klepel reactie... agps gebruikt de zendmast om een globale positie te verkrijgen, waardoor je een veel snellere GPS fix hebt.

A-GPS is een uitbreiding van GPS. Zonder GPS heb je ook geen A-GPS.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Assisted_GPS

Edit: de reacties boven mij zag ik nog niet toen ik de reactie typte. Maar het is nu wel duidelijk denk ik. ;)

[Reactie gewijzigd door Tourniquet op dinsdag 22 juni 2010 15:55]


persoonlijk heb ik de hekel aan de afkorting A-GPS want je dekt er teveel ladingen mee en niemand weet precies over welke je het hebt.
1. apart doorgeven van efemeride data. (assisted omdat je vooraf extra data mee geeft)
2. DGPS wordt soms ook A-GPS genoemd (assisted door gebruik te maken van correctie data van ijkpunten)
3. gebruik van zendmast data (assisted door gebruik te maken van zendmast posities)
4. gebruik reflecties van het signaal (assisted door hardware matig meer data te proberen ontvangen)

Via google maps kan het zéker wel via de zendmast(en), ook wel AGPS genoemd.
Je krijgt dan je positie, binnen bv 2km. Deze onnauwkeurigheid vermeld gmaps ook gewoon.

Naast de privacydiscussie (aangezien dit niet vrijwillig aan of uit gaat, als ik het artikel zo lees) denk ik dat het batterijverbruik wel meevalt.

Ik gebruik zelf Lattitude in de mobiele Google Maps, waarbij dus ook om de x minuten de gps even mijn positie bepaalt, en deze upload. Ik kan nou niet zeggen dat mn telefoon het plotseling een stuk korter volhoud.

Zeker bij een lang genoeg interval moet de accu geen probleem zijn.

Google maps gebruikt verschillende dingen:

1. GPS.
2. Zendmasten.
3. Ip (als je op wifi zit)
4. Beschikbare Wifi accespoints, deze vergelijken ze met de data die ze hebben opgehaald met streetview.

dat is dus niet AGPS genoemd. Je kan wel een globale positie bepalen a.d.v. zendmasten etc. Maar dat noem je dan niet AGPS. AGPS is een extra 'feature' van GPS ( en onlosmakelijk verbonden met een GPS) , je gebruikt dan die extra data van zendmasten om een sneller GPS fix te krijgen.
Zie ook reacties hierboven.

Als je GPS uitstaat, is er wel een locatie zichtbaar in Maps, echter is dit niet jouw exacte locatie, maar de locatie van de zendmast waar jij op dat moment verbinding mee heeft. Cyw00d heeft daarin wel (deels) gelijk. Nu denk ik niet dat Apple perse de exacte coordinaten hoeft te weten, ongeveer de zendmast is relatief exact als je het bekijkt op een wereldkaart.

Toch kon je op de originele iPhone zonder gps chip de locatie laten zien door de zendmasten. Niet super nauwkeurig, maar je zit wel in de goede stadswijk.

Maar als je in de AD voor de groenten staat, moet je geen afgeprijzde pornofilms als reclame krijgen uit de eroticawinkel om de hoek ;)

edit: Natuurlijk onrealistisch voorbeeld aangezien Apple tegen seks is.

[Reactie gewijzigd door Rizon op dinsdag 22 juni 2010 18:11]


@Justkuu: Dat kunnen we wel met zendmasten. Jij locatie kan met behulp van 3 zendmasten prima worden berekend hoor. Hier staat er nog een artikel over http://www.gsmhelpdesk.nl/helpdesk/helpdesk.php?id=33

Niet waar. Ook zonder GPS krijg ik een straal van ongeveer 600 meter, vaak genoeg voor ín de buurt' zoeken of het weerbericht.

Ik kan met mn HTC Desire toch zeker wel zien op Google Maps waar ik me bevind hoor, zonder dat mn GPS aan staat. Vanmiddag nog gebruik van gemaakt, al kan het zijn hij er soms iets van 50 meter naast zit.

