Tweakers zegt: 8,5

Microsoft Flight Simulator, Windows

€ 59,99
Specificaties PC • Vlieg • 3 jaar - Bekijk alle specificaties

Microsoft Flight Simulator, Windows Review

Bretgrenz 21 augustus 2020, laatste update op 21 augustus 2020, 4.200 views Product gekocht

Microsoft Flight Simulator, Windows

Microsoft Flight Simulator is een geweldige sim die alle hype van de laatste maanden heeft goedgemaakt. Het ziet er prachtig uit, draait vloeiend en bevat heel veel opties waar zowel casual als hardcore simmers blij van worden. Is het perfect? Nee. Word ik er blij van? Zeker wel!

Pluspunten

• Grafisch ongeëvenaard
  • Technisch hoogstandje met Azure en live data
  • Draait goed op scala aan systemen
  • Geluid is dik in orde
  • Aanwezige vliegtuigen hebben vrij veel detail
  • Open wereld komt heel dicht tegen realiteit aan
  • Tutorials zijn duidelijk en behulpzaam
  • Ingebouwde flight planner is prima

Minpunten

• Glitches en bugs komen nog wel eens voor
  • Prijs van Premium Deluxe-versie is heel stevig
  • Ingebouwde ATC is matig

Gameplay Score: 5
Beeld Score: 5
Geluid Score: 5
Besturing Score: 4
Replaywaarde Score: 5
Stabiliteit Score: 4
Disclaimer

Ik heb Microsoft Flight Simulator zelf gekocht op Steam, in de vorm van de Premium Deluxe-versie op mijn eigen gaming PC. Qua settings speel ik op de Ultra-preset:

Ik speel met de volgende specificaties en mijn ervaringen zijn daarop gebaseerd:Ik speel op 1080p met als beeldscherm de AOC 27G2U, als controllers gebruik ik de Thrustmaster HOTAS Warthog, een Corsair K70 RGB MK.2, Razer DeathAdder Elite en een Xbox One controller voor de bediening van de camera's. Mijn koptelefoon is een Sony WH-1000XM3.

Achtergrond

De Microsoft Flight Simulator-franchise gaat al heel wat jaartjes mee. De vorige versie, Flight Simulator X, is afkomstig uit 2006 en werd tot de release van de nieuwste generatie nog volop gespeeld. Er was zelfs een re-release op Steam onder uitgever Dovetail Games (makers van Train Simulator en Train Sim World, welke niet bepaald een beste reputatie heeft door de hoeveelheid uitgegeven DLC voor de eerstgenoemde) en ook deze werd nog steeds veel gespeeld.

Toen de nieuwste generatie werd aangekondigd in de vorm van dit spel waren de verwachtingen ook meteen gezet door de trailer. De graphics zagen er fantastisch uit en beloofden heel wat, met zelfs een uitgave voor de Xbox One. De hype-train was inmiddels weggereden uit het station en met updates, een alpha- en een beta testfase waar Insiders de kans kregen om rond te kijken en feedback te geven zag het er allemaal heel goed uit. De hype-train stopte niet en is zelfs nieuws geworden bij de BBC.

Dinsdag 18 augustus was het dan zover, in een wereld die de laatste maanden helemaal op z'n kop is gegaan door de bekende situatie en waarbij gaming hotter is dan ooit tevoren, waren de verwachtingen dan ook hooggespannen. Aan de minimaal vereiste specificaties heeft het niet gelegen, want liefst 150 GB aan opslag is vereist en dat was dan ook een vrij bittere pil toen tienduizenden spelers over de wereld tegelijk de download startten. Nadat dat klaar is en je eenmaal in de wereld van MSFS duikt is dat echter meteen vergeten en vergeven.

