Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 93 reacties

Een aantal specificaties van AMD's aankomende high-end videokaart, de HD 5970, zijn uitgelekt. De twee Cypress-gpu's zouden op 725MHz zijn geklokt, terwijl het geheugen op 1000MHz loopt. Het embargo zou op 19 november opgeheven worden.

De HD 5970, die eerder nog schuilging onder de codenaam Hemlock, wordt voorzien van twee Cypress-gpu's, met elk 1600 shaderprocessors aan boord. De gpu's zouden een kloksnelheid hebben van 725MHz, in plaats van de 850MHz waarop de Cypress-gpu's op de HD 5870's zijn geklokt. Elke gpu zou via een 256bit-geheugenbus in verbinding staan met 2GB gddr5-geheugen, dat op 4000MHz is geklokt. Een nieuw bericht spreekt de aanwezigheid van 4GB geheugen echter tegen: elke gpu zou slechts over 1GB geheugen beschikken.

De videokaart heeft verder twee dvi-poorten en een mini-displayport. Dat betekent dat de hdmi-poort die wel op de HD 5870-kaarten zit, op de HD 5970 ontbreekt. Gisteren publiceerde de website Alienbabeltech enkele foto's van een videokaart waarop ook twee dvi-poorten en een mini-displayport te zien zijn. De mogelijkheid bestaat dat het om een engineering-sample van de HD 5970 gaat, maar ook is denkbaar dat de getoonde videokaart een HD 5850 X2 is.

Het embargo op de HD 5970 zou op 19 november aflopen en de videokaart zou iets meer dan 500 euro gaan kosten.

HD 5870 boven / HD 5970 onder

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (93)

Ben benieuwd of die koeler die je ziet op het plaatje zo blijft, of dat er zo'n zwarte kap overheen komt :) Het ziet er wel 'af' uit met ATi stickertjes en rooie fannetjes, totaal niet zo ruw als een engineering sample.

Overigens verwacht ik dat die GPU's gewoon te clocken zijn naar 850mhz, of zouden ze de mindere chips van de wafer gebruiken die niet tot 850mhz - en dus op de 5870 - kunnen?

[Reactie gewijzigd door Epic12 op 12 november 2009 15:46]

Het heeft vooral met de TDP te maken. Ze konden dit monster anders niet binnen de PCI-Express normen houden.

De PCI-Express limiet voor PCI-Express poort + 6-pin + 8-pin vermogen is 300Watt.

Een configuratie van 2x HD5870 komt uit op 376Watt, en ook al wordt er bespaart op een hoop vermogen door het combineren van VRMs en andere electronica, kunnen ze dus niet onder de 300Watt komen, zonder de clocks te verlagen naar HD5850 niveau.

Dat laat niet weg dat er genoeg ruimte is voor de overklokker met hoge kwaliteit componenten, maar die heeft tevens de know-how om het allemaal goed te doen. De gemiddelde consument moet het dus doen met een HD5850 X2.

Er zal vast wel een HD5870 X2 model komen, die dan vermoedelijk de naam HD5990 zal krijgen, maar AMD/ATi moet dan eerst de yields omhoog krijgen bij TSMC en vermoedelijk een revisie aanpassing doorvoeren aan dit Hemlock ontwerp.

@A.Nikiforov: http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16814150442

GPU Radeon HD 5850 (Cypress Pro)
Core Clock 725MHz
Memory Clock 1000MHz (4.0Gbps)

MSI Afterburner en talloze andere tools geven dat keurig aan aangezien ik met bovenstaande kaarten al heb gewerkt; 725Mhz en 1000Mhz, wat overeenkomt met de specificaties van deze HD5970. Het is dus een ondergeklokte HD5870 (aangezien die de Cypress XT core heeft), maar heeft uiteindelijk identieke prestaties als een CrossFire opstelling van HD5850 (wel iets beter door de integratie via n kaart).

[Reactie gewijzigd door Ron.IT op 13 november 2009 04:35]

Zo komt hij er niet uit te zien. Hij zal lijken op de kaart die er boven ligt alleen is hij dan langer.

