Tweakers zegt: 8,5

Apple iPhone 11 Pro 256GB Goud

Apple iPhone 11 Pro 256GB Goud Review

magnat505 4 oktober 2019, laatste update op 18 oktober 2019, 2.523 views Product gekocht

Apple iPhone 11 Pro 256GB Goud

De beste iphone upgrade sinds de iphone 5s, een behoorlijke sprong in camera kwaliteit en overal performance. Even hikken voor de prijs, maar daarna heb je een toptoestel in handen.

Pluspunten

• De nr.1 camera
  • Geweldige accu
  • Beste scherm ooit
  • Bouwkwaliteit
  • Stereospeakers erg goed en hard
  • FaceID stuk sneller
  • Mooie matte afwerking achterkant

Minpunten

• Prijs, in verhouding opslag
  • usb-c naar lightning, really?

Het is alweer een tijd geleden dat ik de tijd en moeite heb genomen om een review te schrijven. Er zijn meerdere redenen voor mij om voor dit toestel weer een uitgebreide review te schrijven. Na de iphone X dacht ik dat ik mezelf de prijs van een nieuwe iphone niet meer wilde veroorloven dus was ik overgestapt in Juni dit jaar op de Huawei p30 pro. Voor mij leek dit toestel een enorme vooruitgang op de iphone X wat in bijna alle gevallen ook zo was, na een klein ongelukje met de tegels was dit toestel total los en vanwege werk had ik meteen een nieuw werkend toestel nodig, de s10+. Na een tijd android gebruikt te hebben steeg de lijst met nadelen wekelijks en na de aankondiging van deze iphone heb ik besloten hem te kopen.

Het leuke aan al deze nare ervaringen is dat ik redelijk wat recent vergelijkingsmateriaal heb om deze iphone optimaal te vergelijken met de android concurrentie en de recente toestellen van apple zelf (mijn vrouw heeft een XS max en zelf had ik een X).
Behuizing
Veranderingen
Veel reviews zeggen dat de behuizing identiek is aan de voorgangers, echter geef ik daar alleen gelijk in als je de voorkant bekijkt. Then again hoeveel verschil is er te zien aan de voorkant, er is simpelweg een notch aanwezig of helemaal niet. De achterkant daarentegen is redelijk veranderd. De matte afwerking geeft een heel nieuw uiterlijk aan het toestel en bij de gold en midnight green variant vind ik dit erg mooi. Ook nieuw is dat alle tekst van de achterkant van de iPhone is verdwenen en dat het apple logo nu in het midden zit. Dit is niet alleen esthetisch mooi, maar de matte achterkant is gladder dan het apple logo. Wat het voor mij net iets veiliger maakt om hem in de hand vast te houden. Je vinger blijft een beetje plakken op het apple logo, terwijl de rest van je hand vrij makkelijk glijd.

Als laatste heeft de camera een heel ander uiterlijk gekregen. Het glazen plaatje op de camera is wel glossy, wat mooi afsteekt op de rest van de achterkant. Echter dit plaatje steekt al een klein beetje uit, maar de 3 camera's steken daar nog eens bovenuit. Op tafel wiebelt de telefoon dan ook een beetje, persoonlijk doe ik nooit iets van typen terwijl de iphone op tafel ligt, dus een probleem is het niet, maar wil het toch gemeld hebben.

Hardste glas ooit
Apple zegt zelf dat dit het hardste glas ooit is, uiteraard heb ik dit niet zelf getest, maar wil toch even verwijzen naar een filmpje waarin de iPhone het langer voorhoud dan al zijn voorgangers ooit. De reden dat ik dit in de review opneem is voor de mensen zoals mij, die hun telefoon graag zonder hoesje gebruiken. De bedoeling is natuurlijk hem nooit te laten vallen, maar het kan altijd gebeuren en bij al mijn telefoons is het meer dan eens voorgekomen.

