Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 199, views: 21.197 •
Submitter: abusimbal

Er zijn nieuwe details opgedoken van de Slate-tablet van HP. Volgens deze specificaties draait de Slate op een Atom Z530-processor en wordt het apparaat uitgerust met een 30-Whr-polymeeraccu, waarmee hij ruim vijf uur kan werken.

De gegevens zijn afkomstig van een slide die Engadget wist te bemachtigen en die laat zien dat HP de Slate als directe concurrent van de iPad in de markt wil zetten. In de specificatielijst heeft HP met groen en rood gemarkeerd op welke gebieden de Slate beter zou zijn dan de iPad en waar Apples tablet als een bedreiging wordt gezien.

Het 8.9" grote capacitieve multitouchscherm kent een iets lagere verticale resolutie dan de iPad, maar blijkt wel ondersteuning te bieden voor een stylus. Al eerder werd bekend dat HP had gekozen voor een processor uit Intels Atom-serie om de tablet aan te drijven; nu is duidelijk dat het gaat om de op 1.6GHz geklokte Z530. Deze wordt bijgestaan door 1GB ddr2-geheugen en 32- of 64GB flashgeheugen. Een internetverbinding kan worden gemaakt via wifi-b of -g of 3g. Verder heeft de tablet ondersteuning voor bluetooth en gps. Met de niet-verwisselbare 30WHr-accu zou het apparaat iets meer dan vijf uur moeten kunnen werken

Aan de buitenkant heeft HP een sd/sdhc/sdxc-kaartlezer, een 3,5mm-aansluiting, een usb2-poort, een simkaart-slot en een aansluiting voor een dock weggewerkt. De camera aan de voorkant heeft een resolutie van 640x480 pixels, terwijl de achterste camera 3-megapixel-foto's maakt. Zoals eerder bekendgemaakt, draait het apparaat op Windows 7 met daarop een door HP ontwikkelde interface, die eenvoudig met de vinger te bedienen moet zijn. De slide vermeldt geen introductiedatum, maar onthult wel dat de Slate tussen de 549 en 599 dolllar moet gaan kosten.

Reacties (199)

Reactiefilter:-11990181+1120+21+30
Dit ziet er best veelbelovend uit.. ook de interface! Ben benieuwd, dit is wel iets waar ik intresse in heb.
Met de niet-verwisselbare 30WHr-accu zou het apparaat iets meer dan vijf uur moeten kunnen werken
Gaan ze hier ook geen problemen mee krijgen ?

[Reactie gewijzigd door Cyw00d op 6 april 2010 10:30]

Lijkt me niet, de accu's zijn voor gebruikers niet te verwisselen maar door de technische dienst wel en zodra je met wat gereedschap aan het werk gaat zal dat ook lukken.
Nee, verwisselbaar hoeft een accu niet te zijn, wel verwijderbaar door een service-punt om de boel netjes af te voeren. Nadeel bij de slate vind ik dan wel de accuduur, 5 uur ongeveer met waarschijnlijk minder als je redelijk wat gaat doen. Dat is dus weer het nadeel van het hebben van een vol OS e.d. Ik weet het niet, hij kan veel, dat is zeker leuk, maar een lagere resolutie, geen IPS paneel, geen wifi-N, veel lagere accuduur en voor dezelfde prijs. Het is maar net wat je wilt natuurlijk, maar als ik een tablet zou aanschaffen dan is dat juist als apparaatje wat lekker argeloos op de salon-tafel ligt, instantaan dient op te starten, meteen op m'n Wifi-N netwerkje zit en waar ik mij geen zorgen hoef te maken of de boel nog wel accu-sap heeft. Wat is bijv. de standby tijd van de slate, de iPad heeft iets van 2 maanden zonder gebruik.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 6 april 2010 10:50]

Standby van de iPad is max 30 dagen, volgens apple, alleen heeft nog niemand hem lang genoeg om het ook te kunnen testen.

Tevens zit er weldegelijk een prijsverschil tussen de Slate en de iPad, $50 voor de 32GB versie en $100 voor de 64GB versie. Helaas is het nog niet bekend wat de 3G module voor de slate gaat kosten, maar waarschijnlijk wordt het prijsverschil daarmee nog groter.

Daarnaast heeft de Slate ook punten waarop deze beter is als de iPad: webcam, cardreader, usb slot.

Uiteindelijk zijn beide apparaten naar mijn mening gewoonweg niet perfect. Ik wacht wel een generatie.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 6 april 2010 12:00]

Inderdaad. Ik verwacht wel heel wat meer van een tablet, als ik er ooit 1 wil kopen dan wil ik wel zoiets als dit of de iPad, alleen dan met wifi, usb, sd card reader, 10 uur accuduur en dan ook op een open platform, er mag van mij best hun eigen interface of OS opstaan, maar ik wil ook de mogelijkheid voor Windows. Natuurlijk moet die ook qua gewicht nog lekker zijn, ik ga geen kilo's meeslepen. ;)

Het zijn nu nog hoge eisen, maar ik denk dat het over een paar jaar geen probleem is. De kleine laptops worden ook heel snel steeds beter.
Behalve de accuduur heeft de HP Slate alles wat je hierboven noemt :P
Grootste pluspunt van de Slate: Het draait een volledig OS als Windows 7, niet een gesloten telefoon-OS waarvan alleen Apple bepaalt wat je erop mag installeren.
het grootste probleem wordt denk ik: opstart tijd. Ipad schijn zeer snel te kunnen opstarten
Mijn laptoppie is ook altijd binnen 4 seconden bruikbaar Met Windows 7. Om precies te zijn 3,xxx voordat login scherm er staat. Ok, is vanuit standby mode, maar wat boeit het. Enige reboots is als ik 1 keer per maand handmatig MS Update draai.
Waarom is IPS een nadeel? Vanwege de kijkhoek? Mijn 2245w / L2208 w heeft een voldoende kijkhoek, zeker voor dit soort toepassingen
Hij vindt niet-IPS een nadeel ;)
Sterker nog, ik zou op zo een ding juist een kleine kijkhoek willen. Mensen hoeven niet mee te lezen.
En zo kan ik ook alle groene punten van de uitgelekte sheet opnoemen om zo een persoonlijke mening te formuleren die positief is t.o.v de slate. (1,2Ghz processor, HDMI out, cardreader, usb poort ?hoezo standaard?, Sim slot, webcam)

