Nothing ear (1) (Wit)

€ 79,99
Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Nothing ear (1) (Wit) Review

blikje6 23 september 2021, laatste update op 23 september 2021, 294 views Product gekocht

Nothing ear (1) (Wit)

Geluidskwaliteit is prima ANC is oke, Pasvorm en gewicht is erg goed Software is buggy Bediening werkt slecht

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Pasvorm

Minpunten

• Software
  • Bediening

Reden tot aankoop
Ik heb een iPhone xs en was helemaal klaar met adaptertjes, dus besloten draadloze oortjes te kopen. Eerst begonnen met een setje van qcy om uit te proberen of het wat was. Ik was zelf erg bang dat ze uit zouden vallen of dat ik ze kwijt zou raken. Gelukkig viel dit allemaal mee.
Na 6 maanden hielt een van de oortjes ermee op. Besloten om geen gebruik te maken van de garantie omdat de verzendkosten bijna net zo hoog waren als de waarde van de oortjes. Daarnaast lied de klantenservice via de mail al weten dat het waterschade was (was niet het geval), hierdoor had ik er sowieso weinig vertrouwen in dat het opgelost ging worden.

Omdat het concept van draadloze oortjes mij erg bevalt besloten om nieuwe uit te gaan zoeken. Ik wou er dit keer wat meer geld aan uitgeven in de hoop dat de bouwkwaliteit beter zou zijn en ook bellen beter zou gaan. Kort op tweakers een zoektocht gedaan voor de prijscategorie rond 100 euro. Ik moet zeggen dat een keus maken erg moeilijk was, je kunt ze moeilijk even uit gaan proberen. Uiteindelijk de nothing ear (1) tegengekomen de reviews waren voldoende tot positief. Verder vond ik de transparante looks er mooi uit zien, dus maar een gokje gewaagd.

Ik zal stapsgewijs de belangrijkste eigenschappen bespreken.

Geluid
De geluidskwaliteit is prima voor oordopjes. Ik heb zelf ook een Sony wh1000mx2 en natuurlijk klinkt dat geluid een stuk spectaculairder, maar voor oordopjes is het niet slecht. Je moet wel even de juiste dopjes er opzetten die goed afsluiten. Alleen als de oortjes goed in je oor zitten klinkt het geluid ook goed, anders klinkt het net als het geluid van je telefoon.

Comfort
Dit was een van de belangrijkste reden om voor de nothing ear (1) te kiezen, in veel reviews werd het draagcomfort geprezen. Hier kan ik het alleen mee eens zijn. De oortjes zijn heel licht waardoor je zo maar kunt vergeten dat er iets in je oor zit. Verder zitten er 3 verschillende dopjes bij, dit is volgens mij redelijk standaard bij de meeste fabrikanten.

ANC
Voor mij is dit persoonlijk niet zo belangrijk omdat ik ze voornamelijk tijdens het lopen of fietsen gebruik, maar de ANC werkt redelijk. Het filtert achtergrondgeluiden goed weg, alleen soms versterkt het ook geluiden zoals omslaan van een bladzijden. Hier is nog wat verbetering te halen. De grootste irritaties is echter dat de oortjes soms niet in dezelfde mode staan. Bij het linkeroortje kan ANC aanstaan terwijl bij het rechteroortje transparency mode aanstaat, toch knullig.

Batterij
Ik heb de oortjes nooit langer dan 2 uur achter elkaar in gehad en ga dat ook nooit hebben, dus voor mij is dat prima. Als ik ze uitdoe stop ik ze ook gelijk in het doosje waardoor ze naar een paar minuten al flink bijgeladen zijn. Als ik moet inschatten hoelang ze het volhouden gok ik op 4 uur met ANC en 5 à 6 uur met alleen muziek.

Bediening
De bediening gaat via een touchpad dat in de steeltjes zit. Dit werkt ronduit slecht. Soms registreren de oortjes helemaal geen aanraking, het enig wat dan werkt in ze terug in de case en opnieuw verbinden. Meestal werkt het geluid harder en zachter wel, dit kun je doen door middel van je vinger omhoog of omlaag te bewegen. Pauze/play gaat met twee tikjes, volgend nummer drie keer tikken, en ANC-mode veranderen door middel van lang aanraken. Helaas worden de aanraking eigenlijk de helft van de tijd niet geregistreerd en soms besluiten de oortjes uit zichzelf de ANC-mode te veranderen zonder aanraking.
Dit is wel echt knullig van Nothing. Er zijn oortje in het budget segment die dit zelfs beter voor elkaar hebben.

App
De app is in vergelijking tot bijv. die van Sony erg kaal. De enige opties zijn het selecteren van pre-sets voor de ANC en het geluid, hier kun je verder niks aan veranderen. Daarnaast kun je de bediening aanpassen wat inhoudt dat je opties uit kunt zetten, zoals lang het oortjes aanraken verandert de ANC-mode. Omdat de oortjes de neiging hadden uit zichzelf van ANC-mode veranderd dit in de app uit gezet, alleen de app/oortjes onthouden je keuze niet. Wat betekend dat je elke keer als je oortjes opnieuw gebruikt je dit weer uit moet zetten.

Oortje zijn op zichzelf prima, alleen het lijkt dat er op softwaregebied nog wat grote stappen gemaakt moeten worden. Bugs met de bediening, ANC-modes en een app die eigenlijk nutteloos is door het gebrek aan mogelijkheden.

Heb jij ook een Nothing ear (1) (Wit)?