Stereo "spatial" audio
Een interessante nieuwigheid tijdens de Apple presentatie was spatial audio. Het zou een soort effect moeten geven dat de audio voller klinkt en van meer richtingen zou moeten komen. In praktijk als je het voor het eerst hoort is er niet echt iets wat opvalt, echter als je de oude iphone pakt is het geluid in elk geval anders, voller en luider, maar of het nu echt "spatial" is, lijkt voor mij in elk geval moeilijk te zeggen. De speakers klinken in elk geval mijlen beter dan die van de p30 pro en S10+.
Waterproof
De telefoon is zoals de vorige iphone IP68 geclassificeerd. Echter blijkt het dat je naast IP68 ook nog een diepte kan aangeven. Ik was me hier nooit van bewust tot dat Apple op stage zei dat deze iphone tot 4 meter diep kan voor 30 minuten. Natuurlijk raden ze dit niet aan en is er geen garantie, maar de kans dat je iPhone nu kapot gaat aan waterschade is toch weer iets kleiner dan vorige jaren.
Formaat
Als laatste wil ik nog even kwijt dat ik zelf de kleine iPhone heb (5.8) wat voor mijn handen een fijn formaat is. Echter voor de mensen die een grotere telefoon willen (de max), let op de gladde achterkant, de iPhone XS van mijn vrouw is al een stuk moeilijker vast te houden dan de kleine 11 pro, maar in combinatie met de gladde achterkant, een gewaarschuwd mens telt voor 2.
Beeldscherm
Het beeldscherm van deze iphone is dit jaar wel echt een topper, het maakt niet uit wat je bekijkt het ziet er super uit. Het fijne aan Apple schermen is dat ze vaak op echtheid zijn ingesteld, dit kan persoonlijke voorkeur zijn, maar zelf zie ik het liefst dingen zoals ze zijn en niet met een extra saus eroverheen zoals bij samsung. Als je op een samsung de kleurechtheid op natuurlijk instelt lijkt het scherm meteen heel flets en ziet alles er niet meer mooi uit. Op de iphone zouden de kleuren ook bij echt in de buurt moeten komen echter ziet dit beeldscherm er dan toch stukken beter uit. Het is echt perfect af te lezen in direct zonlicht en de laagste helderheid is ook laag genoeg om snachts fijn te kunnen kijken.
Helderheid
In technische termen haalt de iphone 800 nits bij normale content en kan hij tot 1200 nits peaken in HDR content. Ook bij deze feature is het verschil me niet opgevallen, de S10+ kan tot 1000 nits met HDR content, maar zelfs als ik de toestellen naast elkaar leg kan ik niet zeggen dat de 1200 nits nu echt veel feller is dan de 1000 nits. Het scherm is in elk geval altijd prima af te lezen en kan fel genoeg om HDR content prachtig te weergeven.
Haptic touch
Vaarwel 3D touch, welkom Haptic touch. Hier kan ik vrij kort over zijn, waarom hier niet mee beginnen? Qua gebruiksgemak kan ik niet zeggen dat alles nu veel langer duurt dan hiervoor. Het enige wat echt HEEL jammer is, is dat je nu alleen kan Peeken, en niet meer kan Poppen. Voor mensen die dit veel gebruikte, zoals ik zal dit een gemis zijn. Voor de rest lijkt het in heel het systeem te werken en werkt het erg goed.

Accu
De accus van iPhones zijn voor mij nooit de beste geweest, een dag volhouden was altijd wel mogelijk, maar zeker niet altijd. Op zomerdagen waarbij het 34 graden was als ik hem dan veel gebruikte overdag werd het ineens lastig om de 22:00 savonds te halen. Apple claimt 4 uur extra bij deze accu, hoe ze aan dit getal komen geen flauw idee. Wat ik van praktijk gebruik kan zeggen, is echt WAUW wat een accu. Perfect dat ik het kan vergelijken met meerdere toestellen. Dit was mijn gemiddelde accu bij alle toestellen:
  • Iphone X: 0% rond 20:00
  • P30 pro: 33% rond 20:00
  • S10+ : 3% rond 20:00
  • Iphone 11 pro: 55% rond 20:00
de accu zou 25% groter zijn, maar in mijn persoonlijke situatie, met mijn gebruik eindigt de accu rond een bizarre 55% rond 8 uur. De eerste dag heb ik geprobeerd hem meteen leeg te krijgen in 1 dag, maar zelfs na het installeren van 200+ apps en 2 uur navigatie en de hele avond op de bank browsen is dit niet gelukt. Voor mensen die een telefoon zoeken met een GEWELDIGE accu, kan ik voor het eerst zeggen koop een iphone 11 pro.

