Hoofdcategorieën
Device Settings

Bing integreert zoekresultaten van Wolfram Alpha

Door Dimitri Reijerman, donderdag 12 november 2009 16:16, views: 10.163

Microsofts zoekmachine Bing gaat data gebruiken van de kennismachine Wolfram Alpha. Het gaat daarbij vooralsnog om een beperkte hoeveelheid informatie, zoals het tonen van voedingswaarden en het uitvoeren van wiskundige berekeningen.

De nieuwe toevoegingen aan Microsofts zoekmachine worden beschreven op de Bing Community-weblog van Microsoft. Uit de kennismachine Wolfram Alpha worden voorlopig slechts enkele numerieke resultaten geplukt, bijvoorbeeld wanneer een bezoeker informatie wil hebben over de voedingswaarde van bepaalde producten. Ook kunnen via een zoekopdracht wiskundige berekeningen worden uitgevoerd en grafieken worden getekend.

Naast de data die uit Wolfram Alpha geplukt wordt, wil Microsoft ook informatie op lokaal niveau in de zoekresultaten gaan tonen, zoals weerberichten en informatie over evenementen. Ook zal het zoekgedeelte voor webshops onder handen worden genomen, moet Bing Travel betere adviezen geven en krijgt de preview-functie een update. Microsoft heeft alle vernieuwingen die het in Bing wil doorvoeren samengevat in een Silverlight-animatie. De veranderingen in Bing zullen de komende week worden doorgevoerd.

Bing met Wolfram Alpha-data

Volgende 16:42 Eerste AMD Fusion-quadcore bevat igp met 480 streamprocessors
Vorige 15:41 Specificaties en releasedatum van HD 5970 lekken uit
Advertentie

Reacties

«  1  2  »


Hoe zo dat dan? installeer gewoon de silverlight plugin als je die nodig hebt. Dat moet je met de flashplugin ook doen immers.

Er is een flash plugin voor elke browser. Ik zit op Google Chrome en vergeet maar dat ik een silverlight kan installeren

Helaas niet voor elk OS ben ik bang.

Maar idd, de meeste mensen zullen hier prima mee af kunnen.

Uhh.. ook raar, heb al Silverlight in Google Chrome sinds 1.0!

Silverlight werkt hier probleemloos met Chrome 3.0 onder Windows 7.

Ik heb horen zeggen dat Silverlight wél multi-OS is/wordt. Dat
geld helaas niet voor Adobe Flits ;(

Chrome is naar mijn idee toch nog niet zo geweldig plugin-ondersteund.

Silverlight doet het prima op de Mac. Sterker nog ik vind streaming via Silverlight een stuk lekkerder werken dan Flash streaming op de Mac.


Daarom is er Moonlight :) Alhoewel ik moet bekennen dat ik er zelf nog nooit meer in aanraking ben gekomen :P
http://www.mono-project.com/Moonlight

Ik ben er helaas wel mee in aanraking gekomen, en heb het ondertussen nergens meer geïnstalleerd staan. Ze lopen standaard 2 versies achter, zodat er geen enkele app in werkt, en versie 2.0, die nog niet officieel uit is, is dusdanig traag dat je waarschijnlijk een hogere framerate krijgt als je zware games op een onboard intel videokaartje gaat spelen... Ook kan ik me herineren dat het instabiel is en m'n firefox crasht.
Moonlight is niet bruikbaar, en daarmee is Silverlight dus niet cross-platform meer. Niet dat het mij wat kan boeien, het wordt toch alleen maar gebruikt voor techdemo's en MS-gesponsorde sites (zoals onze publieke omroep, wat een grote MS fanboy toko is :r). Bing kan me sowieso niet interesseren, dus hun filmpje ook niet.

Ja maar er zit wel een klein maartje aan dat multi-os het is alleen voor windows en mac osx. Ok er is ook moonlight maar elke keer als er een moonlight versie word uitgebracht gaat silverlight ook weer een versie omhoog zodat het weer niet meer werkt.

[Reactie gewijzigd door kiersie op donderdag 12 november 2009 23:33]


Ik heb horen zeggen dat Silverlight wél multi-OS is/wordt. Dat
geld helaas niet voor Adobe Flits ;(
En waarom geld dat niet voor Flash? Flash ondersteund momenteel meer platformen dan Silverlight...