De accuduur vind ik het enige echt tegenvallende van de Slate, maar de vrijheid die je hiervoor terug krijgt vind ik dan weer meer waard.
De snelheid van de processor zegt weinig, wat uiteindelijk de ervaring is des te meer. Een vol OS op een processor die ietsjes sneller is kan langzamer aanvoelen. HDMI-out is idd persoonlijk, maar dat zit al op m'n media-center/laptop en pc en daar gebruik ik een tablet niet voor, cardreader en USB is leuk maar gebruik ik ook weinig (Wifi syncing) en als dat nodig is heeft ook de iPad de mogelijkheid middels een adapter. Webcam, mja, leuk wellicht maar ook dat gebruik ik nooit. Een tablet gebruik ik voor lezen, voornamelijk, voor rich-media en niet veel meer. De apps die ik nu uit zie komen voor de iPad zijn werkelijk schitterend en bieden meer dan voldoende functionaliteit wat mij betreft.
Dan koop jij een ipad! :O

Ik ga niet op voorhand allemaal conclusies trekken, en ik zou ook niet weten wat ik allemaal met een tablet zou doen, de tijd zal het leren.

Het enige wat ik wel weet is dat ik de ipad en de slate onvolwassen vind. Ik wacht todat er betere modellen uitkomen. :9~
Ik zeg niet dat ik er 1 ga kopen, ik geef alleen aan wat ik zie als beste optie voor een tablet-formfactor. Wellicht is de iPad mij ook te beperkt, dat wacht ik inderdaad ook nog even af.
Ik denk dat de iPad een voorsprong heeft op snelheid. Dit omdat Windows 7 veel zwaarder is dan iPhoneOS. En Atoms staan nou niet bekend om hun snelheid.

HP heeft een netbook zonder toetsenbord en met een beetje extra software gemaakt.
Apple heeft een nieuw apparaat op basis van een mobiel os gemaakt.

Als je een die hard power user bent en alles wil en moet kunnen is de Slate beter.
Wil je iets praktisch dat gewoon werkt is de iPad beter
welke apps zijn schitterend op ipad en niet schitterend op slate? wat is de ervaring dan? als ik reviews bekijk dan zie ik altijd als toepassing: webbrowser, filmpjes kijken, foto's kijken, mails, boeken lezen, spellen. hoe je al deze zaken ervaren op een ipad en slate? ze moeten ongeveer (voor sommigen) precies hetzelfde doen...toch? kun je op een ipad 2x zo veel/zo snel lezen dan? lijkt me niet.
verder geloof ik niet echt dat ipad users geen behoefte hebben aan cardslot en camera. als er optie aangeboden wordt met camera en cardslot.. ik denk dat er nog meer geinteresseerden zijn voor een ipad. misschien een strategie van apple: ze gaan eerst aan mensen verkopen die om wat voor reden dan ook een ipad willen ... daarna stoppen ze een camera in en gaan ze nog een keer verkopen aan diezelfde lieden.
Kijk eens naar de snelheid van Google Maps op de iPad, naar hoe men de Marvel app heeft gemaakt, naar de concistentie en snelheid van het OS en de apps... dit is wat mist bij de Slate onder Windows en dat is precies wat ik wel graag zie in een tablet.
ben erg benieuwd naar het verschil in snelheid tussen ipad en slate met google maps. heb even op youtube gekeken naar google maps op slate en ipad. zo op blote oog merk je geen verschil in snelheid hoor.... dus wat mist er eigenlijk.
marvel app... bestaat ie ook op andere platforms?
Hopen dat de touchervaring enigzins in de richting komt van Apples producten! Dan ben ik verkocht, kan ik namelijk lekker mijn windows apps draaien.

Ik heb een iPhone en zit niet te wachten op een apparaat met dezelfde apps op een groot scherm. Wil dan ook lekker flash kunnen bekijken en een USBapparaat aan kunnen sluiten!

[Reactie gewijzigd door Eyyka op 6 april 2010 10:32]

Lijkt me sterk, Windows is gewoon niet optimaal geschikt voor touch

Gezien de ervaring met de ipad die ik hier heb, zal geen windows dat ooit kunnen evenaren.

Zowel de User Interface als de Apps zijn namelijk gemaakt voor multitiouch en het formaat van de ipad. Ik zie Office, mediaplayer en internet explorer dat niet doen.

De Interface is gewoon bijna perfect, en de accu houd het idd zon 10 uur uit !
5 uur op een windows machine is meestal als je er niets mee doet, ga je ermee aan de slag dan is 2 uur al heel erg lang.

[Reactie gewijzigd door Koppa op 6 april 2010 10:35]

Hoe geoptimaliseerd iets is hangt echt af van de interface die je erop zet. Als HP wil dan ziet de gebruiker nooit de achterliggende windows interface maar zorgen ze ervoor dat alle basistaken (zoals instellen van de verbindingen) in hun eigen interface gedaan kan worden.

Windows 7 zelf heeft alles aan boord om met multitouch te kunnen werken.
En dat is nu net waar ik vrees dat het misloopt. Als HP iets anders wil zien in Windows 7 moet het eerst langs Microsoft. Als men het daar niet ziet zitten vanwege één of andere reden. Bij Apple hebben ze het voordeel dat ze gewoon alles overhoop kunnen halen zonder ergens toestemming te moeten hebben. Zo'n samenwerking komt tot stand met veel compromissen en dat zal waarschijnlijk ook wel in deze slate te merken.

Offtopic: ik snap niet waarom men deze slate niet nog op het laatste moment de HP Pad heeft genoemd :+
Toestemming bij MS vragen? Waar haal je dat vandaan? En leg is uit als ze zoiets stoms al moeten vragen waarom MS dat af zou wijzen? Omdat ze liever niet in de tablet markt zitten? LOL

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 6 april 2010 11:30]

Ze kunnen toch niet zomaar iets aan windows veranderen zonder toestemming van MS zeker? Waarom Microsoft hier iets tegen zou kunnen hebben? Kan van alles zijn, backwardscompatibiliteit, veiligheidsrisico's. Heeft er niets mee te maken of ze nou op de tablet markt willen zitten of niet. Met Windows willen ze overal op zitten, net daarom men gaat niet zomaar de helft van Windows vervangen omdat HP dat vraagt. Microsoft maakt gewoon een OS en fabrikanten kunnen binnen de parameters er aan sleutelen maar meer ook niet.
Als je dat nou van Apple zei kon ik het me voorstellen. Daar moet alles eerst langs voordat het in de marketplace komt.

bij Windows7 kan HP er zonder problemen een shell omheen leggen, al denk ik dat de multi-touch mogelijkheden van win7 al meer dan voldoende zijn.