Dit jaar is er voor het eerst een snellader meegeleverd in de doos. Ik weet dat heel veel mensen hierover klaagde dat het belachelijk was van apple om dit in de box te doen. Echter heb ik 2 meningen over de meegeleverde lader.
1. een snellader genereert meer hitte, wat in theorie de levensduur van de accu beïnvloed.
2. Het is een usb-c naar lightning lader.

Persoonlijk had ik liever een usb-a naar lightning gehad, of een usb-c naar usb-c, het lijkt wel alsof apple het expres doet. Weer een unieke kabel verzinnen, wat geen enkel apparaat gebruikt op deze wereld behalve de iphone. Zelf vind ik het raar dat tweakers dit niet als minpunt heeft genoteerd want het slaat werkelijk nergens op. Als deze oplader kapot gaat, zal je specifiek voor je iphone weer een nieuw kabeltje moeten kopen, terwijl de rest van je apparatuur nog usb-a naar usb-c is of usb-c naar usb-c.
Camera
De camera is 1 van de grotere upgrades dit jaar, er is een lens bijgekomen (ultra wide) en de gewone en telephoto lens zijn sterk verbeterd.
Selfies en slofies
De selfie camera heeft een behoorlijke upgrade gehad dit jaar van 7 naar 12mp. Niet alleen de mp zijn verhoogd, ook de algemene kwaliteit van de lens is verbeterd. Selfies zien er voor mij in elk geval voor het eerst ooit in een iphone acceptabel uit. Vroeger had ik altijd de neiging heel moeilijk te doen en selfies te maken met de camera op de achterkant, dit gedoe is vanaf de 11 pro in elk geval verleden tijd.

Wat ook nieuw is dit jaar is slofies zoals apple dat noemt. Basicly is dit slowmotion video maken met de front facing camera. Het werkt prima en er zal vast een doelgroep zijn die dit aanspreekt, maar zelf was het 1x testen om niet meer aan te raken.
Portraitmode
De portrait mode zou vernieuwd zijn en beter werken op dieren, heb het met onze honden geprobeerd en dit waren de resultaten:
Felle flits
De flits van dit jaars iphone is zo fel dat de hele behuizing oplicht als je een foto maakt of de flashlight aanzet. Het ziet er een beetje futuristisch uit. Voor het geval van foto's raad ik flits niet aan tenzij er veel beweging in de shot is.

https://via.placeholder.com/100.png/09f/fff //Foto van de oplichtende behuizing
Drie lenzen
Apple komt lekker achter de menigte aangehobbeld, de hele wereld had al 3 lenzen in precies deze configuratie en als bijna laatste doet Apple ook mee. Echter als Apple het doet en zeker in dit geval is het ook meteen de beste 3 camera setup van de markt. Waarom vraag je je af? Als ik met de p30 pro of met de s10+ foto's maak met de wide angle en de ultra wide angle zijn er behoorlijk wat kleurverschillen. Het is met de s10+ mogelijk om 3 compleet verschillende kleurpalleten te genereren met elke lens. Nu is dit voor veel mensen geen probleem, maar zelf vond ik dit een erg groot nadeel van de s10+ en de p30 pro. Het is niet dat Apples systeem 100% heilig is. Bij goed licht zijn de kleurverschillen minimaal/amper aanwezig.

Zoals je kan zien in bovenstaande foto's zijn de verschillen echt minimaal. Echter als we nu naar de kleurverschillen in minder goed licht gaan kijken zijn er helaas toch wel verschillen, ook al is het een stuk minder dan de concurrentie, is het er wel. Zie vooral de kleuren op het plafond, deze lijken op elke lens anders!

