Hoofdcategorieën
Device Settings

Mozilla laat bedrijven eigen versies van Firefox maken

Door Olaf van Miltenburg, dinsdag 9 juni 2009 14:53, views: 14.453

Mozilla is bezig met het afronden van het Build Your Own Browser-programma. Dit moet bedrijven in staat stellen hun eigen versie van Firefox 3.5 samen te stellen. Mozilla hoopt dat de browser zo terrein in zakelijke omgevingen zal winnen.

Het Build Your Own Browser-programma zal kort na het verschijnen van Firefox 3.5 eind juni gelanceerd worden. Bedrijven kunnen dan een webapplicatie van Mozilla gebruiken om Firefox aan te passen. Ze kunnen bijvoorbeeld bepaalde favorieten zoals intranet-sites als standaard instellen, maar ze kunnen Firefox ook voorzien van een eigen jasje, inclusief bedrijfslogo, dankzij de Personas-applicatie.

Met behulp van deze webapplicatie wordt een installatieprogramma gegenereerd, waarmee de gepersonaliseerde browser bijvoorbeeld op alle desktops in het bedrijfsnetwerk kan worden geïnstalleerd, zo vertelde Mike Beltzner, die bij Mozilla verantwoordelijk is voor de Firefox-ontwikkeling. Mozilla biedt al wel deep customization tools voor Firefox om systeembeheerders meer controle te geven over de uitrol van de browser, maar volgens Beltzner was er nog geen gereedschap voor de gemiddelde gebruiker en was er ook nog geen eenvoudige manier om Firefox te personaliseren.

Volgende 15:23 'Prijzen nieuwe iPhone duiken op' - update
Vorige 14:20 Honderdduizend sites verwijderd na hack Britse webhoster - update
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

http://www.getpersonas.com/ - Download 'Personas'

Let wel op; images 2500x200px (footer / header)

komt pas beschikbaar indien goedgekeurd door boezilla ;-)

[Reactie gewijzigd door himlims_ op dinsdag 9 juni 2009 15:10]



Buiten het feit dat dit natuurlijk een kansloze post is, zit er wel wat in.
Firefox is gewoon een zeer solide browser waar je toch steeds meer over hoort, mensen kennen Firefox, mensen gebruiken Firefox, en niet alleen mensen die wat meer van computers kennen. Ondanks het feit dat ik zelf altijd Firefox gebruik ben ik niet altijd te spreken over Firefox. Zo is de opstarttijd toch ontzettend traag (Vooral op oudere computers), en het geheugen en processor gebruik valt toch ook altijd weer tegen. Ik heb al diverse malen gehad dat op oudere computers Firefox gewoon geen optie is omdat het minstens een minuut of twee duurt voordat het is opstart nadat Windows is opgestart.
Dit is natuurlijk een leuk idee en gaat ongetwijfeld goed werken, de gemakkelijkheid voor systeembeheerders om zo alles toe te voegen is natuurlijk ideaal. Voor bedrijven zal dit erg handig zijn en ik verwacht ook dat het aardig veel gebruikt gaat worden.

Zo is de opstarttijd toch ontzettend traag (Vooral op oudere computers), en het geheugen en processor gebruik valt toch ook altijd weer tegen. Ik heb al diverse malen gehad dat op oudere computers Firefox gewoon geen optie is omdat het minstens een minuut of twee duurt voordat het is opstart nadat Windows is opgestart.
Dan probeer Opera eens, heeft dezelfde features als FF (en out of the box nog veel meer dan FF) en is ook gewoon snel op oude pc's, aangezien elke release nog word getest op een oude i386, en dan mag ie niet (merkbaar) langzamer zijn geworden. De oude JS engine is ook nog gebouwd om goed te werken op systemen met weinig RAM e.d. Onder andere omdat in bv Opera Mobile dezelfde renderenginge+js engine worden gebruikt als op de desktop, wat in Opera Mobile dus snel/goed werkt, werkt op de desktop nog sneller. En doordat het op Opera Mobile werkt, hoeft het ook geen probleem te zijn om het op systemen met weinig RAM goed te laten werken.