Overigens vind het het sowieso al beter, omdat ze een "pen" ondersteunen, waardoor je zaken als onenote etc. kunt gebruiken.
Hoezo moet HP eerst langs Microsoft om 'veranderingen' door te kunnen voeren? Er staat HP toch niets in de weg om een eigen interface over de windows interface heen te gooien? Zoiets als HTC met de Sense interface op mobieltjes doet? Dat is juist het mooie van de slate, het draait op een volwaardig OS en geen mobiel OS, je kan er dus alle kanten mee op. De beperking is niet de software zoals het bij Apple is, het is puur de hardware die het apparaat beperkingen oplegt.

Ik lees overigens regelmatig het argument dat de iPad helemaal gemaakt is voor multitouch en win7 icm met de slate niet, dus het zal nooit goed werken... totaal niet mee eens, je hebt juist het beste van 2 werelden. Als dit soort pads onder windows gebruikers aanslaan, dan komen er vanzelf hele software-pakketten die volledig voor multitouch geoptimaliseerd zijn... en daarnaast kan je ook nog je oude vertrouwde apps draaien zonder dat je ze eerst opnieuw moet gaan betalen etc.

De iPad is misschien superieur qua hardware t.o. de Slate, maar absoluut inferieur als het op de software aankomt. Misschien niet qua feel, maar een machine met een 'normale' Windows erop is toch echt een stuk veelzijdiger dan het iPhone OS. Zo kan ik nog wel even doorgaan...
De iPad is misschien superieur qua hardware t.o. de Slate, maar absoluut inferieur als het op de software aankomt. Misschien niet qua feel, maar een machine met een 'normale' Windows erop is toch echt een stuk veelzijdiger dan het iPhone OS. Zo kan ik nog wel even doorgaan...
Er zijn meer factoren die het succes van een product bepalen, net als het gebrek aan marktwerking een inferieur OS als windows groot houd tov betere alternatieven, is het op de tablet/telefoonmarkt een heel andere situatie: daar telt de gebruikerservaring en in mindere mate de lock-ins en wat dat betreft moet er nog heel wat aan windows 7 worden versleuteld wil het concurrerend zijn (oa een arm port zodat ze dat brakke atom platform kunnen dumpen)

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 6 april 2010 12:21]

Maar als je Windows nooit ziet, wat is dan het voordeel van het draaien van Windows op een tablet en niet bijvoorbeeld iPhone OS of Android?

Er wordt steeds geroepen door allerlei lui dat ze een desktop OS op de tablet willen, omdat ze dan desktop applicaties kunnen draaien.
Dat je die niet lekker kan bedienen met een touch screen, tenzij de applicatie touch bediening ondersteund, vergeten ze even...
Ja maar je neemt nu aan dat als iets ergens niet voor gemaakt is dat het onbruikbaar is maar dat is absoluut niet zo, de ervaring kan wel beter maar kan opzich al goed genoeg zijn ;)

Maar ik weet nog dat ik vroeger van een natte dijk af ging sleeen met onder me hol een kartonnen doos :)
- Er voor gemaakt? nee
- Kon het beter met een plastic slee? Ja
- Maakte het mij veel uit? nee want dat het karton niks koste weegt 10x meer op dan 2km/h harder gaan op 1tje van 2 tientjes ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 6 april 2010 12:08]

Met je vingertjes scrollbars en 20 pixel knopjes en menu'tjes indrukken is gewoon niet handig, simpel als dat. Als je het niet gelooft dan moet je maar even terug gaan in de geschiedenis en kijken hoe het met alle andere tablets is afgelopen die met een van de grond af voor multitouch geschikt omgeving zijn gemaakt. Of telefoons, het is niet voor niks dat WiMo zo gehaat is bij iedereen behalve tweakers, en iedere fabrikant die er nog enigzins iets van wist te maken de hele UI opnieuw implementeert.

Het is gewoon het een of het ander: ofwel je wil per se desktop-applicaties op je tablet draaien en dan krijg je een onprettige gebruikservaring, ofwel je gaat de route van de iPhone en iPad: een eigen OS speciaal voor touch bediening, waar alleen applicaties op kunnen draaien die speciaal voor dat OS zijn gemaakt.
Heb jij het filmpje uberhaubt wel gezien? Nee, dacht ik al.... Daar kun je toch duidelijk zien dat standaard handelingen wel grote knoppen hebben en voor handelingen die je niet dagelijks uitvoerd kun je toch wel ff een stylus pakken?
Nooit met Windows 7 op een touchscreen gewerkt zeker ? Want je hoeft helemaal niet de scrollbars te gebruiken, maar gewoon je vinger op een plek van een pagina zetten en om hoog en omlaag schuiven net als op de ipod/iphone werkt.
Het voordeel van windows is dat dit het meest gebruikte platform is, een platform waarmee softwareontwikkelaars reeds enorm bekend zijn, een platform dat ook enorm veelzijdig is.
Het nadeel van windows is dat dit het meest gebruikte platform is, waar je als app- ontwikkelaar niets mee kan omdat toch alles (illegaal) gedownload word...
Die 5 uur is gewoon als je hem gebruikt, dus die 2 uur is onzin.

En Windows kan prima geschikt zijn voor touch mits je de juiste applicaties uitkiest, zoals bij elk apparaat. Windows zelf werkt prima en Windows 7 is speciaal ontworpen om om dit soort systemen te kunnen draaien. En HP gooit er ook nog eens zijn eigen schil overheen.
Op de doos van mijn Touch HD staat ook een standby tijd van 168 uur ofzo terwijl dat ding met een beetje intensief gebruik het nog geen 20 uur volhoud... Dat zijn geen kleine verschillen... Dus de vraag is zeker terecht.
Maar daar zit je zelf al een standby tijd te vergelijken met een tijd 'beetje intensief gebruik'. Dat is toch ook niet te vergelijken? Verder is 5uur niet onrealistisch moet ik zeggen.
Lees je zelf zo slecht?