De clocks zijn waarschijnlijk zo laag om het verbruik lager te maken. Deze verlaging zorgt er voor dat die v-core ook omlaag kan wat toch snel 30 watt per core scheelt.
ik denk dat die clocks te maken hebben met het lagere voltage wat deze chips moeten verbruiken, aangezien de kaart anders gewoon te veel energie verbruikt, te veel herrie maakt en te warm word in vergelijking met andere kaarten.
daardoor zullern ze waarschijnlijk ook JUIST de goede chips gebruiken. niet dat daar veel verschil in zit trouwens
met die zwarte kap lijkt het heel onmogeljik om goed te koelen. ik hoop dat die kap er af blijft omdat het zonder veel mooier uit ziet :P
Aan de klok- en geheugensnelheden te zien lijkt mij dit inderdaad een 5850 X2 ipv een 5970.
In het bericht van alienbabeltech (bij de foto's) hebben ze het ook over een 5850X2 en niet over dat de 5870X2 deze kaart oplevert. Dus volgens mij is er een foutje gemaakt of lees ik gewoon verkeerd?

[Reactie gewijzigd door Ralph88 op 12 november 2009 15:58]

De HD5950 bestaat niet. De HD 5970 is een dual gpu variant van de HD 5870, maar met lagere kloksnelheden om het verbruik te beperken. Dit verklaart de wel hl gunstige (verwachtte) release prijzen. 400 euro in NL... volgens de verwachtingen. Komt omdat 2 Single HD5870's in CF nog altijd beter presteren
Moet je wel de processor naar hebben.
Wat ik heb gelezen op guru3d zijn 2 5850 bijna net zo snel als 2 5870 in CF.
Dit met een core I7 op 3.6 Ghz.
Ja 2x 5870 is iets sneller, maar naar mijn idee niet echt de moeite waard tenzij je pc standaard wel heel erg hoog geclockt staat.

Ik heb het niet zo op dual gpu oplossingen, en de stap van GTX285 naar 5870 ga ik nog niet maken, daarvoor is de winst me te klein. En DX11 heb je ook nog weinig aan behalve wat benches en demo`s.

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 12 november 2009 16:26]

De HD5950 bestaat niet.
Wat denk je dat het onderste plaatje is van het nieuwsbericht. ;)
Naar alle waarschijnlijkheid een ES van een HD5950. Een HD5870 ziet er namelijk heel anders uit en een HD5870 ES ook.
Plaatjes:
HD5970 ES
HD5970 hoe dit te koop zal zijn in de winkel

Maar als de HD5950 ooit in productie wordt genomen zal naar alle waarschijnlijkheid liggen aan fabrikanten als Sapphire die ook als enige een HD4850X2 uit bracht.
Bedenk dan wel even dat de HD5850 al zuiniger is dan de HD5870. Als ik het goed heb gelezen is de PCI Express limit over de PCI-e bus en de 8-pin + 6-pin 300 Watt. Als je 2 chips van de HD5850 erop zou gooien (= 2x gedowngrade HD5870 chip) dan zou je deze denk ik wel op volle kracht kunnen laten draaien, terwijl de HD5870 chips naar beneden worden gewerkt vanwege het anders te hoge verbruik.

Kortom, ongeveer gelijke prestaties zijn dan wel te verwachten in mijn ogen. als je dan bedenkt dat die prijs ook nog eens ongeveer gelijk zou zijn.

Mocht er ooit een HD5850 komen, dan zou het moeten zijn vanwege een nieuwe revisie van de HD5870 chip, zodat de dual gpu variant imo ineens wl merkbaar beter presteert ;)

(dus gelijk aan 2x HD5870 in CF), wat ik niet direct zie gebeuren ;)

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Fid3lity op 13 november 2009 08:13]

