Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 175 reacties

Spore, het nieuwste spel van Electronic Arts, is sinds het op 2 september op bittorrentnetwerken verscheen al meer dan 500.000 maal gedownload. Nog niet eerder is dat met een game binnen twee weken zo vaak gebeurd.

De grote populariteit van Spore op p2p-netwerken wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de stringente beveiliging tegen kopiëren, die EA aan het spel heeft toegevoegd. Ieder exemplaar van Spore kan pas geïnstalleerd worden nadat een activatieserver via internet hier toestemming voor heeft gegeven, en dit kan maximaal drie keer. Mochten in de toekomst de activatieservers uit de lucht gehaald worden, dan kan het spel zelfs helemaal niet meer geïnstalleerd worden. Veel klanten klaagden er dan ook over dat zij het spel in feite huurden en niet kochten.

De illegale versie, die uiteraard is ontdaan van de beveiliging, is dan ook bijzonder gewild. Binnen twee weken werd deze via diverse torrentsites al meer dan 500.000 maal gedownload. Sims 2, het spel dat tot dusver het meest is verspreid via Bittorrent, werd in totaal ongeveer een miljoen maal gedownload. Het ziet er naar uit dat Spore dit record wel zal gaan breken, zo bericht Torrentfreak.

Ondanks het downloaden lijkt het erop dat de verkoop van het spel eveneens aardig loopt. Officiële cijfers hierover zijn op zijn vroegst eind september te verwachten, maar de winkeliers tonen zich tegenover Cnet lang niet ontevreden. "Toen het spel uitkwam, waren we binnen het uur uitverkocht", verklaarde een werknemer van een Gamestop-winkel in San Francisco. Een filiaal van Game Crazy in Las Vegas verkocht de eerste zending van vijftien stuks binnen een paar uur. De winkeliers waren het er over eens dat Spore voor een pc-spel bijzonder goed werd verkocht.

Spore

Reacties (175)

Reactiefilter:-11750163+133+226+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Mja, wat moet je hiervan denken? Aan de ene kant is dit natuurlijk een slechte ontwikkeling maar aan de andere kant lokt EA dit ook wel uit door deze stomme manier van beveiligen. Dat is natuurlijk geen excuus om hem van een p2p netwerk te plukken. Op deze manier word ontwikkelen voor de PC wel heel erg onaantrekkelijk. Maar de vraag is ook of deze cijfers echt veroorzaakt worden door de beveiliging in de game en misschien niet gewoon door de hype...?
Dit is juist een uitstekende ontwikkeling. Op deze manier leert EA (en hopelijk ook andere ontwikkelaars), dat met ze dit soort absurde methoden een groot aantal verkopen mislopen.
Ze zullen eerder afzien van het produceren van PC games dan dat ze minder beveiligingen gaan gebruiken. Het mag nu toch wel duidelijk zijn dat EA lak heeft aan wat wij willen. Ze willen juist zelf bepalen hoe hun producten gebruikt worden. Wanneer zij die controle verliezen gaan ze zich alleen nog richten op de consoles. Daar is het hele copieer probleem veel kleiner. Dit is precies de reden waarom CryTek gaat stoppen met het developen van PC games. Piraterij is een te groot probleem geworden. De eerlijke gamers worden zodoende de dupe van de handelingen van de gamers die alles downloaden van een p2p netwerk. PC gaming mag dan nog wel niet dood zijn maar als piraterij zich op deze manier voort zet dan kunnen we toch binnen afzienbare tijd gaan concluderen dat het stervende is.

[Reactie gewijzigd door Moe_Szyslak op 14 september 2008 13:59]

Sorry hoor, maar daar is het probleem volgens mij net zo groot, zeker op de handhelds. Van iedereen die een console heeft (die ik ken dan) heeft 9/10 mensen hem gekraakt, of laten kraken. En kopen vervolgens de illegale spellen voor een paar euro of downloaden ze zelf.

Wat ik enigzins kan begrijpen omda je in de winkel console spellen ziet gaan voor meer dan 60 euro wat echt te ziek voor woorden is.. (wil ik het niet mee goed praten, ik heb namelijk een xbox360 en die heb ik niet gekraakt en een psp die ik wel gekraakt heb, maar daar staan ook geen illegale spellen op)
Volgens mij zijn jou vrienden dan niet erg representatief voor de samenleving, aangezien de meeste mensen niet eens weten dat een console te kraken is. Terwijl wat pc games betreft bijna iedereen die een beetje verstand van zaken heeft weet dat en hoe je die kan kraken.

Dat blijkt dus ook uit de keuzes van veel game producenten.
Spelletjes voor de NES waren ook 130 gulden, 20+ jaar geleden.
Dus die 60 euro is peanuts, games zijn nu heel goedkoop.
Dat de prijs ongeveer gelijk is gebleven (zoals jij beweert) zou je eerder als opmerkelijk kunnen bestempelen; 'games' bedienen nu een toch behoorlijk grotere markt dan '20+ jaar geleden'.
Inderdaad. Als je een beetje rond shopped kom je al gauw de nieuwste releases tegen voor 38 Euro op een console. Soms zelfs 33. En dan bedoel ik ook echt de nieuwste games. Gamen hoeft helemaal niet duur te zijn. Je moet gewoon weg blijven van de standaard dure winkels. Als je je er een beetje in verdiept dan kan er niet veel mis gaan met importeren ;)
Vaak hoef je maar één maand te wachten en online te shoppen om nieuwe games te vinden voor 25-35 euro. Als je alles op de releasedate wilt hebben, ja dan is het duur.
Je vergeet trouwens ook de inflatie over die 20+ jaar, dus games waren toen VEEL duurder dan dat ze nu zijn.
Het lijkt er juist op dat ze zich niet alleen elke keer opnieuw aan dezelfde steen stoten, maar ook steeds aan grotere stenen, en dat gigantische moordende aambeeld lijkt al aan het vallen te zijn, in andere woorden, pc gaming loopt af.
De console heeft echter nog een lange weg te gaan voordat het kan concurreren met de pc op alle gamegebieden en een van de "sterke" punten van een console voor developers (de gelijke hardware/software) is meteen een van de zwakke punten: na enkele jaren zul je zwaar achterlopen op de pc kwa graphics en voor veel mensen zijn graphics waar t om draait. (ik zelf geef om gameplay maar ben een mmo/fps fan, dus heb zowiezow al niets te zoeken op een console)
Ik snap gewoonweg de reden niet waarom ze uberhaupt die limiet van 3 erop zetten:
- de mensen die het spel legaal kopen zijn niet tevreden met de limiet, dus de trouwe kopers worden "gestraft"
- voor de mensen die twijfelen tussen kopen (legaal) of downloaden (illegaal) is dit een extra stimulans om voor het illegale te gaan
- voor de mensen die normaal downloaden is het geen beperking want het wordt toch direct gekraakt bij release

Dus wat wil EA er eigenlijk mee bekomen? Het lijkt wel of ze illegaal gebruik willen stimuleren.
Sinds wanneer zijn er statistieken van p2p ? Het lijkt me stug dat je een accuraat getal kun berekenen over Donkey, Kad, Gnutella2, Torrent (News hoort volgens mij niet thuis in het p2p hoekje... waar ik toevallig wel spore vandaan gehaald heb). 500.000 is volgens mij dus nogal een natte-vinger werk getal.
Ik denk zelfs dat het al een veelvoud zal zijn.
Je kon de bui eigenlijk al zien hangen bij de release van Spore. En eerlijk gezegd had ik niet anders verwacht.

