Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties
Submitter: bobwarley

Drie Nederlandse ontwikkelaars hebben bij de tweede Android Developers Challenge een prijs in de wacht gesleept. Een van de drie Nederlandse prijswinnaars is tweaker -Pieter-471, die een augmented reality-game maakte.

De applicatie iNap Arrival Alert waarschuwt gebruikers als ze met bus of trein bijna op de plek van bestemming zijn. Hierbij maakt de applicatie gebruik van gps. Door de bestemmingslocatie vooraf op te geven kan de gebruiker even rustig slapen in bijvoorbeeld de trein of bus. Met de Android-port van de vorig jaar verschenen iPhone-applicatie werden de Nederlandse ontwikkelaars van het bedrijf Moop.me tweede in de categorie Reizen bij de tweede Android Developers Challenge, waarvan de uitslag bekendgemaakt is. Moop.me, dat eerder zelf ook de iPhone-versie van de software maakte, wint een geldbedrag van 50.000 dollar, omgerekend 33.000 euro.

Ook SongDNA van 8Projects en Dedicado viel in de prijzen. Deze applicatie, die uit diverse bronnen informatie over een liedje opzoekt en weergeeft, werd eveneens tweede, in de categorie Entertainment. Ook de ontwikkelaars, die hun eigen iPhone-applicatie geport hebben, applicatie ontvang een geldprijs van 50.000 dollar van Google.

De derde Nederlandse winnaar is tweaker -Pieter-471, die met zijn applicatie SpecTrek de tweede plaats pakte in de categorie Lifestyle. SpecTrek is een augmented reality-game: met behulp van gps en kompas wordt een laag over het camerabeeld heengelegd met informatie die wordt gekoppeld aan een plaats. In de game moeten gebruikers op zoek naar geesten die in de virtuele realiteit rondzweven. Net als de overige twee Nederlanders krijgt hij van Google 50.000 dollar op zijn bankrekening bijgeschreven.

De grote winnaars van de ontwikkelaarswedstrijd, die door Google is uitgeschreven, zijn de applicaties SweetDreams, WhatTheDoodle?! en WaveSecure geworden. De makers krijgen elk 250.000 dollar. SweetDreams is een tool om bepaalde functies 's nachts automatisch uit te laten schakelen, WhatTheDoodle?! is een online multiplayer-game en WaveSecure is een beveilingsapplicatie om op afstand data op de smartphone te beveiligen of te wissen.

Het is de tweede keer dat Google een Android Developer Challenge houdt. De eerste keer kwam de uitslag in augustus vorig jaar, enkele maanden voordat het eerste Android-toestel op de markt kwam. De Friese ontwikkelaar Eric Wijngaard was toen een van de grote winnaars, met zijn fotobewerkingsprogramma PicSay.

Update 15:46: Tweaker -Pieter-471 meldde dat ook hij in de prijzen is gevallen. Het artikel is daarop aangepast.

ADC2: iNap Arrival Alert ADC2: What the doodle?! ADC2: WaveSecure ADC2: SongDNA ADC2: SpecTrek
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

Hmmm... maak daar maar drie van.

Wij hebben "SpecTrek" ontwikkeld en we zijn 2e geworden in de categorie "Lifestyle". Dat heb ik overigens vanmorgen ook gemeld via "Nieuwstip insturen", maar blijkbaar is dat even gemist.

SpecTrek is in goed Nederlands een "augmented reality ghost hunting fitness game".

[Reactie gewijzigd door -Pieter-471 op 1 december 2009 15:31]

Gefeliciteerd! Misschien wat meer info over SpecTrek? linkje? :D
Deze pagina bevat een uitgebreide beschrijving van ons spel:
http://www.spectrekking.com
Veelbelovende toepassing voor toekomstige AR ontwikkelaars :)

Maar zou je misschien een video kunnen laten zien hoe het spel werkt?

