Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 78, views: 17.445 •

Videokaarten en moederborden geschikt voor AMD's nieuwe multi-gpu-technologie, CrossfireX, worden halverwege deze maand op de markt verwacht. Het lijkt er echter op dat opstellingen met vier gpu's nog tot januari op zich laten wachten.

AMD lijkt voornamelijk hoge ogen te willen gooien met de mogelijkheid om met CrossfireX een quad-opstelling te draaien, maar dat is niet het enige wat er nieuw is aan de technologie. Met CrossfireX, en dan vooral het onderdeel 'Hybrid Crossfire', gaat AMD namelijk ook de strijd aan met Hybrid SLI van nVidia.

De gedachten achter de technologieŽn van beide videokaartmakers ontlopen elkaar vrijwel niet: bij zowel Hybrid SLI als Hybrid Crossfire is het de bedoeling om een prestatiewinst te realiseren door onboard gpu's te combineren met een losse videokaart. Wanneer de onboard gpu van de nieuwe RS780-chipset, de Radeon HD 2300, zou worden ingeschakeld in samenwerking met een Radeon HD 2400-videokaart, zou dit in 3DMark06 een winst opleveren van ongeveer vijftig procent.

Voor gamers lijkt het gebruik van twee, drie of zelfs vier videokaarten interessant. Volgens AMD zouden de prestaties op de nieuwe 790-chipset toenemen met 75 procent wanneer er twee videokaarten worden gebruikt in plaats van een; bij drie videokaarten zou de prestatietoename zelfs 175 procent zijn en het maximaal haalbare zou 225 procent zijn met vier grafische kaarten. Hoe dat in de praktijk uitpakt zal echter pas blijken in januari, volgens The Inquirer. Bij de lancering van de nieuwe chipsets zal er namelijk alleen driverondersteuning zijn voor twee videokaarten in Crossfire-opstelling.

Quad Crossfire op 790-chipset

Reacties (78)

Wel eens gehoort van Crysis? Verder kan het ook nog boeiend zijn omdat GPU's langzaam aan geopend worden voor andere programma's die enorm kunnen profiteren van hun rekenkracht.
Crysis draait hier al op de hoogste instellingen met een 8800GTS'je @ 1280x1024, daar heb je echt geen VIER kaarten voor nodig |:(
En op 2560x1600 of 3840x1024, heb je iets meer rekenkracht nodig om op de hoogste settings te kunnen draaien. Niet dat ik zit te springen om een systeem met vier vid kaarten, maar ik kan me wel situatie indenken waar het interessant is om mee te gebruiken (simulators bv.).
Of bv sims wat hier onder ook wordt vertelt met 8 beeldschermen tegelijk.
Ehm ik zou dan toch echt eerder voor een mobile cpu of dergelijke cpu met een extra laag energie verbruik. Of gewoon helemaal geen computer. Maar om nou een P4 te noemen in het kader van energie zuinig vind ik beetje onzin...
opzich hou je het hiermee wel langer uit dan met 1 dure nieuwe kaart.
en sli/crossfire opstelling is geen verspilling, maar verbetering...
2x een 8800gt in je kast gamed vele malen beter dan 1tje. en het aantal schermen dat je kan benutten kan voor sommige mensen ook interessant zijn. Het gaat nie allemaal om het gamen.
Wat dacht je van een flightsim, compleet surround screen :)
Buiten dat het een enorme smak geld kost.

[Reactie gewijzigd door bonus op 2 november 2007 14:00]

Je bent natuurlijk niet verplicht om 4 nieuwe kaarten te kopen. 4 budget kaarten kunnen ook. En dat is mischien dan sneller dan een enkele top kaart.

Bijvoorbeeld. 4x een Sapphire HD2400XT kost je 240 euro. Een enkele Sapphire HD2900 XT kost je 315 euro.
Ben alleen bang dat 4x een 2400XT nog steeds langzamer is dan een 2900XT. Het is misschien interessanter om naar de midrange (2600) te kijken. Deze leveren vaak (nou ja, soms) meer bang for buck.
Toch jammer dat een kwart verloren gaat van de 2e kaart ( +75% wanneer + 1 kaart ), schaalbaarheid moet nog worde geoptimaliseerd.

En daarmee vraag ik me ook af waarvoor je dit wilt gebruiken, hoge resuloties kan je niet omdat je gebonden bent aan het maximum geheugen van de kaarten omdat je deze niet bij elkaar op kunt tellen. ( 3 GHZ quadcore is geen processor van 12Ghz ), en dit loopt kwadratisch op naarmate de reso oploopt..
Ik leg het altijd aan klanten uit via de volgende analogie:

Single core = 1 treinspoor
Dual core = 2 treinsporen, etc.
CPU snelheid = km/uur
IPC (Instructions Per Clockcycle) = aantal pakketjes per wagon

Als je nu 1000 aparte pakketjes moet vervoeren van A naar B, en de pakketjes hebben niks met elkaar te maken (MPEG-4 encoding bijvoorbeeld), dan kan je dus op een quad-core alle 4 de treinsporen tegelijk gebruiken, en bijna 4x sneller leveren als met 1 core/spoor. Het opdelen, inladen van de pakketjes over de 4 verschillende sporen duurt wel wat langer (overhead), zodat je nooit 400% winst behaald.

Echter als je nu bijvoorbeeld 1000 pakketjes moet versturen, die niet opgebroken kunnen worden (pakket 2, kan pas worden opengemaakt na pakket 1, etc), dan kan je in het ergste geval maar 1 spoor tegelijk gebruiken. Anders kan het zelfs langer duren, omdat de overhead aan de andere kant groter is als pakket 4 eerder aankomt dan 1 en weer moet worden teruggestuurt, todat 1, 2 en 3 zijn aangekomen. Dat is ook waarom HyperThreading soms vertragend werkt, met multi-cores is dat minder een probleem, omdat single-threaded applicaties bij voorbaat niet worden opgesplitst.

