Door Reinoud Dik

Redacteur

Custom RTX 3080 Ti's en RTX 3070 Ti's

Een verkrijgbare kaart is wat waard

08-07-2021 • 06:00

194

Singlepage-opmaak

Conclusie

Met de GeForce RTX 3070 Ti en RTX 3080 Ti heeft Nvidia zijn portfolio van luxere videokaarten verder uitgebreid. Zoals we in onze review van de gpu al zagen, is de RTX 3080 Ti bijna even snel als de RTX 3090, terwijl de adviesprijs een stuk lager ligt. Dat we momenteel nog met allesbehalve normale prijzen te maken hebben, moge duidelijk zijn. Het beperkte aantal beschikbare samples voor de pers vanuit de fabrikanten zelf onderstreept dat vraag en aanbod nog lang niet in balans zijn. Toch lijkt het er inmiddels op dat de markt zich voorzichtig begint te herstellen. Dit betekent echter niet dat je snel een RTX 3070 Ti voor de adviesprijs van 619 euro of een RTX 3080 Ti voor 1199 euro zult tegenkomen. Wel lijken de prijzen over hun uiterste piek heen en zijn verschillende modellen videokaarten daadwerkelijk op voorraad bij webshops en winkels.

De beste RTX 3070 Ti

Omdat we slechts twee RTX 3070 Ti-kaarten ter beschikking hadden, waarbij de Founders Edition van deze gpu ons testlab nog steeds niet heeft bereikt, is de vergelijking dit keer beperkt: Gigabyte met de Gaming OC of Inno3D met de X3 OC. Van deze twee heeft Gigabyte de snellere, stillere en beter gekoelde kaart ontworpen. De Inno3D heeft daar zijn compactere ontwerp tegenover staan. De kaart is een dualslot die ook in de breedte bescheiden is. Of dat voor bouwers van compacte systemen doorslaggevend is, zal per geval beantwoord moeten worden, want de lengte van de RTX 3070 Ti X3 OC is met 30 centimeter weer minder bescheiden. Heb je de ruimte, dan ligt de Gaming OC meer voor de hand. De X3 OC is net iets goedkoper, maar op de huidige prijspunten van deze kaarten is het verschil dermate klein dat een Great Value-award niet aan de orde is.

De beste RTX 3080 Ti's

Bij de RTX 3080 Ti's is de Gaming X Trio van MSI veruit de stilste kaart in onze vergelijking. Onder volle belasting is deze kaart even stil als de RTX 3070 Ti van Gigabyte, wat een indrukwekkende prestatie is als je nagaat dat de RTX 3080 Ti al snel zo'n tien procent meer verbruikt dan zijn kleinere broertje. Tegelijk is dit resultaat ook weer niet heel verrassend als je de afmetingen van de Gaming X Trio in het achterhoofd houdt.

Wat dat betreft stond Inno3D voor een grote uitdaging toen het de RTX 3080 Ti X3 OC tot een dualslotvideokaart wilde beperken. Onvermijdelijk is die kaart niet de stilste in onze test, maar zal hij wel in de compactere systemen geplaatst kunnen worden. Daarnaast lijkt de kaart ontworpen te zijn voor wie een bescheiden en sober ogend systeem wil.

Wie voor de hoogste prestaties gaat, kijkt in dit geval het beste naar de Vision OC van Gigabyte. Daarvan zijn de prestaties uitstekend, maar zoals gezegd offer je daar de geluidsproductie voor op, wat zeker tegenover de MSI Gaming X Trio een belangrijk verschil is. Die laatste kaart levert uit de doos direct het beste totaalplaatje en daarvoor belonen we de Gaming X Trio met de Ultimate-award.

Reacties (194)

194
187
91
14
0
68
Wijzig sortering
Eerlijk gezegd, deze kaarten zijn dom. Het prijskaartje van de 3080Tie tov de 3080 gaat nergens over als je de prestatie winst erbij pakt. Zelfs niet als je dit ziet als een top end product.
De 3070Tie slaat, om dezelfde reden, ook helemaal nergens op.

Waar je op dit moment sowieso al afgezet wordt, doet Nvidia er nog een schepje bovenop met deze twee onzin producten.

Even een vraagje, waarom worden deze kaarten in een vacuüm vergeleken? Zet de non-Tie versies er ook bij AUB. Want dan zie je wat ik bedoel.

[Reactie gewijzigd door itContinues op 22 juli 2024 14:47]

Even een vraagje, waarom worden deze kaarten in een vacuüm vergeleken? Zet de non-Tie versies er ook bij AUB. Want dan zie je wat ik bedoel.
Ik wou net hetzelfde vragen. Want als je naar een review kijkt van een van de benchmark (Gekken) youtubers dan is het verschil zo minimaal tussen de 3080 en de 3080ti meestal maar een paar procent. En om dan de prijs bijna te verdubbelen?

Gamer's Nexus: Waste of Money: NVIDIA RTX 3080 Ti Review & Benchmarks

[Reactie gewijzigd door EXos op 22 juli 2024 14:47]

Ik sta telkens weer versteld van Nvidia en de manier waarop ze het op de een of andere manier toch voor elkaar krijgen om mensen bepaalde kaarten te laten kopen. Maar als goede alternatieven niet beschikbaar zijn dan is het natuurlijk makkelijk.

Als mensen graag veel geld uitgeven voor een product die bijna tot geen meerwaarde biedt dan moet men dit lekker doen. Maar je schetst wel een totaal verkeerd beeld naar zo'n fabrikant. Het is uiteindelijk gewoon het belonen van slecht gedrag, men kan chips die net niet geschikt zijn voor het high end model, gebruiken zonder in hoeven te boeten op marge of er ook maar verlies op te lijden. Voor een bedrijf natuurlijk de ideale situatie.

Als je puur kijkt naar price/performance dan zijn de Ti kaarten nooit heel interessant geweest bij release. Maar er zijn gewoon mensen die graag het beste kopen, zonder meteen naar een Titan of nu de 3090 over te stappen.
Ik sta niet versteld van Nvidia, die denken alleen aan geld verdienen. Ik sta versteld van die lui die het verdedigen en glimlachend bukken :+
iedere ~5jr knutel ik een nieuwe bak/upgrade voor de desktop in elkaar. Afgelopen jaar niet, want buitensporige prijzen. Inmiddels jaartje verder; nog steeds "onbetaalbaar" (normaliter gpu van 300-400euro, vaak nvidia 6xx range.)
Nou dan niet; een Nintendo switch gekocht (want ps5 ook niet leverbaar). Achteraf gezien had ik dat veel eerder moeten doen; prima game console :P
Ja uiteindelijk gaat het hem toch echt wat je ermee doet, niet wat het doet.
Het enige jammere is dat deze taferelen ook oudere grafische kaarten in prijs doen stijgen, en nu kun je dus eigenlijk nauwelijks een grafische kaart vinden die EN beschikbaar is EN ook nog eens een leuke 60fps op 1080p kan neerzetten in de meeste games meer vinden voor een schafbare prijs.
Ik ben zo blij met mijn 2080super die ik midden vorig jaar gekocht heb voor een prima prijs. Voor de games (o.a. MSFS2020) die ik doe een prima kaartje zelfs icm VR.
Yup net zo gelukkig met m'n 2080 super AIO. Voor een prikkie (525,-) gekocht net voordat de nieuwe kaarten uitkwamen. Nog zitten twijfelen of ik zou wachten maar had de rest van de componenten al binnen.
De opvolger 3080 AIO kost meer dan m'n hele systeem. (okay aantal SSDs niet meegerekend)
Tegenwoordig staan ze zelfs in de rij gebukt om misbruikt te worden :)
Vroeger bouwde ik of upgrade ik om de 6 maand mijn pc maar dan wel aan normale prijzen.
Op het moment met de huidige prijzen van videokaarten vertik ik het een bedrag uit te geven die ruim de MSRP prijs met 2.5x verdubbelt. Dan nog te zwijgen over de scalpers en webshops die onrealistische prijzen vragen. Dan ben ik ook erg kwaad als gamer dat NVIDIA en AMD of webwinkels een bannertje plaatsen dat er slechts 1 kaart verkocht word per persoon. Dan zie je net na de release van de nieuwe kaarten foto's van grote bedrijfshallen tot de nok gevuld met videokaarten om te minen ? Dit maakt me dan woest tegenover Nvidia en AMD die dan zogezegd een gamerkaart uitbrengt , die dan massaal verkocht word aan 1 bedrijf in duizendtallen. Dat ze hun kaarten plaatsen waar de zon nooit schijnt en ik hoop dat bij de overschakeling van ETH naar POS er zoveel kaarten op de markt komen dat er velen moeten verkopen met dik verlies zoals ze winst maakten. ETH over op POS en cryptomarkt in zijn huidige staat = Massa's kaarten op komst in overvloed ! Dan kan de andere kant zich eens goed diep doorbukken :)
Die wisseling van ETH naar PoS laat wel nog even op zich wachten. Miners kunnen verkopen, het kan ook betekenen dat miners andere algoritmes gaan minen en dat de hashrates daar toe gaan nemen. Vaak heeft aanbod invloed op de prijs welke dan daalt waardoor een hoop miners kunnen gaan afhaken. Maar je weet het niet. We gaan zien wat er gebeurt.
Voor mij is deze reviews niks waard meer, niet zo lang ze absurd geprijsd zijn, en dat zie ik nog steeds niet snel omlaag gaan, maar zelfs weer omhoog, aangezien de goedkoopste Geforce RTX 3070 Ti 18 juni 2021
€819 waren, en vlak daarna weer omhoog gingen, en nu is de goedkoopste €899.

Alleen de AMD Radeon RX 6700 XT zijn globaal het zelfde gebleven vanaf 18 juni, en was de goedkoopste
€749 en nu €769.

Zo als deze Tweaker al zij.
Dat is vrij subjectief geredeneerd. Pro of niet, 28 miljard werkende transistoren in een GPU proppen is anno 2020/21 best een redelijke prestatie😁.
Het is niet toevallig dat Sony en MS bij AMD zitten.

