De Nothing ear(1)-oordoppen bieden veel waar voor hun kostprijs. Je krijgt comfortabele geheel draadloze oordoppen met actieve noisecancelling, een doosje dat je draadloos kunt opladen, IPX4-rating en een prima app met wat handige functies. Dat alles wordt afgemaakt met een bijzonder, deels transparant, ontwerp. De geluidskwaliteit zal prima zijn voor menig luisteraar, maar kan zeker beter. Toch is het geen gekke prijs voor wat je krijgt.
Of Carl Pei met het nieuwe merk Nothing iedereen van zijn sokken zal blazen door de introductie van prachtige producten, moeten we nog zien, maar het creëren van een hype rondom het merk is in elk geval aardig gelukt. In de presentatie van vorige week maakten naast OnePlus-medeoprichter Pei zelf de YouTubers Casey Neistat en Lewis Hilsenteger van Unbox Therapy hun opwachting om de nieuwe oordoppen te prijzen. Casey Neistat investeerde overigens al eerder in Nothing. Op zichzelf was het een verfrissende productintroductie met redelijk wat humor, los van wat je ervan vindt dat deze YouTubers zich hiervoor lenen. Het is in elk geval weer eens wat anders dan de vaak bloedserieuze, oogstrelende presentaties van technologieproducten waarbij de CEO iets te duidelijk een tekst van de autocue opleest.
Het onderstreept in ieder geval de intentie van Nothing om het anders te doen. Pei legt dan ook uit dat hij Nothing wilde oprichten omdat hij niet meer enthousiast van technologieproducten werd. Veel oordoppen zien er volgens hem bijvoorbeeld ongeveer uit als de Apple AirPods Pro en daar heeft Pei een punt. Fabrikanten kiezen vaak voor de veilige weg en gebruiken daarom het uiterlijk van een bestaand populair product als inspiratiebron.
Pei benadrukt ook dat Nothing geen audiomerk is. De draadloze oordoppen genaamd ear(1) zijn slechts een eerste product. Er is gekozen voor draadloze oordoppen omdat dit nog altijd een groeimarkt is en de productontwerpen zoals gezegd vaak op elkaar lijken. Welke producten er nog meer aankomen, is niet bekend, maar het overkoepelende idee wil Pei wel delen: een seamless digital future. Er moet betere onderlinge integratie van techproducten komen, waarbij het ontwerp in dienst staat van de functionaliteit en de producten niet op één punt excelleren, maar op alle vlakken goed presteren.
Dat klinkt prachtig, maar we kunnen ons voorstellen dat meer fabrikanten er zo instaan. Daarom gaan we eerst maar eens kijken of dit eerste product de markt kan opschudden. Op de volgende pagina's lees je de review van ear(1).
Ontwerp
Met name het ontwerp van het opbergdoosje van de draadloze oordoppen van Nothing is vernieuwend. Hoewel bepaald niet alle laaddoosjes er hetzelfde uitzien - in tegenstelling tot wat Nothing beweert - is dit een ontwerp dat we nog niet eerder tegenkwamen. Het is niet het allerkleinste doosje dat we kennen, maar het is wel vrij plat. Daardoor zit het beter in je broekzak dan de doosjes van bijvoorbeeld de Sony WF-SP800N of WF-1000XM3, of de Sennheiser Momentum True Wireless II. Wel is het doosje een stuk groter dan de case van de AirPods Pro, Huawei FreeBuds Pro en de diverse Galaxy Buds-oordoppen. Er zit dan ook wat loze ruimte aan de bovenkant van het doosje, wat er overigens voor zorgt dat je de oordoppen makkelijk kunt pakken.
De hardware wordt onderin het transparante opbergdoosje omhuld door een witte case. Daarin zit natuurlijk ook de accu en die is gelukkig iets groter dan de kleinere oplaaddoosjes zoals die van de AirPods Pro, al is de winst in accucapaciteit niet helemaal in verhouding. We zetten hieronder de capaciteit van diverse oordopdoosjes op een rijtje om ze in perspectief te plaatsen.
Oordoppen
Nothing ear(1)
AirPods Pro
Sony WF-1000XM4
Sony WF-1000XM3
Samsung Galaxy Buds Pro
Jabra Elite 75T
Sennheiser Momentum True Wireless II
Accucapaciteit (mAh)
570
519
520
700
472
500
650
Terug naar het ontwerp. Opvallend zijn de cirkels aan de bovenkant van het doosje, die op bubbels lijken. De grote cirkel is een kuiltje en houdt de steeltjes van de oordoppen op hun plaats. Het is daarnaast best fijn wanneer je het doosje vasthoudt, met een vinger in het kuiltje, vooral omdat dit voor extra grip zorgt. De andere twee cirkels lijken optisch gezien boven het doosje uit te steken, maar het zijn in werkelijkheid kuiltjes aan de onderkant van het deksel, waar een deel van de dopjes in vallen. Het is functioneel en visueel verrassend, dus wat ons betreft leuk gedaan.
De transparantie van het doosje zorgt ervoor dat je het scharnier ziet zitten, net als de magneet die het doosje dichthoudt. Ook de magneetjes die de oordoppen op hun plaats houden zijn zichtbaar, zonder dat dit rommelig overkomt. Een rode stip op de magneet geeft aan waar het rechteroordopje, eveneens met rode stip, moet worden geplaatst. Dat is handig bedacht en het werkt in onze ervaring fijner dan een L of R als aanduiding. Het statuslampje zit ook binnenin het doosje en natuurlijk zie je de oordoppen zelf. Er kan in elk geval geen misverstand over bestaan of ze in het doosje zitten. Het doosje, de scharnier en het gebruikte kunststof voelen vrij stevig aan.
Er zit een USB-C-aansluiting op de zijkant van het doosje, met daarnaast een knop. Als je de knop indrukt, wordt het accupercentage in kleur weergegeven. Wanneer je hem langer indrukt, gaat het doosje in de koppelmodus. Houd je hem nog langer ingedrukt, dan kun je de oordoppen resetten, wat wordt aangegeven met een knipperend rood lampje. Gezien de prijs van deze oordoppen is het heel aardig dat ze ondersteuning bieden voor QI draadloos laden.
De oordoppen hebben ongeveer dezelfde omvang als de AirPods Pro. Als we die oordoppen in het doosje van de ear(1) stoppen, kan het doosje zelfs bijna dicht, ondanks dat de AirPods Pro niet helemaal op de juiste plek voor de kuiltjes vallen. De siliconen dopjes zijn ovaal gevormd en passen daardoor goed in de gehoorgang. Er worden drie maten dopjes meegeleverd. De behuizing met daarin de 11,6mm-driver is wit met een zwart randje, maar het steeltje van de ear(1)-oordoppen is transparant. Je ziet daardoor uiteraard de diverse onderdelen zitten, waaronder het minuscule pcb'tje. Dat geeft een esthetisch effect waar wij blij van worden, maar dat is een kwestie van smaak. De transparantie heeft echter ook een praktisch voordeel. De rode en witte stippen zitten namelijk in de behuizing en kunnen daardoor niet slijten.
Het gewicht van de oordopjes is ook een vermelding waard. Ze zijn namelijk vrij licht. Met 4,7 gram per oordopje zijn ze zo'n tien procent lichter dan de AirPods Pro. Ook de Samsung Galaxy Buds+, Huawei FreeBuds 3i en Jabra Elite 75T-oordoppen zijn bijvoorbeeld zwaarder, en datzelfde geldt voor de meeste oordoppen die we hebben getest. Dit helpt mee aan het comfort van de Nothing-oordopjes. We kunnen ze erg lang in de oren houden en dat is zonder meer een pluspunt bij oordoppen. Ook fijn is dat ze een IPX4-rating hebben. Dat betekent in simpele taal dat ze een regenbuitje of een zweterige work-out overleven.
Accuduur
Over de accucapaciteit van het doosje hebben we het al gehad. Die is 570mAh. De oordoppen hebben elk een accuutje van 31mAh. Je kunt de oordoppen dus zo'n negen keer opladen met het laaddoosje. Voor veel mensen is het belangrijk om te weten hoe lang je de oordoppen kunt gebruiken zonder ze terug in het doosje te stoppen. Dat hebben we getest.
Accutest - geen anc
Oordopjes
Gemiddelde tijd in uren en minuten (hoger is beter)
De ear(1)-oordopjes gaan niet enorm lang mee op een acculading, zoals je ziet. Vooral oordoppen uit de duurdere klassen gaan vaak wat langer mee op een acculading. Het is handig om te bedenken dat de accuduur wat achteruit gaat wanneer je oordoppen een paar jaar oud zijn. Ook gaan ze minder lang mee wanneer je active noisecancelling aanzet, want dan moeten ze harder werken. Volgens Nothing gaan ze 8 uur mee, waarschijnlijk op een lager volume dan wij testen, en 6 uur met anc geactiveerd. Dat zou betekenen dat ze op 80dB volume, zoals in onze test, zo'n 3,5 uur meegaan als je anc aanzet.
Functionaliteit
Het verbinden van de ear(1)-oordoppen is eenvoudig en lijkt een beetje op de manier waarop dit bij de AirPods Pro gaat. Met een Android-apparaat kun je in combinatie met de ear(1)-app Google Fast Pair gebruiken. Als je een iOS-apparaat hebt, zul je de oordoppen zelf in de verbindingsstand moeten zetten en via bluetooth verbinden. Als we ze uit het doosje halen, verbinden de oordoppen snel met het laatste apparaat waarmee we ze eerder hadden verbonden.
Verbinden met twee apparaten tegelijk is overigens niet mogelijk; dat is een optie die bijvoorbeeld de Jabra Elite 75T-oordoppen wel bieden. De meeste oordoppen die we testen kunnen dit echter niet. Heel soms verbindt de rechter-oordop van de ear(1)-doppen niet en de linker wel. Dan moeten we ze terug in het doosje stoppen en opnieuw eruit halen. Als je een van de oordoppen uit je oor haalt, gaat de muziek automatisch op pauze, wat bij de meeste andere draadloze oordoppen ook zo is.
Bediening
De bediening van draadloze oordoppen is niet altijd even doordacht. Bij veel setjes kun je het volume niet aanpassen en dat is niet ideaal. Bij andere oordoppen wordt een tik op het dopje bijvoorbeeld niet altijd goed geregistreerd. Ook komt het voor dat je bij bediening met de oordoppen moet kiezen tussen het in-/uitschakelen van noisecancelling en het kunnen regelen van het volume.
Ook op dit vlak doet Nothing het net even anders. Bij veel andere doppen zet je met een enkele keer tikken een nummer op play of pauze, of neem je op die manier een telefoongesprek op. Bij ear(1) doet een keer tikken niets, om te voorkomen dat je per ongeluk iets activeert. Dat overkomt ons eigenlijk nooit, maar los daarvan missen we de functionaliteit van het een keer tikken niet.
Dat laatste komt doordat deze oordoppen zowel een tik- als slide-functie hebben. Je kunt standaard twee keer tikken om een nummer op play/pauze te zetten en drie keer tikken om een nummer te skippen. Standaard kun je niet een nummer teruggaan, maar dat kun je wel instellen zodat je bijvoorbeeld door drie keer op het linkerdopje te tikken een nummer terug gaat. Als je tikt en vasthoudt, schakel je tussen drie geluidsmodi: noisecancelling, omgevingsgeluidversterking en uit. Het volume aanpassen doe je door omhoog of omlaag te vegen op de buitenkant van het steeltje.
Het 'bedienend tikken' is vaak wat irritant bij oordoppen, omdat het best hard klinkt als je op een dopje tikt dat in je gehoorgang zit. Dat is bij ear(1) niet anders, maar we kunnen ermee leven. Het vegen over het steeltje werkt beter dan we gewend zijn. Je moet in het begin even leren waar het steeltje precies zit, maar als je dat eenmaal weet, mislukt het vegen vrijwel nooit en gaat het volume met zeer weinig vertraging omhoog of omlaag.
(ear)1-app
Je kunt de bediening ook aanpassen in de bijbehorende ear(1)-app, maar de mogelijkheden zijn daarbij erg beperkt. Het komt erop neer dat je bij een triple tap kunt kiezen om naar het volgende of vorige liedje te gaan en verder kun je bij alle aanrakingen bepalen dat er niets gebeurt wanneer je de handeling uitvoert. De optie om een assistent op te roepen mist.
De app die bij deze oordoppen hoort is niet heel uitgebreid. Je kunt uiteraard de actieve noisecancelling aanzetten, de omgevingsgeluidmodus aanzetten of beide uitschakelen. Ook is er een lichte en een maximale noisecancellingmodus, waarover straks meer. De equalizer valt wat tegen. Er zijn vier opties: gebalanceerd, meer treble, meer bass en gericht op stemmen. De verschillen zijn gelukkig niet heel extreem, maar het is jammer dat je het zelf niet naar eigen smaak kunt instellen.
Daarnaast is er dus de besproken bediening die je kunt instellen. De app kent ook een 'donkere modus'. Hoewel je je aan kunt melden, hoef je geen account aan te maken, wat fijn is. Ook kun je zien hoe hoog het resterende accupercentage van de oordoppen en de case is. Tot slot kun je de oordoppen geluid laten maken als je ze kwijt bent. Dit werkt goed, want het geluid is erg indringend.
Geluidskwaliteit en ANC
Het is een mooi gegeven dat deze Nothing ear(1)-oordoppen active noisecancelling hebben. Er zijn wel andere oordoppen verkrijgbaar voor rond de 100 euro met active noisecancelling, maar tot nu toe zijn we vaak teleurgesteld in de werking ervan, zoals bij de Samsung Galaxy Buds Live en in mindere mate de Sony WF-SP800N. De noisecancelling van de Nothing ear(1) werkt redelijk. Achtergrondgeluiden die constant zijn, zoals een robotstofzuiger of een actieve luchtverfrisser, worden vrij goed gefilterd. Bij wind of bijvoorbeeld geroezemoes werkt de anc minder goed.
Begrijp ons niet verkeerd: ten opzichte van hoofdtelefoons kunnen oordoppen dit soort geluiden sowieso minder goed weghalen, maar ze kunnen ze wel veel minder storend maken. Dat doen deze oordopjes dus prima, gezien hun prijs. We zien weinig oordoppen van 100 euro die überhaupt noemenswaardige anc hebben, dus dit is een pluspunt van Nothing ear(1). Dat neemt niet weg dat de anc in de FreeBuds Pro en AirPods Pro beter werkt.
De modus die omgevingsgeluid versterkt, is best fijn. Waar bij sommige oordoppen de hoge geluiden daarbij veel teveel worden versterkt, klinkt het bij Nothing ear(1) vrij natuurlijk, zij het een stukje doffer. Je kunt mensen echter prima verstaan, zonder dat het onnatuurlijk klinkt, en dat is het belangrijkste. Wel hebben we last van een bug. Wanneer we buiten lopen met harde wind, schakelt de omgevingsgeluidmodus zich soms uit. Dan moeten we hem handmatig weer aanzetten. Hopelijk wordt dit opgelost met een update.
Belkwaliteit
De belkwaliteit van oordoppen is vaak een ondergeschoven kindje bij reviews. Nothing ear(1) heeft drie microfoons die moeten samenwerken om achtergrondgeluiden bij het bellen te verminderen. We hebben met een aantal oordoppen opnames gemaakt waarbij we steeds dezelfde tekst inspreken terwijl er verkeersgeluiden op de achtergrond klinken.
AirPods Pro versus verkeer
Nothing ear(1) versus verkeer
Huawei FreeBuds Pro versus verkeer
De verschillen zijn vrij groot. Bij de AirPods Pro klinkt het stemgeluid wat gedempter en hoor je nog vrij veel achtergrondgeluid. Bij de Nothing ear(1) is het geluid van het verkeer minder aanwezig, maar hoor je wel artefacten, wat best storend is. Wel is het stemgeluid beter te verstaan, omdat het helderder klinkt. De FreeBuds Pro laten ook een helder stemgeluid horen en het geluid van het verkeer is vrij goed weggefilterd. Deze laatste is dan ook de winnaar in deze test, waar het bij de andere twee oordoppen een kwestie van preferentie is, of eigenlijk: wat je irritanter vindt.
