Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 122, views: 30.462 •

Een website die het mogelijk maakt om via mobiele apparaten een route in het Belgische openbaar vervoer te plannen is offline gehaald. De eigenaar van de site is tot dit besluit gekomen na dreigementen van de Belgische Spoorwegen.

De routeplanner iRail moest volgens ontwikkelaar Yeri 'Tuinslak' Tiete dienen als interface tussen de iPhone en de NMBS-website. Hij zou de site hobbymatig hebben ontwikkeld en hieraan geen geld hebben verdiend. In oktober 2008 heeft hij de NMBS op de hoogte gesteld van zijn site, maar hierop nooit een reactie ontvangen.

Onlangs ontving hij echter alsnog een brief waarin de NMBS schrijft: "Uw website maakt hergebruik van de data van NMBS. Hierdoor schendt u haar intellectuele rechten, zoals haar auteursrecht en databankrecht. Tevens maakt u zich daardoor schuldig aan het strafrechtelijk misdrijf van namaak". Vervolgens wordt de ontwikkelaar gemaand zijn activiteiten onmiddellijk te staken, een verzoek waaraan Tiete inmiddels heeft voldaan.

De NMBS heeft sinds kort zelf een mobiele site en dit is wellicht de reden dat de maatschappij iRail wil sluiten. In 2009 liet de NMBS al een iPhone-applicatie uit Apples App Store verwijderen. De NS gaf in 2008 ook al aan niet blij te zijn met de door een student ontwikkelde Trein-applicatie, maar deze is niet verwijderd.

Reacties (122)

Reactiefilter:-11220121+192+24+30
als je dit tot een rechtzaak zou laten uitlopen valt dit dat niet onder een rechtsbijstands verzekering?
Nee, die sluiten (in Nederland IIG) claims over intellectueel eigendom uit van dekking. En voor principiele zaken moet je daar ook nooit zijn, verzekeraars willen altijd schikken want dat is veel goedkoper dan procederen (nog een geluk dat ziektenkostenverzekeraars die vrijheid niet hebben, stel je voor dat ze zeggen "u bent toch met pensioen dus geen gederfde inkomsten meer, dat been amputeren is veel goedkoper dan die gecompliceerde breuk opereren dus zet het been maar af).

[Reactie gewijzigd door johanw910 op 17 juni 2010 09:56]

die vergelijking met ziektekosten verzekering gaat niet op!
want de kosten voor aanpassingen en revalidatie/nazorg zijn bij amputeeren altijd nog hoger als die complexe breuk!(bijv. een onaangepaste rolstoel is al gauw 2000-3500 euro!)
Het was ook maar een voorbeeld ter illustratie. En ik ken wel mensen uit lagere milieus waar men bv. wel eens een tand laat trekken omdat dat goedkoper is dan een wortelkanaalbehandeling en tandartskosten buiten de standaardverzekering vallen. Voor mij ondenkbaar maar het komt blijkbaar voor.

En als die aangepaste rolstoel buiten de verzekering valt maar je die zelf moet betalen kan dat de verzekering dus niks schelen.

[Reactie gewijzigd door johanw910 op 17 juni 2010 10:43]

offtopic:
En het gaat nog steeds vaker voorkomen.
Gezien men nu bij mensen die hun zorverzekeringspremie niet (op tijd) betalen beslag gaat leggen op loon, of uitkering. Dat die mensen die premie niet betalen heeft waarschijnlijk een reden: ze hebben het geld gewoon niet. Het gevolg is dat ze dus nog minder rond kunnen komen, en dus zal men, om geld te besparen, de ziektekostenverzekering helemaal op zeggen.

Gevolg is dan dus dat ze ook niet meer op huisartshulp of ziekenhuishulp hoeven te rekenen. We gaan een leuke tijd tegemoet.
Grapjas, wist je dat een bijstandsmoeder in Nederland 1850 euro netto per maand kan binnen harken als ze actief alle potjes afgaat. Het verschil tussen werkenden en niet werkenden is zo belachelijk klein in dit land dat het niet tot nauwelijks de moeite loont om te gaan werken.
Dus het argument dat mensen domweg het geld niet hebben zal voor groot deel niet opgaan. Deze mensen maken domweg misbruik van het feit dat ze niet geweigerd of verwijderd kunnen worden.
Lees a.u.b. eens wat onafhankelijk bladen waar zaken evenwichtig worden uitgewerkt. Verzorgingstaat OK maar wel allemaal meebetalen.

