LG OLED65C16LA Zwart

LG OLED65C16LA Zwart Review

MezzidTestpanel 26 augustus 2021, laatste update op 31 augustus 2021, 4.281 views Testpanel

LG OLED65C16LA Zwart

Een televisie voor mensen die meer willen en verwende ogen hebben. Mensen die de kleine dingetjes waarderen, oog voor detail hebben en van een heerlijk vloeiend beeld houden. Wil je een eyecatcher die gelijk het onderwerp van gesprek kan worden in je woonkamer, door zijn gigantische aanwezigheid? Lees de review!

Pluspunten

• Prachtig, vloeiend beeld
  • Hoogwaardige afwerking, premium gevoel
  • Responsief besturingssysteem
  • OLED techniek
  • Pronkstuk in je woonkamer, jaloerse buren

Minpunten

• Glossy scherm, soms glare overdag
  • Geluid valt te wensen over, apart geluidssysteem is aangeraden
  • Jaloerse buren

Inbrandgevoeligheid Score: 5

De situatieschets

Al meer dan 10 jaar doet onze oude vertrouwde, dikke 42 inch Full HD Panasonic plasma televisie trouw zijn werk, dag in, dag uit. Maar toch kriebelt het gevoel van hé, die nieuwe televisies zien er echt dik uit (terwijl ze juist dun zijn, verwarrend he?). Vooral wanneer ik weer eens de Mediamarkt in loop en die prachtige 4K schermen van 65 inch met OLED zag staan, dacht ik wauw, zal ik mijn auto hierop inruilen? Ik kan me voorstellen dat meer mensen in mijn situatie zitten. Je hebt een televisie, die eigenlijk best wel oud is, maar nog prima mee kan. Dan twijfel je wel, upgraden of niet?

Toen Tweakers vroeg of ik deze televisie wilde testen, heb ik daarom taart gekocht om het te vieren. Eindelijk kunnen we zo'n tv in huis halen, al is het maar voor even ;).

Unboxing

Het is een grauwe donderdagavond, maar toch nog een lichtpuntje aan de horizon: we mogen deze gigantische televisie uitpakken. Wanneer je deze vergelijkt met onze oude tv, verschijnt er bij iedereen een grijns op het gezicht. Pro tip: nodig mensen uit, je gaat hulp nodig hebben. Deze tv is lood en loodzwaar, dit kan je absoluut niet in je eentje voor elkaar krijgen.

Wat komt er allemaal uit de doos?
De buit uit de doos bevat een aantal gadgets:
  • Afstandsbediening
  • Batterijen daarvoor
  • Handleidingen
  • Kabelstrapje
  • Schroefjes voor het bevestigen van de voet en de televisie (let op: geen reserveschroefjes!)
  • Stickers met het energielabel
  • En niet te vergeten, de gigantisch(e) zware voet!
Hoe lang duurde het in elkaar zetten?
Ik heb de stopwatch erop gezet voor de unboxing. Nee, we gingen niet voor ’s werelds snelste unboxing, maar ik was gewoon benieuwd hoe lang het nou exact zou duren voor iemand met twee linker handen, ondersteund door iemand met twee rechter handen, die overigens wel tegelijkertijd aan het koken was 😉.

Poging één, strandde 27 minuten later met de tv weer in de doos.. Ik dacht, dat lukt wel even snel. Toen waren we de schroefjes kwijt, dus ik dacht ach nee toch, overkomt ons dat nou? Nou nee, ik had ze onder een stuk plastic laten liggen. Oeps..

De tweede poging was een stuk succesvoller, maar duurde wel iets langer. In totaal, met installatie van alle instellingen en al, heeft het ons twee uur(!) gekost om het beeld eindelijk te kunnen bewonderen!
Hoe makkelijk was het in elkaar zetten?
Het installeren viel vies tegen, vooral omdat het zo lang duurde en we hier niet op rekenden. Het kan zijn dat dit kwam omdat we extra voorzichtig waren, maar ik kan me niet voorstellen dat anderen roekeloos met een televisie van zo'n prijsklasse zullen omgaan.

