Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 175, views: 33.817 •

Spore, het nieuwste spel van Electronic Arts, is sinds het op 2 september op bittorrentnetwerken verscheen al meer dan 500.000 maal gedownload. Nog niet eerder is dat met een game binnen twee weken zo vaak gebeurd.

De grote populariteit van Spore op p2p-netwerken wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de stringente beveiliging tegen kopiëren, die EA aan het spel heeft toegevoegd. Ieder exemplaar van Spore kan pas geïnstalleerd worden nadat een activatieserver via internet hier toestemming voor heeft gegeven, en dit kan maximaal drie keer. Mochten in de toekomst de activatieservers uit de lucht gehaald worden, dan kan het spel zelfs helemaal niet meer geïnstalleerd worden. Veel klanten klaagden er dan ook over dat zij het spel in feite huurden en niet kochten.

De illegale versie, die uiteraard is ontdaan van de beveiliging, is dan ook bijzonder gewild. Binnen twee weken werd deze via diverse torrentsites al meer dan 500.000 maal gedownload. Sims 2, het spel dat tot dusver het meest is verspreid via Bittorrent, werd in totaal ongeveer een miljoen maal gedownload. Het ziet er naar uit dat Spore dit record wel zal gaan breken, zo bericht Torrentfreak.

Ondanks het downloaden lijkt het erop dat de verkoop van het spel eveneens aardig loopt. Officiële cijfers hierover zijn op zijn vroegst eind september te verwachten, maar de winkeliers tonen zich tegenover Cnet lang niet ontevreden. "Toen het spel uitkwam, waren we binnen het uur uitverkocht", verklaarde een werknemer van een Gamestop-winkel in San Francisco. Een filiaal van Game Crazy in Las Vegas verkocht de eerste zending van vijftien stuks binnen een paar uur. De winkeliers waren het er over eens dat Spore voor een pc-spel bijzonder goed werd verkocht.

Spore

Reacties (175)

Reactiefilter:-11750163+133+226+30
Want? Wat is er mis met P2P netwerken? P2P netwerken zijn niet per definitie illegaal. Een deel van de content op P2P netwerken is vaak illegaal.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 14 september 2008 13:13]

Opzich is P2P, en dan in het bijzonder torrent, een mooie manier om software te verspreiden, ook zéér veel legale toepassingen (grootste: blizzard, al hun software/patches gaat over torrents).

Waar wel wat mis mee is, is illegale software. Naar mijn mening. Dat zorgt er eigenlijk alleen maar voor dat het aanbod PC games maar krimpt en krimpt. Maar over dit soort "activatie" praktijken van EA valt natuurlijk ook te discussiëren. Ik heb Spore gehaald bij de Bart Smit, en op de bon stond "U kunt uw aankoop ruilen binnen 24 uur met geldige kassabon". Let op de term "aankoop", en het feit dat Spore niet echt... een aankoop is, meer een huur.
Het doosje en de cd word wel van jouw, alleen het spel, de software niet ;)
De licentie is wel je eigendom. Net zoals bij muziek CDs. Maar met Spore huur je dus een licentie.
Kan ik dan redeneren dat als ik het spel koop (pardon, een licentie op het spel) in de winkel, ik het spel mag downloaden en spelen? Ik wil wel weten of dat in de rechtbank stand houdt, en ik vemoed van wel.

De MPAA heeft dergelijke uitspraken ook gedaan voor DVDs: je koopt niet de film, je koopt een licentie om de inhoud van het schijfje te bekijken. Ook prima, ik koop dus een levenslange licentie op het bekijken van die film (en ik heb al heel wat films uit mijn DVD collectie vervangen door HD rips).
Het staat meestal in de wetgeving beschreven of een gebruiker een x aantal exemplaren mag reproduceren of geen. Er staat ook bij hoe deze reproducties mogen verkregen worden.
De enige reden waarom multimedia downloaden in Nederland is toegelaten is een achterpoort in die reglementen en de politici moeten maar eens wakker schieten en het dichten.
Verschil met CD's and DVD's: die kun je luisteren zolang je afspeelapparatuur kunt vinden. Je bent daarbij niet van 1 leverancier afhankelijk.

In de tekst staat: "Mochten in de toekomst de activatieservers uit de lucht gehaald worden, dan kan het spel zelfs helemaal niet meer geïnstalleerd worden."

Dat betekent dat nu niet meer het marktaanbod van alle mogelijke (incl. evt. toekomstige) leveranciers bepaalt hoelang jij iets met de content kun doen, maar alleen de producent zelf. Als Spore 2 uitgebracht wordt, kan vlak daarna de stekker van de activatieservers van Spore eruit getrokken worden, en zo kunnen trouwe "spelers" gedwongen worden Spore 2 te kopen.

Ik hoop dat weinig mensen dit kopen om die reden. P2P moedig ik ook niet aan. Wel hoop ik dat de producent dat ziet als teken dat men kennelijk vindt dat ze iets leuks gemaakt hebben. Wordt het dan toch niet goed verkocht, dan hoop ik dat de producent de oorzaak zoekt van deze storende vorm van DRM.

[Reactie gewijzigd door Recursio op 14 september 2008 22:34]

Wordt het dan toch niet goed verkocht, dan hoop ik dat de producent de oorzaak zoekt van deze storende vorm van DRM.
Tegenvallende resultaten zullen (altijd) worden toegeschreven aan het 'illegale' downloaden. Het laat EA blijkbaar koud dat een stringent kopieerbeveiliging alleen maar hun klanten benadeeld.
Ik ben het helemaal met je eens. Vroeger of later (a la Sony) bouwen ze zoiets ook in op films en muziek als we het allemaal maar accepteren. Spellen worden vooral door kids gebruikt en die openen en downloaden van alles. Inclusief Spam, Virussen, etc.
Een herinstallatie komt nogal eens voor en met deze licentievoorwaarden moet je daar toch niet aan denken.

Bovendien... ik installeer een spel op PC van kind. Op vakantie installeer ik het op de laptop. Heeft het kind wat te doen bij slecht weer. Dat zijn al 2 installaties.