Ik hoorde dat kompas en graphics (voor de overlap) niet altijd helemaal goed en nauwkeurig werkten op smartphones... Hoe is dat hier in jouw spel?

[Reactie gewijzigd door Jiet op 1 december 2009 16:53]

Die onnauwkeurigheid van de sensoren (compass,versnellingsmeter en GPS ontvanger) is redelijk te verdoezelen door de metingen over een iets langere tijd te middelen. Nadeel is dan wel dat virtuele objecten (spoken in ons geval) een beetje "naijlen" als je de camera beweegt. Dat is gelukkig niet echt storend in ons spelconcept, maar voor sommige toepassingen kan dit lastig zijn.

Wat overblijft is geloofwaardig genoeg als je niet te perfectionistisch kijkt. Een mooi citaat van een12-jarige meisje dat voor het eerst SpecTrek uitprobeerde: "Zijn die spoken echt of hebben jullie ze hier eerder neergezet?" :)
"Naijlen" en "ethereal entities"; overschat je lezerspubliek niet!
Wat een grappig idee! patenteren die hap. Hier nog een gratis idee voor je: multiplayer (hoe je andere players vind kan je doen met behulp van zoeken of via bluetooth uitnodigen of een vriendensysteem). Dan gewoon wie het eerst of het meest in een bepaald gebied heeft uitgemoord...

Op basis van dit concept kan je met augmented reality nog wel eens een rage ontketenen. Als ik jou was zou ik ook denken aan de iphone 3gs.
Dankjewel voor het compliment! Software patenten liggen helaas erg moeilijk.

Multiplayer ideeen hebben we zeker. Voor bluetooth zal de afstand tussen de spelers al snel te groot worden maar een GPRS verbinding zou al genoeg moeten zijn.

Aan een iPhone 3GS versie zijn we inmiddels hard aan het werken.
Waarschuwing: ik heb nooit voor een smartphone geprogd, misschien is dit een bagger idee.

Kun je niet via bleutooth een soort player-id uitwisselen wat daarna gebruikt wordt om via GPRS (p2p of via een centrale server) de communicatie voort te zetten? Op die manier hoef je ook niet in "hetzelfde spel" (dezelfde sessie) te zitten als iedereen die zich in hetzelfde geografische gebied bevind, maar alleen bij je vrienden.
Dit is zeker mogelijk, al is de vraag of het veel makkelijker is dan bijvoorbeeld een (korte) pincode of wachtwoord in te stellen.

In principe is het trouwens prima mogelijk om een dergelijk spel multiplayer te maken zonder te eisen dat spelers op dezelfde plek spelen! Uiteraard is het veel leuker als je andere spelers irl ziet rennen, maar dat is gewoon niet altijd praktisch.

Het is prima voor te stellen dat je bijvoorbeeld met of tegen spelers in Amerika speelt die volledig andere terreinbeperkingen hebben dan jij. Dat maakt het spel ook meteen een stuk onvoorspelbaarder.
SpecTrek is in goed Nederlands een "augmented reality ghost hunting fitness game".
Volgens mij is dat in goed Engels ;)

In ieder geval: gefeliciteerd, team achter SpecTrek!
Fantastisch spel.. en tevens verschrikkelijk eng ! Niet de spoken :) maar waar het heen gaat met spellen. De virtuele en reŽle wereld smelt zo nog meer in elkaar. Ik zie mezelf al op mn motor rijden en schieten op spoken en weet ik veel wat met lazer stralen :9
Ik denk dat er net zoveel op de uitvoering gelet word (denk ook aan netheid etc. van de code) dan op het idee van een ap. Google wil natuurlijk zijn andriod platform promoten hiermee, en aantonen dat het een fijn platform is om voor te programmeren.
Op code niveau werd niet op beoordeeld (kon je ook niet inleveren). De applicaties werden uitsluitend via het gebruiken ervan beoordeeld door het publiek en een vak jury.
Leuk dat het Nederlanders zijn die de prijzen winnen. Jammer is dat het ports zijn van App's die al uitgekomen zijn voor de Iphone. Het zou leuker zijn geweest als een origineel idee had gewonnen.