Ja we gaan een leuke tijd tegemoet, 1 waar werken weer gewaardeerd wordt omdat het meer opleverd dan al dan niet vrijwillig thuis zitten. Dit hadden we al 10 jaar geleden moeten doen..
Lijkt me sterk. Dat verdien ik nog niet eens met een maand werken...
Inderdaad! Kom eens met een onderbouwing. Want dit geblaat neem ik aan voor broodje aap.
Laat maar eens zien dan, een link naar zo'n "onafhankelijk" blad.

Ik geloof er in ieder geval he-le-maal niets van. Wat ook mag is trouwens een link naar de adviesburootjes die die bijstandsmoeders aan hun 1850 netto helpen trouwens. Daar moet goud geld te verdienen zijn dus die zijn er vast. ALS je niet uit je nek lult, natuurlijk.
http://nos.nl/artikel/161...enveel-als-een-agent.html

Asjeblieft. En weliswaar staat er een hoop geblaat in dat dat alleen lukt bij mensen die er een hoop moeite in steken, maar weet je... Mensen met een baan doen nog veel meer moeite, en krijgen soms nog een stuk minder ook...
Hmm, OK. Dat is inderdaad niet mis... ik zie wel dat dit een vrij lokaal fenomeen is, omdat een groot deel van de snoeppot van gemeenten komt en daar onderlinge verschillen bestaan.

Maar toch, dat is echt excessief.
Ik kan me niet voorstellen dat ze er last van hebben, maar het zal beleid zijn dat wel onder druk van juristen geimplementeerd wordt. Tijd om die onzinwetten over intellectueel eigendom grondig te gaan snoeien.
Ze dreigen alleen met die wetten hŤ, het is niet gezegd dat ze ook daadwerkelijk worden geschonden. Ik kan me voorstellen dat dit soort openbare informatie er volgens een rechter niet onder valt. Maargoed, IANAL.
Omdat de NMBS zelf de data publiceerd wil nog niet zeggen dat het daardoor zomaar openbare informatie is.. dat is een enorme misvatting bij veel tweakers die denken dat alles openbaar is als het gepubliceerd is...
de site is meer een proxy van gegevens, zodat het beter te zien is op de iphone.
Hij geeft ingevoerde informatie naar de site en rendered de ontvangen gegevens weer om naar een leesbaar formaat op de iphone.

Het is niet zo dat hij de database van de nmbs leegzuigt en hergebruikt.
Lekkere binnenkomer ook. De eerste reactie die hij krijgt is meteen een dreigement. Ze hadden ook eerst een vriendelijk verzoek tot sluiting kunnen doen. Kost maar een paar minuten en zet je niet neer als een koude gevoelloze corporatie dat alleen kan dreigen. Gemiste kans denk ik zo.
Beetje onklantvriendelijk dit.
offtopic:
Klinkt als een nieuws zender, NMBS... 8)7
Tevens maakt u zich daardoor schuldig aan het strafrechtelijk misdrijf van namaak
NMBS heeft pas sinds kort zelf een dergelijke website, de iReal site bestond al vanaf 2008, wie maakt wie nu dus na...?

[Reactie gewijzigd door Timo002 op 17 juni 2010 10:06]

NMBS heeft pas sinds kort zelf een dergelijke website, de iReal site bestond al vanaf 2008, wie maakt wie nu dus na...?
Heel goed argument, ben benieuwd wat iemand met juridische kennis daarover kan zeggen :)
Ware het niet dat de oorspronkelijke applicatie gebruikt maakte van gegevens waar copyright op zit. Dus die applicatie was in de basis al onrechtmatig :)
Zijn vertrektijden van treinen copyrighted?
In BelgiŽ helaas wel. In Nederland niet.
NMBS is toch een overheidsinstantie? valt dat niet onder openbare informatie dan? :P
Klopt. In Nederlandse databanken wet is hier zelfs een expliciete uitzondering gemaakt.