De televisie moet namelijk, met het beeld liggend, op een zacht oppervlak gelegd worden. Zo kan gemakkelijker de voet geïnstalleerd worden. Nou, krijg dat maar eens gemakkelijk voor elkaar zonder grijze haren te krijgen. Het is een loodzware televisie, maar het vastpakken van de tv is ook erg moeilijk en voelt 'fout' aan omdat er toch een hand op het beeld moet (staat ook zo in de handleiding).

De voet in elkaar zetten is een kwestie van klik, schroef schroef schroef en klaar.

Vervolgens moet de voet bevestigd worden aan de televisie, scheelt dat 'ie al klaar ligt. Vier schroeven verder zit de tv muurvast aan de poot vast.

Leuke bijkomst is dat het Ziggo kastje er net schuin onder past :9

Maar, na 2 uur heb je ook wat hoor.. 65 inch tegenover 42 inch. I know you are impressed.

De eerste indruk

Er is geen beter woord om te gebruiken dan WAUW! De televisie staat er prachtig bij. De foto's doen de televisie geen justice aan, want in persoon ziet het er verbluffend uit. Toevallig kwamen er wat buren over de vloer, waarbij meteen de televisie het onderwerp van de avond werd. Uitspraken zoals asociaal groot, niet normaal en WAUW vlogen regelmatig in de rondten.

Na zoveel jaren op die 'kleine' 42 inch televisie te hebben gekeken, is dit echt een verademing. Niet alleen omdat het zo'n gigantisch beeld is, de scherpte en kleuren zijn echt verbazingwekkend mooier. Niet zo verwonderlijk wel, er zit meer dan 10 jaar verschil van techniek tussen. Maar toch :9~
Installatie van de software
Bij het installeren viel gelijk de keuze tussen via de televisie alles instellen, of de telefoon. Doe maar normaal, tv it is. Vervolgens moet je de taal kiezen en het internet instellen, want ja, deze televisie heeft uiteraard de mogelijkheid (bijna verplichting hoor) om met het internet te verbinden.

De tv scant zelf op alle aangesloten apparaten en herkende ons Ziggo kastje gelijk. Fijn hoor, geen gezeur dus. Dan wordt er ineens gevraagd of je de tv op de voet, of aan de muur hebt gehangen. Waarom? Voor geluidoptimalisatie. Fancy.

Ineens begroet de AI-robot je. Je wordt sterk aangespoord om het verschil tussen met of zonder AI-software te bekijken, waarbij de artificial intelligence verbetering treft in beeld en geluid. Het voorbeeld zag er inderdaad indrukwekkend uit, dus doe dan maar.

Vervolgens vraagt de tv je meerdere accounts in te stellen, gelukkig kan je dit allemaal overslaan. Pfieuw. En kijken maar!

Algemene beoordeling

Even in het kort over wat een tv een tv maakt: Het beeld is echt geweldig, helder, kleurvol, maar vooral ook gigantisch. Het haarscherpe beeld draagt bij aan een ervaring die niet anders te omschrijven is dan levensecht, alsof je er zelf bij bent. Sinds kort hebben wij de woonkamer verbouwd, waardoor de afstand tot de televisie momenteel zo'n 4 meter 20 is. Normaal gesproken vind ik dit veel te ver en vervelend, maar met deze televisie is het anders. Op deze afstand is alles prettig te zien en ben je niet overdondert door het gigantische beeld. Een tennismatch kan dus rustig gekeken worden zonder daarna naar de fysio te moeten gaan _/-\o_ . De software is vlot, loopt niet vast en hapert niet. Een groot struikelpunt op andere smart-tv's die ik heb gezien, hier gelukkig niet.