Maar Desondanks Gefeliciteerd.
Het gaat Google er natuurlijk om dat ze kunnen concurreren met de andere OS'en op de mobiele markt. Als een dergelijke app als iNap dan een USP blijkt te zijn voor een iPhone dan kan ik me voorstellen dat - ookal is het in dit geval een (goed gemaakte) kopie - google het graag ook aan haar repertoire van mobiele apps wil toevoegen.
kul verhaal hier, net goed opgelet.

Uit artikel komt niet duidelijk naar voren of ze de iPhone app zelf ook gemaakt hebben, of alleen geport naar android.

Gelukkig zijn ze ook de ontwikkelaars van de iPhone appz :)

[Reactie gewijzigd door Str1ngS op 1 december 2009 15:24]

Opzich wel blij dat "wij" hebben gewoon,

Maar komt op mensen zijn er geen creatieve mensen meer :?

Gefeliciteerd

[Reactie gewijzigd door mike29 op 1 december 2009 15:25]

Maar komt op mensen zijn er geen creatieve mensen meer :?
Winst maximalisatie. Het is logisch dat een investering in een app zich terug moet verdienen (als commercieel), of door populariteit gevraagd wordt om een expansie naar een ander platform. (populair zijn als gratis app kun je zien als winst).
Beter goed gejat dan slecht bedacht, maar ... om een kloon applicatie nu met 2.5ton te belonen :? 8)7

de 2.5ton refereer ik na de hoogte van de pot. Ookal hebben zij die iphone versie gemaakt, blijft krom dat google op die manier de devvers wil stimuleren. Eerder verwacht gericht op innovativiteit, google kennende

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 1 december 2009 15:39]

Ze hebben het ook zelf bedacht, ze hebben ook de iPhone versie ontwikkeld. Ook hebben ze geen 2.5ton maar 50.000 dollar gewonnen, en tenslotte is het idioot dat je met een port kan winnen.
Het is voor Google juist belangrijk dat er veel applicaties geport worden.
Anders kunnen ze niet met de iPhone concureren zoals ze willen
Zeer netjes dat creativiteit beloond wordt (ook al is het een port van je eigen iPhone app). Geen lullige prijsjes ook.
Ik had in 2001 al een tooltje op mijn Nokia 9110i wat mij waarschuwde als ik in de buurt van mijn bestemming kwam, dat was inderdaad behoorlijk handig, want toen ging ik nog vaak met de bus naar mijn werk :)
Wat een bizar hoger geldbedragen?

Vind het SpecTrek-concept wel heel geinig. Beetje Augmented Reality meets GeoCaching.
Als het al in 2001 bestond, waarom krijgen ze een prijs :|?

toch wel een handige app. Ik zag vandaag nog iemand verdwaald wakker worden terwijl de allerlaatste station van die lijn al naderde ;) te rennen naar de deur, maar net te laat. Die lag al een tijdje op 1 oor :P
idd ben ook wel eens wakker geworden op het vertrekpunt was gewoon weer terug gereden met de trein lekker vaag wakker worden :)
Fijn ook wel dat je de Android versie van SongDNA (nog) niet eens kan downloaden :(
Misschien heb ik makkelijk praten. Ik moet toegeven ik heb zelf nooit een app gemaakt, maar zoveel geld voor een port verandering :?

Is bijna het zelfde als een chinese "smartphone" lees Apple met een usb aansluiting 8)7 8)7

Ik kan het verkeerd hebben :+

alsnog gefeliciteerd _/-\o_

This calls for an : BIERTJE O-) O-)

[Reactie gewijzigd door mike29 op 1 december 2009 15:57]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True