De standaard foto's gemaakt met de normale wide angle lens zijn ook sterk verbeterd dit jaar. Kleuren zijn net zo realistisch als mijn eigen ogen de plaatjes zien, de smart HDR werkt erg goed met tegenlicht, ik ben nog geen situatie tegengekomen waarin deze faalde. Zeker bij de XS en s10+ valt de HDR zeker als het om bepaalde zonlicht situaties gaat erg tegen. De 11 pro doet hier een mooi schepje bovenop. Hier een paar voorbeelden:

Deze afbeelding zou na een IOS update waarin "deep fusion" wordt geintroduceerd mogelijk mooier zijn. Vooral afbeeldingen met fijnmazige data zoals baarden, gras, truien met opdruk zouden veel beter moeten worden. Dit zal ik aan de review toevoegen als het zover is.

In het hoofdstukje hieronder zal ik specifiek ingaan op nightmode, maar je kan ook prima foto's maken in mindere licht omstandigheden met de normale mode. Zelf maak ik graag foto's van de hondjes en die zitten niet lang genoeg stil voor nachtmode, hier dus nog een mooi voorbeeld van de normale mode zonder lange sluitertijd.

Nightmode
Nachtmodus Halleluja. Na de p30 pro te hebben gehad, was er bijna geen mogelijkheid meer om terug te keren naar een telefoon zonder. De nachtmode van de p30 pro, s10+ en 11 pro verschillen behoorlijk. Niet zozeer in detail, dat is bij alle 3 de toestellen ongeveer gelijk, waar de p30 pro vaak net wint. Het mooie aan de nachtmode van de iphone 11 pro is de realiteit van de foto. De foto's blijven eruit zien alsof ze snachts of in slechte omstandigheden gemaakt zijn. Waardoor de foto ongelooflijk veel meer realisme bewaard dan bij de concurrentie. Ik kan het niet vergelijken met een google pixel 3, waar ook veel goede verhalen over rond gaan, maar als ik de nachtmode vergelijk van de 3 bovengenoemde toestellen is de iphone 11 pro een absolute winnaar. Ik heb al veel foto's geschoten, maar geen geschikt om hier te delen, deze zal ik ook later toevoegen aan de review.

//Voeg foto toe nachtmodus 1
//Voeg foto toe nachtmodus 2
//Voeg foto toe nachtmodus 3
Video
In veel gevallen was de iPhone al video koning en dit jaar is het beste jaar ooit voor mensen die van video houden. Zelf heb ik maar 1 nadeel kunnen vinden en het ligt aan je specifieke scenario of je hier last van hebt. Om maar meteen met de deur in huis te vallen, je kan in 1080p 30/60fps, 4k 30fps van lenzen wisselen terwijl je films, zodra je echter de 4k60 mode aanzet is deze optie niet meer aanwezig. Je kan wel van lens wisselen, maar niet meer tijdens het filmen. Nu moet ik toch wel zeggen dat ik dit erg jammer vindt omdat ik best veel in 60fps film, maar het kunnen wisselen van lenzen tijdens het filmen is me meer waard. De iPhone legt ongelooflijk veel detail vast tijdens het filmen en het wisselen tussen lenzen is een feest. Het wisselen van lenzen bij filmen is wel alleen aan te raden als de belichting redelijk goed is. Net zoals bij de foto's in mindere lichtomstandigheden zie je ook bij filmen de overgang tussen lenzen in beeldkwaliteit.
Performance
Elk jaar verbaasd apple iedereen weer met wat een snelle chips ze neerzetten. Nu hoor ik van steeds meer mensen dat hun telefoon van 3 jaar oud nog snel genoeg is, en dat de snelheid die de A13 biedt helemaal nergens voor nodig is. Om dit even te ontkrachten wil ik even wat dingen toevoegen. In theorie voor basale taken is de snelheid van je telefoon van 3 jaar oud prima. Alle taken kunnen prima uitgevoerd worden zonder hinder. Het enorme verschil zit hem echter in waar wordt de snelheid voor gebruikt. In het geval van de A13 is dit bijvoorbeeld voor fotografie. De snelheid van de chip maakt veel betere camera software mogelijk, waardoor er in korte tijd veel betere plaatjes geschoten kunnen worden. Vooralsnog hoop ik dat Apples chips gewoon veel sneller zullen worden elk jaar en dat de mogelijkheden samen met hun chips gewoon blijven groeien.