Het geluid viel eigenlijk in het begin een beetje tegen. Dit kwam vooral omdat wij een aparte soundbar met subwoofer gewend zijn. Hoe mooi en duur deze televisie ook is, nog steeds lukt het niet om tegen een extern geluidsysteem op te 'boxen' ;). Desalniettemin neemt dit niet weg dat het geluid wel erg mooi is, voor boxjes uit een tv. Na de kleine tegenvaller, begon ik eraan te wennen en kon ik het wel waarderen. Prima dus. Toch zou ik nog steeds dat externe geluidssysteem erbij nemen.

Featureset

De tv komt met een boel aan snufjes de fabriek uitgerold. Even op een rijtje wat mij het meest opviel.
Artificial Intelligence neemt de wereld over, ook op je tv nu!
Bij het installeren van de tv werden we er al mee geconfronteerd, maar komen er nu toch weer op terug. AI, artificial intelligence, zou zorgen voor een mooier beeld en geluid door middel van een robotje dat in je tv leeft en op de juiste knoppen drukt. Elon had ons nog zo gewaarschuwd..
AI-beeld
Bij het instellen hadden we het aangezet en in het voorbeeld zag het er behoorlijk indrukwekkend uit. Het beeld kon veel beter focussen met de AI aan. Maar dat is het voorbeeld. Bij het daadwerkelijke gebruik, blijkt dat het verschil met aan of uit voor mij niet te zien is. Dan laat ik hem maar aan, heeft ‘ie ook nog wat te doen.
AI-geluid
In de praktijk ervaar ik het AI-geluid als overdreven en erg hol. Er komen erg veel bijgeluiden bij wanneer de AI-modus wordt ingeschakeld, zo erg dat ik mij eraan irriteer en weer naar de standaardmodus schakel. Wanneer ik dit doe, verliezen we wel ineens veel bas. Overschakelen naar de muziekmodus lost dit op. Een nee van mij voor het robotje.
Blauw licht verminderen
Leuke toevoeging voor mensen die veel last krijgen van hun ogen, vooral ’s avonds laat. Maakt een gigantisch verschil! De nachtlamp op Windows staat bij mij ook vaak in de avond aan, dat voelt prettiger voor de ogen, hier ook.
Lampje kan uit
Het rode lampje van de tv kan uitgezet worden, ik weet dat sommige mensen dit stoort. Een mooi oog voor detail.
Slaaptimer
Veel tv’s hebben dit, deze ook. Handig :z.
Apps
De tv komt met een aantal apps voor geïnstalleerd, denk hierbij aan de absolute must-have Netflix natuurlijk, Disney+, ga het rijtje maar af. Maar er is ook een appstore aanwezig, die ik heb gevonden door heel hard apps te schreeuwen naar de afstandsbediening. Daar vond ik een openhaardapp, voor de koude wintermaanden, helemaal gratis en klimaatneutraal. Kijk eens aan, toch nog goed voor het milieu.

Andere apps waar je aan kunt denken zijn Spotify (heel belangrijk), een aantal gekke televisiespelletjes die op Candy Crush lijken, maar ook Minesweeper zag ik er tussen staan. Ook Accuweather, een internet speedtest en zelfs de Developer Mode zijn van de partij. Nooit gedacht dat ik apps op een tv nodig had, maar dit voelt toch als een onnodige maar grappige aanvulling. Alle apps werken op basis van een sterrensysteem zoals in een gewone appstore, nice touch!

Wat wel super handig is, is dat de televisie werkt net zoals een Chromecast doet met bijvoorbeeld YouTube en Spotify. Ook wel logisch, gezien deze apps erop staan, maar ik vind het belangrijk om dit toch te vermelden. Een losse Chromecast is absoluut niet meer nodig.
Verbonden met het internet
Omdat de tv is verbonden met internet, is er een heleboel mogelijk vanuit de tv zelf. Denk hierbij aan het weer, maar ook, zoals net genoemd, apps zoals YouTube en Spotify. Dit hoef je niet per se direct vanaf je telefoon te streamen, maar kan ook gewoon vanuit de tv zelf.

