Microsoft brengt dinsdag het antimalwarepakket Security Essentials uit. De gratis opvolger van Windows Live OneCare biedt geen firewall en backup meer, maar alleen nog antivirus-functionaliteit. De virusscanner zou wel beter presteren.
Microsoft introduceert dinsdag zijn antimalwarepakket Security Essentials. Het programma zal gratis te downloaden zijn en Windows-gebruikers moeten beschermen tegen virussen, spyware en andere malware. Security Essentials is beschikbaar voor Windows XP met SP2 of SP3, Windows Vista en Windows 7. De XP-versie is alleen beschikbaar in 32-bit, de Vista- en Windows 7-versies kunnen ook 64-bit aan.
Security Essentials werd in november 2008 aangekondigd onder de codenaam 'Morro' en is de gratis opvolger van het geflopte Windows Live OneCare. Dat pakket kostte 50 euro per jaar voor drie computers; het behaalde slechts een marktaandeel van twee procent op de antivirusmarkt. Security Essentials is sinds half juni in bèta met een beperkt aantal gebruikers. De EULA-overeenkomst die bèta-testers moesten accepteren zou woensdag aflopen, dus geheel onverwacht is de release niet.
OneCare had backup-functionaliteit en een firewall maar deze zijn niet aanwezig in het nieuwe pakket. Het onafhankelijke Duitse antivirus-onderzoeksbedrijf AV-Test.org onderzocht Essentials en claimt dat de software beter scoort dan zijn voorganger. Nieuw in de software is de Dynamic Signature Service; als de software denkt met malware te maken te hebben, maar er geen 'match' met de virusdatabase is, zoekt het programma voor meer informatie contact met servers van Microsoft. Daardoor zouden gebruikers minder afhankelijk moeten zijn van updates.
Het pakket is volgens Microsoft vooral bedoeld voor gebruikers die nog geen virusscanner draaien, met name in opkomende markten. Toch gaat het pakket concurreren met bestaande gratis antivirusproducten. Dit zou helemaal het geval zijn als de software wordt verspreid via Windows Update; onbekend is nog of dit gaat gebeuren. Ontwikkelaars van gratis antivirusprogramma's verdedigden zich bij de release van de bèta-versie alvast; de ceo van AVG noemde de software ontoereikend en Symantec noemde de claim dat het programma voldoende bescherming zou bieden 'misleidend'.
[Reactie gewijzigd door HerrPino op dinsdag 29 september 2009 14:35]
Onzin. De meeste webservers draaien op een *nix. Waarom worden daar dan geen virussen voor geschreven? Een webserver is veel interessanter voor een hacker dan jouw saaie windows bak met een paar GB diskruimte en een relatief trage internet lijn.omdat er te weinig mensen zijn die het gebruiken.
Op een computer voorzien van het Apple logo... neem folderje, schaar en pritstift.Apple heeft bepaald dat OSX alleen op een Mac mag draaien.
Tja, op zich niet zo gek, daar is een virusscanner nu eenmaal voor bedoeld.Windows Defender was geen antiviruspakket, waar Security Essentials dat wel is. Defender pakt alleen overige malware en een zéér beperkte hoeveelheid wormen/trojans aan.
Wat van Windows Defender geen slecht pakket maakt, ik gebruik het als enige pakket om te scannen op ranzige troep, de rest hou ik mooi buiten met Spyware Blaster en FireFox (met de nodige uitbreidingen).De voorganger van dit pakket is dus niet Defender, maar 'Live OneCare'.
Hou er wel rekening mee dat Symantec (naar mijn weten) géén gratis AV of andere software aanbied! Wat toch wel erg misleidend staat in de tekst.Ontwikkelaars van gratis antivirusprogramma's verdedigden zich bij de release van de bèta-versie alvast; de ceo van AVG noemde de software ontoereikend en Symantec noemde de claim dat het programma voldoende bescherming zou bieden 'misleidend'.
[Reactie gewijzigd door CptChaos op dinsdag 29 september 2009 13:41]
[Reactie gewijzigd door Omega007 op dinsdag 29 september 2009 14:30]
[Reactie gewijzigd door kozue op woensdag 30 september 2009 11:13]
[Reactie gewijzigd door Vesper64 op dinsdag 29 september 2009 15:16]
Maakt niet zoveel uit, IE is uit zichzelf al een traag ding. Iemand die een snelle browser wilt, gebruikt sowieso al een van de alternatieven...en AVG levert een aanzienlijke tragere IE browser op.
[Reactie gewijzigd door Roit op dinsdag 29 september 2009 14:45]
Ja, niet geloofwaardig deze uitspraak. Alsof een fabrikant van een concurrend produkt gaat zeggen dat hiermee zijn produkten overbodig worden...Ontwikkelaars van gratis antivirusprogramma's verdedigden zich bij de release van de bèta-versie alvast; de ceo van AVG noemde de software ontoereikend en Symantec noemde de claim dat het programma voldoende bescherming zou bieden 'misleidend'.
[Reactie gewijzigd door wildhagen op dinsdag 29 september 2009 12:45]
[Reactie gewijzigd door m3gA op dinsdag 29 september 2009 13:13]
Mooi dat de performance ook vrij goed is, maar welke performance bedoel je precies? Ben erg geïnteresseerd in prestaties van een virusscanner, dus als je een onafhankelijke bron hebt, ik hou me aanbevolen!Performance is ook vrij goed. Het product is enorm verbeterd (ik heb dit allemaal uitgezocht ivm een nieuwe virusscanner op het werk - maar ze hebben het vooral gewonnen op de prijs)
Ehm, niet. Om twee redenen:Hoelang zou het duren voor Nelie dit gaat aanpakken als koppelverkoop?
