Hoofdcategorieën
Device Settings

Snelheid Belgisch internetknooppunt vervijfvoudigt volgend jaar

Door Olaf van Miltenburg, donderdag 17 december 2009 19:18
Submitter: ieperlingetje, views: 18.143

De Belgian National Internet eXchange heeft nieuwe switches aangeschaft. Het Belgische internetknooppunt zal hiermee zijn doorvoercapaciteit vanaf april 2010 verviervoudigen, terwijl de snelheid vijf keer zo hoog moet komen te liggen.

BNIXBij het BNIX zijn 44 klanten aangesloten, waaronder alle internetproviders van België, maar ook onder meer de VRT en Dexia. De klanten zullen in maart op de nieuwe apparatuur van het internetknooppunt aangesloten worden, nadat de switches, in januari en februari, getest zijn.

De twee switches van de Amerikaanse fabrikant Force10 komen in het Level3-datacenter in Evere en in dat van Interxion in Zaventem te staan. De capaciteit van de switches is 3,5 terabit per seconde en dat is bijna vijf keer zoveel als die van de huidige modellen. Verder verbruiken de toestellen 45 procent minder stroom en hebben ze 53 procent minder koeling nodig.

"Als een switch een vrachtvliegtuig zou zijn, dan zouden de nieuwe viermaal zoveel cargo vervoeren, vijf keer sneller vliegen en de helft energiezuiniger zijn dan de huidige vliegtuigen", luidt het in de woorden van Pierre Bruyère, directeur van Belnet, dat verantwoordelijk is voor het Belgische internetknooppunt. Belnet zegt met de nieuwe apparatuur in te spelen op de toename van het internetgebruik in België en te anticiperen op een verdubbeling van het aantal klanten binnen drie jaar.

Volgende 20:01 Intel introduceert tijdens CES nieuwe Core-processors
Vorige 18:31 Kopieerbeveiliging zorgt voor problemen bij Duitse Avatar-voorpremière
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Maar dan ben je toch nog sneller door je bandbreedte heen?

Ja dat klopt.
Maar doordat de capaciteit van de switch zover omhoog gaat kunnen op termijn de tarieven omlaag.

Stel dat ze dat zouden willen

je betaald doorgaans flat fee voor zo'n aansluiting :)

Niet de tarieven omlaag, wat zou kunnen is de datalimieten opkrikken. Ik hoop voor de Belgen dat laatste ook zal gebeuren.

Alleen als de providers de snelheden die de consumenten krijgen verhogen ;)

Er is bandbreedte genoeg hoor, het datalimiet is het probleem bij onze zuiderburen.

Bandbreedte voor particulieren is ook maar vrij zielig hoor. Kabel zit met 20mbit en bij de koper is het meestal nog de oude adsl en sommigen hebben vdsl (maar dan nog altijd maar heel enkele met 20mbit op vdsl en meestal mensen met 8mbit of minder).
Dat zijn dan de maxima. Als ik de Nederlandse markt volg, gaan de versnellingen hier minsters 4keer trager.

De datalimiet is alleen een probleem als je zo stom bent om ervoor te kiezen.

Ja, er zijn providers waarbij je niet aan een limiet vastzit en waarvoor de prijs redelijk meevalt, zeker in vergelijking met de grote providers. Alleen blijft iedereen blijkbaar liever klagen in plaats van over te stappen.

OF woont niet iedereen in een grote stad waar die providers hun diensten aanbieden?
Waar ik woon is het kiezen voor "the lesser of two evils", een goede keus bestaat hier gewoon niet.

Ik woon in een landelijk gebied, zo'n 7 kilometer van de centrale.

Ik heb nu een verbinding van 2mbit, en had vroeger met telenet 20mbit. De reden van mijn "downgrade" ? Geen smallband meer !

Ja, maar ik woon in een landelijk gebied, waar bijvoorbeeld dommel niet kan leveren... Telenet is mijn enige optie

En ik zit vast op 1mbit omdat de scarlet centrale te ver van mijn deur is verwijderd en ze mogen van belgacom niet in de lokale verdeelkasten (hoewel scarlet is overgenomen door belgacom)! Mijn enige alternatief is telenet of belgacom, ik zal dan wel een hogere snelheid hebben maar prijs omhoog + datalimiet!