Verschil onderling tussen versies

Microsoft Flight Simulator komt in drie digitale en twee fysieke edities. In Nederland kan ik voor de fysieke versie tot nu toe echter alleen de Standard-versie vinden, dus als je de Premium Deluxe-versie wilt bemachtigen moet je misschien even in Duitsland of bij de andere buren rondneuzen. De fysieke versie wordt uitgebracht door Aerosoft, een bekende in de simulatie-wereld. Een opmerking over de inhoud van de fysieke versies: ze bevatten 10 CD's (!), een handboek en een key om je versie te activeren op de Microsoft Store.

De digitale versie is te koop op de Microsoft Store en Steam, en de Standard-versie is inbegrepen in de Xbox Game Pass, dus mocht je twijfelen of eerst willen kijken wat het allemaal is, wees slim, speel het eerst op de Game Pass (waar je, mocht je voor het eerst abonnee worden, je voor je eerste maand slechts 1€ betaalt!), en kies daarna of je het spel wilt kopen.

Het verschil tussen de versies zit 'm in de hoeveelheid meegeleverde vliegtuigen en handgemaakte vliegvelden. De verschillen kan je in deze foto terugvinden.

De eerste indruk

MSFS is een modulair spel waarbij de content als losse "pakketten" worden toegevoegd aan een basisprogramma. In het begin download je dit basisprogramma, waarna de content wordt gedownload en geïnstalleerd. Waar de Standard-versie ongeveer 90 GB moet downloaden loopt dat bij de Premium Deluxe versie al gauw op tot ruim over de 100 GB, dus afhankelijk van je download snelheid is het misschien een idee om dit 's nachts te doen of als je boodschappen o.i.d. gaat doen. Houd er wel rekening mee dat als je MSFS op een andere harde schijf installeert dan je primaire schijf, je minimaal 8 GB op je primaire harde schijf beschikbaar moet houden voor cache-geheugen.

Op de eerste dag had de Steam-versie het probleem dat de Premium Deluxe-content niet werd aangeleverd en je alleen beschikte over de standaard content, echter is dit als het goed is bij iedereen nu verholpen.

Als je eenmaal in het spel zit kom je in dit duidelijk doch tikje lomp hoofdmenu terecht. Terug naar de desktop gaan kan op de "snelle" manier via ALT+F4, maar als je op zoek gaat naar het knopje ervoor moet je eerst helemaal terug naar het beginscherm om dan op Escape te drukken. Het hoofdmenu ziet er als volgt uit:

In het hoofdmenu kan je kiezen om via de World Map direct te gaan vliegen of om een flight plan te maken, echter kan je ook meedoen aan challenges, events en training om je op weg te helpen, wat ik voor beginnende piloten zeker zou aanraden. De instructies zijn duidelijk, redelijk snel te doen en zijn niet verplicht om te doen, waardoor je je vrij voelt binnen het spel om te gaan en te staan waar je wilt vanaf het begin, iets wat bij bepaalde andere spellen (ik kijk naar jou, Need for Speed: Rivals!) nog wel eens anders gaat.

In het volgende menu kan je ook kijken bij je eigen profiel. Hier kan je zien wat je tot nu toe hebt gedaan in het logboek, maar ook je vliegtuigen bekijken in de hangar of bekijken over welke content je beschikt.

Deze content refereert naar de ingebouwde store, waar je voor harde centen extra content kan downloaden. Externe partijen als ORDX zijn al bezig geweest om extra content toe te voegen en komen er langzamerhand bij. De SDK zelf is nog niet af en beschikt nog niet over veel documentatie, en op dit moment zijn alleen modellen uit 3DSMAX ondersteund, iets wat nogal een irritatiefactor is onder modders voor het moment.

Instellen tot je er bij neervalt

Het instellingen-menu bevat veel opties en je kan alles aanpassen tot je eigen wensen. Je kan het spel zelf zo makkelijk of moeilijk mogelijk maken volgens hoe je het zelf wilt. Een persoonlijke tip: als je eenmaal een beetje op weg bent en weet wat je aan het doen bent, zet de notificaties voor tips uit, ze zijn verschrikkelijk irritant en hebben mij eigenlijk alleen maar afgeleid.