Dan is dit nog een spel met een meer casual doelgroep. Wat gaat er straks gebeuren met de release van Red Alert 3 dat voor de meer hardcore gamers gespeeld word. Dit zijn dus de mensen die vaak hun PC's upgraden en vaak reinstalls moeten doen. Dit zijn ook de mensen die echt geen genoegen zullen nemen met restricties als install limits.Nu heeft EA het aantal installs verhoogt van RA3 naar 5 installs, moeten we ons daar dan maar beter mee voelen en genoegen mee nemen?

Nu zat ik zelf te wachten op de release van crysis warhead, maar aangezien EA had aangekondigd dat alle grote EA games vanaf nu dit soort beveiliging zouden hebben zou dit feestje niet doorgaan. Nu kwam gisteren het nieuws uit dat Crysis Warhead ook op steam beschikbaar is en waarschijnlijk niet van dit soort belachelijke restricties heeft . Heb hem dus meteen ff gepre-ordered op steam, :)

Het lijkt er niet op dat EA deze DRM restricties gebruikt om de piracy tegen te gaan. Het lijkt er meer op dat ze proberen de 2de hands verkoop tegen te gaan aangezien het totaal geen effect heeft op piracy. Als EA nou even goed naar VALVe keek hoe het daar geregeld word zouden ze nog een goede les kunnen leren. Op steam is het namelijk heel lastig om je spellen te verkopen, je zult als je account moeten verkopen en meestal staan daar meerdere spellen op. Maargoed, we hebben het hier over EA, hun customerbase is nog het minst wat hun interesseert |:(

[Reactie gewijzigd door MunkeyBalls op 14 september 2008 14:34]

Het is een waardeloze actie van riccitiello en consorten. Maar eigenlijk is het ook weer geen verrassing, gezien de ontwikkelingen bij EA en de waardeloze uitspraken van riccitiello.
EA heeft dit uiteraard met opzet gedaan. Niet zozeer om piraterij tegen te gaan; nee, meer om er zoveel mogelijk centen uit te persen. Het piratenverhaaltje wordt er bewust aan opgehangen, want ja al dat p2p verkeer is vogelvrij verklaard. Nu is piraterij ook niet goed te praten. Maar EA verstopt zich bewust hierachter om hun straatje schoon te houden.
Het zou me niets verbazen als de opzet rond spore als volgt is:
- 3 activatiesleutels erop, zodat mensen het maar beperkt gebruiken.
- een expansion uitbrengen met zogenaamd nieuwe content en nieuwe activatiesleutels, zodat mensen gedwongen worden om deze expansion te kopen.
- elk halfjaar een nieuwe expansion uitbrengen, met tussendoor misschien wel object discs ertussen.

Met de sims 2 brengen ze ook continue expansions en zogenaamde accessoirespakketten uit. Maar hier kunnen mensen nog kiezen om geen expansion of accessoirespakket aan te schaffen. Dat zal EA wel niet aan staan en dus komen ze nu met activatiegrappen aan om de melkkoe volledig te benutten.
Het klinkt een beetje als conspiracy theory, maar een andere reden kan ik niet bedenken dat EA met beperkte activatie is gekomen.
Ik blijf erbij dat deze regeling niet eens mag.

Ik kan pas na opening van de doos er echter komen dat deze limitatie bestaat, namelijk bij de ToS voor de instalatie.

en rond die tijd kan ik me spel niet meer terug brengen, want door de CD-key ruilen winkels geen geopende pc games meer.
De 3 keer installatie procedure is onlogisch en ongewenst. Consumenten willen dit niet en geeft hiermee wederom aan dat p2p net zolang blijft bestaan zolang de maatschappijen hun wil willen opleggen qua prijzen en mogelijkheden. Al vanaf het begin is het een vorm van verzet en mede EA wil niet naar het 'verzet" luisteren.

En dan kunnen velen wel zeggen, dan speel je het toch niet, dat is niet het kernpunt van het downloaden. En gezien de houdingen van de maatschappijen is er bij hun geen ruimte voor concessie's dus blijft het verzet bestaan tot er een oplossing komt waar alle partijen in zich kunnen vinden :)
Vindt dat helemaal niet zo gek ik had het spel ook gewoon gekocht als er niet zo'n belachelijke beveiliging op zat, heb hem nu maar gedownload :).
Waarom speel je het uberhaupt?
Door het te downloaden rechtvaardig je alleen EA's keuze voor DRM.

Maar goed, dit is weer een geval van statistiek.
Bullshit.

De DRM werkt hier niet tegen, dat is bewezen. Waarom dan wel de DRM? EA wil gewoon niet dat je dit spel eindeloos blijft spelen. Ze willen namelijke nieuwe spellen verkopen. EA weet echt wel dat het niet werkt tegen piracy.

Het illegale downloaden wordt als excuus gebruikt. Maar als je kijkt wat het effect van de DRM is dan weet je wat de echte bedoeling is.

Ik koop het spel niet om de beveiliging. Als dezelfde beveiliging op RA3 zit koop ik die ook niet. Wordt dan wellicht mijn eerste illegale game in 10 jaar want ik wil hem erg graag spelen veel meer dan Spore. Zit er niet zo'n idiote 'beveiliging' op dan koop ik hem gewoon.

Het wordt tijd dat er een wet komt die bedrijven verplicht patches uit te brengen die deze beveiliging eruit halen op het moment dat de support gestopt word. Onder die zelfde wet moet je dan DRM verminkte muziek verplicht vrijgeschakeld krijgen als daar de authenticatie servers offline gaan etc...

Met ander woorden verplicht bedrijven die onder deze excuses DRM toepassen maar om te zorgen dat de gebruikers krijgen wat ze denken te krijgen (koop van het recht te spelen, niet huur en niet tijdelijk)

[Reactie gewijzigd door Omega Supreme op 14 september 2008 13:35]

Ik geloof gelezen te hebben dat EA sowieso op alle komende releases deze vorm (of iets vergelijkbaars) van DRM gaat zetten.

BTW ben ik het totaal met je eens, ik heb heilig gezworen Spore te kopen, vanwege de innovatie... Toen ik de berichte over deze DRM hoorde, dacht ik "weggegooid geld" dus heb ik het intussen gedownload.

Dit zijn nou typische spellen die je over een paar jaar nog een keer wil spelen (lees: installeren) net zoals rollercoaster, sims en RA... Als dan hun servers niet meer bestaan kan ik het spel niet meer spelen?!?

Bedrijven wéten dat DRM niet helpt, dit zijn slechts slechte marketingtrucs om uitbreidingen te kopen ("Koop nu en krijg 2 extra activaties!") en om nog niet bij dit soort spellen te blijven hangen.