Standby: scherm uit internet uit alles uit.
Intensief gebruik: scherm aan internet continu aan (misschien wel wifi/gps/widgets?)

Gek he dat je de standby tijd niet red?

OT ziet er best wel netjes uit, en ik zie win7 juist als een voordeel tov bijvoorbeeld apples OS
Ik weet niet of je het filmpje wel bekeken hebt, maar dat schuift alles behalve soepel.

(en als het in het promotiefilmpje al niet lekker schuift, dan zal de real life ervaring ook niet veel beter zijn. Zeker niet als je na een paar maanden je pad gevuld heb met allerlei software en natuurlijk niet te vergeten een goede virusscanner !

Met een pad zit ik niet echt te wachten op "er zijn updates beschikbaar "

Zal nooit de ervaring van een ipad worden ben ik bang.
Oh en al die updates voor de iphone. Dat zijn zeker allemaal features lol!

Wees niet zon gehersenspoelde schaap joh.

Geef mij maar lekker een windows 7 touch device met multi-touch, miljoenen applicaties en vooral doen waar ik zin in heb.

Ga jij maar lekker verder met je zoveelste iScheet app.
Ik tel vanaf 17 juni 2009 precies 3 updates voor OS3, dat zijn dus 9 maanden, wat neer komt op één update elke 3 maanden..... mag jij uitmaken of dat "al die updates" zijn :)

OT: Leuk apparaat, concurrentie is altijd goed, of dit beter is dan de iPad daar valt over te discussiëren, en het zal vooral neer komen op welke software je prefereert. Maar verder is keuze altijd goed voor de consument :)
Wees niet zon gehersenspoelde schaap joh.
Jouw reacties vallen me nu al in een paar topics op en ik krijg toch echt de indruk dat als er iemand hier een gehersenspoeld schaap is, dat jij het dan zelf bent. Zo ver gehersenspoeld dat je totaal niet meer doorhebt dat jouw voorkeuren die van een een typische computer-geek / tweaker zijn en dat de rest van de wereld echt totaal anders tegen dit soort apparaten aankijkt. Autistische trekjes zou ik bijna zeggen.

In plaats van overal mensen belachelijk te maken en uit te schelden voor schapen of gehersenspoeld, zou je ook mooi een JooJoo of een HP Slate of een weet ik veel wat voor uberdevice kunnen gaan kopen en er een mooie review van schrijven voor Tweakers, zodat we allemaal van je kunnen leren waarom die zoveel beter zijn dan de iPad. Ik denk niet dat we het gaan meemaken want ik durf de gok wel aan dat jij nooit een HP Slate of iets vergelijkbaars gaat kopen, je wil gewoon ff lekker wat stoom afblazen met nerderig technobabble gezeik over een product dat duidelijk niet op jouw is gericht.
zou je ook mooi een JooJoo of een HP Slate of een weet ik veel wat voor uberdevice kunnen gaan kopen
Misschien wel slim om dan eerst even deze review van de JooJoo te checken ;)

http://www.engadget.com/2...ion-garage-joojoo-review/
Zal nooit de ervaring van een ipad worden ben ik bang.
Zit iemand van hier daar op te wachten dan? Die kopen wel een ipad hoor, ik wil gewoon de Windows/Android (beide zijn voor mij toppie) ervaring ;)

Ik bedoel te zeggen, apple producten geven mij weer niet de ervaring die ik van hun apparaten verlang :) En andersom is dus net zo goed mogelijk...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 6 april 2010 11:10]

En jij vind windows niet geschikt voor touch, dat hoef je niet te brengen als een feit oid, als sinds XP is er een speciale touch editie dus neem aan dat dat alleen maar beter is geworden, sterker nog de nieuwste windows heeft er staandaard al goede onderstuening voor inc. multitouch! Oftewel lijkt mij dus prima geschikt voor touch! En net als voor de ipad zullen apps dus anders moeten worden gemaakt om beter met touch screen te werken (of in geval van ipod naar ipad moet er een hoop worden uitgerekt) ;)

En natuurlijk heb jij 10 uur lang lopen kloten op dat ding en stond ie na 10 uur nog aan ;) Eerst zien dan geloven, ik heb nog nooit een fabrikant gekend die de genoemde tijd haalt bij redelijke/zware belasting... Geld voor zowel Apple als andere fabrikanten (en dat heeft niks met Windows zelf te maken, MS claimt helemaal niks over accuduur bij gebruik van Windows!)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 6 april 2010 10:43]

En natuurlijk heb jij 10 uur lang lopen kloten op dat ding en stond ie na 10 uur nog aan
Meerdere reviews die 11 of 12 uur haalden, zelfde geld voor de door Apple opgegeven tijd met laptops, die werden ook netjes gehaald.
Nou geef een linkje dan ;) (ik wil je wel geloven) Kan ik het met eigen ogen zien :)

Dat ik het nu niet in 1 keer geloof komt vooral omdat hij (koppa) zegt hem al te hebben en blijkbaar al weken uit heeft getest oid (iig zo doet ie het over komen), komt erg fanboy achtig over en dus voor mij niet betrouwbaar!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 6 april 2010 12:10]

Dank je wel, daar kan ik wat mee goeie zaak dus de accu in de ipad!
http://www.ipadplanet.nl/...rijduur-en-gebruiksgemak/

Klik op de linkjes eronder naar de reviews. Had je zelf ook even kunnen zoeken ipv hoog van de toren blazen en maar blaaskaken dat je het niet gelooft tot je het zelf ziet.
Kleine review site engadget:

It's almost impossible to believe, but during our initial tests, using the iPad pretty heavily, downloading and using lots of new apps, doing some 3D gaming, watching HD video, all the while getting email downloaded in the background, we got just about what Apple claims this device will do. In fact, it went a little better -- we managed to get 10 hours and 43 minutes of life out of the iPad before we had to plug it in again in our first run through. That's pretty crazy endurance considering what we were doing with it. Now, we were not watching HD video the whole time, or running the music player in the background while streaming Netflix movies, so we can't promise this will be the case in every situation. Still, it did a pretty amazing job of matching up to Apple's numbers, and you may color us impressed.