Qua grafische instellingen is het prima geregeld en dat is gezien de vereiste kracht van je systeem maar goed ook. Een ding wat mij opviel was dat de FPS limiet op 60 FPS lag en niet hoger kon. Misschien komt het door een externe factor waar ik niet van op de hoogte ben maar ik vond het toch wel handig om aan te geven, al denk ik niet dat de meeste systemen veel boven de 60 FPS zullen uitkomen (iets waar ik later op terug kom).

Een kritiekpuntje van mijn kant, de out-of-the-box controls voor mijn Thrustmaster HOTAS Warthog zijn niet bepaald geweldig. Ik heb behoorlijk wat zitten aanpassen om er een goed gevoel bij te krijgen, dus een beetje zelf spelen op een vliegveld om te kijken waar je je goed bij voelt is misschien wel een handig idee. Ook voor de keyboard controls zal je even moeten wennen, en qua camera vind ik de analoge controle van de sticks van mijn Xbox One controller een handige uitkomst.

Mijn tip is eigenlijk dan ook om de tijd te nemen en alles in te stellen naar je eigen wensen. Squirrel heeft een uitstekende video uitgebracht waarin hij alles doorneemt om mee te starten, en met die video kom je een heel eind.

Hoe draait dat dan?

Oké, ik geef toe, mijn computer is vrij high-end en daardoor had ik eigenlijk ook 0 twijfels of het goed zou draaien. Een ding waar ik wel vraagtekens zette was bij mijn 3900X, voor simulatie-spellen was tot een paar jaar geleden Intel eigenlijk een no-brainer door een veel sterkere single-thread performance.

Met MSFS is dat echter gedicht en ik heb nul klachten over hoe het spel draait op Ultra. De high-preset heb ik ook geprobeerd, echter is het verschil in frames per second op mijn systeem niet echt merkbaar tenzij je in grotere steden zoals New York of Parijs gaat rondvliegen, en aangezien ik veel liever relaxed met een autopiloot op 40.000 feet rondvlieg heb ik gekozen om het op Ultra te laten staan. Om toch een wat realistischer beeld te krijgen heb ik een paar testvluchtjes rond JFK, New York, Londen en Mumbai gevlogen en dat liep prima.

Op grote hoogtes en minder bebouwde gebieden kom ik eigenlijk niet onder de 50 fps, terwijl ik in grote steden niet onder de 25 fps dip. Met high settings kom je nog vloeiender uit, en dat is dan weer een ouderwetse trade-off maken tussen grafische gesteldheid of vloeiendheid.

Ik zal in de toekomst benchmarks toevoegen met een simpel vluchtje in een 787 Dreamliner.

Da's leuk en aardig, maar hoe goed ziet het eruit?

Ik denk dat beelden meer uitdrukken dan woorden, dus geniet van een paar screenshots onder verschillende omstandigheden:

Het ziet er werkelijk fantastisch uit, en mocht je ooit nog een reden zoeken voor de aankoop van een nieuwe grafische kaart, dit is het. De belichting, detail in het vliegtuig, wolken, zonsondergangen, regendetail, alles zit erop en eraan. Ik ben echt onder de indruk van wat Asobo (de ontwikkelaars) hiervan heeft weten te maken, en dat samen met de rekenkracht achter blackshark.ai en Azure voor de verwerking van data uit Bing Maps zorgen voor eye-candy.

Is het perfect? Nee. Sommige wegen zien er redelijk belabberd uit en omdat het niet helemaal bug-vrij is zie je, indien je echt laag gaat vliegen, soms nog wel eens auto's zich gedragen als de auto van Arthur Weasley uit Harry Potter, maar dat mag de pret echt niet drukken. Dik in orde en een dik duimpje omhoog.

Ik wil gaan vliegen!