Al zouden de plugg ins van firefox ook te gebruiken zijn in Opera had dat inderdaad een alternatief geweest

Helaas is dit nog niet het geval en is het dus ook geen optie voor mij

Daarnaast komt nog eens dat ik persoonlijk Firefox veel beter vind werken.... en ik heb geen last van resources omdat me lappie goed genoeg is :P

Dit is wel een uber manier om bedrijven over te krijgen tot het gebruiken van firefox... zeker als je standaard add ons geinstalleerd kan hebben... Misschien ga ik me er eens in verdiepen om het te implementeren binnen onze organisatie laat het (FF en IE8) gewoon lekker naast elkaar draaien zodat de gebruikers kunnen kiezen, met al die handmatige instellingen zullen ze vermoedelijk wel voor FF kiezen uiteindelijk.

en ik heb geen last van resources omdat me lappie goed genoeg is
Uit je verhaal maakte ik ook op dat je FF bij anderen doet installeren, met slechtere PC's, daar zou Opera dus wel een alternatief (kunnen) zijn. Ook omdat van de normale consumet eerder zoiets heeft van "ext wat?", die gaat echt niet zitten zoeken naar extensies, de browser moet het gewoon doen, en als die dan wat dingen kan wat voor hun die ene keer handig is, is dat leuk meegenomen (klik op een .torrent bestand, en je kunt hem vanuit Opera downloaden, dus als een onwetende gebruiker iets wil downloaden via torrent, hoeft ie niet uit te zoeken hoe dat gaat, want Opera doet al alles voor)

De firefox plugins hoeven niet in Opera gebruikt te worden omdat die functionaliteit in 99,99% van de gevallen al in Opera zit.

FF blijft log, traag en onstabieler dan Opera, waardoor ik 'm binnen een productieomgeving niet durf te gebruiken. Die hype is leuk, maar in een productieomgeving ga ik niet op hypes af, dat zou kortzichtig zijn en als ik FF dus praktisch bekijk, wat ik bij iedere update doe, blijft 't een zooitje, net als IE.

Helemaal mee eens, en daarnaast had Opera ook al een tijd zoiets :)
http://composer.opera.com/composer6/

[Reactie gewijzigd door Crim op dinsdag 9 juni 2009 17:24]


Zo is de opstarttijd toch ontzettend traag (Vooral op oudere computers), en het geheugen en processor gebruik valt toch ook altijd weer tegen. Ik heb al diverse malen gehad dat op oudere computers Firefox gewoon geen optie is omdat het minstens een minuut of twee duurt voordat het is opstart nadat Windows is opgestart.
De meeste bedrijven hebben hun hardware redelijk up-to-date, dus dat is niet zo'n issue. Daarnaast vind ik IE ook zeer traag. Niet bij het opstarten, maar wel bij het browsen. Eens Firefox is opgestart werkt het veel fijner en directer dan IE.

Overigens is het niet een helemaal eerlijk vergelijk, IE gebruikt grote stukken die Windows bij het opstarten al laadt, dus een deel van de opstarttijd van IE zit al in de opstarttijd van Windows. Lang leve de integratie van IE in Windows. Firefox moet echt helemaal van scratch opstarten en kan dus geen delen van de opstarttijd (en geheugen- en cpu-gebruik, for that matter) verbergen in het OS.

Het is werkelijk ongelooflijk dat MS het presteert om ondanks de integratievoordelen die Firefox nu eenmaal niet heeft zo'n draak van een browser te produceren...

Ontopic: goed initiatief, ik hoop dat het helpt om Firefox ook binnen bedrijven geaccepteerd te krijgen, al zal dat binnen de echt grote bedrijven wel niet opschieten, die hebben natuurlijk contracten met MS die het gebruik van andere browsers verbiedenontmoedigen...