Chrome 4.0.237.0 (dev. builds) met Windows 7

No problemo, het werkt gewoon

Er is anders schandelijk genoeg geen Flash Plugin voor Internet Explorer 64-bit.

Agreed, Silverlight FTW!


Technisch gezien is Silverlight anders veel beter. Enige nadeel is dat het nog niet zo oud is als Flash waardoor het nog minder draagvlak heeft. En natuurlijk dat het volledig in handen is van Ms maar ze doen het in ieder geval beter dan Adobe.

Liever iets van een Adobe, die het niet kan interesseren wat jij voor OS op jouw machine hebt draaien.
Alle webshit van een partijdig bedrijf die eigenlijk wil dat jij alleen hun eigen OS gebruikt zal bij mij nooit draagvlak krijgen, ook al kan het technisch nog zo veel beter zijn. MS dient alleen hun eigen belang, niet die van Linux of Mac gebruikers, en de vraag is niet zozeer *of* ze het gaan misbruiken, maar *wanneer*. Enige reden dat er een officiële Mac versie is, is om meer draagvlak te creëren totdat het groot genoeg is. Iedereen zou het links laten liggen als het niet op Mac zou werken, gezien macs toch een aardig marktaandeel hebben tegenwoordig.

"installeer gewoon"... Dat is toch niet vanzelfsprekend?

Ik vind dat de huidige technologie achter MS Silverlight te vergelijken is met Flash of misschien een andere toepassing die al voor veel computers geinstalleerd staat.

Waarom moet er voor iedere toepassing met dezelfde doeleinden een nieuwe 'standaard' ontwikkelt worden? Als ze nou gebruik maken van zoveel mogelijk dezelfde techniek, dan zal er ook veel meer ontwikkeld worden.

Omdat bijvoorbeeld de huidige standaard niet voldoet? In flash programmeren is bijvoorbeeld een ramp. De nieuwe silverlight plugin integreerd perfect met het .NET framework, waardoor je volwaardig object georienteerd kan programmeren.

Hoezo is in flash programmeren een ramp?

Actionscript en met name 3 is gewoon een volwassen programmeertaal waarmee je juist grafische dingen heel makkelijk kan programmeren al dan niet met een databasekoppeling.

mja ik persoonlijk vind het fijner om 'silverlight' te programmeren dan actionscript 3 :)
Alhoewel AS3 natuurlijk een zeer fijne taal is om met xml te werken

Tjsa, ieder zijn voorkeur maar zelfs als het je voorkeur niet is, is AS3 zeker geen ramp zoals Luuk1983 beweerde.

Helemaal mee eens, Silverlight is zo gigantisch veel makkelijker te maken en beheren met Visual Studio dan Flash ooit is geweest.

Daarvoor heeft Adobe Flex, waarvan het framework ook nog es open source is!

Ja, leuk, die .net shit, maar dat is natuurlijk volledig Windows georiënteerd. Jij geeft het als voordeel aan, voor mij is zoiets een nadeel. Het heet ook wel vendor lock-in. Voor iemand zoals jij, die zich blind staart op Windows en iedere keer netjes de nieuwe versie gaat kopen (of illegaal downloaden), is dat misschien geen probleem. Voor de rest van de wereld, die niet 100% op MS draait, is het dat wel.
En kom nou niet aan met Mono, want die lopen toch altijd achter, en is meer een zoethoudertje voor iedereen die .net Windows-only probeert te noemen.

Zucht.

Als MS de monopolie heeft en iemand anders een alternatief aanbied dan wordt dat de hemel ingeprezen. Als een ander bedrijf (in dit geval Adobe) de monopolie heeft en MS probeert een alternatief neer te zetten dan wordt het neergesabelt.

Je hoort toch ook niemand zeuren dat Firefox en Chrome belachelijk zijn omdat toch al iedereen IE heeft op z'n systeem?

Wat is daar zo gek aan? Mensen houden gewoon niet van verandering.

Dus wat je eigenlijk wil zeggen is dat als Microsoft zichzelf overtreft het iets goeds doet.
Maar als het een ander overtreft het dat slechter doet en dan iedereen toch dwingt het te gebruiken?

Want ik begin BEHOORLIJK geërgerd te raken van Silverlight, ik heb echt niet nog een "rich web" plugin nodig die ook een rits veiligheids issues heeft nodig (ja alles heeft issues dus iets nieuws al helemaal!).