Ik vraag me af of deze regeling wel volgens EU regelgeving geldig is.
Bij een CD of DVD (of zelfs een ouderwets papieren boek of krant) koop je NIET een licentie. Die praktijk is in Nederland voorbehouden aan software en dergelijke dingen.
Je koopt absoluut wel een licentie. Je koopt een kopie, over die kopie krijg je niet de copyrights, je hebt slechts het recht om de kopie af te spelen binnen "huiselijke sfeer".
Nee, je krijgt geen licentie, want EA heeft zich aan de NL wet te houden.
( Oftewel, als je het spel koopt, heb je NIETS behalve een mooi doosje )

[Reactie gewijzigd door coretx op 15 september 2008 15:11]

Nee, als je het spel koopt betaal je beschermings geld aan de autereurswet maffia.
Voorbeeldje: WoW patches. Allemaal via bittorrent. Simpel omdat et te duur is.
HWI TV elke week in HD via Torrent. :P

Zo zijn er tal van legale torrents op te noemen, maar 90% van het verkeer zal daar niet onder vallen, dus je kan wel zeggen dat het hoofdzakelijk gebruikt word voor niet legale zaakjes.
vergeet steam niet.Die sturen spellen enzo ook door via p2p
Dat is dus gewoon http hoor. Waarom denk je dat die updates in het verleden zo traag gingen ;)

[Reactie gewijzigd door analog_ op 14 september 2008 14:21]

http sluit peer-to-peer niet uit.
Het hyper text transfer protocol sluit p2p wel uit omdat het geen p2p protocol is.
Je zou best http kunnen gebruiken _op_ een p2p protocol. Dat is het mooie van het protocol lagen model :) Doorgaans gebruik je het direct op tcp, maar je zou ook best tcp > gnutella > http kunnen doen.
Http op een p2p protocol is a) verdomde lastig, omdat p2p filesharing een eenweg-protocol is en geen 2-weg protocol, en http vereist 2weg communicatie. b) is het ook nog eens niet een goed voorbeeld van laagjes, aangezien p2p protocollen op hetzelfde niveau staan als http, en juist niet op het niveau van udp/tcp.
HTTP is request->response. Dit zou in principe best op een P2P netwerk kunnen. De mogelijkheid om sessies (dmv session cookies) te gebruiken word bijzonder lastig, maar dat hoeft ook niet.
Jasper Janssen: Peer 2 Peer houdt alleen in dat er verkeer van client naar client gaat, in plaats van een centrale server naar alle clients. Het heeft niks te maken met hoe dat verkeer gaat. Je kunt prima peer 2 peer http doen. Je hoeft ook niet persee tweeweg verkeer te hebben (wat trouwens prima kan met http). Jij stelt p2p gelijk aan bittorrent, maar dat gaat absoluut niet op.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 16 september 2008 07:20]

Opzich is P2P, en dan in het bijzonder torrent, een mooie manier om software te verspreiden, ook zéér veel legale toepassingen (grootste: blizzard, al hun software/patches gaat over torrents).
Dat klopt, en er is ook niemand die dat uit wil bannen. Het gaat gewoon om illegale content.

Ik verwacht trouwens dat een deel van de downloaders het spel gekocht hebben EN gedownload. Het spel staat namelijk ook op #1 in de verkoop-top10.
En om eerlijk te zijn zou ik dat ook doen. Ik zou absoluut niet akkoord gaan met die belachelijke limiet op activaties. Wat heet, ik ga eigenlijk al nieteens akkoord met het feit dat ik m'n software zou moeten activeren, maar vooruit. Ik heb het spel dan wel niet gekocht en ook niet gedownload, maar ik ben er maar wat blij mee dat het kan.

In principe zou je politiek correct moeten stellen: dan koop ik het spel niet, maar dan heeft Maxis/EA er geen bal aan, want die missen mijn inkomsten, en ik mis het spel. Da's een lose/lose-situatie voor dit spel dus en het is in dit geval gewoon EA's eigen ONTZETTEND domme schuld..
En niet te vergeten dat programma's zoals Skype ook gebruik maken van p2p.

p2p is als je het mij vraagt juist een heel mooi netwerk wat met juist gebruik nog een hele mooie toekomst tegemoet kan gaan. Dat het gebruik wordt om illegale software e.d. te delen betekent dus nog niet dat p2p slecht is.

Om even een lekkere corny vergelijking te gebruiken; Omdat een crimineel gebruik maakt van de openbare weg om zijn zaken te regelen, betekent dat toch niet dat dat wegen maar verboden moet worden? 8)7
Is toch geen reclame? Het is gewoon objectieve berichtgeving. En aangezien illegaal downloaden nou eenmaal enorm veel gebeurt tegenwoordig, is het van belang deze cijfers mee te tellen bij het bepalen van de populariteit van een spel.

@ hieronder: En idd, die beveiliging is echt te belachelijk voor woorden. Je huurt het spel gewoon idd. Gaat helemaal nergens meer over.
En een spel 3 x activeren is leuk. Maar ik heb diablo bv wel veel vaker geinstalleerd gehad. Dan had ik dus weer een nieuw spel moeten kopen(welliswaar is dat dan goedkoop maar toch).

Ik mag toch zeker een spel wel een keer herinstalleren na computer upgrade, computer crash etc.

Zeker een echt goed spel wordt vaker dan 3x geïnstalleerd.
Ik denk niet echt dat je spore echt 3x zou installeren, ik vond het in het begin leuk, maar na een tijdje word je alle beperkingen een beetje zat, ik zou het niet meer opnieuw gaan spelen, maar kan mijn buurjongen er wel mee blij maken.
Dat is toch geen excuus? Wie weet vind ik het wel leuk, en wil ik het vaker dan 3 keer installeren.
kijk en dat willen ze straks ook niet meer! Dan maken ze het persoonsgebonden en mag je het ook niet meer doorverkopen of weggeven.
maar kan mijn buurjongen er wel mee blij maken
Dat kan nog wel 'ns tegen vallen. Hij heeft dan nog maar twee installaties over. De eerste maakt ie meteen op.. Dus eentje voor herinstallatie of nood. = Te weinig.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 15 september 2008 00:17]

Dit is geen reclame. Dit is gewoon berichtgeving ;)
Het is een gegeven dat spore erg populair is op P2P netwerken vanwege de DRM beveiliging die erop zit.

Laat maar weer eens zien dat DRM vaak juist averechts werkt.
Ik heb voor één van de downloads van Spore gezorgd, ik vind het niet meer dan logisch dat games gedownload worden wanneer er geen fatsoenlijke demo's worden vrijgegeven. (Een creature creator vind ik geen demo).

Ik ga echt geen geld uitgeven aan iets dat ik totaal niet getest heb. Spore is dan ook meteen een mooi voorbeeld, het zou allemaal geweldig en revolutionair moeten zijn... ik vind er geen zak aan en zou het nog niet uit de 5 euro bak halen.
Linux wordt altijd aan geraden om via P2P de downloaden om de serverbandwith te sparen :D
Vindt dat helemaal niet zo gek ik had het spel ook gewoon gekocht als er niet zo'n belachelijke beveiliging op zat, heb hem nu maar gedownload :).
Waarom speel je het uberhaupt?
Door het te downloaden rechtvaardig je alleen EA's keuze voor DRM.

Maar goed, dit is weer een geval van statistiek.
Bullshit.

De DRM werkt hier niet tegen, dat is bewezen. Waarom dan wel de DRM? EA wil gewoon niet dat je dit spel eindeloos blijft spelen. Ze willen namelijke nieuwe spellen verkopen. EA weet echt wel dat het niet werkt tegen piracy.

Het illegale downloaden wordt als excuus gebruikt. Maar als je kijkt wat het effect van de DRM is dan weet je wat de echte bedoeling is.

Ik koop het spel niet om de beveiliging. Als dezelfde beveiliging op RA3 zit koop ik die ook niet. Wordt dan wellicht mijn eerste illegale game in 10 jaar want ik wil hem erg graag spelen veel meer dan Spore. Zit er niet zo'n idiote 'beveiliging' op dan koop ik hem gewoon.

Het wordt tijd dat er een wet komt die bedrijven verplicht patches uit te brengen die deze beveiliging eruit halen op het moment dat de support gestopt word. Onder die zelfde wet moet je dan DRM verminkte muziek verplicht vrijgeschakeld krijgen als daar de authenticatie servers offline gaan etc...

Met ander woorden verplicht bedrijven die onder deze excuses DRM toepassen maar om te zorgen dat de gebruikers krijgen wat ze denken te krijgen (koop van het recht te spelen, niet huur en niet tijdelijk)

[Reactie gewijzigd door Omega Supreme op 14 september 2008 13:35]

Ik weet dat DRM niet werkt, maar de PHB (pointy haired boss) niet. En daar gaat het om.
De PHB ziet: "Spore, het nieuwste spel van Electronic Arts, is sinds het op 2 september op bittorrentnetwerken verscheen al meer dan 500.000 maal gedownload.". En denkt: "de volgende keer moeten we nog strengere DRM".

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 14 september 2008 13:34]

Het is een beetje naief om te denken dat de 'bazen' van EA niet van te voren weten dat hun activatie gekraakt zal worden.
Als ze een beetje goed naar de community luisteren dan weten ze ook de reden dat het spel zo vaak illegaal gedownload is en zullen ze het volgende keer wel uit hun hoofd laten om zo'n systeem erin te zetten. Maargoed, het blijft EA dus ik wacht af wat ze met RA3 doen. Ik heb Spore niet gespeeld, omdat het tegen bleek te vallen en vanwege deze beveiliging. RA3 wil ik zeker wel spelen, maar ik ga geen geld uitgeven aan een spel dat ik misschien jaren wil spelen (terwjil EA wil voorkomen dat ik het jaren ga spelen).
Ik geloof gelezen te hebben dat EA sowieso op alle komende releases deze vorm (of iets vergelijkbaars) van DRM gaat zetten.

BTW ben ik het totaal met je eens, ik heb heilig gezworen Spore te kopen, vanwege de innovatie... Toen ik de berichte over deze DRM hoorde, dacht ik "weggegooid geld" dus heb ik het intussen gedownload.

Dit zijn nou typische spellen die je over een paar jaar nog een keer wil spelen (lees: installeren) net zoals rollercoaster, sims en RA... Als dan hun servers niet meer bestaan kan ik het spel niet meer spelen?!?

Bedrijven wéten dat DRM niet helpt, dit zijn slechts slechte marketingtrucs om uitbreidingen te kopen ("Koop nu en krijg 2 extra activaties!") en om nog niet bij dit soort spellen te blijven hangen.

De PC-game industrie vermoordt zichzelf en geven de piraten de schuld...

BTW, na het spelen van Spore ben ik ernstig teleurgesteld, achteraf dus zelfs heel blij dat ik het niet gekocht heb.
Interessant stukje, ik vroeg me af waarom blijven ze de mensen die het juist kopen nog langer lastig vallen met die zooi, jij komt met een redelijk aannemelijke theorie.

Zo kun je bijvoorbeeld bepaalde expansion packs of misschien wel complete games bij EA downloader kopen, je kan de game dan dus downloaden van EA maar ook daar bieden ze maar voor een aantal jaren de game aan en daarna is het afgelopen.
Bij die downloader kun je een spel maar een half jaar lang downloaden. Na 2 jaar opnieuw je spelletje willen spelen gaat zo dus niet.
Als ze dat bij Steam zouden flikken zou ik er wel behoorlijk kwaad van worden. Ik heb een steam account met oa de volledige id en Valve catalogi, dat zou ik niet graag in rook op zien gaan.
Sterker nog, het kan wel, maar 2 jaar extra downloaden kost gewoon extra geld!
Geef je gelijk. DRM is alleen irritant voor diegenen die het spel legaal kopen - de P2P versie heeft al dat soort dingen al lang weggehaald. Vergelijkbaar met die reclame die je bij films krijgt, dat het illegaal downloaden / kopieren van een film diefstal is - reclame die alleen diegenen die de film legaal kijken te zien krijgen.
Niet echt. Je bewijst ermee dat het niet werkt. Het niet te stoppen is. En dat ze er verkopen mee mislopen.