Je ziet je locatie tot op zo'n 100M nauwkeurig zeg ik uit ervaring met zendmasten. Dat was in een dichtbevolkt gebied.

Ook als de GPS uit staat is eenvoudig je locatie te bepalen door te kijken met welke zendmasten je verbonden bent. Dit is aardig nauwkeurig.

Men kan ook jouw locatie 'schatten' door te kijken bij welke zendmast jij het dichts in de buurt zit. Ik weet niet of dit de juiste positie resolutie geeft die Apple nodig heeft of wilt hebben.

Het gebeurd alleen bij 'op locatie gebaseerde diensten' dus als je geen locatie apps gebruikt wordt er ook niets verstuurd.

Dat is wel een heel brede term hoor. In gebruik je, als je je in een bepaald land bevind, al: locatie gebaseerde diensten..

Dus dat mag apple wel meer gaan specificeren

Ik denk dat het niet alleen om de GPS gaat maar ook om de netwerk locatie, ofwel een berekening tot 1 km nauwkeurig alleen op basis van het netwerk.

En tja, daar maakt je mobiel nou eenmaal gebruik van, en dus kost dat niets aan extra stroom.

Op mijn HTC Desire staat GPS permanent aan en kwa energieverbruik valt dat bij moderne telefoons erg mee. Mijn telefoon gaan iig ruim een dag mee. De ontwikkelingen op gebied van GPS staan natuurlijk ook niet stil.

Je GPS staat niet aan als ie niet gebruikt wordt bij Android. Wat je kan aangeven is dat ie on demand, automatisch aan kan gaan. Dus zolang er geen applicatie aan staat die GPS gebruikt, dan is ie gewoon uit (geen icoon in statusbar).

Zo werkt het ook bij Apple. In iOS4 wordt dit extra duidelijk gemaakt door het icoontje in je statusbalk welke alleen verschijnt als je daadwerklijk aan het "GPS-en" bent.

ruim een dag.... noem je dat normaal dan?

Voor een smartphone met maar een accu van 1400mah?

Ja.

Als je de locatiebepaling uitzet, zou Apple dan nog steeds die informatie binnen krijgen?

@bluppfisk; GPS sensor is niet de grootste slurper. Zet jij maar is 3G uit, of de helderheid van het scherm wat lager. Je zult verschil merken, en niet als je GPS uitzet.

Edit: Lees net dat je het kan uitzetten, maar dan wordt het niet voor de iAd's gebruikt, maar Apple krijgt die informatie nog wel?

[Reactie gewijzigd door Remz op dinsdag 22 juni 2010 14:51]


locatiebepaling uitzetten is het hele systeem op jouw iPhone uitzetten. Er is dus geen data te verzamelen voor Apple omdat de verzenders e.d. volledig uitstaan (omwille van batterij) Zo ook met de GPS, tenzij je deze actief gebruikt of op stroom bent aangesloten (bv. auto) staat deze uit en polt gsm locatiebepaling 1 keer per 30 min ofzo om te kijken of er grote veranderingen zijn.

Anoniem gegevens verzamelen? Hoe kan Apple bewijzen wat ze opslaan? En ik neem aan dat het niet echt anoniem is, hoe kan je anders gericht adverteren op gebruikersprofielen.

misschien willen ze momenteel alleenmaar alle cell-id's/masten en bijbehorende GPS coordinaten mappen...
Volgend jaar komen ze met gerichte reclame :P

idd, het is per definitie niet anoniem als je lokatiegebonden diensten/advertenties wil gaan bieden. De informatie wordt herleid naar een specifiek toestel.

Apple bedoeld anoniem waarschijnlijk als "we koppelen de gegevens aan een iphone. We zullen die gegevens vervolgens niet koppelen aan ons klantenbestand en dus is het anoniem."

Daar waar de meeste mensen onder anoniem verstaan dat het simpelweg onmogelijk is om een verband te leggen tussen bepaalde gegevens en een persoon, vinden bedrijven (echt niet alleen Apple) het opportuun om de belofte "we zullen het niet doen" al als anoniem te omschrijven.