Heb een beetje geld over en dacht weer eens een pc te bouwen... :'(
Wat een onzin zeg, de reden waarom Sony en MS bij AMD zitten, is omdat AMD een complete SOC leveren en dat heeft Nvidia op dit moment nog niet, niet 1tje die echt 'Next gen console' prestaties kan leveren. Als Nvidia een complete SOC kon leveren met prestaties vergelijkbaar zoals nu de PS5/Xbox Series X, dan had het er mogelijk best eens anders uit hebben kunnen zien.
Ik heb een 3070ti gekocht voor 820 euro. Gezien de prijzen van een 3060, 3070 en 3080 is dat bijna een koopje voor 200 euro boven msrp.
NVidia heeft hele goede marketing afdeling. Zitten waarschijnlijk hele slimme mensen die ons die kaarten aan weten te praten 😁. Soms gaan ze iets te ver en vinden ze zichzelf net iets te goed... dat is dan weer jammer. Ik denk dat als je op de marketingafdeling van nvidia werkt je een zeer goed salaris geniet...
Het prijsverschil tussen de Gigabyte Vision 3070 (939 euro) en de 3070 TI (949 euro) is slechts tien euro.
https://tweakers.net/pric...-vision-oc-8g-rev-10.html
https://tweakers.net/pric...3070-ti-vision-oc-8g.html
Beide prijzen zijn... hoe zal ik het politiek correct zeggen..... aan de hoge kant....
Politiek correct = 400 euro teveel zeg maar :P
Hoezo 'prijs verdubbelen'? De adviesprijs wellicht, maar de ti versie is dan wel in een andere tijd uitgekomen. De huidige prijzen voor de TI en non-TI versie liggen niet zóver uit elkaar met ongeveer 250 euro voor diverse modellen. De normale 3080 moet het overigens ook met 2GB minder ram doen.
Niet dat 10GB niet voldoende zou zijn voor het gros van de gebruikers, maar er zijn wat meer verschillen die het prijsverschil 'rechtvaardigen'.

Zouden ze wel voor MSRP worden verkocht is het verschil wat overdreven, en dan zou de TI versie wss niet gekocht worden. In de praktijk - vind ik - de afstand in prijs wel meevallen.

Ik vind de vergelijking in prijs t.o.v. de 3080ti en de 3090 een veel groter verschil, zeker gezien de prestaties daar nagenoeg gelijk zijn, maarja, 2x zoveel ram.
Nou ja, de Total Idiot editie is prettig geprijsd t.o.v. de 3090: maar die kaart moet je eigenlijk sowieso vergeten voor gaming, tenzij je echt helemaal niet meer weet hoe je je geld moet uitgeven - nog een superjacht gaat natuurlijk ook vervelen... Voor hamers dient de prijs van 3090 alleen om alle andere kaarten er goedkoop uit te laten zien, bij jou heeft die tactiek gewerkt zo te zien.
Het verschil in MSRP is niet "wat overdreven" maar volkomen belachelijk, pure diefstal. Als ik een kaart koop ga ik voor prijs-prestatieverhouding en dat kan best een nvidia worden, maar mijn toch al geringe sympathie voor nvidia is met deze actie nog wat gedaald.

[Reactie gewijzigd door batteries4ever op 22 juli 2024 14:47]

Ik deel de mening dat het van Nvidia (en AMD evenredig) naaistreken zijn. Máár, vraag en aanbod enzo.
De 3080 is echter wel ruim een half jaar ouder kwa release en toen was de mine-hype begonnen. Binnen no-time was alles weg en toen stegen de prijzen.

Nvidia zal dikke winsten maken op de kaarten met de huidige prijzen, maar de MSRP van toen is na ruim een half jaar niet meer de MSRP van nu. Als de 3080 en 3080 TI op hetzelfde moment zouden uitkomen zou de prijs van de kaart dichter bij elkaar zitten, ondanks dat tijdens de intrede van de 3000 reeks de prijzen een stuk schappelijker waren.

Ik wil het niet goedpraten, maar ik zie wel een mogelijke verklaring voor het grote prijsverschil.

Ten tijden van de 1080TI betaalde je voor een premium kaart ook snel richting de 1000 euro (ik in ieder geval wel). Gezien de prestatieverbetering vind ik de huidige prijs van 1550 euro wel wat veel, maar ik begin langzaam de overweging te maken (al is het maar omdat ik tijdens de bitcoin hype wat centjes heb verdient, maar nog net geen 3080TI :P).

En dan zou ik met een 3060 TI misschien vandaag de dag ook prima uitkunnen, wil ik er, net als de 1080ti, toch wel een aantal jaar plezier van hebben. Als de kaart richting de 1300 euro komt kan het maar zo zijn dat ik een keer op 'bestellen' druk. T.o.v. mijn toen aangeschafte 1080 Ti vind ik dat overigens een prima prijs.
En om dan de prijs bijna te verdubbelen?
Zit jij de MSRP te vergelijken? De straatprijzen van de 3080Ti zijn ~20% hoger dan die van de 3080. En als je dan volgens Tweakers.net eigen tests op 4k 10%+ prestatie winst weet te behalen (wat in een aantal gevallen het verschil is tussen wel of geen 60+fps op 4k). Dan is opeens dat prijsvershil helemaal niet zo een issue meer.

Wellicht dat je ipv. andere mening klakkeloos overneemt en blijft herhalen, de situatie zelf eens grondig bekijkt...
Dit artikel stinkt. Geen woord over een vergelijking tussen de non-ti en Ti en alles om deze kaarten in een goed daglicht te zetten 'De 3080-ti heeft nagenoeg 3090 prestaties voor een stuk lagere adviesprijs'. Uhuh of nagenoeg 3080 prestaties voor een veel hogere adviesprijs?.... Alsof ooit iemand de 3090 een goede waarde voor het geld vond gezien de adviesprijs van de 3080 en de 3090.

Dit artikel heeft niets met kritische onafhankelijke journalistiek te maken, dit is gewoon Nvidia/aib/ marketing en/of de klanten van Tweakers tevreden stellen welke betalen om in de pricewatch te staan en bang zijn met verlies gpu's te moeten verkopen als de prijs verder daalt (omdat ze zelf een hoge inkoopsprijs hebben moeten betalen).

[Reactie gewijzigd door hrichard op 22 juli 2024 14:47]

Ik begin je inmiddels een beetje te kennen uit de comments en dat is doorgaans geen goed teken. Het is jammer dat je je energie keer op keer steekt in het schrijven van korte, negatieve reacties met allerlei insinuaties zonder onderbouwing.

Vanzelfsprekend is dit artikel, zoals élke redactionele productie op Tweakers, puur op redactioneel initiatief tot stand gekomen. Onze redenen om in de huidige situatie alsnog reviews van videokaarten te blijven maken, heb ik in mijn andere comment op itContinues genoemd. Je beschuldigingen dat we geld zouden aannemen van Nvidia, videokaartfabrikanten of webwinkels om deze review te maken, zijn niet alleen ongegrond, maar ook een slag in het gezicht van iedereen die betrokken is geweest bij de productie van deze review: de redacteur, maar ook de mensen in ons testlab die heel wat uren hebben besteed om deze producten volledig door te meten.

Ik begrijp dat de actuele situatie in de markt voor videokaarten onwijs frustrerend is als je op zoek bent naar een videokaart. Maar dat je die frustraties vervolgens richt op mensen die naar eer en geweten keihard werken om gedegen tests van hardware te publiceren, en ook niks kunnen doen aan de gpu-tekorten en -prijzen, vind ik beneden alle peil.
Er wordt niet negatief gereageerd vanwege de gpu krapte. Het artikel is wat de frustratie veroorzaakt. Daarin wordt de 3080ti aangeraden. Zeg gewoon waar het op staat. Zoals Hardware Unboxed en Gamers Nexus.
In zekere zin kun je natuurlijk geen enkele videokaart aanraden om te kopen zolang de gpu-gekte duurt. Maar waarom zouden we niet op basis van objectieve testdata mogen stellen dat bijvoorbeeld de MSI RTX 3080 Ti een betere (of oké, minder slechte) keuze is dan de RTX 3080 Ti van merk XYZ?
Die twee kaarten met elkaar vergelijken is niet het aanraden van een 3080 Ti. Dat gebeurt echter wel in de conclusie: "Zoals we in onze review van de gpu al zagen, is de RTX 3080 Ti bijna even snel als de RTX 3090, terwijl de adviesprijs een stuk lager ligt." En de subtitel "Een verkrijgbare kaart is wat waard". En door twee 3080 Ti kaarten een Tweakers award te geven. En als laatste door de vergelijking met de 3080 weg te laten, zowel in de conclusie als de testdate.

Het komt allemaal neer op het aanraden van een 3080 Ti. De conclusie had moeten zijn: Koop geen 3080 Ti, ook niet als de prijzen weer normaal zijn.
Dit. En deze subtiele nuances zijn er gewoon teveel en dat valt mij elke keer weer op. En dan rijst de vraag, op welke tenen mag er niet getrapt worden? Waarom niet zeggen waar het op staat, zelfs als het zo overduidelijk is? De consument is er niet mee geholpen in ieder geval.
Wat een reactie, ik zeg nergens dat er geld wordt aangenomen. Het is eerder een slag in het gezicht van de lezers van het artikel dat er geen volledige informatie wordt gegeven. Tot dat gebeurt zal ik ook van mij laten horen, want het is al een hele tijd een trend. Vooral voor gebruikers die de Engelse of andere taal niet machtig zijn is het een karige en eenzijdige informatie voorziening, als je de Engelse taal wél machtig bent dan kun je heel goed weten dat deze kaarten vooral het verhogen van de adviesprijs als doel hebben voor een minimale prestatiewinst. Als gebruiker van Tweakers mag je verwachten dat zo'n medium je daarop wijst, maar niets is minder waar. In plaats daarvan word het allemaal zo positief mogelijk gebracht, 'want het is immers een kaart met bijna 3090 prestaties voor een veel lagere adviesprijs.'.

Als je dat soort dingen zegt en blijft zeggen dan kun je kritiek verwachten. Doorgaans krijg ik vele minnetjes van gebruikers die mogelijk door alleen Tweakers geïnformeerd worden of die mijn manier van communiceren niet aanstaat, begrijpbaar. Echter, ook tot mijn verbazing ben ik duidelijk niet de enige die er zo over denkt omdat dit toch wel zo opzichtig onvolledige informatie is dat de grote meerderheid deze mening blijkbaar deelt.