Als consument heb je één macht. Je koopt een product van een bepaalde producent of je koopt het niet. Als de beveiliging je niet aanstaat laat je het spel links liggen.

Wel kan je je dan afvragen of het moreel juist is om hem dan alsnog te downloaden. "If you like the game, buy it."
De meeste spellen download ik en speel ik 1/één middag. Niet de moeite waard om het hiervoor te kopen. Als het spel vervolgens nog een peer dagen word gespeeld koop ik het.

Spellen als Wow DiabloII starcraft C&C alles in 1 pack unreal half life etc staan bij mij in de kast en zijn ook plat gespeeld. Van veel spellen ben ik de orginele cd's ook kwijt, ik download ze wel weer.
Eigenlijk zou ik graag een bankrekeningnummer van EA hebben zodat ik ze ca. 45 euro kan overmaken, met als opmerking "alsjeblieft, de game zelf haal ik wel van internet", gewoon om een punt te maken dat ik echt waardeer hoeveel tijd en geld ze steken in het maken van games, maar dat ze eens wakker moeten worden wat betreft de negatieve effecten van DRM voor alle 'goede' partijen.

[Reactie gewijzigd door PhWolf op 14 september 2008 16:49]

Helemaal correct en het juiste gedrag van iemand die de PC als een gameplatform wil behouden. EA hun Spore is helemaal niet zo vernieuwend om zo'n beveiligingen in de wereld te drukken, dus ik zal het zeker niet kopen. Downloaden is het verraden van de passie van developers en toont enkel egoïsme.
passie? je bedoelt 'het verraden van de schatkist van ea'
Dat ben ik niet met je eens. De DRM werkt nameliijk niet tegen downloaden. Het enige dat EA hiemee bereikt is dat je je CD niet zo snel aan de buren uitleent voor een installatie.

Ik heb het spel officieel gekocht, op de dag dat het uitkwam. Toen was mij nog niet bekend dat er activatie nodig is. Het staat niet op de verpakking, het werd er in de winkel niet bij verteld. Feitelijk is daarmee sprake van wanprestatie, er wordt een licentie verkocht die veel beperkter is dan er van tevoren voorgespiegeld wordt. Voor de juristen onder ons: als het geen wanprestatie is dan is op zijn minst dwaling. Ik voel in elk geval immens bekocht. Ik koop alle spellen die ik speel, maar EA staat nu bij mij op de zwarte lijst. Daar koop ik niets meer van.

Ik ga ook de illegale versie maar downloaden om zeker te weten dat ik het spel in de toekomst kan blijven spelen.
Onzin. Als er géén DRM op het spel had gezeten, dan had ik het nu hier liggen.

Als er zul soort DRM op Bioware's Dragon Age zit, koop ik dat ook niet.

EA is een uitgever die ontwikkelstudio's zoals Maxis en Bioware kapot maakt, IMHO.
Je zou in mijn ogen fair zijn als je het spel WEL had gekocht en vervolgens OOK had gedownload om een DRM-loze versie te installeren.

In dat geval kun je niet van diefstal spreken. Het is dus onzin dat je "gedwongen" bent om hem niet te kopen.
Ga ik volledig akkoord mee.

DRM is enkel maar een (lame) excuus om het niet te kopen. Ik heb het spel gekocht en geen hinder ondervonden. De installatie ging even vlot als andere (legale) game. Het enige wat je moest doen was en key overtypen (the horror).

Anders was het bij een vriend van mij. Ik had mijn game bij hem gekopieerd (hij heeft toch bijna geen geld om het te kopen), maar het heeft hem wel makkelijk een 5-tal uurtjes geduurd eer hij het spel aan de praat kreeg, eerst kopiëren, key zoeken, crack zoeken, ...

Ik kon enkel vaststellen dat de DRM geen enkel invloed had en het zelfs makkelijker was dan het installeren van een illegale versie.
Je kan ook direct een gekraakte versie met patch en key downloaden als je het toch illegaal doet, dan heb je de download en installatie gedaan binnen 2 uur (tenzij je echt een slome internet verbinding hebt).

Dit zegt alleen maar wat over de inefficiëntie waarmee jij te werk bent gegaan.


En je zou idd. het spel kunnen kopen en een gekraakte versie downloaden om dan die DRM beveiliging af te komen maar zo steun je EA's 2 keer, de eerste is door het spel te kopen (daar is niets mis mee) en de 2e keer is door het te downloaden waardoor zij weer kunnen zeggen "Kijk de DRM beveiliging en erger is zeker nodig omdat het spel nog steeds gigantisch veel gedownload wordt." waardoor ze waarschijnlijk nog irritantere beveiligingen kunnen door drukken terwijl jij deze zelf ook weer goed keurt omdat er zoveel mensen spellen illegaal downloaden. ;)
Waarom zou ik een illegale versie downloaden? De installatie ging vlot, dat is net mijn hele punt, het wordt gebruikt als lame excuus. Zelfs al had hij een crack en key, dan nog zou het minder vlot gaan dan de legale versie omdat hij die crack moest installeren.
DRM op zich is niet het probleem, maar wel da je het maar een zeer beperkt aantal keer kan installeren/activeren en dat dit alleen kan als de DRM server van EA dit ondersteund. Dus als ze over 3 jaar naar een ander DRM systeem overgaan en de server uit de lucht halen kan jij je game niet meer installeren.
Het is al een paar maal voorgekomen dat door dit soort praktijken muziekcollecties niet meer te beluisteren waren. (Yahoo, MS...)
Akkoord, maar Yahoo en MS hebben nooit muziek verkoop al primaire activiteit gehad, EA is echter in eerste plaats nog steeds een bedrijf dat games verkoopt, net zoals valve met steam. De kans dat ze dan zou stoppen zonder enige vorm van compensatie (ik denk maar het afschaffen van de verplichte DRM) is vrij klein.