MSFS heeft een hele makkelijke opbouw voor als je wilt gaan vliegen, namelijk dat je vanaf elke plek in de wereld kan starten. Druk ergens op de wereldbol waar je wilt beginnen, druk op Start en een kind kan de was doen. Je kan ook complexere flight plans maken voor IFR vluchten of van VOR naar VOR vliegen, je kan er alle kanten mee op. Ook kan je aangeven ter hoogte van welke VOR's je op welke hoogte wilt vliegen en wat je als cruise altitude wilt hebben. Een eigen staartnaam geven is ook geen probleem en je kan (eindelijk!) ook je eigen callsign's maken, dus een beetje grappen en grollen met de transcriptie van het Windows Text-to-Speech pakket is een optie!

Vliegvelden zijn ook netjes verwerkt met landingsbanen en parkeerplekken, waar je eventueel ook kan starten en eindigen. Ook kan je binnen de wereldbol aangeven of je onder "live" omstandigheden wilt vliegen, namelijk met live weer, tijd en zelfs echt vliegverkeer zoals dat op dit moment aanwezig is. Ook kan je weersomstandigheden creëren of laden uit presets.

Multiplayer kan op twee manieren, namelijk door met alle spelers te vliegen of, om een wat realistischer beeld te krijgen, te vliegen met spelers die ook alle instellingen op live hebben staan. Het werkt uitstekend en het is prima uitgedacht vanuit Asobo.

Zoals gezegd, keuze zat qua vliegtuigen en alles is in volop detail aangegeven. Je kan vanaf het begin ook aangeven of je onder bepaalde omstandigheden wilt vliegen met defecten of uitgeschakelde systemen voor een grotere uitdaging, en de hoeveelheid belading en brandstof aanpassen is ook een mooie optie.

Jaja, allemaal leuk en aardig, maar ik wil de lucht in!

Oké oké, daar gaan we dan. Als je start kan je op drie manieren starten: in de lucht, op de grond bij een landingsbaan of bij een parking. In de lucht zijn de systemen voor geconfigureerd zodat je in de lucht blijft en op een lage hoogte kan cruisen. Op de landingsbaan staan de systemen ingesteld voor take-off, en bij de parking staat je vliegtuig "koud" en kan je zelf alles opstarten.

Een hoop systemen in de vliegtuigen zelf werken ook zoals in de real-life versie, alleen zijn bepaalde systemen niet ingebouwd die echt heel diep in detail gaan. De 787 is daar een voorbeeld van, waarin een hoop knopjes die een bepaalde functie moeten hebben in de echte versie geen functionaliteit hebben binnen MSFS. Het is echt geen schande omdat dit al een miljoen keer beter is dan de versie waarmee FSX werd aangeleverd.

Bovenin het scherm zit een witte balk (denk aan de witte balk van een moderne iPhone of Google Pixel), en in deze balk zitten verschillende opties verstopt, zoals een kaart voor VFR (Visual Flight Rules) vluchten, maar waarin je bijvoorbeeld ook het weer kan aanpassen of de hoeveelheid aanwezige brandstof kan aanpassen.

Ook de ATC (Air Traffic Control) zit hierin verwerkt. Het systeem wat in MSFS zit is heel vergelijkbaar vergeleken met die uit FSX, waardoor het gewoon niet geweldig is. Het systeem kent maar één stem, namelijk een mannelijke stem waarbij het taalpakket vanuit Windows voor Engels (US) benodigd is.

Bij live verkeer worden alle vliegtuigen die binnen ATC worden afgehandeld als "Generic" benoemd, waardoor het een beetje knullig overkomt. Soms hoor je ook geen transmissies omdat het systeem alleen een zacht geluidje maakt alsof er een radio transmissie is maar waarin niet wordt gesproken, waardoor je wel eens berichten kan missen. Echter is de toegevoegde functie voor Ground-operaties (pushback, taxi, fueling truck, catering) wel lichtelijk verbeterd en zie je ook iets gebeuren, wat een leuk detail is. Heel bug-free is het nog niet zoals je hieronder kan zien:

Andere vliegtuigen zie je ook vliegen door middel van verlichting en via ATC. Multiplayer is daardoor leuk om te doen en je kan het zo realistisch maken als je zelf wilt. Een feature die op de roadmap staat maar nog niet in het spel zit is de toevoeging van een co-pilot die naast de piloot zelf zit, waardoor je met twee man kan vliegen.