In plaats van een reactie die bedoelt is mij de mond te snoeren of mij aan te vallen op negatieve reacties is het misschien eens tijd om de hand in eigen boezem te steken en te leren van de meningen van gebruikers en te gaan schrijven voor de gebruikers. Je hoeft niet de mening van de gebruiker te gaan verkondigen maar man, dit geloof je toch zelf ook niet meer?
Je pikt nu één zin uit een artikel van ruim 3000 woorden, die bovendien in de zin erna wordt genuanceerd: "Dat we momenteel nog met allesbehalve normale prijzen te maken hebben, moge duidelijk zijn."

Bovendien is dat in dit artikel slechts een bijzaak. Dit is een vergelijking van verschillende AIB-kaarten die nu eenmaal gebaseerd zijn op een RTX 3070 Ti of RTX 3080 Ti gpu. Wat we inhoudelijk van die gpu's vinden, hebben we in eerdere reviews uitgebreid behandeld. Dat we dat kort samenvatten of afdoen met een link terug naar dat verhaal, kun je 'positief brengen' vinden, maar ik denk dat het geen nut heeft om in élk artikel dat raakt aan de huidige situatie op de videokaartenmarkt nog eens het volledige verhaal af te draaien van hoe naar het allemaal is. Dat weet iedereen inmiddels wel, en leuk is het voor niemand.

Waarom ik het nodig vond om op je te reageren is niet de inhoud van je reactie - ik vind het prima om het te hebben over wat voor artikelen we kunnen schrijven over de huidige situatie - maar de manier waarop je die brengt. Zoals gezegd is dit niet de eerste keer dat ik een reactie met deze toon van je voorbij zie komen, en die is niet bepaald constructief. Daar bereik je weinig mee. De user itContinues brengt hierboven bijna dezelfde boodschap over, maar dan zonder allerlei beschuldigingen, en je ziet dat dat een stuk effectiever is als je een uitgebreide inhoudelijke reactie wil.
Tsja, met de conclusie van het artikel 'koop een 3080ti', gaat men zich toch afvragen waarom. De prijzen zijn nu belachelijk hoog en zelfs als de prijzen weer nomaal zijn, dan levert hij 10% meer performance tegen 70% meer geld. Of Tweakers is dan onbekwaam, of Tweakers schrijft dit voor belanghebbenden. Geen vreemde gedachtegang. En in plaats van in de verdediging te schieten en lezers persoonlijk aan te vallen, kun je ook het artikel aanpassen. Verander de conclusie, de subtitel en verwijder de awards. Klaar.
AuteurTrygve Redacteur @hrichard8 juli 2021 12:06
Dit artikel is een vergelijking tussen de verschillende custom modellen, waarvan er dit keer helaas maar weinig beschikbaar waren. De (kleine) roundup is bedoeld voor wie zijn of haar zinnen heeft gezet op een RTX 3080 Ti/3070 Ti, en hiermee kan kijken hoe de custom modellen zich tot elkaar verhouden. Zoals op pagina 1 en 4 aangegeven zijn onze uitgebreidere gpu-reviews (RTX 3080 Ti, RTX 3070 Ti) voor de vergelijking met andere chips, met bijbehorende conclusies.
Het is dus een roundup tussen supermodellen. Vergelijk het met supercars. Extreem duur en extreem hoog verbruik om over de onderhoudskosten maar te zwijgen. Echter waar is de kanttekening waarin de daadwerkelijke waarde voor de consument wordt uitgelegd?

Een RTX 3070 (non ti) presteert op 4K in 95% van de games tot wel 120fps per spel bij mij icm een LG CX op ultra settings met de zwaardere games die met gemak 60fps halen. Heeft ie meer moeite dan is er nog altijd DLSS 2.2. Wat eigenlijk tot nog toe alleen bij Cyberpunk is voorgekomen. In dat opzicht is meer uitgeven eigenlijk niet nodig plus je bespaart ook nog eens enorm aan energieverbruik.

De enige meerwaarde die ik kan bedenken is gamen op 8K, maar zie maar eens een fatsoenlijk 8K scherm te vinden met gaming specificaties. Een roundup is natuurlijk altijd leuk om te lezen, maar op deze manier lijkt het alsof de TI's gehyped worden en daar slaat het artikel een beetje de plank mis.
Tja, niet echt sterke argumenten om de lezers niet juist te informeren en het volledige plaatje te geven :?

[Reactie gewijzigd door hrichard op 22 juli 2024 14:47]

Als je het artikel leest (heb je dat gedaan?) zie je meteen in de openingsalinea een uitleg over het doel van dit artikel (onderlinge vergelijking van custom kaarten) én links naar de reviews van de 3080 Ti en 3070 Ti artikelen waar we deze GPU's met andere GPU's vergelijken.

Had jij liever gezien dat we heel die review in dit artikel erbij geplakt hadden?
Ja en nee.

Kijk ik snap dat het appels met peren wordt het moment dat het niet hetzelfde systeem is en de software (drivers, games, OS etc) bijgewerkt is in de tussentijd. Maar oude drivers gebruiken b.v. is ook niet ideaal natuurlijk.

Toch hadden twee plaatjes van b.v. een raster en een raytracing game op 1440 hierin niet misstaan, natuurlijk met de disclaimer erbij dat het niet één test sessie was.

Een reference of board-partner kaart meenemen die niet de focus is van het artikel had ook niet misstaan. Natuurlijk, meer testen, maar wel een vollediger plaatje van de markt om b.v. een 3080, 3070, 6800 en 6900XT mee te pakken als "prijs competitie". Ook een "goedkope" beschikbare maar minimaal uitgevoerde 3090 had naar mening niet misstaan, gezien wat de 3080Ti is. De vraag blijft nu natuurlijk wel, voor deze games: Koop ik een high-end koeling & features 3080Ti? Of een magere uitvoering 3090?

Maar goed, ik snap ook wel dat deze suggestie het benchmarken voor dit artikel behoorlijk oprekt en het aantal tests rustig verdubbeld. Maar het had het artikel wel verheven van een advertorial (ook al is het dat waarschijnlijk niet eens) naar een kritische blik op de markt.

De prijs per performance vergelijking tussen 3080 / 3080 Ti / 3090 van beschikbare kaarten is een continue discussiepunt voor mensen die nog steeds zoeken naar een kaart. Dit artikel geeft daar helaas uiteindelijk geen inzicht in, terwijl ik gevoelsmatig wel het idee had "wat moet ik nu kopen" de insteek was.
Nagenoeg 3090 prestaties klopt natuurlijk ook niet helemaal. De 3090 heeft wel twee keer zoveel geheugen. Je kan mij niet vertellen dat 12GB ook maar in de buurt komt van 24, als je dat echt kunt gebruiken.

De 3090 kan ik nog wel inkomen, dat is het beste van het beste. Maar €1200 voor zo'n net-niet kaart met de helft minder geheugen?

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 14:47]

Dat kan je dus wel verteld worden. Want de 3090 is niet veel beter dan een 3080Tie en ook niet schokkend veel beter dan de 3080. Die extra VRAM maakt het een "Titan-class" kaart en dus niet 100% gericht op gaming.

Het heeft zijn functie die 24GB maar (nog) niet voor gaming. 10 en 12GB daarentegen is weer aan de krappe kant. Dat gaat nu nog, maar erg futureproof is het niet voor een kaart van respectievelijk $800 en $1200, die je enkel kan kopen voor minimaal het dubbele.

Het zou mij dus niet verbazen dat de 6900XT t/m 6800 de betere koop in deze prijsklasse blijken binnen nu en een paar jaar.

[Reactie gewijzigd door itContinues op 22 juli 2024 14:47]

Mja, het ding is alleen dat vrijwel geen enkele game werkelijk 24GB kan benutten. Kijk, het moment dat je gaat simuleren of gaat renderen etc, dan krijg je die 24GB wel zinnig vol.

Maar momenteel zijn er zeer weinig games, ook als je VR meeneemt, waar je zoveel VRAM kan benutten. Natuurlijk kan je supersampling enzo aanzetten, maar dan wordt zelfs de GPU van de 3090 de bottleneck voordat je de 16GB ook maar haalt. Tuurlijk, misschien is er een uitzondering, maar tot mijn verbazing is de 11GB van b.v. een 2080Ti / 1080Ti nog niet eens zo heel gek gekozen. Op 4K / VR op iets als een HP Rev G2, heeft vaak tussen de 9-10,5GB nodig. Hier loop je op een RTX 3080 nog wel eens tegen aan.

Een 3090 reject GPU met de helft aan geheugen is daarmee voor games een prima product. Het moment dat de prijs onder de €1500 komt voor redelijke modellen zou dat voor mij de voorkeur genieten. Een 3090 is op het af en toe renderen met Optix in Blender na voor mij verspilling.

Toen in 2018 op m'n 1080Ti was ik bang dat die 11GB te kort zou zijn in de toekomst en je toch wel naar 16GB VRAM zou moeten gaan. Maar nu in 2021 zijn er nog steeds maar weinig games die de grenzen opzoeken. Natuurlijk een kip & ei verhaal; geen enkele ontwikkelaar op misschien CDPR / Krytec gaan hun games zo maken dat je enkel met de 3090 het maximale eruit kunt halen.

VR is helaas steeds meer in handen van Facebook, en die proberen nu PC VR de nek een beetje op te draaien, VR games gaan meer de richting van mobile games op hierdoor helaas. Maar goed, zeker de afgelopen anderhalf jaar is het aantal gamers met 3070 / 3080 / 3090 kaarten veel minder hard toegenomen dan iedereen had verwacht.
Goed punt, al vermoed ik dat die kaarten "toevallig" slechter te krijgen zijn. De kop had ook kunnen zijn, "alleen bij de 3090 gooi je nog meer geld weg!". Dat is ook het enige positieve wat over deze total idiot editie te melden valt...
Helemaal mee eens.. alleen de titel is al BIASED AF.. "een verkrijgbare kaart is wat waard".. fuck dat, ik wacht wel totdat de hele GPU markt instort zodra proof of stake voor Etherium de norm wordt en de difficulty van (SH/B)itcoin omhoog gaat.
Het artikel stinkt enorm! Dit riekt naar Nvidia die Tweakers vriendelijk doch dringend heeft verzocht om geen vergelijking op te nemen met andere relevante kaarten zoals de 3070, 3080, 6700XT, 6800 (XT), 6900XT of 3090 (om ze even allemaal te noemen).
We begrijpen uiteraard volledig dat de huidige situatie in de gpu-markt allesbehalve leuk is als je op zoek bent naar een nieuwe videokaart :(. Het is dan ook lastig om op dit moment reviews van videokaarten te maken. Enerzijds willen we jullie op de hoogte brengen van wat er nieuw is, anderzijds wordt ook niemand beter van als we voor de zoveelste opschrijven hoe naar en slecht de huidige voorraadsituatie is.