Dat betekent ook dat de tv apps zelf updates geeft. Geen geklooi daarmee dus.
De afstandsbediening
De afstandsbediening die je erbij krijgt, ligt prima in de hand en komt gewapend met alle knoppen die je zou verwachten van een moderne afstandsbediening, zoals de microfoonknop, de homeknop (deze brengt je naar een soort desktop-maar-dan-voor-smart-tv’s-omgeving met apps, trending content en de webbrowser), de actieknop (eigenlijk gewoon alleen voor de handleiding, hulp en en de Sportmodus bedoeld), back, instellingen en die gekke oude AV-kleurtjes van vroeger. Ik heb op laatstgenoemde geklikt, maar het deed niks. Misschien is het voor nostalgie geplaatst? Nee, geintje.

Dan heb je nog de moderne, fancy stuff. Wat meteen opvalt, is dat er in het midden van je navigatieknoppen een soort scrollwheel lijkt te zitten. Ja, ook dat dingetje van je desktopmuis. En het werkt precies zoals je zou denken. Voelt overigens super solide, ik vind het indrukwekkend en lekker scrollen. Daaronder de Netflix, Prime, Disney+, RakutenTV, Google Assistant en Alexa voice assistent knoppen. Niet zo spannend.

De kwaliteit van de afstandsbediening voelt prima aan, maar de body niet heel kwalitatief. De achterkant is in een glossy plastic in piano zwarte kleur uitgevoerd, maar ja, wat verwacht je nou van een afstandsbediening. De knopjes zijn wel solide en geven een lekker klikgeluid. Geslaagd ding hoor.
Het Wii-trucje met de afstandsbediening
Ook heeft de bijgeleverde remote een gaaf trucje. Als je namelijk de instellingen of bijvoorbeeld een app zoals Netflix induikt, komt er een pijltje op het scherm tevoorschijn. Dit pijltje is net als je computercursor, maar dan veel cooler. Nee, niet zoals Gen-Z, écht cooler. Je beweegt de cursor namelijk door het bewegen van je afstandsbediening, net als die geinige Wii-remotes van vroeger. Very cool party trick.
Spraakherkenning
De afstandsbediening heeft, net als menig Ziggo-abonnee wel zou herkennen, spraakherkenning ingebouwd. Door middel van het ingedrukt houden druk van de microfoonknop, of zoals de robotstem van de tv het graag noemt ‘’MICK KNOP’’, kan je commando’s a la Google Assistent inspreken. Denk hierbij aan het weer, of de tijd, maar ook het schakelen naar televisiekanalen zou kunnen. Bij ons werkte dat echter niet, ik vermoed omdat de televisie het Ziggo-kastje niet heeft ingesteld.

Je kunt ook een timer instellen waarop de tv in slaapmodus gaat, of je kunt de tv vragen een programma voor te stellen wanneer je je voor de zoveelste keer dood aan het vervelend bent van hedendaagse televisie. Er zijn een aantal voorbeeldcommando’s te vinden onder het microfoontje, die iedere keer weer anders zijn. Zo kwam ik erachter dat ik ook de handleiding via de tv kan lezen in plaats van het boekje, lekker modern zeg.

Hoe goed werkt die spraakherkenning dan? Ja, best aardig. Goed genoeg om alle commando’s erdoorheen te krijgen in ieder geval 😉

De tv praat overigens graag terug, na ieder spraakcommando krijg je antwoord.

Vormgeving

Je kunt zeggen wat je wilt, maar als je deze tv niet prachtig vindt staan zal ik je voor gek verklaren. Wat een mooie, tijdloze voet heeft ‘ie zeg! Gelukkig hadden we zo’n brede kast in de woonkamer staan, want hij neemt wel gelijk alle ruimte in. Het lampje dat normaal op de kast stond, moest ruimte maken voor het scherm.

De randen om de tv heen zijn niet de dunste, je ziet een zwart lijntje naast het beeld. Maar dat hoeft ook niet. Vergeleken met de tv die wij hadden staan, is dit zo dun als een naald ;) . Hoe kleiner je bezels, hoe kleiner je tv ook oogt trouwens. Dus aangezien we toch al groots uitpakken, komt het goed uit dat er nog bezels te zien zijn.