Codecs en geluidskwaliteit
De Nothing ear(1)-oordoppen ondersteunen geen additionele codecs ten opzichte van het minimale. Die minimale ondersteuning bestaat uit AAC en SBC. Dat hebben alle oordoppen die we testen, maar vaak bieden ze meer, zeker in de hogere prijsklasses. Zoals we al eerder in ons achtergrondverhaal over bluetoothcodecs schreven, is dat niet het einde van de wereld bij oordoppen die niet high-end zijn. Additionele codecs zijn eerder een mooie toevoeging voor als je luistert naar streamingdiensten met hogere bitrates dan bijvoorbeeld Spotify momenteel hanteert, en geïnvesteerd hebt in oordoppen met een geweldige geluidskwaliteit.
De geluidskwaliteit is bij de Nothing ear(1) niet slecht, maar je kun het verschil met goede oordoppen uit een hogere prijscategorie wel horen. Dat geldt vooral bij hifi-streamingkwaliteit, zoals bijvoorbeeld bij Tidal. Als we met de Sony WF-1000XM4 via de LDAC-codec naar deze streamingdienst luisteren, horen we meer detail en ook meer dynamisch bereik. Als we de Nothing ear(1)-oordoppen vergelijken met de AirPods Pro, terwijl we in Spotify-kwaliteit naar muziek uit ons favoriete testafspeellijstje luisteren, horen we twee verschillen die we jammer vinden.
Het eerste is dat de bastonen minder afgebakend klinken en minder impact hebben. Een ander minpunt is dat stemmen met een wat hogere frequentie minder sprankelend klinken. Een goed voorbeeld is Hyper-ballad van Björk. Wanneer je met oordoppen als de AirPods Pro luistert en vervolgens met de Nothing ear(1), klinkt het stemgeluid wat dof. Ook als we met de Huawei Free Buds Pro vergelijken, die bijna dezelfde prijs hebben als de ear(1), horen we dat verschil.
Toch hadden we daar geen erg in toen we de oordoppen nog niet hadden vergeleken met andere sets. Ze klinken op het eerste gehoor goed gebalanceerd, waarschijnlijk met dank aan de tuning van Teenage Engineering. We zouden ze voor de gemiddelde luisteraar dan ook niet op basis van geluidskwaliteit afraden, maar voor de veeleisende audioluisteraar zullen de Nothing ear(1)-oordoppen niet goed genoeg klinken. Wel is dit natuurlijk een subjectieve luistersessie, dus je eigen ervaring kan hier natuurlijk van afwijken.
Conclusie
Het eerste product van Nothing bevalt ons wel, maar voor niets gaat de zon op en dat geldt ook hier. Je kunt niet verwachten dat je voor relatief weinig geld voor een set high-end oordoppen het beste van het beste krijgt. Perfect is ear(1) dan ook niet en we willen zelfs niet beweren dat het de oordoppen zijn met de allerbeste prijs-kwaliteitverhouding. Toch komen ze op dat vlak een heel eind. Er zijn oordoppen met actieve noisecancelling voor deze prijs en ook met een IPX4-rating. Ook hebben we weleens met oordoppen van rond deze prijs geluisterd die we lekkerder vinden klinken en die een wat betere accuduur hebben. Toch is het totaalpakket prima in orde als je de prijs van 99 euro in ogenschouw neemt.
Je krijgt een onderscheidend - deels transparant - ontwerp dat lekker in de oren zit. Ook vinden we de geluidskwaliteit zonder meer acceptabel. We hebben bij uitgebreide luistersessies, waarbij we keer op keer oordoppen wisselen om te vergelijken, minpunten in het geluid ontdekt. Toch vonden we ze in eerste instantie redelijk goed en gebalanceerd klinken. Audiofielen zullen hun heil elders moeten zoeken, maar we denken dat de meeste mensen tevreden zijn met het geluid.
De active noisecancelling is voor deze prijsklasse prima. Het haalt het scherpe randje van voornamelijk monotone achtergrondgeluiden weg en doet dat niet zo goed als bijvoorbeeld de AirPods Pro, maar dan hebben we het ook over een andere klasse. Vervelend is wel dat de omgevingsgeluidmodus niet altijd goed functioneert en dat een van de oordopjes soms in eerste instantie niet wilde verbinden. Het zijn kinderziektes die misschien een beetje bij een nieuwe fabrikant horen. Hopelijk worden deze problemen snel verholpen met een software-update.
Het weerhoudt ons er niet van om de Nothing ear(1) een Great Value-award te geven, vanwege de fijne combinatie van met name features en ontwerp.
Fijn dat er een bel-test in de review is opgenomen! Ik heb net als @Kecin een hele la vol met oordopjes, van de bedrade die je bij telefoons krijgt/kreeg en <20,- "kijken-of-het-werkt"-spul van Ali tot een grote over-ear koptelefoon voor muziek en thuis.
De koptelefoon gaat op als ik me echt even wil afsluiten/concentreren, maar het concept van true wireless vind ik voor vrijwel alle andere situaties ideaal. ANC is dan geen must, maar fatsoenlijke belkwaliteit wel, dus daar zoek ik nog een setje voor die dus die hele lade met spul kan vervangen Die samples zijn dan wel behulpzaam!
Graag gedaan. De AirPods Pro vielen in deze test tegen. Dat verraste me. Interessant om te testen wel, want zelfs sommige duurdere oordoppen hebben in het verleden best teleurgesteld als ik het me goed herinner.
Als ik dan nog één opmerking mag maken: maak de volgende keer ook nog een opname in een (video)call, Teams oid. Ik heb een goedkoop Ali-setje dat het echt prima doet bij bellen, maar in calls totaal niet werkt. Zal wel te maken hebben met de BT-verbinding, maar dat levert dus nog echt wel verschillende resultaten op.
Ik heb wel gevideobeld met de ear(1) en dat werkt. Bedoel je dat de geluidskwaliteit bij die Ali Express-oordoppen dan opeens heel slecht is? Ik denk dat het eerder een bug is dan namelijk, waardoor hij de verkeerde bitrate pakt.
Geen idee waar het aan ligt, maar als je bijvoorbeeld op Scarbir kijkt, die test ook nadrukkelijk bellen én (video)meetings. Ik vond dit:
Not many people know this, but many wireless audio products activate different microphone setups for phone calls and video calls. There are headphones and wireless earphones on the market that are exceptional for taking a phone call, but are abominable for using Wifi-oriented services like Zoom, WhatsApp, Viber and Google Meet.
Hoewel ik niet weet of dat echt de reden is, is dat ook een ervaring die ik heb. Geen idee waar het aan ligt, maar het is niet uniek dus
Inderdaad dank hiervoor. Ik wist niet dat ik zo waardeloos verstaanbaar was met mijn Airpods Pro. Echt een flinke tegenvaller voor het geld wat ik hieraan uit heb gegeven.
Naja het verschilt enorm per mens natuurlijk, sommige zijn er stuk gevoeliger voor. Los van het feit dat het punt van noise cancelling ook is dat je koptelefoon minder hard hoeft te zetten. Met mijn WH-1000XM3 kom ik zelden boven 30% volume.
Klopt ben het ook helemaal met je eens, breng alleen beetje nuance. Denk toch dat 't verstandig is (zeker bij jongeren) om de risico's van te hard luisteren duidelijk te maken, je hebt maar 1 paar oren en helaas is (op dit moment) kapot kapot. Zeker met oortjes zie ik mensen vaak compenseren voor achtergrond geluid door ze loeihard te zetten.
Edit: ik ben zelf 20 en zie het veel in m'n directe omgeving.
[Reactie gewijzigd door DamirB op 22 juli 2024 17:42]
En dan vragent kijken wanneer ik met mijn E-Bike er lomp langs kom rijden omdat ze mijn (Best wel luide) fietsbel niet horen. Klein beetje hypocriet gezien ook ik met oortjes fiets.. maar, ik kan de banden van de auto op de weg nog horen, zelfs het geluid van de electro motor in mijn E-bike, Mijn volume staat relatief zacht. 80DB vind ik voor oortjes al snel luid worden, vooral als je oortjes goed vast zitten in je oren,de PNC is dan vrij goed.