Qua kracht is de 3Ghz quad-core dus wel gelijk aan een 12Ghz single-core, zolang de taken kunnen worden opgedeelt. In sommige gevallen kan de opdeling een voordeel opleveren, waardoor in een ideale opstelling zelfs meer dan 400% winst kan worden behaald, omdat de overhead dan dus te compenseren is.

De snelheid gaat dus niet omhoog, maar er komt een groter volume pakketjes op de bestemming aan, waardoor het resultaat gelijk is.

[Reactie gewijzigd door Ron.IT op 2 november 2007 14:34]

Neee... dit betekend juist dat het fileprobleem is op te lossen door maar gewoon overal 12 baans wegen neer te leggen ;)
Ik heb altijd zo'n verhaaltje gehoord van...
Als je in je eentje een project gaat maken produceer je veel
Als je met z'n 2en een project gaat maken produceer je per persoon minder, Omdat er een deel van de productie wordt ingeleverd voor communicatie naar elkaar toe.
Voor ieder verkocht SLi of CrossFire systeem vind ik dat de bedrijven hun verantwoording kunnen nemen door zeg maar per verkochte set minimaal 20 nieuwe bomen te planten. Alleen op die manier laat je zien, omdat ze technisch niet in stat zijn om het stroomverbuik terug te dringen.

Ben geen milleu activist maar ieder mag zijn steentje bijdragen, ook Nvidia en ATi/AMD :)
20 bomen planten ? wat vind je ervan dat de milieubewuste mens zich geheel onthoud van gamen ? Voorkomen is beter dan genezen nietwaar ?

Een spelletje monopoly is veel milieubewuster !
Je informatie is verouderd. Net als de hele windmolen fabel: De fabriek in Denemarken van oa zonnepanelen (een bepaald merk) draait geheel op water, wind en zonne-energie. Voor een kerncentrale geldt de energieverhouding nog wel, meer energie-kosten dan opbrengst.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat vier van die kaarten naast elkaar voldoende lucht kunnen aanzuigen om te koelen, vooral die twee in het midden niet. Daarnaast: ik zie 8 (!!!) DVI aansluitingen. Hoeveel gaat de gemiddelde gamer er daarvan gebruiken?

Ik denk niet dat je om een zware game te spelen zoiets in elkaar zou zetten. De TCO wordt daarbij wel heel erg in het extreme gedreven en wat je ervoor terugkrijgt lijkt me daar niet tegenop te wegen (maar corrigeer mij vooral, ik ben slechts soft-core tweaker/parttime gamer).

[Reactie gewijzigd door Zyppora op 2 november 2007 13:51]

Daarnaast: ik zie 8 (!!!) DVI aansluitingen. Hoeveel gaat de gemiddelde gamer er daarvan gebruiken?
hooguit 2 gok ik. Maar die overdaad aan aansluitingen zijn ook niet waar het om gaat: het gaat om de meervoud aan GPU's die voor je aan het werk zijn.

alhoewel ik het behoorlijk overkill vind om een game fatsoenlijk te spelen. Maar goed, ik heb de gamers die de afzet markt vormen voor dit soort configuraties nooit echt begrepen denk ik.

Ik vind het wel intressant voor supercomputer toepassingen, AMD presenteerde al eens een terraflop in a box met een quad crossfire en 2 dualcore opterons. Dat is in vergelijking met klassieke supercomputer oplossingen in verhouding een stuk goedkoper, en een stuk energie zuiniger.

Ook voor zware 3D toepassingen zoals CAD/CAM en 3D animatie dan wel Videobewerking vind ik 't een intressante oplossing.
sommine kasten hebben crossflowfans, en je kunt inzuig fans bij de pci sloten plaatsen natuurlijk. dan heb je wel je koeling voor elkaar. en je gaat natuurlijk voor de hoogste 3dmark score. :)
Die kaarten in het midden worden wel heeel erg goed gekoeld zie ik..

Waarom dit extra ontwikkeldgeld en alles wat er bij komt niet steken in een betere single (of hooguit dual) kaart?

Kost veel meer stroom
Lage prijs per kaart maar hoge prijs totaal gok ik
Zijn er games die dit ondersteunen?
En Uhm..Koeling? (dus je kunt echt geen HD2900/3800 x 4 doen enzo. alleen singleslot kaarten)

Wel goede prestaties natuurlijk

[Reactie gewijzigd door KoffieNT op 2 november 2007 14:04]

Voor alle gezeur over het stroomverbruik: De nieuwe generatie videokaarten van AMD (HD3000 serie) zijn allen 55 nm en dus heel erg zuinig. De HD3870/3850 hebben zelfs Powerplay, een technologie die ook in laptop videokaarten gebruikt wordt om stroom te besparen.

Dus het val allemaal best wel mee, zolang je geen viertal HD2900XT's eraan hangt :P
Kom op zeg, zeggen dat omdat ze even naar 55 nm gaan dat dat heel erg zuinig is, is gewoon kul. Ja ze gebruiken minder maar zeker nog veel. Het verbruik neemt zeker af met een kleiner procede maar je overschat denk ik echt de impact hiervan. Ookal zouden ze door dit en die techniek die jij noemt maar de helft gebruiken van de huidige 2900xt's dan is dat nog steeds veel. Als je ze op nog maar 1% van dat verbruik dan is de term heel erg zuinig misschien gerechtvaardigd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneApple iOS 8

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013