Is geen valabel argument... aangezien IE ook gratis was/is.- het wordt niet verkocht, het is gratis te downloaden
Is hier het (enige) argument... :-)- het wordt niet standaard meegeleverd, maar dient los te worden gedownload.
Voor voor niet-commerciële doeleinden is Netscape gratis geweest AFAIK en IE werd tot december 1995 ook los geleverd.Het speelt wel mee omdat Netscape vroeger betalend was en IE gebundeld word met Windows.
[Reactie gewijzigd door YellowOnline op dinsdag 29 september 2009 12:47]
onder het motto, "wij van WC-eend..."?de ceo van AVG noemde de software ontoereikend en Symantec noemde de claim dat het programma voldoende bescherming zou bieden 'misleidend'.
[Reactie gewijzigd door Peregrine op dinsdag 29 september 2009 12:53]
[Reactie gewijzigd door Clavius op dinsdag 29 september 2009 12:58]
Tsja, als de gebruiker admin is, zal het systeem het gewoon uitvoeren. Logisch, want dan heb je alle rechten.Dan nog, dat soort troep zou bij voorbaat niks mogen uithalen met je systeem, of je er nou zelf op klikt of dat het 'geplant' wordt.
[Reactie gewijzigd door wildhagen op dinsdag 29 september 2009 13:00]
ja maar dat wordt dan vervolgens door de getergde gebruiker uitgezet omdat ie voor elk wissewasje toestemming moet geven.UAC, die keurig een stokje voor dit soort dingen steekt,
als je UAC uitzet kan een malware zich zonder tussenkomst van de gebruiker installeren, dus wel degelijk onderdeel van de windows security. uac is daar juist voor bedacht.Dat is natuurlijk onzin, want UAC helpt echt niet tegen malware die bugs exploit om zich te verspreiden c.q. actief te zijn. UAC is immers alleen voor zaken waar userinput gedaan is of wenselijk is.
[Reactie gewijzigd door BreezahBoy op dinsdag 29 september 2009 13:21]
In Vista was dat wel zo, maar in Windows 7 is dat bijna helemaal niet meer nodig. Overigens kon je dat pop-up boxje in Vista ook vrij eenvoudig binnen 30 seconden middels gpedit.msc uitzetten zonder meteen heel UAC uit te schakelen , maar dat terzijde.ja maar dat wordt dan vervolgens door de getergde gebruiker uitgezet omdat ie voor elk wissewasje toestemming moet geven.
Dat is natuurlijk onzin, want UAC helpt echt niet tegen malware die bugs exploit om zich te verspreiden c.q. actief te zijn. UAC is immers alleen voor zaken waar userinput gedaan is of wenselijk is.dus ms kan dan niks meer verweten worden. dat de hete security aardappel bij de eindgebruiker komt te liggen is bijzaak.
[Reactie gewijzigd door wildhagen op dinsdag 29 september 2009 13:19]
[Reactie gewijzigd door Rinzwind op dinsdag 29 september 2009 13:16]
En hoe precies moet het OS onderscheid maken tussen een per mail opstuurde installer van bonafide software, en een van malafide software?Dan nog, dat soort troep zou bij voorbaat niks mogen uithalen met je systeem, of je er nou zelf op klikt of dat het 'geplant' wordt.
Gechargeerd, dat kan mij als gebruiker aan mn reet roesten. Waar het om draait is dat het voor mij als gebruiker niet voor mag komen dat ik werk/fuctionaliteit kwijtraak door een executable te starten. Dat het nog wel gebeurt is imo een gebrek van het OS.En hoe precies moet het OS onderscheid maken tussen een per mail opstuurde installer van bonafide software, en een van malafide software?
Het gaat er dus om: Hoe herkent een pakket malware? Op dezelfde manier als ook virussen worden herkend: met een signature. Het zal je dus niet beschermen tegen 0-day malware, maar kan wel een programma herkennen dat files gaat deleten (zodra zijn signature bekend is).Maar hoe moet het OS dan magisch weten dat A het wel mag, maar B niet?
Wie bepaalt dan wat je wel en niet mag doen met je systeem? Beetje raar statement. Stel dat er een malware is dat al je bestanden uit de map Program Files verwijderd. Hoe wil je dit dan tegengaan? Het verwijderen van bestanden onmogelijk maken? Dan kan de malware niks meer doen, maar jijzelf kunt dan bijvoorbeeld geen programma meer verwijderen.Heerlijk heh, een bedrijf dat een pakket uitbrengt om programmatuur uit te schakelen dat misbruik maakt van gaten/lekken in hun eigen software
edit @wildhagen: Dan nog, dat soort troep zou bij voorbaat niks mogen uithalen met je systeem, of je er nou zelf op klikt of dat het 'geplant' wordt.
[Reactie gewijzigd door fdm391 op dinsdag 29 september 2009 13:30]
Wat ik het liefst zou zien is dat de noodzaak voor dit soort software verdwijnt.Ik begrijp niet zo goed waarom er in een besturingssysteem standaard een virusscanner zou moeten zitten, want dat is kennelijk wat je het liefst zou zien?
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Tablets Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Google Sony Games Microsoft Consoles Microsoft Xbox One
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True