Tweakers zegt: 8,5

Microsoft Flight Simulator, Windows

€ 59,99
Specificaties PC • Vlieg • 3 jaar - Bekijk alle specificaties

Microsoft Flight Simulator, Windows Review

ninteresting 2 oktober 2020, 397 views Product gekocht

Microsoft Flight Simulator, Windows

Grote beloftes, leuke features en prachtige visuals, maar veel minpunten.

Pluspunten

• Prachtige visuals, ook op ouder systeem
  • Echt VFR vliegen

Minpunten

• DVD release heeft matige verpakking
  • DVD in schijflade vereist voor opstarten fysieke release
  • DVD release niet volledig offline te installeren
  • Veel bugs (crashes, AP werk niet, settings gebroken,...)
  • Verplichte patches met soms nieuwe bugs

Gameplay Score: 3
Beeld Score: 4
Geluid Score: 5
Besturing Score: 3
Replaywaarde Score: 4
Stabiliteit Score: 1

Als matige simulatie enthousiasteling(Kerbal space program, Project Cars 2, FSX vroeger) keek ik enorm uit naar deze release. Ook het nieuws van een fysieke variant klonk fantastisch. Al snel bleek echter dat er heel wat bugs zitten in deze game die ondertussen toch al wel even uit is. Patches voor de game introduceren nieuwe bugs, zijn verplicht en introduceren nieuwe content ipv. focussen op bugs.

Verpakking fysieke editie

Ik koos bewust voor de fysieke DVD versie van de game die op 10 verschillende schijfjes komt. Ik ben geen vinyl-only gek, maar heb wel een zwak voor fysieke media die enige waarde heeft voor mij. Hoewel het prettig was dat de prijs van de fysieke versie identiek was aan zijn web store equivalenten, vond ik de verpakking eerder matig. Het kartonnen doosjes was lichtjes ingedeukt bij verzending en had ik graag nog iets dikker of steviger gezien. De schijfjes zitten redelijk losjes in de doos en waren gedeeltelijk uit hun plaats geschoven. Het doosje is niet geweldig handig om veel uit en in te pakken, daarvoor is de constructie een beetje onhandig.

Installatie

Hoewel ik bij aanschaf wel door had dat offline-only installatie geen evidentie zou zijn, had ik toch nog enige hoop dat hiervoor iets was voorzien. Niets was minder waar. Het eerste probleem waartegen ik liep was dat om een of andere reden mijn DVD lezer niet om kon met de schijfjes. Ik vermoed dat Dual Layer support zou kunnen ontbreken in mijn DVD lezer. Gelukkig kon ik vanop een andere pc een image maken van de schijf om de installatie te starten. De rest van de installatie heb ik dan maar vanaf het internet gestart. Dat duurde even maar daar was ik op voorbereid.

Spelen

Bij het starten van het spel klaagt de game meteen dat het schijfje ontbreekt... Er blijkt dus een verplichting te zijn om de eerste schijf in de lade te hebben bij opstarten. Dit probleem heb ik later deels verholpen door een image van de eerste schijf te editeren(zodat deze niet de volle 8GB inneemt) en die te monteren met de ingebouwde virtuele schijflade.

Eens in de game was mijn eerste activiteit het instellen van mijn joystick. Ik heb nog een verouderde Logitech joystick liggen. Deze heeft geen standaard profiel, maar het is redelijk eenvoudig om deze zelf in te stellen met de features die de game aanbiedt. Initieel was me niet duidelijk hoe dat moest gebeuren, omdat standaard elke 'control surface' een filter op 'assigned controls' heeft staan, waardoor je dus niets vindt om in te stellen op een nieuwe controller. Op dat moment was er ook een probleem met de gevoeligheids-instellingen van alle controls in de game. Dat schermpje was op dat moment compleet stuk.(in huidige release opgelost)

Het vliegen zelf is enorm prettig, de visuals zien er goed uit, de mogelijkheid om VFR je eigen straat te vinden is leuk en de gameplay is tof. Het realisme is soms verrassend, zeker ook bij het geluid, waar bij de A320 bijvoorbeeld ook het fameuze blaffende hond geluid is gesimuleerd. Zelfs op mijn oudere hardware (i7 3770k, RX580) lijkt de game doenbaar te werken op 1080p high. Selecteren van de route en approaches werkt prettig. Laadtijden zijn echter aan de trage kant, zelfs vanop een SATA SSD.

De eerstvolgende patch moest een aantal problemen en bugs oplossen, alsook nieuwe content toevoegen. Hoewel dat fantastisch klinkt op papier, kon je de bui al zien hangen in de release notes, die redelijk problematische known issues aanhaalde. Daarnaast was deze patch ook verplicht om verder te kunnen. De patch was groot(zo'n 7GB) en in twee delen, eerst in de store en dan in de launcher van de game zelf. Na installeren viel meteen op dat er iets vreemd aan de hand was met de graphics, in sommige situaties zag de belichting er wat vreemd uit, maar goed da's maar een kleintje. Een groter probleem blijkt dat deze release problemen met de autopilot heeft geïntroduceerd waardoor vliegen met autopilot of landen met ILS compleet onmogelijk zijn. Er schijnen ook veel gebruikers last te hebben van andere bugs in deze patch, zoals crashen naar de desktop, maar dit bleek onveranderd voor mij.

Een game met veel potentieel maar met te veel bugs om echt gelukkig van te worden. Microsoft verkoopt het in zijn marketing materiaal als een afgewerkt product, maar het voelt eerder als een alpha of beta versie aan.

Heb jij ook een Microsoft Flight Simulator, Windows?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.