[Reactie gewijzigd door PhilipsFan op dinsdag 9 juni 2009 15:46]


Daarnaast vind ik IE ook zeer traag. Niet bij het opstarten, maar wel bij het browsen. Eens Firefox is opgestart werkt het veel fijner en directer dan IE.
Dat klopt zeker !
Ik heb hier een stokoude laptop liggen met IE6 en Firefox 2.
IE6 start binnen de seconde op, terwijl Firefox er een minuut of langer over doet.

Om echter in IE6 een pagina te laden gaat het echt LANGZAAM, ongeveer 10 seconden voor tweakers.net. In Firefox 2 doet hij het in 3 seconden !

Wel een leuk initiatief, er zullen wel bedrijven zijn die het willen gebruiken, en als tweaker is het ook wel leuk om je eigen Firefox te hebben :)

met andere woorden als je ff standaard in het geheuge laat staan, zal ie altijd sneller zijn dan IE - en in sommige gevallen zelfs sneller dan Opera (naar mijn gevoel) bovendien kun je in opera weinig naar eigen gewenning aanpassen

ik gebruik FF bijv ook voor FTP (fireftp) - download manager (DTA ) en IRC client (chatzilla) en er zijn nog tal van andere zaken...

toch zou ik best een snellere brower willen, bijv eentje waarin de plugins in rubi of een andere volwaardige scripttaal geprogrammeerd worden of zelfs iets waar je na het installeren van een script deze eerst (eventueel zelf) moet compilen - zodat alles NOG sneller kan...

Laat firefox eens een week openstaan met meerdere tabbladen, schrikbarend oplopend geheugengebruik...

bovendien kun je in opera weinig naar eigen gewenning aanpassen
Wat is weinig? Het uiterlijk kun je helemaal skinnen, je kunt balken zetten waar je wilt, je kunt alle buttons ergens anders zetten, of buttons toevoegen (die niet standaard in de skin zitten). Via userJS kun je extensies maken en je hebt ondersteuning voor Widgets. Via opera:config kun je allemaal instellingen veranderen (ook die wat niet onder settings staan), je kunt zelf ini files aanpassen als dat nodig blijkt te zijn (bv met speeddial, daarvoor kon je nergens de grote instellen, maar dat kon wel door een ini te wijzigen)
ik gebruik FF bijv ook voor FTP (fireftp) - download manager (DTA ) en IRC client (chatzilla) en er zijn nog tal van andere zaken...
Ftp kan die alleen lezen, download manager zit ingebouwd en is redelijk goed (o.a. ondersteuning voor torrents, en met pauzeren/verder gaan), IRC client zit ingebouwd.

Heb je Opera wel eens serieus geprobeerd? En dingen die niet meteen zichtbaar zijn, uitzoeken of het niet wel mogelijk is (Opera heeft zoveel (verborgen) features)? (en dan niet met het argument, teveel werk, komen, want het zoeken van extensies voor FF kost ook tijd)

Internet explorer is tegenwoordig zelfs sneller dan Firefox.

Ik heb alle grote browsers op mijn computer staan en gebruik deze allemaal regelmatig om diversen websites te testen.

Opera was een tijd lang de snelste browser die ik kende. Chrome heeft Opera alleen een beetje ingehaald. Chrome is ook de ENIGE browser die ik nog nooit heb laten crashen. Zelfs mijn script dat bewust geschreven is om browsers te laten crashen kan iedere browser genadeloos volledig laten vastlopen... behalve Chrome. Bij Chrome loopt alleen de tab vast, waarbij je deze tab gewoon kan sluiten, vernieuwen of naar de vorige pagina kan gaan.

Van alle browsers crasht Firefox het hardst. Firefox doet helemaal niks ertegen. De gehele browser loopt volledig vast... direct. Internet Explorer 8 en Safari 4 hebben allebei een controle: die geven een melding dat de tab is vastgelopen en dat je deze kan sluiten. Echter, na het aanklikken van "sluit tab" (IE8) of "stop script" (S4) blijft de browser gewoon vrolijk hangen. Safari 4 is zelfs zo leuk om na enkele minuten dezelfde melding te geven die opnieuw niet werkt. Opera loopt pas na enkele seconden vast. Niet echt iets om trots op te zijn... maar dat is nog steeds beter dan firefox die gewoon direct volledig vast staat.