http://www.engadget.com/2010/04/03/apple-ipad-review/
That's pretty crazy endurance considering what we were doing with it. Now, we were not watching HD video the whole time, or running the music player in the background while streaming Netflix movies, so we can't promise this will be the case in every situation. Still, it did a pretty amazing job of matching up to Apple's numbers, and you may color us impressed.
Ja, met speedstep en niks doen krijg je een laptop ook op 10 uur en 43 minuten..
? Met niks doen ja, is dat wat de mensen van Engadget hebben gedaan? Nee dus.
Geen enkele fabrikant waarbij je de opgegeven tijd haalt? Met mijn Macbook Pro 13" (2,53Ghz model) haal ik 7 uur internetten in Safari, met YouTube kijken en iTunes aan. En dat geeft men bij Apple ook op als tijd.
Met intensief gamen (GTA IV e.d.) haal ik 2,5 uur, met photoshop en dreamweaver aan haal ik met gemak 5 uur.

Dus er zijn fabrikanten die het nakomen, en als ik zie dat met mijn laptop 7 uur te halen is, geloof ik zeker weten dat de iPad na 10 uur nog aanstaat en kan worden gebruikt. Met licht gebruik (internet, filmpje kijken) denk ik dat de iSlate, pardon, HP Slate wel 5 uur moet redden. Mits men de processor ook goed terugklokt bij Windows :)
Ziet er mooi uit dat ding van HP.. Behalve dan dat het er in de promo video allemaal niet heel erg smooth uit ziet, benieuwd hoe het dan wel niet in het echt is?
Vast, die 'muziek album' interface IS namelijk iTunes... of een directe kopie...

Zie screenshot hier: http://www.indev.nl/slate-cover.png

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 6 april 2010 11:21]

Copy is the greatest form of flattery... :)
Yep, het is iTunes. In de demo film is ook te zien dat ze een iPod via de USB connector aansluiten.

Goede marketing truuk: Kijk ik sync een Apple apparaat terwijl de iPad dat niet kan.

Als Apple nu eens wifi sync introduceerd met OS 4 :)
Hopen dat de touchervaring enigzins in de richting komt van Apples producten!
Te zien aan het bijhorende videootje, moet je je daar al niet aan verwachten.

Gezien hoe gebrekkig schokkerig de coverflow werkt? Of het walgelijke scrollen door de foto's.

Als ze zelfs dit nog niet gedaan krijgen...
Jammer van de Windows 7, hoewel dit voor veel gebruikers de beste keus zal zijn.
Ik hoop dat je de optie krijgt om er je eigen OS er op te plaatsen en dat ze de boot van USB niet hebben uitgeschakeld.
Ik ga er vanuit dat ze vast wel een mogelijkheid bedenken om er een ander OS op te zetten. Dat is een sport voor sommige mensen.
Lijkt me dat je gewoon van USB kan booten, immers hoe moet je anders een system reinstall uitvoeren? Dus je kan er op zetten wat je wilt.
Waarom zou dat nodig zijn? Het kan toch gewoon voor altijd blijven werken?

Of is het meer gewoon het windows idee dat je elke paar maanden moet reinstallen..
Het blijft een Windows systeem, een virus kan je oplopen als je een minder kundige gebruiker bent. Of op een andere manier het systeem in de soep laten lopen door per ongeluk systeem bestanden te verwijderen.
Er zijn voldoende mogelijkheden om zo een rëinstall te doen. Ze zouden gebruik kunnen makken van een aparte applicatie die je eerst moet draaien, maar nog makkelijker lijkt me gewoon gebruik maken van een aparte partitie die bij een reset wordt geactiveerd en het toestel overschrijft met een nieuwe image. Snel, consument vriendelijk en geen nood om boot toe te laten. (tot afgunst van de mensen die liever een andere OS hebben).
Leuk dingetje, alleen jammer dat ie duurder is dan een gewone laptop. Ik heb denk ik toch liever een iPad, maar voorlopig koop ik even geen van beiden.
duurder dan een netbook bedoel je. Een degelijke laptop kost nog altijd geld.
Klopt. Maar voor $600 kan je in Amerika een hele degelijke laptop kopen, die een stuk sneller is dan dit ding.
In Nederland voor 500 euro ook met gemak, enkel dat zijn totaal verschillende apparaten. Je kan niet een tablet met een laptop vergelijken.
Nee, maar ik heb liever een goede laptop, dan een Slate. Daarbij vind ik dat er niet iets speciaals in zit, waardoor hij zo duur hoeft te zijn.
er wordt grof geld voor betaald voor een ipad hoor. zoek maar op marktplaats naar ipad. lieden die beweren dat paar uit de us hebben gehaald en met veel winst willen verkopen. het schijnt dat er echt lieden zijn die meer dan een hele maandsalaris van sommigen onder ons over hebben voor dit ding.
Liever een ipad die bijna net zo duur is met minder mogelijkheden. LOL!
Een laptop is een totaal ander klasse ding, die heeft meer ruimte en dus kan die op een goedkopere manier sneller zijn. Deze is veel kleiner, heeft touch, en heeft 3G etc.

De iPad is wel vergelijkbaar, maar dan heb ik toch liever dit ding. Het is goedkoper aangezien je zelf SD kaartjes erin kan stoppen, en je hebt een fatsoenlijk OS waar je alles mee kunt.

Aangezien ik al een laptop heb, maar die 3 jaar oud is, zou ik hem kunnen vervangen door deze en voor de zwaardere taken mijn PC thuis gewoon gebruiken. Ik merk dat ik weinig zware dingen buiten het huis doe, dus daar is dit ding meer geschikt voor. Ook kan ik dan een veel goedkopere domme telefoon kopen omdat je met zo'n ding natuurlijk geen smartphone meer nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door Jeroen op 6 april 2010 11:04]

Ik vraag me alleen af, 1 GB en Windows 7, is dat voldoende? Het is ook niet uitbreidbaar. Ik denk dat 2 GB wat betere prestaties had gegeven, gemiste kans dus.
met daarop een door HP ontwikkelde interface,
Hmm als die software even goed wordt als de andere software van HP zie ik dat ook somber in. Dit apparaat loopt wederom weer mijlenver achter op de iPad. Ok de individuele specs zijn beter, maar een iPad doet 10 uur op een accu en ziet er als geheel product toch beter uit, ik denk dat dit nauwlijks een concurrent gaat worden.

Als ik ooit al zo'n apparaat aanshaf zal het een op Android gebasseerd systeem zijn.
Dat is ruim voldoende ja, je gaat er toch geen intensieve applicaties op draaien. Ik draai in mijn mediacenter ook Windows 7 op 512MB en dat werkt ook prima.
Waarom geen XBMC?
Omdat ik graag MediaPortal gebruik en daar zeer tevreden over ben.
Omdat je nog 9 miljard andere mogelijkheden hebt voor Windows 7? Misschien is het tegelijk ze newsleecher/bittorrent bak en draait ie er zo nu en dan ook nog een game/ventrilo server op. En in nood gebruiktie hem misschien wel als gamebak :)

Oftewel de mogelijkheden met windows 7 zijn oneindig dus waarom zou je iets anders er op willen met mindere mogelijkheden ;)

Bij mij thuis is alles (inc. de mediapc) op windows 7 (op telefoons na) geupgrade werkt perfect ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 6 april 2010 11:13]

Sorry maar 512 mb voor Windows 7, dat kan nooit snel gaan. Ik heb ook een media center pc op Windows 7 en die heeft 4 GB RAM, maar ik doe er dan ook van alles op en heb vaak veel open staan.
Windows 7 loopt beter op lichtere systemen dan vista he... dat je dat even weet.
Tja maar wat heb je aan 10 uur accuduur? Sorry hoor maar als je langer als 2/3 uur per dag op zulke devices doorbrengt (mensen die de hele dag reizen buiten beschouwing gelaten) ben je niet goed in je hoofd ;) Kan je beter achter een PC gaan zitten, volwaardiger, betere zit-houding over het algemeen, toetsenbord, groter scherm, betere media ondersteuning, alles is z'n beetje beter ;) dus voor die 2/3 uurtjes op de bank heb je echt geen accu nodig die het 10 uur uit houd :)

Lijkt me dat er ook een soort super stand-by (sleep) op zit als die echt helemaal idle is...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 6 april 2010 10:46]

Genoeg mensen die veel reizen en dus geen beschikking hebben over een werkplek en ook niet veel hoeven doen behalve e-mails afhandelen en over bepaalde bedrijfsgegevens beschikken.

En waarom een super stand-by? De sleep van Windows voldoet toch prima? Enkel het ram van stroom blijven voorzien en dan is hij in een paar seconde weer aan.
Mensen die veel reizen hebben meestal wel een 12 volt oplader. Lijkt me koud kunstje voor HP om de accu ook op te laden via de 12volt stekker in de auto.
Wat heb je aan 10 uur accuduur? Ja, zo ken ik er nog wel een paar. Waarom dan niet gewoon 2 uur of continue aan de lader... omdat dat veel prettiger is! Simpelweg een tijd lang je geen enkele zorgen hoeven te maken of je nog wel een adapter in de buurt hebt. Of lekker op vakantie, nauwelijks te hoeven op te laden. Wat mij betreft mag een accu het eeuwig doen. Het verschil tussen 5 en 10-11 uur is nogal substantieel.
Er staat nergens dat het geheugen niet uitbreidbaar is. Als blijkt dat het gewoon een sodimm is, dan kan je die gewoon vervangen door een 2G exemplaar. fingers crossed :D
Gigantische faal dat hij maar 5 uur mee gaat. Juist voor zulke apparaten is accu duur belangrijk, je wilt hem, lijkt mij, de hele dag kunnen gebruiken. Als ik zie hoeveel netbooks al de 10 uur halen dan zou een tablet dat ook wel moeten kunnen. Dat zou juist een gigantische selling point zijn, een tablet die de hele dag lang mee gaat.
Netbooks hebben ook meer ruimte voor een accu. Daar moet je hem niet mee vergelijken.
Maar waarom dit apparaat niet net iets groter maken? Paar milimeter dikker en je kan een flink grotere accu erin proppen.
Daar kan ik helaas geen antwoord op geven. Maar dit apparaat kan je gewoon niet vergelijken met een netbook. De Slate is ook nog eens veel dunner.
Dat had Apple ook door
In tegenstelling tot een telefoon hoeft zo'n tablet echt niet de hele dag mee te gaan, het is ook niet bedoeld als primaire computer. Het grootste nadeel van een korte accuduur is dat je hem vaak moet gaan opladen en dan moet je vaak weer je oplader meezeulen, en dat is irritant.
Lijkt mij wel.
Je legt hem op tafel als 'even wat opzoeken' ding.
Dan moet hij niet iedere keer leeg zijn...
5 uur vind ik erg kort hoor. Een belangrijke reden voor mij om dit soort apparaten in de winkel te laten staan...
Misschien laat de winkel ze gewoon bij HP liggen
Ja, een iPad (ARM ipv Atom) draait twee keer zo lang op een kleinere accu.
Gizmodo haalde met een iPad, met het scherm niet op de laagste brightness stand (zoals noodzakelijk is wil je de 10 uur halen), een levensduur van 5 uur en 45 minuten.

http://gizmodo.com/5510095/ipad-test-notes-battery-life
Grappig dat het filmpje meteen inspeeld op punten waar de iPad commentaar op heeft gekregen (USB/camaera).

Persoonlijk ben ik meer gecharmeerd van de Microsoft Courier, vooral door de handschriftherkenning lijkt het me een veel beter zakelijk toepasbaar apparaat. De iPad is meer een entertainment device.
Ja artikels genoeg op internet over wat er allemaal fout is met de ipad. Nu moet ik wel zeggen dat HP ongeveer even snel met hun versie komt aanzetten, dus of HP is wat innovatiever of ze hebben een spion bij Apple zitten:P

Ben het ook met je eens over de Microsoft Courier, ben er zelf ook heel benieuwd naar. Als we dadelijk wat verder zijn met de markt gaan de prjizen ook omlaag. Handschriftherkenning is ook wel fijn om erbij te hebben.
Innovatiever is niet bepaald er een 'usb poort induwen' en een 'standaard SD-reader'.. en dan ben je meteen innovatiever... nah. Windows met een Skin, we zullen zien hoe het loopt.