De PC-game industrie vermoordt zichzelf en geven de piraten de schuld...

BTW, na het spelen van Spore ben ik ernstig teleurgesteld, achteraf dus zelfs heel blij dat ik het niet gekocht heb.
Ik weet dat DRM niet werkt, maar de PHB (pointy haired boss) niet. En daar gaat het om.
De PHB ziet: "Spore, het nieuwste spel van Electronic Arts, is sinds het op 2 september op bittorrentnetwerken verscheen al meer dan 500.000 maal gedownload.". En denkt: "de volgende keer moeten we nog strengere DRM".

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 14 september 2008 13:34]

Het is een beetje naief om te denken dat de 'bazen' van EA niet van te voren weten dat hun activatie gekraakt zal worden.
Als ze een beetje goed naar de community luisteren dan weten ze ook de reden dat het spel zo vaak illegaal gedownload is en zullen ze het volgende keer wel uit hun hoofd laten om zo'n systeem erin te zetten. Maargoed, het blijft EA dus ik wacht af wat ze met RA3 doen. Ik heb Spore niet gespeeld, omdat het tegen bleek te vallen en vanwege deze beveiliging. RA3 wil ik zeker wel spelen, maar ik ga geen geld uitgeven aan een spel dat ik misschien jaren wil spelen (terwjil EA wil voorkomen dat ik het jaren ga spelen).
Interessant stukje, ik vroeg me af waarom blijven ze de mensen die het juist kopen nog langer lastig vallen met die zooi, jij komt met een redelijk aannemelijke theorie.

Zo kun je bijvoorbeeld bepaalde expansion packs of misschien wel complete games bij EA downloader kopen, je kan de game dan dus downloaden van EA maar ook daar bieden ze maar voor een aantal jaren de game aan en daarna is het afgelopen.
Bij die downloader kun je een spel maar een half jaar lang downloaden. Na 2 jaar opnieuw je spelletje willen spelen gaat zo dus niet.
Als ze dat bij Steam zouden flikken zou ik er wel behoorlijk kwaad van worden. Ik heb een steam account met oa de volledige id en Valve catalogi, dat zou ik niet graag in rook op zien gaan.
Sterker nog, het kan wel, maar 2 jaar extra downloaden kost gewoon extra geld!
Geef je gelijk. DRM is alleen irritant voor diegenen die het spel legaal kopen - de P2P versie heeft al dat soort dingen al lang weggehaald. Vergelijkbaar met die reclame die je bij films krijgt, dat het illegaal downloaden / kopieren van een film diefstal is - reclame die alleen diegenen die de film legaal kijken te zien krijgen.
Niet echt. Je bewijst ermee dat het niet werkt. Het niet te stoppen is. En dat ze er verkopen mee mislopen.

Als consument heb je één macht. Je koopt een product van een bepaalde producent of je koopt het niet. Als de beveiliging je niet aanstaat laat je het spel links liggen.

Wel kan je je dan afvragen of het moreel juist is om hem dan alsnog te downloaden. "If you like the game, buy it."
Eigenlijk zou ik graag een bankrekeningnummer van EA hebben zodat ik ze ca. 45 euro kan overmaken, met als opmerking "alsjeblieft, de game zelf haal ik wel van internet", gewoon om een punt te maken dat ik echt waardeer hoeveel tijd en geld ze steken in het maken van games, maar dat ze eens wakker moeten worden wat betreft de negatieve effecten van DRM voor alle 'goede' partijen.

[Reactie gewijzigd door PhWolf op 14 september 2008 16:49]

De meeste spellen download ik en speel ik 1/één middag. Niet de moeite waard om het hiervoor te kopen. Als het spel vervolgens nog een peer dagen word gespeeld koop ik het.

Spellen als Wow DiabloII starcraft C&C alles in 1 pack unreal half life etc staan bij mij in de kast en zijn ook plat gespeeld. Van veel spellen ben ik de orginele cd's ook kwijt, ik download ze wel weer.
Helemaal correct en het juiste gedrag van iemand die de PC als een gameplatform wil behouden. EA hun Spore is helemaal niet zo vernieuwend om zo'n beveiligingen in de wereld te drukken, dus ik zal het zeker niet kopen. Downloaden is het verraden van de passie van developers en toont enkel egoïsme.
passie? je bedoelt 'het verraden van de schatkist van ea'
Dat ben ik niet met je eens. De DRM werkt nameliijk niet tegen downloaden. Het enige dat EA hiemee bereikt is dat je je CD niet zo snel aan de buren uitleent voor een installatie.

Ik heb het spel officieel gekocht, op de dag dat het uitkwam. Toen was mij nog niet bekend dat er activatie nodig is. Het staat niet op de verpakking, het werd er in de winkel niet bij verteld. Feitelijk is daarmee sprake van wanprestatie, er wordt een licentie verkocht die veel beperkter is dan er van tevoren voorgespiegeld wordt. Voor de juristen onder ons: als het geen wanprestatie is dan is op zijn minst dwaling. Ik voel in elk geval immens bekocht. Ik koop alle spellen die ik speel, maar EA staat nu bij mij op de zwarte lijst. Daar koop ik niets meer van.

Ik ga ook de illegale versie maar downloaden om zeker te weten dat ik het spel in de toekomst kan blijven spelen.
Onzin. Als er géén DRM op het spel had gezeten, dan had ik het nu hier liggen.

Als er zul soort DRM op Bioware's Dragon Age zit, koop ik dat ook niet.

EA is een uitgever die ontwikkelstudio's zoals Maxis en Bioware kapot maakt, IMHO.
Das een BS reden, als die activatie er niet had opgezeten had je het ook niet gekocht. Dit is geen reden om het niet te kopen. Desnoods koop je het (en steun je de developers) en speel je dan met een gekraakte versie.

Nuja, zolang het geweten maar gesust is zeker...
Het is helemaal geen BS reden. Ik ben ook anti-DRM. Bij dit spel zou ik redelijk snel door die activaties heen zijn. Omdat ik al weet dat ik het dan niet meer kan spelen waarom zou ik het dan kopen?

Ik heb bvb 2 computer voor mijzelf staan en het spel wil ik op allebei installeren. Moet gewoon kunnen. Als het al het geval is dat het bij dit spel kan is er dus weer een activatie gebruikt. Dan heb je er nog 1 over? Je moet echt wel een gaatje in je hoofd hebben als je daarmee akkoord gaat.

Verder boycot ik alle spellen van EA games nadat ze bij BF2 de support hebben laten zitten. Het is echt een bedrijf dat zoveel mogelijk wilt verkopen ongeacht de kwaliteit. Eigenlijk zou iedereen het spel niet moeten kopen, maak maar eens duidelijk aan EA dat ze hier niet mee weg komen.
Oh en waarom moet dat kunnen dan?
Windows kan je ook maar op 1 pc installeren per key.
Wat jij wil is totaal ongeschikt aan deze discussie.
Oh en waarom moet dat kunnen dan?
Zelfs Maxis zegt het op de Spore website/forums. Als je de moeite genomen had daar te kijken had je dat kunnen lezen.

Dus wel deel van de discussie. Elders ook installeren consumeert 1 extra installatie. Zo kun je dat dus 3x doen. Daarna is het klaar en kun je daarnaast herinstallatie in het vervolg vergeten.
Das een BS reden, als die activatie er niet had opgezeten had je het ook niet gekocht.
Lekker kort door de bocht.

De game kost 50 euro. Voor die 50 euro krijg je een huurgame met 3 installaties, en na 4 jaar een glimmende onderzetter.

Ik koop al m'n games. Maar aan deze draconische securom onzin ga ik geen 50 euro besteden. Wat niet wil zeggen dat ik de game niet wil spelen.
Je zou in mijn ogen fair zijn als je het spel WEL had gekocht en vervolgens OOK had gedownload om een DRM-loze versie te installeren.

In dat geval kun je niet van diefstal spreken. Het is dus onzin dat je "gedwongen" bent om hem niet te kopen.
Ga ik volledig akkoord mee.

DRM is enkel maar een (lame) excuus om het niet te kopen. Ik heb het spel gekocht en geen hinder ondervonden. De installatie ging even vlot als andere (legale) game. Het enige wat je moest doen was en key overtypen (the horror).

Anders was het bij een vriend van mij. Ik had mijn game bij hem gekopieerd (hij heeft toch bijna geen geld om het te kopen), maar het heeft hem wel makkelijk een 5-tal uurtjes geduurd eer hij het spel aan de praat kreeg, eerst kopiëren, key zoeken, crack zoeken, ...

Ik kon enkel vaststellen dat de DRM geen enkel invloed had en het zelfs makkelijker was dan het installeren van een illegale versie.
Je kan ook direct een gekraakte versie met patch en key downloaden als je het toch illegaal doet, dan heb je de download en installatie gedaan binnen 2 uur (tenzij je echt een slome internet verbinding hebt).

Dit zegt alleen maar wat over de inefficiëntie waarmee jij te werk bent gegaan.


En je zou idd. het spel kunnen kopen en een gekraakte versie downloaden om dan die DRM beveiliging af te komen maar zo steun je EA's 2 keer, de eerste is door het spel te kopen (daar is niets mis mee) en de 2e keer is door het te downloaden waardoor zij weer kunnen zeggen "Kijk de DRM beveiliging en erger is zeker nodig omdat het spel nog steeds gigantisch veel gedownload wordt." waardoor ze waarschijnlijk nog irritantere beveiligingen kunnen door drukken terwijl jij deze zelf ook weer goed keurt omdat er zoveel mensen spellen illegaal downloaden. ;)
Waarom zou ik een illegale versie downloaden? De installatie ging vlot, dat is net mijn hele punt, het wordt gebruikt als lame excuus. Zelfs al had hij een crack en key, dan nog zou het minder vlot gaan dan de legale versie omdat hij die crack moest installeren.
DRM op zich is niet het probleem, maar wel da je het maar een zeer beperkt aantal keer kan installeren/activeren en dat dit alleen kan als de DRM server van EA dit ondersteund. Dus als ze over 3 jaar naar een ander DRM systeem overgaan en de server uit de lucht halen kan jij je game niet meer installeren.
Het is al een paar maal voorgekomen dat door dit soort praktijken muziekcollecties niet meer te beluisteren waren. (Yahoo, MS...)
Akkoord, maar Yahoo en MS hebben nooit muziek verkoop al primaire activiteit gehad, EA is echter in eerste plaats nog steeds een bedrijf dat games verkoopt, net zoals valve met steam. De kans dat ze dan zou stoppen zonder enige vorm van compensatie (ik denk maar het afschaffen van de verplichte DRM) is vrij klein.

Maar goed, dan verwijs ik weer naar mijn alternatief (zie hieronder), zodra het niet meer werkt op een legale manier, gebruik je de illegale, een crack.
De kans dat ze dan zou stoppen zonder enige vorm van compensatie (ik denk maar het afschaffen van de verplichte DRM) is vrij klein.
Dat moeten ze altijd nog maar eens bewijzen. EA heeft in het verleden voor heel veel games al de multiplayer ondersteuning na een of twee jaar uit de lucht gehaald. Omdat de game geen winst meer genereerde en/of omdat EA mensen naar het vervolg wilde jagen.

Daarnaast verwacht je nogal veel van een corporate business die het bij de meeste games na een of twee patches wel welletjes vindt. Terwijl die games verre van bugvrij zijn. Ook weer omdat de games geen winst meer genereren en/of omdat EA mensen naar het vervolg wil jagen.

Ik geloof er geen donder van dat EA als de activatie support ophoudt met een patch op de proppen komt.

Dan nog, activatie an sich is niet eens het grootste euvel. 3x installeren is dat wel. Ronduit belachelijk. Imho is het echt niet gek dat mensen en masse zoiets hebben van: "Stik maar, ik hoef dat gedonder niet, ik download 'm wel."
DRM is enkel maar een (lame) excuus om het niet te kopen. Ik heb het spel gekocht en geen hinder ondervonden. De installatie ging even vlot als andere (legale) game. Het enige wat je moest doen was en key overtypen (the horror).
Tof hoor. :)
Doe dat nog eens 2 keer, en probeer het daarna nog eens? Dat gaat niet lukken, da's eventjes punt 1. En dan, dan lukt het niet, wat dan? Ga je het nog een keer kopen? Je kunt het dus zelf ook niet meer verkopen, je kunt 'm dan eigenlijk gewoon domweg weggooien, of je moet er graag naar kijken. Ik hoop voor je dat je PC niet meer upgrade en je Windows een keer moet herinstalleren vanwege virussen ofzo, want dan ga je dus echt anders piepen hoor.

DRM is absoluut geen lame excuus meer om de game te downloaden blijkbaar, want EA laat je weinig keus. Het is bijna jammer dat het spel zo goed verkocht heeft in de eerste paar dagen, want zo leert EA dus niet haar lesje. Ik hoop dus dat elke koper hierover een dikke klacht indient bij EA. Dat zijn er vele honderdduizenden, dat kan je haast niet negeren. En dan hoop ik dat de volgende game van EA met deze beveiliging alleen nog maar op de download-top10 terechtkomt en de winkels 'm aan de straatstenen niet kwijtkunnen. Misschien krijgen ze dan door dat je je klanten niet hoort te behandelen als criminelen.
Eigenlijk is je game nooit echt waardeloos (voorlopig) want je kan gerust een activatie doen na contact gehad te hebben met de support van EA. Iets waar ik trouwens ook niet meteen een slecht woord over heb, ik had recent problemen met de bèta key van RA3 en men heeft dit toen ook naar behoren opgelost.

De dag dat ik trouwens wel zware hinder van ondervindt zal ik wel een crack gebruiken. De kans is echter vrij klein dat zoiets zal gebeuren.

Je mag gerust zijn dat 99% van die downloaders niet hun eerste download is en men al meer op hun 'kerfstok' heeft, ook software zonder DRM. Ik ben uiteindelijk ook geen heilig boontje maar ben niet hypocriet om mij te schuilen achter een excuus, de meeste downloaden gewoon omdat ze het kunnen downloaden en niet vanwege de DRM, Crysis had dit uiteindelijk niet, The Sims 2 ook niet en toch zijn ze ook massaal gedownload.