Eerlijk gezegd vind ik het steeds enger om Google Android phones en iPhones te gebruiken.

De tijd dat je een product kocht waarbij je zelf bepaalde wat het ding doet is voorbij. De consument wordt nu een verlengstuk van de fabrikant om extra betaalde diensten aan derden te leveren. Dat nieuwtje dat Californie reclame op autokentekenplaten wil is ook al zoiets.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op dinsdag 22 juni 2010 14:55]


Precies, maar de 'behoefte' is reeds gecreëerd. Ik zou ook niet meer zonder Android (of iPhone) willen. Dus slikken we het als zoete koek...

mwah, eigen keuze hoor, stelletje consumeerslaven :P.

Ben laatst van mijn Iphone afgestapt, abo is nog actief t/m maart 2011, maar heb mijn 5 jaar oude tel weer tevoorschijn gehaalt. Verademing; geen obsessie met e-mailtjes, sites, muziek, spelletjes, nieuws, youtube. De verleiding om daarmee bezig te zijn is gewoon te groot als je het eenmaal hebt; omdat het kan. Nu ik em niet meer gebruik, ben ik beperkt in mijn phone features, maar bevrijd in mijn vermogen om simpelweg te zijn waar ik op elk willekeurig moment ook moge zijn (ipv te ontsnappen via de bovengenoemde features)

[Reactie gewijzigd door GutTerIchI op woensdag 23 juni 2010 01:08]


Ik vind het juist leuk, en vooral om dat het zo gemakkelijk gaat op zo'n ding. Dat vind ik een verademing. Met uitzondering van het kleine scherm gaat het bijna nog gemakkelijker dan even op je laptop kijken...

Daarnaast kan ik me er prima van weerhouden om dat ding te pakken en zeker in gezelschap van mensen. Privé zaken doe ik alleen als ik alleen bent en niets te doen heb (in de trein of bus bijvoorbeeld, heerlijk muziek luisteren of Uitzening Gemist kijken).

Gek genoeg denk ik dat als ik in de trein of bus zit en ik zie iemand met een iPhone pielen houd ik me eigen liever in me zak. Dat mensen niet denken 'Oh, hij heeft er ook al een'... Niet dat dat me veel kan schelen. Maar toch.

Het mooiste is nog dat bedrijven dit al veel vaker doen.
Waarschijnlijk worden daar de kleine lettertjes niet gelezen wat bij Apple wel gedaan word.

Lang leven de vooruitgang! Ben super blij met de diensten van google en daar mag best wat tegenover staan van mijn kant. Als zij doormiddel van plaatsbepaling hun advertenties beter kunnen verkopen vind ik dat prima.

Google laat je ten minste wel de optie om het uit te zetten dit lijkt Apple niet toe te laten.

[Reactie gewijzigd door Gallant op dinsdag 22 juni 2010 17:17]


Natuurlijk.
Zolang het bij advertenties blijft. En zolang jouw informatie niet in de verkeerde handen valt ;)
Terugdraaien kan dan niet meer.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op dinsdag 22 juni 2010 17:44]


Tot nu toe kan je wat ik begrijp het bij beide deactiveren dus ik zie het probleem niet, na je username en wachtwoord na de eerste opstart (een gereset/kaal systeem) en daarna vraagt ie direct of die locatiegegevens mag doorgeven aan Google of niet, zet je het uit krijg je de vraag nooit meer en wordt het ook niet verstuurd :D Zet het graag aan, ik vertrouw er op EN de als hun diensten beter worden zie ik het niet als een probleem :)

Bij Apple kun je de geo info naar Apple toe dus niet uitzetten.
Ook leuk:
When users attempt to download apps or media from the iTunes store, they are prompted to agree to the new terms and conditions. Until they agree, they cannot download anything through the store.
Bron: LA Times

Je hebt dus een product gekocht waarvan achteraf de voorwaarden worden aangepast in jouw nadeel.
Ik ben benieuwd wanneer de eerste rechtszaken hierover gevoerd gaan worden.
Dit lijkt een beetje op het Sony PS3 other OS verhaal!