Maar goed, dan verwijs ik weer naar mijn alternatief (zie hieronder), zodra het niet meer werkt op een legale manier, gebruik je de illegale, een crack.
De kans dat ze dan zou stoppen zonder enige vorm van compensatie (ik denk maar het afschaffen van de verplichte DRM) is vrij klein.
Dat moeten ze altijd nog maar eens bewijzen. EA heeft in het verleden voor heel veel games al de multiplayer ondersteuning na een of twee jaar uit de lucht gehaald. Omdat de game geen winst meer genereerde en/of omdat EA mensen naar het vervolg wilde jagen.

Daarnaast verwacht je nogal veel van een corporate business die het bij de meeste games na een of twee patches wel welletjes vindt. Terwijl die games verre van bugvrij zijn. Ook weer omdat de games geen winst meer genereren en/of omdat EA mensen naar het vervolg wil jagen.

Ik geloof er geen donder van dat EA als de activatie support ophoudt met een patch op de proppen komt.

Dan nog, activatie an sich is niet eens het grootste euvel. 3x installeren is dat wel. Ronduit belachelijk. Imho is het echt niet gek dat mensen en masse zoiets hebben van: "Stik maar, ik hoef dat gedonder niet, ik download 'm wel."
Als je dan uitgaat van een uurloon van 10 euro netto had je het spel al net zo goed kunnen kopen :)

Maargoed, als je jong/student bent gaat dat niet op natuurlijk.
spore kost je ~40 euro en dan ben je zelfs duur uit...
dus de reden "ben student, dus het is te duur" is dan imho echt een bullshit reden geworden.
DRM is enkel maar een (lame) excuus om het niet te kopen. Ik heb het spel gekocht en geen hinder ondervonden. De installatie ging even vlot als andere (legale) game. Het enige wat je moest doen was en key overtypen (the horror).
Tof hoor. :)
Doe dat nog eens 2 keer, en probeer het daarna nog eens? Dat gaat niet lukken, da's eventjes punt 1. En dan, dan lukt het niet, wat dan? Ga je het nog een keer kopen? Je kunt het dus zelf ook niet meer verkopen, je kunt 'm dan eigenlijk gewoon domweg weggooien, of je moet er graag naar kijken. Ik hoop voor je dat je PC niet meer upgrade en je Windows een keer moet herinstalleren vanwege virussen ofzo, want dan ga je dus echt anders piepen hoor.

DRM is absoluut geen lame excuus meer om de game te downloaden blijkbaar, want EA laat je weinig keus. Het is bijna jammer dat het spel zo goed verkocht heeft in de eerste paar dagen, want zo leert EA dus niet haar lesje. Ik hoop dus dat elke koper hierover een dikke klacht indient bij EA. Dat zijn er vele honderdduizenden, dat kan je haast niet negeren. En dan hoop ik dat de volgende game van EA met deze beveiliging alleen nog maar op de download-top10 terechtkomt en de winkels 'm aan de straatstenen niet kwijtkunnen. Misschien krijgen ze dan door dat je je klanten niet hoort te behandelen als criminelen.
Eigenlijk is je game nooit echt waardeloos (voorlopig) want je kan gerust een activatie doen na contact gehad te hebben met de support van EA. Iets waar ik trouwens ook niet meteen een slecht woord over heb, ik had recent problemen met de bèta key van RA3 en men heeft dit toen ook naar behoren opgelost.

De dag dat ik trouwens wel zware hinder van ondervindt zal ik wel een crack gebruiken. De kans is echter vrij klein dat zoiets zal gebeuren.

Je mag gerust zijn dat 99% van die downloaders niet hun eerste download is en men al meer op hun 'kerfstok' heeft, ook software zonder DRM. Ik ben uiteindelijk ook geen heilig boontje maar ben niet hypocriet om mij te schuilen achter een excuus, de meeste downloaden gewoon omdat ze het kunnen downloaden en niet vanwege de DRM, Crysis had dit uiteindelijk niet, The Sims 2 ook niet en toch zijn ze ook massaal gedownload.

DRM en controle via het net is trouwens niet nieuw. Het bestaat al jaren via Steam en Windows XP OEM editie kon je normaal ook maar beperkt activeren (ik dacht 15 keer).
Eigenlijk is je game nooit echt waardeloos (voorlopig) want je kan gerust een activatie doen na contact gehad te hebben met de support van EA. Iets waar ik trouwens ook niet meteen een slecht woord over heb, ik had recent problemen met de bèta key van RA3 en men heeft dit toen ook naar behoren opgelost.
Bullshit. En als ik Spore zou willen spelen over 15 jaar? Effe met EA bellen?

Voordat je me voor gek uitmaakt: de games van nu zijn de retro's van morgen. Ik heb hier nog genoeg spellen liggen die ik in een tijdspanne van 15 jaar gekocht heb; het oudste is nu 16 jaar oud. (Star Trek: 25th anniversary, 1992, CD-ROM Voice Over versie met muziek en geluid. Tegenwoordig is de ORIGINELE, niet-white-label versie een collector's item.) En ja, dat spel speel ik tegenwoordig in DOSBox 1x per jaar ofzo nog eens door; zomaar. Spellen zoals Baldur's Gate 1, 2, en Neverwinter Nights (1998, 2000, 2002) speel ik nu ook nog.

Als je Spore niet hackt of crackt, dan ben je er niet van verzekerd dat het spel zo lang meegaat. Zal mij roesten of EA dat wel of niet wil; Als ik een spel of muziek heb gekocht, dan zal ik het spelen of luisteren totdat desnoods mijn PC erdoor ontploft.