DRM en controle via het net is trouwens niet nieuw. Het bestaat al jaren via Steam en Windows XP OEM editie kon je normaal ook maar beperkt activeren (ik dacht 15 keer).
Eigenlijk is je game nooit echt waardeloos (voorlopig) want je kan gerust een activatie doen na contact gehad te hebben met de support van EA.
Ga jij maar eerst eens even rondneuzen op de Mass Effect forums. Die zitten met dezelfde SecuROM beveiliging opgezadeld. Genoeg ervaringen van gebruikers die, als ze verplicht opbellen na 1 herinstallatie teveel, vrolijk te horen krijgen dat ze maar een nieuwe game moeten kopen..

Ik heb iig 0,000 vertrouwen in een fatsoenlijke behandeling door EA support.


@ Hieronder.

Doe dat zelf maar. Dezelfde DRM is uit Bioshock gehaald. Die op Mass effect is alleen maar versoepeld na een stortregen aan klachten. Dan nog geldt het beperkt aantal installaties nog steeds voor Mass effect, enkel aan wat andere zaken zoals constant revalideren is gesleuteld.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 15 september 2008 17:58]

ga jij nogmaals daar rondneuzen...
de drm van Mass effect is eruit gehaald..

dit zal met spore ook gebeuren, dat ik je nu al met 100% zekerheid vertellen...
en dit zal voor kerst denk ik gebeurd zijn...
Eigenlijk is je game nooit echt waardeloos (voorlopig) want je kan gerust een activatie doen na contact gehad te hebben met de support van EA. Iets waar ik trouwens ook niet meteen een slecht woord over heb, ik had recent problemen met de bèta key van RA3 en men heeft dit toen ook naar behoren opgelost.
Bullshit. En als ik Spore zou willen spelen over 15 jaar? Effe met EA bellen?

Voordat je me voor gek uitmaakt: de games van nu zijn de retro's van morgen. Ik heb hier nog genoeg spellen liggen die ik in een tijdspanne van 15 jaar gekocht heb; het oudste is nu 16 jaar oud. (Star Trek: 25th anniversary, 1992, CD-ROM Voice Over versie met muziek en geluid. Tegenwoordig is de ORIGINELE, niet-white-label versie een collector's item.) En ja, dat spel speel ik tegenwoordig in DOSBox 1x per jaar ofzo nog eens door; zomaar. Spellen zoals Baldur's Gate 1, 2, en Neverwinter Nights (1998, 2000, 2002) speel ik nu ook nog.

Als je Spore niet hackt of crackt, dan ben je er niet van verzekerd dat het spel zo lang meegaat. Zal mij roesten of EA dat wel of niet wil; Als ik een spel of muziek heb gekocht, dan zal ik het spelen of luisteren totdat desnoods mijn PC erdoor ontploft.

Serials, OK. Activatie voor Windows? Gaar, maar ook nog OK, dat gebruik ik toch niet langer dan 3-5 jaar en het wordt vaak 5-10 jaar ondersteund. DRM waardoor je iets beperkte tijd kunt gebruiken terwijl ik vind dat ik het langer zou moeten kunnen gebruiken? Dan koop ik het niet.
De dag dat ik trouwens wel zware hinder van ondervindt zal ik wel een crack gebruiken. De kans is echter vrij klein dat zoiets zal gebeuren.

Je mag gerust zijn dat 99% van die downloaders niet hun eerste download is en men al meer op hun 'kerfstok' heeft, ook software zonder DRM. Ik ben uiteindelijk ook geen heilig boontje maar ben niet hypocriet om mij te schuilen achter een excuus, de meeste downloaden gewoon omdat ze het kunnen downloaden en niet vanwege de DRM, Crysis had dit uiteindelijk niet, The Sims 2 ook niet en toch zijn ze ook massaal gedownload.
Er zijn zelfs mensen die nu nog spellen van 10 jaar terug downloaden via Torrents ondanks dat het hele spel, zijn opvolger, en alle uitbreidingen in de winkel liggen in één pakket, voor nog geen 10 euro.

Dat noem ik inderdaad "Downloaden omdat het kan", en dan ben je in mijn ogen achterlijk. Als ergens geen (of geen hinderlijke) beveiliging op zit en de prijs is goed in de winkel, dan moet je het IMHO gewoon kopen. Is de prijs voor jou niet goed, dan laat je het liggen.

Er is maar een zeer beperkt aantal programma's dat ik zou kunnen noemen die de moeite waard zijn om illegaal te gebruiken, vanwege de unieke situatie dat het programma iets kan wat geen enkel ander kan, maar de prijs te hoog is om te betalen als je het programma alleen hobbymatig gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 14 september 2008 20:32]

Wel, als het zou blijken dat de activatie server down is binnen x-aantal jaar dan zou ik gewoon een crack downloaden. Op dat moment vindt ik dat trouwens eerlijk en dat is iets wat de meeste ook kunnen. Gewoon legaal kopen en de dag dat het niet meer werkt een crack gebruiken. Heb ik ook al eens gedaan nadat ik de key verloren had van een game. De groep retro gamers is echter kleiner dan de downloaders. Ik speel maar heel zeldzaam een zeer oude game en vaak zal dat nog op een LAN zijn in multiplayer.
Ik speel nog wel eens Elite voor de BBC B. Dat spel heb ik, oeh, een keer of 2-3 gekocht in diverse versies, tegenwoordig speel ik het op een BBC emulator. Maar ik speel het wel. Dat spel kwam uit in 1984 ergens als ik het goed heb,

[Reactie gewijzigd door Jasper Janssen op 15 september 2008 00:57]

Als je dan uitgaat van een uurloon van 10 euro netto had je het spel al net zo goed kunnen kopen :)

Maargoed, als je jong/student bent gaat dat niet op natuurlijk.
spore kost je ~40 euro en dan ben je zelfs duur uit...
dus de reden "ben student, dus het is te duur" is dan imho echt een bullshit reden geworden.
Ik heb het spel gekocht via de online store van EA, het spel gedownload om er vervolgens achter te komen dat mijn versie niet word vrijgegeven op de release date.
Kon ik m alsnog gaan downloaden met crack om mijn legaal gekocht spel te gaan spelen. |:(
Echt door die DRM meuk is het gewoon het laatste spel wat ik van EA gekocht heb. Ik moet online zijn anders kan ik t ook niet spelen. Bedrijven schijnen tegenwoordig te denken dat omdat ik een spel van hun heb gekocht, ze alles van mij maar in de gaten mogen houden. Mooi niet dus.
Weer een mooi voorbeeldje hoe betalende mensen last hebben van DRM en de downloaders niet. Nou mij hebben ze dus de downloadhoek ingejaagd nu. Haal eerst die pokkebeveiliging er maar s af dan kijken we wel weer of ik er geld aan wil spenderen.
Bedrijven schijnen tegenwoordig te denken dat omdat ik een spel van hun heb gekocht, ze alles van mij maar in de gaten mogen houden.
En dát is precies het probleem met DRM inderdaad. Wanneer ik een spel koop, koop ik niet de software, maar een licentie erop, maar de uitgever denkt inderdaad daaraan het recht te mogen ontlenen te controleren wat jij allemaal uitvoert. Als je DRM accepteert accepteer je die gedachtegang. DRM, zeker de huidige vorm, is daar namelijk op gebaseerd.
Heb het spel gedownload, een uurtje of 4 gespeeld en daarna weer gedelete. Niet mijn type spel (vond de eerste fase wel leuk, en de tweede erg vervelend). Blij dat ik 'm via piratebay heb kunnen uitproberen.