Je zou zeggen, dat het over de 5870X2 zou gaan, aangezien de 1600 streamprocessors.
1600 shaders = 5870 core. Was reeds bekend dat kloksnelheid lager zou zijn dan op de single variant.
Jammer dat de HDMI poort ontbreekt!
Als er een SPDIF-in op de kaart zit gaat het waarschijnlijk prima via een hopelijk meegeleverde DVI->HDMI adapter.
ATi kaarten kunnen al een paar generaties lang geluid over HDMI sturen, zonder SPDIF-in ;)
Alleen de DVI-.HDMI adapter is dus voldoende.
DVI verzendt geen geluid. Een DVI -> HDMI adapter / kabel zou in dit geval dus ook niet gaan werken aangezien de connectoren in de DVI output dan verantwoordelijk zijn voor de audio output. Dat zit niet in DVI en juist drom is (later) HDMI ontwikkeld!
ATI's DVI aansluitingen, sinds de 2900XT IIRC, kunnen wel geluid dragen. :)
Je moet wel de bijgeleverde DVI->HDMI converter gebruiken (dus niet een willekeurige die je bij de winkel kan aanschaffen) want anders werkt het natuurlijk niet.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 12 november 2009 16:11]

Ik mag concluderen dat ATI een soort van eigen DVI-lijn heeft ontwikkeld? Zijn er nog meer Tweakers die dit kunnen bevestigen? :)
Dit is al generaties standaard. Ik gebruikte zowel op mijn XT 1950, HD 3850 en tegenwoordig met HD 4870 een DVI-HDMI verloopstekker en het werkt als een trein. De onboard geluidskaart wordt automatisch herkend bij installatie van de ATI drivers en dan speel je zonder problemen audio+video af. Geen lipsync problemen etc.
Oke...

@ Seal & Mini-me: wist ik dus niet, bedankt voor de opheldering... ;)

Voor de rest: Waarom is het dan zo enorm erg dat er geen HDMI op zit? Zoals ik al zeg denk ik dat het overgrote deel gewoon een setje speakers direct aan de pc heeft hangen :) Deze 2 gevallen bewijzen even dat ATI DVI dus wel geluid meestuurt.

Tsjah dan heb ik verder weinig meer te zeggen :)

Oja, nog wel 1 ding: Als je een verloopje erbij krijgt, wat is dan het probleem van het missen van de HDMI port? :)
HD4890 hier, en inderdaad, het geluid gaat gewoon mee over de DVI --> HDMI adapter. Zit een realtek chipje op de videokaart, het Catalyst pakket heeft daar ook drivers voor aan boord en Windows ziet het ook als een aparte geluids"kaart".
Nee, dit is de HDMI-standaard.
http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI
Rechts zie je welke audiosignalen over HDMI mogen :)
Oke, en hoe heet deze converter dan, en waar kun je deze vinden? =)
DVI-HDMI ADAPTER :)
http://shop.ati.com/product.asp?sku=3526142

[Reactie gewijzigd door Blastpe op 12 november 2009 16:54]

Thanks! :)

Heb momenteel deze :
http://catalog.belkin.com...process?Product_Id=195672

Dat zou dan ook moeten werken, behalve dat deze converter direct op de tv zal moeten worden aangesloten?
Lijkt me wel, gelukkig dat de HDMI poorten aan de zijkant zit dan.
De onboard geluidskaart wordt automatisch herkend bij installatie van de ATI drivers en dan speel je zonder problemen audio+video af. Geen lipsync problemen etc.
Is dat de High Definition device toevallig?
Was al bang voor dat de lipsync problemen juist hiermee wel voor zouden doen, maar dat is nu dan ook van de baan =)

Toch wel jammer dat de '5970' geen HDMI poort bevat, was hoe dan ook gezien een gemakkelijke oplossing.
je prikt gewoon bovengenoemde adapter in de dvi poort van je videokaart en dan heb je een hdmi aansluiting waar je een gewone hdmi kabel in kan stoppen. Dus er is helemaal geen probleem dat het niet past. bij nader inzien denk ik dat je het hept over de adapter die je zelf noemt. dit werkt niet omdat deze alleen het beeld van dvi-> hdmi stuurt. Ati stuurt zelf ook audio over dvi dus heb je een adapter nodig die dit ondersteund. die van ati dus.
Klopt, ik had dus de DVI kabelmethode geprobeerd samen met een hdmi-dvi converter zoals genoemd in mijn post hierboven, maar dat werkt niet.
Inmiddels met een ati hdmi-dvi converter geprobeerd en dat werkt perfect!
Klopt. maar dit is reference model dus kan nog van alles opzitten.

zou deze kaart zorgen voor beetje daling in de rest van de modellen kwa prijzen of?

