Hoofdcategorieën

Eerste meldingen van crashende Xbox 360-consoles

Door Jack Leenders, woensdag 23 november 2005 16:03
Bron: Xbox-scene, views: 40.571

Nog geen dag nadat ze hun langverwachte nieuwe Xbox-console uit de verpakking hebben gehaald, vertonen de gezichten van sommige early-adopters al tekenen van early-frustrations; dit vanwege plotseling optredende crashes en foutmeldingen van het begeerde 'hot item'. Op diverse fora en sites melden gebruikers het vastlopen van hun speldoos, vaak geïllustreerd met foto's en filmpjes van screenshots van een door hartstilstand getroffen 'crash-box' - zoals de console al door een enkeling spottend omgedoopt is. De problemen lijken niet tot een specifieke game of foutmelding (E79, E74, E64, vastlopers, et cetera) beperkt. Slachtoffers noemen onder meer het vastlopen tijdens het spelen van Gotham Racing 3 in single player mode, nog voordat het eerste rondje voltooid is. Ook Xbox Live-sessies en het opstartproces zelf worden gerapporteerd als situaties waarin een spontane stagnatie kan optreden. Of de oorzaak van de pechgevallen gezocht moet worden in de software, hitteproblemen, hardware of in 'ondeskundig gebruik' door de bezitters is voorlopig nog giswerk.

Xbox 360 - Early-adopter79-foutmelding

Volgende 16:11
Vorige 15:19

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  7  »

Ja, ik weet eigenlijk niet wat ik ervan moet zeggen.

Het is net uit en je kunt verwachten dat er nog enkele bugs inzitten. Denk dat Microsoft dit oplost door via de XBOX live een update eroverheen te gooien.

Wel klote natuurlijk als je net $ 399 hebt uitgegeven.

Je hoopt maar dat het gefixt kan worden met een nieuwe firmware/update.... een hitteprobleem kan alleen opgelost worden door de xboxen weer om te ruilen...

Hoe kom je hier nou bij? Als door de hitte een timing probleem optreedt, dan kan in software de timing toch minder kritish maken...

Een timing probleem als in de kloksnelheid, en die weer terug schroeven ? Dat ljkt me niet echt een oplossing.

De crashes zien er namelijk precies uit als wat er gebeurt als je een grafische kaart te ver overklokt en je video ram corrupted/fout uitgelezen wordt.

Net als bij de PSP, toen waren er ook veel begin problemen

Een hitteprobleem lijkt me onwaarschijnlijk. Tijdens een spelletje wordt een xbox echt niet heter dan tijdens een burntest/benchmark (mits er even over is nagedacht) en ik neem aan dat MS deze standaard tests wel heeft gedaan.
Verder wordt tegen de tijd dat de xboxen vol met stof zitten, de koeling nog slechter, het ligt in de verwachting dat de koelprestaties dus wel minimaal een 10tal procenten over berekend zijn...

Een spel-specifieke fout, of een software probleem lijkt me logischer, dit test je minder makkelijk voor 100% uit.

Dit test je heel makkelijk uit zelfs! Als ze gewoon 1000 man een xbox360 gaven om te testen met een aantal launchgames, hadden ze deze fouten absoluut gevonden.

En ik denk dat dit een probleem is in de software van de xbox360. Een hardwareprobleem kan er niet meer inzitten, dat ding is ongetwijfels al een keer of twee teruggeschroefd qua specs en dus qua warmte. Daarnaast mag je verwachten dat de hardware hedentendage gewoon in orde is. Een $299 PC doet het tenslotte ook probleemloos (trager, maar wel zonder problemen). Een probleem in het OS blijft eigenlijk nog over, en drivers (als er met drivers gewerkt wordt) horen daar dan bij. Waarom niet een fout in het spel? Omdat software niet een heel OS onderuit mag halen. Als dat wel kan, is met de OS-laag iets aan de hand.

En ja, dat is via een software update op te lossen, maar het punt is dat ik het knap waardeloos vindt dat er niet iets beter getest is.

Even opgezocht. Misschien zit het probleem wel hierin:
Hoewel alle games minimaal 720p moeten ondersteunen, is van één spel - Project Gotham Racing 3 - bekend dat het de beelden intern op een lagere resolutie opbouwt, waarna de Xbox 360 de beelden vergroot tot 720p.
Lijkt me nogal wat extra werk voor de GPU en dus meer warmteontwikkeling.