Vliegen zelf voelt goed en zelfs dingen als drukverschillen en stormen voel je terug, waarbij je moet terug compenseren. Zoals genoemd werken er veel systemen aan boord en de beeldschermen leveren ook een goede hoeveelheid aan data terug. De autopilot bij bepaalde vliegtuigen is nog niet vlekkeloos en heeft wat bugs, maar als dat eenmaal opgelost is heb je een hele fijne ervaring binnen de cabine.

De wereld zelf is actief en zit vol met voertuigen, mensen, gebouwen en meer om je bezig te houden als je uit het raamt staart. Het enige puntje is dat de wereld is gebaseerd op Bing Maps, wat tot gevolg heeft dat de data in bepaalde gebieden een stuk achterloopt op wat er in het echte leven gebeurt. Is het een issue? Ik vind persoonlijk van niet. De wereld zelf ziet er al mooi uit van zichzelf en ook 's nachts is het een mooie wereld om in rond te vliegen met lichtjes op de grond en in en rond de gebouwen.

Update 21-8: Ik was vergeten te melden hoe het camera systeem werkt binnen MSFS. Je kan rondkijken in de cockpit, van buiten en door middel van een "drone" systeem. Forza spelers die wel eens screenshots maakten zijn hier wel mee bekend. De standaard controls zijn even wennen, en daarom is even kijken wat voor jou werkt wel fijn. Ook hier lijken soms wel een paar bugs op te treden, ik heb soms wel eens gehad dat de scroll-wheel helemaal uitgelocked wordt waardoor je bepaalde knoppen of sliders niet meer kan bedienen. Dit is op zich geen issue, even op Escape drukken is vaak al een oplossing hiervoor.

Hoe ziet de toekomst eruit?

Asobo en Microsoft hebben al aangekondigd dat er op korte termijn VR-support bij gaat komen. Persoonlijk zou ik echt helemaal wegblazen van mijn luie stoel als ik dit spel met VR zou spelen en zou het echt genieten worden. Er zijn nog bugs aanwezig die in mijn ogen goed op te lossen zijn, en er ligt een roadmap voor de komende tijd voor extra content. Zodra de SDK beter is uitgewerkt en er meer modders mee aan de slag kunnen zal de hoeveelheid mods ook oplopen, wat tot gevolg heeft dat de basis die er nu ligt steeds verder uitgebreid kan worden. Zoals Paul en Luke in de Tweakers review al schreven, de basis ligt er en het kan alleen maar mooier worden.

De conclusie

Microsoft Flight Simulator is een tank van een simulatie. Het ziet er prachtig uit, speelt mooi weg, is stabiel en heeft op de paar bugs en benoemde issues na een hele stabiele basis waar alleen maar op kan worden uitgebreid. Asobo heeft al aangekondigd voor de meest prominente bugs en issues van dit moment binnenkort met een patch te komen, dus de ontwikkelaars zelf blijven er actief bij betrokken, wat goed is om te zien. Voor mij is het spel een perfecte time sink geworden, waar ik na een werkdag thuis kan komen met een ijstheetje en lekker achterover kan hangen met een muziekje op op 40000 feet.

Echter vind ik de prijzen wel wat aan de hoge kant. De Standard-versie is 70€, de Deluxe-versie is 90€ en de Premium Deluxe-versie is 120€. Kijk dus goed rond en besluit van te voren wat je wilt hebben of wat je nodig hebt.