Serials, OK. Activatie voor Windows? Gaar, maar ook nog OK, dat gebruik ik toch niet langer dan 3-5 jaar en het wordt vaak 5-10 jaar ondersteund. DRM waardoor je iets beperkte tijd kunt gebruiken terwijl ik vind dat ik het langer zou moeten kunnen gebruiken? Dan koop ik het niet.
De dag dat ik trouwens wel zware hinder van ondervindt zal ik wel een crack gebruiken. De kans is echter vrij klein dat zoiets zal gebeuren.

Je mag gerust zijn dat 99% van die downloaders niet hun eerste download is en men al meer op hun 'kerfstok' heeft, ook software zonder DRM. Ik ben uiteindelijk ook geen heilig boontje maar ben niet hypocriet om mij te schuilen achter een excuus, de meeste downloaden gewoon omdat ze het kunnen downloaden en niet vanwege de DRM, Crysis had dit uiteindelijk niet, The Sims 2 ook niet en toch zijn ze ook massaal gedownload.
Er zijn zelfs mensen die nu nog spellen van 10 jaar terug downloaden via Torrents ondanks dat het hele spel, zijn opvolger, en alle uitbreidingen in de winkel liggen in één pakket, voor nog geen 10 euro.

Dat noem ik inderdaad "Downloaden omdat het kan", en dan ben je in mijn ogen achterlijk. Als ergens geen (of geen hinderlijke) beveiliging op zit en de prijs is goed in de winkel, dan moet je het IMHO gewoon kopen. Is de prijs voor jou niet goed, dan laat je het liggen.

Er is maar een zeer beperkt aantal programma's dat ik zou kunnen noemen die de moeite waard zijn om illegaal te gebruiken, vanwege de unieke situatie dat het programma iets kan wat geen enkel ander kan, maar de prijs te hoog is om te betalen als je het programma alleen hobbymatig gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 14 september 2008 20:32]

Wel, als het zou blijken dat de activatie server down is binnen x-aantal jaar dan zou ik gewoon een crack downloaden. Op dat moment vindt ik dat trouwens eerlijk en dat is iets wat de meeste ook kunnen. Gewoon legaal kopen en de dag dat het niet meer werkt een crack gebruiken. Heb ik ook al eens gedaan nadat ik de key verloren had van een game. De groep retro gamers is echter kleiner dan de downloaders. Ik speel maar heel zeldzaam een zeer oude game en vaak zal dat nog op een LAN zijn in multiplayer.
Ik speel nog wel eens Elite voor de BBC B. Dat spel heb ik, oeh, een keer of 2-3 gekocht in diverse versies, tegenwoordig speel ik het op een BBC emulator. Maar ik speel het wel. Dat spel kwam uit in 1984 ergens als ik het goed heb,

[Reactie gewijzigd door Jasper Janssen op 15 september 2008 00:57]

Eigenlijk is je game nooit echt waardeloos (voorlopig) want je kan gerust een activatie doen na contact gehad te hebben met de support van EA.
Ga jij maar eerst eens even rondneuzen op de Mass Effect forums. Die zitten met dezelfde SecuROM beveiliging opgezadeld. Genoeg ervaringen van gebruikers die, als ze verplicht opbellen na 1 herinstallatie teveel, vrolijk te horen krijgen dat ze maar een nieuwe game moeten kopen..

Ik heb iig 0,000 vertrouwen in een fatsoenlijke behandeling door EA support.


@ Hieronder.

Doe dat zelf maar. Dezelfde DRM is uit Bioshock gehaald. Die op Mass effect is alleen maar versoepeld na een stortregen aan klachten. Dan nog geldt het beperkt aantal installaties nog steeds voor Mass effect, enkel aan wat andere zaken zoals constant revalideren is gesleuteld.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 15 september 2008 17:58]

ga jij nogmaals daar rondneuzen...
de drm van Mass effect is eruit gehaald..

dit zal met spore ook gebeuren, dat ik je nu al met 100% zekerheid vertellen...
en dit zal voor kerst denk ik gebeurd zijn...
Ik heb het spel gekocht via de online store van EA, het spel gedownload om er vervolgens achter te komen dat mijn versie niet word vrijgegeven op de release date.
Kon ik m alsnog gaan downloaden met crack om mijn legaal gekocht spel te gaan spelen. |:(
Echt door die DRM meuk is het gewoon het laatste spel wat ik van EA gekocht heb. Ik moet online zijn anders kan ik t ook niet spelen. Bedrijven schijnen tegenwoordig te denken dat omdat ik een spel van hun heb gekocht, ze alles van mij maar in de gaten mogen houden. Mooi niet dus.
Weer een mooi voorbeeldje hoe betalende mensen last hebben van DRM en de downloaders niet. Nou mij hebben ze dus de downloadhoek ingejaagd nu. Haal eerst die pokkebeveiliging er maar s af dan kijken we wel weer of ik er geld aan wil spenderen.
Bedrijven schijnen tegenwoordig te denken dat omdat ik een spel van hun heb gekocht, ze alles van mij maar in de gaten mogen houden.
En dát is precies het probleem met DRM inderdaad. Wanneer ik een spel koop, koop ik niet de software, maar een licentie erop, maar de uitgever denkt inderdaad daaraan het recht te mogen ontlenen te controleren wat jij allemaal uitvoert. Als je DRM accepteert accepteer je die gedachtegang. DRM, zeker de huidige vorm, is daar namelijk op gebaseerd.
Heb het spel gedownload, een uurtje of 4 gespeeld en daarna weer gedelete. Niet mijn type spel (vond de eerste fase wel leuk, en de tweede erg vervelend). Blij dat ik 'm via piratebay heb kunnen uitproberen.

Was 't wel erg leuk geweest, dan had ik het spel wel gekocht om mee te kunnen doen aan het up en downloaden van creations.
DIt is echt dikke onzin, dan koop je het spel toch maar speel je de download?

Ik doe het zelf ook regelmatig met spellen, gebeurd vaak genoeg dat ik de doos niet open maak voor ik het spel uitgespeeld hebt.
Das een BS reden, als die activatie er niet had opgezeten had je het ook niet gekocht. Dit is geen reden om het niet te kopen. Desnoods koop je het (en steun je de developers) en speel je dan met een gekraakte versie.