Maar nog belangrijker: het is feitelijke data.
Zijn postcodes niet ook gewoon feitelijke data? Ik weet dat ze hier ook geld rekenen voor bijvoorbeeld postcodetabellen. Is dit dan onwettig?
Geld voor postcodetabellen? Toch niet in BelgiŽ. Die zijn gratis terug te vinden op de website van De Post
@BigWomly: Klopt, ze zijn gratis te vinden op de site, maar jij mag als bedrijf niet de site zomaar leegslurpen in een eigen database en deze dan meeleveren met je eigen applicatie...
Het gaat er denk ik om dat het verzamelen pijnlijk lang duurt. Als jij een db op wil bouwen met postcodes en wil distribueren lijkt me dit prima te mogen, maar de partijen die dit gedaan hebben vragen er geld voor. Er zijn ook wel gratis postcodedatabases waar niet alles, maar wel veel inzit (ook coŲrdinaten dus).
In de postwet staat dat als postcodes door de bezorger verplicht worden gesteld dat ze beschikbaar moeten worden gemaakt aan de klant. Dat is wat TNT Post doet, immers ze hebben een gratis online tool.

Niemand zegt dat je de postcode tabellen dienst af moet nemen bij Cendris of Webservices BV.

Daarbij is de afgeleide postcode tabel van het 6pp project een compleet legaal initiatief. Via adressen wordt teruggegaan naar postcodes.
Dat niet, maar het feit dat de data van iRAIL uit de online database van NMBS word gevist is blijkbaar wel een schending van enkele rechten.
Net zo copyrighted als de lijst van postcodes en straatnamen in NL. :(
Wat dacht je van de televisiegids? Eigenaardig, maar ook copyright. Daarom kan je nergens zonder te betalen zien wat er over 3 dagen op TV komt.

Je zou je afvragen in hoeverre auteursrecht op gidsinformatie/treintijden en dat soort onzin in een rechtszaak te verdedigen valt.

@Uloga: ik had het hier over de Nederlandse situatie vwb. de gids, kan best dat het in BE wŤl kan. :)

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 18 juni 2010 20:50]

Ik weet niet of hij gebruik maakte van een gevonden api of van screenscraping. Maar uiteindelijk maakt hij wel gebruik van gegevens zonder hiervoor toestemming te hebben. Hij kan zo een site dus enkel uitbaten als hij zelf een database aanlegt met de nodige gegevens en zelf software schrijft om routes te berekenen.
Toch is het vreemd, want de app van Railteam laat precies dezelfde tijden en IC nummers zien als die van de NMBS voor bijvoorbeeld van Brussel - Namen.

In de info van Railteam staat met wie ze allemaal een samenwerkingsverband hebben. En daar staat de NMBS niet tussen...

Kennelijk moet je een grote jongen zijn...
Railteam is een samenwerkingsverband voor hogesnelheidstreinen tussen verschillende nationale operatoren waaronder de NMBS
Zover ik weet valt er op feiten geen kopieerrechten. Als ik schrijf: "de aarde is rond", dan valt er op dat zinnetje geen kopieer recht. Als ik zeg: "de trein komt om 10u" dan is daar nog steeds geen kopieer recht op.

Daarnaast is de NMBS geen staatsbedrijf meer (dacht ik) dus kunnen ze wel hun 'intellectueel eigendom' beschermen.
Ware het niet dat de oorspronkelijke applicatie gebruikt maakte van gegevens waar copyright op zit.
(Ook in reactie op plankton123 en iedereen die op hem reageert)

Het copyright zit niet zozeer op de gegevens, maar op de databank waar ze in zitten. Dus het maakt niet eens uit of treintijden (en postcodes, straatnamen, tvgids, ...) zelf beschermd zijn. Zoals roy.ahuis al ongeveer zegt zit daar het punt: het verzamelen, aanbieden en up-to-date houden van zo'n database is veel werk. Als je dat niet beschermt dan gaat niemand dat doen, da's het idee achter het databankrecht.
Als jij (zonder gebruik te maken van de database van de NMBS, dus op een andere manier dan de NMBS-site te spideren of de vertrekstaten op stations over te schrijven) een lijst van vertrektijden online wilt gooien kunnen ze (tenzij trolleystad gelijk heeft en die tijden zelf ook weer copyrighted zijn) niks tegen je beginnen. Ook niet als je daar geld voor vraagt (en ook niet als jij het gratis doet terwijl ze zelf geld vragen). Maar dan moet je wel zelf die database aanleggen en bijhouden.
Wat betreft alle verwijzingen naar sites waar postcodes en tv-gidsen worden aangeboden: kijk eens naar de gebruiksvoorwaarden. Tien tegen ťťn dat daar iets in staat in de trant van "alleen voor persoonlijk gebruik".