Om een paar redenen hebben we toch besloten om reviews te blijven maken:
1) Voor nu kun je maar beter te veel betalen voor een goede videokaart, dan voor een slechte.
2) We hopen natuurlijk dat de situatie snel normaliseert en deze round-up dan een nuttig naslagwerk wordt voor wie een RTX 3070 Ti of RTX 3080 Ti overweegt.
3) We gaan er toch vanuit dat veel tweakers het puur vanuit technische interesse leuk vinden om over videokaarten te lezen, ook als je ze niet direct kunt (of moet willen) aanschaffen.

De reden waarom we de geteste videokaarten alleen met elkaar vergelijken, is omdat we eigenlijk twee soorten videokaart-tests hebben bij Tweakers:
A: De test voor custom/AIB videokaarten, waarin we een paar games testen, maar wel zeer gedetailleerd en gedurende een lange periode. Daarbij hebben we veel aandacht voor de kloksnelheden, temperaturen en geluidsproductie, waarop de ene AIB-kaart zich kan onderscheiden van de andere;
B: De test voor GPU's van AMD of Nvidia, waarin we een veel groter scala aan games en andere toepassingen testen om een totaalbeeld te krijgen van de prestaties van een GPU. Hierbij ligt niet alleen het aantal geteste games veel hoger, maar hebben we ook bewust rekening gehouden met de balans tussen API's, game-engines, game-genres, spellen die beter draaien op AMD of Nvidia, etc.

De verschillende manieren van testen komen dus voort uit een ander doel dat we met de test willen bereiken. Als we in deze roundup (met testmethode A) andere gpu's zouden meenemen, zou je de mogelijkheid krijgen om bijvoorbeeld een RTX 3080 Ti te vergelijken met een RX 6900 XT op basis van de drie games die we hier testen. Hoewel dat uitstekend voldoet om AIB-kaarten op basis van dezelfde GPU te vergelijken, zijn dat er veel te weinig om een goed gebalanceerde vergelijking tussen AMD en Nvidia te maken. Daarvoor kun je echt veel beter onze GPU-reviews met testmethode B bekijken, want die is daarvoor bedoeld.

In deze round-up van custom RTX 3070/80 Ti's krijg je wat de titel belooft: een vergelijking van custom kaarten van de verschillende fabrikanten. Op de actuele situatie op de gpu-markt en de prijs-prestatieverhouding van de verschillende AMD- en Nvidia-gpu's gaan we toevallig volgende week uitgebreid in. Alvast een tipje van de sluier: bij de huidige prijzen is de RTX 3070 Ti in verhouding tot de andere kaarten helemaal niet zo'n gekke keuze. Dat dat in een wereld waarin de RTX 3070 en RTX 3080 voor de adviesprijs zouden worden verkocht heel anders zou zijn, klopt natuurlijk, maar in die wereld leven we nu eenmaal niet - helaas.

[Reactie gewijzigd door Tomas Hochstenbach op 22 juli 2024 14:47]

Deze kaarten zijn gemaakt als 3090 en 3080 kaarten die net niet juiste marge bereiken om tot die klasse kaarten te behoren. in plaats van het niet gebruiken maken ze er een ander product van.

Dacht dat dit wel bekend zou zijn dat dit het idee achter Ti kaarten was?
Deze kaarten zijn gemaakt als 3090 en 3080 kaarten die net niet juiste marge bereiken om tot die klasse kaarten te behoren. in plaats van het niet gebruiken maken ze er een ander product van.

Dacht dat dit wel bekend zou zijn dat dit het idee achter Ti kaarten was?
Alleen is dat niet correct voor wat betreft de 3070 Ti. Dat is net als de gewone 3070 een GA104, geen GA102 zoals de 3080/3080 Ti/3090.
Waarom zou dat niet correct zijn. Kijk je naar desktop kaarten met GA102 zal de A6000 de beste bin gebruiken, daarna de RTX 3090, dan de RTX 3080TI en dan als laatste de RTX 3080 (er zijn uiteraard nog andere mining / zakelijke varianten die daar mogelijk tussen vallen).

En dat zie je met GA104 ook, kijken we daar even alleen naar de consumenten desktop kaarten dan zie je dat de RTX 3070Ti de beste bin gebruiken, de RTX 3070 komt daarna en als laatste de RTX 3060Ti.

Ook daar zie je dus gewoon hetzelfde principe gebruikt worden, alleen is de 3070Ti daar de hoogst geplaatste consumenten chip met GA104 en bij GA102 is de 3080Ti dat niet omdat de 3090 daar nog boven zit. Dat TI kaarten worden om een zo hoog mogelijk marge te genereren klopt wel degelijk, ook voor de 3070Ti met GA104.

Waar je bij GA104 zelfs 2 Ti's ziet, een 3070Ti om de beste marge te krijgen voor de beste bins en een 3060Ti om juist de mindere bins goed te kunnen verkopen.
Waarom zou dat niet correct zijn.
Omdat het simpelweg niet correct is. De stelling was:
Deze kaarten zijn gemaakt als 3090 en 3080 kaarten die net niet juiste marge bereiken om tot die klasse kaarten te behoren. in plaats van het niet gebruiken maken ze er een ander product van.
Deze statement impliceert dat de 3070 Ti dezelfde cores gebruikt als de 3080 & 3090 (want "deze kaarten" slaat op zowel de 3080 Ti als de 3070 Ti), maar lager gebind worden. En dat klopt dus niet, want het zijn andere cores.

Je geeft dit ook zelf aan dus begrijp ik niet helemaal waarom je je dan afvraagt waarom het niet correct zou zijn.

[Reactie gewijzigd door MatthiasDS op 22 juli 2024 14:47]

Zo las ik die reactie niet, ik las dat meer als een uitleg van binning (als in de 3080Ti schuift in tussen de 3090 en 3080 en de 3070Ti schuift qua segmentatie in onder de 3080), en niet als statement dat de 3070Ti per definitie dezelfde chip zou gebruiken als de 3090, want dat klopt uiteraard niet.
Omgekeerde redenering dan :P
Ze zullen batches hebben die een klasse hoger verkocht kunnen worden in de GA104 vorm.

Uiteindelijk gaat het bij Nvidia/Amd gewoon om winst maximalisatie.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 22 juli 2024 14:47]

Maar dat is toch als klant niet mijn probleem? Veel meer geld betalen voor een kaart die een paar % duurder is ga ik niet doen, maakt me niks uit welke chips en welke pcbs daarmee al dan niet gerecycled worden.
Jij misschien niet, toch zijn er hele volksstammen die dat wel doen. Kijk eens naar al die RTX 3080's die verkocht zijn ruim boven MSRP, dat bedrijven daar dan op reageren met producten om hun winst te maximaliseren is natuurlijk volkomen logisch.
Die worden niet veel duurder gekocht omdat ze een paar procent sneller zijn, maar omdat er geen andere voor een normale prijs te koop zijn.
De Titan-kaarten bv. met iets meer performance voor veel meer geld werden zover ik weet altijd slecht verkocht.
Wat bedoel je met 'slecht verkocht'.

Voor zover ik weet hebben Titans namelijk altijd (ruim) voldaan aan de verwachtingen, en ja, de verwachting was uiteraard altijd dat die kaarten een stuk minder verkocht zouden worden dan de xx60 of xx80 variant van dezelfde generatie. Net als dat de xx80 altijd minder verkoopt dan de xx60 of xx50 variant.

Dat er dus weinig / minder Titans verkocht zijn betekent niet dat ze slecht verkocht worden.

Voorbeeld (fictieve cijfers): Als jij Nvidia bent en je forecast bij generatie X dat er 100.000 Titans verkocht gaan worden en 10.000.000 xx80 kaarten en dus produceer je ongeveer die aantallen. Als je dan uiteindelijk 100.000 Titans verkocht hebt en 10.000.000 zijn beide naar verwachting verkocht en kun je niet spreken van slechte verkopen.
Die worden niet veel duurder gekocht omdat ze een paar procent sneller zijn
Dat gebeurt uiteraard wel, en al jaren. Waarom denk je dat die producten op de markt gebracht worden. Het volume zal normaliter inderdaad niet heel hoog liggen, maar de marges wel. Als die kaarten niet positief zouden bijdragen aan het bedrijfsresultaat, dan zouden ze ook niet generatie na generatie op de markt gebracht worden.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 22 juli 2024 14:47]

Goed, ik geloof dat we een beetje aan elkaar voorbij praten, laat ik het anders zeggen: voor de meeste lezers zijn deze producten niet interessant. Ik zou daarom verwachten dat genoemd wordt dat een 3080 veel zinvoller is om te kopen, in plaats van een vergelijking met de 3090 te zien.
Ik denk dat dit afhangt van de situatie, als de 3080 ruim verkrijgbaar is voor adviesprijs is die uiteraard in de meeste gevallen veel interessanter dan de 3080Ti of 3090.

In de huidige markt is echter 'wat is verkrijgbaar en tegen welke prijs' vaak belangrijker dan een paar % performance verschil.
Deze kaarten zijn gemaakt als 3090 en 3080 kaarten die net niet juiste marge bereiken om tot die klasse kaarten te behoren. in plaats van het niet gebruiken maken ze er een ander product van.
Als een chip niet genoeg was voor een 3090 dan werd daar een 3080 van gemaakt. En de 3070ti gebruikt een 104 chip en geen 102 (3080). Dus die vreet gewoon de voorraad 3070 chips op.
Dacht dat dit wel bekend zou zijn dat dit het idee achter Ti kaarten was?
Geen idee waar je het over hebt. Mijn 1080ti is gemiddeld 20% sneller dan de 1080 in alle resoluties. Niet <10% in 4k waar het extra geheugen zijn werk kan doen.

De xx80Ti was voorheen echt een andere chip. Niet een betere bin. En laten we het helemaal niet hebben over de prijzen...