Was 't wel erg leuk geweest, dan had ik het spel wel gekocht om mee te kunnen doen aan het up en downloaden van creations.
DIt is echt dikke onzin, dan koop je het spel toch maar speel je de download?

Ik doe het zelf ook regelmatig met spellen, gebeurd vaak genoeg dat ik de doos niet open maak voor ik het spel uitgespeeld hebt.
Ben het met martijnve eens. Was benieuwd maar had wel mijn twijfels over het spel. Heb het dan ook gedowload.

Het is inderdaad knap gemaakt maar het is 1 grote mini game ! Het mindere is dat geen van de mini games het nu helemaal is (nou niet supere rts). Heb het binnen een paar uur met gemak tot civ phase geschopt en was het toen al zat. Heb het spel dan ook binnen 24 uur weer van mijn HD verweiderd :'( . Het is ook totaal niet herspeelbaar naar mijn mening. Tuurlijk kan je een miljoen variaties maken van je ras ........ dus 8)7 . Kga toch echt geen miljoen x al die duffe minigames opnieuw spelen.

Wanneer er nu een RTS op de markt zou komen met 1 eenheid en de verdere beperkingen van SPORE ........ dan zou dat spel helemaal worden afgeschoten en afgekraakt. Nu kan je zelf 1 eenheid bouwen en het is helemaal geweldig 8)7 |:( :'( :z ????? Het enige nieuwe is de zelfbouw ..... nah als dat alles is geef me dan maar een GOEDE RTS waar ik een hele hoop leuke eenheden bij krijg. Naar mijn mening hadden ze verder nix op de markt hoeven te brengen na de Creature creater demo (van 5 euries)..... want dat is het enige vernieuwende !!!! En ga nu niet zeggen dat het niet bedoelt is als RTS want dat is het gewoon (alleen dan een hele slechte :*) )

Was de illegale versie wel leuk geweest , dan had ik zeker het origineel gekocht. Ook met die rare beveiliging. Dan had ik immerse online mogelijkheden gehad ..... en als iets het waard is wil ik er best voor in de buidel tatsten ( wat ik dan ook regelmatig doe want heb een hele wand originele spellen ).

Ik vindt het argument om iets niet te kopen door de beveiliging maar onzin. Ja het is lastig als je iedere week je computer opnieuw moet installeren....... en na 3 x de uitgever moet contacten ..... maar het is niet meer dan lastig. Hoeveel mensen herinstalleren hun PC uberhaupt 3 x per jaar ????? Helaas te weinig mensen want anders zouden niet zoveel mensen problemen hebben met hun vervuilde PC 8)7 .

Ook het argument dat waneer de servers worden opgeheven het spel niet meer werkt is onzin.

1) het spel verkoopt goed ... dus waarom zullen ze de servers opheffen binnen korte tijd ???

2) Wie speelt het spel nog over 4 jaar als ze besluiten de server te stoppen ??????

3) Wat kost een simpel servertje over een paar jaar om de dan sporadische activaties bij te houden ?????

4) ze kunnen over een tijdje met een simpele download patch ervoor zorgen dat online activatie niet meer nodig is. En kan het spel gewoon uit de budget bak verkocht worden zonder dat ze een server up to date moeten houden. Ze hebben dan wel hun zakken kunnen vullen in de eerste maanden van de verkoop.

ONTWIKKELAARS MOETEN EEN SPEL WAAR VOOR HET GELD LATEN ZIJN !!!!! Dan wordt er veel meer gekocht denk ik ,

[Reactie gewijzigd door dgh op 14 september 2008 14:12]

Dta het spel neit voor jou is ok, maar jouw mening is helemaal niet representatief voor iedereen me dunkt.

Je argument dat het een RTS is die slecht is uitgewerkt is bv volledig fout: dit is een simgame, net zoals simcity en the sims, tevens van dezelfde maker.
En het is inderdaad zo dat die simgames niet meteen de moeilijkste spellen zijn, die je telkens iets nieuws bieden, maar daar gaat het duidelijk neit om.
Het beste bewijs is natuurlijk de verkoopscijfers: Spore is een absolute hit, en evrgeet vooral niet het best verkochte spel ooit: the sims. ook dit is een makkelijk spel, waarin je na een paar uur spelen alles wel eens gezien hebt.

Onthoud gewoon dat spore geen RTS is, dus je moet het ook niet zo beoordelen.

Verder over de activatielimiet: het gaat hier niet om menen die hun hele PC herinstalleren.
Neem nu mijn geval: ik zit momenteel met een oude PC. Als ik spore nu koop speel ik het hier even op, maar binnen dit en een jaar koop ik toch een nieuwe. Dat zijn al 2 van mijn 4 installs die ik opgebruikt heb. Als ik het spel dan even beu ben en het raf gooi, en een jaar later even opnieuw wil spelen, zit ik al aan 3 installs.
Asl er dan iets misgaat met mn PC, zit ik al aan mn laatste instalatie, en kom ik maar net toe.

Maar wat als ik nu eens zin heb om het nog eens op een tweede PC te zetten (wat legaal is!) of meer pech heb en mn pc het eenmaal meer begeeft, of ik het spel uit nostalgie een paar jaar later nog eens wil spelen? En doe nu niet alsof niemand dat doet: ik heb onlangs half life 1 nog eens terug geïnstalleerd uit nostalgie, en doom 3 heb ik ook al meerdere malen geïnstalleerd om het hele verhaal nog eens te spelen.

Of jij dit nu normaal gedrag vind of niet, het is verdorie mijn recht om het product dat ik gekocht heb op die manier te blijven gebruiken!!! Dus ik zou helemaal een reden moeten geven waarom ik eht spel meer dan 3 keer wil installeren! (de 4de activatie is namelijk enkel via telefoon, waarbij je een aankoopbewijs en reden voor 4de installatie moet geven) Dit is toch helemaal de wereld op zn kop: als eerlijke koper moet ik me als crimineel gaan verantwoorden hoe ik het wel neit aandurf om hun product 4 maal e installeren.

Sorry, maar ik pas als zo'n praktijken de standaard worden. Ik wil nog wel betalen voor producten, maar voorover buigen en EA zn bitch spelen is me er teveel aan.
Beste Kiang,

Waar haal je het sim gebeuren vandaan ???? Om te groeien moet je vernietigen ...... dat is het doel ..... met je soort overheersen. Dat heeft niets met sim te maken. Het bouwen is bouwen en geen sim. Bij je ontwerp moet je ook strategie toepassen zodat je de juiste onderdelen gebruikt om je te verdedigen of aan te vallen IN HET OVERHEERSENDE RTS GEDEELTE !!!!!!!