[Reactie gewijzigd door Esxca op 12 november 2009 15:57]

ja inderdaad, is wel een beetje een afknapper.
Waarom is dit zo'n afknapper dan? DVI geeft dezelfde resoluties als HDMI, alleen verstuurt het geen geluid. De meeste gamers hebben toch een stereo / surround set direct op hun pc aangesloten, en daarvoor hoeft dus geen audio naar het beeldscherm. HDMI is pas cht voordelig als het gaat om een verbinding met een versterker (wat tevens ook kan met een digitaal kabeltje oid, wel extra kosten... mja) maar het deel dat daar gebruik van maakt onder de gamers is sowieso redelijk gering geloof ik. Het deel dat er wel gebruik van maakt zijn de HTPC gebruikers, maar die willen geen dual gpu kaart die al in z'n eentje 300 Watt verstookt als het effe kan ;) Lijkt mij toch redelijk logisch ;)
Ik kreeg bij mijn 4870X2 een verloopstukje van DVI->HDMI, want daar zitten ook alleen maar DVI aanstuitingen op. Maar daar gaat gewoon geluid doorheen.

De koeling op het onderste plaatje ziet er wel handig uit. Zo wordt beter voorkomen dat de ene gpu warmer is dan de andere. Op de 4870X2 wordt de buitenste gpu 'goed' gekoeld door de koeler, vervolgens gaat die al verwarmde lucht over de tweede gpu heen, waardoor de tweede altijd warmer is. In idle het verschil 30C (GPU1:83C en GPU2:53C)

[Reactie gewijzigd door CvB op 12 november 2009 17:26]

PS: De 2e gpu zou toch warmer worden? ik zie bij jou:

"gaat die al verwarmde lucht over de tweede gpu heen, waardoor de tweede altijd warmer is. In idle het verschil 30C (GPU1:83C en GPU2:53C)"

Dat zegt mij dat gpu 1 warmer wordt, simpel gezegd :) was vast een typo
Bij ati kaarten kun je gewoon een DVI->HDMI verloopstukje gebruiken. Het geluid wordt ook meegestuurd!

Ik heb er zelf ervaring mee in de 4650, 4870 en 4670 kaartjes. Het zal bij de duurdere modellen dus ook het geval zijn.

Bij Nvidia is het wel nodig om een apart kabeltje te trekken voor het geluid. Althans ik heb het altijd moeten doen. Als iemand een andere oplossing heeft, graag :)

ik vind de prijs van de kaart eigenlijk helemaal niet verkeerd. Ik zal die zelf niet aanschaffen omdat mijn 30" display genoeg heeft aan een 5870 maar de prijs is niet buitensporig hoog.

Betreffende de clocksnelheden:
ik vind het een logische keuze om de clocks lager te zetten. Zo blijft het verbruik wat opgegeven moet worden lager en de mensen die het niets uitmaakt kunnen het zelf omhoogclocken naar de voor hun nodige snelheden.
juist omdat ik mijn stereo aan mijn computer heb aangesloten mis ik de HDMI-poort
Computer -> hdmi -> versterker -> hdmi -> computerscherm/tv
Ik snap niet waarom je het zou missen,

Het geluid wordt ook gewoon meegestuurd via de DVI van Ati.
Dus in jouw situatie zou het gewoon dit zijn:
Computer ->dvi(verloopje)-> hdmi -> versterker -> hdmi -> computerscherm/tv

In veel gevallen wordt dit verloopje gewoon meegeleverd. :)
Niet eens in veel gevallen. Tot nu toe elke ATi doos die ik verkocht heb zit minimaal 1 DVI>HDMI stekkertje bij en nog vaak ook een DVI>VGA stekkertje. Mensen springen vaak te snel naar een conclusie als er niet direct een HDMI op de kaart zelf zit.
Waarom een minidisplayport ipv HDMI? HDMI is toch iets dat vaker voor komt en nodig is. Erg handig voor een simpele snelle media-center oplossing.
Dat is gedaan voor EyeFinity.