Dan gebruik je het toch niet? Niemand die je verplicht het te gebruiken.

Jawel.
Microsoft.

Ik als ontwikkelaar vind Silverlight overigens niet echt veel op Flash lijken. Zie het als hetzelfde als verschillende programmeertalen... waarom Java?, C/C++ was er toch ook al en daar kan je ook alles mee.

Omdat C/C++ moet gerecompiled worden voor ieder platform en Java niet, daar moet je gewoon het framework installeren voor jouw platform en ongeveer alle Java-apps zijn dan multiplatform.

Java had dus echt wel een toegevoegde waarde anders was het ook nooit zo populair geworden.

De toegevoegde waarde van Silverlight is dan het volwaardig kunnen programmeren. Dat kan je in ActionScript vooralsnog niet, het blijft allemaal redelijk simplistisch.

Wat concurrentie is overigens nooit slecht, dit houdt de ontwikkelaars van Flash/AS bij de pinken om de troeven van hun concurrent proberen in te bouwen/voor te blijven.

Heel simpel, flash is niet van microsoft, dus verzinnen ze iets wat er op lijkt en bundelen het met windows, in de praktijk heb ik gemerkt dat het op andere platformen ook niet 100% werkt, een oude vos verliest zn streken niet zo snel (zie msn, direct3d, internet explorer, .net, allemaal dubbele functionaliteit die gebundeld is met windows en verzonnen om de markt beter te kunnen beinvloeden).
Als MS de monopolie heeft en iemand anders een alternatief aanbied dan wordt dat de hemel ingeprezen. Als een ander bedrijf (in dit geval Adobe) de monopolie heeft en MS probeert een alternatief neer te zetten dan wordt het neergesabelt.
Helemaal mee eens overigens, adobes support voor meerdere platforms is ook al tijden niet om over naar huis te schrijven, maar ik denk dat men MS nog niet vertrouwd vanwege de zaken die ze in het verleden geflikt hebben, tot nu toe lijkt die houding van MS ook nog niet veranderd dus er is nog geen reden om aan te nemen dat het met silverlight wel ineens de goede kant op zal gaan. (ik heb m geinstalleerd maar silverlight content werkt niet, en nee: ik draai geen windows)

installeer gewoon de silverlight plugin als je die nodig hebt.
Waarom zou ik een extra plugin moeten installeren dan, voor dit soort zaken is er toch gewoon SVG?

Het minste wat ik zou verwachten is dat er naast de Silverligt-versie (voor de achterlopende MSIE-browser) ook een SVG versie voor alle andere vaak gebruikte browsers aangeboden zou worden...

Silverlight is voor de animatie in de link, niet voor de grafieken.

Silverlight kan wel iets maar dan SVG.

Maar dat is in dit geval niet nodig. SVG heeft animaties en complexe vormen en kleuren. Wat heb je nog meer nodig? Owja, native SVG support op Internet Explorer...

Voor dit soort zaken heb je een <video> tag in HTML5, het is tenslotte een filmpje.
Silverlight is er volgens mij alleen maar omdat IE een brak ding is en het voor MS makkelijker is een eigen plugin te bouwen en onderhouden dan om de rendering engine van IE beter te maken... Als ze eens wat meer deden aan het ondersteunen van de standaarden kon je al die "rich web apps" gewoon in ajax ofzo maken.

[Reactie gewijzigd door kozue op vrijdag 13 november 2009 14:22]


Ik moet het ze nageven, bing begint steeds volwassener te worden, en ik gebruik het vaak graag. Vooral de picture search is naar mijn mening (zeker qua gebruik, lekker doorscrollen in plaats van steeds op pagina 2, 3, 4... 578 te drukken) superieur aan Google's idee wat nogal Web1.0 aanvoelt. Het feit dat dit Silverlight is, is zelfs geen probleem, als ze het maar bij 2.0 houden, zodat alle 3 de linux gebruikers het ook kunnen gebruiken.

Ik heb het net geprobeerd maar je hebt gelijk! Google is qua afbeeldingen zoeken niet meer mijn favoriet ;).

Bij Bing moet je dan weer per plaatje naar de afmetingen gaan kijken. Ook niet echt handig als je bvb wat zoekt voor een presentatie.