Nuja, zolang het geweten maar gesust is zeker...
Het is helemaal geen BS reden. Ik ben ook anti-DRM. Bij dit spel zou ik redelijk snel door die activaties heen zijn. Omdat ik al weet dat ik het dan niet meer kan spelen waarom zou ik het dan kopen?

Ik heb bvb 2 computer voor mijzelf staan en het spel wil ik op allebei installeren. Moet gewoon kunnen. Als het al het geval is dat het bij dit spel kan is er dus weer een activatie gebruikt. Dan heb je er nog 1 over? Je moet echt wel een gaatje in je hoofd hebben als je daarmee akkoord gaat.

Verder boycot ik alle spellen van EA games nadat ze bij BF2 de support hebben laten zitten. Het is echt een bedrijf dat zoveel mogelijk wilt verkopen ongeacht de kwaliteit. Eigenlijk zou iedereen het spel niet moeten kopen, maak maar eens duidelijk aan EA dat ze hier niet mee weg komen.
Oh en waarom moet dat kunnen dan?
Windows kan je ook maar op 1 pc installeren per key.
Wat jij wil is totaal ongeschikt aan deze discussie.
Oh en waarom moet dat kunnen dan?
Zelfs Maxis zegt het op de Spore website/forums. Als je de moeite genomen had daar te kijken had je dat kunnen lezen.

Dus wel deel van de discussie. Elders ook installeren consumeert 1 extra installatie. Zo kun je dat dus 3x doen. Daarna is het klaar en kun je daarnaast herinstallatie in het vervolg vergeten.
Das een BS reden, als die activatie er niet had opgezeten had je het ook niet gekocht.
Lekker kort door de bocht.

De game kost 50 euro. Voor die 50 euro krijg je een huurgame met 3 installaties, en na 4 jaar een glimmende onderzetter.

Ik koop al m'n games. Maar aan deze draconische securom onzin ga ik geen 50 euro besteden. Wat niet wil zeggen dat ik de game niet wil spelen.
Sta ervan te kijken dat die gegevens bijgehouden worden.... of komen ze op een andere manier aan dat getal?
"this torrent file has been .. downloaded" op deze manier is het redelijk makkelijk om te zien..

of het accuraat is is een andere zaak uiteraard.
Mja, wat moet je hiervan denken? Aan de ene kant is dit natuurlijk een slechte ontwikkeling maar aan de andere kant lokt EA dit ook wel uit door deze stomme manier van beveiligen. Dat is natuurlijk geen excuus om hem van een p2p netwerk te plukken. Op deze manier word ontwikkelen voor de PC wel heel erg onaantrekkelijk. Maar de vraag is ook of deze cijfers echt veroorzaakt worden door de beveiliging in de game en misschien niet gewoon door de hype...?
Dit is juist een uitstekende ontwikkeling. Op deze manier leert EA (en hopelijk ook andere ontwikkelaars), dat met ze dit soort absurde methoden een groot aantal verkopen mislopen.
Het lijkt er juist op dat ze zich niet alleen elke keer opnieuw aan dezelfde steen stoten, maar ook steeds aan grotere stenen, en dat gigantische moordende aambeeld lijkt al aan het vallen te zijn, in andere woorden, pc gaming loopt af.
De console heeft echter nog een lange weg te gaan voordat het kan concurreren met de pc op alle gamegebieden en een van de "sterke" punten van een console voor developers (de gelijke hardware/software) is meteen een van de zwakke punten: na enkele jaren zul je zwaar achterlopen op de pc kwa graphics en voor veel mensen zijn graphics waar t om draait. (ik zelf geef om gameplay maar ben een mmo/fps fan, dus heb zowiezow al niets te zoeken op een console)
Ze zullen eerder afzien van het produceren van PC games dan dat ze minder beveiligingen gaan gebruiken. Het mag nu toch wel duidelijk zijn dat EA lak heeft aan wat wij willen. Ze willen juist zelf bepalen hoe hun producten gebruikt worden. Wanneer zij die controle verliezen gaan ze zich alleen nog richten op de consoles. Daar is het hele copieer probleem veel kleiner. Dit is precies de reden waarom CryTek gaat stoppen met het developen van PC games. Piraterij is een te groot probleem geworden. De eerlijke gamers worden zodoende de dupe van de handelingen van de gamers die alles downloaden van een p2p netwerk. PC gaming mag dan nog wel niet dood zijn maar als piraterij zich op deze manier voort zet dan kunnen we toch binnen afzienbare tijd gaan concluderen dat het stervende is.

[Reactie gewijzigd door Moe_Szyslak op 14 september 2008 13:59]

Sorry hoor, maar daar is het probleem volgens mij net zo groot, zeker op de handhelds. Van iedereen die een console heeft (die ik ken dan) heeft 9/10 mensen hem gekraakt, of laten kraken. En kopen vervolgens de illegale spellen voor een paar euro of downloaden ze zelf.

Wat ik enigzins kan begrijpen omda je in de winkel console spellen ziet gaan voor meer dan 60 euro wat echt te ziek voor woorden is.. (wil ik het niet mee goed praten, ik heb namelijk een xbox360 en die heb ik niet gekraakt en een psp die ik wel gekraakt heb, maar daar staan ook geen illegale spellen op)
Volgens mij zijn jou vrienden dan niet erg representatief voor de samenleving, aangezien de meeste mensen niet eens weten dat een console te kraken is. Terwijl wat pc games betreft bijna iedereen die een beetje verstand van zaken heeft weet dat en hoe je die kan kraken.