Het is net uit en je kunt verwachten dat er nog enkele bugs inzitten. Denk dat Microsoft dit oplost door via de XBOX live een update eroverheen te gooien.
Dat is de pc gedachtegang, en daarbij ook geaccepteerd. Bij consoles is het not-done om het over patches te hebben. Of het nou over hardware (drivers, eigenlijk software) gaat of over software (games) bij consoles sla je nogal een figuur als het niet meteen out-of-the-box perfect werkt.

afgezien daarvan, hoe wil je alle xboxen gaan patchen? ga er maar van uit dat een groot deel van de klanten geen internetverbinding heeft. En die aantal die het wel hebben, hebben voor een deel problemen met het opstarten van Live. dus alsnog geen internetverbinding om de patch mee op te halen.
Nee, deze boxen gaan allemaal lekker terug naar MS.

Je kunt zeggen wat je wilt, maar dit is ronduit slordig van MS. dit had ruim getest moeten worden en ja, dit gaat ze geheid klanten kosten. Ik was van plan een xbox360 aan te schaffen zodra ze uitkwamen maar wacht nu toch wel ff tot ze deze problemen hebben opgelost...

Wat een klinkklare onzin. Consoles zijn ervoor gemaakt om goed te werken. De vleesgeworden plug-and-play. Mijn fijne Nintendo's crashen bijkant nooit. Microsoft zou zijn programmeerafdeling eens beter moeten structureren, misschien dat ze dan eens gewoon acceptabele producten op de markt kunnen zetten. Maarja, wachten op patches en firmware updates is ook leuk, niet dan? :r

met een PS2 is het zelfs zo dat als een spel vastloopt door bijvoorbeeld een vieze cd, je het cd laatje open kan doen, cd schoon kan maken, cd terug en het spel vrolijk verder gaat vanaf het punt waar hij ging hangen.

Ik heb nooit last gehad met mijn Playstation 2, GameCube, Super Nintendo, Nintendo 8-bit, Gameboy, Gameboy Advanced SP of Nintendo DS.

Ze geven zelfs ongeveer $500 uit.. want voor die $400 heb je er nog geen spel bij en/of een tweede controller.
+/- 500 freaky dollars en dan nog een crashende console :Y) Go Microshit ;)

Maar het is inderdaad ook wel te begrijpen, gezien het feit dat er (bijna) altijd kinderziektes in nieuwe dingen (soft- en hardware) zitten.

Dat krijg je als je consoles rushed

Achja, ik wil die PS3 dan ook nog wel eens zien, en nog maar niet te beginnen over de Revolution!

Als die zo snel nog willen uitkomen zullen die ook vast problemen kennen.. net als de PSP, met dod pixels, en hangende knoppen!!

Sorry, maar Nintendo heeft een uitstekende reputatie wat dit betreft. Ik ga niet beweren dat Nintendo's nooit vastlopen, maar echt niet als 'ie net aan staat. Aan zo'n blue-screen achtig scherm heb ik op een Nintendo console echt nog nooit gezien (en ik heb op de NES, SNES, Nintendo64 en GameCube vele uren gespeeld).

Ook de Playstation doet het lang niet slecht, hoewel er aan de hardware-kant wel problemen mee zijn geweest. Die heeft Sony wel altijd ruimhartig opgelost. PS1 kapot? Hier heb je een gloednieuwe!

Een hele slechte start van Microsoft, maar eerlijk gezegd vind ik het goed nieuws...moet er niet aan denken dat mijn console straks net zo'n onbetrouwbare baggerbak wordt als de PC....Dus hoe langer MS uit de consolemarkt geweerd kan worden, hoe beter!

En al die opmerkingen van updates via XBox live enzo...echt een PC mentaliteit. Als ik GVD 400 Euro uitgeef aan een apparaat dan moet dat gewoon meteen werken, ik moet niet eerst drivers/updates/patches ervoor moeten gaan downloaden...daar kots ik echt op! :r

Als ik GVD 400 Euro uitgeef aan een apparaat dan moet dat gewoon meteen werken,
ik ben nu eigenlijk benieuwd wat jij voor je pc betaalt hebt en of die direct alles kon.

* 786562 whizzy81

Misschien door overhitting he, dat krijg je nou als je het in de woestijn je debut maakt. It's HOT baby!

Zouden die XBOXen mischien een zonnesteek hebben opgelopen :)

oei ik zie de flames al aankomen :Y)

Zo'n verrot scherm kan eigenlijk maar 1 ding beteken, en dat is problemen met de videokaart. Vraag me af of andere foutmelding er ook zo 'verkloot' uitzien. Anders lijkt me de oorzaak van het probleem duidelijk...

opvallend die japanse/chinese/whatever karakters op het scherm. Vind het vreemd als het OS op de Xbox360 zulke output zou geven.

