Hoofdcategorieën
Device Settings

Philips levert dual-dvd chipsets op zijn vroegst begin 2004

Door Harm Hilvers, maandag 29 december 2003 14:01
Bron: DigiTimes, views: 1.053

Philips logoPhilips Semiconductors, aanjager van de DVD+RW-technologie, verwacht begin 2004 de eerste chipsets te kunnen gaan leveren die gebruik maken van de dual-dvd-technologie, zo is te lezen bij DigiTimes. De dvd-dual-chipsets zullen geleverd worden met een geïntegreerde single MPEG-2-chip en de benodigde firmware. Om de nieuwe chipsets aan te mogen bieden, zal Philips licentiegelden moeten betalen aan de houders van de DVD-RW-technologie, waaronder Pioneer en Taiyo Yuden. Eerder dit jaar hadden andere grote dvd-chip leveranciers, waaronder Pioneer en Ricoh, al laten weten de dvd-dual-standaard ook te gaan ondersteunen.

Volgende 14:51 Apple, Steve Jobs, innovatie en gemiste kansen
Vorige 11:19 Over wachtwoorden en achterblijvers
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Als ze nou eerst eens gaan beginnen met de media klaar te hebben..... anders hebben we de chipset wel... maar kunnen we nog niks schrijven.

Begin 2004... das dus over 3 dagen al. Zou pas knap zijn als ze het dit jaar nog konden :)

Dat is niet helemaal waar.
Er zijn veel mensen die nu wachten met het kopen van een DVD-writer, en die kunnen er dan sneller een kopen, ook al is hij voorlopig alleen te gebruiken met gewone DVD's.

idd, daar hoor ik ook bij. Vind het zonde om nu een dvd brander te kopen terwijl je over een half jaar dvd's 1 op 1 kan kopieëren. Als hij begin 2004 komt koop ik hem toch nog niet, heb nog geduld(tenzij m'n brander het begeefd natuurlijk). Het zou wel eens de Topper van de hcc 2004 kunnen worden.

het gaat over 1 chip die zowel + als - kan schrijven en niet de dual-layer DVDr's (ik vind het ook wel een beetje verwarrend, moet ik toegeven; alsook een beetje overbodig nieuwesberichtje)

Nou zo overbodig is dit niet hoor.
Kijk als je een brander wil kopen die het allemaal ondersteunt dan hoef je echt niet te wachten, koop gewoon een plextor 708a en je kan elke willekeurige formaat branden die men kan bedenken voor cd's en dvd's
Alleen het punt is dat bijvoorbeeld deze plextor gebruik maakt van meerdere chips om alles aan te kunnen, wat het prijs en complexiteit aardig opdrijft.

Wat philips nu doet is dus dat allemaal in een chip douwen zodat de uiteindelijke kosten behoorlijk lager kunnen liggen en toegankelijk zijn voor standalone dvd readers/branders.

Ja wachten is leuk, maar ik heb het idee dat die branders voordat de media te krijgen is niet te betalen zijn(vele malen duurder dan single layer DVD-bakkers).

Elk willekeurig formaat?

Kan met mijn PX708A nog geen DVD-ram branden hoor :-p

Hoezo? Het gaat hier toch enkel om een chipset die zowel + als - kan schrijven... die media zijn der al enige tijd ;)
Verwart ge dit niet met die dual-layer DVD die uitgebracht zou worden door... er... toshiba ofzo?
edit:
BenQ dus

BenQ gebruikt de philips chipset

Philips levert dual-dvd chipsets op zijn vroegst begin 2004
Dat kan dus vrijdag al zijn.
De titel doet vermoeden dat het nog heel lang duurt, maar dat valt dus best mee.

eind 2003 lijkt mij inderdaad niet meer haalbaar :)

wat is nu het voordeel van het ene formaat op het andere? Van een standaard is al helemaal niet te spreken.
1 ding is duidelijk. het getouwtrek tussen + en - wordt in principe omzeep geholpen door spelers die beide ondersteunen.
Het voordeel volgens mij.... is dat je gewoon naar de winkel kunt gaan en het goedkoopste medium kunt halen ( + of - ). De brander kan ze toch beide aan... :Z

Maar niet elke stand-alone kan ze aan. Philips standalone dvd-spelers zeggen alleen + aan te kunnen, maar - werkt ook prima. Vaag, eigelijk..?

Er zit wel degelijk verschil in, en het getouwtrek is niet over met dual branders. DVD-RW is goedkoper, maar ook iets minder in kwaliteit, +RW is in de meeste DVD spelers te lezen terwijl -RW dat niet altijd is. Over het algemeen volg ik de stelling: -RW voor data, +RW voor video.

hhhmmm geloof dat ik het hier niet helemaal eens mee kan zijn.
dvd-rw is door meer standalone spelers te lezen dan +rw
en kwa kwalitijd heb ik nog geen verschil gezien in media of met wat dan ook
mijn twee centjes

-R(W) kwam er beter uit maar alleen als de + geschreven is in een dualnorm, van de schijven geschreven door een+ R(W) only brander werd 100% gelezen in alle beschikbare standalones

Je hebt wel gelijk, maar ik zou het anders formuleren.