Bron: 1080 vs 1080 Ti - Worth Upgrading? Gaming Benchmarks!
De xx80Ti was voorheen echt een andere chip. Niet een betere bin. En laten we het helemaal niet hebben over de prijzen...
Dat klopt niet geheel, in het verdere verleden was de xx80 Sku altijd de voorzien van de top die, op een bepaald moment zijn toen de Ti's geïntroduceerd en de eerste xx80Ti's hadden dezelfde chip als de xx80's.

Op een gegeven moment heeft Nvidia toen de xx80 (non ti) een segment omlaag geduwd (want waar xx80 Sku's altijd de 110 of 102 die kregen was dat toen ineens de 104 die), waardoor toen de Ti's inderdaad een paar generatie's een 'eigen', wel gedeeld met de titan, chip hebben gehad.

En nu Nvidia de hete adem van AMD weer voelt krijgt ineens de xx80 Sku weer de 102 die.
De 3080 versus de 3080ti hebben wel de nodige verschillen, dus ik denk eerder dat het een trap is die afgelopen wordt; behaald het de beste prestaties, werken de meeste cores etc, dan wordt de GPU verkocht als 3090, kan het door voor 3080ti, dan die, dan de 3080 enzovoorts. Als het verschil tussen 3080 en 3080ti alleen RAM zou zijn, zou de Ti geen bestaansrecht hebben. ;)
Die review is eerder al gedaan, dit is een vergelijking van dezelfde 3rd parties.
Inderdaad, in de testverantwoording is naar die eerdere review ook netjes verwezen.
Inderdaad ik mis die non ti versies voor een vergelijking. Hoe snel zijn ze en is het die meer prijs waard?
Klopt, en welke 3080 is het meest stil met goede prestaties :-)
70 procent duurder voor 10-15% extra prestaties voor de 3080ti tov de 3080 gaat inderdaad nergens over.
Het is inderdaad waanzin dat de 3070TI hier een award krijgt. Het is objectief gezegd geen slechte kaart, maar vergeleken met de 3070/3080 en de prijs is het een schande. 'A waste of sicon' aldus GN.
Voor de duidelijkheid: 'de RTX 3070 Ti' (van Nvidia) krijgt hier geen award, maar de specifieke uitvoering van Gigabyte voor hoe die presteert t.o.v. vergelijkbare kaarten.
Nvidia baalde waarschijnlijk omdat ze de extra knaken in de zakken van de retailers hebben zien verdwijen. Dat kunnen ze nu oplossen door minder 3080 chips te maken en de 3080ti er volop in te gaan zetten
waarom enkel de Ti, en niet de andere in de vergelijking?
media-aandacht, zodat mensen deze Ti lekker kopen. Die zijn ook "gemakkelijker" te verkrijgen om iets over te schrijven, ze zijn namelijk nieuw.

Je gaat toch niet in je (promo-)artikel van de Ti aantonen dat de niet-Ti interessanter is?
Dat is een voorwaarde die Nvidia stelt aan reviewers, niet een keuze van tweakers
Dat was het eerste wat ik dacht: waarom geen vergelijking met de non-Ti modellen van deze kaarten?
De videokaartmarkt is net als de huizenmarkt, mensen betalen op dit moment gewoon veel te veel voor wat ze krijgen. Maar door de krapte is het wel het enige wat ze kunnen krijgen. Ik wacht al bijna half jaar op 3080 (nog voor 826,-) besteld en dat vond ik al teveel. Maar aangezien het nu zo lang duurt ga ik denk ik maar eens mijn geld terugvragen. Kansloos dit.
Nuance is dat bij de huizen markt de rente extreem laag is waardoor de maandlasten momenteel eerder lager dan hoger liggen ondanks de hogere prijzen.
Kan iemand mij in godsnaam uitleggen waarom iemand nog een gaming pc wil bouwen ipv gewoon een PS/XBOX kopen en €1500 aan games kunnen besteden?
Mods, cheats, game shop die niet naar een paar jaar stopt, meerdere online shops, lagere release prijzen, steam summer sale, kan ook productiviteit apps draaien, niet nog eens maandelijks betalen voor multiplayer, geen censuur van applicaties en content. Moet ik nog doorgaan?

[Reactie gewijzigd door sfc1971 op 22 juli 2024 14:47]

Anoniem: 80922 @sfc19718 juli 2021 09:07
Mods/Cheats zijn altijd een veel groter probleem geweest op pc dan consoles juist door de openheid die een pc biedt. Dat beetje maandelijks betalen waar je ook nog best veel voor terug krijgt buiten alleen de multiplayer toegang weegt geenszins op tegen de exorbitante hardware kosten vd pc. Je kan voor hetzelfde geld een m1 mac mini nemen met een xbox series x erbij en dan heb je nog geld over.
Mods/Cheats zijn juist een voordeel voor de PC voor single player spellen. Mods ook voor multiplayer spellen.

Speel maar eens geek: Fan-remake van Star Wars: Tie Fighter uit 1994 is na tien jaar werk ver... op een console.
Anoniem: 80922 @sfc19718 juli 2021 16:59
Dat zeg ik ook niet. Op een xbox heb je veel minder cheaters in multiplayer en je hebt een uniforme spelervaring waarbij iedereen vergelijkbare inputdevices heeft, hooguit een elite controller. Op een pc hebben mensen met een dikke portemonnee altijd voordeel met hun hardware over budgetspelers. Dat is op consoles veel minder een issue, hoewel het daar nu ook begint met 120hz tvs en zo. Mods kunnen eigenlijk nauwelijks op een console omdat het gesloten is dus dat is een nadeel. Maar ga jij zoveel meer betalen om wat mods te draaien? Ik bedoelde in mijn vorige post mods in de zin van cheating en hardware mods zoals de chronus zen waarmee je alsnog een aimbot hebt op een console dmv cheathardware.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 80922 op 22 juli 2024 14:47]

Ben het met je eens dat het prijstechnisch momenteel interessanter is om met gaming te beginnen met een console dan een game PC, ondanks dat de nieuwe consoles natuurlijk ook deels dezelfde problemen hebben waar de PC hardwaremarkt mee kampt. Dat gezegd hebbende begrijp ik prima dat er veel gamers zijn die de vrijheid van PC gaming een groot goed vinden. Op welk (prijs)punt die vrijheid te kostbaar wordt is voor iedereen natuurlijk anders.
Moet ik nog doorgaan?
Graag :)

Buiten misschien de mods, rechtvaardig de rest niet direct de reden om een game pc te bouwen met deze prijzen.
Maar hier heeft iedereen natuurlijk een andere mening over, echter met deze prijzen kan je op dit moment voor gewoon te gamen beter voor een console gaan. ( en zeker voor de Xbox met de "gamepass truc" )
Graag :)
Meer games beschikbaar, backwards compatibility, gebruik voor werk/school/whatever, betere graphics, meerdere monitoren, beter VR, meer customization, eenvoudiger/uitgebreider streamen, hobby, hogere framerates, muis is preciezer dan controller, beschikbaarheid (ik probeer al een paar maanden een PS5 te kopen), en vast nog meer.
en zeker voor de Xbox met de "gamepass truc"
Dat soort 'trucs' heb je ook op de PC zonder dat je er ook maar een euro voor hoeft te betalen. Daarnaast is er op de PC een nog veel grotere selectie gratis en extreem goedkope games beschikbaar.

[Reactie gewijzigd door roelst1 op 22 juli 2024 14:47]

Ik snap je punten,

Echter het rechtvaardig gewoon het prijs verschil niet op dit moment voor de normale gamer.
Het zal altijd blijven dat pc gaming in zekere zin beter is dan Consoles, echter tot en voor welke prijs.

Ik ben altijd pc gamer geweest en altijd mijn game pc's zelf gebouwd, echter nu met deze gekke prijzen ben ik ermee gestopt en ben ik eens voor de series X gegaan.
En ik heb net zo veel plezier nu met gamen, en mis het niet wat je aankaart.

Maar uiteraard heeft iedereen daar een andere mening over en als je het geld kan missen uiteraard waarom niet.
Die absurde prijzen vallen eigenlijk reuze mee als je niet op zoek gaat naar losse videokaarten. De prijzen van kant-en-klare PC's zijn bijvoorbeeld helemaal zo gek nog niet. Ja ze zijn hoger dan voorheen, maar een PC met een RTX 3080 heb je al voor 1900 euro en is daarmee niet veel duurder dan enkel de RTX 3080.
Klopt. En de PS5 of XSX zijn misschien niet te koop in de winkel, maar wel op ebay voor 600 a 650.

Je kunt dan altijd nog die console weer verkopen tegen de tijd dat de PC prijzen weer genormaliseerd zijn.
Nouja, de Xbox 360 store draait toch al sinds 2006. Kan je niet veel op aanmerken.
Emulation. In theorie heb je 30 jaar aan gaming geschiedenis. Speel bijvoorbeeld regelmatig oude PS2 spellen.
Kbm, multi monitor, 1440 144 165 240 Hz...
Moeten we nog even doorgaan ?
Je antwoord op mods en cheats laat zien dat je het niet snapt. Dat is werkelijk onbetaalbaar voor mij. Ik zet mijn spelletjes naar mijn hand en ik speel het hoe ik het wil en ik haal er daardoor het maximale uit. Dit doe ik al van toen ik nog een klein jongetje was en ik zal games altijd als mijn zandbak zien. Let wel, het gaat dan over singleplayer games. Maar ik ben best wel een singleplayer man. Ik mag toch ook mijn verzetje hebben.