Er is wel nog een ander punt, als ik me goed herinner (disclaimer: IANAL) kun je bepaalde beschermingen kwijtraken als je ze niet actief probeert af te dwingen. Ik weet alleen even niet meer of dat over auteursrechten of patenten of nog iets anders ging en ook niet in welke landen die regel bestaat. Maar even er vanuit gaande dat zo'n clausule hier van toepassing is:
Tuinslak heeft zichzelf waarschijnlijk een hele grote dienst gedaan door indertijd een mailtje naar NMBS te sturen waarin ie ze vertelde wat hij aan het doen was. Daardoor waren ze dus aantoonbaar anderhalf jaar lang op de hoogte van het bestaan van deze site en hebben ze er niks tegen gedaan. Onder de clausules die ik in gedachte heb valt dat waarschijnlijk onder "non-enforcement" en vervalt dus de basis waarop ze er nu opeens wel achteraan willen gaan. Maar goed, dat geldt alleen als zo'n beperking, in BelgiŽ, voor databankrecht, ook echt bestaat.
Het copyright zit niet zozeer op de gegevens, maar op de databank waar ze in zitten. Dus het maakt niet eens uit of treintijden (en postcodes, straatnamen, tvgids, ...) zelf beschermd zijn. Zoals roy.ahuis al ongeveer zegt zit daar het punt: het verzamelen, aanbieden en up-to-date houden van zo'n database is veel werk. Als je dat niet beschermt dan gaat niemand dat doen, da's het idee achter het databankrecht.
Het sneue is dat vaak maar ťťn partij toegang heeft tot de betreffende gegevens.

Om de TV-gids er maar weer bij te pakken als meer tastbaar voorbeeld. Er zullen talloze sites zijn die meer dan willing zullen zijn om zelf die gegevens te verzamelen en up-to-date te houden, maar de NPO is de enige die weet wat er op TV gaat komen. Zo komt het dus ook dat als je naar sbs6.nl gaat je daar wel kan zien wat er de komende week op SBS6 komt, SBS heeft er blijkbaar geen problemen mee als deze informatie gratis beschikbaar is.

Met de trein hetzelfde probleem. Met een beetje community kan je waarschijnlijk voldoende mankracht hebben om die tijden bij te houden, zeker als er nog wat inkomsten uit advertenties bijkomen. Maar de enige bron voor de treintijden is de database. Die gegevens zijn domweg nergens anders vandaan te halen. Waardoor er dus geen andere optie overblijft dan je eigen treinmaatschappij te beginnen, en dat gaat wat ver.
Zou een leuke rechtszaak worden, zeker "namaak" krijgen ze hard terug.

Schending van intellectueel eigendom is ook erg groot, openbare gegevens van een openbare website plukken en die verwerken niet commercieel moet gewoon mogen.

Dergelijke dingen horen niet en daar is totaal geen sympathie voor.

En namaak, daar zou je eerder NMBS van kunnen/moeten beschuldigen.
Een brief met dreigende taal != waar de evt. rechtzaak op gevoerd gaat worden.
Daarin zullen ze echt geen "namaak" claimen als dat niet het geval is.
De NMBS is gewoon onklantvriendelijk. De reizegers worden behandeld als beesten en elke klacht van reizigers word aanzien als een agressieve daad waarop een staking volgt. Het personeel van de NMBS is altijd juist en de reizigers altijd fout. Dat de reizigers nood aan zo'n app hadden zal de NMBS worst wezen. Door zulke apps zijn de rezigers trouwens te goed geinformeerd iets dat indruist tegen de communicatie strategie van de NMBS.
Ik zou zeggen : jij weet niet waarover je praat.
Ik zou zeggen; jij begrijpt niet wat sarcasme is.