Compenseren op die manier werkt overgins ook geheel niet. Placebo effect. Je hoort je muziek wel beter maar het achtergrond geluid is er niet minder om. Moeten ze oortjes vinden die beter in de oren zitten dan kan je PNC goed genoeg zijn dat 70 a 80% van het geluid weg is.
sry maar nuanceren is niet zeggen dat het ENROM verschilt, dat doet het dus niet. Er zijn vast verschillen en vast mensen iets vatbaarder maar die zou ik onder de 0.1 % scharen de rest van de 99.9% van de mensen valt gewoon onder de normale verdeling.
80dB is voor zover ik weet best een gangbaar geluidsniveau voor het luisteren naar muziek, zie ook de reactie hieronder. Verder zouden de accutests erg lang duren als we op een veel lager volume zouden testen, met eventuele vertragingen bij het publiceren van reviews tot gevolg.
Hoeveel langer gaat de batterij nu mee op een lager volume? Weet iemand hoeveel van het totale vermogen wordt gebruikt voor de audio trap(pen) en hoeveel voor b.v. de bluetooth link en power management. Die laatste is niet afhankelijk van het gekozen volume en afhankelijk van de verhouding tussen het benodigde vermogen voor de audio en rest van het systeem zal het ingesteld volume veel of weinig invloed hebben op de accuduur.
De doppen die in de review genoemd worden gaan tussen de 9.5 en 5.5 uur mee. Als het op een lager volume een paar uur langer is dan zal dit voor de test duur niet veel uit maken.
Verder is het voor de vergelijkbaarheid tussen producten wel goed om één stand te hanteren. In het geval van tweakers 80dB zonder ANC.
Ja, maar het is maar 25 euro goedkoper dan de wf1000xm3's... Dan zou ik zelf toch net dat beetje extra daarvoor uitgeven.
Tuurlijk, die prijs is ondertussen al flink gezakt, en misschien gaat de prijs van dit ding ook wel zakken, maar op dit moment vind ik de prijs niet zo'n sterk argument.
Ik had toch ook wel graag een betere vergelijking gehad met wat andere buds.
Met de XM3's inderdaad, aangezien Sony het best wel voor elkaar heeft in deze productklasse, maar evengoed met andere "prijsvechters" zoals de EarFun Air Pro's. Die zijn nog een stukje goedkoper, krijgen ook goede reviews, en mikken op hetzelfde doelpubliek (mensen op zoek naar de "best-buy"). Battery life is een stuk beter, maar ze zien er iets minder leuk uit (gewoon zwart, iets "lomper").
Kortom, een nieuw product van een nieuw merk reviewen is top, maar goed vergelijken met de rest van de markt zou toch wel helpen om het allemaal wat te plaatsen. Er wordt in de review zelfs gezegd dat jullie vergeleken hebben met andere producten. Waarom daar niet gewoon wat dieper op ingaan? De beschrijving in het artikel is wat karig: er wordt vooral vergeleken met buds die een heel stuk duurder zijn.
Ik vind die case onacceptabel groot. Maar de WF-SP800 was dan misschien wel een optie. Ik vraag me af of Tweakers alleen alles op de plank heeft liggen. Je kan dan ook voor een benchmarkproduct kiezen (zoals AirPods Pro, of idd de XM3 of XM4)
[Reactie gewijzigd door klonic op 22 juli 2024 17:42]
Ik keek uit naar deze doppen, maar ben toch wat teleurgesteld. Vooral de accu duur is echt een dealbreaker. 3,5u met ANC.
Wat ik hoop dat Tweakers nog zal doen is een 'best-bang-4-buck' review maken in de verschillende prijsklassen voor bluetooth in-ear doppen.
3.5 uur met ANC is inderdaad niet veel, maar ik denk dat weinig mensen 4 uur lang non stop hun oortjes in hebben
Als je ze tien minuten in de case doet kan je daarna alweer een uur lang muziek luisteren
Hoe lang het duurt voordat ze helemaal vol zijn weet ik niet, maar dit lijkt me best redelijk om eerlijk te zijn
Op de meeste werkdagen heb ik 2 of 3x 4 uur mijn doppen in. Dan wil ik ze niet op driekwart op moeten laden. Vandaar dat ik Melomania's van Cambridge Audio heb: 9 uur in de doppen, 36 uur in de case.
Ik reageer op de persoon boven mij die zegt €100 slecht of meer uitgeven voor beter. Daarom ook 50k of het dubbele 100k beter. Je snapt mijn punt.
Ja ik snap absoluut wat je bedoeld, maar @Cihan1988 zegt niet letterlijk ik betaal liever 2x zoveel.
En wederom de impact van 2x de prijs van een auto, vind ik echt onvergelijkbaar met stel oordopjes. Doe dan 2x de prijs van een.. weet ik veel.. soundbar ofzo. Dan voelt het al heel anders, want dat zou iemad denk ik daadwerkelijk overwegen. Bij die dingen zijn de verschillen namelijk enorm.
Maar in dit geval heb je echt 30,- meer nodig voor bijvoorbeeld de Creative Outlier Gold en Sony WF-1000XM3. De Sony WF-XB700 zijn echt een prikkie vergeleken met de rest
Niet alles wat goedkoop is is slechter.
Daar heb je hoogstwaarschijnlijk gelijk in. Denk niet dat er veel dopjes zijn van 50,- die veel beter zijn dan die van 200,-, behavel voor je portemonnee. Vergelijk letterlijk de goedkope Sony's met de duurdere.
Het hangt ook enorm van je gebruik af.
Ik heb Sennheiser Momentum's overwogen, maar ben voor Jaybird Vista's gegaan vanwege IPX7. Gebruik ze erg veel voor sporten en dus ook in de stromende regen (zoals letterlijk 2 uur geleden).
Wat je vooral ziet bij Tue Wireless is dat ze nu als paddenstoelen de grond uitspringen omdat ze populair zijn. En de Nothing's proberen alles vinkjes te zetten, zoals o.a. ANC. Dat hebben mijn Jaybirds niet eens. Maar de basis is daarbij echt piekfijn in orde.
[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 22 juli 2024 17:42]
Even ter verduidelijking een auto van €100k is niet per definitie beter dan een van €50k
Als je uitgaat dat duurder meteen beter is heb jij nog veel te leren.
IDD, Vraag me ook af wat dit met een auto te doen heeft.
Heb zelf de voorkeur voor bedrade headset. Heb nu 3 setjes geprobeerd, maar het is allemaal prut, zooi. Afgezien (heel belangrijk dat je niet eens de accu kunt vervangen) zou ik deze zooi zeker laten liggen. En dan nog tezwijgen wat er aan deze zooi bij de action over de toonbank gaat, en of er in china met de post komt en voor een prijs van 10E bij de Action
acuu die 2 uur mee gaat, muziek vertekend in een soort suround, signaal valt regelmatig bij 1 airbuds uit, over de kwaliteit maar te zwijgen.
Minimaal bass mist een flink mid. Bij 75-80% treed er vervorming op
Je kunt e.e.a wel compenseren door een EQ app maar echt beter wordt het niet.
Setje Van de Action voor 10 euro is prima om te bellen maar audio, muziek is minimaal. zou voor een setje van 10 Euro verboden moeten worden dat dit soort air prut verkocht wordt, als de accu vervangen zou kunnen worden was het ee ander verhaal, maar de muziek kwalitijd is werkelijk prut. luister maar eens op je stereo naar je favo nummer, muziek, en dan op je BT setje.
Misschien ben ik te te... ben nog van het buizentijdperk (verwend, analoog. )
Slechte producten moet je eigenlijk nooit kopen. De Nothing ear(1) valt zeker niet in de categorie slecht. Ze zijn "best OK". In dat geval bepaalt het gebruik en het budget. Ik kan me voorstellen dat deze oortjes voor veel mensen "goed genoeg" zijn.
Als je echt topkwaliteit wilt zal je ruim het dubbele uit moeten geven.
Je hebt 2 methodes voor het omzetten van het geluidssginaal vanaf USB-C:
optie 1: analoge audio, waarbij USB-C Alternate Mode gebruikt wordt om een analoge signaal over de USB-C port te laten lopen. Via deze methode is het enige verschil de soort aansluiting. Of het geluidssignaal verslechtert, zal aan de shielding in de telefoon liggen.