Dat mag me gerust 2000€ meer kosten dan een console. Ik haal dat er wel terug uit in uren plezier.
- pc heeft andere games dan console?
- mods, vergeet niet hoe groot de impact hiervan kan zijn.
- muis en toetsenbord kan fijner zijn dan controller
- Minder legale manier van games downloaden/spelen (gezien demo's tegenwoordig bijna niet meer bestaan)

Daarbij vertelt internet mij dat een pc met zelfde specificaties ongeveer 2x zo duur is als een console (voor de huidige gfx prijzen) Daarbij vertel jezelf dat je nog een laptop hebt voor productivity apps maar neem je die wel mee in je berekening?
Internet vertelde mij dat een pc die ongeveer gelijk moet zijn aan de ps5 z'n 1200 moet kosten, Op wat voor bedrag kom jij uit als je de prijs van de ps5 + laptop doet? zal denk ik niet zo gek veel verschillen meer.
Laptop vs gaming pc gaat voor de meeste mensen niet op, dus dat vind ik geen argument. Omdat de meeste mensen ook nog een laptop hebben liggen. Ze sleept je gaming pc niet mee de bank op? Of even naar de keukentafel. Of de keuken. You get the point.
Als je niet betaalt voor games en ze illegaal binnenharkt is de PC natuurlijk na een paar games goedkoper dan een console.. maar je bent wel een lul als je dat doet, wat dacht je ervan om even te wachten tot een game in de aanbieding is? Zo geef je de ontwikkelaars nog in ieder geval iets voor de moeite.
Als je een eerlijk persoon bent kan je natuurlijk daarna als nog de game aanschaffen, heb dat vaak genoeg gedaan. Maar heb ook games op deze manier gespeeld om er na 30 min achter te komen dat ik het totaal niks vond.
- Wat kosten jouw laptop + PS samen?
- Keyboard+muis is in veel games veel prettiger dan een controller. Als een controller wél prettiger is, pak ik die er gewoon bij.
- Er zijn hele goede console exclusive games, maar er zijn ook een shitload aan bijvoorbeeld strategiespellen (total war als voorbeeld) die je alleen op PC kan spelen
- Ik gebruik mijn PC elke dag, gemakkelijk 10 uur per dag. Werk, gamen, tv kijken, noem maar op. Erg prettig dat dat in een aparte ruimte kan, en ik niet per se in de woonkamer hoef te gamen.

Voor mij (en met mij veel anderen) genoeg reden voor een game PC.

[Reactie gewijzigd door Keuning Pils op 22 juli 2024 14:47]

Ik gebruik gewoon nog een 2070 die ik voor een respectabele 550 euro heb aangeschaft. Maar goed, nu heb je het alleen nog maar over geld.
Je vroeg zelf in je eerste bericht of iemand kon uitleggen waarom, sfc1971 en ik leggen je uit waarom. Daar hoeft verder geen discussie uit te ontstaan.
Klopt ook wel. Ik probeer ook niet door te drukken waarom een PS5/XBOX beter zou zijn. Ik probeer alleen idd te begrijpen waarom je 2500euro zou willen stukslaan aan een PC, als je voor 500euro een nestgen console kan kopen. Als iemand dat bedrag kan verantwoorden voor mods, wie ben ik dan om te zeggen dat het belachelijk is. Maar voor veel argumenten gaat het gewoon niet op.
Klopt ook wel. Ik probeer ook niet door te drukken waarom een PS5/XBOX beter zou zijn. Ik probeer alleen idd te begrijpen waarom je 2500euro zou willen stukslaan aan een PC, als je voor 500euro een nestgen console kan kopen. Als iemand dat bedrag kan verantwoorden voor mods, wie ben ik dan om te zeggen dat het belachelijk is. Maar voor veel argumenten gaat het gewoon niet op.
1. Hobby
2. Persoonlijke voorkeur
3. ALT + TAB snel iets opzoeken tijdens het gamen.
4. Steam Sales
5. Free give aways op Epic Games
6. MMORPG's / Multiplayer
7. PC is vrijwel altijd te upgraden, een console is na een paar jaar verouderd en dan moet je wachten tot de volgende generatie uit komt.
8. Game pc kun je zo duur maken als je wilt en later down the road upgraden met nieuwe CPU/GPU/RAM etc oude onderdelen kun je daarna doorverkopen.
9. Wanneer je console kapot is, is die lastig zelf te fixen, bij een game pc hoef je dan maar één onderdeel te vervangen. zonder dat je de "warranty void" iig bij een zelf gebouwde
10. Je kan zelf je onderdelen kiezen en welk merk.
11. Betere graphics en performance
12. Idd mods
13. Game Pc kan ook andere dingen dan alleen Gamen zoals, werk dingen, video editen etc etc
14. Tweaking aan settings van je pc, overklokken e.d.
15. Discord, maar dit is een persoonlijke voorkeur, lekker een spelletje doen en tussen en ondertussen met je vrienden ouwe hoeren.

Moet wel zeggen heb zelf een PS4pro, ik snap de charme van een console wel. Schijfje er in doen en draaien maar, lekker lui vanaf de bank. Maar als ik mijn PS4pro ga tellen + mijn tv die ik destijds op mijn console heb afgestemd zit ik ook snel aan een slordige €1250,-

Daarbij heeft mijn game pc voor de gpu gekte zo'n €1500,- gekost inclusief een 32inch 144hz monitor (2560×1440) draait bijna alle games behalve ARK op ultra settings boven de 60FPS
Ik probeer alleen idd te begrijpen waarom je 2500euro zou willen stukslaan aan een PC, als je voor 500euro een nestgen console kan kopen.
Om een computer te krijgen (alles inclusief) die een console kan evenaren op vlak van prestaties hoef je niet meer dan 1000 neer te tellen. Dat prijsverschil kan je er misschien zelfs wel volledig uithalen over de hele termijn, omdat computergames veel vaker veel goedkoper zijn of na korte tijd worden.
Sorry, een MacBook air m1 rent echt geen rondjes om nieuwe game pcs
Mods is valsspelen? en wat is er mis met valspelen in een single player spel.

Berichten over PSP store niet gevolgd zeker?

Waar installeer ik een shop op de xbox/ps?

Censuur is een klein puntje?

Dus jij hebt een dure laptop en een console? Wie is er nou meer geld kwijt.

Een paar weken dan krijg je lagere prijzen op de Switch?
Gemak en vrijheid, kwaliteit, goedkoop.

Gemak en vrijheid: Ik kan elke game spelen zoals ik het wil. Ik heb vrije keuze qua software, input (controllers en keybinds) en kan daarnaast mijn apparaat effectief gebruiken voor andere doeleinden (audio/video editing, modelleren, programmeren).

Kwaliteit: PC games zijn doorgaans op hogere kwaliteit te spelen. Resolutie, framerate, meer settings, of in 't geval van koppige developers zijn er mods om motion blur/chromatic aberration uit te zetten. Oude games kan je doorgaans goed downsamplen (spelen op 4k/8k resolutie), of met een beetje geluk zijn er ook goede HD texture mods. Emulatie is daarnaast tegenwoordig bizar goed (op PS2/N64 na), en voor veel consoles is het mij niet eens meer de moeite waard ze fysiek van zolder te trekken.

Goedkoop: Remasters hoef ik niet, mijn Dark Souls draait al op 60fps 4k. Hoef niet extra te betalen voor multiplayer. Als je geduld hebt en wacht op sales, kan je een sloot aan geweldige games kopen die allemaal onder de €10 vallen. PC hardware hoeft ook niet duur te zijn; 90% van mijn PC komt uit 2011 en mijn GPU komt uit 2016, maar ik kom nog prima mee in alles wat ik speel.
Goede redenatie! :)
Ik heb ook een pc nodig in mijn dagelijks leven, dus daar gaat minstens 500 euro van naartoe als ik een goedkope laptop zou kopen die de basisdingen kan doen die ik nodig heb. Echter heb ik wat vereisten waar de gemiddelde laptop niet aan voldoet, dus wil ik sowieso een betere pc kopen. Dan blijft er slechts ongeveer het geld van een console nodig wat ik er meer in moet stoppen om er een dikke gaming pc van te maken, en dan heb ik één apparaat minder, en alle voordelen van het modden, goedkoper gamen, etc.
Ik denk dat 90% liever achter een laptop zit dan achter zn gaming pc voor randzaken. Of plof je met je gaming pc op de bank?
Dit zijn geen randzaken he, hij heeft een pc nodig voor zijn werk. Dat betekent full time. Dat doe je niet op de bank. Tenzij je je rug niet nodig hebt.
Ik ook. Met name creative cloud pakket van Adobe. Maar daar heb ik geen gaming pc voor nodig. En ik wil dan ook niet afhankelijk zijn statische plek waar een pc zou staan.
Hij zegt ook niet dat hij een gaming pc nodig heeft, maar wel een gewone pc. Daar plakt hij 500 euro bij om er een gaming pc van te maken.

Het lijkt erop dat jij een laptop hebt en een console van 500 euro. Dat komt onder de streep op hetzelfde neer.

En nogmaals, je kunt niet werken op een bank. Dat is ergonomisch een slecht idee. Ik zou zowiezo niet op een laptop werken. Het scherm is te laag om een goede houding aan te nemen.
Plus wil je op een beetje framerate van je nieuwe console spelen, ben je ook een aardig bedrag kwijt voor je tv ;)
Je kan natuurlijk wel randapparatuur op je laptop aansluiten als je werkt, en hem dan loskoppelen als je ff op de bank/in de tuin/slaapkamer/whatever gaat werken/relaxen tijdelijk. Of als je ergens anders werkt, zoals bij familie of vrienden, sleep ik lever een laptop mee dan een game-pc. Voor werk heb ik toch echt liever een laptop.
Als ik bij mensen langs ga, of even wil relaxen, doe ik dat meestal niet met mijn PC : ) Maar daarom is het voor iedereen anders. De vraag was hier ook niet waarom je geen laptop of iets dergelijks zou kopen, de vraag was waarom een dikke pc "nodig" was. Ik gaf daar een reden voor. Dat die niet op sommige mensen van toepassing is, wil niet zeggen dat de reden niet valide is.
Hij zegt ook niet dat hij een gaming pc nodig heeft, maar wel een gewone pc. Daar plakt hij 500 euro bij om er een gaming pc van te maken.

Het lijkt erop dat jij een laptop hebt en een console van 500 euro. Dat komt onder de streep op hetzelfde neer.

En nogmaals, je kunt niet werken op een bank. Dat is ergonomisch een slecht idee. Ik zou zowiezo niet op een laptop werken. Het scherm is te laag om een goede houding aan te nemen.
What he said. Alles wat ik doe op mijn pc vanaf de bank op een laptop doen betekent dat mijn rug inderdaad na een week aan gort zou zijn.
Voor beide valt wel wat te zeggen. Ik heb zelf een gaming-laptop en ook sinds kort weer een gaming-PC, maar ik gebruik de PC toch veel vaker om te gamen. Waarom zou ik op de bank gaan zitten met mijn laptop als ik daar niet fatsoenlijk mijn muis (niet nodig voor randzaken) en (extern) toetsenbord kan gebruiken dat zoveel fijner is dan eender welk laptop toetsenbord.