Ga je aan de zijkant van het scherm staan (wie doet dat?) dan zie je een flinterdun scherm. Wauw. Hier had best een scheldwoord kunnen staan, want het is niet normaal hoe dun dit scherm is. Het is erg indrukwekkend, vooral in vergelijking met een oudere, wat we nu dikke noemen, plasma tv.

Achterop in de voet zit een mooi vakje waar kabels in weggewerkt kunnen worden. Super handig! De stroomkabel kan hier andere in.

Inbrandgevoeligheid

Er wordt online weleens gesproken van inbranding bij OLED schermen, wanneer het scherm bijvoorbeeld langdurig op éénzelfde kanaal staat, denk hierbij aan het logo links of recht bovenin dat dan in het scherm zou blijven branden.

Overdag staat de televisie altijd aan bij ons in de woonkamer. Er wordt thuisgewerkt (en dat bevalt prima 😉), dus staat er altijd wel een willekeurige zender aan als achtergrondgeluid voor één van onze thuiswerkers van 09:00 tot soms wel 23:00. We hebben trouwens wel zonnepanelen hoor, dus grootvervuilers hoef je ons ook niet te noemen hoor!

Inbranding is iets wat ik absoluut niet heb gezien. Het scherm functioneert prima en heeft geen moeite met langdurig branden. Oh ja, trouwens, standaard is de tv wel zo ingesteld dat hij na een aantal uur wel vanzelf uit gaat, ook al heb je activiteit vertoont door middel van kanalen te wisselen. Een groene optie, maar mag van ons wel uit. Wel leuk dat het er is.

Kleurweergave

Kleuren, wauw! Als deze televisie een cv had, zou daar wel een enorme bak aan ervaring staan. Dat kan de tv namelijk erg goed, prachtige kleuren tevoorschijn toveren. Dit hangt wel heel erg af van je beeldinstellingen. Er zijn namelijk een aantal opties:
  • Levendig
  • Game Optimizer
  • FILMMAKER
  • Expert (Helderder)
  • Expert (Donkerder)
De Samsung-gebruikers onder ons zullen deze modi wel herkennen, standaard heb ik mijn telefoon altijd op levendig gehad waarbij kleuren er gewoon onrealistisch mooi uit gaan zien. Deze tv is geen uitzondering, hetzelfde geldt hier. Ik kan me voorstellen dat veel mensen deze kleuren overdreven vinden, die kunnen de beeldmodus beter op standaard houden. De twee meest interessante modi voor mij zijn daarom levendig en standaard. Hieronder een verschil te zien:

Mocht je toch niet tevreden zijn met de kleuren van de standaardmodi, kan je ook zelf de kleurdiepte aanpassen. Deze staat namelijk standaard op 50, maar kan tot de 100. Ineens zie je veel meer kleuren die je eerst niet zag, waardoor ik even dacht van mijn kleurenblindheid te zijn genezen.

Contrast en helderheid

Hoe helder de tv is, ligt in beginselen vooral aan de beeldmodus die je kiest. Op ‘levendig’ en ‘sport’ staat het beeld op zijn helderst en geeft meer dan genoeg helderheid af, of ja, zou je denken. Met veel daglicht zie je nog wel veel glare op het scherm. Even zoeken in de geavanceerde instelleningen en we zien dat de helderheid standaard op 50% staat. Dit kan dus met het dubbele omhoog.

Had ik dat maar wat eerder ontdekt, dit lost veel van de glare problemen op overdag. Maar het scherm kan lekker helder, goed nieuws dus.

Ghosting

Voor het testen van ghosting leek het me handig een voetbalwedstrijd op te zetten. Immers ping-pongt die voetbal dan veel over het beeld heen. Na het kijken van een saaie eerste helft kon ik tot de conclusie komen dat het beeld gewoon lekker vloeiend is en ik nergens last van had. Dit terwijl ik wel verwende ogen heb en games op 60 frames per seconden niet meer verdraag. Goed nieuws voor de voetballiefhebbers die nog twijfelden over deze tv.