*met een amoebe andere opeten is geen sim = arcade
*met je nest andere nesten vernietigen is geen sim = arcade/rts
*met je dorp andere dorpen overheersen en voedsel verzamelen is geen sim = rts
*met je stad andere steden veroveren en gronstoffen veilig stellen is geen sim = rts
*met je planeet het helal veroveren is geen sim = rts

Je kan eigen eenheden ontwerpen ja ...... maar dat is geen sim. Een sim is managen. RTS is overheersen. Je moet notabene punten met grondstoffen / steden veroveren 8)7 zoals in de meeste RTS games.

Mischien is de space phase het helemaal hoor .... ik kon het niet opbrengen om dat ook te gaan proberen. Maar t/m civ phase was het echt een heel slechte RTS met zelfbouw elementen.

Wat betrefd de activatie ..... zei ik toch ... HET IS LASTIG ! ..... Maar niet meer dan dat. Tjonge zeg ..... je plakt de bon in het doosie zodat je het niet kwijt raakt ..... je belt op en zegt dat je nieuwe computer 3 x is gecrashed ...... kost je mischien wel 5 minuten . Tuurlijk het is lastig (EN NIET SLIM VAN EA) ...... maar nogmaals ..... niet meer dan dat. En dan kan jij over een paar jaar gewoon weer dit "fantastisch sim" spel spelen |:(

[Reactie gewijzigd door dgh op 14 september 2008 15:10]

zoals ik hieronder gepost heb: je kan hem maar 1 maal telefonisch activeren, daarna heb je een waardeloze cd in je bezit. Zie tweakers.net : Elk exemplaar van Spore kan drie keer geactiveerd worden via die servers, waarna telefonisch contact met Electronic Arts nog een vierde activatie kan opleveren. Daarna is het spel niet nogmaals te activeren en dus niet opnieuw te installeren.

over het rts/sim debacle: het is een sim. jij stelt dat sim=beheren, wat fout is: sim=simulatie. Spore simuleert het hele evolutionaire gebeuren, en die evolutie is net de hoeksteen van het hele spel. Zoals je zelf zegt is de rest maar zwak: dat is net omdat die rest (een beetje arcade, een beetje rts) niet hetgeen is waar het spel om draait: het spel draait om zelf je soort te creëren, dit in een gigantische simulatie.

De manier waarop jij Spore in het RTS genre plaatst, op die maneir kun je the sims plaatsen in het rpg genre (je ontwikkelt je eigen persoon, met specifieke eigenschappen, en dit door allerlei kleine doelen (=quests) te vervullen), maar je zal zelf toch toegeven dat the sims verre van een rpg is, niet? Het draait tenslotte niet om het ontwikkelen van een karakter, maar om de simulatie van het leven in zn geheel. (wie vindt het dan ook spannend de delen van the sims te spelen: repareer je koffiezet, zoek een job,...)

Het is ent zo met Spore: het draait helemaal niet om het veroveren van andere stammen, aanleggen van handelsroutes of vangen van groene bolletjes in de oersoep, maar om de simulatie van de evolutie.

[Reactie gewijzigd door kiang op 14 september 2008 15:59]

Ach ja smaken verschillen :-)

Als je het hebt over creeren dan zie ik het als het beesie ontwerpen ( creature creator a 5 euro in demo ).

De gebouwen en voertuigen is alleen het uiterlijk ! KAnonnen en parameters staan al vast. Veel keuze maar niet echt creeren. Een fabriek met puntdak werkt exact als een fabriek zonder dak. Een eenheid met loopbenen maakt wel de beweging met de benen maar beweegt exaxt als een zweefmodel ...... UITERLIJK

Het uiteindelijke spel kost 50 euries .... demo creature creator = 5 euries ........ Ik betaal dus 45 euries voor het slechte rts deel wat erbij is gevoegd. Als het echt simulatie zou zijn dan zouden invloeden van bijvoorbeeld wel of geen stekel veel meer van invloed zijn. Met bijna ieder ontwerp kan je het heelal veroveren. Na mijn eerste poging ( eigenlijk zonder moeite en na te denken ) had ik al bijna een planeet veroverd. Bij simulatie zou dat wel ff anders zijn geweest. Dit spel is van alles wat ....... maar geen van de onderdelen blinkt uit behalve de creature creator ... maar die is er voor 5 euries.

Het spel VERTELD over de evolutie .... maar het simuleerd nix ....

Als je aan de telefoon uitlegt hoe en wat dan wordt het spel heus voor de 10e keer geactiveerd. Heb ook nooit problemen gehad met windows xp activeren ..... Tuurlijk wordt gezegd 1 x telefonisch ..... maar in de praktijk zal er echt niet zo moeilijk worden gedaan !

[Reactie gewijzigd door dgh op 14 september 2008 16:16]

Als je aan de telefoon uitlegt hoe en wat dan wordt het spel heus voor de 10e keer geactiveerd. Heb ook nooit problemen gehad met windows xp activeren ..... Tuurlijk wordt gezegd 1 x telefonisch ..... maar in de praktijk zal er echt niet zo moeilijk worden gedaan !
Dat valt nog te bezien. Ga maar eens op de Mass Effect forums rondneuzen..
Ik vindt het argument om iets niet te kopen door de beveiliging maar onzin. Ja het is lastig als je iedere week je computer opnieuw moet installeren....... en na 3 x de uitgever moet contacten ..... maar het is niet meer dan lastig. Hoeveel mensen herinstalleren hun PC uberhaupt 3 x per jaar ????? Helaas te weinig mensen want anders zouden niet zoveel mensen problemen hebben met hun vervuilde PC 8)7 .
Het gaat niet om drie keer per jaar, het gaat om drie keer in totaal. EA maakt het onmogelijk om de game vaker dan 4 keer te installeren. Na 4 keer heb je een onderzetten van 40-50 euro in je bezit! Dat is niet lastig, dat is onacceptabel.
Onzin ...... je kan hem 100x instaleren ..... je moet hem dan alleen 96 x telefonisch activeren. Ik gaf dat jaar als voorbeeld omdat 99% van de mensen geen jaar lang een spel spelen (ik wel btw :*) ). en als 99.9% van de mensen ook nog eens NIET hun pc 3x formateren in het jaar ...... dan heeft 99.45 % van de mensen in de praktijk helemaal geen probleem met deze beveiliging.

Neem het allemaal niet te letterlijk a.u.b. probeer met zwart wit voorbeelden mijn punt duidelijk te maken. :*)

[Reactie gewijzigd door dgh op 14 september 2008 15:34]

fout, je kan hem maar 1 maal telefonisch activeren. lees: nieuws: Spore-spelers uiten onvrede over drm via Amazon

[Reactie gewijzigd door kiang op 14 september 2008 15:57]

Onzin ...... je kan hem 100x instaleren
Wishfull thinking imho. Het is echt maar 1x telefonisch activeren. Daarna is het over en uit, behalve als je de game overnieuw koopt.

