Door Jurian Ubachs en Reinoud Dik

Microsoft Flight Simulator

Xbox-versie en nieuwe pc-benchmarks

Voelt soms onhandig op Xbox

Wie weleens naar de Tweakers Podcast luistert, weet dat wij onze liefde voor het Game Pass-programma van Xbox niet onder stoelen of banken steken. Zeker nu een groot deel van de gamers voor betrekkelijk weinig geld gebruik kan maken van de dienst, bewijst Game Pass Ultimate regelmatig zijn meerwaarde. Vorige maand werd Microsoft Flight Simulator toegevoegd. Het al eerder voor Windows verschenen spel kost minstens zestig euro voor wie geen Game Pass Ultimate-lidmaatschap heeft, maar is voor mensen met een abonnement dus gratis te spelen. Het gaat daarbij overigens wel om de basisversie, waarin ten opzichte van de duurdere versies van het spel een aantal vliegtuigen en luchthavens ontbreken, waaronder Schiphol. Althans, de Amsterdamse luchthaven zit uiteraard wel in het spel, maar niet in de handgemaakte, veel gedetailleerdere vorm die in de premiumedities van Flight Simulator is te vinden.

Hoewel het ontbreken van de gedetailleerde versie van Schiphol in de standaardeditie natuurlijk jammer is, is het niet meteen erg. Wel apart is dat Game Pass Ultimate-leden geen manier hebben om hun gratis versie te upgraden naar de premiumversies, anders dan gewoon de volle mep te betalen voor die versies. Het zou veel logischer zijn om ze het verschil tussen die versies en de standaardversie te laten betalen, aangezien die standaardversie al in hun abonnement zit. De volle mep betalen voor die vijf of tien extra toestellen of luchthavens is idioot. Helaas is de extra inhoud van de premiumversies niet los te koop in de in-game store, dus we voorspellen alvast dat niet veel Game Pass Ultimate-gamers die premium-toestellen en -luchthavens aan hun game zullen toevoegen.

Minder content

Dat betekent niet dat zij geen extra content kunnen toevoegen. Integendeel, ook in de Xbox-versie is de winkel goed gevuld met allerlei extra content. Veel van die content is betaald, maar er zijn diverse wereldupdates beschikbaar die bepaalde steden en delen van de wereld van een wat hoger detailniveau voorzien. Wil je daarnaast nog meer content, zoals meer vliegtuigen of aankleding van vliegtuigen, dan kun je die los kopen. Wel lijkt het aanbod wat beperkter dan op pc: wie enkele populaire contentmakers aanklikt, treft soms een lege lijst aan. Hun content is (nog?) niet beschikbaar voor de Xbox-versie.

De vraag is of veel Xbox-gamers die extra content missen of juist wel voldoende hebben aan de inhoud van de gratis versie. Het is een aanname, maar wij zijn geneigd te denken dat de meer ‘hardcore’ fans van het vliegspel zich op het pc-platform bevinden. Wie probeert de omstandigheden van echt vliegwerk na te bootsen, zal dat immers beter kunnen doen op een pc. Daar is veel meer randapparatuur voor te vinden die leuk is om te gebruiken bij Flight Simulator. De Xbox Series S/X biedt ondersteuning voor hands-on throttle- and stick-setjes, maar die verschijnen pas later dit jaar. Voor nu lijkt de Xbox-versie dan ook met name geschikt voor iets minder doorgewinterde digitale piloten die het vooral leuk vinden om rondjes te vliegen over bekende locaties en even hun eigen huis vanuit de lucht te bekijken.

Voor dat doel is Microsoft Flight Simulator zeer geschikt, maar voordat je het luchtruim hebt gekozen, ben je al even bezig geweest. De game is namelijk groot en zeker voor huidige consolestandaarden log en traag. Installeren en updaten kost dus wat tijd, en de interface helpt ook niet echt mee. We hebben op de Xbox te maken met dezelfde UI als op pc. Navigeren kan ook wel met de pijltjes, maar als primaire en vaak makkelijkere optie houdt de game toch de cursor aan, die je in dit geval bestuurt met een thumbstick. Dat is wat onhandig. Daarnaast voelen de menu’s niet altijd even responsief aan, en dan zijn er ook nog de laadtijden bij het opstarten van de game en het inladen van een nieuwe vlucht. Die laadtijden lijken niet veel langer dan op pc, maar consolegamers zijn, zeker met de komst van de nieuwe generatie consoles, niet meer gewend aan dergelijke wachttijden. Dit is wel iets om je van bewust te zijn.