OF woont niet iedereen in een grote stad waar die providers hun diensten aanbieden?
Als beide providers er hun diensten aanbieden heb je dus kabel EN adsl en kan je kiezen voor een goedkope adsl-provider.

Als je enkel kabel hebt, heb je idd weinig mogelijkheden.

MatthiasDS, in mijn gezin zit een voetbalfanaat, BGC TV is dus een verplichting (exclusiviteitscontract). Dit is in veel gezinnen het geval.

Wil je dan een andere provider voor internet gebruiken moet je, jawel, een 2e telefoonlijn afhuren! De prijs van de alternatieve provider kan dus concurrerend zijn, maar daar komt nog eens +- 10 euro bij voor de lijn. Neem daarbij de prijs voor BGC TV (alleenstaand abonnement) en je zal zien dat de prijs 20-30 euro hoger ligt dan de paketten die BGC aanbiedt.

Dus wij waren niet zo stom om voor BGC te kiezen, maar mijn gezin (en ik geef ze trouwens gelijk) vondt dat de meerwaarde van de hogere limieten niet opwoog tegenover het immense prijsverschil (voor 30 euro kan je reeds zo'n all in one packages vinden in NL, dat is wat we meer betalen voor een alternatieve provider + BGC TV)

En ze zullen je er wel dubbel voor aanrekenen ook hoor, onze providers kennende.

Wel, ben ik het niet mee eens. Je surft sneller, maar ben je daarom sneller door je bandbreedte heen? Enkel als je graag veel downloadt wel, maar als je daarom niet meer data nodig hebt, ben je gewoon sneller klaar met downloaden en heb je meer tijd om iets met die data (of je vrije tijd, naast je pc) te doen. Als je geen verzamelaar van bits 'n' bytes, is dat toch zaalig :) ?

Wel, ben ik het niet mee eens. Je surft sneller, maar ben je daarom sneller door je bandbreedte heen? Enkel als je graag veel downloadt wel, [...]
Je maakt een foutje. Snelheid en bandbreedte gaan in principe gelijk op / zijn hetzelfde.
Wat jij bedoelt is denk ik dat je door hogere snelheid eerder je datalimiet hebt gehaald.

Nee, feelh bedoelt juist te zeggen dat je nu gewoon hetzelfde kunt blijven doen als eerst, maar dan sneller.

Stel dat je vroeger iedere week een filmpje downloadde, en je blijft dat onveranderd doen met een hogere downloadsnelheid. In dat geval heb je de de film eerder compleet binnen, maar je gaat dus niet sneller door je downloadlimiet heen.

't Kunstje is alleen dat de meeste mensen dan misschien eerder 2 films gaan downloaden met hetzelfde gemak...


De ISP's hebben hier geen gevolg van, mss wat korting op lange termijn, maar dat is dan ook alles. En voor de consument zal het gevolg van dit nul komma nul zijn.

Waarom ze in belgie nog steeds een limiet hebben is wel lame. dan kun je toch helemaal niet fatsoendelijk internetten als je en paar blu ray filmkes download.

En juist daarom komt er een downloadverbod in Europa.... (niet dat het zal helpen)

Dat is dan ook helemaal niet legaal in België.
Je kan zeggen wat je wil, maar door normaal gebruik gaan wij hier zelden tegen onze limiet van 45 GB aan.

dan heb je geen kinderen die youtuben,skypen of online gamen..

een PS3 game demo is al een paar gig

Ik gebruik Steam voor games. Is wel DRM, maar alles beter dan schijfjes wisselen. Maar als je een game aanschaft, mag je wel eerst een paar GB downloaden. En in België zul je die paar GB net zo goed moeten downloaden.

Volgens mij zijn de providers daar gewoon veel te conservatief, net als bijvoorbeeld de mobiele providers hier in NL.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op donderdag 17 december 2009 22:57]


Blu-rayfilms mag je hier natuurlijk sowieso niet downloaden tenzij het langs een legale betaalde dienst is.
Maar zelfs dan zijn limieten gewoon elke maand opnieuw vreselijk frustrerend. Moest er geen handige glitch zijn zou ik zelfs met m'n gebruik van Steam al elke maand niet genoeg hebben. En dan zijn er nog zoveel andere diensten waar ik veel limiet voor opgebruik.

Die internetknooppunten hebben echt helemaal niets te maken met de datalimieten en dergelijke. Internetknooppunten zijn er voor providers om verkeer uit te wisselen, die datalimieten waren er vroeger vanwege de kosten voor internetverkeer en belasting op het netwerk van de provider zelf. Vanwege het oligopolie van de telecomproviders aldaar zijn ze er in België helaas nog steeds.

Ik zie dat de stats van dit knooppunt aangeven dat ze vandaag een top van 20Gbit/s (gemiddeld over een onbekende tijdspanne) hebben gehaald. Een piekdoorvoer van 60Gbit/s lijkt me dan een redelijke aanname. Is dan 3.5Tbit/s redundant niet een beetje overkill?

edit: typo

[Reactie gewijzigd door ktf op donderdag 17 december 2009 19:32]


3.5Tbps zorgt er wel voor dat 20Gbps snel verwerkt is. Als het een 20Gbps router zou zijn, zou daar een volle seconde voor nodig zijn. In het ideale geval betekent dit dat het in de nieuwe situatie nog maar 3500 / 20 = (1 / 175)e seconde duurt. Dit is niet realistisch want dit soort apparaten hebben line cards met elk hun eigen maximale doorvoersnelheid, en het totaal van alle linecards is 3.5Tbps.

Verder zullen ze in Belgie ook intern verkeer hebben, ik gok dat die 20Gbps extern internet verkeer was? Ik weet het niet zeker of dit kan, maar misschien zijn er ook nog dedicated lines richting andere landen en dan worden die waarschijnlijk niet meegeteld.

[Reactie gewijzigd door webfreakz.nl op donderdag 17 december 2009 21:01]


De 3.5Tbps is hoeveel er tegelijk per seconde kan doorgestuurd worden.

Of het nu 20 of 500 Gb is, het wordt even snel verstuurd volgens mij, alleen als je over de 3.5Tbps die beschikbaar is zou gaan gaat het volgens mij vertragen.

But don't shoot me if I'm wrong :P

[Reactie gewijzigd door Ali3nSt0rmz op donderdag 17 december 2009 22:13]


Ik ga je niet schieten, maar je hebt voor een deel gelijk. Minder downloaden is *altijd* sneller. Je lijkt te denken dat zo'n lijn altijd 3,5Tb of een gedeelte daarvan, elke seconde over de lijn gooit. Gelukkig is dat niet waar. Hij zendt pakketjes van een bepaalde grootte met een bepaalde snelheid uit, waardoor men aan die snelheid kan komen. Je kunt ook minder pakketjes uitsturen, maar die zijn dan ook eerder klaar.

Het is dus niet een "vrachtwagen versus achterbak van een lada"-vergelijking, maar meer een lada versus een ferrari. Ze vervoeren allebei evenveel tegelijk, alleen de snelste levert ieder pakketje eerder af en kan eerder een nieuwe meepakken.

Kortom, 20Gb is precies 25x zo snel binnen als 500Gb ;)

Het is dus niet een "vrachtwagen versus achterbak van een lada"-vergelijking, maar meer een lada versus een ferrari. Ze vervoeren allebei evenveel tegelijk, alleen de snelste levert ieder pakketje eerder af en kan eerder een nieuwe meepakken.
Ho ho, volgens mij haal je snelheid (bit/seconde) en snelheid (meter/seconde) door elkaar.
Jouw Ferrari en Lada rijden met dezelfde snelheid, want er is dezelfde snelheidslimiet op de weg :P (de data plant zich even snel voort over de lijn), de snelheid in meter/seconde is gewoon gelijk.
De snelheid in bit/seconde is echter niet gelijk. Om jouw vergelijking aan te houden, de kofferbak van de Ferrari is heel snel vol te laden en zodra er eentje weg is gereden kun je heel snel de volgende volladen en op weg sturen, terwijl je (per seconde) veel minder Lada's kunt volladen en op pad sturen.

want er is dezelfde snelheidslimiet op de weg
Bij de consumenten ja, maar niet bij een internet exchange ;)

Als ze daar een router hebben die 20Gbps kan verstoken, dan verstookt ie ALTIJD 20 gigabits per 1 seconde. Dus 10Gb doet ie een halve seconde over. Om maar wat te noemen.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op maandag 21 december 2009 20:20]


Nu nog een Europese voeding in het ding proppen aangezien ze in Amerika op 110V werken... ;)

Deze apparaten zijn echt geen massaproducten (in de orde zoals desktops ofzo), dus ik neem aan dat ze wat dat betreft nog wel aangepast worden aan de eisen van de klant.