Als het nu niet duidelijk wordt dat ze bij Apple toch echt niet aan de consument denken maar alleen aan zichzelf dan vraag ik me af wat hier dan nog voor nodig is om mensen tot dit inzicht te laten komen!

LOL rechtzaken...
Dit slikken apple gebruikers gewoon als zoete koek, niet voor niets dat het bij Android een keuze is en bij Apple een afdwinging, andere doelgroep..

Ik vind dit echt wel ver gaan hoor.. Even ter vergelijking: er zijn natuurlijk 'zat' gewone softwareprogramma's die al lang anoniem gebruiksinformatie verzamelen ter verbetering van het programma. Ik heb daar weinig op tegen, vind het zelfs nuttig.

Maar Apple krijgt nu wel de mogelijkheid om mij altijd real-time te traceren, op basis van GPS en/of cell-id's. (er staat niet expliciet dat dit per GPS gebeurt)

Daar bovenop krijgt Apple de mogelijkheid om mij continu te irriteren met reclame: (zie voorbeeld van kortingsbon). Als er iets is waar de meeste gebruikers een hekel hebben, dan is het wel reclame.

Ik ben niet positief (zonder nu weer de discussie te krijgen over Apple over hoe goed/slecht apple producten zijn)

Maar Apple krijgt nu wel de mogelijkheid om mij altijd real-time te traceren, op basis van GPS en/of cell-id's.
Dat kan al. Ik kan via mobile-me zien waar m'n iPhone is, hem remote locken met een wachtwoord, een bericht met geluidssignaal laten afspelen (ook als het geluid uit staat), en in het ergste geval: whipen.

Dat kan al meer dan een jaar.

Dat is zo, maar dat gebeurt toch alleen als de gebruiker daar opdracht toe geeft?

Tot dan toe deed Apple er nog geen andere dingen mee. (met de info over waar je bent)

edit: zin wat beter geformuleerd

[Reactie gewijzigd door arthur-m op dinsdag 22 juni 2010 14:59]


Ja dat kun je als gebruiker zelf. Lijkt mij niet normaal dat Apple die zou kunnen op een toestel dat van jou is. Maar blijkbaar kunnen ze het wel...

"Apple kan"
"Ik kan"

Zoek het verschil tussen de twee en vindt waar arthur-m over klaagt.

Gezien het feit dat MobileMe werkt als webservice vanaf appple, kan, ja, Apple dat dus ook.

In tegenstelling tot bij Apple bepaalt de klant hierbij of het van deze dienst gebruik wil maken; het verzamelen van geo-tags door Apple valt niet uit te schakelen.
Dat is pertinent niet waar. je kan per device aangeven dat je niet wil dat 't verzameld wordt. (via oo.apple.com)

Geldt dit niet alleen voor iAds? (zie de mededeling op deze site)

[Reactie gewijzigd door arthur-m op dinsdag 22 juni 2010 14:56]


worden de locatiegegevens niet enkel bijgehouden voor iAds?

Dat is nou juist onbekend.

Mensen kunnen hier iig opt out doen voor een aantal zaken:
https://oo.apple.com/
werkte overigens nog niet op mijn iphone maar toch.

Een opt-in was wellicht netter geweest.

Idd. zolang het geen opt-in wordt dan komt er geen iOS4 op hier.

Straks moet je nog gaan betalen om je smartphone reclame vrij te houden als ze zo door gaan.

