LG brengt update voor 4k120 met Dolby Vision uit voor CX- en GX-oled-tv's

LG heeft op zijn ondersteuningspagina's firmware-versie 4.30.10 geplaatst om handmatig te downloaden. Met deze nieuwe firmware is de combinatie van 4k, 120 beelden per seconden en Dolby Vision ook beschikbaar voor gamers met een CX-, GX- of WX-oled-tv.

De firmware is onder meer te downloaden op de Nederlandse ondersteuningspagina van de CX-oled-tv, al bestaat de kans dat gebruikers de firmware ook al als automatische update hebben binnengehaald. Tegen het einde van deze maand zou de update overal binnen moeten zijn. De firmware is nu ook handmatig beschikbaar voor de GX- en WX-oled-tv's, en in de zomer waren de nieuwste C1- en G1-oled-tv's al aan de beurt.

De CX en GX zijn hun voorgangers en kwamen vorig jaar uit. Deze twee modellen van vorig jaar hebben een soc aan boord die grotendeels vergelijkbaar is met die van de C1 en G1, waardoor het uitbrengen van deze update voor de CX en GX verwacht en eerder al aangekondigd werd.

Het is nog onduidelijk of bijvoorbeeld oled-tv's uit 2019, zoals de C9, ook de optie krijgen om 4k120 met Dolby Vision te gebruiken. Dit model bevat andere hardware, in de vorm van een soc die ook in de oled-tv-modellen van 2018 zat en daardoor enkel met HDMI 2.0 overweg kan. Voor de 2019-modellen werd een aparte HDMI-chip toegevoegd om toch een bandbreedte van 48Gbit/s mogelijk te maken. De CX, GX, C1 en G1 gaan overigens allemaal tot 40Gbit/s, wat voldoende is voor de HDMI 2.1-capaciteiten.

LG CX

Door Joris Jansen

Redacteur

22-10-2021 • 10:27

106 Linkedin

Reacties (106)

Wijzig sortering
Nu nog graag DTS en DTS-X ondersteuning.
Ik begrijp de beweegreden niet om dit te verwijderen.
LG was voor mij de beste koop ivm alle ondersteunende formaten video en audio toen ik mijn C7 kocht.
Nog groter probleem is dat ze ook geen passthrough ondersteunen.
Laat het op zijn minst doorgaan naar de receiver toe...
Bagger.
Huh? Over welk model heb je het dan? Mijn E9 stuurt gewoon passtrough door..

En heeft trouwens ook nog gewoon DTS. De latere modellen niet meer. Dit maakt de 2019 modellen nog steeds het beste volgens mij. Die hebben ook nog gewoon 48Gbbp poorten
De *9 is dan ook de laatste in de serie die het kan.
De *X en *1 series hebben het niet meer.

Wederom geen problemen met het weghalen.. maar laat in godsnaam passthrough werken.
Ik heb een C8, maar je wil dus zeggen dat je geen bitstream audio meer kan gebruiken via HDMI passthrough naar je receiver?
Ik neem aan dat dat dan alleen geld voor de apps op de tv zelf, en niet voor b.v. een externe shield tv?
De LG 8 serie kan geen lossless DTS HD/MA/X of lossless Dolby TrueHD passthrough doorgeven.
Lossy DTS en E-AC (al dan niet met Atmos) lukt wel.
Dat lijkt me dan nog steeds alleen zo voor het SmartTV gedeelte, en niet vanaf een externe bron(b.v. shield tv naar receiver naar TV). Dat is toch gewoon bistreaming via ARC? Dan nog...irritant als een high end tv zelf niet gewoon gangbare formaten als DTS kan ondersteunen voor het smarttv gedeelte.

[Reactie gewijzigd door YoMarK op 23 oktober 2021 00:00]

De *9 is dan ook de laatste in de serie die het kan.
De *X en *1 series hebben het niet meer.

Wederom geen problemen met het weghalen.. maar laat in godsnaam passthrough werken.
Dus de cx en c1 hebben dat niet meer? Kan me haast niet voorstellen. Heb je de hdmi wel in de juiste ( eArc ) poort zitten?.

[Reactie gewijzigd door micla op 22 oktober 2021 20:50]

Correct de CX en C1 ondersteunen geen enkel DTS formaat.
Ik doelde op het Passtrough zelf. Dat moet gewoon werken. Daar hoeft de TV zelf geen DTS voor te ondersteunen. Hij geeft het signaal gewoon 1 op 1 door. Tenzij het signaal van de TV zelf komt van bijvoorbeeld de Apps van Netflix en consorten. Dat zal inderdaad niet werken, en dan is het ook geen Passtruogh natuurlijk. Ik heb nog nooit gehoord dat Passtrough van externe bronnen niet worden doorgegeven.
Ben niet helemaal thuis in de audio, maar heb een CX en ik dacht uit me hoofd te zeggen dat er in het menu wel een optie is voor passtrough
Exact, ik kom van een E6 af die geen moeite had terwijl mijn CX simpelweg DTS dropt... geheel. Of Dolby moet LG extreem veel geld hebben gegeven of DTS Inc. moet zo hard tegen LG hebben geschopt dat ze op een blacklist staan ofzo. LG is er niet alleen in dus daar is iets aan de hand.
dit vooral, al mijn films zijn dts en het is de meest gebruikte audio denk ik dus snap niet waarom ze het hebben weggehaald
Licentie kosten in combinatie met de grootste groep users die toch alleen nog maar gebruik maakt van streaming diensten of externe hardware.
Erg zonde, dan hadden ze het op z'n minst mogelijk moeten maken via passthrough met eARC.
Ik merk het erg goed zodra Plex de audio moet gaan transcoden bij DTS.
Ben ten tijde van mijn C7 over gegaan op een OSMC kastje en een AppleTV aangesloten op mijn Denon receiver. Hierdoor heb ik nu bij mijn G1 geen problemen hiermee maar jammer is het natuurlijk wel.

LG is wel over de linie veruit de goedkoopste aanbieder van Oled TV's (zeker met aanbiedingen en caschbacks meegerekend). Dit kunnen ze waarschijnlijk doen door zo veel mogelijk te besparen.
Goedkope LAN kaart, geen DTS licenties, design hergebruiken, langzame evolutie van het scherm....
LG is langzaam maar zeker aan het doen wat iedere tweaker wil.een domme oled aan het produceren. :+

Ik ben blij dat ik de 9 series heb.

Ik vind de lg software dikke prima, maar wanneer de basis functionaliteit eruit wordt gesloopt (passthrough) dan wordt mijn toekomstige tv geen lg meer.

Ik ben best blij dat ik geen extra boxje hoef aan te sluiten nu.
Vergeet niet dat zowat elke oled wat verkocht word is een lg oled, dat is een rede dat hun oled goedkoper kunnen zijn want andere fabrikanten moeten eerst nog inkopen doen bij lg en hun betalen voor het scherm.
Kan met Kodi DTS uitsturen, alleen als ik dat doe merk ik dat er vaak een sync issue (valt op bij concerten) is met beeld, als ik het door Marantz receiver laat lopen. Door voor mij gooi ik dan alles maar naar 5.1 PCM en dan loopt alles netjes.
Ze ondersteunen dolby vision en onder de tafel vraagt/eist dolby dan van LG om DTS(concurrent van Dolby) support weg te laten. Zo gaat dat tegenwoordig in de wereld.
En hoe doen Sony en Philips dat dan? Die ondersteunen ook op de 2021 modellen Dolby Vision + Dolby Atmos en DTS. Philips gaat dan nog een stap verder en ondersteund ook HDR10+ (concurrerend formaat).
Meer betalen, het is simpelweg een bezuiniging.
Oh, dat is het sowieso ja. Sony's eigen streamingdienst werkt notabene met DTS audio, als een van de weinige streamingdiensten. Dus zonder DTS zou dat lastig worden. Dat is weer een vereiste voor de IMAX certificering die de Sony TV's hebben.
Was dat geen licentie issue? Jammer dat ze dat dan niet optioneel verkopen voor wie dat wil.
Ik heb het vermoeden dat partijen als Netflix, Amazon en Apple hier ook een vinger in de pap hebben. Voor zo ver ik weet gebruiken die allemaal Dolby en geen enkele DTS (correct me if I'm wrong). Het is ook niet voor niets dat die allemaal een dedicated knop op de afstandsbedieningen hebben tegenwoordig.
Voor mij was de DTS ondersteuning het meest belangrijke punt om juist geen LG te nemen.
Jammer want hun beeld verwerking en dus het resulterende beeld is echt top.

Vorig jaar gekozen voor een nieuwe Philips OLED934 die wel DTS en DolbyVision en HD etc etc heeft.
Het beeld is prima en het geluid is top.
En als extra bevalt Ambilight me ook prima.

[Reactie gewijzigd door t-force op 22 oktober 2021 12:00]

Sony gebruikt LG OLED-schermen, wellicht een optie?
Zeker. Ook naar gekeken. Maar al met al te duur. En het speaker systeem in het scherm is ook erg gaaf. Maar jammer dat je hem dan niet kan ophangen.
Nu nog graag DTS en DTS-X ondersteuning.
Ik begrijp de beweegreden niet om dit te verwijderen.
LG was voor mij de beste koop ivm alle ondersteunende formaten video en audio toen ik mijn C7 kocht.
Een vraagje, waarom zou je DTS en DTS-X ondersteuning willen op een TV, zonder een versterker heb je er weinig aan, en zo een lange speaker onder je TV die de 5.1 vervangt zou ik ook niet willen, een goede versterker met goede speakers die 5.1 geluid geeft klinkt altijd beter, of wil je via de TV het geluid sturen naar je versterker, maar wat ik weet gebruiken streaming diensten nog steeds geen films en series met DTS geluid.
Omdat deze TV serie dus ook geen Passthrough ondersteund en mijn versterker geen audio signaal krijgt omdat de TV het niet begrijpt.

Ik koop zo'n TV ook voor het gebruik van eArc en je dus maar 1 HDMI kabel naar je TV hebt.

Kijk wanneer je een MediaApparaat hebt en deze op je versterker aansluit, werkt dat natuurlijk, maar zodra je de Apps gebruikt op de TV en de audio dus via de TV moet komen via de Audio Return Channel moet je de ondersteuning hebben voor de Codec of Passtrough hebben. En de C7 heeft dat netjes dus werken al mijn films/series op de NAS via DLNA out of de box eender welke codec ze gebruiken.

Bij de CX en UP heb je die ondersteuning niet meer en heb je gewoon geen geluid en kan je een tweede apparaat kopen om er tussen te zetten.

[Reactie gewijzigd door Possemaster op 22 oktober 2021 17:21]

Omdat deze TV serie dus ook geen Passthrough ondersteund en mijn versterker geen audio signaal krijgt omdat de TV het niet begrijpt.

Ik koop zo'n TV ook voor het gebruik van eArc en je dus maar 1 HDMI kabel naar je TV hebt.

Kijk wanneer je een MediaApparaat hebt en deze op je versterker aansluit, werkt dat natuurlijk, maar zodra je de Apps gebruikt op de TV en de audio dus via de TV moet komen via de Audio Return Channel moet je de ondersteuning hebben voor de Codec of Passtrough hebben. En de C7 heeft dat netjes dus werken al mijn films/series op de NAS via DLNA out of de box eender welke codec ze gebruiken.

Bij de CX en UP heb je die ondersteuning niet meer en heb je gewoon geen geluid en kan je een tweede apparaat kopen om er tussen te zetten.
Aha ok, ja ik heb gewoon een Mini Media/Console PC en mijn NAS is op de netwerk aangesloten (logies), en dan kan ik via mij Computer er bij, en kan ik alles zien en horen zo als het moet met DTS en DTS-X DTS HD-Master en Dolby TrueHD en zo, ik heb mijn OLED TV niet aangesloten op het internet, gebruik mij zelf gemaakte Mini Media/Console PC daarvoor, werkt beter en sneller en gaat veel langer mee dan die smart gedoe van TV's, van mij mogen er weer "domme" TV uitkomen zonder die onzin, voor mij is een TV alleen goed voor goed beeld te geven en voor de rest niks, de rest doe je via andere bronnen.
TV's hebben wel chips aan boord om e.g. beeldverbetering te doen. Ik denk dat het maken van een "smart TV" verdacht weinig kost als je toch al de CPU en hardware aan boord wil hebben. Overigens ben ik blij met de Netflix en Prime support op mijn TV, vooral ook omdat mijn mediabox van de TV boer redelijk bagger is (en ik zit niet te wachten op nog een kastje).
TV's hebben wel chips aan boord om e.g. beeldverbetering te doen. Ik denk dat het maken van een "smart TV" verdacht weinig kost als je toch al de CPU en hardware aan boord wil hebben. Overigens ben ik blij met de Netflix en Prime support op mijn TV, vooral ook omdat mijn mediabox van de TV boer redelijk bagger is (en ik zit niet te wachten op nog een kastje).
Ja en die beeldverbetering zijn zo goed als altijd slechter, alles uitzetten geeft een veel betere beeldkwaliteit, dit is al zo vaak getest, en een kastje er bij hebben stelt niks voor, je hebt er zelf meerdere die je achter je TV doe.

Maar mooi dat jij het handig vind, maar ik zelf vind het niet handig al dat troep op mij TV, bijna alles staat bij mij uit, en daarom heb ik ook een Mini Media/Console PC gebouwd, wat het VEEL beter doet en VEEL langer doet dan dat "smart" gedeelte van een TV, die stopt na zo veel jaar, omdat de support stopt.
Benieuwd of deze update dan ook beschikbaar is voor de BX-versie van vorig jaar.
Ik zie dat er ook sinds 19-10 een update met dezelfde 4.30.10 versie voor de BX uit is. Helaas geen release notes oid. Moeilijk te zeggen helaas.

Hierbij nog even de link:
https://www.lg.com/nl/ond...SalesCode=OLED55CX6LA.AEU

[Reactie gewijzigd door LeNNy op 22 oktober 2021 11:30]

Hier ben ik ook benieuwd naar! Jammer dat de BX het vergeten kindje is.
De B-serie draait meestal op een mindere sterke SOC (min of meer de budget serie voor de A-serie werd geintroduceerd). Dat was met de B9 ook al die op de soc draaide van het jaar ervoor. Dus mogelijk is de chip niet sterk genoeg. In ieder geval zorgt de andere soc ervoor dat waarschijnlijk ook een andere fix in de firmware geschreven moet worden waardoor het gewoon langer duurt
https://thebestmonitors.c...201.07%20billion%20colors.

Verschillen tussen Dolby vision vs HDR vs HDR+

Voegt weinig toe tov HDR10+ lijkt wel beschikbaar op meer platformen dan hdr10+

[Reactie gewijzigd door k995 op 22 oktober 2021 10:43]

Voegt weinig toe tov HDR10+ lijkt wel beschikbaar op meer platformen dan hdr10+

Hoe moet ik dit lezen?
Xbox series (nextgen) ondersteunt Dolby Vision op 120fps. Vooralsnog konden deze LG modellen slechts Dolby Vision aan op 60fps terwijl het nieuwste model dit wel kan op 120fps. Er was geen hardwarematige beperking dus heeft LG deze ondersteuning nu ook toegevoegd voor de CX en de GX reeks.

Het verschil tussen HDR10+ en Dolby Vision? Uit puur technisch oogpunt is Dolby Vision beter vanwege 12bit ondersteuning. Dit levert 68.7 miljard kleuren mogelijkheden op tegenover 1.07 miljard kleuren op 10bit (HDR10+). Daarnaast zou Dolby Vision tot 10.000cd/m2 aankunnen waar HDR10+ blijft steken op 4000cd/m2. Dus Dolby Vision kan veel 'feller'. Dit zijn zo'n beetje de belangrijkste verschillen... maaar......

Er zijn nauwelijks tot geen tv's die 12bit panelen hebben en er zijn geen tot nauwelijks panelen die 10000cd/m2 ondersteunen. Dus het lijkt een papieren overwinning voor Dolby Vision. Wel wordt er beweerd dat juist door de ondersteuning van 12bit en 10000cd/m2 de huidge panelen beter kunnen downscalen zodat het er toch beter uit ziet. Hier zijn de meningen echter over verdeeld.

Voor volledig gebruik van Dolby Vision zal je TV het signaal dus altijd downsampelen en invullen zoals het de TV het beste lijkt. Dit zorgt ervoor dat het er net anders uit kan zien op een ander merk TV. HDR10+ heeft dit probleem niet omdat 10bit gewoon als 10bit wordt weergegeven en 4000cd/m2 ook gewoon in de praktijk mogelijk is. Vooralsnog is in de praktijk het verschil tussen Dolby Vision en HDR10+ dus te verwaarlozen, maar Is HDR10+ consistenter.

Ware het niet dat Dolby Vision, ondanks dat HDR10+ gratis is en Dolby niet, momenteel het meest ondersteunde formaat is. Dit heeft alles met marketing te maken en toekomstbestendigheid. Zodra 12bit panelen gemeengoed worden is HDR10+ verouderd maar kan Dolby Vision nog een tijd mee. Door nu je content Dolby Vision geschikt te maken moet je in de toekomst niet alles gaan resampelen wat bij HDR10+ wel het geval is.

[Reactie gewijzigd door liberque op 22 oktober 2021 11:41]

Dolby vision is gelijkaardig dan HDR10+ maar iets als netflix heeft dolby vision maar echter geen HDR10+ enkel gewone HDR10.
gelijkaardig is gelijkwaardig maar verder een goede uitleg |:(
Bedankt voor deze vergelijking betreffende monitors als reactie op een artikel dat over televisies gaat.
Zoals je kan lezen in het artikel worden zowel tv monitoren als pc monitoren benoemd. Daarnaast zullen er ook vele mensen zijn die een pc monitor als tv gebruiken.
Er zijn eigenlijk geen goede HDR monitoren buiten een selecte hoeveelheid zeer high-end modellen. Dus het is een moot point voor die nu ze nog steeds bijna allemaal amper DisplayHDR 600 halen.
Geen dank (en er is geen verschil tussen een TV of monitor hoor)
https://thebestmonitors.c...201.07%20billion%20colors.

Verschillen tussen Dolby vision vs HDR vs HDR+

Voegt weinig toe tov HDR10+ lijkt wel beschikbaar op meer platformen dan hdr10+
En ja als je alles afspeelt via je Mini Media PC, heb je toch geen Dolby Vision jammer genoeg, Windows support alleen nog steeds HDR formaten.
Het is nog onduidelijk of bijvoorbeeld oled-tv's uit 2019, zoals de C9, ook de optie krijgen om 4k120 met Dolby Vision te gebruiken. Dit model bevat andere hardware, in de vorm van een soc die ook in de oled-tv-modellen van 2018 zat en daardoor enkel met HDMI 2.0 overweg kan -->

Ehm, de C9 heeft weldegelijk full bandwidth HDMI 2.1. Nu update 5.00.03 werk dit ook vlekkeloos. Dus hardwarematig is er geen reden om deze update niet door te voeren.
Er is hardwarematig wel een reden, omdat de C9 en G9 een hele andere soc hebben. De soc's van de C/G X/1 zijn verwant aan elkaar, dus was de firmware makkelijker aan te passen. Omdat de 9-serie een aparte chip voor de HDMI-afhandeling hebben, zal dit het bouwen van firmware moeilijker maken. De vraag is of LG daar R&D aan gaat besteden.