Als dat hetzelfde is als WinMo met een skin ben je alsnog nergens. De skin is leuk, maar de helft van de tijd ben je 'buiten de skin' en werkt het alsnog niet.

Daarnaast gaan veel media-bedrijven hun content speciaal (donald duck!) uitbrengen voor de iPad, en niet voor andere tablets, dus dan is mijns-inziens de keuze snel gemaakt.
Grappig dat het filmpje meteen inspeeld op punten waar de iPad commentaar op heeft gekregen (USB/camaera).
En voorspelbaar dat het niet inspeelt op het punt waar de iPad (of eigenlijk: ARM) in uitblinkt:
accu duur.
ik ga hier veel -1's mee trekken, maar het moet gezegd:

HEBBEN :9~
Nee hoor.. want dat is ook precies wat ik dacht toen ik het filmpje zag. De interface ziet er goed uit.. en windows 7 bied veel meer mogelijkheden dan de iPad op dit moment. (iPad, Office, en je standaard windows 7 software etc). Alleen jammer van de 5 uur maar ik zou hem graag willen hebben.
W7 doet't m inderdaad. in tegenstelling tot de iPad draait dit ding een volwaardig OS en kan je er dus mee doen wat je maar wilt. Dit apparaat heeft geen "jailbreak" nodig om er mee te doen wat je er altijd al mee had moeten kunnen :)
Daarbij zou het me niet verbazen als dit ding ook echt als volwaardige pc bruikbaar is met een tobo en muis er aan, en dat je er gewoon ubuntu, suse of elk ander open OS op zou kunnen zetten.

ik ben benieuwd hoe het booten van dit ding er uit ziet, lijkt me om de een of andere rede best grappig bios POST messages voorbij te zien komen in tegenstelling tot de lelijke splash screens op al die handheld devices. nerdgasm.

[Reactie gewijzigd door Prototype666 op 6 april 2010 10:57]

Volwaardige OSsen zijn voor volwaardige apparaten vind je niet?
En deze volwaardige apparaten worden steeds kleiner zoals je merkt. Welkom in 2010.
Zo klein dat ze niet meer fatsoenlijk te bedienen zijn zelfs, tenzij je een dwerg bent met mini-vingertjes en hele goede ogen, of een OS gebruikt dat helemaal voor het formaat is gemaakt, met bijbehorende applicaties.

Met je reactie geef je onbedoeld precies aan wat het probleem is met het typische hardware/specs/feature denken dat veel mensen hier hebben. Welkom in 2010 zeg je, alsof vooruitgang alleen maar het steeds kleiner maken van je apparaat is, of de specs oppompen. Ergonomie, human-machine interactie en software is ondertussen veel belangrijker geworden dan hardware, specs en zo veel mogelijk features. Dat is ook 'welkom in 2010', en dat is wat ze bij Apple vele malen beter hebben begrepen dan de typische tweaker-zeikers hier die iets alleen maar geslaagd vinden als het 1001 dingen kan en heeft waar verder praktisch niemand op zit te wachten.
Ik geef niet aan dat de toekomst steeds kleinere apparaten beloofd.. maar dat het nu in 2010 mogelijk is dat een volwaardig systeem zo klein kan zijn. En klein valt op zich nog wel mee.. want ik ga er vanuit dat het besturingssysteem (HP jasje) net als bij de iPad goed bedienbaar is. HP en Apple denken vast wel na voordat ze zo'n systeem op de markt zetten, mensen moeten er wel wat mee kunnen... En videocall of internetten of films zal makkelijk gaan met dit apparaat, voor andere doeleinden zoals programmeren of brieven typen zal het wat minder werken, dat ben ik wel met je eens. Maar voor de rest valt het wat mij betreft allemaal reuze mee.
Klopt, maar wat is er onvolwaardig aan dit apparaat dan? Dat jij er geen volwaardig OS op vind kunnen?
Dus je sluit je muis en je keyboard op je hubje aan en die op je slate en dan heb je.. een gare laptop. Woohoo.

Windows 7 en flash, en camera's en al die andere crap is onbruikbaar op een apparaat dat niet het juiste formaat en gewicht heeft om lang in 1 positie gehouden te worden. Je kan het gewoon niet een uur voor je neus houden om te gaan videobellen, en je kan flash niet gebruiken om dat je geen muis hebt. Als je vind dat je dat wel hebt ben je gewoon verkeerd bezig om dat dat niet de bedoeling van een multitouch-screen is. Dat het een USB host kan zijn is misschien leuk, maar wat moet je zo dringend aansluiten?

En als je denkt dat als je hem koopt, en dan een soort dock, en toetsenbord en muis en oplader voor die combo en een tas en andere rommel, dan heb je zo veel uitgegeven dat je ook een Mac Book Pro had kunnen kopen, en dat is een echte laptop, met toetsenbord en trackpad, zit een camera in en hij kan open en dicht. Als je dat wil, dan koop je een laptop en niet een apparaat dat nu net pas een markt aan het ontwikkelen is.
Windows 7 en flash, en camera's en al die andere crap is onbruikbaar op een apparaat dat niet het juiste formaat en gewicht heeft om lang in 1 positie gehouden te worden.
In andere woorden, je bent een fan boy?

Grappig (en tegelijk sneu) dat alles meteen NIET goed is wat niet van Apple is :)
Misschien heeft johnkeates het wel door?
De wereldwijde verkoop van Tablet PC (Oeps, Slate's) is teleurstellend.
Ik dacht 100K in 2009 op een PC verkoop van 235M.
Blijkbaar denkt de normale consument dus dat het niet werkt...

Ikzelf denk dat een desktop OS op een tablet niet fijn zal werken.
Dus geen Windows, maar ook geen Mac OS X of Linux...

Zelfs als je OS beter is aangepast, wat Win7 schijnbaar dus is, zijn het grootste deel van de applicaties niet aangepast voor een touchscreen en daarmee vervalt dat argument om een desktop OS te draaien...
Eurhm nee sorry

Verschil: Heb jij reclames voor tablet pc's gezien?

Dat is de enige reden dat de ipad op dit moment verkoopt (deze mensen denken namelijk echt dat zij een revolutionair apparaat in hun handen hebben! dat zeggen de reclames / promoters / verkopers immers)
Logisch gevolg na de hoeveelheid geld die ze in de marketing hebben gepompt.