De enigste manier om 3 schermen aan te sturen is door het 3rde scherm via een ongebufferde mini Display Port te laten lopen.

Net met XFX gesproken (was als opvolger voor een reactie op een ander artikel), en volgens hun is er altijd een actieve adapter nodig om het 3rde scherm aan te sturen. Helaas is de enige adapter op dit moment een $100 geval van Apple.

Beide DVI poorten kunnen met een zeer goedkope DVI-naar-HDMI adapter (zal waarschijnlijk n inclusief zijn bij de retail versies) of een kabel omgezet worden, maar het 3rde scherm moet via MiniDP.

Dit scheelt tevens in verwarring bij een hoop consumenten, want de andere modellen hadden dan wel 2x DVI, 1x HDMI and 1x MiniDP, je kon er maximaal maar 3 gebruiken, waarvan er dus altijd n de MiniDP moest wezen als je drie schermen tegelijk wilde aansturen.

Op deze manier is de koeling ook beter, omdat de 2de PCI-bracket nu volledige voor koeling gebruikt kan worden.

Het gaat hier trouwens meer om de HD5850 X2, want de GPU en geheugen snelheden zijn exact hetzelfde als een standaard HD5850 kaart.
dat zou wel verklaren waarom de 5850 zo slecht leverbaar is als amd om deze kaarten te maken chips achterhoud.
Ati doet toch wel geluid via DVI? HDMI heeft wat mij betreft als voordeel dat de connectoren kleiner zijn, je dus meer ruimte over hebt voor exhaust.
Laat ze eerst maar eens de problemen mbt beschikbaarheid van de 58** en 57** series oplossen..
Da's een probleem van TSMC, daar heeft AMD-ATi weinig invloed op. Het hele productieproces op 40 nm heeft wat kuren, maar daar heeft NVidia net zo veel problemen mee ;) Tot men bij The Foundry (AMD's eigen productieboys) terecht kan, gaat het nog wel even zo zijn ook denk ik.
Zou het 'probleem' van de beschikbaarheid misschien ook niet met een enorme vraag te maken hebben?

Ik heb nog nergens gehoord dat er een probleem met het productie proces is.
5950 dan toch?

En mijn god is die kaart lang! :o
ja zit er ook naar te kijken, deze kaart gaat dus nooit van zijn leven in mijn Antec 1200 passen. tenzij ik mijn harddisks op een andere plek zet... ik neem aan dat binnen de ATX vorm een max. aan lengte is vast gelegd?.
Jazeker. Maar de ATX formfactor heeft het alleen over de lengte tot aan het uiteinde van de kast. Dat het mode werd om juist daar de harde schijven te gaan plaatsen, daar hadden ze niet over toen het werd vastgelegd ;)
Plaatje is een HD5950, geen 70....

The HD 5950 above is compared to the HD 5870 which measures 11.1 inches. We are told that the HD 5950 measures 12 inches in length.


Dit is de HD5970....

[Reactie gewijzigd door Bolletje op 12 november 2009 16:15]

Ik hoop dat je het mis hebt, want die 5970 op dat plaatje was nog langer(ruim 13" als ik het goed heb) en zelfs met mijn HAF932 is het nog maar de vraag of dat past.
Ben 'bang' dat hij gelijk heeft, want volgens een eerder artikel zou de kaart een lengte van 13,5''(34,3cm) meekrijgen. Staat ergens onderaan vermeld.
nieuws: Radeon HD 5970-benchmarks gelekt en HD 5950 is geen dual-gpu-kaart
Afwezigheid van een HDMI lijkt mij toch erg sterk/vreemd voor zo'n kaart. Is de kans niet groot dat het inderdaad om de 5850X2 gaat?
En waarom zou daar dan geen HDMI poort op zitten?
omdat die dus ook niet op de 5850 zit, voor een andere gpu/kaart hadden ze het makkelijk inkunne bouwen iho(in his opninion)
Op de 5850 zit wel hdmi.
Dit stond ook allemaal al in:
nieuws: Radeon HD 5970-benchmarks gelekt en HD 5950 is geen dual-gpu-kaart