Wikipedia:
In this mode, all digital circuits are disconnected from the connector, and certain pins become reassigned for analog outputs or inputs. The mode, if supported, is entered when both CC pins are shorted to GND. D− and D+ become audio output left L and right R, respectively. The SBU pins become a microphone pin MIC, and the analog ground AGND, the latter being a return path for both outputs and the microphone.
optie 2: digitaal, via een ingebouwde dac/amplifier in de adapter/dongle. Dit werkt als elke andere USB-C headphone DAC/AMP.
Het probleem is, bij de meeste telefoons is het de 2e optie, met een hele goedkope miniscule DAC/amp in de adapter. Deze zijn zo slecht dat ze zorgen voor hoofdpijn bij het luisteren. Waarom? De meeste telefoons supporten geen Audio Adapter Accessory Mode. (Elke Alternate Mode is niet verplicht om te implementeren)
Wil je dus goede geluidskwaliteit over 3.5mm? Dan zit je vast aan dure USB-C headphone DAC/AMP combinaties, die ook nog eens zo groot als een baksteen zijn.
Ook wil je helemaal geen kabels in de USB-C poort hebben steken, terwijl de telefoon in je zak zit: Dit zorgt voor druk op de USB-C poort, en zorgt dus sneller voor een kapotte aansluiting, en kan je je telefoon niet meer opladen.
[Reactie gewijzigd door MrFax op 22 juli 2024 17:42]
Waarom zou ik dat moeten doen? Deze adapter zijn gemaakt zonder enige standaard in geluidskwaliteit.
You call a shop in China and ask them to produce a checklist item with no attempt to set quality and performance standard. What you get produces sound but it is a very poor attempt at engineering.
Die was oké, maar de rest is troep, dat staat daar ook aangehaald.
Het punt blijft dat USB-C niet hetzelfde is als een jackplug, want het komt niet direct als analoog signaal vanuit de telefoon, zoals een jackplug dat wel heeft.
De DAC/amp in een Exynos Samsung flagship is best wel goed. (Wolfson) en dan verpest je het met zo'n dongle.
En zoals ik ook al eerder gezegd hebt zijn de USB-C poorten niet gemaakt om druk tegen te zetten.
Een jackplug is zo ontworpen dat het male-plugje kapot gaat (makkelijk te vervangen) voordat de aansluiting (bijna onmogelijk te vervangen) kapot gaat, ook is deze vele malen steviger, bij de USB-C poort valt ie er nog wel eens uit.
[Reactie gewijzigd door MrFax op 22 juli 2024 17:42]
Nee, dit is de Apple dongle (en dat is niet de enige, de Pixel 1 doet het idd ook prima).
Die was oké, maar de rest is troep, dat staat daar ook aangehaald.
Troep vind ik een groot woord (dat staat er ook niet), zelfs de Google Pixel dongle (die dus 'slecht' is) is slecht omdat er ie spikes genereert op -90dB(!). Hoe relevant is dat?
Maar je begint dus met de stelling dat van USB naar jack altijd slecht is:
En USB-C-naar-3.5mm zijn ook geen optie, want daar gaat de geluidskwaliteit ook ver mee achteruit.
Als ik naar een onderbouwing vraag stel je:
Wil je dus goede geluidskwaliteit over 3.5mm? Dan zit je vast aan dure USB-C headphone DAC/AMP combinaties, die ook nog eens zo groot als een baksteen zijn.
En als ik dan met een meting kom die je tegendeel bewijst is het 'oh, behalve die'.
Het punt blijft dat USB-C niet hetzelfde is als een jackplug, want het komt niet direct als analoog signaal vanuit de telefoon, zoals een jackplug dat wel heeft.
Eens, maar in je telefoon zit ook een DAC, en hoe groot is nou het verschil tussen die twee en hoe relevant is dat verschil?
De DAC/amp in een Exynos Samsung flagship is best wel goed. (Wolfson) en dan verpest je het met zo'n dongle.
Precies dit dus, kom nou eens met een onderbouwing met twee metingen van beide DACS, kijk dan eens naar de meetverschillen en motiveer waarom de ene 'het verpest' en de andere niet, waar die hoofdpijn die jij eerder noemde vandaan komt.
En zoals ik ook al eerder gezegd hebt zijn de USB-C poorten niet gemaakt om druk tegen te zetten.
Een jackplug is zo ontworpen dat het male-plugje kapot gaat (makkelijk te vervangen) voordat de aansluiting (bijna onmogelijk te vervangen) kapot gaat, ook is deze vele malen steviger, bij de USB-C poort valt ie er nog wel eens uit.
Helemaal eens dat het enorm jammer is dat de mini-jack uit telefoons aan het verdwijnen is, maar dat staat los van wat je hier zegt of de kwaliteit van dongles.
[Reactie gewijzigd door MerijnB op 22 juli 2024 17:42]
Wat een zever, de Apple usb c naar 3.5 adapter klinkt beter dan menig ingebouwde DAC in telefoons, die nog een 3.5 aansluiting hebben, en ook telefoons van voor het verwijderen van de 3.5.
Hoe vaak heb je deze vraag wel niet gesteld op Tweakers bij audio gerelateerde artikelen?
We kunnen alvast verklappen welk kant het zal opgaan. Anderen zeggen dat ze verschil horen bij Bluetooth vs bekabeld, met USB DAC, MP3, Lossless, Hi-res en jij bestrijdt dat. Zetten wij even de link ook nog bij voor de blindtest? Jij kan het allemaal heel goed wiskundig onderbouwen...en jij verdient daarvoor echt een koekje. Maar hou eens op met je onzinnige vraag...jij bent er gewoon niet in geïnteresseerd.
Hoe vaak heb je deze vraag wel niet gesteld op Tweakers bij audio gerelateerde artikelen?
Best vaak, snap je ook waarom zo vaak?
We kunnen alvast verklappen welk kant het zal opgaan. Anderen zeggen dat ze verschil horen bij Bluetooth vs bekabeld, met USB DAC, MP3, Lossless, Hi-res en jij bestrijdt dat. Zetten wij even de link ook nog bij voor de blindtest?
Helaas gaat het vaak zo, maar soms leren mensen nog wel eens.
Jij kan het allemaal heel goed wiskundig onderbouwen...
Dank je wel
en jij verdient daarvoor echt een koekje.
Dat is wel wat overdreven.
Maar hou eens op met je onzinnige vraag...
Hoezo onzinnig? Waarom ageer je eigenlijk tegen mij en niet tegen de mensen die niet gehinderd door enige kennis onzin neerpennen waar ik meestal op reageer?
jij bent er gewoon niet in geïnteresseerd.
Blijkbaar houdt je me erg goed in de gaten, getuige deze post, maar dit zinnetje laat zien dat je toch niet zo goed leest. Ik vind audio een bijzonder interessant onderwerp, zit er vanwege werk ook vrij diep in. Ik vind het alleen erg jammer dat er zovele zijn die elkaar onzin aanpraten, daar reageer ik op. Dit heb ik ook al regelmatig eerder geschreven, dus geen idee waarom die dit neerzet.
Nee ik snap er helemaal niks van waarom je deze vraag altijd stelt. Misschien kan je dat onderbouwen.
Jij gelooft in je eigen kennis en vraagt mensen om te onderbouwen over iets wat je toch niet in gelooft. Vreemde karaktertrek moet ik zeggen. Waarom begin jij niet gelijk met zelf te onderbouwen dat er geen verschil hoorbaar is? Dat kan je toch zo goed? Die koekje verdien je echt wel...
Ik ageer vanwege het feit dat iemand die zegt verschil te horen, niet gelijk een hogere kennis van audio bezit of het wiskundig kan onderbouwen. Nogmaals, waarom onderbouw jij dat niet wat jij zo goed weet.
Niet gelijk ongemakkelijk gaan voelen als je..blijkbaar..in de gaten wordt gehouden. Ik bijt niet in ieder geval.
Wat fijn dat je zo diep in de materie zit vanwege je werk, maak een blog en legt de kijk van MerijnB op audio gerelateerde zaken maar eens goed uit. Jij hebt er kijk op, anderen niet. Misschien heb jij zo'n blog, maar zo goed hou ik je dan toch niet in de gaten...blijkbaar.