Het is niet allemaal Japans en Chinees. Het zijn gewoon normale letters, alleen zijn ze vrij sterk vervormd door de slechte output. Ik kan bijvoorbeeld het woord "Service" er nog tussenuit pikken en wat andere letters en woorden in verschillende talen waaronder Frans en Engels. De foutmelding zelf lijkt gewoon zo internationaal mogelijk gemaakt te zijn.

De onderste drie zijn van boven naar beneden:

Japan
Koreaans
Chinees

Inderdaad en ook niet ATI vreemd aangezien m'n vorige twee ati video kaarten (radeon 9xxx serie) beide last hadden van precies DIE verticale blokken. Vandaar dat ik weer terug geswitcht ben naar nvidia. Ok in mijn geval had het meer te maken met de implementatie door Saphire aangezien vooral dat merk daar last van had.

Maar ik vind het wel verwonderlijk precies dat probleem hier terug te zien. Dit is inderdaad een videokaart /videodrivers probleem.

Dat lijkt wel op dat spelletje Frogger, daar heb je toch geen X-box voor nodig ??

Natuurlijk wel!

daar heb je echt geen X-Box voor nodig ;)
(is een pc/gc spel :P)

Ik kan me niet voor stellen dat de ontwikkelaars dit niet zelf tegen gekomen zijn, ik bedoel, 1 rondje racen en hij hangt? Maarja dat krijg je met zo'n enorme vraag van de markt en de wens om nog voor december de consoles af te leveren terwijl hij eigelijk dus nog niet af is...

Wat een onzin.

Microsoft wou hem zelf voor de kerst releasen, omdat ze dan (denken) marktleider te worden, terwijl Sony gewoon verder gaat zonder hun console te rushen en hem dus goed te testen. Mag ook wel voor die kosten van bv cell.

_Onzin_, omdat de playstation later komt wil niet zeggen dat hij op het einde niet gerushed word (ik zeg ook niet van wel).

Opzich had ik wel een probleem verwacht met de launch (zo'n ingewikkelde apparaten) , maar niet dat er zoveel zouden crashen, aangezien je zou verwachten dat ze zoiets wel zouden testen en op tijd fixen.

kinderziekten kom je meestal pas tegen in het veld.

in een testlab heb je met omstandigheden te maken die je normaliter niet tegenkomt. Bij de massa-productie, het vervoer via groothandel naar de uiteindelijke verkoper, het vervoer van de koper naar huis, kan er zoveel gebeuren met zo'n apperaat dat je dan pas foutje tegenkomt.

Ik ben geen fan van microsoft, of van de xbox, maar om nou gelijk te gaan roepen dat dit ding crap is... neuh, dat vind ik te kort door de bocht. Volgens mij is het best een goed ding als ik 't zo een heb bekeken. (wat niet wegneemt dat ik hij er hier niet in komt)

Tja, ik heb weleens een pc naar een klant zien gaan waar gewoon bij de setup al een paar BSOD's uit kwamen... ik vond het niet kunnen, maarja als je er iets aan doet dan kost dat meer tijd... dus ik kreeg gezeik dat ik ze niet snel genoeg uitleverde |:( (dat was btw een geval van kapot geheugen uit de fabriek al... dus was ook simpel op te lossen met een beetje extra tijd)

Hetzelfde idee zit achter windows he... dump het maar op de markt, er volgen nog wel 3 service packs en enkele honderden patches.


Dat klopt enigzins, maar was het niet juist de bedoeling van microsoft om niet alles bij de launch te leveren, zodat ze in de tijd erna nog vorraad hebben?
Deze voorraad ligt nu dus te wachten om naar de winkels te gaan... Kan misschien wel ff duren voordat ze in de winkels liggen, of ze leggen deze (foute?) consoles in de winkel.

Gelukkig dat dit zo snel bekend wordt, dat betekent dat ze nu eerst kunnen testen wat het probleem is voordat ze andere partijen uitleveren
Yep, in 9 dagen tijd gaan ze deze (mogelijke) design-fout wel vinden, oplossen en de hele productierun voor Europa draaien.

:+

Echt niet! Reken er maar op dat deze fout(en) net zo goed in de Europese versie zit(ten). Pas bij de tweede productierun zal er mogelijk wat opgelost zijn. Maar als het een fundamentele fout is, kan het nog wel eens 2 tot 3 maandjes duren voordat ze het opgelost hebben, bij de tweede [b]generatie[b/] X-Box 360's.

ach ja, microsoft moet het even rustig aan doen en testing voor laten gaan.