Google is ook niet echt handig met klein/middel/groot. Liever geef ik echte maten op.

[Reactie gewijzigd door Xenan op donderdag 12 november 2009 17:19]


Je kan ook zeggen hoeveel mpxl het moet zijn maar geen idee wie bij Google dacht dat die opties beter zouden zijn ^^
Ms heeft mooie algoritmes draaien op hun afbeeldingen. En imo krijg je ook mooiere resultaten gewoon omdat Google zo vreselijk hatelijk vervuild raakt.

Bijvoorbeeld laatst een typfout gemaakt maar met een typfout kreeg ik net wat ik wou en de juiste zoekopdracht gaf weer de spam van online winkels :/
areca 1220 box contens vs areca 1220 box contents

Het feit dat dit Silverlight is, is zelfs geen probleem...
...voor een Windows fanboy die alles van MS blind installeert.
als ze het maar bij 2.0 houden, zodat alle 3 de linux gebruikers het ook kunnen gebruiken.
Don't worry, op 2.0 werkt het ook niet. Heb net voor de gein de nieuwste 2.0 beta weer eens geinstalleerd om te kijken of ze die gigantisch trage framerate nou al eens op hebben gelost, maar dat zou ik eigenlijk niet weten, want er is niks wat er in laadt, dus ik zie geen framerate. Het enige wat ik aan de gang krijg is de silverlight showcase, de rest geeft gewoon een leeg scherm waar je op kunt rechts klikken voor het moonlight menu.

behoorlijk gejat dus.... :(

en microsoft stelt me alweer teleur

die kleine vernoeming "calculated by wolfram alpha" vind ik nou niet echt noemenswaardig... is het bekend of WA er nog geld voor krijgt ofzo? (lijkt me namelijk wel extra belasting + jatten van een idee)

[Reactie gewijzigd door JollyRoger op donderdag 12 november 2009 16:24]


Ik neem aan dat ze het netjes gekocht hebben.

net zoals google keyhole heeft gekocht ( bing het maar op, hint het eindigt op earth )

Behoorlijk gejat van waar!? :?
Er staat toch duidelijk op de pagina 'Computed by Wolfram Alpha'?

ik vind niet dat duidelijk is dat dat een andere zoekmachine is. het lijkt nu (vind ik) alsof het gewoon over een stuk software van microsoft gaat, of dat het de naam is van de servers van M. ipv duidelijk dat het gewoon iemand anders' programma is.

Ik had gewoon van een groot bedrijf van Microsoft verwacht dat ze er zelf iets mee doen, en het (liefst) ook nog proberen te verbeteren ipv gewoon een ander het werk laten doen, en later op hun eigen site te zetten.

Uhm ze nemen gewoon een dienst af van een andere aanbieder. Bedrijven gaan echt niet alles zelf verzinnen en implementeren. Waarom zou je iets zelf gaan maken als iemand anders het beter kan? En afhankelijk van de deal die ze sluiten komt er een disclaimer bij, of intergreren ze het gewoon in de website.

Voor hetzelfde geld gebruikt Google ook gewoon services van externe partijen om berekeningen in Google mogelijk te maken. Is dat een probleem? Zo gaat dat altijd. Wij hebben hier een pakket met controls gekocht om te gebruiken in onze webapplicaties. Is het dan slecht dat we niet zelf een editor control maken maar iets van een andere partij gebruiken? Nee natuurlijk niet.

Heel lang geleden stond er onderaan je zoekresultaten op Yahoo:
Search powered by Google.

Toch is google uitgegroeid tot wat het nu is. Zo een kleine vermelding is blijkbaar genoeg...

Dit lijkt gewoon op een samenwerkingsverband tussen WA en Bing, en dat kan ook gewoon aangezien ze geen directe concurrenten zijn.

Als alle zoekmachines nou niet elkaars resultaten integreren krijgen we op den duur specialistische zoekmachines ipv alleskunners. Dat zou ik liever zien, dan kan elke zoekmachine/convertor/math engine/give it a name zich focussen op 1 gebied, en kunnen de gebruikers een zoekmachine kiezen voor hun specifieke doel.

kan google ook plotten dan ? nooit geweten

waar zie jij staan dat google kan plotten?

