Door Chris Broesder

Redacteur mobile

Apple iPhone 11-serie

Erop en erover

Camerakwaliteit

Natuurlijk zijn we weer uitgebreid op pad gegaan met de nieuwe iPhones om de camera's te testen. De camera's van de iPhone 11 zitten ook op de iPhone 11 Pro-toestellen. We hebben onze camerasamples dan ook gemaakt met de Pro's, omdat we dan ook meteen de camera met telelens konden meenemen in de vergelijkingen. Naast de iPhone XS Max en de P30 Pro, aangezien dat respectievelijk de voorganger en beste smartphonecamera zijn, hebben we bij de foto's bij slechte lichtomstandigheden de Google Pixel 3 meegenomen. Dat toestel staat immers bekend om zijn goede nachtmodus. Bij de foto's overdag hebben we de Samsung Galaxy S10 meegenomen, die een goede allround camera heeft.

Apple heeft gesleuteld aan de automatische witbalansinstelling van de iPhone 11-toestellen en dat is te zien aan deze foto's bij goede lichtomstandigheden. Vergelijk de foto's van het standbeeld van de XS Max maar eens met die van de iPhone 11 Pro Max. Dat zien we vaker terugkomen, zoals bij onderstaande foto's. Verder ogen de iPhone 11-foto's soms net een tikkeltje helderder. Als we gaan vergelijken met de andere twee toestellen, valt op dat de iPhone doet waar hij al om bekend stond: hij levert realistische beelden op. De kleuren zijn niet overdreven en ook een overdreven hdr-effect zie je niet op de foto's, waar je dit soms wel bij de P30 Pro tegenkomt. Als je inzoomt, valt op dat de beelden P30 Pro en Galaxy S10 wat meer 'getekend' lijken, waar de texturen bij de iPhone realistischer worden weergegeven.

Alle iPhones met minimaal twee camera's op de achterkant kunnen in de portretmodus ook objecten en bijvoorbeeld dieren fotograferen met kunstmatige achtergrondonscherpte. Dat kunnen de P30 Pro en S10 ook. Op foto's van het standbeeld zie je een voorbeeld van een lastige situatie. De iPhone 11 maakt hier de grootste fout, want de achtergrond in het middelste gat van het standbeeld is scherp. Dat terwijl we meerdere foto's gemaakt hebben met dezelfde compositie en de beste per toestel uitgekozen hebben. Als je goed kijkt, maken alle toestellen wel foutjes in deze situatie. De portretmodus blijft bij objecten dan ook een beetje hit or miss.

Bij deze fotoserie hebben we alle lenzen aan het werk gezet. We merkten in de praktijk dat de 11 Pro-telefoons in de 2x 'zoom'-modus minder snel hoeven overschakelen naar de primaire camera wanneer er te weinig licht is voor de telelens. De telelens van de 11 Pro-toestellen is met een lensopening van f/2.0 dan ook wat lichtsterker geworden. Verder zijn de verschillen tussen de XS Max en de iPhone 11 Pro Max niet zo groot zijn bij foto's met goede lichtomstandigheden, welke lens je ook gebruikt.

Wat detailniveau van de primaire camera betreft liggen al deze toestellen erg dicht bij elkaar. Zoom maar eens in op de diverse foto's. Je ziet het bijvoorbeeld vaak goed aan letters. De ultragroothoekcamera doet het wat detail betreft beter dan de S10 en rekt objecten naar de rand toe minder uit dan de P30 Pro. Ook krijg je meer op de foto met de iPhone 11 Pro dan met de P30 Pro, want de ultragroothoekcamera heeft een grotere beeldhoek. Als je echter naar bovenstaande foto's van het schilderij kijkt, zie je dat de iPhone de barrel distortion van de lens minder goed corrigeert dan de P30 Pro. Ook is het detailniveau in het midden van het beeld groter dan bij de iPhone 11-telefoons.