De verversingssnelheid van het beeld is echt super, niets te klagen!

Pixeldefecten

Zo, daar staat ie dan! In elkaar gezet en wel, te schitteren als bioscoopdoek aan de muur. Het lijkt wel of ik droom, een kleine jongensdroom van me komt eindelijk uit. Maar goed, wat moet je als eerste doen na het unboxen van je gloednieuwe, verschrikkelijk dure speeltje? Meteen een Marvel film kij… Eh, checken op defecten, juist! Voor het testen op pixeldefecten is het handig om het scherm volledig wit te laten kleuren.

En wat denk je? Niks? Precies. Geen vuile pixel op de helder witte lucht te bekennen. Of mijn ogen moeten zo slecht zijn, maar hey dan heb ik er in ieder geval geen last van :P.

Bouwkwaliteit en afwerking

Laten we beginnen met de voet. Nogmaals, wat een zwaar ding zeg! Maar kwalitatief is 'ie zeker. En de prachtige, metaal-aanvoelende balk aan de voorkant voelt echt als pure kwaliteit. Het scherm zelf is zoals gezegd flinterdun en voelt gewoon, plat gezegd, erg duur aan. Er valt niet meer over te zeggen, het is zoals het hoort binnen deze prijsklasse. Klasse hoor, LG ;).

Prijs en conclusie

De prijs blijft een lastig punt. Hoe verantwoord je namelijk een televisie van €1950 (65 inch versie) aan je partner, wanneer er ‘prima schermen voor de helft van het geld’ te koop zijn. Ja schat, dat klopt. Maar hoeveel hertz hebben die schermen? Zijn die schermen OLED? Hebben die schermen die mooie, luxe afwerking? En dan nog het allerbelangrijkste, kunnen die schermen dat Wii-controller trucje met de afstandsbediening?

Nee maar, even zonder dollen. Het is een pittige prijs voor een televisie. Ik zie het zo, ben jij een persoon die oog voor detail en verwende ogen heeft, iemand die houdt van luxe, afwerking, technische snufjes en nog steeds, na al die jaren, zich verwondert over de techniek die achter OLED schuilt (dat alle zwarte pixels dus uit staan)? Dan is het antwoord ja, deze tv is zijn prijs zeker waard!

Ben je iemand die het niet zo veel uit maakt en geen verschil ziet tussen 50 en 120 hertz, het niet uit maakt dat je tv wellicht langzaam z’n appjes opstart, of dat het beeld een paar procent minder mooi is wanneer je het vergelijkt naast de andere televisies in je lokale Mediamarkt? Dan ben je beter af met een goedkoper model dat gewoon groot is.

Voor mij krijgt deze televisie de volle vijf sterren, omdat de kleine minpuntjes niet opwegen tegen de grote pluspunten. Ik ben verkocht :D

Heb jij ook een LG OLED65C16LA Zwart?

Ik heb recentelijk een 55-inch-tv van Samsung uitgepakt en geïnstalleerd. Dat duurde letterlijk maar een paar minuten. Okay 55 inch is minder dan 65 inch, maar wat is er zo moeilijk aan uitpakken en neerzetten van deze tv :?
Misschien ben ik wat te voorzichtig ;) En heb twee linkerhanden, dus dan duurt alles extra lang O-)

Edit: Wij vonden 'm wel erg zwaar overigens, dat maakte het lastiger om 'm in positie te krijgen. Je wil natuurlijk niks stuk maken

[Reactie gewijzigd door Mezzid op 26 augustus 2021 19:47]

Hoe langer je met iets bezig bent, hoe groter de kans dat iets kapot gaat?
Bij mij was ook binnen een paar minuten gepiept. 2u! Wat een tijd!
Misschien handig om te vermelden dat ik hiermee ook nog bedoelde dat ook de televisie is ingesteld en al, dus dat we daadwerkelijk konden kijken. Dat heb ik een beetje op een onlogische volgorde in de review gezet. Ik pas het aan ;) Maar het daadwerkelijk in elkaar zetten heeft alsnog langer dan bij jullie speedrunners geduurd, ik vind het knap hoor _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Mezzid op 28 augustus 2021 11:56]

Toen ik mijn 55" oled uit pakte ben ik ook niet 5 min bezig geweest. ik begon eerst alleen is gaan lezen hoe je dat ding goed uitpakt en in elkaar zet. Kwam er al snel achter dat dat alleen niet ging lukken(of het gewoon te riskant vond). dus maar even hulp gevraagd. Denk toch met uitpakken en in elkaar zetten zeker halfuur bezig geweest.en ja ben ook extreem voorzichtig, bovendien doen we dit niet elke dag.. Dan nog alle settings goed zetten. Dus ik begrip best wel dat je wat langer bezig bent dan een paar minuten. het kan ook goed komen dat de behuizing en vooral het scherm extreem dun is in vergelijking met een lcd tv waar bij je meer het gevoel hebt dat dat niet zomaar buigt of breekt en dus makkelijker beet pakt.

[Reactie gewijzigd door trisje op 6 september 2021 14:47]

Precies dat ja :P ! De randjes zijn inderdaad flinterdun en het voelt echt niet juist op wat voor manier dan ook dat scherm zo neer te leggen haha. Je mag het ook niet bij die bovenste randjes in de hoek pakken bijvoorbeeld omdat het scherm dan breekt, wat voor velen een eerste instinct zou zijn

[Reactie gewijzigd door Mezzid op 5 september 2021 13:52]

Wat mij als eerste in je korte conclusie verwonderd is:
Dat er een wel heel grote voet aan het toestel zit'
Is die de verwijderen?

Anders vind ik de optie bij de duurdere Samsung toestellen toch wel een stuk gebruiksvriendelijker.
Plat toestel aan de wand, met of zonder elektrische muurbeugel.
En de connection box verborgen uit het zicht, is voor mij toch wel een must.

Wat natuurlijk niets afdoet aan de superieure software van de LG t.o.v. de Samsung, die is vele malen gebruiksvriendelijker.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 58555 op 27 augustus 2021 14:46]

De voet is inderdaad héél breed, je moet ook maar de ruimte hebben op je tv meubel. Als ik zo kijk naar de constructie biedt deze ondersteuning aan het geheel en is deze bedoeld voor stabiliteit. Als je de voorste voet overslaat, zal volgens mij de tv onstabiel worden en voorover vallen.

In zo'n geval zou je dus kunnen kiezen voor het inzetten van een externe muurbeugel (VESA is mogelijk), maar dat kost je dan natuurlijk wel weer extra geld :9
Even een vraag

Heb recent ook een OLED65C1 met Ziggo Next.
Echter als je met de Rode Power knop van de LG afstandbediening de TV AAN of UIT zet, reageert de Ziggo Next daar niet op.
Met de ziggo afstandbediening lukt dat wel met een knop…

Hebben jullie dat ook ?

Of heb je een oplossing?
Snap al het gezanik niet zo over de lange “setup tijd”…. Iedereen heeft zn eigen tempo en wat boeit het nou, als het uiteindelijk allemaal maar werkt en gelukt is.

@Mezzid ,Geweldige review en ook heel leuk verwoord allemaal!
Ben zelf al heel lang aan het twijfelen over de aanschaf van de 55” C1 🤔 (zeker nu hij maar €940 is), heb zelf ook een hele oude 42” die het nog prima doet maar het gamen met de ps5 daarop valt een beetje tegen 😅.
Heb je de C1 aangeschaft? Wat is jouw ervaring hiermee?

Heb deze ook op het oog of een Neo QLED van Samsung.. Waarbij ik leun naar dit toestel. :)

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.