Oftewel, qua javascript wint Chrome in stabiliteit én snelheid, waarbij Chrome ruim 2x sneller is dan Firefox.

Ik heb al diverse malen gehad dat op oudere computers Firefox gewoon geen optie is omdat het minstens een minuut of twee duurt voordat het is opstart nadat Windows is opgestart.
Misschien moet je dan eens een degelijk OS installeren, die geschikt is voor je hardware. Klinkt meer alsof je XP op een pentium 1 bakkie met 128MB geheugen gezet hebt en dan klaagt dat je applicaties niet lekker lopen. Ik heb een pentium 1 233mhz met 160MB ofzo met Kubuntu en Firefox doet er echt geen 2 minuten over. Ik heb het ding al een tijd niet meer aangehad, maar van wat ik me herinner duurde het een seconde of 10-20. Voor zo'n oud bakkie was dat best wel redelijk. Het OS zelf doet er ongeveer 2 minuten over om op te starten tot aan een werkende desktop.

Lijkt me ook leuk voor particulieren op kleine schaal. Kan je makkelijk je eigen versie overal beschikbaar houden of bepaalde instellingen die je bij andere mensen gebruikt bij installatie.
Hopelijk kan je alle voorkeuren wel laten onthouden, anders moet je ze elke keer opnieuw kiezen of nog steeds een installatieprogramma zelf beschikbaar houden.

Inderdaad!
Dat kan trouwens al sinds versie 0.6 ofzo door een eigen default profile aan te maken.

klopt, waar auto deployments met FF zijn (of waren) een ramp alleen al omdat je onder windows er geen MSI's van kon bakken ...

Is er dan ook de mogelijkheid bepaalde functionaliteiten uit te schakelen? Anders heeft het vrij weinig zin..

Zoveel mogelijkheden zitten er anders standaard niet in, de meeste functionaliteiten komen van add-ons (in het kader van de bestrijding van bloat-ware).

Vb.: Het inschakelen van een proxy. Sommige bedrijven werken via een proxy. Als je dit al kunt instellen op voorhand moeten de werknemers dit achter af niet meer doen.

Ieder zichzelf respecterend bedrijf heeft een IT divisie die dit soort dingen uitrolt. Managed software heet dat. Gebruiker hoeft slechts in te loggen en zijn browser, e-mailprogramma en wat al niet zijn allemaal ingesteld.

In welk utopia leef jij?
Er zijn genoeg zichzelf respecterende (IT-)bedrijven die de interne IT totaal niet op orde hebben. Overigens zie je redelijk vaak dat grote bedrijven hun zaken bij de klanten perfect in orde hebben, terwijl het intern een rotzooi is.

Ik denk dat dit ook op grotere schaal best perspectief biedt. Als je FF ook nog qua functionaliteit kan inperken waar nodig en als zodanig 1 uniforme interface kan bieden voor je (soms erg onbegrijpende) personeel kan dat verhelderend werken.

Eigenlijk mag dit al vanaf het begin van Firefox. Het is immers een open source applicatie die je zelf mag aanpassen. Dit komt door de gebruikte licentievorm (GNU GPL) die stelt dat je met de software mag doen wat je wil (inclusief aanpassen en verkopen), mits je dat recht ook doorgeeft aan anderen en de auteur(s) van de software vermeldt.

Wat er nu veranderd is dat ze het makkelijker gaan maken om Firefox in een nieuw jasje te steken.
bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/GNU_General_Public_License
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mozilla_Firefox

Wel leuk inderdaad, het moet wel echt waardige extra's gaan bieden willen de grotere bedrijven er gebruik van gaan maken, als het verder niet veel bied op wat extra logotjes van hun bedrijf na denk ik dat ze fijn bij Internet explorer blijven zodat ze ook geen onnodige programma's hoeven te installeren/updaten.