Iig check deze website http://www.smashmyxbox.com/. Deze gasten hebben 55 uur in de rij gestaan voor een xbox 360 enzodra ze de winkel uit waren hebben ze hem gesloopt :-).

Everything for science.

Hmm, of je hebt de link niet goed overgenomen, of de site is nu al down gehaald...

Ja die zette iemand gister ook al, die bestaat niet.

http://www.smashmyxbox.com/ bestaat wel hoor, hij is gewoon wat traag. zie google cache: http://66.102.9.104/searc...xbox&hl=nl&client=firefox

Ik heb een tijdelijke mirror van de fotootjes gemaakt, hoewel ik er persoonlijk niet veel aan vindt.

*edit* files weg gehaald, 3Gb aan traffiek damn you tweakers :P

dit is precies hetzelfde als Retailversie Xbox 360 geeft zich bloot in stripsessie
maar dan op de russische mannier :Y)

55 uur in de rij en geld sparen om die 360 te kopen en dan niet eens goeie fotos maken
Sorry for the poor quality, had to use the camera phone.
aldus het onderschrift....

zie de lol er niet zo van in eigenlijk.

iemand die hier 10.000 euro voor de moordenaar uitlooft?

Wel ik vind dit niet kunnen :o , en denk dat menig belgisch gamer nu toch enige twijfels in het achterhoofd heeft om deze x/crash-box aan te schaffen. Ikzelof was van mening te wachtten p meningen van Amerikaanse gebruikers vooraleer de knoop door te hakken omtrent het al dan niet aanschaffen. En heb er momenteel vrees voor :)

Wat ik dan echt niet snap is, men moet toch menig beta testers hebben gehad? Hoe kunnen die niks hebben gemerkt als er heden al desdanig veel foutenmeldingen opduiken...

Beta Tester?

Dat is voor MS toch gewoon de klant :+

Tja ik vond het al vreemd nog niet zo lang geleden hebben ze een demo gegeven op een apple PowerPC omdat hun eigen hardware nog niet draaien wou. Om nog geen 3 maand later de dingen in productie in de winkel leggen dat betekend dus een test fase van minder als 2 mnd.
Er is nml wat tijd nodig om te produceren verpakken en verpreiden. Maar goed ik ga ergens in 2007 wel kijken hoe het er voor staat.

Wat ik dan echt niet snap is, men moet toch menig beta testers hebben gehad? Hoe kunnen die niks hebben gemerkt als er heden al desdanig veel foutenmeldingen opduiken...
Prototypes zitten vaak met draadjes aan elkaar, maar zijn meestal toch stabieler dan de uiteindelijke productie versie. Bij een prototype wordt namelijk niet bespaard op de kwaliteit van de onderdelen. Sterker nog, de onderdelen worden vaak speciaal uitgezocht op kwaliteit.

Het komt er dus op neer dat ze de productieversie van de X-Box 360 waarschijnlijk zo ongetest op de markt hebben gezet, of misschien hebben ze een kleine steekproef getest.

"Het komt er dus op neer dat ze de productieversie van de X-Box 360 waarschijnlijk zo ongetest op de markt hebben gezet, of misschien hebben ze een kleine steekproef getest."

Waar haal je die info eigenlijk vandaan. Iedereen zit altijd te zeuren over ongeteste software van Microsoft, en ik ben het er mee eens dat er regelmatig fouten in de software (en nu dus ook hardware) van MS zit. Microsoft heeft wel degelijk een enorm test centrum (helaas kan ik dit zelf niet hard maken, maar een collega van me is richting redmond geweest en heeft daar de verschillende test centra gezien. Hij was zwaar onder de indruk). Neemt niet weg dat het niet echt prettig voor de gamer en MS is dat die XBOX nu al crasht.

Waar haal je die info eigenlijk vandaan. Iedereen zit altijd te zeuren over ongeteste software van Microsoft, en ik ben het er mee eens dat er regelmatig fouten in de software (en nu dus ook hardware) van MS zit.
Praktijkervaring. Ik ben 38, ik heb al bij diverse grote en kleine bedrijven gewerkt. Een groot testcentrum betekent nog niet dat er ook GOED getest wordt. Dat is een 'Amerikaanse' gedachte. Amerikanen halen wel vaker kwantiteit en kwaliteit door elkaar.
«  1  2  3  4  5  6  7  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 16:11
Vorige 15:19
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: