Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Sim Kranenburg

Redacteur televisies

LG C1 oled-tv Review

Is groter beter?

Inleiding en video

Samengevat

De LG C1 is een schitterende televisie die weinig te wensen overlaat. Het toestel ziet er strak uit, laat zich prettig bedienen met de Magic Remote en heeft een zeer goede beeldkwaliteit. Er is geen ondersteuning voor HDR10+ en DTS-geluid, maar dit zijn voor de meesten geen showstoppers. Naast een schitterend beeld en een prima geluid biedt deze televisie ook een goede prijs-prestatieverhouding en de C1 is bovendien een erg goede keuze voor gamers.

Getest

LG OLED48C16LA Zwart

Prijs bij publicatie: € 1.059,-

Vanaf € 1.099,-

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (15)

De oledtelevisies uit de C-serie van LG zijn al jaren bovenaan te vinden in het lijstje van meest bekeken tv's in onze Pricewatch. Dat is niet gek, want deze modellen bieden over het algemeen een zeer goede beeldkwaliteit, bieden een prima geluidskwaliteit en hebben een strak design. Daarbij is de prijs redelijk, en zijn er regelmatig cashbackacties en andere aanbiedingen. We vinden het dus niet verwonderlijk dat LG's C-serie in onze prijsvergelijker zo'n beetje de populairste reeks tv's van de afgelopen jaren is.

Sinds 2016 hebben de oledmodellen van LG het laatste cijfer van het jaartal in de productnaam, maar omdat C0 niet heel positief klinkt, heette het model van vorig jaar CX. Dit jaar speelt dit probleem niet en dus is LG met de C1 teruggegaan naar de oude naamgeving. Omdat we weleens wilden weten of er verschillen zijn in beeldkwaliteit tussen de diverse maten, hebben we het dit keer anders aangepakt. Naast een reviewsample van LG hebben we nog twee maten kunnen lenen van Amacom en bekijken we de drie meest verkochte beeldmaten: 48, 55 en 65 inch.

Deze hebben een beelddiagonaal van respectievelijk 122, 140 en 165 centimeter, en kostten op het moment van schrijven zo'n 1100, 1300 en 1800 euro. De nieuwe C1 ziet er, aan de voorkant, exact hetzelfde uit als de CX van vorig jaar, die op zijn beurt weer sterk leek op het model van het jaar daarvoor. Om de C1 toch van de oude modellen te kunnen onderscheiden, heeft LG kleur aan de achterkant veranderd van zwart in wit.

De C1 heeft weer een α9-beeldverwerkingsprocessor en die is volgens LG dit jaar bij de vierde generatie aangeland. Het besturingssysteem, LG's eigen webOS, is bijgewerkt naar versie 6.0, en voorzien van een nieuw homescreen en nieuwe instellingenmenu's. Ook heeft de Magic Remote, LG's afstandsbediening met bewegingsdetectie, een nieuw ontwerp gekregen. Behalve in de door ons geteste maten is de C1 ook te krijgen in een beelddiagonaal van 77 inch of zelfs, en deze maat is nieuw dit jaar, 83 inch.

Uiterlijk en aansluitingen

LG heeft het ontwerp van de C-serie in de afgelopen jaren nauwelijks aangepast. Wat ons betreft is dat geen probleem, want waarom zou je iets aanpassen wat er mooi uitziet? Ook tussen de diverse maten zijn de uiterlijke verschillen zeer gering. Op onderstaande foto's van de drie geteste maten valt voornamelijk op dat de afstandsbediening steeds kleiner lijkt. Ook steekt het scherm van de 65"-versie duidelijk wat verder uit aan de zijkanten ten opzichte van de voet.

Deze voet is gemaakt van geborsteld metaal en steekt aan de voorkant een stuk minder ver uit dan aan de achterkant. Daar zit namelijk een contragewicht dat voorkomt dat de tv voorover valt. Doordat de voet aan de achterkant relatief diep is, kan de tv niet strak tegen een muur op een meubel worden geplaatst. Om de kabels mooi uit het zicht te kunnen houden, heeft de voet aan de achterkant een kabelgoot met een klepje.

Voor het strakste resultaat kan de C1 het best worden opgehangen. Doordat de voet dan achterwege kan worden gelaten, komt het scherm veel dichter tegen de muur. Hierdoor springt het zwarte scherm wat minder in het oog als de tv uitstaat, en gaat het wat meer op in je interieur. Wij vonden de donkere achterkant van voorgaande jaren een stuk mooier, maar omdat in de meeste kamers alleen de voorkant zichtbaar is, maakt dat niet veel uit. Mocht je de tv zo neerzetten dat je de achterkant wel ziet, dan oogt een witte achterkant wel een stuk minder massief dan een zwarte.

De meest in het oog springende details zijn de kleine uitstulping midden onder het scherm en het logo op de voet. In de uitstulping zijn de omgevingslichtsensor, de infraroodontvanger en de powerled ondergebracht. Ook vind je hieronder een klein joystickje waarmee de tv te bedienen is zonder remote. Omdat het logo alleen subtiel op de voet is afgebeeld, is er geen merknaam zichtbaar vanaf de kijkpositie en bij muurmontage valt er zelfs helemaal geen logo te zien.

Aansluitingen

Het netsnoer is niet afneembaar en slechts anderhalve meter lang. Vooral als je de tv wilt ophangen, kan dit onhandig zijn. Bij muurmontage zijn de aansluitingen die recht naar achteren gemonteerd zijn, lastig te bereiken. Dit zijn de 3,5mm-koptelefoonaansluiting, die ook te gebruiken is als analoge audio-uitgang, de Toslink-optische, digitale audioaansluiting, de netwerkaansluiting, de connectors voor antenne en satelliet, de vierde HDMI-aansluiting en twee van de drie USB-connectors.

Aan de zijkant, dus wel onder alle omstandigheden goed bereikbaar, zitten van boven naar beneden een CI+-slot, drie van de vier HDMI-aansluitingen en een van de drie USB-connectors. Alle vier de HDMI-aansluitingen dragen versienummer 2.1 en zijn dus geschikt voor 4k-beelden met maximaal 120fps. De tweede HDMI-connector is voorzien van een (enhanced) audio return channel, waarmee geluid met de hoogste kwaliteit naar een soundbar of AV-receiver te sturen is.

WebOS en afstandsbediening

Dit jaar is webOS bij versie 6 beland en is het homescreen niet langer een balk onder in het scherm, maar beslaat het meer dan het volledige beeldscherm. Tot nu toe bestond het homescreen uit een balk met 'tegels' die onder in het scherm als overlay verscheen op de beelden die je op dat moment aan het bekijken was. Hiermee kon je snel heen en weer schakelen tussen verschillende apps, livetelevisie, externe ingangen enzovoort.

Met het nieuwe, veel grotere homescreen is veel meer ruimte gecreëerd voor aanbevelingen. Dit vinden we eerder een achteruitgang dan een verbetering, omdat het geheel er minder overzichtelijk uitziet en we niet op nog meer aanbevelingen zitten te wachten. We hebben sterk de indruk dat het nieuwe homescreen niet bedoeld is om de ervaring voor de gebruiker te verbeteren, maar vooral in het leven is geroepen ter promotie van de video-on-demanddiensten. Gelukkig is er nog steeds de mogelijkheid om advertenties in de interface uit te zetten.

Hiervoor moet je wel even zoeken, want deze instelling is niet makkelijk te vinden. Hij zit in het instellingenmenu, waar je moet kiezen voor Systeem > Aanvullende instellingen > Startpagina-instellingen. Daar kun je Home-promotie uitzetten, waarna je geen advertenties meer te zien krijgt. Ook kun je hier uitschakelen dat de tv start met het homescreen en de laatst gekozen bron toont als je het toestel inschakelt.

Het instellingenmenu zelf is eveneens vernieuwd en ook dit vinden we geen verbetering wat gebruiksvriendelijkheid betreft. Als je op de knop met het tandwieltje op de afstandsbediening drukt, kom je, net als in voorgaande jaren, in een snelmenu. Vandaaruit kon je door navigeren naar het volledige instellingenmenu. Als alternatief kon je de toets lang vasthouden om in één keer naar het uitgebreide menu te komen. Dit werkt nu hetzelfde, alleen is het instellingenmenu teruggebracht tot slechts vier categorieën: Beeld, Geluid, Algemeen en Ondersteuning. Het gevolg hiervan is dat het je vaak meer moeite kost om de juiste instelling te vinden.

Niet alle veranderingen zijn verslechteringen. Zo zijn de nieuwe menu's wat moderner vormgegeven dan de oude. Ook de elektronische programmagids heeft een opfrisbeurt gehad en ziet er wat strakker uit. Het lopende programma wordt nog steeds als inzet getoond, maar zenderlogo's, die bij sommige concurrerende merken te zien zijn, ontbreken nog. Al met al vinden we webOS nog altijd prettig werken, maar vinden we de meeste veranderingen geen verbetering ten opzichte van oudere versies.

Afstandsbediening

LG's Magic Remote is dit jaar vernieuwd. Het oude model had een nogal ronde en ergonomische vorm, waardoor het lekker in je hand lag, maar er niet mooi uitzag. De nieuwe versie is wat platter, maar heeft nog altijd erg ronde vormen. Hierdoor is het ontwerp nog altijd niet het strakst, maar voelt het nog steeds prettig aan in je hand. Doordat de meeste knoppen nu wat groter zijn uitgevoerd, voelen ze nog wat prettiger aan. Dat geld voornamelijk voor de zap- en volumetoetsen.

Ook het scrollwieltje is dit jaar wat breder en ook dat levert een wat prettiger contact met je duim op. Er zijn naast vier gesponsorde knoppen voor videodiensten twee knoppen voor spraakassistenten aanwezig. Hierdoor komt het totale aantal knoppen met een logo erop uit op zes. Naar ons idee doen al deze knoppen flink afbreuk aan het design. Bovendien zijn al je favoriete (video)apps onder de cijfertoetsen te programmeren, waardoor ze voor het gebruiksgemak niet veel toevoegen.

Wat ons betreft de grootste misser is het weglaten van de play- en pauzeknoppen. Die waren juist bij het gebruik van video-on-demanddiensten van de gesponsorde knoppen erg handig. Verder vinden we de Magic Remote nog altijd prettig werken. Door de aanwijsfunctie kan iedereen direct met webOS overweg en door het relatief grote aantal toetsen kunnen power users de meestgebruikte functies direct benaderen zonder de menu's in te hoeven.

Gaming en chroma-subsampling

LG's C-serie was al een goede keuze voor gamers dankzij HDMI 2.1-ingangen met een maximale refreshrate van 120fps, ondersteuning voor variabele framerates en een lage inputlag. Om fanatieke gamers weg te lokken van de traditionele gamemonitor met lcd-paneel en te bewegen een oled-tv aan te schaffen, heeft de marketingafdeling haar best gedaan om deze doelgroep aan te spreken. Dat heeft dit jaar geresulteerd in de Game Optimizer, een scherm met alle instellingen die voor gamers van belang kunnen zijn.

Daar is sinds firmwareversie 03.15.27 een Game Dashboard bijgekomen. Dit is een overlay over het beeld die opgeroepen kan worden door de instellingenknop op de afstandsbediening kort in te drukken. Hier kun je de huidige framerate zien, kijken hoe het zwartniveau is ingesteld en controleren of de low-latencymodus aanstaat. Ook vind je hier een shortcut naar het Game Optimizer-menu. De vormgeving van deze schermen doet erg denken aan die van gamemonitors. Je kunt zelfs kiezen uit drie kleuren: oranje, groen en paars.

Hierdoor vallen deze schermen nogal uit de toon bij de rest van de interface. Wij hadden liever gezien dat je het uiterlijk van alle menu's kon aanpassen naar eigen inzicht. Niet elke gamer waardeert dit soort 'gamevormgeving' en wie dat wel doet, zou de hele interface in deze stijl laten weergeven. Ook vinden we de mogelijkheid om te kiezen voor gamegenres en de low-latencybooster erg gimmicky. Wij willen gewoon een zo laag mogelijke inputlag bij alle games die we spelen.

Gelukkig is de inputlag van de C1 nog altijd erg goed. Bij het weergeven van 60fps-beelden bedraagt de vertraging, gemeten met onze Leo Bodnar-lagtester, zo'n 13ms. Daarbij maakt het niet uit of het 1080p- of 2160p-beelden zijn en ook hdr-beelden leveren geen hogere inputlag op. Sinds de laatste firmware-update is het overigens ook mogelijk om Dolby Vision-games met 120fps weer te geven. Met een framerate van 120fps bedraagt de inputlag nog slechts 6ms.

Naast een lage inputlag is ook de ondersteuning voor variabele refreshrates dik in orde. Zowel AMD's FreeSync Premium Pro als Nvidia's G-Sync wordt ondersteund. Hiermee zijn variabele framerates tussen de 20 en 120fps mogelijk en is de C1 zo'n beetje de perfecte tv voor gamers.

Chroma-subsampling

Er is veel bandbreedte nodig om uhd-beelden met 60fps of hoger te verwerken. De meeste uhd-tv's gebruiken dan ook een truc die chroma-subsampling heet, om bandbreedte te besparen bij de interne verwerking van beelden die via HDMI binnenkomen. Helaas kost dit wat beeldkwaliteit doordat de resolutie van kleur in het beeld afneemt. Bij het weergeven van videobeelden is dat niet erg, omdat alle codecs die voor videodistributie worden gebruikt, dezelfde truc toepassen om bandbreedte te besparen. Bij door een computer gegenereerde beelden kunnen echter kleurartefacten in beeld zichtbaar worden. Dit is bijvoorbeeld goed te zien bij kleine, zwarte letters op een witte achtergrond.

Met de standaardinstellingen past de C1 chroma-subsampling toe op 2160p60-beelden die met 60fps worden aangeboden. Hier is in het instellingenmenu eenvoudig wat aan te doen door te navigeren naar Algemeen > Apparaten > HDMI-instellingen. Daar kun je er namelijk voor kiezen om HDMI Deep Colour aan te zetten. Dat kan voor alle vier de HDMI-ingangen. Als je dit hebt gedaan, worden alle beelden keurig op de volledige kleurresolutie weergegeven en zijn er geen artefacten meer zichtbaar.

Energiegebruik en geluid

Per 1 maart van dit jaar zijn er nieuwe energielabels voor televisies en andere huishoudelijke apparaten, zoals koelkasten en stofzuigers. Om de fabrikanten aan te moedigen om almaar zuinigere apparaten te ontwerpen, zijn de regels flink aangescherpt. Dit heeft tot gevolg dat zo goed als alle televisies dit jaar energielabel G dragen. Daarmee is de letter op het energielabel, op dit moment, een minder handig hulpmiddel om een energiezuinige televisie uit te kiezen. Als het goed is, komt daar in de toekomst verandering in, als het verbruik van televisies verder is teruggedrongen. Meer over dit onderwerp lees je in dit artikel.

Ook de LG C1 draagt dus energielabel G, maar ondanks de rode kleur op het label verbruikt dit model niet veel meer dan andere televisies met dezelfde beeldmaat. Het laat zich raden dat een grotere beeldmaat een hoger verbruik met zich meebrengt. Afgesteld op een gemiddelde helderheid van 120cd/m², een helderheid die bij weinig licht nog een goed beeld oplevert, varieert het verbruik van 83W voor de 48"-C1 tot 116W voor de 65"-versie.

  • Energiegebruik 250cd/m² standaardmodus
  • Energiegebruik 120cd/m² standaardmodus
  • Energiegebruik film modus (190cd/m²)
Energiegebruik 250cd/m² standaardmodus
Televisie Vermogen in watt (lager is beter)
LG C1 48"
123
LG C1 55"
151
LG C1 65"
180
Energiegebruik 120cd/m² standaardmodus
Televisie Vermogen in watt (lager is beter)
LG C1 48"
83
LG C1 55"
95
LG C1 65"
116
Energieverbruik film modus
Televisie Vermogen in watt (lager is beter)
LG C1 48"
96
LG C1 55"
116
LG C1 65"
156

Bij daglicht is meer helderheid nodig en gaat het verbruik navenant omhoog. Afgesteld op 250cd/m² loopt het verbruik op tot 123W voor de 48"- en tot 180W voor de 65"-C1. In de filmstand levert de C1 een veel nauwkeurigere kleurweergave en produceert het scherm gemiddeld zo'n 190cd/m². Het verbruik van de 48"-versie is dan 96W en bij de 65"-tv 156W. De C1 is voorzien van een omgevingslichtsensor waarmee de helderheid automatisch aan het omgevingslicht kan worden aangepast. Zo heb je onder alle omstandigheden een mooi beeld zonder dat de tv onnodig veel energie gebruikt.

Geluid

Ten opzichte van de CX van vorig jaar is er niet veel veranderd aan het audiosysteem van de C1. Het opgegeven totaalvermogen bedraagt nog altijd 40W en er is gebruikgemaakt van een tweewegluidsprekersysteem. De luidsprekers zijn aan de onderkant in de behuizing gemonteerd en stralen het geluid naar beneden uit. De vorm van de voet zorgt ervoor dat het geluid enigszins naar voren, en dus richting je oren, wordt gekaatst. Hierdoor krijg je een mooier stereobeeld en zijn stemmen duidelijker te verstaan. Bij muurmontage heb je dit voordeel niet en zal de C1 wat minder goed klinken.

Helaas heeft LG vorig jaar, bij de introductie van de C9, besloten om licentiekosten te besparen en is de ondersteuning voor DTS-geluid komen te vervallen. Samsung en Panasonic waren al eerder gestopt met DTS-geluid. Wie vooral naar video-on-demanddiensten kijkt, heeft hier geen last van, maar als je graag films in hoge kwaliteit vanaf schijfjes of bestanden afspeelt, kun je hier wel tegenaan lopen. Dan ben je dus verplicht om een extern audiosysteem met DTS-ondersteuning te gebruiken.

De C1 heeft wel ondersteuning voor Dolby Atmos-geluid, maar uiteraard is de surroundervaring uit een tweekanaalsaudiosysteem zeer beperkt. Ook is het weer mogelijk om het geluid af te laten stellen op de akoestiek van je kamer. Hierbij worden testgeluiden weergegeven die vervolgens worden geregistreerd door de microfoon in de afstandsbediening. Dit lijkt wellicht op de akoestiekmetingen die de betere AV-receivers kunnen uitvoeren, maar op de televisies van LG zit deze functie vooral voor de show en lijkt het resultaat weinig te maken te hebben met de 'metingen'.

Hoewel het audiosysteem van de C1 is voorzien van een aantal nutteloze features die vooral lijken te zijn uitgevonden om de specificaties op te leuken, zijn we er wel over te spreken. Het geluid kan een flinke kamer vullen en klinkt lekker dynamisch. De laagweergave valt, voor een platte televisie, zeker niet tegen en is duidelijk beter dan die van de gemiddelde televisie. Veeleisende muziek- en filmliefhebbers raden we aan om te investeren in een extern audiosysteem, maar de meesten zullen zeer tevreden zijn met het geluid uit de C1.

Beeldeigenschappen

De verschillen in beeldeigenschappen tussen de verschillende maten van de C1 zijn zo klein dat de foto's van de geteste modellen er nagenoeg identiek uitzien. Om deze pagina zo overzichtelijk mogelijk te houden, tonen we alleen de foto's van de 55"-versie van de C1. De linkerfoto's zijn steeds recht van voren genomen, en de rechter zijn genomen onder een hoek van 45 graden.

Waar je bij een televisie met een lcd-paneel over het algemeen een duidelijk minder mooi beeld te zien krijgt onder een hoek, zijn er bij oledtelevisies nauwelijks verschillen waar te nemen tussen wel en niet recht van voren kijken. De helderheid neemt dusdanig weinig af dat het verschil met je eigen ogen niet opvalt. De kleurweergave en het contrast zijn, ook onder een hoek bekeken, eveneens zeer goed.

Het maken van een lcd-backlight waarvan het licht mooi uniform over het scherm verdeeld is en die tegen aanvaardbare kosten te produceren is, is een zeer grote uitdaging. Bij het maken van onderstaande foto's, van een volledig wit scherm, hebben we belicht voor middengrijs. Hierdoor zijn helderheidsverschillen beter te zien.

Doordat een oled-tv geen gebruik maakt van een backlight, is het beeld overal nagenoeg even licht. De verschillen in helderheid zijn zo klein dat ze tijdens het kijken niet opvallen. Ook wat kleurweergave betreft is het scherm zeer uniform. De kleurafwijkingen zijn zo klein dat ze bij normaal televisiekijken onzichtbaar zijn.

Aan de zwartweergave van oledtelevisies valt niets meer te verbeteren. De pixels kunnen stuk voor stuk volledig worden uitgeschakeld, waardoor ze simpelweg geen licht uitstralen. Een pixel direct naast een uitgeschakelde pixel kan op maximale helderheid branden waardoor het lokale contrast extreem groot is. Hierdoor ziet het beeld er, bij dezelfde resolutie en kijkafstand, scherper uit dan op lcd-tv's.

Beeldverwerking

De beeldverwerking van de C1 wordt verzorgd door de 'α9 Gen4 AI Processor 4K'. Volgens LG is dit 'een baanbrekende chip die gebruikmaakt van deep-learning algoritmen om content te analyseren en te optimaliseren'. Marketingpraat over kunstmatige intelligentie nemen we altijd met een flinke korrel zout. Bovendien zijn we het volledig oneens met het idee dat de beelden 'geoptimaliseerd' moeten worden. Wij zijn van mening dat de meeste professionele contententmakers prima in staan zijn om beelden af te leveren waar helemaal niets meer aan gedaan hoeft te worden. Voor het beste resultaat kijk je dus op een scherm dat nauwkeurig is afgesteld en verder niets aan de beelden verandert.

Zo is de optie Kleurverbetering in onze ogen alleen toegevoegd om het beeld er in de winkel indrukwekkender uit te laten zien. Veel mensen zijn namelijk geneigd om te kiezen voor het scherm dat de meest intense kleuren weergeeft. Als de kleurverzadiging in het beeld wordt verhoogd, ziet het beeld er wellicht levendiger uit, maar de kleuren worden niet meer weergegeven zoals ze bedoeld zijn. Bovendien zien beelden waar al veel kleur in zat, er gelijk een stuk minder realistisch uit. Deze functie gebruik je dus het liefst alleen als je naar beelden van slechte kwaliteit kijkt.

Er zijn twee soorten ruisonderdrukking aanwezig. Er is er een tegen normale ruis in beeld, zoals filmkorrel of ruis die ontstaat door het gebruik van hoge ISO-waarden bij het opnemen. De andere, MPEG-ruisonderdrukking, is bedoeld om de artefacten die ontstaan door digitale videocompressie, tegen te gaan. Beide algoritmen doen wat ze moeten doen en leveren duidelijk minder ruis in beeld op, maar het is onmogelijk om ruis perfect te onderscheiden van subtiele details. Hierdoor gaat de beeldscherpte duidelijk achteruit en kun je bij goed beeldmateriaal maar beter afzien van ruisonderdrukking.

Er is ook een functie om colour banding tegen te gaan, genaamd 'Soepele gradatie'. Deze kan zeker van pas komen bij het bekijken van slecht beeldmateriaal. Let er wel op dat je deze functie niet standaard laat aanstaan, want bij beelden van goede kwaliteit kunnen er details door verloren gaan. De functie Maximale Helderheid kan erg handig zijn als er met veel omgevingslicht wordt gekeken. Door de grijstinten expres te helder weer te geven, toont de tv een beeld dat er op een zonnige dag een stuk beter uitziet. Je moet dan niet vergeten om de functie weer uit te zetten bij gunstige lichtomstandigheden, anders krijg je een veel te licht beeld te zien.

Met een beeldinterpolatiealgoritme wordt de framerate effectief verhoogd door tussenliggende beelden te berekenen. Bij LG heet deze functie TruMotion en het effect ervan is een soepeler en scherper beeld bij veel beweging. Helaas is het onmogelijk om in real time perfecte beelden te berekenen en dus leveren dit soort algoritmen bij gecompliceerdere beweging altijd artefacten in beeld op. TruMotion van LG is een van de betere algoritmen, maar vooral als een object op het scherm zich voor een bewegende achtergrond langs verplaatst, gaat het mis en verschijnen er storende artefacten.

Als je TruMotion op Gebruiker zet, kun je OLED Motion inschakelen. Deze feature is ook te vinden in het Game Optimizer-menu. Het is LG's marketingnaam voor black frame insertion, waarbij na elk beeldje een zwart beeld wordt vertoond. Hierdoor wordt beweging duidelijk scherper weergegeven. Dit komt doordat de afzonderlijke beelden korter zichtbaar zijn, waardoor er, als je ogen bewegen om een object op het scherm te volgen, minder bewegingsonscherpte op je netvlies ontstaat. Dit effect is dus vergelijkbaar met het gebruik van korte sluitertijden bij fotografie. Op de laagste stand neemt de helderheid slechts een klein beetje af, maar ziet beweging er nauwelijks scherper uit. In de middelste stand is het effect nog altijd gering. In de hoogste stand werkt het wel goed en ziet beweging er duidelijk scherper uit. Helaas is de helderheid in deze stand flink afgenomen en krijg je met een duidelijk zichtbare flikkering te maken, waardoor de meesten er niet graag gebruik van zullen maken.

Metingen, hdr en 'hack'

Bij het meten van de kleurweergave van de drie verschillende maten zagen we slechts kleine verschillen. De spreiding van de gemiddelde afwijking bedroeg slechts 0,2 (ΔΕ2000). We tonen daarom alleen de resultaten van het 48"-model, waarvan de prestaties mooi in het midden liggen. We hebben de kleurweergave gemeten met onze SpectraCal C6-colorimeter, die we in Calman hebben voorzien van een meterprofiel door middel van een X-Rite i1Pro 2-spectrometer.

Een meting van de grijstinten levert een goed beeld op van de kleurweergave, want als alle tinten zonder kleurzweem worden weergegeven, wordt het grootste deel van de kleuren ook correct weergegeven. Bovendien zien we aan deze meting of de helderheid met de juiste stappen oploopt, zodat er geen details in het beeld verloren gaan.

De gemeten preset is Bioscoop. Deze levert een zeer nauwkeurige kleurweergave op met een gemiddelde ΔΕ2000 van 1,4. Het gammaverloop is behoorlijk goed en volgt de 2,2-lijn redelijk, maar de donkerste grijstinten worden een tikje te donker weergegeven, waardoor de gemiddelde gamma op 2,3 uitkomt. Met een kalibratie kun je dus nog net wat meer details uit de schaduwpartijen persen, maar veel valt er niet te halen.

De wat meer verzadigde kleuren meten we aan de hand van de kleuren van de ColorChecker-kaart, die sinds jaar en dag in de fotografie wordt gebruikt om de kleurweergave te controleren.

Dat de kleurweergave erg netjes is afgesteld in de fabriek, blijkt uit het feit dat de grootste afwijking nog ver onder een ΔΕ2000 van 3 ligt. De gemiddelde ΔΕ2000 bedraagt zelfs 1,5. Een keurig resultaat dus.

Hdr

Wat hdr-formaten betreft is er ondersteuning voor Dolby Vision, Hybrid Log-Gamma en HDR10. Er is dus geen ondersteuning voor HDR10+, een uitbreiding bij HDR10 die dynamische metadata toevoegt en die voornamelijk bij Amazon Prime Video is te vinden. Dat is natuurlijk jammer, maar geen onoverkomelijk probleem, aangezien alle HDR10+-content ook prima zonder de dynamische metadata kan worden weergegeven. LG probeert hiervoor te compenseren door de toevoeging van HDR10 Pro, een feature die het effect van dynamische metadata moet nabootsen. Wij hadden natuurlijk liever gewoon ondersteuning voor HDR10+ gezien.

Bij het meten van de piekhelderheid bij het weergeven van hdr-beelden zagen we dat er wel prestatieverschillen tussen de verschillende maten zijn. De hoogste piekhelderheid van de C1 met 48"-scherm bedraagt 678cd/m², de 55"-versie haalt 694cd/m² en het 65"-model haalt 766cd/m².

Deze verschillen in helderheid zijn te verklaren doordat een groter scherm grotere pixels heeft. Omdat er tussen de pixels ook wat ruimte nodig is, is de verhouding tussen de oppervlakte van de pixels en de zwarte ruimte ertussen gunstiger bij een grotere schermmaat. Bij een groter scherm, met een gelijk aantal pixels, is er dus een groter deel van elke vierkante centimeter dat licht kan uitstralen en dat vertaalt zich in een hogere maximale helderheid.

De verschillen in piekhelderheid tussen de verschillende maten zijn dus prima te verklaren, maar het viel ons ook op dat de CX van vorig jaar, ook bij dezelfde schermmaat, een wat hogere piekhelderheid heeft. We hebben bij LG nagevraagd waarom de piekhelderheid van de nieuwe C1 lager ligt dan bij het oude model. Volgens LG is de helderheid wat teruggeschroefd omdat er sinds maart van dit jaar nieuwe energielabels zijn. Daarop wordt het verbruik bij het weergeven van hdr-beelden apart vermeld.

We snappen de beweegredenen van LG om de piekhelderheid wat terug te schroeven, want een hogere helderheid kost nu eenmaal meer energie. Wel hopen we dat dit geen nieuwe trend wordt en dat we niet elk jaar een lagere helderheid gaan zien om zo steeds betere verbruikscijfers op het label te krijgen. Bij sommige C1’s kun je overigens zelf wat doen aan de piekhelderheid. Deze zijn namelijk uitgerust met hetzelfde Evo-beeldpaneel als het G1-model.

Het valt echter niet te voorspellen welk paneel je krijgt als je een C1 koopt, want aan de buitenkant van de tv en aan de doos is niet te zien of er een Evo-paneel in zit. Dit kun je alleen in het servicemenu zien. Om daarin te komen, heb je een speciale afstandsbediening nodig en een code. Onder andere bij Amazon zijn goedkope afstandsbedieningen te vinden waarmee je het servicemenu in kunt. Ook de toegangscode is gemakkelijk te vinden via Google. Eenmaal in het servicemenu kun je bij OLED Cell Info zien wat voor paneel er in de tv zit. Heb je een WBC-paneel, dan valt er niets aan de piekhelderheid te doen, maar als er WBE staat, is de tv voorzien van hetzelfde Evo-paneel als de G1.

We hebben deze 'hack' zelf niet kunnen testen, omdat al onze C1's van een WBC-paneel waren voorzien. Het staat iedereen natuurlijk vrij om te doen en laten wat hij wil met zijn of haar eigendom, maar we raden af om aanpassingen in het servicemenu te maken. Het is namelijk goed mogelijk dat je dure tv hierdoor defect raakt en bovendien heeft LG ons laten weten dat het recht op garantie vervalt als je in het servicemenu hebt zitten rommelen. Daarbij is de ongeveer tien procent hogere piekhelderheid die er te halen valt, niet groot genoeg om een duidelijk zichtbaar verschil te maken. Elke fotograaf kan je vertellen dat je een verdubbeling van de hoeveelheid licht, een stop dus, helemaal niet ervaart als een twee keer zo helder plaatje. Een verschil van tien procent in de lichtste delen van het scherm valt dan ook nauwelijks te zien.

Bij het meten van de hdr-weergave waren de onderlinge verschillen tussen de verschillende maten, afgezien van de piekhelderheid, opnieuw erg klein en dus zie je hieronder de resultaten van het 48"-model. De getoonde preset is Bioscoop, omdat deze stand, ook bij hdr-weergave, de nauwkeurigste weergave oplevert. Bij het meten van hdr drukken we de afwijkingen niet meer uit in ΔΕ2000, maar gebruiken we ΔΕITP. Hiervoor is gekozen omdat ΔΕ2000 nooit is ontworpen om afwijkingen van licht uitstralende beeldschermen uit te drukken en er bij hogere helderheden grote afwijkingen optreden. Meer over dit onderwerp lees je hier en hier.

Bij het weergeven moeten hdr-beeldschermen helderheidspieken die boven het maximaal mogelijke liggen, afkappen en weergeven met de piekhelderheid van het scherm zelf. Daarbij gaan er dus details in de hooglichten verloren. Om wat meer detail in de helderste delen van het scherm te behouden, passen de televisiefabrikanten een bepaalde mate van roll-off toe bij het knikpunt in de electro-optical transfer function. Dat is de functie, vergelijkbaar met gamma bij sdr-beelden, die bepaalt hoe fel een bepaalde signaalwaarde daadwerkelijk moet worden weergegeven.

De roll-off die LG bij de C1 toepast, is zeer beperkt, waardoor de afwijkingen rond het kantelpunt ook zeer beperkt blijven. Dit zie je terug in de middelste grafiek. In de bovenste grafiek zie je de afwijkingen waarbij de helderheidsfout buiten beschouwing is gelaten. De gemeten kleurafwijkingen liggen gemiddeld ver onder een ΔΕICtCp van 3, waardoor ze met het blote oog nauwelijks waarneembaar zijn. Door de schaal van de grafiek lijken de afwijkingen flink, maar aan de gemiddelde ΔΕICtCp van 1,1 en 1,3 zien we dat LG de C1's zeer nauwkeurig afstelt in de fabriek.

Conclusie

LG's C-serie behoort al jaren tot de populairste televisies in de Pricewatch en wij denken dat de C1 dit jaar weer zeer in trek zal zijn. Wel vinden we dat de veranderingen ten opzichte van de CX van vorig jaar niet allemaal verbeteringen zijn. Zo vinden we de witte kleur van de achterkant minder mooi dan de zwarte achterkant van vorig jaar. Dat is natuurlijk een kwestie van smaak, maar de wat lagere hdr-piekhelderheid van de C1 is objectief gezien een (kleine) verslechtering.

Ook vinden we het nieuwe homescreen en instellingenmenu eigenlijk geen verbeteringen. De nieuwe Magic Remote vinden we wat mooier vormgegeven dan het model van vorig jaar, maar helaas heeft LG de veelgebruikte play-pauseknoppen dit jaar achterwege gelaten. Het mag duidelijk zijn dat we de CX van vorig jaar op dit moment de betere keuze vinden. Zeker nu deze goedkoper dan ooit in de Pricewatch te vinden is. Als je er nog een wilt kopen, moet je wel haast maken, want bij de meeste winkels is de CX inmiddels uitverkocht.

Als het je niet meer lukt om nog een CX te bemachtigen, is dat geen ramp. Hoewel we wat op- en aanmerkingen hebben op de C1 van dit jaar, vinden we het een nog steeds een schitterende televisie. Hij ziet er nog altijd strak uit en de beeldkwaliteit behoort nog steeds tot de beste van dit moment. Het geluid is goed, maar liefhebbers combineren deze tv het liefst met een extern audiosysteem. Dat klinkt niet alleen beter, maar je kunt dan ook nog eens films en series met DTS-geluid afspelen, want daarvoor heeft de tv geen ondersteuning.

Ook voor fanatieke gamers is de C1 een zeer goede keuze, want dankzij vier HDMI-2.1 ingangen kun je gamen in 4k en met maximaal 120fps. Verder is er ondersteuning voor FreeSync en G-sync, en is Dolby Vision ook met hoge framerates te gebruiken. Daarnaast is de voor actiespellen belangrijke inputlag erg laag. Het ontbreken van ondersteuning van HDR10+ is jammer, maar omdat je altijd kunt terugvallen op HDR10, geen onoverkomelijk probleem.

Om de vraag uit de titel van deze review te beantwoorden: ja, bij de C1 is groter zeker beter, omdat de grotere maten een wat hogere piekhelderheid hebben. Het verschil is zo klein dat we de kleinere maten ook van harte kunnen aanbevelen, maar mocht je twijfelen tussen twee maten, dan heb je een extra reden om voor de grotere te kiezen.

Getest

LG OLED48C16LA Zwart

Prijs bij publicatie: € 1.059,-

Vanaf € 1.099,-

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (15)

Laagste prijzen voor: LG OLED48C16LA Zwart
Winkel Beoordeling Prijs Totaal

Wifimedia

Score: 5 (7)

€ 1.099,-

€ 1.099,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 1.099,-
Pakketpost (vanaf € 20,-) € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 1.099,-

Bekijk

Expert

Score: 4 (30)

€ 1.099,-

€ 1.099,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 1.099,-
Pakketpost € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 1.099,-

Bekijk

Audiomixonline.nl

Score: 4 (5)

€ 1.099,-

€ 1.099,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 1.099,-
Pakketpost € 0,-
iDEAL € 0,-
Totaal € 1.099,-

Bekijk

Bol.com Plaza

Score: 3 (26)

€ 1.099,-

€ 1.099,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 1.099,-
Pakketpost (boven €20,-) € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 1.099,-

Bekijk

Wehkamp

Score: 3 (17)

€ 1.199,-

€ 1.199,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 1.199,-
Opsturen vanaf 20.- € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 1.199,-

Bekijk

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (187)

Wijzig sortering
Alweer dat minpunt. "Geen HDR10+" is geen minpunt als er Dolby Vision beschikbaar is. Noem mij een aanbieder die wel HDR10+ aanbiedt en geen Dolby Vision. Zelfs Panasonic, een van de oprichters, levert al sinds 2019 TV's met Dolby Vision omdat die format war al lang en breed afgelopen is. 20th Century Fox, een andere oprichter, is overgestapt van HDR10+ naar Dolby Vision (in 2020 al). Alles is Dolby Vision.

Het is echt tijd om dat minpunt met pensioen te gaan sturen. Andersom zou het terecht zijn, omdat je dan doorgaans met HDR10 wordt opgescheept als je TV geen Dolby Vision ondersteund, maar als een TV Dolby Vision heeft, dan is het echt geen minpunt als er geen HDR10+ aanwezig is.
Amazon Prime heeft content die wel beschikbaar is in HDR10+ en niet in Dolby Vision.
Jouw stelling dat alles beschikbaar is in Dolby Vision klopt dus niet..
Maar heeft dat ook meerwaarde op een OLED? Ik ben er nog altijd niet uit of dat het geval is. Materiaal in HDR10+ bevat ook statische metadata voor HDR10 en een HDR10-televisie zal het materiaal dan ook in HDR weergeven. Dynamische metadata lijkt vooral bedoeld opdat een LCD-televisie zijn verlichting dynamisch kan aanpassen om te anticeperen op materiaal met hoge helderheid, maar daar heeft een OLED niets aan. De vraag rijst wat de meerwaarde van de dynamische metadata van HDR10+ voor een OLED is.

Wikipedia over dynamische metadata: "It allows for the creative intents to be preserved even on consumers displays that have limited color volume." .... maar ja, een OLED is niet bepaald een beeldscherm met beperkt kleurvolume, mapping van het kleurenspectrum van de bron naar het kleurenspectrum van de TV is dan ook triviaal.
Ik ben het volledig met je eens dat HDR10 er prima uitziet op oleds. Desalniettemin zie ik voordeel in dynamische metadata. Het helpt namelijk ook om de beelden aan te passen als de bron een hoge helderheid verlangt die de tv niet kan weergeven.

Om die reden is het niet kunnen weergeven van hdr10+ een nadeel. Geen ramp, maar wel degelijk een minpunt.
+1Anoniem: 501293
@Sim23 juli 2021 12:04
Ik ben het met je eens dat HDR10+ en Dolby Vision juist nog wat toevoegen op een OLED. Ik vraag mij alleen af wat er gebeurt als een device dit niet ondersteund? Wordt er dan terug gevallen op een statische metadata waarde die ergens in het midden ligt omdat dynamisch niet weergegeven kan worden? Dit is bij HDMI 2.0b het geval. Terwijl ik dit echt vreemd vind. Alsof 18gbps (HDMI 2.0b) niet genoeg is om dynamische metadata door te sturen :)
HDR10+ is een uitbreiding op HDR10. Als er geen ondersteuning voor HDR10+ is krijg je HDR10 te zien.
Ook als er geen ondersteuning is voor Dolby Vision word er teruggevallen naar HDR10.

De benodigde bandbreedte voor de metadata is zeer klein in vergelijking met die van het beeld en geluid. Het hangt simpelweg af van ondersteuning van dynamische metadata door het scherm.
0Anoniem: 501293
@Sim23 juli 2021 22:09
Oh echt? Eindelijk iemand die het uitlegt zonder dat het een wirwar wordt in gedachten. Ik kwam er ook niet uit via de wiki's en andere bronnen. Maar als ik het dus goed begrijp:

- dan laat Dolby Vision content op mijn Apple TV 4K (HDMI 2.0b) via Denon X3500H (HDMI 2.0b) dynamische metadata zien omdat mijn LG CX (HDMI 2.1) is en daarom dynamische metadata ondersteunt?
Als de tv in de Dolby Vision modus springt maak je per definitie gebruik van dynamische metadata..

Ik weet niet of een apple tv DV uitstuurt..
AppleTV doet uit m'n hoofd Profile 5 en 8 Dolby Vision. Profile 5 zie je op de streamingsdiensten, Profile 8 is het profiel wat de iPhone kan produceren. Profile 7 zie je alleen op UHD BluRays.
0Anoniem: 501293
@Sim24 juli 2021 13:09
Ja de Apple TV 4K van 2017 ondersteunt dit. Zo, deze info geeft veel antwoorden op verschillende vragen. Echt top Sim! Thanks. Wellicht een idee om hier een artikelen over te weiden waarin het duidelijk wordt gemaakt want ondanks (wel wat oudere artikelen) kwam dit niet echt duidelijk naar voren. :)
Een Apple TV stuurt Dolby Vision uit als je een film of serie met Dolby Vision kijkt. Ik heb dat vorig jaar gecontroleerd op de LG OLED tv van mijn vader.

Mijn Onkyo receiver ondersteunt geen Dolby Vision (wel HDR10 en Dolby Atmos, het geluid).
Mijn Samsung tv ondersteunt geen Dolby Vision (wel HDR10 en HDR10+).

Dolby Vision wordt HDR10 bij mij.
HDR10+ blijft HDR10+ als ik mijn Apple TV rechtstreeks op de tv aansluit, maar hij is via de receiver aangesloten, dus wordt HDR10+ ook HDR10.

Het HDR10 beeld is ongetwijfeld minder dan het HDR10+ (of DV) beeld, maar een test (met Prime als bron) en de Apple TV beurtelings direct en via m'n receiver aangesloten kon me niet overtuigen om het Apple TV signaal niet via de receiver te laten lopen. Ik ben er wel compleet van overtuigd dat HDR (welke variant dan ook) beter is dan SDR.
Dolby Vision heeft niks te maken met HDMI 2.1. Jouw LG heeft gewoon DV support aan boord, en een scherm wat geen DV/HDR10+ ondersteund gebruikt de meegeleverde HDR10.

Jouw Denon ondersteund (volgens mij na een latere update) gewoon DV passthrough.
0Anoniem: 501293
@Tr4il24 juli 2021 13:12
Dolby Vision heeft niks te maken met HDMI 2.1. Jouw LG heeft gewoon DV support aan boord, en een scherm wat geen DV/HDR10+ ondersteund gebruikt de meegeleverde HDR10.

Jouw Denon ondersteund (volgens mij na een latere update) gewoon DV passthrough.
Om de 1 of andere manier werd deze info me niet helemaal duidelijk na verschillende artikelen maar dat komt denk ik omdat er met HDMI 2.1 features de dynamische HDR als aparte feature vermeld werd en niet dat dit ook al in 2.0a en b zit. Sommige artikels zeggen zelfs dat HDMI 2.0a en b alleen statisch ondersteunen.
oei de auteur maakt een dt-fout in zijn reactie....
Oei wat erg!

Zonder eindredactie is deze auteur nergens...

U begint een zin zonder hoofdletter.. Mag dat? ;)
LG heeft er bewust voor gekozen om HDR10+ niet te ondersteunen.
Technisch gezien hadden ze dit makkelijk kunnen doen want de hardware en software kan dit aan.
Dolby Vision ondersteuning vind ik belangrijker en zit er gewoon in.
Dat Amazon Prime Video geen Dolby Vision wil ondersteunen is hun probleem.
Ik kan makkelijk zonder Amazon Prime.
0Anoniem: 501293
@HoppyF24 juli 2021 13:16
Ik snap niet zo goed waarom Dolby Vision op streamingdiensten zo naar voren komt. Dat je makkelijk zonder Prime kan betekent niet dat je HDR10+ niet nodig hebt. Ik in ieder geval niet. Disney titels hebben veelal HDR10+ en bij blu-ray's zitten ook veel HDR10+ titels.
Soms is het onduidelijk waarom het ene formaat beter scoort dan het andere.
Het is en blijft heel vervelend dat er altijd meerdere standaarden bedacht moeten worden.
Zal wel weer om het geld gaan zo is het immers al tientallen jaren.
Vooral begonnen in het VHS tijdperk met de videobanden wat een drama zeg.
Van fouten kun je leren maar er is niets geleerd want het gaat gewoon door met audio en video formaten en protocollen.
Een gezamenlijke aanpak en ontwikkelingen van nieuwe standaarden e.d. zou het zoveel makkelijker en goedkoper kunnen maken.
Fabrikanten willen/kunnen niet alles ondersteunen wat er op de markt is.
0Anoniem: 501293
@HoppyF25 juli 2021 02:40
Precies dat heb ik dus ook. Als er gewoon 1 HDR standaard zou zijn, in dit geval HDR10 en HDR10+ want die zijn royalty free wat ik heb begrepen, dan is er ook niet zoveel verwarring. Net als die klote HDMI standaard, men, wat een gedoe is dat tegenwoordig zeg met 2.1. De voordelen van HDMI 2.1 moet ik nog steeds zien want het zijn features die nog steeds geen gemeengoed zijn geworden en eerlijk gezegd geloof ik er ook niet in. 4K60 fps met nieuwe games moet nog steeds stabiel draaien en de rest zoals VRR moet ook nog geoptimaliseerd worden.

Vroegah was het wel een stuk minder gecompliceerd :) Je had scart, rgb scart en vhs.....klaar. Ik kon gewoon elke film in de videotheek kijken en er waren nooit problemen. Je had 2 boxjes op een gegeven moment bij je TV voor surround en that's it :) Ik mis de jaren 90 eerlijk gezegd wel eens. Het was allemaal minder gecompliceerd. Er zijn mooie dingen ontstaan met internet en HD met beeld maar ik denk dat er op een gegeven moment een sweet spot is waarbij je merkt dat doorontwikkelen overbodig wordt c.q problemen oplevert.

Heb jij dit ook?
HDMI 2.1 heeft zeker wel een toegevoegde waarde ook al wordt nog alles hiervan benut.
Een TV moet zeker wel 6 jaar meegaan, je moet dan niet over een jaar al tegen beperkingen van HDMI aan willen kopen. Dat hoeft dus ook niet.
Fabrikanten moeten nog wel aan de HDMI 2.1 standaard willen voldoen.
Dat gebeurt ook steeds vaker.
Ik kom ook uit het VHS tijdperk en heb alles voorbij zien komen.
Vanaf zwart/wit TV naar kleuren, HD en 4K.
Vroeger was niet alles beter, zeker niet. Het is alleen jammer dat er nu geen eenheid is alleen maar om wat licentie kosten.
Dan zou ik zeggen: Dat is dan een minpunt van Amazon Prime Video dat ze niet met Dolby (Vision en Atmos) willen samenwerken, en niet van televisie aanbieders dat ze een ten dode opgeschreven format niet alsnog gaan ondersteunen. HDR10+ heeft gevochten en verloren, dat is evident alleen al in het feit dat twee van de drie oprichters van het schip zijn gesprongen.

[Reactie gewijzigd door Aiii op 23 juli 2021 11:53]

Zolang er content word aangeboden in HDR10+ lijkt het me een evident nadeel voor consumenten als ze het niet kunnen weergeven. Pas als er een echte winnaar is en alle content in het winnende hdr-formaat word aangeboden vervalt dit nadeel.

Het is nog maar de vraag of je als consument moet willen dat Dolby Vision het winnende formaat zou zijn. Er zijn namelijk licentiekosten mee gemoeid en die worden uiteraard verrekend met de verkoopprijs..

Overigens biedt Amazon Prime wel Dolby Atmos aan.
Consumenten wachten niet tot er een winnaar is en kiezen zelf wel.
Dolby Vision ligt gewoon voor tov HDR10+.
Die licentiekosten boeit weinig maar is uiteraard wel in de prijs berekend.
Het gaat om premium TV’s waar toch al een behoorlijk prijskaartje aan hangt.
Die paar euro extra maakt dan niets meer uit.
Het is nog maar de vraag of je als consument moet willen dat Dolby Vision het winnende formaat zou zijn. Er zijn namelijk licentiekosten mee gemoeid en die worden uiteraard verrekend met de verkoopprijs..
Het is in alle format wars voor zover ik weet nog nooit de licentiekosten geweest waardoor een format uiteindelijk verloor. Daar zijn altijd veel verschillende redenen voor geweest waarbij er ook weleens voor het 'mindere' format is 'gekozen' uiteindelijk.

In dit geval is Dolby Vision technisch beter dan HDR10+, maar zolang er geen echte standaard is mag je naar mijn idee het ontbreken van die support als een klein minpuntje rekenen. Vooral omdat er weinig reden is om het niet te ondersteunen door een fabrikant van een TV, behalve vermoedelijk het willen/moeten kiezen voor een kant in deze format war.
"Er zijn namelijk licentiekosten mee gemoeid en die worden uiteraard verrekend met de verkoopprijs.."

We spreken hier over een basis OLED van rond de 1000eur... daarom zie ik dat niet als een blokker of minpunt. Als je vroeger zou kijekn wat er wel of niet op een TV van opties zat was het meestal zielig.

Nu kan je zeggen dat 1000eur veel geld is en dat er menig andere TV maar 500-800eur kost, klopt, maar heb je geen OLED je kiets voor een product om zijn beeldkwaliteit in dit geval. Wil je dat niet spenderen dan ga je voor iets lager en dan heb je dan ook het zichtbare resultaat ernaar.

Het grootste probleem van LG OLED is eigenlijk dat hun eigen high end NANO zeer sterk in de buurt begint te komen van OLED in dezelfde prijsklasse.

Dat er verschillende standaarden zijn die niet door elke leverancier opgenomen worden is altijd verlies voor consument, is altijd zo al geweest...

[Reactie gewijzigd door d3x op 26 juli 2021 08:12]

0Anoniem: 501293
@Aiii23 juli 2021 12:06
Hoe kom je erbij dat HDR10+ een verloren zaak is? Sowieso is de strijd tussen HDR en Dolby Vision nog lang niet voorbij. Beide formaten worden in veel situaties nog gebruikt. Blu-ray heeft voornamelijk HDR en die kwaliteit wil ik persoonlijk. Niet alle streamdiensten zijn in dat opzicht goed.
HDR10+ is een dood paard. Samsung durft het alleen niet toe te geven.
Mee eens.
Het voegt niets toe om hier in iedere review weer over te beginnen.
Dolby Vision is veel belangrijker.
0Anoniem: 501293
@HoppyF23 juli 2021 12:14
Waarom is Dolby Vision belangrijker? Ik vind HDR10 en 10+ veel beter in weergave voor filmmakers.
Dan weet ik niet welke film maker je bedoelt, maar die zijn het dan allemaal oneens met je. Dolby Vision is namelijk zeker weten de favoriet. Je hebt niks voor niks Dolby Cinema.
0Anoniem: 501293
@dave199524 juli 2021 13:21
Daar zijn genoeg filmmakers van.
Dan weet ik niet welke film maker je bedoelt, maar die zijn het dan allemaal oneens met je. Dolby Vision is namelijk zeker weten de favoriet. Je hebt niks voor niks Dolby Cinema.
Ik weet niet of je bedoelt dat Dolby Cinema door filmmakers ontwikkeld is maar Dolby Cinema is gewoon een investering en project van Dolby zelf waardoor ze het ''makkelijker'' maken voor de uitgevers en filmmakers om Dolby Vision te implanteren. Jij draagt met je bioscoopkaartje 5,- af aan Dolby als je naar Dolby Cinema gaat.
En dat hebben ze voor een reden geïntroduceerd. De grote van het aanbod is daardoor al te verklaren toch?
0Anoniem: 501293
@dave199526 juli 2021 00:15
Nee, want de Dolby Cinema werden tegelijk met Vision ontwikkeld. Je moet het zien als een boer die een slager opent en uiteindelijk zijn eigen vlees verkoopt. Er is geen winnaar in dit geval want HDR wordt nog net zoveel gebruikt. Ik heb in mijn IT Collectors Edition 2 versies zitten. Deel 1 wordt in Dolby Vision weergegeven en deel 2 in HDR10+.

Ergo, er zijn 2 standaarden en die blijven ook.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 501293 op 26 juli 2021 07:34]

Dynamische metadata is toch enigsinds onzinnig gebleken. Hdr10 komt in de vergelijkingen die ik gezien heb, het beste uit de bus. DV en hdr10+ bewerken het beeld teveel, te donker of te licht.
Eigenlijk had ik wel graag een vergelijking met de iets hoger gepositioneerde G1 willen zien. Die heeft wel al een losse review, dus in principe zou het niet zo heel moeilijk moeten zijn om daar een overzicht van te maken, toch?
Is die niet identiek aan de C1 op de formfactor na?
Nee, de G1 zou iets helderder zijn maar wat ik op YouTube zag in een vergelijking is het de moeite niet waard want het verschil zie je enkel als de modellen naast elkaar staan. En HDR ziet er bij de C1 ook al geweldig uit.
qua beeldkwaliteit zal het ook niet of nauwelijks uitmaken. de features zijn ook nagenoeg hetzelfde. Maar ik denk dat iemand die de G1 koopt dat doet om hoe het eruit ziet als de tv tegen de muur aanhangt. dat gaf voor mij wel de doorslag iig.
Nee dat niet maar weinig verschil, zie bron. Je kan beter als je een platte wilt voor de gunstiger geprijsde gx gaan.

e LG G1-serie is uitgerust met een nieuw OLED evo-paneel. Dat zou naast zijn Gallery design de reden moeten zijn voor zijn meerprijs ten opzichte van de C1. Helaas, die hooggespannen verwachtingen kan de OLED65G1RLA niet inlossen. In de praktijk zien we maar weinig verschil met de 2020 GX-reeks. Kleurbereik en piekhelderheid zijn nauwelijks beter. Enkel op een volledig wit scherm zien we de verwachtte 20% extra helderheid.

Bron: https://fwd.nl/beeld/revi...d-tv-met-oled-evo-paneel/
Ik heb juist uitgekeken naar de GX ivm webos 5.0 vs 6.0. En omdat ik dacht dat deze een stuk voordeliger zou zijn.

Maar op de GX Konden ze ( platte tv) geen korting meer geven en op de G1 wel. Daarnaast zit op de G1 nu een cashback actie waardoor de G1 uiteindelijk €200 goedkoper was dan de GX (65 inch)

Zie ook de LG korting topic in het forum.
Er zijn best wat verschillen tussen de 2 modellen, zoals het audio systeem, geïntegreerde wandbeugel maar ook het paneel en erergieverbruik. Ik zie nu wel dat onderaan de compare pagina op Tweakers wel de testlab resultaten resultaten zijn opgenomen (maar alleen voor de 65" G1). Zie https://tweakers.net/pricewatch/compare/1667574;1662694/
Ik ben benieuwd naar de panelen die lg hierin gebruikt.
Zijn het hun nieuwe?
Piek helderheid is lager. Algemene helderheid ook?
Minder goed in lichte kamers dus dan bij hun nieuwe panelen?
Agreed, alsook het verschil met de iets lager geprijsde B1. Ik heb zelf vorig jaar de BX gekocht, omdat het verschil met de CX een €200 was en de verschillen te klein vond om dit bedrag te rechtvaardigen.

Ik heb me toen vooral gebaseerd op dit: https://www.youtube.com/w...&ab_channel=allthingstech
Ik ben al een maand of 3 super blij met mijn CX maar ik hoop dat ze bij de C1 eindelijk de 3.5mm audio jack hebben verbeterd. Die is (blijkbaar) al generaties problematisch. Voor geluid is mijn TV aangesloten op een analoge versterker. Eerst via de analoge output, maar de jack is van dusdanige kwaliteit dat de plug er niet in klikt en niet goed contact maakt. Enige optie is om een (anders onnodige) optische DAC aan te schaffen. Dit is dus wat ik gedaan heb. Werkt prima, maar het is toch teleurstellend als een onderdeel van nog geen 10 cent de kwaliteitservaring zo vermindert.

Anderszijds ben ik erg blij om te zien dat mijn CX nog steeds de beste koop is natuurlijk :D . De play en pauze knop op de AB gebruik ik regelmatig icm HDMI-CEC naar Chromecast dus die zou ik echt missen. En de Alexa, Google en Disney knoppen zou ik dan weer nooit gebruiken. Sowieso vond ik de Netflix en Prime knop al onnodig. Je kan namelijk super makkelijk shortcuts maken (getal op AB lang indrukken).

De beeldkwaliteit blijft briljant. Zeker in donkerdere omstandigheden onovertroffen. Wat een kleuren, wat een zwartwaarden, wat een contrast, wat een kijkhoeken. Echt top. Alleen midden overdag in de zomer denk ik wel eens dat het met een top of the line QLED waarschijnlijk beter was geweest door de betere anti-reflectie en veel hogere helderheid. Maar zelfs dan is het beeld van de OLED ook nog mooi.

Maar die 3.5mm poort 8)7
Zojuist de CX besteld, en ik wil hem eigenlijk direct aan mijn analoge Sony TA-1010 hangen. Benieuwd of ik tegen dezelfde problemen aanloop straks!
Jammer dat er bij het stuk over de nieuwe Magic Remote niet over de nieuwe NFC-functionaliteit wordt gesproken. Daarmee schijnt op een makkelijke manier door het mobiele toestel ertegenaan te houden de content naar de TV gecast te kunnen worden.
Heb nu mijn 2de LG tv en eigenlijk niet echt tevreden. Dit is mijn eerste OLED tv de OLED55C7V er zit sinds een klein jaar een vierkant blok in het midden van het scherm bij geel tinten, net of de leds daar minder fel branden. Heel irritant! Mijn vorige LG een LCD had net na de garantie periode een dode pixel.
Geen LG meer voor mij.
Is een bekend probleem bij C7’s.
Paneel kan onder garantie vervangen worden.
Kosteloos voor jou ook als de TV ouder is dan twee jaar.
Is dit alleen voor een blok? Ik heb zelf bij de C7 een verticale lijn lopen in het midden van het scherm
Hoort ook niet dus valt ook gewoon onder garantie.
Zoek andere even in het OLED topic of plaats daar een foto dan kijken we even mee.
[LG OLED] Ervaringen & Discussie
Top bedankt voor de tip.
Ze komen deze week het paneel vervangen. Moet wel de voorrijkosten en uur tarief betalen maar het paneel van ca €700 valt onder de garantie.
Ben wel /benieuwd hoelang die het gaat uithouden, of hebben ze het probleem inmiddels opgelost in de productie
In principe hoef je niets te betalen ook geen voorrijkosten en arbeid.
Jij kunt er niets aan doen dit is gewoon garantie.
Probeer dus van alle kosten af te komen.
Anders even bespreken in het OLED topic.
Hoelang is de software ondersteuning op deze televisies? Mijn huidige LG verloor 4 jaar na aankoop behoorlijk wat smartfuncties. Nu met een chromecast erbij geen probleem meer, maartoch is het wel wenselijke informatie in een dergelijke review.

Edit:
Betr de 42UB820V-zh, gekocht in 2015.
Eind 2018 stopte netflix ermee en de npo app. Eerst geen updates meer en later werkten de apps gewoon niet meer.

Maar dat is niet de kern van mijn verhaal. Ik ben in de markt voor een cx of een c1 en met mijn ervaring van lg in het achterhoofd. Vraag ik mij af of het slim is om nu voor een cx te gaan. Ik kan me voorstellen dat de ondersteuning van webOS een stuk beter is dan de niet webOS tv's van LG.

Of maakt dat bij webOS sowieso niet uit omdat de ondersteuning daarvan toch wel oké is?

[Reactie gewijzigd door HansMean op 23 juli 2021 19:26]

Ik heb een B7 uit 2017 en die krijgt ook gewoon nog software updates. Niet naar een nieuwe major versie van webos, wel voor bugfixes en kleine nieuwe features.
Geen enkele LG tv krijg toch een update voor een major versie? Je blijft toch altijd zitten op dezelfde versie?
LG OLED’s krijgen wel degelijk firmware updates waarbij het WebOS ook naar een hogere versie gaat.
Echter, je krijgt niet de versie van een nieuwer model jaar.
Heb je dus een OLED uit 2020 dan krijg je niet WebOS 6.0 maar wel een hogere versie 5.
Precies, dat bedoel. Je blijft altijd op dezelfde op main versie zitten.

