Door Robin Vreuls

Doktersteam

Jaaroverzicht: de strijd tussen blu-ray en hd-dvd

Blu-ray vs hd-dvd

Jaaroverzicht: blu-ray vs hd-dvdDat blu-ray en hd-dvd in een heftige strijd verwikkeld zijn om de ander van de markt te drukken, mag duidelijk zijn. De twee formaten strijden in winkels, op consoles en op het internet om heerschappij, en daarbij wordt zwaar geschut niet geschuwd. De fabrikanten achter de formaten zetten niet alleen bekende personen in, maar gaan langzamerhand eisen dat distributeurs films, series en games op hun formaat uitbrengen. Dit dwingt uitgevers om te kiezen tussen een van de twee hd-media, maar de consument moet het zowat altijd bekopen.

Vorig jaar bespraken we de techniek en gedachtengang achter blu-ray en hd-dvd, maar de strijd was nog maar net begonnen en de bedrijven achter de formaten gingen haastig op zoek naar maatschappijen die films exclusief op één hd-formaat wilden uitbrengen; het was toen al duidelijk dat de grootste strijd op de filmmarkt op het punt van uitbarsten stond, mede ondersteund door filmstudio’s die op voorhand al voor een formaat gekozen hadden. Blu-ray heeft op dit moment onder meer Walt Disney en Twentieth Century Fox achter zich, terwijl hd-dvd onder andere Universal Studios en Paramount Pictures - waartoe ook DreamWorks en MTV Films behoren - in de achterhoede heeft. Er zijn ook studio’s die nog geen definitieve keuze gemaakt hebben en films op zowel blu-ray als hd-dvd uitbrengen.

Een van grootmachten in de filmindustrie die nog geen echt besluit heeft kunnen nemen om films op een van de formaten uit te brengen, is Warner. De studio heeft nog geen definitieve keuze gemaakt, maar experimenteert wel af en toe al met een exclusieve release. Het bekendste voorbeeld is de film The Transformers van regisseurs Michael Bay en Steven Spielberg, die alleen verkrijgbaar is op hd-dvd. Ook oudere films als The Matrix Trilogy en Batman Begins zijn niet uitgebracht op blu-ray. Ook televisieseries worden slechts op één van de twee formaten uitgebracht. Zo wordt de serie Lost alleen op blu-ray uitgebracht en kunnen Battlestar Galactica en Smallville alleen op hd-dvd gevonden worden.

Pirates coverDe porno-industrie, die volgens urban legends verantwoordelijk was voor het succes van de vhs-videocassette, had begin dit jaar nog geen definitieve keuze tussen blu-ray en hd-dvd gemaakt. De grote uitgeverijen en distributeurs hadden evenredig gekozen voor een van de twee formaten, totdat het bericht opdook dat Sony pornoproducenten het moeilijk zou maken om content op br-schijven te drukken. Reden genoeg voor de Amerikaanse porno-industrie om massaal voor hd-dvd te kiezen, dat ook nog eens goedkoper zou zijn om films te verspreiden. De Japanse porno-industrie beschikt daarentegen sinds juli over een blu-ray-pers en is dan ook bezig om 18+-materiaal te publiceren. Het is echter maar de vraag hoe belangrijk de adult entertainment-bedrijven zullen zijn voor het succes van het ene of het andere formaat.