Aangezien ik veel thuis werk (zeker sinds Covid), is mijn werkplek dan ook ergonomisch ingericht met een zit/sta bureau en een comfortabele bureaustoel.

Gamen op een laptop is handig als je regelmatig ergens anders gaat gamen, maar voor de rest is het in vergelijking met een gaming PC ook veel duurder voor vergelijkbare performance en veel luider en heeft een veel kleiner scherm (15,4 vs 34). Zowel PC als laptop zijn undervolted en afhankelijk van het spel gebruik ik een ander profiel in Afterburner, waardoor ik de gewenste performance haal bij een lager energieverbruik en geluidsproductie. De laptop is zelfs dan echter heel luid met de fans op 5000 a 6000 toeren, waar dat bij de PC rond de 1000 a 2000 zit.
Ik heb het nooit gehad over gamen op een laptop.
ach laat ook maar

[Reactie gewijzigd door WeeDzi op 22 juli 2024 14:47]

Waarom zou je ooit een PS/XBOX kopen terwijl je gewoon een switch kunt kopen en 200 euro aan games?
Omdat de Switch hardware matig de PS5 en XBOX X niet kan bijbenen.
Ik ben het helemaal met je eens dat het idioot is op dit moment een game PC te bouwen. Maar net als een switch de Xbox X en PS5 niet kan bijbenen kunnen de consoles geen 3080 bijbenen, als je het prijsverschil tegen de prestaties zet, is een console een zoveel betere deal dat je wel fanatiek PC gamer moet zijn om er een paar duizend Euro extra aan uit te geven.
En op dezelfde manier kan een PS5/XBOX X een krachtige PC hardware matig niet bijbenen. Nu al, aan het begin van de nieuwe generatie.
Waarom zou je een current-gen console kopen terwijl je gewoon een last-gen console kunt kopen met 300 euro aan tweedehands games :+
Omdat Switch graphics 720p/30 zijn. Het oog wil ook wat.
Prachtig hoe mensen er een levensopgave van maken anderen te overtuigen dat ze hetzelfde moeten willen :) . Zelf ook PC gamer maar dat moet iedereen maar mooi zelf weten....
PC gaming as a whole is much cheaper than console gaming. Especially in the long run, it can be less than half of what a console will cost you. Hidden fees, price hikes, and royalties are abundant for gamers AND developers in the console industry.
Gestopt met lezen toen ik dit zag. Wat een gelul.
Yeah no... 500 voor de console en 270 voor 6 jaar PS+ (elke zomer weer voor <45 p/j in de aanbieding) is nog steeds goedkoper dan de goedkoopste kaart in dit artikel.... En dan heb ik het nog niet over de 72 PS5 en 144 PS4 games die je in die 6 jaar "krijgt".
Inderdaad. En nog te zwijgen over de stroomkosten, de upgradekosten van de PC in dezelfde timeframe als jouw console currentgen is. Iedereen moet kopen waar die zich goed bij voelt. Ik heb jarenlang ook best dikke gamePC's samengesteld om bijna elk vrij uurtje aan gaming te spenderen. Elke 2 jaar nieuwe videokaart, extra geheugen of zelfs een compleet nieuwe PC qua onderdelen. Ben daar grotendeels klaar mee, ben nu eigenlijk alleen nog aan het kijken voor een simrig. Maarja als ik dan kijk wat een complete stille machine kost die een triple screen setup kan aansturen, dan denk ik ook bij mijzelf: Ben je echt zo gek om duizenden euro's stuk te slaan op een PC alleen voor racen?

Games goedkoper via Steamsales, naja op de PS4 heb je ook regelmatig goede aanbiedingen. Heb momenteel iets van 100 games en ik heb er slechts 1 voor de normale prijs gekocht en zelfs die was een tientje goedkoper dan listprice.

Er is geen masterrace, niet bij mensen en niet bij gamen. Voor de een is het een PC, voor de ander een console. En soms beide.
Waarom niet beide?
PC voor main gaming
En vervolgens een PS5 voor de exclusives.

Xbox kan maar met pc heb je bijna alle games van xbox ook al.

Vergeet niet dat PC de games aanzienlijk goedkoper zijn en je niet vast zit aan maandelijks betalen om online te kunnen spelen. Daarbij heb je nog een enorme lading aan gratis games die je op pc krijgt via steam/gog/epic.
Ow ja joh. Ook nog even 500euro uitgeven voor PS5 exclusives. Alsof het geld bij iedereen op de rug groeit. Ik zie het al voor mij. Schatje, ik ga die nieuwe videokaart aanschaffen van 1500 euro. Ow ja, en Horizon komt uit, maar die kan alleen op de PS5. Mijn vrouw pakt mn koffers denk ik.

Aanzienlijk goedkoper, is dat echt zo? Dan heb je nog steeds 1500 euro verschil op zn minst. Multiplayer ben ik met je eens, dat is mij ook een doorn in het oog bij de consoles.
Ik weet niet hoe dat thuis gaat bij iedereen, maar mijn wederhelft bepaalt niet wat ik met mijn centen doe ;)
En ps5 games zijn tegenwoordig 79,- zet dat tegen een zelfde game op pc voor 25 euro dan gaat het hard.
Plus een beetje fatsoenlijke game tv (ik heb bijvoorbeeld de CX) kost ook wel weer 1000,- en een beetje normale monitor is flink goedkoper.

En ja die 1500 (was aanzienlijk minder voor de kaart) is niet opgelost, maar ik vind een pc nog steeds handiger omdat ik er meer me kan dan alleen games. Plus VR op een fatsoenlijke manier. Of op 4k wel 100+ frames spelen.

Kortom het is voor iedereen een afweging.

PS.
Mijn vriendin speelt trouwens ook gewoon PC, PS en Switch, en heeft bij aanschaf van mijn 3000 serie mijn 1000 serie gekregen :) dus die ook blij zeker toen het drama met de prijzen begon.
Mijn wederhelft bepaald zeker wel wat er met ONZE centen gebeurd. Het geld komt bij ons op een gezamenlijke rekening binnen. En wordt er gewoon overlegd als er dure zaken worden aangekocht. We hebben immers een huis SAMEN. Kinderen SAMEN. Dan gaan we niet aan het einde van de maand naar ratio kijken wat er over blijft.
Hoezo wij hebben ook samen een huis etc.
Gewoon maandelijks een vast bedrag naar een gezamenlijke rekening voor vaste lasten, spaar rekening etc.

Hoeven niet naar ratio te kijken ;)
Gewoon kwestie van vertrouwen in elkaar.
Voor mij simpelweg omdat de consoles een te beperkt spelaanbod hebben, veel titels die ik speel, denk aan WoW, Warcraft, Starcraft, Total War zijn simpel weg niet te spelen op consoles.
Goed punt. Voor die games heb je dan ook geen 3080 nodig.

[Reactie gewijzigd door aschja op 22 juli 2024 14:47]

er zijn eigenlijk maar erg weinig games waar je een 3080 voor nodig hebt, eigenlijk geen enkele.....
Je stelt de vraag een beetje aan het verkeerde publiek, maar je hebt zeker een punt.
Om mee te komen met de nieuwste populaire spellen ben je veel voordeliger uit met een xbox/ps.
Je kan inderdaad veel meer met een PC maar als je de nieuwste spellen wil spelen, benut je die mogelijkheden toch niet.
Redenen als goedkopere spellen of niet betalen voor online worden van tevoren al teniet gedaan door de hoge aanschafprijs van een PC.
Je stelt de vraag een beetje aan het verkeerde publiek, maar je hebt zeker een punt.
Om mee te komen met de nieuwste populaire spellen ben je veel voordeliger uit met een xbox/ps.
Je kan inderdaad veel meer met een PC maar als je de nieuwste spellen wil spelen, benut je die mogelijkheden toch niet.
Redenen als goedkopere spellen of niet betalen voor online worden van tevoren al teniet gedaan door de hoge aanschafprijs van een PC.
O+
Huh? je bedoelt dat de games duurder zijn voor de consoles? of dat je een beste tv nodig hebt om framerates te halen?
Of bedoel je dat je op PC niet de nieuwste games kan spelen?!?!
Je kan inderdaad veel meer met een PC maar als je de nieuwste spellen wil spelen, benut je die mogelijkheden toch niet.
Deze zin vooral? ik snap hem niet? Ik doe edit werk van videos op mijn pc voor werk, maar ik speel ook cyberpunk. Gaat dus blijkbaar wel?
Zijn/haar "punt" was er niet, er was alleen de vraag of iemand het uit kon leggen. Dit is gedaan. Voor sommige mensen is het voordeliger om een pc te bouwen, omdat hun eisen dat nu eenmaal bepalen. Voordelig != goedkoper. Het ligt uiteindelijk allemaal aan de eisen wat de beste keuze is, en voor veel mensen zal dit inderdaad een console zijn.
Of gewoon lekker games streamen ;)
Kan iemand mij in godsnaam uitleggen waarom iemand nog een gaming pc wil bouwen ipv gewoon een PS/XBOX kopen en €1500 aan games kunnen besteden?
Probleem zit in je vraagstelling.

Op de eerste plaats vereist een pc immers helemaal geen 2000 euro. Voor 700-800 euro heb je een prima machine, ook nu. Reken 150 cpu + 100 mobo + 80 geheugen + 50 voeding + 30 kast en je zit op 410 euro. Vervolgens heb je nog aardig wat geld voor een videokaart. Een tweede hands RX 480 heb je in ieder geval voor 100 euro. Dus dan ben je nú voor 510 euro klaar. In normalere tijden heb je dan budget over voor een flinke videokaart (3060 Ti heb ik voor 449 aangeschaft in december).

Als je dan die 700 a 800 euro afzet tegen de kosten van een xbox dan komt de pc vrij snel gunstig uit die balans. Immers zijn de kosten per game een stuk lager (ook de kosten van gamepass zijn lager op de pc).