Zie ook: https://youtu.be/UWyVe0k5oH0
Dat het lastiger is, dat zou best kunnen, dat weet ik niet. Beter geformuleerd: Er is geen hardwarematige beperking waardoor het onmogelijk is. Maar ik denk dat je gelijkt hebt dat de kans klein is dat het er gaat komen.
Sterker nog, de 2019 serie heeft helemaal geen hardware beperking en maakt zoals ook genoemd is, gebruik van de volledige 48Ghz bandbreedte. Ongeacht of dit nu nuttig wordt geacht of niet.
Dat er een andere HDMI 2.1 chip is gebruikt in de 2019 serie dan in de 2020/2021 series is een keuze van LG.
Men had de HDMI oplossing van 2019 ook gewoon kunnen voortzetten in de 2020/21 modellen.
Het ontwerp was er immers al.
Vreemde keuzes soms bij LG.
De uitleg van Vincent uit de link van @Thom2289 is ieder geval erg plausibel. Technisch moet het kunnen maar hebben ze de mankracht er voor en willen ze die vrijmaken dat is de grote vraag.

Ik zie een vergelijkbaar iets bij ons op het werk. We hebben een machine gekocht daarbij hoort PC software. Helaas is deze PC software niet zo geweldig. Doordat wij veel unieke producten maken, gebruiken wij de software ook heel veel. Helaas zorgen de resultaten van deze software wel voor veel nawerk.
Dit probleem is al regelmatig bij de machinefabrikant (en dus leverancier van de software) neergelegd. In het kort komt het er op neer dat de fabrikant ons maar zeikerds vinden omdat veel andere kopers geen problemen met deze tekortkomingen hebben. Ze zijn daarom niet van plan om op korte termijn veel energie in het verbeteren van hun software te stoppen om onze problemen op te lossen.

Wat ik wil zeggen
Het probleem van 4K120 is een relatief klein probleem. Omdat dit een specifieke doelgroep treft. De algehele werking van de TV wordt er niet door beïnvloed. Dus hoeveel resources moet je er dan als fabrikant in stoppen om oudere modellen ook te fixen. Wetende dat de concurrentie het amper beter doet met het ondersteunen van oudere modellen. Wat verlies je als het probleem niet fixed? En wat win je ermee als je het wel fixed?

Als ik het goed heb, treft het toch vooral mensen met een moderne gameconsole?
Ik ken de video van Vincent.
Leuk verhaal maar ik geloof er weinig van.
Punt is dat LG dit gewoon kan uitvoeren en dat er (tot nu toe) geen enkele technische verklaring is geweest waarom het op de 2019 niet zou kunnen werken.
Mocht er wel een technische beperking zijn en het onmogelijk is deze wijziging aan te brengen dan moet je hier gewoon open en transparant over zijn.
Feit is dat de 2019 serie nog maar 2 jaar oud is en nog lang ondersteund moet gaan worden.
Dit is vooral bekend en mag geen verrassing zijn voor de ontwikkelaars.
Daarmee moet je in de planning rekening houden en zo gaat het al jaren bij de ontwikkeling en ondersteuning van software.
Je noemt het een klein probleem, misschien is dat zo.
Maar ook een kleine doelgroep is belangrijk.
LG was nota bene de eerste met HDMI 2.1 en heeft om die reden veel gamers naar zich toegetrokken.
Dat geeft ook verplichtingen.
Eens, op het laatste zinnetje na. Ik denk dat het verwachtingen schept, geen verplichtingen geeft. Mochten ze die verwachtingen niet waarmaken kan sar imagoschade opleveren, echter is het (zoals ook in de video gesteld) maar zeer de vraag hoeveel dat nou echt gaat uitmaken.
Verwachtingen schept het zeker maar dat vooral ten gevolgen van de uitspraken die LG doet.
Het is geen irreële verwachtingen van wat klanten.
Formeel is er misschien geen plicht maar het zal zeker imagoschade opleveren als kopers in dekolonisatie worden gezet. Support/ondersteuning is eigenlijk net zo belangrijk als het product zelf.
Goede ondersteuning levert ook loyaliteit op.
Kijk maar eens naar Apple. Duur maar je kunt dmv jarenlange ondersteuning lang met je smartphone doen. Dit terwijl andere fabrikanten dit nalaten.
Dit is het punt ja; indien LG er moeite in wil stoppen. Ik vind dat ze dat absoluut moeten doen, we hebben het over een premium tv van 2 jaar oud. Ze roepen al die tijd zo trots dat ze HDMI2.1 Oled leveren en samenwerking met xbox etc. Zorg er dan iig voor dat al je HDMI2.1 tv's DV120 ondersteunen.