Force10's worden ook al even gebruikt bij True, ik gok dus dat ze wel de juiste aansluitingen erbij krijgen ;) Al vraag ik me af of het wel 230 apparaten zijn, kan best zo zijn dat ze krachtstroom nodig hebben :)

Zoals normaal 48V DC waarschijnlijk.

Ik betwijfel ten zeerste of deze dingen met 110V te krijgen zijn. De opties zijn waarschijnlijk 48VDC en 240VAC. In veel Amerikaanse DC's is 240VAC namelijk gewoon te krijgen of zelfs standaard.

Even opgezocht: in 't artikel noch in de bron staat welke switches er precies aangeschaft zijn, maar volgens de specs is 't een ExaScale E1200. Die is idd verkrijgbaar in DC en AC versies voor 48V respectievelijk 240V. (Om precies te zijn, -40 tot -66VDC of 200-240VAC).

[Reactie gewijzigd door CyBeR op donderdag 17 december 2009 22:02]


Ze moeten in België echt een keer nodig van die middeleeuwse datalimieten af. Dat slaat toch nergens op; en dan ook nog hoofdprijzen voor de bestaande abonnementen vragen.

Ik zie het verband met het artikel niet? De limieten zijn volgens de ISP's een gevolg van de infrastructuur van ISP's zelf, dus hun netwerken doorheen het land. En dus niet hun aansluiting met een internet exchange...

het verband is dat het heel weinig zin heeft om supersnel te kunnen downloaden als je na 10 minuten door je limiet heen bent.

Voor dit soort systemen gelden geen limieten, een poort op een IX is flat-fee.

Ze moeten in België echt een keer nodig van die middeleeuwse datalimieten af. Dat slaat toch nergens op; en dan ook nog hoofdprijzen voor de bestaande abonnementen vragen.
Zoals ik al in een eerdere reply zeg: er zijn meer mogelijkheden dan alleen de twee grote providers. Daarbij betaal je een redelijke prijs voor een veel grotere limiet, of gewoon geen limiet.

Er zijn GENOEG alternatieven ZONDER datalimiet, dus dit hoeft niet telkens aangekaart te worden. Dat er wel nog een limiet is bij de 2 grootste, hebben de mensen aan zichzelf te wijten.
Moesten ze massaal overschakelen op de alternatieven, dan zou belgacom & teleslet wel nadenken over het afschaffen, want dan kunnen ze niet anders.

Nee hoor. Dan zouden ze die gewoon overkopen, zoals Belgacom met Scarlet heeft gedaan toen Scarlet te serieus begon te concurreren.

Inderdaad spijtig dat de grote internet providers zo een strakke limiet hanteren. Maar net zoals bij de GSM abonnementen zijn er alternatieven. Voor internet heb ik nu FUP aan 20 euro bij scarlet en voor mobiel mobilevikings. Maar Belgen zijn nogal standvastig...

Scarlet/Belgacom heeft zijn FUP abos geschrapt voor nieuwe klanten .. Nu is het enkel nog dommel!

Dommel heeft geen FUP, echt zonder limiet op sommige abo's !

Scarlet/Belgacom heeft zijn FUP abos geschrapt voor nieuwe klanten ..
Klopt niet. Ze adverteren er zelfs mee op de main page: "met onbeperkt volume!" valt er te lezen.

Als je verder klikt, door het sterretje bijvoorbeeld, dan kom je erachter dat de FUP 30GB inhoudt. Het spreekt vanzelf dat dit natuurlijk onrealistisch weinig is, voor een abonnement van 20 euro/maand. Ze zullen wel gaan zeuren als je boven een gigje of 40-50 uitkomt. Bah, wat kan ik toch moe worden van dat ouderwetse gezemel over die datalimieten. De overheid zou dringend moeten ingrijpen. Zeer eenvoudig volgens mij, ze zijn nochtans eigenaar van Belgacom. Dan hoeven ze weinig te investeren om even lekker de markt open te breken en de economie een enorme boost te geven.
BV:
- Meer verkoop van online games incl. Steam downloads.
- Online videotheken kunnen eindelijk komen
- Thuiswerken wordt makkelijker, zonder zorgen over die irritante datalimiet, terwijl je klantenbestanden via je VPN met het bedrijfsnetwerk uitwisselt (met uiteraard een fatsoenlijke grootte).
EDIT: komop zeg, welke europeaan noemt 12/1 mbit internet nog "supersnel" met een 30 gig limiet?