[Reactie gewijzigd door Master Chieftec op 22 juli 2024 17:42]
Nee ik snap er helemaal niks van waarom je deze vraag altijd stelt. Misschien kan je dat onderbouwen.
Jij gelooft in je eigen kennis en vraagt mensen om te onderbouwen over iets wat je toch niet in gelooft. Vreemde karaktertrek moet ik zeggen. Waarom begin jij niet gelijk met zelf te onderbouwen dat er geen verschil hoorbaar is?
Ik verbaas me er altijd over dat er mensen zijn die zeer stelling iets neerzetten, of hun eigen ervaring als feit neerzetten terwijl er totaal geen inhoudelijke kennis achter zit. Ik ben dus wel benieuwd wat daar de drijfveer voor is, daarbij kan het ook als spiegel werken. Mischien heeft iemand iets anders verwoord dan hij bedoelde, misschien begrijp ik niet wat een persoon wil zeggen, misschien komt er een steengoede onderbouwing waar ik wat van kan leren, kom maar op!
Ik ageer vanwege het feit dat iemand die zegt verschil te horen, niet gelijk een hogere kennis van audio bezit of het wiskundig kan onderbouwen.
Het gaat mij erom dat iemand zegt verschil te horen, dat als feit neerzet en daarmee anderen foutief informeert. Ik denk dat je best van iemand mag verwachten dat hij zich in een onderwerp verdiept voordat ie anderen gaat vertellen hoe het zit, zeker op een plek als tweakers.
Wat fijn dat je zo diep in de materie zit vanwege je werk, maak een blog en legt de kijk van MerijnB op audio gerelateerde zaken maar eens goed uit. Jij hebt er kijk op, anderen niet. Misschien heb jij zo'n blog, maar zo goed hou ik je dan toch niet in de gaten...blijkbaar.
Er zijn zat plekken waar je kan leren over audio of het digitaliseren van analoge signalen, daar hoef ik echt geen blog voor te schrijven.
[Reactie gewijzigd door MerijnB op 22 juli 2024 17:42]
Oké, dus je vraagt mensen om zaken te onderbouwen op Tweakers en als wij de rollen omdraaien en jou vragen om ons dingen bij te brengen, kom je met een uiterst slap antwoord dat wij het maar op andere plekken het kan gaan leren? Jij valt zo wel erg door de mand.
Jij bent hier helemaal niet om te leren van anderen maar alleen om te etteren. Jij bent heilig overtuigd van je kennis en dat mag ook wel als het je werk is. Jij bent alleen geïnteresseerd in hun foutieve antwoord. Ik mag toch aannemen dat jij het schoolplein niveau bent ontgroeid?
Waarom zouden mensen erin moeten verdiepen? Voor velen is muziek emotie en nog wel veel meer en houden hun niet bezig met termen als dynamisch bereik, 16/24bit, 44,1/96/192 kHz en in welke file format hun naar hun muziek luisteren. Niemand is ook iets aan jou of Tweakers verschuldigd. Mensen geven hun meningen en als dat niet strookt met jou waarheid, dan is dat maar zo.
Jij kan een positieve bijdrage leveren door ons wat bij te brengen. Daar doe jij alvast mij een groot plezier mee maar waarschijnlijk vele anderen met mij.
Nee hoor, ik wil best wat uitleggen, en dat die ik ook regelmatig en uitgebreid.
Maar om in het niets te gaan praten is een beetje onzinnig denk je niet? Heb je specifieke vragen?
Heel eerlijk verwacht ik niet vaak voor mij nieuwe informatie, maar het gebeurt zeker, en daar bedank ik de persoon in kwestie ook eigenlijk altijd voor, je lijkt echt heel selectief te lezen...
Ik zeg niet dat mensen zich moeten verdiepen om van muziek te genieten en hun mening te geven, maar wel als ze hun mening als waarheid presenteren zonder onderbouwing.
Je lijkt bijzonder vooringenomen te zijn over me jammer.
[Reactie gewijzigd door MerijnB op 22 juli 2024 17:42]
Daar ben ik het niet mee oneens, maar veel apparaten hebben helaas geen jack meer, dus bedraad luisteren gaat dan niet meer (ja, via usb-c, maar dat is net zo ‘slecht’ als via bluetooth).
Ik draai regelmatig bereikbaarheidsdiensten op m'n werk (24/7 een week lang) en heb met vrouwlief afgesproken dat het extra salaris dat ik daarmee krijg gewoon kan uitgeven voor wat ik leuk vind. Dus niks huishoudgeld of gedeelde rekening of whatever. Als ik een bak Arduino'tjes wil kopen of nieuwe games* of zo dan doe ik dat gewoon.
* Ok m'n vrouw gamed net zoveel als ik dus die games komen er tóch wel
Het is redelijk bizar hoe snel 99 euro niet zoveel meer voorstelt als je een leuk salaris verdient, ik kan me mijn studententijd nog goed herinneren waarin ik voor dat soort bedragen echt wel een tijdje moest sparen. Hoe mensen financieel in het leven staan, hangt ook enorm af van wat voor huis ze kopen. Leen je maximaal op twee salarissen en heb je daardoor maandelijks honderden euro's extra kosten aan je hypotheek, of ben je met minder tevreden (baseer je als tweeverdieners je aankoop op 1 salaris) en heb je daardoor veel geld over voor andere (leuke) zaken in het leven.
Niet om te pochen, maar ik merk 100 euro meer of minder echt niet aan het eind van de maand: er gaat een veelvoud daarvan naar de spaarrekening. Ik ben dan ook blij dat ik 7 jaar geleden NIET maximaal heb geleend, dat leeft een stuk prettiger en als het eens tegen zit, vang je zo'n "klap" ook makkelijker op. Onze hypotheek is gebaseerd op mijn salaris van 7 jaar geleden en wat mijn vriendin verdient, is pure bonus.
Maar ik ken jouw situatie niet. Als je student bent of net begonnen bent op de arbeidsmarkt, snap ik je positie helemaal. Gelukkig kun je in China van merken als KZ prima oordoppen kopen voor een fractie van die 100 euro (ik heb zelf een KZ ZS10 en die bevalt prima). Je moet er alleen een week of 2 op wachten via Aliexpress en er komen mogelijk wat bijkomende kosten bij kijken als ze de EU binnenkomen.
Mijn kar gaat toch telkens richting 200€ als ik boodschappen ga doen. Dat is dan voor 5 dagen.
Edit: Ik verschiet best van de reacties hieronder. Ik ben gewoon samenwonend met mijn vriendin. Ik drink graag eens een wijntje, en ik eet graag een goei stukje vlees. Dat jaagt de prijs toch vaak de hoogte in. Wij gebruiken collect&go van colruyt, dus ik kom de winkel zelfs niet binnen. Maar het valt me op dat de rekening nooit onder 160€ gaat, en zondag halen we dan nog frietjes van de frituur zaterdag gaan we vaak uiteten. Ik weet dat we op onze boodschappen enorm kunnen besparen, maar dat het zo erg gesteld was had ik niet door. Ik ga hier iets aan doen
[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 22 juli 2024 17:42]
Hier een setje KZ ZS10 Pro en dat zijn zondermeer de beste in-ears die ik beluisterd heb. Gebruik ze nu met comply foam sleeves wat erg comfortabel draagt. Heb ze ook altijd in tijdens het spelen met de Quest 2 en dat is een grote verbetering tov de onboard speakers.
Maar een kind 'probeer' je niet, daarvoor kies je meestal bewust.
Dat bewust mag ook wel tussen aanhalingstekens. Hoeveel mensen nu écht bewust een kind nemen midden in een klimaatcrisis mag ook wel afgevraagd worden. Redelijk Russische roulette of die kinderen nog een acceptabel leven gaan hebben.
[Reactie gewijzigd door Argantonis op 22 juli 2024 17:42]
Ja, absoluut, ik zie dat bij collega's die alleenstaand en jong zijn (~30 jaar, huren een appartementje voor 800-900 euro/mnd, sparen voor de aanschaf van een huis), dan blijft er weinig geld over om "even" iets te proberen voor 100 euro. Een partner hebben die het maandelijkse netto salaris min of meer verdubbelt, scheelt echt enorm veel, vooral op de huidige woningmarkt.