Ik ga hier (in BelgiŽ, waar ik nu zo'n 5 jaar woon), regelmatig met de trein, en inderdaad is het vrij slecht gesteld met de NMBS t.o.v. de NS. Vertraging is meer regel dan uitzondering, klachten worden niet serieus genomen omdat het er zoveel zijn, dat je een kaartje mag invullen en dan wordt die verwerkt in de algemene statistieken. Als er iets gebeurt waardoor je maatschappelijk hebt geleden (te laat voor examen ofzo), krijg je een treinkaartje om in het weekend een gratis rit te maken }:O
De treinstellen zijn verouderd, ze zijn LANGZAAM. (Essen-Brussel: 2u. In nederland, Breda - Den Haag: 1u30min, terwijl die nog geografisch gezien een bocht maakt).

Ze staken om de haverklap, en heb ik het al over de vertragingen gehad? Ohja, maar je kan er gewoon NIET op rekenen. En dan maar zagen van de overheid dat we meer openbaar vervoer moeten nemen om "groener" te zijn.

Het is zelfs zo erg dat ik eens in Kapellen stond, en de trein naar Antwerpen kwam eraan (ik was overigens alleen op het perron). En die trein stopte niet eens! Die reed gewoon door! - en ja, ik weet zeker dat het de goede trein was die stopte in Kapellen. Alle treinen op die lijn stoppen altijd in Kapellen, en ik had die al meer genomen.
De treinstellen zijn verouderd
Sommige wel, maar voor zover ik weet is de NMBS wel eerder dan de NS begonnen met het aansschaffen van nieuw materieel; de nieuwste NMBS-treinstellen doen absoluut niet onder voor de nieuwe dubbeldekkers van de NS terwijl ze al wel langer in gebruik zijn.
Essen - Brussel: 2u.
Breda - Den Haag: 1u30min
Essen - Brussel: € 5,00 (GoPass).
Breda - Den Haag: € 6,60 (OV-chip, korting).

Op grotere afstanden verandert het verhaal nogal trouwens:
Arlon - Brugge: 3u45min, € 5,00
GoPass, een keer overstappen, alles intercity, 250 km (hemelsbreed, maar rijdt redelijk "recht")
Groningen - Den Bosch: 3u00 min, € 13,30
OV-chip (korting), een keer overstappen, alles intercity, 220 km ("piecewise hemelsbreed" via Groningen, Hoogeveen, Meppel, Utrecht, Den Bosch)

Ik heb zelf ook geen onverdeeld positieve ervaringen met de NMBS (als ze ťťn ding van de NS kunnen leren: vertrekstaten uitsorteren naar bestemming in plaats van ťťn lange lijst maken met alle bestemmingen door elkaar), maar de kritiekpuntjes die ik hier aanhaal zijn mijns inziens niet terecht. De puntjes die ik niet aanhaal (bijv. vertragingen) ben ik het mee eens of (bijv. klachtenafhandeling) heb ik geen ervaring mee.

@Sedative
Laatste keer dat ik een Go-Pass gekocht heb was het 45 voor 10, heb het gecorrigeerd.
En ja, ik weet dat het <26 is. Maar ik heb het dan wel vergeleken met het laagste tarief in Nederland. Dat tarief is alleen geldig in combinatie met een kortingsabonnement. Aan de ene kant is dat beschikbaar voor alle leeftijden, van de andere kant is het niet bepaald gratis. Ik denk dat een helemaal eerlijke vergelijking gewoon niet mogelijk is.
Wat betreft datum op Go-Pass niet invullen: bekijk het vanuit die conducteur. Hij kan niet zien of jij echt de datum niet wist of die opzettelijk niet hebt ingevuld. Als je vaak hetzelfde traject reist kun je de stationsnamen alvast invullen en de datum pas als je gecontroleerd wordt, dan reis je gratis als je niet gecontroleerd wordt. Het systeem is gevoelig voor fraude, dus strenge controles zijn dan ook logisch. (Hmm, dit begint wel erg OT te worden...)

[Reactie gewijzigd door robvanwijk op 19 juni 2010 01:11]

Een ritje GoPass kost overigens €5 (Pass €50/10 ritten), en daar kun je alleen maar mee reizen wanneer je <26 jaar bent. Indien je ouder bent moet je een RailPass nemen, welke €7,40 per ritje kost.

Maar mijn grootste argument tegen de NMBS zijn de hoeveelheid van vertragingen en stakingen; het rijst zo de pan uit dat het gewoon niet meer mogelijk is om te rekenen op het openbaar vervoer, zeker met de examenperiode wil ik liever met de auto dan met de trein.