Met al het "duurzaam" gebabbel wereldwijd momenteel zou langdurige ondersteuning belangrijk moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door Deltos op 22 oktober 2021 12:15]

Fabrikanten interpreteren duurzaam anders. Bij hun betekend het alleen dat ze dan alles duurder kunnen maken want wij kopen het toch wel 8-) . Kijk naar de hele markt nu, we nemen het zelfs nog voor ze op. Tekorten, co2 etc allemaal smoesjes om alles duurder te maken.
Hey gaat hier specifiek om de combinatie 4K120hz en Dolby Vision.

De C9 kan inderdaad gewoon 4K120hz 4:4:4 afspelen, maar dan enkel met HDR

Je kunt je echter afvragen wat het voordeel is, want ik ken geen enkele content met Dolby Vision die 4K is en op 120 frames draait. ( mss xbox/ps5 ? )
Klopt... heb ook de C9 met hdmi 2.1 - 120fps met ps5 etc dus snap dit niet helemaal.
Voornamelijk op dit moment voor Xbox Series X gebruikers. Het gaat daarbij specifiek om Dolby Vision icm 120fps /4k. Zonder Dolby Vision kun je inderdaad al 120fps/4k weergeven.
Nog fijner met deze update is de mogelijkheid de “no signal” melding van het scherm te krijgen. Is mijn gx heel blij mee die als schilderij aan de muur hangt.
Ja die optie maakte mij ook heeeeel blij deze week :)
Had het een paar maanden geleden nog met een LG monteur besproken, ik heb het gevoel dat ik toch een beetje invloed hierop heb gehad (zelf voor de gek houden, ik weet het)
ohh zit dat ook in deze update?
ik heb geen 120 hz content/sources, maar die vervelende "no signal" melding stoort me wel nu!
Ik kan deze bij mij uitschakelen door op de rode teletekst knop te drukken.....
Ja dat klopt, mijn tv pas vanaf deze fw
Daar moet ik eens naar kijken dan
Ohhh please laat dit ook naar de C9 komen.
Waar heb jij die instelling zitten?
Bij de melding op het scherm zelf zit nu de optie om het (kleine) rode knopje op de AB in te drukken en hem daarmee uit te zetten.
Net gekeken op m'n C9 (firmware 5.10.25 laatste versie volgens LG) en daar zit die optie niet. :(
Nou maar hopen dat ze het ook nog naar de C9 brengen.
Oh dat is fijn. Stoort me inderdaad ook. Nu nog makkelijk externe afbeeldingen als achtergrond kunnen gebruiken en dan ben ik helemaal blij. Bij Chromecast kan ik gewoon een album maken welke vervolgens wordt getoond.
Volgens mij is dit enkel relevant voor Xbox Series X gebruikers. PS5 ondersteunt (helaas) geen Dolby Vision.

Wellicht PC-gebruikers nog.
Op PC nog nooit gezien.
Met deze update kan ook tergelijkertijd AMD Freesync aanzetten en niet je Dolby vision verliezen.
BIj het gamen zie je wel duidelijk een beter "beeld" met DV aan ipv HDR, maar ik merk ook minieme input lag (in DV spel modus).
Zou dit kunnen zijn doordat de console omzettingen hoeft te doen?