Ja, kopen is goedkoper, maar dan moet je wel een hypotheek krijgen natuurlijk. Mijn huis op 800m2 grond, oprit voor 3 auto's en meer ruimte was ook goedkoper dan 900 euro/mnd
Maar als kopen niet kan, ben je dit kwijt aan huren en dit is in Enschede. In het Westen is het nog even wat duurder.
Dat hele systeem heeft toch ook geen enkel bestaansrecht... "sorry, de bank verwacht dat u uw hypotheek van €750 per maand niet kunt betalen dus we verstrekken geen hypotheek. U kunt natuurlijk wél gaan huren voor €950 per maand, dat is geen enkel probleem".
Mee eens, maar er zit natuurlijk wel meer risico in het aangaan van een hypotheek waarbij je 30 jaar lang iedere maand 750 euro moet betalen t.o.v. een appartement huren voor 900 euro/maand waar je iedere maand vanaf kunt om goedkoper/kleiner te gaan huren. Niet dat die woningen te koop zijn natuurlijk, maar iets wat "maandelijks opzegbaar" is, is minder risico dan iets waar je 30 jaar aan vast zit.
Ja. Dat dacht ik ook. Totdat ik bedacht hoeveel oortjes en headsets ik heb en hoe weinig ik ze gebruik. Maar vind het concept wel mooi, de prijs, het transparante, ik snap de hype wel .
Ik heb mijn ouderwets kabeltje voor de iphone uit de kast gehaald waar ik indertijd 39 euro voor heb betaald en doet het prima.
Na 3 setjes wireless oordopjes, airpods, xiaomi en nameless en dat er altijd wel iets mee aan de hand was, toch een stapje terug gedaan.
De airpods was het dekseltje kapot gevallen en op gegeven een oortje kwijtgeraakt, xiaomi ging laden niet goed meer of batterij was uit balans, bij een oortje was die binnen 2 uur leeg, en bij de nameless was pairen een crime en als de batterijen bijna leeg waren ging het weer mis en leek je een echo te horen.
Old-school kabeltje werkt uitstekend nog en doet het altijd.
Wat ik me af vraag; wat maakt het dat over-ears betere ANC hebben dan in-ears? Je zou juist denken dat in-ears minder werk hebben om het geluid weg te filteren omdat het membraan daarin minder vermogen nodig heeft
Mogelijk dat over-ears, de grote schelpen, meerdere microfoons kunnen gebruiken (want meer ruimte) en daardoor een beter 'beeld' hebben van de omgevingsgeluiden. Daarnaast zijn de schelpen (Links en Rechts) van de over-ears geschakeld middels een ouderwetse kabel (die door de hoofdband loopt) wellicht helpt dat ook nog voor de latency. Kan me voorstellen dat de in-ears alleen noise cancellation kunnen doen voor het oor waar ze in zitten terwijl een over-ear direct beide oren meepakt en dat daardoor het 'cancellation' effect beter uit de verf komt.
Ik kan me dit inderdaad goed voorstellen. Daarnaast is de frequentiecurve en het bereik van grotere speakers (over-ear) naar mijn idee toch ook wat beter en zijn die denk ik beter in staat lage geluiden tegen te werken. Daarnaast kan ik me voorstellen dat de grotere behuizing een betere chip kan herbergen die beter is in het geluid te cancellen.
Over-ears sluiten sowieso al heel je oor af, dus vaak hebben ze al een betere passieve noise cancelling
Daarnaast hebben ze veel grotere drivers, die dus veel beter alle frequenties weer kunnen geven
Ik grijp ook nog steeds terug naar mijn Sony oortjes van bijna 10 jaar oud. Heb tussendoor wel andere gehad maar telkens zeer snel kapot gegaan. Andere (wat duurdere) oortjes begonnen na een paar maand plots alleen maar "badkamer" geluid te produceren -> onder garantie geld terug gekregen en Nokia earbuds gratis gekregen bij aankoop van een nieuwe smartphone daar weigerde de case plots met opladen na iets meer dan 6 maand. Nokia weigerde garantie te geven want "gratis product" waarop ze maar 6 maand garantie gaven.
Telkens dan maar teruggegaan naar mijn basis Sony oortjes. Waren spotgoedkoop en niet kapot te krijgen. Gebruik ze tijdens lopen, fietsen en treinritten.
Van geluid zijn ze best ok, al waren de 2 andere beter. Nu tijdens mijn momenten wanneer ik ze gebruik is optimaal geluid nu niet zo'n belangrijke factor.
bedraade oortjes van Sennheiser zullen vast goed klinken, maar bijvoorbeeld bij sporten is draadloos echt veel fijner.
Hangt allemaal van de manier waarop je aan het luisteren bent af. Een paar mooie speakers aan een goede versterker klinken vast ook weer beter dan jou Sennheiser oortjes maar je neemt het zo lastig mee in het vliegtuig...
Eens hi res audio / lossless wil je niks anders meer. Dat kan geen enkele stel Bluetooth oordoppen bieden. Zo’n stel oordoppen brengen mijn qobuz luisterervaring ten schande. Geluid moet bij mij goed klinken.
Ik luister regelmatig lossless audio en ja dat klinkt veel beter. Maar onderweg boeit dat vrij weinig omdat je audio dan toch al gestoord wordt door omgevingsgeluiden en wind enzo.
Kwaliteit luister ik thuis over de speakers.. Gewoon luisteren om de leuke muziek doe ik prima met overear bluetooth audio.
Sowieso heb ik dat kwaliteit luisteren een beetje losgelaten.. je wordt er doodongelukkig van omdat veel te veel bronnen niet mooi klinken en je gaat, omdat je gedetailleerd aan het luisteren bent, ook steeds meer dingen horen die irritant zijn (bijvoorbeeld bij piano muziek.. als je eenmaal de pianist hoort stampen op de pedalen.. dan is het nummer meteen verpest)
Nu luister ik gewoon relaxt.. geen elitair geneuzel met veel te dure audio spullen, maar gewoon luisteren wat je leuk vindt.
Een sony Xperia 1 III noem ik niet echt budget. weet je wel echt wat ik heb dat je t hier komt verkondingen op t internet ? Die hoofdtelefoon die daar aanhangt ook niet. Ik heb geen zin om ieder 2 jaar een stel opgebruikte earbuds weg te smijten, dat is nog duurder dan een vaste kabel aansluiten. De jeugd is toch zo begaan met het mileeu, veel gepraat en voor de rest niks. Ze kennen alles tegenwoordig tot het er op aan komt. Juist niks. Een groot bakkes op t internet, gelijk een krokodil, grote muil kleine pootjes. Ik vraag me af wat zo mensen als jij daar aan hebben om mensen persoonlijk aan te vallen hoe ik mijn devices gebruik.
Weer zo n verdoken apple fanboy zeker met een apple airpods pro.oordoppen ?
Ach tis het internet tegenwoordig wen er maar aan.
Tot die batterij terug plat is.. Altijd heb ik extra bedraade oortjes zitten en ben ik blij met m'n jack zodat ik weer verder kan. Mijn 30euro bluetooth brainwavzaudio gaan al mee sinds 2017.
Vroeger starte een computer met msdos floppies of een mac floppy sneller op dan eender welke computer nu. Je had vroeger geen ssd nodig of een joekel van een processor met veel ram om de basis taken uit te voeren. Zover zijn we gevorderd.
In-ear kan altijd betere geluidsweergave geven vanwege de vaste positie en gevoeligheid.
Sennheiser bedrade oortjes van ~30E zijn al zeer goed, om dan 100E voor een matige set uit te geven vind ik veel, had dan bespaard op noise cancelling.
Ik wilde ook geen draadloos tot de iPhone geen 3.5 mm meer had en daarna heb ik een aantal opties geprobeerd (Sony WF-SP700n, over ears) maar ben blijven hangen bij goedkope QCY T2S. Dit zijn simpele true wireless oordopjes voor €20 met een stabiele verbinding. Toen de AirPods pro uitkwamen ben ik overgestapt vanwege die betere geluidskwaliteit, goedwerkende ANC, bruikbaar als headset (bellen) en het enorme comfort.
Heb je ze zelf al gehoord dan?