Een nieuwe vraag die ontstaat is waarom je meer geld dan die 800 euro zou uitgeven. Dat volgt eigenlijk uit het feit dat je de boel kunt verbeteren. Alles start sneller op, laadtijden gaan omlaag, games draaien soepeler, reactie tijden zijn lager, stiller, ultra kwaliteit wordt haalbaar, enz. Het is vaak ook puur een kwestie van leuk om te hebben omdat het je hobby is.

Persoonlijk heb ik een Xbox X én een gaming pc icm een 34 inch ultrawide gaming panel. Outriders kan ik op beide platformen spelen. Toch speel ik dat liever op de pc. Bij Forza Horizon 4 maakt het me minder uit. Op de pc speel ik immers ook met dezelfde Xbox controller. Echter loopt Forza Horizon 4 soepeler op de pc dus haal ik daar betere resultaten. Ook zie ik meer door het ultra wide scherm.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 22 juli 2024 14:47]

Die lijst is echt eindeloos. @sfc1971 somt het al een beetje op vanuit een begrijpelijk perspectief.

Ikzelf doe het vooral omdat controller gamen voor mij bij veel spellen niet de manier is waarop ik er het meest van geniet. Denk hierbij een FPS spelletjes, HL, flight sims, city builders, factorio, dyson sphere en zo kan ik nog wel even doorgaan. Daarbij is een console denk ik 1 a 2 jaar helemaal top en daarna loopt hij altijd al achter als het gaat om pracht/praal/etc. Mijn game pc is daarbij ook meteen mijn emulator, Photoshop/Lightroom station en algehele geek bench voor mijn cad projectjes en 3d print geneuzel. Ook kan ik de meeste spellen online spelen zonder een of ander gek abonnement en bezet ik niet de tv op het moment dat ik hem gebruik...

Addendum: Een game pc is nu, in de rare hardware schaarste van 20/21, inderdaad duur. Maar meestal gaf ik niet veel meer uit dan 1000,- euro. Mooie schermen en muis heb ik vaak al. Dus dan is het vaak meer upgrade van de tower. Soms kom ik zelfs na een aantal jaren goed weg met gewoon Graka upgrade.

[Reactie gewijzigd door sniek op 22 juli 2024 14:47]

Als je fatsoenlijk met een muis een shooter wil kunnen spelen.
Je zegt het zelf, op de console speelt niemand met keyboard/muis.
Dus als dat je voorkeur heeft, moet je dus met een pc gamen. Ik heb geen waarde-oordeel wat beter is...maar ik doel op het feit dat het met de console niet echt makkelijk kan (er schijnen wel oplossingen te zijn maar die zij duur).
uuuhmm op console spelen ook aardig wat mensen met keyboard en muis hoor.
Alleen tegenwoordig gaan mensen weer terug naar controller vanwege de aim assist.
Klopt in warzone moet je het niet opnemen tegen een sniper met een controller, die doen namelijk quickscopen en dat is op de pc niet mogelijk.
Fout. Ik speel al bijna een jaar Warzone en daarna Cold War op de PS4 Pro met keyboard en muis. En voordat je meteen gilt: cheaten of oneigenlijk voordeel! Ik kom op deze wijze net een beetje mee en zit gewoon ingebakken in de game. Vaak onderaan de statistieken, soms bovenaan als het een keer lekker gaat. Vind het jammer dat Battlefield die optie niet biedt, want ben op zich meer fan van Battlefield dan Call of Duty. Ik blijf ver van dubieuze oplossingen om Tobo + Muis mogelijk te maken voor BF, zoals de Chronus Zen. FPS met controller is voor mij een no-go, dan gaat de controller binnen een uur richting mijn dure TV. En het hoort ontspanning te zijn, geen frustratie. Sowieso snap ik die haat voor tobo-muis op een console niet. Iemand met een stuur en pedalen voor een racegame is zeer goed mogelijk ook sneller dan met een controller. Of een speciale Nacon controller voor fightinggames of Fifa.

Ik heb trouwens wel crossplay met PC uitstaan. Voornamelijk om cheaters te weren. Die bederven de speelvreugde gigantisch.

[Reactie gewijzigd door thunder8 op 22 juli 2024 14:47]

Wat een onzin artikel. De 3080ti is 10% sneller dan de 3080 en kost momenteel 1550 euro. Terwijl de 3080 750 kostte bij introductie. Je betaalt nu het dubbele voor 10% meer snelheid.

Gewoon wachten tot de prijzen weer normaal zijn.

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 22 juli 2024 14:47]

Next gen... Ik vervang mijn 1060 en 5700XT pas volgende generatie. Dan slijt ik mijn 1060 voor een aardig bedrag en kijk ik wel op het een 7000- of 40-serie kaart wordt.
Waarom is deze review zo beperkt? Ik mis meer kaarten in de tabellen en een overzichtelijk prestatieoverzicht zodat ik naar de gemiddelde prestaties kan kijken en zo meerdere kaarten kan vergelijken.
Inderdaad. Wat heeft een roundup voor nut als je van de 3070Ti maar liefst twee kaarten meeneemt? Waarvan je de uitslag al kunt raden.

Waar zijn de modellen van MSi, Asus of EVGA?
Heb je de inleiding wel gelezen? ;-)
"Voor deze round-up betekent dit dat we minder kaarten kunnen vergelijken dan je van ons gewend bent. Niet elke fabrikant kon een sample van elk model leveren, waarbij ASUS aangaf zelfs geen enkel exemplaar voor de Benelux beschikbaar te hebben."
Wat maakt dat uit? Publiceer dan gewoon niks tot je wel een round-up hebt.

Daarnaast: heeft een round-up überhaupt nut als er blijkbaar zo weinig kaarten in omloop zijn, dat je eigenlijk gewoon koopt wat er beschikbaar is?
De beschikbaarheid valt wel mee. Zowel met de 3070, 3070ti, 3080 en 3080ti. Het zijn de prijzen wat het probleem is.

Ja, of je moet donderdag op de AMD site een kaart weten te scoren. Maar dan moet je eerst scripts leren programmeren.
Ga het gelijk proberen een 3080ti op de AMD site te scoren. :+
Nou, eh, ja. Heh. Dat bedoelde ik dus niet :) Maar je hebt daar momenteel ongeveer evenveel kans op een AMD kaart als een Nvidia kaart!
Dat maakt heel veel uit. Er moet hier gewoon geld verdient worden Jeroenneman en wachten op meer silica is niet de methode om dat te doen. ;)
Jammer dat inderdaad de non-ti versies niet meegenomen zijn. Enkele procenten sneller, maar ook gelijk ~40% duurder. Maargoed, dat is net als met de vorige generatie kaarten. 2080TI of 3080TI, net even wat sneller, maar ook 2x zo duur. Dus waarom niet een generatie eerder pakken? Oke je hebt nieuwe technieken, maar hoeveel zal je het missen?
Ik mis het undervolten op de 3080ti wat veel betere prestaties oplevert. Daarnaast is de conclusie ook erg vreemd. Een msi3080ti kost je 1650+. De FE kun je voor 1200 halen. Lijkt me duidelijk dat de FE veruit de beste keuze is ( als je eentje kunt bemachtigen). Zelfs op vraag en aanbod heb je eentje voor 1350.
Lang verhaal kort, mijn 2e hands 2080Ti gekocht op de launch van de 3xxx serie voor de 545 euro is voor mij het koopje van het afgelopen jaar geweest.
Helemaal als je de 200 eraf trekt die ik voor mijn oude kaart nog kreeg.

Deze prijzen gaan helemaal nergens over en al helemaal niet ten opzichte van de non-Ti versies.

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 22 juli 2024 14:47]

Klopt. Tijdens de 30-serie launch ben ik ook ingestapt. Op dat moment twijfelde ik erg of ik moest wachten op AMD's 6000 reeks, maar Nvidia had de prijzen zo ver naar beneden geschroefd vergeleken met de 20-serie dat ik de knoop heb doorgehakt.

Naderhand bleek het een goede zet, maar niemand had kunnen verwachten dat de prijzen zo idioot zouden worden.
Inderdaad. Ik had nog een antieke Radeon HD5770 en zag met de 30 serie een mooie gelegenheid eindelijk eens te upgraden. Er ontstonden al wachtlijsten maar ondanks dat toch nog binnen 10 dagen mijn 3070 gekregen vlak voordat de prijzen als een Super Heavy Booster de lucht ingingen. Heb er nog €519,- voor betaald. Een paar weken later was de kaart meer dan het dubbele...
Netjes. Ik 730 voor een 3080.

Ik had een 1080ti 3 jaar eerder gekocht voor 700. De 2080 was ongeveer even snel en ook 700, dus niet de upgrade waard. Mijn uitgangspunt was dat als Nvidia een kaart van 700 zou uitbrengen die 30% sneller was, dat ik hem zou kopen. Immers, dat was 2080ti performance, wat toen 1200 euro kostte. De 3080 bleek 80% sneller te zijn dan mijn 1080ti. Goed genoeg, vond ik.

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 22 juli 2024 14:47]

Voor mij ongeveer hetzelfde verhaal. Een 3070Ti kunnen kopen voor 830 en oude kaart kunnen verkopen voor 650. Tis alleen zuur als je geen kaart hebt om te verkopen, maar verder weinig last van de prijsstijgingen.
Kunnen jullie ook de dikte in cm aangeven? Voor mijn kast is dat erg belangrijk. Aantal slots zegt me weinig :)
De opmerking is al eerder gesteld: Kúnnen wij hier wel aan een FE-versie komen?
€619,- voor een 3070 ti FE begint al ergens op te lijken.
AuteurTrygve Redacteur @MachIII8 juli 2021 08:37
Nee, helaas kan dat niet meer. Nvidia verkocht inderdaad eerst zelf Founders Editions via zijn eigen website maar is daar mee gestopt door problemen met bots en scalpers. Toen was het idee dat Nvidia per land/regio een winkel of winkels zou aanwijzen die dit van ze zou overnemen. Voor de Benelux is dit nooit gebeurd. Via de in Duitsland aangewezen winkels is het sommige tweakers wel gelukt om een kaart te importeren.
Welke Duitse winkels zijn dat?
Dat was dus hier, maar zoals je kunt zien zijn daar dus geen FE kaarten meer.
Volgens mij wil dat niet veel zeggen, daar voor zover ik gezien heb, de GPU's alleen zichtbaar zijn wanneer in voorraad. Dus alleen tijdens een drop zal je daar FE modellen op de site zien volgens mij.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.