Dus tot zover lijkt het gewoon alsof de 5970 langzamer gaat zijn dan 2x 5870
Helaas.
Ja helaas wel maar 2x een 5870 is ook veel duurder. en een x2 kaart is vaak wel Efficienter.
Zeker voor spellen die sli/cf niet ondersteunen.
deze kaart verpest trouwens zeker weten de perfecte airflow in mijn pc lol dan ding is lomp groot
zijn 2 radeon 5850 dan niet bijna net zo snel als deze? en 100+ euro goedkoper?
Dat zijn ze inderdaad. De HD5970 zou nt wat sneller moeten zijn, vanwege de 2 chips op 1 pcb. Dat zorgt wel voor een snellere data overdracht dan 2x HD5850 in CrossFire, aangezien dezen de afstand over het mobo nog af moeten leggen ;) Correct me if I'm wrong! ;)

Al met al kan je zeggen dat 2x HD5850 even snel is. En goedkoper. Maar we zullen dan maar moeten wachten op benchmarks
zijn 2 radeon 5850 dan niet bijna net zo snel als deze? en 100+ euro goedkoper?
Zal inderdaad wachten worden naar benchmarks, maar 100 euro goedkoper, je moet nu eens proberen aan een 5850 geraken voor 200 euro. de goedkoopste nu in stock staan aan 230.

Weet er trouwens iemand waarom de 5870 en 5850 zo traag geleverd worden? gaat het om een marketingstrategie of gewoon slechte productlaunch van Ati? en dus ook weet er iemand wanneer het algemene, wat ook lijkt op een embargo, zou opgeheven worden?

Blue-Tiger, don't think you're wrong,
enige kanttekening erbij is dat mss de 5970 moeilijker te koelen zal zijn vanwege zijn kleinere oppervlak ivm 2*5850.
Maar de 5970 zal wel sneller zijn, hoop ik :P otherwise i'm wrong

[Reactie gewijzigd door Joindry op 16 november 2009 20:33]

Probeer er inderdaad maar aan te komen. Voor 200 maar niet in stock, tjah das jammer maar je moet er maar wat voor over hebben.

De trage levering heeft niets te maken met een marktstrategie. Maar ze moeten bij TSMC die yields omhoog krijgen (citaat Ron.IT). Dit betekent nu dat er nog t weinig werkende chips gehaald worden uit de hele productie. (Bedenk: de yields van nV's Fermi architectuur was een maand geleden ook bagger. Ze kregen maar 10 werkende chips uit een productie van 100 stuks.) Nou wil ik niet zeggen dat de yields voor AMD z slecht zijn (en dat denk ik ook niet). Maar er is gewoon een veel hogere vraag naar de nieuwe kaarten, zoals met de intro van elke nieuwe kaart eigenlijk wel is.

De 5970 heeft juist een grter oppervlak, wat het probleem is. Er zitten 2 chips op n pcb die gekoeld moeten worden ipv 1. Dit betekent simpelweg dat deze ene fan 2x de warmteproductie van 2x HD5850 (in verhouding) moet afvoeren, wat overeen komt met 300 Watt. Laat dat nou best veel zijn voor die stock koeler en je begrijpt vanzelf wel dat ze toch een beter ontworpen koeler nodig hebben. Kort samengevat: jouw laatste opmerking had correcte inhoud, alleen verkeerd ingevuld :)

offtopic

PS: @ jouw typo: het is Blue-Tiger ;)

offtopic
Oehh deze ziet er top uit!! Hopelijk hebben ze het proces flink opgeschroeft zodat er genoeg gpu's beschikbaar zijn zodat de hele 58xx en 59xx lijn beter beschikbaar is!!