In normaal gebruik merk je niet meteen wat van de A13, de telefoon is ietsje sneller dan de XS, maar het is echt zon klein verschil dat je hier niets van merkt, zelfs niet als je ze naast elkaar houd. De telefoon voelt wel iets sneller dan de X, maar ook hier is het verschil niet groot genoeg om hiervoor te upgraden. Zoals ik al zei het gaat vooral om de mogelijkheden die komen met een snellere chip zoals een betere camera en wellicht in de toekomst betere AR mogelijkheden.
FaceID
FaceID zou dit jaar weer sneller en beter moeten zijn dan het jaar hiervoor. Zo zou het 30% sneller moeten zijn en zou het werken van meerdere angles. Nu heb ik het wel 100x vergeleken met de XS max, maar de meerdere hoeken kan ik zelf in elk geval niet ontdekken wat ze daar precies mee bedoelen. Ze unlocken allebei vanaf dezelfde hoek. FaceID is wel iets sneller, maar het scheelt niet heel veel in de praktijk. Voor mij heeft faceID een slagingskans van 99% iets wat bij de meeste vingerprint scanners een droom was voor mij.
Geekbench
4G snelheden/wifi
Volgens Apple, zoals elk jaar, is alles sneller waaronder 4G. Nu kan ik zeggen na het runnen van een aantal speedtests op 4g vergeleken met de iphone XS is er inderdaad een behoorlijk verschil. Niet zozeer in ping, dit lijkt op de p30 pro, s10+, iphone XS en iphone 11 pro in mijn geval gelijk te blijven. Echter de download snelheid is heel verschillend, Ik heb de test meerdere keren gedraaid en de iphone 11 pro is altijd veel sneller. zie screenshots:

Iphone 11 pro:

Iphone XS max:

Ook nieuw is wifi 6, dit zou ook uit moeten maken, zeker als er meerdere wifi netwerken aanwezig zijn. Echter heb ik geen wifi 6 router en op onze wifi 5 router is er geen merkbaar verschil. Hoe vaak je speedtest ook draait, hoe vaak je webpagina's ook herlaad. Het is precies even snel, in mijn geval.

Heb jij ook een Apple iPhone 11 Pro 256GB Goud?

Mooie, nette review!

Ik heb begrepen dat de iPhone 11 (pro) een 2e, eSIM heeft, (dus je kunt niet 2 fysieke simkaarten gebruiken). Klopt dat?

Weet je verder hoe het met de ondersteuning van die eSIM is door Nederlandse providers gesteld is?
Voor zover ik weet ondersteunt tmobile het in elk geval, er kan inderdaad maar 1 fysieke sim in dit toestel
Dank je voor de snelle reactie!

In dat geval dien ik dus over te stappen naar T-mobile indien ik voor de iPhone ga (na 'lifetime' tevreden Android gebruiker te zijn; helaas sterft mijn huidige telefoon aaf en ben ik dringend op zoek anar een nieuwe, ditmaal -highest end- (lol) smartphone :)).
En waarom zou je dan nu de overstap nog maken?
Geen flauw idee eigenlijk...
En dat voor slechts 1329 euro
M'n laatste high end phone was een galaxy s6 :'(
Dat klopt alleen China / Hong Kong modellen hebben plaats voor 2 fysieke SIMs.

Je kan dus 2 dingen doen:
1) Fysieke SIM NL Operator 2) eSIM gebruiken voor buiten EU of 2e eSIM T-Mobile.
1) 1e SIM eSIM T-Mobile 2) Fysieke SIM gebruiken voor buiten of 2e SIM voor bijv. werk.
Bedankt voor je review!

Klopt het dat je nog een paar foto’s moet uploaden? Ik zie nu op sommige plekken een blauw vierkantje met de tekst “100x100” in plaats van de foto.
Klopt, ik heb nog geen fotos die ik kan/wil delen met tweakers, maar heb wel al het idee hoe het eruit ziet. Deze week ga ik die uploaden! Sorry voor het ongemak
leuke review hoor en dat van iemand met een android poppetje die een appeltje eet.