Als je bij het eerste telefoontje al niet vrolijk te horen krijgt dat je een crimineel bent omdat je het eerlijk gekochte spel al 3x geïnstalleerd hebt en dat je het maar overnieuw moet gaan kopen.

Tenzij je zelf bereid bent het spel 4x te installeren en het dan nog 96x te proberen. Wanneer het je lukt graag met bewijs 'n nieuwsbericht posten. ;)
1) het spel verkoopt goed ... dus waarom zullen ze de servers opheffen binnen korte tijd ???

Omdat het EA iets kost. Ze hebben hun geld van de verkoop al. Dus wat maakt het hun als puur commercieel bedrijf uit?


2) Wie speelt het spel nog over 4 jaar als ze besluiten de server te stoppen ??????


Aan sommige reacties hier te lezen, zie ik dat redelijk veel mensen soms na een paar jaar het spel opnieuw willen spelen. En sowieso is het idee dat je een spel "huurt" in mijn ogen niet juist.

3) Wat kost een simpel servertje over een paar jaar om de dan sporadische activaties bij te houden ?????

EA waarschijnlijk te veel.

4) ze kunnen over een tijdje met een simpele download patch ervoor zorgen dat online activatie niet meer nodig is. En kan het spel gewoon uit de budget bak verkocht worden zonder dat ze een server up to date moeten houden. Ze hebben dan wel hun zakken kunnen vullen in de eerste maanden van de verkoop.

Dit doet EA niet. Omdat ze het spel op die tijd niet meer supporten. En niet supporten betekend ook geen patch. Waarschijnlijk stopt het patch-team van spore na een paar maanden (of weken) al. Ze hebben hun geld al. Dus waarom zouden ze het in vredesnaam nog doen?

En trouwens, als je niet eens bent met iets in het spel, dan moet je het spel niet kopen. Zoals eerder gezegd, heb je als consument maar 2 keuzes. Kopen of niet kopen (lees: downloaden). Ik hoop dat in de toekomst meer mensen hun macht op deze manier gaan gebruiken zodat game-developers (zoals EA) nu eens gaan leren om het op de goede manier te doen (blizzard)

[Reactie gewijzigd door Shrimp O Vis op 14 september 2008 18:05]

Ook het argument dat waneer de servers worden opgeheven het spel niet meer werkt is onzin.
Oh?
2) Wie speelt het spel nog over 4 jaar als ze besluiten de server te stoppen ??????
Neverwinter Nights 1 wordt nu nog steeds gespeeld, in 2008, 6.5 jaar na release. Het is pasgeleden zelfs nog gepatched om compatibiliteit met Vista te verbeteren. Nu Bioware ook onderdeel is van EA, verwacht ik een dergelijke stunt echter niet meer.
4) ze kunnen over een tijdje met een simpele download patch ervoor zorgen dat online activatie niet meer nodig is. En kan het spel gewoon uit de budget bak verkocht worden zonder dat ze een server up to date moeten houden. Ze hebben dan wel hun zakken kunnen vullen in de eerste maanden van de verkoop.
Als ze een .exe uitbrengen met een installer erin, waarmee ik de bestanden vanaf de CD/DVD kan laten installeren, dan ga ik het spel wellicht nog overwegen.
4) ze kunnen over een tijdje met een simpele download patch ervoor zorgen dat online activatie niet meer nodig is. En kan het spel gewoon uit de budget bak verkocht worden zonder dat ze een server up to date moeten houden. Ze hebben dan wel hun zakken kunnen vullen in de eerste maanden van de verkoop.
Je hebt het over EA.

De meeste games van EA zijn nog niet eens bugvrij gepatched voordat EA de stekker uit de support trok. En jij verwacht dat EA nu opeens patches uit gaat brengen als de support ophoudt? Wat leidt je tot die gedachte? Er is namelijk geen enkele aanleiding dit van EA te verwachten.
1) Het spel zou dus blijkbaar nog veel beter verkopen zonder die achterlijke beveiliging
2) Ik speel spellen nog steeds na 4 jaar en ik denk dat er genoeg mensen zijn die spellen van die leeftijd nog steeds spelen, ik speel bv nog steeds de originele Unrealtournament van 10 jaar oud inmiddels ! Als je ziet hoeveel mensen dat nog online spelen kan ik rustig zeggen dat ik niet de enige ben!
GTA 1, 2,3 , san andreas ed speel ik ook nog regelmatig en die zijn ook al jaaaaaren oud.
3) Voor een bedrijf teveel, bovendien is het een mooi middel om klanten naar spore 2 bv te duwen als spore 1 niet meer functioneert.
4) Moet je ook maar afwachten of dat gebeurt.

Ohja, ik heb thuis 3 pc´s staan en in een gemiddeld huishouden staan er ook wel 3 of 4 pc´s, dan ben je snel door je installaties heen hoor! Leuk, een spel, ik installeer het op mijn desktop en 2 laptops en er crasht een computer, dan ben ik dus al door mijn installaties heen en mag ik een nieuw spel gaan aanschaffen.

Ik wilde het spel ook wel eens spelen en kopen maar artikelen die met dergelijke DRM implementaties opgezadeld zijn koop ik uit principe niet. Ik download ze ook niet trouwens..

Ook precies de reden dat ik niet aan bluray wil, daar krijg je straks ook dit soort praktijken, let maar op mijn woorden.
Al deze commotie rond een "copieerbeveiliging"? Als iedereen die het spel download het nu eens ging kopen waren er al 500000 exemplaren meer verkocht, en na een tijdje gaat de beveiliging er toch af (zie Bioshock, Diablo,...). En wat is nu nog 40 euro voor een computerspel in vergelijking met de 70 euro voor een nieuw PS3 spel???

En in princiepe koop je nooit echt een spel, alles wat in een spel voorkomt en de engines en zo blijft eigendom van de firma, je hebt enkel het gebruiksrecht volgens mij.

[Reactie gewijzigd door Lonellobo op 14 september 2008 13:34]

Het intellectuele eigendom blijft van de makers, maar bij het sluiten van de koopovereenkomst verplicht de winkelier zich om het product in eigendom over te dragen. Tenzij de klant expliciet en voorafgaand aan de koop akkoord gaat met de clausule dat het product eigendom van de maker blijft, is het spel van jou.

Daarmee koop je overigens niet het recht om het spel onbeperkt te kunnen installeren. Je koopt het spel zoals het is: wanneer het spel een beperking kent die de game na drie installaties onspeelbaar maakt, word je eigenaar van een spel met zo'n beperking.

Wat doet jou denken dat EA de beveiliging eraf gaat patchen? Enkel het feit dat het in het verleden ook is gebeurd? Juist omdat het in het verleden is gebeurd, zou de uitgever ingezien moeten hebben dat dit geen levensvatbare anti-piraterijstrategie is. In de huidige situatie ben je van EA afhankelijk of jij je spel mag spelen. Zelfs als je je drie installaties niet allemaal zult gebruiken, zijn de activatieservers voor EA een kostenpost waar vroeg of laat de stekker uitgetrokken wordt. Waarom zou EA nog investeren in patches voor een product waarvan ze vindt dat het aan het eind van zijn leven is? EA heeft veel liever dat de klant nieuwe games gaat kopen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True