Tablet pc's is niets mis mee, maar er zijn te weinig mensen die er een kopen (hier mede wegens onbekendheid), waardoor er minder voor ontwikkeld wordt, waardoor er minder mensen een kopen. Microsoft voelt zich niet geroepen (en terecht!) om er toepassingen voor te bedenken, daar is de rest van de wereld voor. Maar zij zouden ze wel een zetje in de rug kunnen geven (al is het gratis promotie?)

Langzaam krijgen ze het een beetje door, het is niet voor niets dat de HP slate al bij menig mensen een belletje doet rinkelen. Daar zit Microsoft ook achter, ze hebben hem namelijk gewoon tijdens de demonstratie van windows 7 toepassingen laten zien.

[Reactie gewijzigd door jkommeren op 6 april 2010 17:26]

Dus je sluit je muis en je keyboard op je hubje aan en die op je slate en dan heb je.. een gare laptop. Woohoo.
nee, dan heb je een netbook die je onderweg als tablet kan gebruiken. een hybrid dus.
Je kan het gewoon niet een uur voor je neus houden om te gaan videobellen, en je kan flash niet gebruiken om dat je geen muis hebt.
dus je kan geen flash filmpjes of muziekspelers bedienen met een touchscreen? flash is lang niet all games vriend. je hoeft hem ook niet een uur voor je neus te houden met videobellen, dan leg je hem op schoot en hou je m een stukje omhoog. big deal. vooral omdat niet iedereen een uur belt per keer.
Als je vind dat je dat wel hebt ben je gewoon verkeerd bezig om dat dat niet de bedoeling van een multitouch-screen is.
Wat is volgens jou dan de bedoeling van een multitouch screen? Het is gewoon een human interface device. dat gebruik je om met je apparaat te communiceren. dat doe je er dan toch gewoon mee? of zie ik het nou verkeerd?
Dat het een USB host kan zijn is misschien leuk, maar wat moet je zo dringend aansluiten?
usb-sticks, toetsenbord, muis, je mobieltje (die je er ook mee kan opladen), digitale camera, externe 7.1 surround kaart, dvb-t ontvanger, externe videokaart als je dat zo nodig wil, zal ik nog even door gaan? probeer dat maar eens op je ipadje :+
En als je denkt dat als je hem koopt, en dan een soort dock, en toetsenbord en muis en oplader voor die combo en een tas en andere rommel, dan heb je zo veel uitgegeven dat je ook een Mac Book Pro had kunnen kopen, en dat is een echte laptop, met toetsenbord en trackpad, zit een camera in en hij kan open en dicht.
dock, toetsenbord en muis kan je thuis laten. de oplader hoeft niet groot te zijn. ik weet niet hoe duur jij een toetsenbord, muis en dock schat, maar aan jouw redenering te zien ben je gewend aan die zieke apple prijzen: een toetsenbord kost een tientje, een goede lasermuis 20 euro en een dock heb je voor rond de 60 waarschijnlijk al. dan zit je nog lang niet op de 1200 die de macbook pro kost. Daar naast vind ik dat geen volwaardige laptop. Je hebt overal een adaptertje voor nodig, die krengen kosten nog eens 25 euro per stuk ook, en die zogenaamd handige magnetische power plug vliegt er elke 5 minuten uit als je het al voor elkaar krijgt dat ding contact te laten maken. om maar te zwijgen over dat irritante klikkende touchpad.
Als je dat wil, dan koop je een laptop en niet een apparaat dat nu net pas een markt aan het ontwikkelen is.
aan het ontwikkelen is. dat zeg je goed. als iedereen jouw "advies" zou volgen zou die markt dus niet eens de kans krijgen om te ontwikkelen.
en je kan flash niet gebruiken om dat je geen muis hebt.
overigens zou er pen/digitizer ondersteuning zijn, als dat net zo werkt als op mijn tablet-pc kun je daar prima mee muizen(als de pen in de buurt is gaat touch uit, en kun je dus leunen op je scherm, en de cursor bewegen zonder te "klikken"), en dus ook flash-games doen neem ik aan.

Een tablet pc met windows 7 werkt heerlijk, alleen jammer dat mijn toetsenbord niet los kan, ipv weggedraaid. Met deze slate zou dat wel kunnen. Maar ik ruil er nu nog teveel rekenkracht voor in denk ik.
Oh wacht even dat ding is onbruikbaar omdat ie opties heeft die niet te gebruiken zijn.

Als hij die opties NIET zou hebben (iPad) dan is tie opeens wel bruikbaar?

* Flagg volgt het niet meer.

Ik wil beide niet hebben overigens...
ik vraag me af of t ding er ook zo uit zou hebben gezien zonder apple . de look van de slate, elementen uit de UI, coverflow etc. . ik zeg niets over windows, velen van jullie zullen dat prefereren vanwege de grotere vrijheid maar ik vind het toch wel bezwaarlijk en een zwak teken dat je zo gaat leunen op de concurrent . wndwlckr
die stijl UI en coverflow-like browsen bestond volgens mij al een tijdje voordat apple er mee kwam. ik meen zoiets gezien te hebben bij een aantal home entertainment schilletjes voor windows in de mediamarkt :+ . apple is niet de enige die na-aap-waardige dingen uitbrengt, neem nou compiz desktop effects in linux. aero is daar een (helaas nogal uitgeklede) kopie van.
apple is niet de enige die na-aap-waardige dingen uitbrengt, neem nou compiz desktop effects in linux
Wel grappig dat je daarmee komt. Compiz is nml het linux antwoord op Apple's "Quartz Extreme", wat vanaf 10.2 (2002) in OS X zit.

[Reactie gewijzigd door edwingr op 6 april 2010 11:43]

Het is stil aan de over kant.
Apple doet het nooit goed, maar als de concurrent bijna alles kopieert is het wel goed.

de iPad wordt misschien onbedoeld de tegenhanger van Chrome OS.
Een online systeem. Cloud computing. Mobile Me bijvoorbeeld.
Zo lanceert OTOY een online render systeem, heb je realtime PS3/XBOX360 graphics op je iPad.

Dus waarom zou de iPad floppen en de Slate het worden? Ik denk eerder andersom.
De HP Slate is al aan het publiek gepresenteerd voordat de iPad het licht zag, lijkt me sterk dat ze de look afgekeken hebben.