Edit: ah ik reageerde op de verkeerde ;)
Niet helemaal want de versie nummering bij LG is wat onlogisch.
Als je TV WebOS 5.0 had en het jaar daarop 5.5 is uitgekomen kan het zo zijn dat je wel 5.1 krijgt of 5.2 maar nooit 5.5.
De versie die 5.5 had kan naar 5.6 of 5.9 maar gaat nooit naar 6.0 omdat dit weer een model van een jaar daarna is.
De versies lopen niet op in hele nummers, dus jaar 1 is 5.0, jaar 2 6.0.
Nee, er kan een halve versie tussen zitten. Erg verwarrend wel.
Mijn LG uit 2014 met webOs 1.1 ouzo doet het nu nog steeds, die staat bij mij zusje en Netflix enzo doet het nog.
Welke functies ben je kwijt dan? Ik heb hier in de slaapkamer nog een lg b6 staan, ouder dan 4 jaar, en die krijgt wellicht geen updates meer maar dat betekent niet dat de apps niet meer werken (of geupdate kunnen worden).
Ben inmiddels 3 jaar in het bezit van een LG E8. Ben niet heel tevreden met de ondersteuning. Zo is de beeldkwaliteit door updates minder geworden na een firmware update. (Black crush)
Ik heb een bijna antieke lg tv uit 2012 oid, en die krijgt geen software updates meer (nog geen webos) maar Netflix en YouTube werken wel nog gewoon.
Ah dat is interresant, die van mij ook zonder webOS, uit 2015 en daarbij werken YouTube en netflix niet meer.
Hmm nagenoeg zelfde situatie, maar verschillende functionaliteit. Wel fijn om te horen dat het dus niet standaard is dat functionaliteit bij niet webOS tv's verloren gaat.
Welke functies verloor je? Ik heb de C7 uit 2017 en afgezien van AirPlay en Apple TV+ zit alles er nog op. Hoewel ik Apple TV+ graag had gewild, maarja je kunt niet alles hebben.
Ik heb zelf ook een c7. Het is jammer dat ze earc niet ondersteunen. Mijn Sony Soundbar heeft ook earc op hdmi 2.0
Vertel dan ook het type, als het een model van 400€ was is het niet heel raar.
Ondersteuning is bij elk merk 5 jaar voor updates. Dit is zo bepaald.
Mijn LG 55LB730V uit 2014 werkt nog steeds probleemloos. Ja, WebOs is nu niet meer de snelste, dus Netflix gebruik ik meestal via de Ziggo MediaBox Next, maar het werkt wel allemaal nog.
De toevoeging van G-Sync compatibility was voor mij de de reden om de 48" versie op mijn bureau te plaatsen. Het toestel levert een heel aangename speelervaring op en ook kwestie productiviteit is het goed te doen, middels Powertoys FancyZones. Deze vervangt mijn 34" Ultrawide IPS, dus heb ik een zone gemaakt die ongeveer even groot is als mijn vorige scherm, met aanvullend nog wat wat ruimte aan de rechterkant en er boven voor diverse chat applicaties. Enige minpunt is dat het scherm na verloop van tijd wat donkerder wordt als je niet veel activiteit veroorzaakt. Hier heb ik nog niet echt een oplossing voor gevonden. De HDR functie van Windows uitschakelen helpt wel wat, een dealbreaker is het zeker niet.

De meegeleverde apps zijn wel ok, maar ik verkies toch de vlottere werking (en de upscaling) van de Shield voor zowel streaming services als Plex. De LAN poort geeft je een 100mbit verbinding, wat grote 4K remuxes bufferingsproblemen kan geven. Tevens is de C1 niet zichtbaar in het casting menu op android. Misschien is het mogelijk, maar ik heb het tot dusver niet aan de praat gekregen.
Eco stand van automatisch halen.
Right! Ik geloof dat ik die vergeten was terug uit te zetten nadat ik per ongeluk (lees: door onwetendheid) op in-stop had geklikt op de service remote, waardoor het toestel was gereset. Even kijken wat vandaag de bevindingen zijn!
De meegeleverde apps zijn wel ok, maar ik verkies toch de vlottere werking (en de upscaling) van de Shield voor zowel streaming services als Plex.
Hetzelfde, minus Plex, plus Kodi, plus Moonlight. Ook heb je met de Shield TV in Nederland geen reclame op het apparaat zelf. Elders mogelijk wel (bedankt, Google...), maar je hebt tenminste de mogelijkheid om eromheen te werken.
Tevens is de C1 niet zichtbaar in het casting menu op android. Misschien is het mogelijk, maar ik heb het tot dusver niet aan de praat gekregen.
LG TV's hebben geen ondersteuning voor Google Chromecast. Daarvoor kan je natuurlijk ook de Shield TV gebruiken. Waarschijnlijk doe je dat ook. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2021 07:51]

De stap voor stap van C1 naar G1 tref je hier aan. Mijn 48" versie heeft dus wel degelijk het EVO paneel. Beetje raar dat je zelfs die kunt omschakelen naar G1 terwijl er helemaal geen 48" versie van die reeks bestaat.

Trouwens nog steeds werkbaar, zelfs na de recentste update.
Op zich niet zo raar, want het 48 inch paneel wordt uit dezelfde plaat gesneden als de 77 inch, die wel bestaat in G1.

Ik geloof dat ze het snijproces voor de generatie van 2021 wel wat hebben aangepast, zodat de kosten lager werden van de 48 inch, want vorig jaar was de 48 inch duurder dan de 55 inch. Wat dus kwam doordat de vraag naar en dus productie van de 77 inch lager was en dus het aanbod van de (gewilde) 48 inch ook lager.

De 55 inch wordt samen gesneden met de 65 inch als ik me niet vergis, beide gewilde maten op het moment.

[Reactie gewijzigd door AppieNL op 23 juli 2021 09:07]

Hoewel ik hier zelf totaal geen verstand van heb vind ik het een bijzonder verhaal dat de 48" en de 77" of de 55 en 65 uit dezelfde plaat gesneden zouden worden, aangezien ze allemaal verschillende pixelgroottes hebben? Als ik een 55" paneel uit een plaat geschikt voor 65" zou snijden kom ik niet uit op 4k lijkt me toch? of ben ik nou raar aan het denken?
De exacte details van het produceren van oled panelen ken ik ook niet, maar de verschillende maten worden op een bepaald punt in de productie uit 1 plaat gesneden.

nieuws: LG Display begint massaproductie 48"-oledpanelen in China

Ik zie trouwens ook dat de oplossing van het beperkte aanbod van 48 inch panelen is opgelost voor 2021 door het niet te combineren met 77 inch panelen, maar gewoon 8x 48 inch te snijden.

En dan is KaiZas observatie nog steeds niet raar, want in principe gaat elke oled fabriek over op het EVO-paneel. Ze gaan niet een tweede productielijn starten in de fabriek alleen voor de C1 panelen met de oude pre-evo techniek. Makkelijker om het softwarematig te beperken in de TV om zo een unique selling point te hebben bij de G-serie.

[Reactie gewijzigd door AppieNL op 23 juli 2021 09:38]

De snijmachine kan idd verschillende schermformaten produceren, maar geen verschillende maten uit eenzelfde plaat. Die moederplaat heeft dus de dpi van de schermen die er zullen uitgezaagd worden.
Tegenwoordig bestaat er zoiets als Multi Model Glass (MMG)
Er worden alleen schermen met dezelfde PPI uit dezelfde plaat gesneden, volgens mij heeft de 77" 8K dezelfde PPI als de 48" 4K.
Maar omdat de verkoop van de 77" vrij laag ligt is er weinig over om 48" van te snijden en dus is die duurder.
Dat is juist voor de fabriek in Paju, in Kanton kunnen ze wel degelijk verschillende resoluties uit één plaat snijden. Wel is het zo dat je vooraf moet bepalen welke pixeldichtheid je gaat maken, je kunt niet achteraf nog beslissen dat je een andere pixeldichtheid wilt.

Een belangrijk kenmerk van LG's WOLED-techniek is dat de OLED-laag uniform is, LG kan het hele paneel volverven met OLED-materiaal. Pixels ontstaan pas in de TFT-laag, ik kan me voorstellen dat de pixeldichtheid in de TFT-laag aanpassen geen enorme verandering is en daardoor makkelijk tussen verschillende pixeldichtheden gewisseld kan worden.
Ja precies, dat zou ik ook zeggen. Al denk ik niet dat de 77" 8K dezelfde PPI heeft als de 48" 4K, aangezien hij niet precies 2x zo groot in diameter is :)
Waar heb je het allemaal precies over?
De fabriek in Paju doet "evo", de fabriek in Kanton doet nog de oude techniek. Er worden sedert dit jaar 48"-panelen in Paju gemaakt en het is vrij logisch dat ze 55" en 48" met dezelfde materialen produceren en dus ook de 48" het "evo"-paneel heeft. Dat er gekozen is om geen 48" G1 uit te brengen lijkt me vooral een commerciële beslissing, geen technische.
Dit staat ook gewoon in de review genoemd ;)
Vind het wel een beetje jammer dat het antwoord op de vraag uit de titel maar in 1 zinnetje aan het einde terugkomt. Hoe zit het bijvoorbeeld ten opzichte van de kijkafstand? Daar is de afgelopen maanden ook fors over gediscussieerd, dat je prima een heel groot scherm kunt hebben zelfs met "maar" 2-3 meter afstand.
Hoe zit het bijvoorbeeld ten opzichte van de kijkafstand?
Daar zijn prima algemene normen voor, dat is niet afhankelijk van een merk of type tv.

Bijvoorbeeld: https://www.televisies.nl...e-kijkafstand-voor-uw-tv/
Dat klopt, maar men vergelijkt hier 3 formaten TV, dus ik kan me best voorstellen dat ze die dan even op de meest gangbare zitafstanden bekijken om te zeggen "wij vinden vanaf 2.5 meter de 65" de fijnste om naar te kijken, maar bij 3.5m is die al te klein!" om maar iets te roepen. Gewoon enige toevoeging :)
Weet iemand of het LG gelukt is bij dit model de flickering op te lossen bij schommelende framerates en VRR? Bij de CX hebben ze een aantal hotfixes uitgebracht, maar het probleem is nooit helemaal verdwenen.
Ik heb hier op mijn 55 inch C1 ook nog steeds last van met de laatste firmware. Zet je VRR uit, dan is ook de flickering weg.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True