Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties

Onderzoekers van het Amerikaanse MIT hebben augmented reality voor televisies mogelijk gemaakt. Daarmee komt de techniek die al bekendheid geniet op mobiele telefoons mogelijk in de toekomst ook in de huiskamer beschikbaar.

Bij augmented reality worden digitale gegevens op een videobeeld van de werkelijke omgeving geplaatst, bijvoorbeeld informatie over huizen die in de omgeving te koop staan. Het Nederlandse bedrijf Layar is voorloper op dit terrein met hun mobiele applicatie. Het mobiele platform is tot op heden de enige toepassing van de techniek, een gevolg van het feit dat veel smartphones van dit moment al beschikken over de technische vereisten: een internetverbinding, een camera, een GPS-ontvanger en een kompas.

Veel moderne huiskamers beschikken tegenwoordig over een surround sound systeem. Als bijvoorbeeld Steven Segal tijdens een schietpartij van twee kanten beschoten wordt, hoort een toeschouwer de kogels ook van links en rechts komen, acties die niet op de televisie zichtbaar zijn. Het is deze techniek die MIT-student Santiago Alfaro ertoe inspireerde om Surround Vision te ontwikkelen.

Surround Vision moet gebruikt kunnen worden op standaard mobiele apparaten. Als een toeschouwer wil zien wat er links naast het beeld op de televisie gebeurt kan hij eenvoudig zijn telefoon of tablet links naast het televisiescherm richten. Zo kan bijvoorbeeld een auto die het beeld op de grote tv binnen komt rijden eerder al op het kleine scherm van de telefoon gezien worden. Ook kunnen tijdens sportwedstrijden tv-kijkers zelf hun ideale camerastandpunt bepalen zonder de medekijkers op de bank daarmee lastig te vallen.

Video (federated_f9?&width=486&height=412&flashID=myExperience&bgcolor=%23FFFFFF&playerID=36804639001&publisherID=36545971001&isVid=true&dynamicStreaming=true&autoStart=false&videoID=76756945001)

Distributeurs van televisiesignalen hoeven hun infrastructuur niet aan te passen om gebruik te maken van Surround Vision. De extra streams zouden via internet aangeboden kunnen worden en via een standaard wifi-verbinding op de apparaten getoond kunnen worden. Door de telefoon op de tv te richten, kan bepaald worden op welke zender de tv staat en in welke hoek de televisie staat ten opzichte van de telefoon. Als extra hulpmiddel zou het logo van de zender gebruikt kunnen worden om zo nauwkeurig te bepalen waar het beeld op de tv eindigt en waar het extra scherm zou moeten beginnen.

Nu de techniek in het testlab werkt, staat het team van MIT voor een nieuwe uitdaging: bepalen hoe het systeem in de praktijk gebruikt kan worden. De komende maanden wordt een vervolgonderzoek gehouden in samenwerking met een aantal partners. Het onderzoek richt zich in eerste instantie op situaties waar nu al meerdere camera’s gebruikt worden, zoals sportwedstrijden, en programma’s die in een studio worden opgenomen, waaronder talkshows en kinderprogramma’s.

Alfaro geeft wel toe dat het systeem nog niet geschikt is om langdurig te gebruiken: de gemiddelde televisiekijker houdt niet zijn telefoon anderhalf uur lang met gestrekte arm voor zich. De MIT-student hoopt dat regisseurs rekening gaan houden met zijn uitvinding zodat je de telefoon bijvoorbeeld kunt gebruiken om het beeld te zien dat de onderzoeker in een lab door zijn microscoop ziet. Als de komende studies een aantal realistische toepassingen van het systeem opleveren, dan zou Surround Vision meer kunnen worden dan een hersenspinsel en binnen een jaar in de huiskamer beschikbaar zijn, zo stelt Alfaro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

Ik zie AR wel zitten. Ik ben geen stadionbezoeker, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je je iPhone als virtuele verrekijker kan inzetten:

Richt je iPhone op het deel van het speelveld dat je van dichtbij wilt zien en de videosystemen van het stadion streamen een ingezoomd camera beeld naar je iPhone. Nog leuker wordt het als je videofragmenten zelf kan terugkijken. Je bent dan niet meer aangewezen op een groot scherm in het stadion. Je kan eventueel ook een buitenspellijn in beeld weergeven of statistieken over de snelheid en totaal afgelegde afstand van spelers.
Dat zijn best hele goeie ideeŽn die je hier even neertikt :)
Tja, zijn alleen dan wel heeeeeeeel veel camera's nodig..
... wat is hier nou revolutionair of zelfs ook maar een kleinbeetje interresant aan?

edit @ jullie hier onder:

ik heb het echt over het pannen met een 2de portable display dat je in je handen houdt. dit met een head-mounted display lijkt me juist geniaal. normaal tv kijken zonder, 3d met. =D om maar te zwijgen over games. maar om nou heen en weer te gaan draaien met een tablet in je handen... nee.

[Reactie gewijzigd door Prototype666 op 11 april 2010 19:48]

Ik ben de voorbije maanden met een Augmented Reality project bezig geweest aan TUDelft, en heb onder andere onderzoek gedaan naar dit soort 'spatially-aware' windows (die uitkijken op een alternatieve, virtuele of augmented/mixed realiteit)

Dit is niks nieuws. Er zijn al veel waardevoller toepassingen voor dit idee bedacht, onder andere door het MIT Media Lab zelf.

Ten tweede heeft Google dit exacte idee al veel beter toegepast in zijn Street View op Android telefoons met G-sensor en kompas. Daar heb je een gelijkaardig venster waardoor je naar een andere locatie kan kijken. Heel nauwkeurig en een stuk vloeiender dan de typische OpenGL-skybox-kubus die ik hier zag verschijnen.
http://www.youtube.com/watch?v=4PRfVKzuUJ4 (filmpje van 2008 alweer)
Zoals in het filmpje genoemd werd is dat er veel gevraagd werd: "Wat is het voordeel t.o.v. van het plaatsen van meerdere televisies?". Er wordt geopperd dat je een general experience krijgt (de tv) en een personal experience die je met anderen kan delen zonder het op te dringen.

Persoonlijk zie ik het anders. Door met een mobiel device (het werkt via wifi) te pannen krijg je een soort virtual reality. Mobieltjes zitten inmiddels al op 1Ghz en hebben veelal wi-fi. Augmented Reality is bij deze mobieltjes inmiddels geen uitzondering meer en zoals het filmpje al zegt is een zender logo voldoende om te zien waar het standaard beeld ophoudt. Het lijkt daardoor op een soort poor-mans virtual realtiy bril waarbij je uiteindelijk je mobieltje gebruikt om meer inkijkshoeken te krijgen,

Wat hiervan het nut is? Zonder dure apparatuur (enkel je bestaande mobieltje, een applicatie en wifi) niet meer gebonden zijn aan de focus van de cameraman. Voetbalwedstrijden lijken hier een interessant voorbeeld voor, maar een video tour door een museum, een documentaire over de natuur en niet te vergeten pr0n lenen zich hier natuurlijk ook uitstekend voor. Al zou je bij het laatste voorbeeld handen tekort komen. :)
Vrijwel niemand gaat hier interesse in hebben o.w.v. praktische beperkingen. Bijvoorbeeld, stel: je wilt links kijken maar daar zit iemand, dan ga je die met je mobile device die dus gaan porren? Op z'n minst storend.
Bovendien moet iedere persoon die deze Surround Vision wenst, een eigen mobile device hebben. Dus het kost ook nog eens veel.
Dan moet ieder mobile device ook nog eens een aparte internet stream hebben.
Om nog maar te zwijgen van problemen met lag e.d., die maar al te makkelijk kunnen optreden en het hele systeem meteen irritant traag maken.

Kansloos.
dit is wetenschappelijk onderzoek, dat houdt in dat deze applicatie niet op deze manier op de markt zal komen maar eerder dat bedrijven en andere universiteiten hier inspiratie uit kunnen halen om vernieuwende producten/onderzoeken te ontwikkelen/uit te voeren.

dat jij dat kansloos vindt is nogal een teken van kortzichtigheid.
Kansloos.
Agreed.