Begrijp me niet verkeerd.. ik was ook altijd anti-draadloos. Maar voor onderweg ben ik toch wel heel erg blij met mijn Sony's. (over-ear 3000 generatie)
Thuis achter mijn bureau luister ik wel bedraad.. maar voor onderweg vind ik het wel fijn dat er geen draadje aan zit..
Ik gebruik nog een Sennheiser HD535 die ik eind jaren '90 heb gekocht voor een paar honderd gulden. Een keer een nieuwe kabel en oorkussens besteld en dat was het.
Dit zijn technisch gezien mooie ontwikkelingen maar het zijn wel allemaal weggooiproducten met kleine Li-ion batterijen die maar een paar jaar meegaan.
En jullie hebben voor jezelf dubbelblind bepaald dat je verschil hoort tussen de codecs? Dat vind ik namelijk best een dappere uitspraak. De kans is veel groter dat jullie gewoon een verschil in de frequentierespons horen.
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 17:42]
Nee, we hebben ons beperkt tot een impressie van de geluidskwaliteit. Dit zijn dan ook geen oordoppen van 200+ euro, waarbij de geluidskwaliteit goed genoeg moet zijn voor audiofielen. Ook wij moeten keuzes maken en bedenken voor welke doelgroep producten zijn. Er is natuurlijk altijd nog meer of grondiger te testen
Daar verschil ik van mening, want ik heb het wel uitvoerig getest en de duidelijk hoorbare verschillen beschreven. Niet wetenschappelijk, wel de ervaring die ik heb, dus ik denk dat het wel iets toevoegt om verschillen te duiden. Beter dan niks wmb dus.
Ik twijfel absoluut niet aan je ervaring, het verschil dat je hoort zal er wel zijn. Ik verwacht op Tweakers alleen dat er voldoende achtergrondinformatie en kennis is om het gehoorde verschil toe te schrijven aan de juiste factoren. Daarom schreef ik eerder ook dat de kans groot is dat dit gewoon toe te schrijven is aan het verschil in frequentierespons.
Ik denk dat wat @Verwijderd bedoelt (en ik deel deze mening), dat het goed zou zijn expliciet te melden dat het hier om subjectieve waarneming gaat, en niet om een goed opgezette test. Los van de prijs en verwachte kwaliteit. Je gehoor is dermate subjectief dat je eigenlijk kunt stellen "niet dubbelblind getest is niet getest". Dat geeft iig een indicatie hoeveel waarde je aan de conclusies kan verbinden als je daarin geïnteresseerd bent.
Op deze manier lijkt het een beetje alsof tweakers richting hete lucht hifi sites gaat ipv bij de techniek te blijven, en dat zou jammer zijn want daar zijn er al zoveel van.
Yes, we zijn ook bezig met het ontwikkelen van nieuwe testmethodes voor onder andere oordopjes en als we daar zinnige resultaten uit krijgen, zullen we die methodes ook implementeren. Dat is bij over-ears helaas makkelijker. Het lijkt mij al duidelijk dat het niet om een uitvoerige test gaat, ook omdat we dan onze testmethodes vrij uitgebreid beschrijven, maar het kan inderdaad geen kwaad om het er nog even bij zetten voor de duidelijkheid. Dat zal ik dus even doen
Ik heb er inderdaad over nagedacht om ze geen award te geven door deze bug en dat soms het rechter oortje niet in een keer verbindt. Het zijn echter incidentele problemen en eerder een beetje irritant, dan dat het de werking beperkt. Je kunt het namelijk zelf snel oplossen. Ik zou het ook wat gek vinden om ze opeens wel een award te geven wanneer dit opgelost zou worden met een update, en dat zit er dik in met dit soort bugs.
Heel simpel, daar zie je door de bomen het bos niet !
Hun hebben het over audio in de breedste zin van het woord en allerlei DAC's en echt een source voor audiofielen.
Ik praat hier over het verschil van de oude vertrouwde 3.5 mm audiojack tov de diverse dongles die gebruikt worden bij smartphopnes.
Ik praat niet over headphones met een aparte losse DAC zoals we die zie bij sommige freaks waar dat is niet iets waar 99.5% van de gemeenschap behoefte aan heeft.
We zien dat de audiojack zo goed als verdwenen is en we zien ondertussen dat er discussie ontstaat over de kwaliteit van de oplossing voor dit probleem, de Usb C - Audio jack Dongle.
Het is een gekkenhuis op dit gebied want de ene werkt wel, de andere niet. De ene wel bij Samsung maar niet met Apple en de ander doet het overal op.
Ik heb dit zelf ervaren dat zelfs bij hetzelfde merk (Ugreen) de ene het wel deed en daarna 2 stuks het niet deden op geen enkel apparaat.
Dit lijken mij zinvolle vergelijkingen en deep-dives die interessant kunnen zijn voor Tweakers.
Ik snap wat je zegt, ik denk alleen niet dat je een goede vergelijking hierover kan maken zonder veel dieper op de materie in te gaan dan asr nu doet.
Het is een gekkenhuis op dit gebied want de ene werkt wel, de andere niet. De ene wel bij Samsung maar niet met Apple en de ander doet het overal op.
Ik heb dit zelf ervaren dat zelfs bij hetzelfde merk (Ugreen) de ene het wel deed en daarna 2 stuks het niet deden op geen enkel apparaat.
Dat is denk ik best een goed idee, en een stuk toegankelijker.
Een stuk over (digitale) audio in z'n algemeen lijkt me ook heel goed om wat mythes uit de weg re ruimen.
Wat mensen willen weten is:
- is er daadwerkelijk een merkbaar kwaliteis verschil ?
- hoe kan ik dat evt verschil opvangen ? Oftewel, welke dongles doen het prima ?
De ins en outs van een DAC en dus de techniek erachter boeit 99% niet. Net zoals het vrijwel niemand boeit hoe de opbouw van een nieuwe Apple soc is.
Zo simpel is het niet, het begint al met de definitie van kwaliteit, wanneer is de ene audio kwalitatief beter dan de andere. Hoe ga je verschil kwantificeren, hoe ga je smaak subjectief maken etc.
Volgens mij is het ook nog pre-release software, aangezien de oortjes pas officieel vanaf de 17de beschikbaar zijn
Tot nu toe zijn er alleen wat limited drops geweest, en het zijn bugs die heel erg makkelijk mst een update te verhelpen zijn
tja, deze vallen dus meteen al af. het product faalt waar het voor gemaakt is "geluidskwaliteit slechts oke". lijkt me handig dat je als fabrikant dit (de geluidskwaliteit) als prioriteit hanteert.
Nou ja, ik ben geen audio engineer en ik luister hoofdzakelijk podcasts.
Er is een grote groep mensen, zoals ik, die geen goede ‘geluidssmaak’ hebben. Het geldt voor wel meer massaproducten dat ze echt niet de beste kwaliteit bieden, maar juist een generiek ‘goed genoeg’. Denk aan het meest geschonken bier, bvb.
Voor jou valt ‘ie af, maar vanuit een fabrikant is het te billijken.
Maar wat is 'slechts oké'
Het zijn oortjes van €99
De AirPods Pro zijn meer dan twee keer zo duur
Die zullen toch wel beter moeten klinken voor het geld
Een 5.1 home cinema set is nog duurder en groter, dat klinkt nog beter
Een complete hi-fi cinema set is nog veel groter en nog veel duurder, maar ook nog veel beter
Je moet dit soort dingen toch echt in perspectief zien
Bovendien is geluidskwaliteit niet de enige feature
Dit zou zijn alsof je bij een auto alleen kijkt naar vermogen, en niet naar bijvoorbeeld rijcomfort
Ik snap dat het “grappig” of “afwijkend” bedoelt is die doorzichtigheid maar ik vind het persoonlijk maar goedkoop ogen, vooral bij die case.
Voelt als een product wat geen botten gaat breken. Over een paar weken zijn we, ondanks de “beroemde” oprichter van het merk, deze doppen allang vergeten.
[Reactie gewijzigd door Donstil op 22 juli 2024 17:42]
Meningen verschillen, ik hoef geen airpods of airpods pro omdat ik die eruit vind zien als oral B bitjes, en het hele kijk ik heb witte oortjes van apple spreekt me niet aan