Bron over compensatie van klachtenafhandeling: http://www.b-rail.be/nat/...mpensation/look/index.php

En je bent trouwens pas voor die compensatie aanspraakbaar wanneer je of een enkele vertraging van minstens 1u hebt, of 10x30 min of 20x15 min vertraging. En jij mag lekker alle data en alle treinen bijhouden en haast een gans rapport indienen voor zo'n lullig treinticketje! En dan moeten er al precies 15 minuten of meer verstreken zijn. (13 minuten telt bv. niet mee).

/Modus iedereen over dezelfde kam scheren aan:
En er is geen groter kutvolk dan die treinbestuurders! Nee echt, alleen al als ik wachtende ben aan een spoorovergang in Essen (met wat anderen), heeft de bestuurder per ongeluk te vroeg de rem geactiveerd (gebeurt occasioneel - dus niet eenmalig) waardoor hij met zijn achterkant nog de spoorbomen activeert om omlaag te blijven, gaat die halve gare liggen toeteren! Moet ik doof worden ofzo! (Weet je hoe hard het claxon van zo'n treintoestel is!).

Ander verhaal; over de conducteurs; Ik zie de conducteur, dus ik haal mijn GoPass boven. Ik weet niet wat de datum die dag was, kan je overkomen (je moet een heel rapport invullen op zo'n ding), en vraag ik dat even aan de conducteur, krijg ik gelijk een boete aan mijn been voor zwartrijden omdat ik mijn pass niet had ingevuld!

[Reactie gewijzigd door Svardskampe op 18 juni 2010 04:05]

Stja, het moet uit de lengte of breedte komen. We betalen niet voor niks meer belasting in NL. Neem nu de algemene staat van de wegen in beide landen. Je komt van een knolleveld en het gaat over op een biljartlaken, "Welkom in Nederland" staat er dan op een bord!
Ik neem elke dag de trein dus ik weet heel goed waar ik over praat.
Mijn trein zit altijd afgeladen vol, ik heb dan nog geluk dat ik op en afstap aan de eindstations maar wie een station later opstapt kan gegarandeerd een uur rechtstaan en rechtstaan betekend dan gekneld staan dus de andere reizigers in het gangpad. Wanneer reizigers vragen om 1ste klas te declasseren, word dat in 95% van de gevallen geweigerd, de minste zucht die volgt op dat antwoord is al genoeg voor de conducteur om een veiligheidsagent van Securail op te roepen.

De conducteurs duwen zelfs de reizigers van de trein en als ze dan zelf mee onder de trein belanden geven ze de reiziger de schuld
He wat flauw; dat kon toch ook op een wat gebroederlijke manier opgelost worden. Neem die jongen in dienst; kennelijk is hij braaf genoeg!
Ben het eigenlijk wel eens met je, jongen weet duidelijk waar hij mee bezig is, is er duidelijk niet mee bezig om geld te verdienen of kwaad te berokkenen. Waarschijnlijk is hij te productief voor de NMBS en zijn de toekomstige collega's bang voor concurrentie :D

Aan tuinslak: Ik werk bij R&S bij een groot bedrijf in Vlaanderen en we zoeken nog goede ICT profielen, stuur je cv door en we zullen eens kijken voor je. 8-)
Waarschijnlijk is hij te productief voor de NMBS en zijn de toekomstige collega's bang voor concurrentie.


Daar zeg je het.
Enig idee hoeveel geld er wordt uitgegeven aan een heel duur en hip buro dat wel even de officiele iphone app zal maken?
Stel je voor dat een amateur hetzelfde kan.....
Yup, even via de Europese aanbestingsregels 3 buro's aanspreken die de manager van zn studententijd kent en even afspreken welke een 3 ton kost en welke 5...
Dat lijkt mij ook een betere oplossing ipv dreigementen richting Tuinslak.
Daarbij komt date deze applicatie er waarschijnlijk ook nooit was geweest als ze zelf op de markt waren in gesprongen in 2008. Het zelfde geldt voor de NS

Tuinslak is dus nu de dupe doordat het bedrijf zelf achter de feiten aan liep.

En nu ze zelf een mobiele applicatie hebben moet die van Tuinslak het veld ruimen.
Dit wekt bij mij het gevoel dat ze mooi hebben mee kunnen liften op de applicatie van Tuinslak (om reizigers mobiel informatie te kunnen verschaffen) totdat ze zelf een applicatie voor elkaar hadden.