Ben je overtuigd en wil je dit spel aanschaffen? Volg dan deze koopgids:
  • Ik wil alles erop en eraan: Koop de Premium Deluxe-versie indien je het geld ervoor over hebt.
  • Ik wil het spel kopen maar alle extra's hoeven voor mij niet: Koop de Standard-versie.
  • Het lijkt mij een leuk spel maar ik speel het maximaal 20-30 uur: Abonneer je met je Microsoft account op de Game Pass voor 1€ voor de eerste maand, 6€ voor elke opvolgende maand.
Voor mij is dit dé release van 2020 en een van de betere open-wereld spellen van de laatste jaren. Ik kijk graag uit naar wat Microsoft en Asobo in de toekomst hiervan maken, en in de tussentijd droom ik graag verder van een Forza-variant met de wereld van dit spel ;) Vlieg voorzichtig!

Als je vragen/opmerkingen hebt over deze review, laat deze dan achter in de reacties en dan zal ik mijn best doen om deze te beantwoorden!

Heb jij ook een Microsoft Flight Simulator, Windows?

Toffe review!
Leuk geschreven en veel nuttige info.

Vooral de melding dat je hem ook kan "huren" is voor mij een uitkomst.
Ik heb hem ook "gehuurt" voor een maand. Ik ben niet echt een SIM fan mar wilde deze wel eens proberen. :-)
Super review. Ik vlieg er nu ook een paar dagen mee. Heb je misschien al een "iCUE profile" voor je toetsenbord (ik heb een K95 platinum), want ik zoek me nog wezenloos naar de knopjes?
Goede review!

Ik merk wel op... MSFS is niet zozeer een game, maar een simulator waar fans uren, uren en nog eens uren in stoppen om te configureren maar vooral ook heel veel vlieguren weg te tikken. Als je niet gebeten bent door het aanmaken van een vlucht, opzetten van WX condities, starten vanaf een koude cockpit, vluchtroutes uitstippelen volgen conform de realiteit (incl. SIDs en STARs uitvoeren, of leuk VFR vliegen), boordcomputer instellen, ... dan hou je het beter bij het huren zoals de auteur terecht aanduidt.

Vroeger 2000-2010) was ik zelf lid in virtuele airlines en vloog letterlijk honderden uren per jaar (ook met onlineATC via VATSIM bvb). Werken, trouwen, kids en bouwen hebben dat allemaal doen eroderen. Een poging met de alternatieve flightsims hebben me nooit geboeid. De kids zijn nu wat ouder, gamen zelf, dus ik sta eigenlijk weer te popelen om een nieuwe PC te configureren en af en toe een uurtje te kunnen vliegen. Benieuwd of die Virtual Airlines nog bestaan... :-)
Met alle respect, maar het is juist een game en geen sim.

De simulatie klopt namelijk van geen kant. Vliegtuigen hebben compleet onrealistische eigenschappen en lijken in verste verte niet op het echte werk. ATC is echt volledig onbruikbaar (vectors to final werken gewoon helemaal niet, lekker dan, je eigen vectors maar bepalen) en landingen zijn een draak omdat het grond effect vreemde wisselende framerates veroorzaakt. Dan heb ik het nog niet eens over halve systemen, fmc die half werkt, veel knoppen die niks doen in de jets, etc etc. En dit alles is na al die tijd na release nog steeds aanwezig.

Het heeft potentie, maar ik zou een paar jaar wachten.
Top review. Vriend en vijand maak je minstens geinteresseerd met je verhaal. 120,- voor een premium deluxe versie waar zoveel ontwikkeling in zit vind ik nog meevallen. Waarbij ik wel begrepen heb dat het aantal foto realistische vliegvelden voor kopers hiervan nog verder uitgebreid gaat worden. Houd je van een flight sim, dan neem je vaak toch uiteindelijk geen genoegen met de standaard versie. En de premium deluxe is met de grafische updates in het vooruitzicht dan ook iets voor jaren plezier. Dan is de meerprijs slechts enkele euro’s per jaar.