De camera's van iPhones schuwden de laatste jaren het duister meer dan de top van de Android-toestellen op dit gebied. Apple heeft met de nachtmodus echter een flinke stap voorwaarts gedaan. Door diverse frames met verschillende sluitertijden te combineren, zie je bij de foto's van de iPhone 11-toestellen met name meer in de donkere gebieden dan op de foto's van de XS Max. Ook is er minder ruis dan bij de iPhone XS Max-foto's. De nachtmodi van de Pixel 3 en de P30 Pro staan echter als beste bekend en daar hebben we de nieuwe nachtmodus dan ook mee vergeleken.

Wat ons in die vergelijking opvalt en wat bovenstaande foto's illustreren, is dat de kwaliteit van de drie camera's met nachtmodi elkaar niet vreselijk veel ontloopt. De kleuren van de iPhone 11 zijn consequent het meest realistisch, zelfs bij de eerste serie foto's, want we hadden inderdaad een oranje-roze kleur ingesteld op onze Hue-lampen. De Pixel 3 en P30 Pro stinken erin door het licht geel te maken.

Toch laat de P30 Pro meer detail zien in dit soort foto's. Kijk maar eens naar de bakstenen muur op de tweede serie foto's. Aan de andere kant geeft de P30 Pro soms een erg onrealistische voorstelling van zaken. Dat zie je het beste op de eerste foto, waarbij sommige delen veel lichter worden weergegeven dan in het echt. Dit hdr-effect is niet altijd wenselijk.

We hebben de nachtmodi van de Pixel 3 en de iPhone 11-toestellen ook nog even naast elkaar gezet. De iPhone laat veelal meer ruis zien, maar regelmatig ook meer detail. een voorbeeld van dat laatste zie je bij de foto's van het herenhuis met de boom. Op de foto's van de iPhone zijn lichten vaak wat meer overbelicht en dat is dan ook nog een verbeterpunt voor de iPhone 11.

De frontcamera van de iPhone 11-toestellen heeft een terechte upgrade gekregen. Het was slechts een 7 megapixelsensor en dat is nu 12Mp geworden. Dat zien we terug in het detail in foto's. Ook enigszins in bovenstaande situatie, maar deze situatie laten we vooral zien omdat het een uitdaging is wat betreft dynamisch bereik. De iPhone 11 Pro Max kiest ervoor om het gezicht wat donkerder te laten, om zo het raam niet al te zeer te overbelichten. De P30 Pro wint het echter op dit gebied, want selfies gaan om het gezicht en dat toestel brengt dat het helderst in beeld, zonder te overdrijven. De iPhone-foto ziet er wel weer erg natuurlijk uit, ondanks dat de belichting beter kan.

Hieronder zie je nog een heel aantal samples die we genomen hebben met de iPhone 11 Pro Max. De nieuwe iPhones weren zich kranig in zeer diverse omstandigheden.

Video

De iPhone 11-serie kan met alle camera's achterop video's in maximaal 4k-resolutie met 60fps schieten, terwijl hij ook nog stabiliseert. Dat laatste kan de S10 bijvoorbeeld niet elektronisch en de P30 Pro kan helemaal niet met 60fps schieten in 4K-resolutie.

We hebben bovenstaande video geschoten met ons videoframe, zodat we met vier telefoons tegelijkertijd konden filmen. Dat hebben we gedaan in 4k-resolutie met 60fps met de telefoons die dat kunnen en in 4K met 30fps met de iPhone 11 Pro Max, iPhone XS Max, S10 en P30 Pro. Daarbij valt op dat de iPhone 11-serie een stuk stabieler filmt dan de XS Max met 4K en 60fps en dat hij wat ons betreft ook de P30 Pro en S10 verslaat. De P30 Pro stabiliseert erg agressief, waardoor het beeld soms even onnatuurlijk stilstaat en bij de S10 zie je soms storende vibraties.

We hebben de camera ook nog even tot het uiterste getest bij een aantal voorstellingen in een donker bos. Zoals je ziet, is inzoomen en uitzoomen af te raden in deze omstandigheden.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018