Ja, ze hebben een chart api.
Zie bv hier voor een app die er gebruik van maakt:
http://www.clabberhead.com/googlechartgenerator.html
Na een snelle google search denk ik niet dat ze zelf een volledig plotter hebben, maar alleen een API die anderen kunnen gebruiken om apps mee te maken. Een soort backend dus.

Ik vraag me af of ze er goed aan doen om Silverlight te gebruiken als ze willen concurreren met Google, aangezien Silverlight niet bij iedereen vanzelfsprekend geïnstalleerd is. En als men het dan toch moet installeren zal de meerderheid van de bezoekers dit lastig vinden. Als Tweaker zou je er nog over nadenken natuurlijk, maar dat daar gelaten.

merendeel ziet zon geel balkje of whatever en klikt gewoon op toestaan ;)
Ik denk dat de enige die hier last van heeft de tweaker is die het eerst allemaal leest ^^

Op Windows is het standaard geinstalleerd of anders via updates binnen te halen. Dan heb je al een behoorlijk deel van de markt. En daarbij, silverlight installeren is net zo moeilijk en makkelijk als elke andere plugin installeren. Flash moest ik altijd ook na een herinstallatie opnieuw installeren. Dan kreeg ik gewoon een prompt met 'hee je hebt een plugin nodig, klik om te installeren' en klaar!

Ik vind alleen dat silverlight voor andere OSen en browsers beschikbaar moet komen.

draait heir perfect in firefox en chrome hoor. (wel onder windows)
dus tweede deel van je zin mag weg :)

Waar staat dat ze silverlight gaan gebruiken? Ze gebruiken alleen een silverlight animatie ipv een flash animatie om het een en ander uit te leggen over de vernieuwingen.

Dat hadden ze ook in een filmpje kunnen doen, er bestaan niet voor niets video codecs...

We gaan steeds meer naar een internet toe waar je gewoon intypt wat je wil hebben, wat je zoekt of wat je wil zien. Een klein voorproefje op de sci-fi manier van computerbedienen: je zegt gewoon tegen de computer wat je wil. Dit begint langzaam aan die richting op te gaan.
Echter, ik maak me wel zorgen, aangezien de zoekmachine bepaalt wat je te zien krijgt. Je hebt dus kans dat er invloed op de resultaten uitgeoefend wordt, aangezien alle zoekmachines natuurlijk van commerciele bedrijven zijn. Plus je gaat misschien dalijk situaties krijgen waarbij gebruikers echt iets anders te zien krijgen dan ze bedoelen.

Desalniettemin vind ik het een mooie vooruitgang. Bing heeft best wel een paar goede ideeen. Ik vind alleen dat ze nog te weinig vinden, maar ik blijf het in de gate houden. Er was namelijk ook een tijd dat ik niet zou kunnen geloven ooit iets anders dan altavista te gaan gebruiken. Maar ook dit is niet meer waar. Daarnaast vind ik dat Google echt teveel van me begint te weten met al hun diensten. Misschien dat ik ooit nog wel eens overga op Bing.

Edit:
Ik heb eens even gekeken op de website van die Wolfram gasten. Echt gaaf :D Je kan vanalles intypen, zoals berekeningen en steden en je krijgt er vervolgens gegevens over. Check dit bijvoorbeeld: http://www.wolframalpha.com/input/?i=new+york

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op donderdag 12 november 2009 16:43]


Ik gebruik voor wolframalpha resultaten bij google al enige maanden een firefox-plugin.
Deze weergeeft de wolfram alpha resultaten perfect naast de google resultaten.

Leuk dat Silverlight-bashen. Iedereen hekelt MS altijd om zijn monopoliepositie, nu brengt MS een alternatief voor markleider Flash en dan is het niet goed. Vergelijk Silverlight met Firefox als Flash met IE.
Maar om minder fabrikantafhankelijk te zijn, bevat HTML5 video tags (http://www.w3schools.com/html5/tag_video.asp).

Met als enige verschil dat Adobe geen OS uitbrengt en daarom een onafhankelijk partij is, en MS iedereen aan de Windows wil hebben, en er niet voor terugdeinst er gemene streken voor uit te halen, zoals ze in het verleden al vele malen hebben laten zien.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 16:42 Eerste AMD Fusion-quadcore bevat igp met 480 streamprocessors
Vorige 15:41 Specificaties en releasedatum van HD 5970 lekken uit
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011