Dat blijkt dus ook uit de keuzes van veel game producenten.
Spelletjes voor de NES waren ook 130 gulden, 20+ jaar geleden.
Dus die 60 euro is peanuts, games zijn nu heel goedkoop.
Dat de prijs ongeveer gelijk is gebleven (zoals jij beweert) zou je eerder als opmerkelijk kunnen bestempelen; 'games' bedienen nu een toch behoorlijk grotere markt dan '20+ jaar geleden'.
Inderdaad. Als je een beetje rond shopped kom je al gauw de nieuwste releases tegen voor 38 Euro op een console. Soms zelfs 33. En dan bedoel ik ook echt de nieuwste games. Gamen hoeft helemaal niet duur te zijn. Je moet gewoon weg blijven van de standaard dure winkels. Als je je er een beetje in verdiept dan kan er niet veel mis gaan met importeren ;)
Vaak hoef je maar één maand te wachten en online te shoppen om nieuwe games te vinden voor 25-35 euro. Als je alles op de releasedate wilt hebben, ja dan is het duur.
Je vergeet trouwens ook de inflatie over die 20+ jaar, dus games waren toen VEEL duurder dan dat ze nu zijn.
IDD, het is nou eenmaal zo dat hoe negatiever een game qua beveiliging in het nieuws komt, hoe groter de kans dat ie enorm gedownload gaat worden.

Ik heb zelfs nog een coupon voor 8 euro korting, omdat ik de Creature Creator wel heb gekocht. Maar na al het nieuws over de beveiliging heb die ik niet ten gelde gemaakt en de game ook gewoon gedownload. Ik vind 't wel jammer want nu mis ik dus wel 't online gedeelte, waarin je creatures die door anderen zijn gemaakt kunt tegenkomen.
Via dezelfde p2p-kanalen zijn er ook creature packs te downloaden met daarin duizenden extra creatures e.d. Kwestie van in je \My Spore Creations\Creatures\-map gooien. :)
Ik heb de Creature Creator ook gekocht, maar ik was sowieso al niet van plan de game via de website te kopen, dus die 8 euro korting zou ik toch al door de wc spoelen. Ik wil een doosje en installatiedisc bij mijn games zodat ik diezelfde game vaker kan installeren. EA wil niet dat ik vaker installeer dan 3-4 keer? Prima, dan koop ik de game niet.

In tegenstelling tot vele anderen ga ik hem echter ook niet downloaden, om twee redenen. Ten eerste vind ik het spel daar te goed voor. Ik ga geen warezversie installeren omdat ik weet dat het spel me dan alleen maar nóg meer gaat tegenvallen. Ten tweede gun ik het EA niet dat ze nog iemand erbij hebben die voor het spel gaat adverteren door het te spelen en daarover te lullen op forums als GoT. Ik ga geen reclame maken voor een spel als ik problemen heb met de release ervan. :)
Wat een belabberde manier van beveiligen vanuit EA zeg. Dat soort beveiligingen zijn vaak in no-time gekraakt en ik vind het dan ook niet vreemd dat de game zoveel wordt gedownload. Ik ga ook geen spel "huren" als ik het op schijf koop. Ik wil de game, na de aanschaf, zo vaak ik wil kunnen installeren zonder daarin gelimiteerd te worden. Ditzelfde gebeurde ook bij BioShock, al was op dat spel de beveiliging zelfs toleranter dan de beveiliging van Spore. Mede door deze beveiliging koop ik de game niet, maar downloaden doe ik hem ook niet, want dat is tegen mijn principes in.
Waarom is downloaden tegen je principes? Downloaden is toch alleen maar een hele makkelijke service? Of bedoel je illegaal downloaden?
Downloaden op zich natuurlijk niet :P. Maar het downloaden van illegale games, software, etc. wel.
Ze moeten zich helemaal kapot schamen bij EA (en ook vele andere)!

Iedere beveiliging wordt (tot nu toe) gekraakt, dus je dupeert alleen de mensen die er netjes voor betalen! Een beveiliging is tot daar aan toe, maar zo een als er nu in zit...

[Reactie gewijzigd door - J.W. - op 14 september 2008 13:09]

Bij BioShock was er toch ook een dergelijke beveiliging toen het spel net uit was? Die hebben ze inmiddels ook weggehaald geloof ik en nu kun je het gewoon zo vaak installeren als je wilt.
De install limit was behoorlijk snel weggehaald, binnen een aantal dagen na de release.
De install limit werd verruimd binnen enkele dagen en er werd een tool vrijgegeven om installs te 'revoken', wat in eerste instantie niet eens kon! Leverde ook veel kritiek op van reviewers etc die de game niet op hun PC op werk én thuis wildenkonden installeren. :')

Later is er pas besloten om het soepeler te maken.

[Reactie gewijzigd door Vyo op 14 september 2008 15:00]

Ik heb spore gekocht, verzonden op 3 september maar nog steeds niet ontvangen. Heb hem dan ook maar gedownload via bittorrent om al te kunnen spelen. Graag had ik hem meteen onder os x gespeeld maar speel nu dus onder windows omdat die voor os X (nog) niet beschikbaar is.

Verder, mocht ik op voorhand van de drm geweten hebben zou ik het waarschijnlijk ook niet gekocht hebben.
ik zou dan toch maar eens gaan navragen waar die blijft...
die van mij was op 3 sept. verzonden door dvdoutlet en had hem de 4de binnen...

overigens kan die versie volgens mij ook op OsX draaien, aangezien het apple logo er ook op staat.

En die DRM.. die gaat er wel af. En als de activatieservers worden uitgezet (stel dat dat over 4 jaar gebeurd), dan zullen ze wel een installatiepatch vrijgeven.
(en zo niet.. dan kan ik in ieder geval EA aanklagen, omdat er geen 'houdbaarheids' datum en waarschuwing op het doosje staan). Enige wat op doosje staat is dat het online spelen kan stoppen (niets over de activatie)

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 14 september 2008 13:33]

Ik had een pre-order voor de galactic edition, maar toen ik achter de DRM die erop zat (met name de install-limits), heb ik deze gecancelled.

Zo jammer, dat ze blijkbaar betalende gamers willen benadelen...
Ik had die galactic edition ook gepre-orderdered, en ben hem heerlijk aan het spelen zonder me druk te maken over al deze onzin :)