Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 109 reacties
Submitter: T-Junkie

Er is meer bekend geworden over de Courier-tablet, een op een boek gelijkend apparaat van Microsoft. Het 'digitale dagboek' met twee touchscreens zou draaien op een Tegra 2-processor van Nvidia in combinatie met Windows CE 6.

De eerste beelden van de Courier doken in september op, waarbij duidelijk werd dat Microsoft een tablet voor ogen heeft met twee touchscreens. Inmiddels heeft Engadget meer informatie over het apparaat gepubliceerd. Zo zal de Courier vooral dienst moeten gaan doen als een 'digitaal dagboek', onder andere voor het maken van aantekeningen. Daarbij zouden de twee touchscreens met een stylus beschreven kunnen worden en er is handschriftherkenning aanwezig.

Microsoft Courier

De Courier kan ook met de vingers aangestuurd worden, terwijl een nog onbekende clouddienst het mogelijk maakt om content met andere te delen. Tevens zou het draagbare apparaat dienst doen als een e-reader. Microsoft zou werken aan de bouw van een achterliggende virtuele boekwinkel.

Video ()

De Courier lijkt verder een zeer handzaam apparaatje te worden met een dikte van minder dan een inch. Microsoft zou voor een Tegra 2-processor van Nvidia hebben gekozen, terwijl Windows CE 6 als besturingssysteem dienst doet. Het apparaatje zou ook voorzien zijn van een webcam en een aansluiting voor een hoofdtelefoon. De Courier zou in het derde of vierde kwartaal op de markt moeten komen voor een nog onbekende prijs.

Video ()
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (109)

Ter informatie, de Courier is een voortvloeisel van de Codex:

MS Research blogpost uit 2008
YouTube video van Codex prototype
YouTube video van InkSeine

Edit:
InkSeine kun je trouwens installeren en proberen. Mijn handschrift is niet al te best (zeker niet met een muis), dus de handschriftherkenning heeft het moeilijk. Het zoeken in allerlei email en documenten werkt best aardig.

[Reactie gewijzigd door RayNbow op 7 maart 2010 19:28]

Leuk idee, maar dat schrijven op het linkerscherm zoals in de eerste video gaat in de praktijk nooit zo goed lukken.
Voor mij als linkshandige is dat toch echt een uitkomst kan ik je zeggen. Normaliter zit ik altijd te ruziën met ringbanden en de binnenwerken van ordners als ik iets op wil schrijven. Met als gevolg dat ik vaak halverwege een pagina begin met schrijven.
Dat kan ik me voorstellen. Maar evengoed het schrijven op het rechterscherm zoals in het filmpje getoond wordt gaat in de praktijk nooit lukken.

Ik heb er dan ook een hard hoofd in dat dit ooit gaat aanslaan bij het grote publiek. Wellicht erg leuk voor ontwerpers als speledingetje maar ik zie hier nog geen student, ambtenaar of kantoor medewerker mee stuntelen.

Dus een leuk idee, maar praktische nut zie ik zo snel nog niet, laat staan dat het makkelijk is in dagelijks gebruik.
Als de interface een handpalm van een hand die aan het schrijven is kan negeren, dan is dit de droommachine voor i.i.g. life science studenten / onderzoekers.

Presentaties, inladen, aantekeningen direct in de powerpoint schrijven.

Studieboeken (vaak al digitaal beschikbaar als bv pdf), direct iets opzoeken en aantekeningen bijmaken.

(Wetenschappelijke) artikelen, direct downloaden vanuit pubmed of WOK, lezen, aantekeningen bij maken. Belangrijke figuren uitknippen en naar je literatuur journal verslepen.

Onderzoek, je aantekeningen direct digitaal, makkelijk een experiment terug te vinden en je supervisor / PI heeft direct toegang tot je aantekeningen als nodig. Je komt er halverwege het experiment achter dat je nog een extra parameter wilt meten, even je webbrowser gebruiken, specificatie van je reagentia gebruiken en door.

Etc. etc. etc.

Uitzichzelf al extreem krachtig en als er de juiste apps voor bijgeschreven worden (en dat haast niet anders, met de huidige trent) is dit een droom machine!
Als de interface een handpalm van een hand die aan het schrijven is kan negeren, dan is dit de droommachine voor i.i.g. life science studenten / onderzoekers.
Die ervaring hebben ze al opgebouwd met Tablet PC versies van XP, Vista en 7.
Idd. Dit apparaat is voor mij iig véél interessanter dan een I-pad. Misschien dat ik iets over het hoofd zie, maar ik zie alleen maar pluspunten. Multitasken, standaard webcam, ondersteuning voor stylo's. En ook gewoon een boek lezen lijkt me vertrouwder dan op een I-pad, met die 2 schermen. En hij is makkelijker mee te nemen omdat je 'm in kunt klappen. Ben wel benieuwd naar de resolutie en de uiteindelijke in- en uitgangen die er op zitten. De Tegra 2 gaat volgens mij prima om met 1080p Video, dus als er een HDMI aansluiting op zit...
Ben benieuwd wat het uiteindelijk zal gaan worden...
Hangt er vanaf hoe groot de bezel is, en misschien kan de software wel heel goed verschil tussen vinger, stylus en handpalm detecteren en input negeren waar nodig.
Ik denk niet dat Microsoft dit halfbakken naar buiten brengt, dus laten we maar afwachten. Ik ben in ieder geval zeer geinteresseerd.
Vanwaar de overtuiging dat Microsoft dit niet halfbakken naar buiten brengt. Ik heb nog maar bar weinig volbakken producten van Microsoft gezien.
Leven is zwaar als linkshandige... ik heb al een alternatieve manier van mijn ringband mappen ordenen gevonden, door de bladen van rechts naar links te schrijven enlezen xD
Een ringband is echt een drama voor een linkshandige.
Die gebruik ik niet.

Ik heb mezelf maar aangewend om een rechtshandg ingesteld muis linkshandig te gebruiken en het numeric keypad maar gewoon te negeren
Ik ben links maar ik kan niet links muizen, gewoon omdat ik nooit de behoefte aan links muizen heb gehad en rechts heb leren muizen.

En wat betreft een ringband, die kun je gewoon omdraaien. Dan zit de ring wel aan de goede kant.
//oftopic
Ik dacht ook jaren wat moet ik met zon numpad de cijfers zitten daarboven toch gewoon ik vond het eigenlijk overbodig maar soms zie ik tegenwoordig toch mensen rammen op dat padje te denken oké voor sommige werkt het wel. Op de basisschool begon ik al rechts omdat anders alles zo uitlekt als het nog niet droog is. Maar dat moet je elke leraar weer uitleggen omdat ze zo weinig verstand in hun kop hebben.

//ontopic
Ziet er goed uit.
offtopic:
Mensen begrijpen maar zelden wat ik bedoel als ik zeg dat linkshandig schrijven in het basisonderwijs nog steeds niet geaccepteerd wordt. Alleen rechtshandig schrijven, eventueel met je linkerhand, wordt goedgekeurd.
Ik ben rechtshandig maar moest enige tijd terug overstappen naar links dat ging verbazend makkelijk.

Waarom halen jullie het papier niet uit de map voordat je begint met schrijven? Rechtshandigen hebben trouwens exact het zelfde probleem met de achterkant van de blaadjes, daarom zijn die nooit beschreven. Probeer de map eens onderste boven te houden, misschien is dat een oplossing?
Was ook het eerste wat ik dacht. Wat me ook opvalt aan de filmpjes is dat het vooral gericht is op ontwerpers/designers. Alleen de ebook en internet functionaliteit lijken zo handig voor de consument.
Het is digitaal/virtueel: dus je kan toch gewoon rechts op het scherm 'schrijven', als het apparaat maar weet dat het links in een invoerveld geplaatst moet worden lijkt dat me geen probleem.
Beetje kortzichtig vind je zelf ook niet? Dat het nu niet werkt betekent uiteraard niet dat het nooit gaat werken.
Dusdanig kortzichtig, want het is dat HIJ denkt dat het niet werkt.

Ik denk dat het zeker wel goed moet werken, zoals het nu al is. Mensen krabbelen al jaren met een stylus op PDA's en smartphones, waarom zou het dan ineens NIET kunnen op een apart met een groter scherm???
'handschriftherkenning' is idd een bekende techniek en kan an sich best werken....
maar zoals het in het filmpje gepresenteerd wordt is het wel heel duidelijk een 'concept' dat gepresenteerd wordt op een zeer 'vereenvoudigde' wijze...
Wardoor het misschien ook veel eenvoudiger lijkt, dan dat het in de reallife uitvoering ook daadwerkelijk kan bieden.

Puur functioneel is het bij handschriftherkenning wél zo dat je een bepaalde minimale herkenningsresolutie hebt waarop handschrift-letters nog steeds herkenbaar zijn en duidelijk onderscheid hebben ... in het filmpje wordt wel héél erg klein geschreven (in die gele 'notities') en omdat ze eigenlijk gewoon een 'handschriftfont' gebruiken in dat filmpje is het ook onduidelijk hoe die techniek omgaat met echt geschreven regelafstand e.d...

Ook héél belangrijk is hoe het OS 'feedback' geeft tussen 'herkende' letters, letters die moeilijker te herkennen zijn en meer 'geschat' worden en de mogelijkheid voor gebruikers te corrigeren...
Dat alles ontbreekt volledig in dat filmpje en dat maakt het wel heel duidelijk een vroege concept die meer op fantasie gebaseerd is en bv nog weinig 'realiteits-zin' bevat..
In de realiteit zullen de ontwikkelaars imho die handschriftherkenning waarschijnlijk wel anders moeten uitvoeren, meer gedwongen in een bepaald 'stramien' die een bepaalde minimum lettergrootte afdwingt en een duidelijk 'basis-lijn waarop geschreven zou moeten worden, ipv het 'vrij' schrijven in de ruimte.

Ook die navigatie via geschreven text ziet er wel héél simpel uit .... kennelijk kan men daarin zonder enige 'tusenstap' op basis van die geschreven letters direkt springen naar één 'slide' ....
terwijl nergens duidelijk is hoe men dan reageert op meerdere 'hits', of slecht herkende letters (dat kan altijd voorkomen.)


Dat zijn dingen die in dat 'concept-filmpje geheel niet uitgewerkt zijn, of iets té makkelijk gepresenteerd worden

[Reactie gewijzigd door RM-rf op 8 maart 2010 09:28]

Ik kan me voorstellen dat het een capacitieve display is voor vingertouch met een Wacom onderlaag voor de pen (met daardoor fatsoenlijke pressure sensitivity en meerdere knoppen op de pen, wat een must is voor grafisch werk). Logisch lijkt mij dan dat het capacitieve deel wordt uitgeschakeld als de pen het scherm raakt. Daardoor voorkom je dat je hand je touch input stoort wanneer je schrijft/tekent.

[Reactie gewijzigd door mark_vb op 6 maart 2010 22:21]

Persoonlijk zit ik niet te wachten op een dual-screen tablet... De iPad (en concurerende tablets) spreken mij persoonlijk meer aan. Het lijkt mij onhandig om dit ding goed vast te houden, er een boek op te lezen, films om te kijken... maar voor een digitale agenda is ie wel weer leuker ivm de compactere vorm/dichtklap mogelijkheid...
Dit mikt ook op een andere markt, minder consument gericht (entertainment). En meer op productiviteit, waar hij beter voor is met multitasken op 2 schermen.
Je zou natuurlijk ook gewoon 1 scherm in 2en kunnen delen, ipv 2 schermen hiervoor te gebruiken. Dus dat multitask argument zie ik niet zo.
Succes met werken op 5 inch paginas ;)
Als jij gelijk zou hebben, waren dingen als een PDA nooit aangeslagen....
Nou als het meer op de zakelijke markt gericht is gaat dit weer zo hard floppen. Ik kan me echt niet voorstellen dat MS nog steeds niet heeft geleerd dat in het vorige decennium de zakelijke en de consumenten markt zich zijn gaan overlappen.

Beetje idioot om voor het werk een courier te gebruiken en thuis een iPad. Als de courier wil slagen zal ze overal zijn nut moeten bewijzen en niet enkel in de zakelijke markt.
Persoonlijk zit ik niet te wachten op een dual-screen tablet... De iPad (en concurerende tablets) spreken mij persoonlijk meer aan. Het lijkt mij onhandig om dit ding goed vast te houden, er een boek op te lezen, films om te kijken... maar voor een digitale agenda is ie wel weer leuker ivm de compactere vorm/dichtklap mogelijkheid...
Het dual screen tablet heeft wel het grote voordeel dat 'ie tijdens transport dichtgeklapt kan worden. Ik denk dat het aantal gebroken schermen van de iPad door transport aanzienlijk gaat worden...
Eeen groot voordeel ook dat bij het dichtklappen de Courier direct in hibernate kan gaan zoals een laptop. Een Ipad moet je eerst uitzettten en in een hoesje proppen.

Courier heeft ook meer het formaat van ene pocketboek en past in vrijwel elk handtas. Ipad is toch een flink stuk groter.
Helemaal mee eens, maar de Courier is wel dikker, al is ie kleiner.. ;)
Wie weet is het wel mogelijk om het 'dubbel' te klappen waardoor je niet met dat probleem zit.
Dit vind ik nou toch heel wat innovatiever dan de iPad. Ook nog mooie specs met zo'n tegra2 chipset. Ik ben wel geïnteresseerd in dit product.
het is inderdaad een mooi concept en een mooi apparaat, maar ik denk persoonlijk dat zo'n dubbele tablet onhandiger werken wordt dan een enkel scherm (hoe onhandig is het niet om een boek open te houden met 1 hand?). Maar als het gewicht meevalt en de scharnieren stijf genoeg zijn zal dat wel meevallen.
Als 't scharnier 'vastklikt' als hij 180 graden openstaat, hoeft dat geen probleem te zijn.
Het idee is zeker goed, de vraag is alleen hoe het uitgewerkt wordt. De 2 filmpjes in het artikel gaan over een bepaald senario, maar als ik dit apparaat gebruik wil ik ook iets anders kunnen doen dan wat er in het filmpje gedaan wordt. Is dit ook mogelijk? Hoe veelzijdig is het apparaat? In het filpje ziet het er allemaal leuk uit, maar die lopen een bepaalt traject door dat misschien het enige is dat zo ver uitgewerkt is. Staat tegenover dat het er daardoor wel heel gelikt uit ziet. Klik, klik en klaar.

De iPad is anders en ik weet alleen dat ie iPhone apps kan draaien op een groter scherm, maar hierdoor heb je wel gelijk een heleboel apps tot je beschikking.
Het Concept, geweldig! Als deze even duur was als de iPad, en het er zo uitzag, ook qua GUI, dan hoefde ik niet te twijferelen, maar ik denk dat het eindproduct, er heeeeeeeel anders uit zal zien. Zowel qua werking, als buitenkant.
Tja maar de iPad is wel een bestaand product. Deze courier zal waarschijnlijk nog de helft van zijn functies hebben als je ziet hoe kwistig ze nu al met multitouch omgaan.
Dit apparaat heeft in tegenstelling tot de iPad een doel voor ogen. Ik zie mezelf dat ding al mee naar school nemen in plaats van al die boeken en schriften. Dat zie ik mezelf niet doen bij de iPad omdat je daarop ten eerste niet met een pen op kan schrijven en ten tweede multitasking ontbreekt.
Mee eens, maar dan moet wel het handschriftherkkening goed / redelijk werken. Ook hoop ik dat 'multitasking' goed is.
Nu maar hopen dat Microsoft niet alles overdrijft, sowieso eerst uitproberen bij de Media Markt o.i.d.

[zeikmodus]
[q]
De Courier kan ook met de vingers aangestuurd worden, terwijl een nog onbekende clouddienst het mogelijk maakt om content met andereN te delen.
[/q]
[/zeikmodus]


Lijkt mij praktischer dan de iPad, maar toch meer een hebbedingetje dan iets wat ik mezelf echt zie gebruiken. Handschriftherkenning en boekvorm is allemaal leuk en aardig, maar als ik (het eerste nut wat ik zo 1,2,3 kan bedenken) dat ding meeneem naar college, waar ik niet veel ruimte heb, beland ik denk ik met mijn schrijfhand op het rechterscherm, waardoor ik ongewild allemaal dingen selecteer. Sowieso zijn schriften goedkoper.

Mooi ding, echter, zie het mezelf nog wel kopen, gadgetfreak die ik me er ben.


EDIT: Wow, misschien hadden jullie die foto van engadget erbij moeten stoppen/directer naar verwijzen. Dat ding is best klein! Héél erg handzaam, zo te zien!

[Reactie gewijzigd door Heuvelgek op 6 maart 2010 15:20]

Volgens mij kan je nog wel eens gelijk hebben met het selecteren van dingen als je met de rechterkant van je hand op het tablet plaatst en je met duim en wijsvinger schrijft. Ik hoop dat de firmware de groter van het object kan bereken als deze groter is dan een gemiddelde wijsvinger en deze dan uitsluit van input.
Ik was erg onder de indruk van de eerste video die ik zag over de courier en vraag me nog steeds af wanneer deze uit gaat komen. Ik zie grote kansen voor de iPad, maar dit concept heeft toch ook een aantal punten waarop de iPad niet mee kan komen.
Ik denk alleen dat er voor beide een markt zal blijken te bestaan. Voor scholieren/studenten lijkt mij dit concept handiger. Voor thuis gebruik en fun zou ik eerder voor de iPad kiezen.
Ipad is dan ook != de Courier. De courier lijkt veel meer als workhorse cq laptop vervanger gemaakt. Conceptueel is het zeker heel mooi, of het ook werkt is natuurlijk de grote vraag. Als het ook voor 500 dollar in de winkel komt ga ik nog eens goed nadenken, zo niet dan heb ik meer redenen de iPad te kiezen, omdat ik een simpel ding voor op de bank wil welke mijn iPhone functionaliteit uitbreidt met dito support. Apps zijn de sleutel voor deze apparaten.
In beide filmpjes wordt er overigens nogal losjes omgegaan met intellectueel eigendom. In het eerste filmpje wordt zelfs zonder een moment van twijfeling een sigarettenmerk gestolen als concept voor de klant. Over het bij elkaar graaien van foto's maar niet te spreken. De NVJ adviseert z'n leden een 'prijs' per foto van € 750 en als een foto zonder toestemming vooraf gebruikt is, een 'boete' van driemaal de normale prijs. Met 4 foto's zit mevrouw dus al tegen een dikke 8000 euro kosten aan te kijken.

Is dat de manier waarop Microsoft voorstelt dat we omgaan met andermans werk?
Dit slaat kant noch wal. Zolang je er niets van publiceert is er niets aan de hand. Het is niet verboden om foto's op te slaan en te gebruiken voor creatief inzicht/brainstormen. Anders zou je per definitie meteen strafbaar zijn als je internet surft aangezien het allemaal in je browsercache komt te staan.

Mevrouw kost het dus niets en Microsoft laat zien hoe de creatieve industrie zijn huidige workflow kan verbeteren.
De dame in kwestie deed maar iets fout op het moment dat ze haar journal heeft gepublished en op het internet heeft gezet.
Ik vind hem echt geniaal. Als die uit komt en het loopt inderdaad zo soepel als wat in de filmpjes word gesuggereerd dan ga ik er zeker een halen. Goed bezig daar in Redmond. De Phone 7 lijkt mij ook echt goed te worden. Als ze zelf ook nog een telefoon uitbrengen wat qua design op de Courier lijkt gaat die er ook nog komen.
Die soepelheid doet mij ook kwijlen. Ben ook erg benieuwd of dat in de uiteindelijke hardware ook zo lekker werkt - dan ben ik verkocht!
Mee eens, als ie kan, wat ze hier laten zien, is het een echte 'must have gadget', en in mijn optiek beter toepasbaar als de Apple iPad! Wat een ongelooflijke mooie techniek!
Waanzinnig mooi ding. Als het écht zo mooi gaat werken als in die filmpjes. Dit is de digitale versie van de good old filofax... :)

Weet iemand trouwens wat voor touchscreen er door de NOS gebruikt werd op de verkiezingsavond? Was dat een opgehangen versie van de Surface? O-)
Volgens mij was het een elektronisch schoolbord. Zo een waar een gemiddelde lagere school er minstens één van heeft tegenwoordig. Een gelikte presentatie met mooie grafiekjes doet de rest.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True