:) IS het ook mogelijk om je eigen versie voor thuis te maken, of voor je familie ;) of moet er betaald worden voor deze versie? ;(

De vraag is alleen willen bedrijven dat wel, veel van de nu gebruikte bedrijfs applicaties werken lang niet altijd even goed samen met Firefox.

Als ik hier bij mijn werkgever rond kijk dan kan ik zo al een 20 tal interne applicaties en websites noemen die gewoon niet werken met om het even welke browser dan ook, anders dan IE natuurlijk. Dan heb ik het niet alleen over in-house applicaties maar ook over IBM tools, HP tools etc... bedrijven waar je toch van zou verwachten dat hun websites ook met iets anders dan IE kunnen werken.

Er zullen flink wat bedrijven zijn die ondanks de leuke gimmick van een eigen logotje en wat standaard linkjes toch geen gebruik zullen kunnen maken van Firefox omdat een aantal van hun interne websites dan niet meer werken.
Daar naast moet je niet vergeten dat het een extra applicatie is die op een systeem iets dat je natuurlijk niet nodig hebt als je IE gebruikt omdat dat standaard toch al op de PC staat. Je zult dus ook net even iets meer beheers kosten hebben voor het onderhoud van deze software.
Koppel daar ook nog eens aan dat Microsoft een goed geïntegreerd update mechanisme heeft dat voor grote bedrijven betekend dat alle updates voor een bepaald OS en een bepaalde versie van de browser nog maar 1 keer gedownload hoeven worden om vervolgens automatisch verspreid te worden over alle op het netwerk aangesloten systemen. Als ik hier op mijn werk rond kijk en ik zie zo'n 2000 desk/laptops en nog eens een kleine 3000 windows based servers die allemaal van deze updates gebruik maken dan kan ik me helemaal voor stellen dat je als bedrijf liever niet ziet dat al deze machines gewoon wanneer zij er zin in hebben maar updates voor Firefox binnen gaan hengelen, de hoeveelheid bandbreedte die daar voor nodig zou zijn is echt enorm.

Natuurlijk zijn er veel meer kleine bedrijven die waarschijnlijk blij zijn met een eigen logotje in hun browser, en standaard linkjes maar als firefox echt de grote corporate klanten aan zich wil binden zullen ze, naast het samen werken met bedrijven als HP, IBM en zo ook moeten zorgen voor een als het even kan binnen de Microsoft update server passende update mogenlijkheid te bieden. Pas als dat gaat lukken bestaat er een realistische mogenlijkheid voor bedrijven als Mozilla om echt voet aan de grond te krijgen bij de hele grote klanten.

In tegenstelling tot wat mijn nick doet vermoeden ben ik geen FF adept, en twijfel ik ook sterk of deze toevoegingen bedrijven echt zal motiveren om firefox als alternatief te overwegen, wanneer ze dat niet al aan het doen waren op basis van "free/open source software" argumenten.
...kan binnen de Microsoft update server passende update mogenlijkheid te bieden
De echt grote bedrijven werken met een deployment meganismes als Landesk, SMS, SCCM oid. WSUS/MU support is daarbij niet echt wezelijk interessant. Wel ben ik het er mee eens dat het belangrijkste argument, gecentraliseerd bijhouden van browser versies en plugins, niet wordt beantwoord hiermee. In een Internet wereld vol dreigingen vinnik dit dan ook niet echt opschieten.

[Reactie gewijzigd door Firefox op dinsdag 9 juni 2009 15:50]


Nee je denk dat ze 3 x per maand een nieuwe versie willen disrtibueren?

Dit is dus net zoiets als composer van Opera
http://composer.opera.com/composer6/
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 15:23 'Prijzen nieuwe iPhone duiken op' - update
Vorige 14:20 Honderdduizend sites verwijderd na hack Britse webhoster - update
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011