DVD+R(W) is technisch superieur aan -R(W), maar eenmaal gebrand zijn de +R DVD's gelijk aan de -R DVD's. Het is dus niet zo dat -R moeilijk in te lezen is op goedkope DVD spelers of zoiets.

Ik heb overigens nog steeds mijn bedenkingen bij de features die het +R(W) consortium aan de DVD standaard heeft toegevoegd. Tot nu toe is het enkel en alleen nog een hoop poeha gebleken (neem maar mt. rainier als voorbeeld).

Mijn advies, koop gewoon een plus-min brander en de goedkoopste media. Tot dusver is dat nog steeds -R(W).

-R is ook ouder. Bij ons op het bedrijf zijn veel dvd-drives die geen +R aankunnen.

En -R heeft een hogere compatibiliteit in normale dvd spelers, zeker de iets oudere.

Jammer, ik kan de link niet openen...

Ik zou het trouwens beter nieuws hebben gevonden als ze eens wat harder aan de weg zouden timmeren om het mogelijk te maken dat ik thuis die dubbele lagen kan branden..

Philips levert dual-dvd chipsets op zijn vroegst begin 2004
Hoeveel harder zouden ze volgens jou aan de weg moeten timmeren dan? Voor eind 2003 is het inmiddels een beetje laat of niet? ;)
De titel is een beetje vreemd, maar even lezen en nadenken mag ook wel.

Ik weet het niet , maar bij mij werk -R op meer standalone spelers dan +R ....

Titel nogal onduidelijk , is het nu Dual layer ? Dual ( double ) sided. Of nog iets anders ? :*)

Denk even logisch na.
Dual-layer doet elke DVD-speler van 60 pleuro al.

'off-topic' Nochtans waren de eerste DVD-lezers die beide aankonden, inclusief voor pc (intern) toch aangekondigt voor het eerste kwartaal 04 ?

Sorry dat ik dacht dat het om chipsets voor branders ging |:( , dat is niet duidelijk uit de titel. Als ik zou gedacht hebben aan chipsets voor lezers, dan zou't beetje 'domme' opmerking geweest zijn. Maar ik ging er van uit dat het hier ging om branders, want ik had van andere bronnen al vernomen dat dual layer branders voor de pc zouden gaan uitkomen pc begin 2004, ideaal dan om DVD's rippen.

Ik denk dat je in de war bent met Dual als in + en -.

Dual Layer wil zeggen 2 lagen op 1 kant, dus zo'n 8,3 GB op 1 kant (dus zonder om te hoeven draaien). Dat kan nog geen enkele brander.

Als je het artikel leest dan is wel duidelijk dat het om + en - gaat. Niet om Dual Layer.

:D Op Digitimes staat zowaar nog minder nieuws dan hier op tweakers .

Ze hebben het over een nieuwe MPEG 2 chip en licentie gelden aan de DVD - technologie , dus persoonlijk denk ik dat het over ondersteuning gaat voor beide standaarden + en - voor standalone spelers .
Want een mpeg2 chip heb je niet nodig om te kunnen branden .

Op digitimes staat:
Philips Semiconductors, a long-time advocate of the DVD+RW standard, expects to start providing
DVD recorder

-use chipsets supporting the DVD-Dual format in early 2004 at the earliest, according to sources.

The DVD-Dual chipsets will include a servo IC, an integrated MEPG-2 single chip and supporting firmware, sources said. To offer the new chipsets, Philips will have to pay licensing fees to DVD-RW technology holders, including Pioneer and Taiyo Yuden, sources added.

In addition to Philips, other major DVD chip suppliers, including Pioneer and Ricoh, have also come to support the DVD-Dual standard since earlier this year.
Het lijkt dus om branders te gaan

Als ik het goed begrijp is tot nu de enige mogelijkheid dat beide formaten worden ondersteund alleen mogelijk met twee chips, 1 voor - en 1 voor +, en straks hebben ze 1 voor beide.

Als het voordeel ervan is dat straks bijna alle apparaten allebij aan kunnen is dat erg handig. Ik kan b.v. een dvd-r wel in de xbox bekijken, maar niet op conventionele spelers (yamaha en sony), bij een dvd+r precies andersom.

Een formaten 'oorlog' is niet leuk voor de consument en als de eerste stap is om apparaten te maken die beide slikken (iets dergelijks zie je met sacd en dvd-audio), dan zal uiteindelijk toch 1 overblijven. Lijkt mij.

Maar welke is beter. Ik heb van meerdere kanten gehoord dat de + beter is voor film en - voor data, maar aan de hand van wat is dit te concluderen en is dit 100% waar?

Philips levert dual-dvd chipsets op zijn vroegst begin 2004
Kan het dan nog vroeger? :?
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 14:51 Apple, Steve Jobs, innovatie en gemiste kansen
Vorige 11:19 Over wachtwoorden en achterblijvers
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011