[Reactie gewijzigd door fonsoy op donderdag 17 december 2009 22:34]


Als je verder klikt, door het sterretje bijvoorbeeld, dan kom je erachter dat de FUP 30GB inhoudt.
Dan denk ik dat je fout leest. De vermeldingen van 30GB die ik zie slaan op "Scarlet One" en "Scarlet Internet & Telefonie". Dus niet op Scarlet Internet, deze valt onder FUP waarbij geen getal vernoemd wordt.

Dat Scarlet zijn FUP abo's geschrapt heeft klopt dus niet.
Ze zullen wel gaan zeuren als je boven een gigje of 40-50 uitkomt.
Uit ervaring weet ik dat ze dat niet doen.
komop zeg, welke europeaan noemt 12/1 mbit internet nog "supersnel"
Ik denk dat je nog zou verschieten eerlijk gezegd. Voor West-Europa is dat niet bepaald fantastisch, maar er is meer dan alleen West-Europa. 12Mbit is overigens niet supersnel, maar wel snel genoeg om geen ongemakken te ondervinden.

Denk je nou echt serieus dat telenet en belgacom op online videotheken zitten te wachten die ze niet zelf beheren?

Volgens mij is de hoofdreden voor de datalimieten dat ze hun interactive digitale tv aanbod willen blijven pushen. Hun redenatie: wil je video on demand: prima, maar alleen via digitale tv.

Leuk dat het in België nu sneller wordt, maar hoe staat dit in vergelijking met andere internet knooppunten in Europa?

Ze gaan wel een flink stuk naar boven, en komen zo onderaan of net buiten de Top-10 te staan, zie dit lijstje.

Uiteraard komen ze niet eens in de buurt van de Nederlandse AMS-IX, want die blijft na de verhoging van BNIX nog altijd ruim 7x zo groot.

Volgens dit artkel krijgt AMS-IX zo'n 1 terabit per seconde te verwerken, dit was toch de verwachting voor in 2008.

[Reactie gewijzigd door filenox op donderdag 17 december 2009 19:59]


Dat is de te verwachten hoeveelheid traffic volgend jaar. Op dit moment port 't een beetje tegen de 800gbit/sec aan. De daadwerkelijke maximale doorvoercapaciteit van AMS-IX is echter veel, veel groter dan dat.

Kunnen we AUB niet altijd over die downloadlimieten beginnen bij elk artikel over internet in België? Dit heeft er bovendiens niets mee te maken: het is gewoon BNIX, het Belgische equivalent van AMS-IX, die zijn knooppunt upgradet.

[Reactie gewijzigd door YellowOnline op donderdag 17 december 2009 19:51]


Volledig mee akkoord Yellowline.
Dit komt ook mijn oren uit. T
elkens als er een artikel is over internet in Belgie, beginnen altijd dezelfde mensen te zeiken over downloadlimieten...en altijd hetzelfde gezeik dan nog.

leuk verzonnen met dat vliegtuig alleen beetje ondoordacht
4 x zoveel vervoeren + 5 x sneller vliegen + 20 x zoveel vervoeren in zelfde tijd. :P

hij vergat de weercondities :S en wat als de piloot ziek wordt? HELP

[Reactie gewijzigd door shooze op donderdag 17 december 2009 20:07]


Dat viel mij ook op. De beste man is directeur maar weet geen correcte analogie te bedenken voor zijn core business. Wat hij had moeten zeggen is: "ons nieuwe vrachtvliegtuig heeft een iets kleiner laadvermogen dan het oude model, maar doordat het 5x sneller vliegt kunnen we er toch 4x zoveel lading mee vervoeren in hetzelfde tijdsbestek.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 20:01 Intel introduceert tijdens CES nieuwe Core-processors
Vorige 18:31 Kopieerbeveiliging zorgt voor problemen bij Duitse Avatar-voorpremière
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011