Zeker met betrekking tot televisie kijken. Het hele device bewegen is veel onhandiger dan gewoon op je scherm scrollen, als mensen het uberhaupt al zouden willen om het gros van de content te missen. En dan heb ik het nog niet eens over de productiekosten van content waar geen hond naar kijkt --> Je source data moet surround zijn, maar je kijkt meestal toch ťťn kant op.

Het camerastandpunt-verhaal is natuurlijk quatsch. Je kunt hiermee je kijkrichting bepalen, niet je positie. Om alle kijkrichtingen te ondersteunen heb je simpelweg een bolvormig beeld nodig. Om alle posities te ondersteunen heb je echte 3D Content die vanaf alle posities klopt nodig (dus geen stereoscopie-oplossingen)!!

Terzijde: de implementatie van camerastandpunten op DVDs wordt met name bij porno-DVDs gebruikt:
http://stason.org/TULARC/...ltiple-camera-angles.html

Heel eventueel zou je het principe wel kunnen gebruiken voor een mobiele telefoon op straat, binnen een toepassing waar het exploring-principe leuk is. Spoorzoeken, of een virtueel museumstuk kunnen exploren oid. Overigens zou de mobiele telefoon dan wel de poor mans solution zijn. Voor dat soort toepassingen wil je toch eigenlijk gewoon een soortement semi-translucent HMD en dan ben je gewoon weer terug bij het onderzoekstechnisch doodgewone idee van augmented reality.
Is dit systeem niet al eens tegelijkertijd met DVD geÔntroduceerd, dat je zelf kon kiezen welke camerahoek je nam? Alleen was het dan wel op het scherm zelf. Dit systeem is nooit echt doorgebroken (ik heb nog nooit een film gehad met meerdere streams), maar misschien biedt dit een uitkomst :)
Vaak zie je dit bij muziek dvd's (live optredens) dat je kan kiezen tussen meerdere camera angles. Bij films enzo heb ik dit nog nooit gezien iig, denk ook niet dat het goed toe te passen is in een film, behalve de film bekijken vanuit een andere personage zou een gave feature zijn maar daarvoor is de opslag capaciteit van een DVD weer veel te klein dunkt mij.

Lijkt me wel grappig om deze techniek bij films toe te passen en dat als je rechts achter je kijkt dat je "behind the scenes" tijdens de opnames kan kijken :+
Komen er dan ook misschien pauze's of zo in de film om de omgeving te bekijken? Want als ik midden in een actie film zit en opeens denk van nu ga ik rond kijken is de volgende scene al bezig.

Mijn idee zou dan zijn dat je het toepast in stukken van de film. Bijvoorbeeld Swordfish als ze bij die bank staan dat je dan de omgeving kan bekijken. Of bij Avater dat je even rond kan kijken in de jungle.
Kan me voorstellen dat bedrijven dit misschien wel zouden willen voor bv. Videoconferenties.

Of een arts met een HUD die deze functie ondersteunt.

Ik persoonlijk zie er voor prive niet echt nut in. Leuk dat je voor voetbal je eigen hoekje kan kiezen, maar kijk liever op 40+ '' dan op zo'n klein schermpje.
Nutteloos. Waarom zou ik nog een beeldscherm willen, als ik ook gewoon alle content die word gefilmd op een groot scherm kan zien.
Dat hele augemented reality bij tv zie ik niet echt zitten. Ők kan me wel voorstellen dat je meerdere views toevoegd aan een tv beeld, denk bijvoorbeeld aan een bovenaanzicht van een voetbal wedstrijd, of een kaart van de stad met daarop de positie van de politie ten opzichte van de vluchtende crimineel in een actie film.
Hmm ik zie er niet echt toekomst in, ik zie maar weinig mensen met een tablet op de bank zitten, vraag me af of je van een film van 2 uur geen lamme krijgt :P
ik zie er meer in dat je zo'n videobril krijgt met een tv-zender erin en als je dan je hoofd draait dat je eenzelfde effect krijgt, dŠt zou nou eens veel handiger zijn :)
Tweakers nieuwe video player? :D
Nee, dit is een embedded player van een andere site

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True