Het volgende probleem is wel gelijk getackeld door een mobiele site te ontwikkelen en geen OS-afhankelijke applicatie. Want begint het zelfde liedje weer van voor af aan (dreigementen aan makers van OS-specifieke applicaties, omdat deze nog niet ondersteund zijn door de NMBS).
Tuinslak is dus nu de dupe doordat het bedrijf zelf achter de feiten aan liep.
Hoezo de dupe? Hij verliest er niet echt iets op. De enige die de dupe kunnen worden zijn de gebruikers, bijvoorbeeld als Tuinslak een beter service aanbood dan de site van de Belgische Spoorwegen.

Maar goed. Dit is een standaard praktijk voor grote bedrijven. Zelf niks doen, ook al is er vraag, jaren later toch eens actie ondernemen en dan meteen alle bestaande diensten hard onderuit te trappen in plaats van een vriendelijk verzoekje te doen. Ik kan het wel begrijpen als er commercieel gewin achter zit (want dan is het business to business), maar voor niet commerciŽle diensten is het gewoon zielig.

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 17 juni 2010 11:46]

Hij verliest er wel degelijk iets op. Wij verliezen allemaal iets door dit soort acties. Niet alle verlies wordt uitgedrukt in geld. Tuinslak had ongetwijfeld plezier in zijn dienst. Gewoon het plezier van iets moois maken voor andere mensen.

Maar blijkbaar moest dit weer verpest worden door een stel juristen die niets beters te doen hebben dan continue de wereld af te speuren naar inbreuk op "rechten". Zoals het gratis helpen van treinreizigers, filmpjes van schattinge dansende kleuters terwijl er op de achtergrond ergens een radio aanstaat waaruit copyrighted muziek komt, bouncende menu's etc etc.
Een hobbyist vindt het vaak leuk als zijn site, waar hij verder niets aan verdient, gebruikt wordt door anderen. Dat is eigenlijk zo'n beetje de enige erkenning die een hobbyist op dat moment krijgt. Misschien is het maken van zo'n site ook leuk, maar dat heb je op een gegeven moment ook wel gezien. Daarna gaat de lol zitten in het onderhouden van een site en het uitbreiden ervan.
Als hij bij de nmbs in dienst wenst te gaan dan heeft hij zich maar in te schrijven voor de selectieproeven
Typisch Belgisch, Typisch NMBS. In plaats van een beetje samen te werken met die ontwikkelaar.
De NMBS zou zich beter bezig houden met de optimalisering van zijn spoorwegennet. EN vooral op gebied van veiligheid en automatisering. Mss kunnen ze daar ontwikkelaars voor aanspreken. Want ze komen ver achter. Zie maar naar de laatste treinrampen.
Waarom zou de NMBS moeten samenwerken met de ontwikkelaar? Alsof het parsen van wat data op een site zo een big deal is. De NMBS heeft zelf meer dan voldoende programmeurs in dienst om een mobiele site in elkaar te draaien. Gezien die ook nog is rechtstreeks aan de data kunnen heeft het zowieso meer potentiŽel dan wat vriend Tuinslak in elkaar kan draaien.

Ze kunnen ook niet anders, als ze dit toelaten wat belet iemand dan om morgen de hele site te parsen en bv. al boekje uit te brengen. De NMBS is nu eenmaal geen liefdadigheidsinstelling en wat ze met hun intellectuele eigendom doen is hun zaak. Net zoals ik niet verplicht ben om op hun stinkende en trage treinen plaats te nemen :Y)
Je hebt gelijk natuurlijk maar als je ziet hoe houterig en vierkant alles draait bij de NMBS zouden ze beter zulke ontwikkelaars te vriend houden. Dit kan alleen maar zorgen voor modernisering. Modernisering en een betere dienstverlening zorgt voor meer klanten. DIt zorgt voor meer centjes die dan kunnen gebruikt worden om de stank op de trein weg te nemen bijvoorbeeld ;)
De NMBS is wel duidelijk een liefdadigheids instelling. Meer dan de helft van het budget komt van de overheid. Dus uiteindelijk ook van de belgische persoon die hard werkt om in treinen te zitten die veelal te laat rijden op een slecht onderhouden netwerk.

Wat me nog meer verrast is dat je wel een zoekertjes site mag open houden die meerdere andere zoekertjes site indexeert maar niet de data van de nmbs mag parsen...