Ik ben zwaar overwegens voor de max te gaan als blijkt dat mijn 6s plus kapot blijkt.. maar mijn budget is iets krap deze maand. Ik kan hem wel betalen maar t stond niet echt in de planning zeg maar...

Merk je ook iets in de snelheid van de apps en dergelijke tov je huawei en s10+ en tov je oude iphone(s)?
Merk je ook dat de huawei en samsung toch op termijn aan kracht inboeten bij langer gebruik?
Ik vind mijn 6s nog steeds vlotjes vandaag de dag voor een oude telefoon, maar ik kan me voorstellen dat het allemaal nog sneller kan.
Ik heb je een prive bericht gestuurd met antwoord, aangezien je daar ook de vraag stelde
Is het niet verstandiger om gewoon wel een beschermer te gebruiken voor je product van €1300+ als je vooraf al weet dat je hem gaat laten vallen?
Ik heb de X wel 10x laten vallen en is nooit kapot gegaan. Iedereen zijn eigen ding. Ik koop een telefoon om te genieten van het ontwerp en dat doe ik bij deze 11 pro extra omdat ik hem nog mooier vind dan de x die al mooi was
Ik vind het persoonlijk bizar dat een telefoon van boven de duizend euro in deze tijd nog een notch kan hebben. Waarom kunnen de Chinese fabrikanten wel al zonder maar Apple niet? Als mobile gamer gewoon een ontzettend groot minpunt. Dat is heel jammer omdat de iPhone qua performance de beste telefoon op de markt is.
Je kan alle games streamen via de apple tv op je 4k tv, xbox of ps4 controller erop en probleem opgelost
Weet je wat dat allemaal kost? Los van het feit dat je dan alleen thuis zonder notch kunt gamen.
Ik vind het persoonlijk heel erg overdreven allemaal. Ja.. het is mischien minder mooi op het eerste oog, maar geloof mij na een week zie je het niet eens meer. Daarbij moet je niet vergeten dat het Face ID heeft dus een simpele hole punch zou niet werken bij een iphone. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat een bedrijf als Apple nooit losse onderdelen gaat toevoegen, als in een pop up camera.
Overigens heeft wel of geen notch niet zoveel te doen met de vraagprijs van duizend euro.
Ook kan ik je verzekeren dat je met gamen totaal geen last hebt van de notch.
Ik spreek uit ervaring dat een notch wel degelijk een ergenis is bij het gamen. De notch komt over delen van de UI of je krijgt een kleiner scherm. Beide zijn ongewenst in het high end segment.
Nooit over na gedacht, maar inderdaad de notch verbergt een deel van de UI. Toch ik heb ik niet het gevoel dat het mij hinderd of benadeeld. Kleinder scherm heb ik zelf nog niet meegemaakt bij de games die ik speel.
Bij sommige games maakt het niet veel uit, bij andere games helaas wel. Zo speelde ik heel lang Lineage 2 Revolution, gedurende een bepaalde periode kon ik daar bepaalde features die aan de linkerkant in de UI stonden gewoon niet aanklikken omdat die werden verborgen door de notch. Dat is uit eindelijk wel opgelost via een patch, maar je merkt nog steeds dat game developers de notch regelmatig vergeten.
Dank voor je review, heb deze iPhone bij baaslief op het wensenlijstje kunnen zetten. Nog even getwijfeld over de P30 pro, maar gebruiksgemak van iPhone blijft bij mij koning. Jammer dat de Pro niet in rood komt...
Wat voor hoesje raad je aan?
Als je een hoesje doet de meest simpele clear case is voldoende met een glazen screen protector van pantzerglass, zo is je iphone voldoende beschermt en zie je alsnog hoe mooi hij is
Ik gebruik zelf altijd Mujjo cases. Gaan echt veel langer mee dan de orginele apple cases. En bieden ook betere bescherming dan die van apple. En dan heb je eingelijk geen screen protector nodig, wat ik persoonlijk heel erg irritant vind.
Zal die eens bekijken. Heb zelf een aantal keer een spugen gehad, maar slijten redelijk snel. Daarnaast heeft er laatst een mijn scherm laten barsten, de rand van het hoesje drukte (bij een val op de hoek van mijn iphone) het scherm stuk.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google