Straks moet je nog gaan betalen om je smartphone reclame vrij te houden als ze zo door gaan.
Dat moet je al, als je gratis apps ophaalt. die zijn vaak ad-supported. Payed apps zijn ad-free.

net alsof je daarvoor in aanmerking kwam. Niet willen upgraden omdat er een opt out ipv opt-in is |:(

Sorry maar dit mag de overheid nog niet eens zonder een gerechtelijk bevel, constant in de gaten houden waar je je bevind. Maar Appel mag dit wel, want die gedragen zich al jaren alsof ze boven wet staan, ook ten opzichte van garantietermijnen en kwaliteitbehoud. Maaroed, was weer te verwachten. Wanneer komt er eens een EU onderzoek naar deze praktijken?

Stap jij maar over op het open Android, daar wordt namelijk exact hetzelfde gedaan, o.a via Admob e.d. Neem aan dat je zoals altijd gewoon netjes een 'popup' krijgt dat je de gegevens wil doorsturen, iets wat hier in de TS niet vermeld is, alsook de opt-out, voor dit (iAd).

Maar ach, zo komt er iig een discussie op gang, of niet T.net.

Op een Android telefoon wordt om je toestemming gevraagd of je locatie gegevens gebruikt mogen worden wanneer je deze voor het eerst aan zet. Vervolgens kun je op je telefoon deze functionaliteit naderhand nog in- of uitschakelen. Dit vind ik een net iets nettere manier van handelen, volgens mij heeft 90%+ van de IPhone bezitters niet eens in de gaten dat ze hier mee instemmen bij het gebruiken van de IPhone.

Hier ook, als er 'iets' voorkomt krijg je een popup te zien die je moet accepteren, en er blijft constant een icoontje in het beeld dat 'iets' je locatie zit te monitoren, daar zit dus geen verschil. Het bericht is enkel wat 'sensatiebelust' gebracht.

Waarschijnlijk heb ik het nieuwsbericht dan verkeerd begrepen of klopt de inhoud niet helemaal. Het klopt dus niet dat je met het instemmen van de gebruikers voorwaarden (die door heel veel mensen niet gelezen worden) toestemming geeft aan Apple om je locatie gegevens te mogen gebruiken?

En als je gmail, hotmail, yahoomail gebruikt lezen de eigenaars alles wat je ontvangt, wat je typt, wie je contacten zijn e.d.
IT diensten zijn niet gratis, je betaalt in informatie. Persoonlijk vind ik het niet netjes dat Apple dit doet omdat ik liever geld uitgeef dan informatie (hoewel ik zoek naar een alternatief voor gmail) en omdat Apple op zich al genoeg inkomsten heeft door betaling.

Heb jij het woordje anoniem wel gelezen? En hoeveel mensen weten dat je via de opt-out je van deze dienst kan afmelden?

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op dinsdag 22 juni 2010 15:31]


Opt out zou het eerste moeten zijn wat op je scherm verschijnt als de dienst aangaat. Niet iets waar je voor moet zoeken. Dat is gewoon niet netjes.

In de gewijzigde gebruiksvoorwaarden staat dat de gegevens anoniem worden verzameld
misschien een extreem domme vraag, maar hoe kunnen ze anoniem verzamelen? op een gegeven moment moet het door iets of iemand worden bekeken, waardoor het niet meer anoniem is.

Je kunt natuurlijk verzamelen waar de devices zich bevinden, zonder dit te koppelen aan een eigenaar/gebruiker van het device.

Zoals de persoon hierboven al aangeeft is het in feite alleen anoniem omdat de gegevens die nodig zijn om te achterhalen wie het was niet opgeslagen worden. Het verzamelen is dus in zo verre anoniem dat niet wordt opgeslagen welke gebruiker eraan gekoppeld zit, en het de identiteit dus niet te achterhalen is.

Apple ziet: op die plek is nu iemand met een iPhone. Meer niet, enfin, zo zou het moeten zijn als het systeem bugfree is en werkt zoals ze het beloven.

En dan die Ad er onder :')

Ads door Google
Phishing
Het achterhalen van je identiteit via internet. Lees hier meer over! www.afm.nl/consumenten

«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 15:14 Enige wimax-provider in Nederland stopt ermee
Vorige 14:11 Onderzoekers maken flexibele beeldschermen met grafeen
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011