Dit gaat gewoon nergens over. Schrik van concurrentie en betere platformen dan hun eigen website waar je met moeite een ticketje online kan kopen. Er mogen dan veel programmeurs zitten maar de marketing gasten ginder zijn om te huilen...
Ze kunnen ook niet anders, als ze dit toelaten wat belet iemand dan om morgen de hele site te parsen en bv. al boekje uit te brengen.
Dan herbruik je het voor commerciŽle doeleinden.

Nu maakt hij geen winst en maakt hij enkel gebruik van data die PUBLIEK beschikbaar is, hier is in principe geen auteursrecht op, en zelfs al zou dit recht eropzitten dan heeft Het Volk evenveel recht hierop als de maatschappij ... mbh welk geld wordt de maatschappij rechtgehouden? Dringend tijd dat "Dank u voor uw begrip" tijdens de dagelijkse vertragingen wordt omgezet in iets substantieel ... zoals data.

Natuurlijk kan de NMBS er niet mee weg dat er iemand effectief werkt (het intern personeel verkiest zuippartijen, luiheid, porno, ... boven de normale taken) en ik betwijfel toch sterk de stabiliteit van hun claim.

Soit, ik hoop dat hij de applicatie kan/wil aanpassen zodat niet de ideale reisweg maar de vertragingen worden weergegeven en bijgehouden. Want daar hebben de mensen wťl recht toe, en de automatisering van deze taak is niet meer dan logisch (gezien er meer vertragingen zijn als wat een mens kan bijhouden)

[Reactie gewijzigd door Psychnosiz op 17 juni 2010 10:26]

Je maakt een enorm grote fout... Dat data publiek beschikbaar is, wil absoluut niet zeggen dat er geen auteursrecht op zit! Sterker, principieel zit op alles auteursrecht, ongeacht waar je het vandaan haalt!

Dat de data openbaar wordt gemaakt, betekent dat je het mag lezen en gebruiken. Het beteken absoluut niet dat het auteursrecht afgegeven wordt!

Een willekeurig boek dat je koopt, is ook publiek beschikbaar. Maar dat wil ook niet zeggen dat je dan zomaar even dat boek mag kopieren en aan anderen beschikbaar stellen.
Wat een onzin, ze zouden juist blij moeten zijn dat er mensen de moeite doen om zulk nuttig gebruik van hun informatie te maken, en dit voor niks aanbieden.
inderdaad, geld te over lijkt het, dit bedrijf en de NS zou in zn handjes moeten knijpen ,scheelt een hoop ontwikkelkosten en ook nog eens achteraf verantwoordelijkheid, maar klanten kunnen wel beter gebruik maken van jouw diensten.
win win win dus
Blijft 'grappig' om te zien hoe ondernemingen initiatieven van klanten/gewone burgers(geen bedrijven dus) hardhandig om zeep blijven helpen onder de noemer 'auteursrechts' oid.

Ze lijken wat dat betreft wel op de media industrie. Niet mee gaan met de ontwikkelingen, of die zelfs ondersteunen maar gewoon keihard de kop in drukken.

Tuurlijk, juridisch zullen ze wel gelijk hebben, maar ze kunnen ook tegen zo'n iemand zeggen 'hey! dat heb je gaaf gemaakt... kunnen we niet een deal sluiten?'

Kortzichtigheid viert hoogtij lijkt het wel...
Stel je voor: iemand komt op het belachelijke idee het reizen per openbaar vervoer makkelijker te maken/plannen, dŠt kunnen we natuurlijk niet hebben. Opsluiten die gast...
Wat maakt hij net makkelijker? Wat plant hij? Uiteindelijk gebruikt hij de data die reeds beschikbaar is op de site van de nmbs. Ik betwijfel zelfs dat hij zelf routes plant. Het enige wat hij deed was deze geschikt maken voor mobiele apparaten, iets wat de NMBS ondertussen zelf ook gedaan heeft.

Daarnaast bied de NMBS ook al jaren een applicatie aan voor Windows Mobile.
tss na 2 jaar afkomen met zoiets omdat je je eigen website dan pas af heb. erg flauw van die belgische maatschapij!
laten ze zich bezig houden met belangrijker zaken zoals op tijd rijden, baanvak beveiliging, etc.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013