Door Jurian Ubachs en Paul Hulsebosch

Gamen in de winter Round-up

Diverse winterse releases besproken

Trials Rising

We hebben door de jaren heen af en toe geschreven over onze haat-liefdeverhouding met Trials. Het spelletje uit de Ubisoft-stal, waarin je een motor zo snel en foutloos mogelijk over een bepaald parcours moet zien te brengen, is in essentie heel simpel. De moeilijkheid zit hem in de combinatie tussen 'snel zijn' en 'geen fouten maken' én in het feit dat jouw tijden kunnen worden vergeleken met die van andere gamers, zowel uit je vriendenlijst als daarbuiten. Elkaar daarbij continu de loef afsteken is een deel van de lol, maar ook een aspect dat Trials een extreem frustrerend spel kan maken.

Titel Trials Rising Score
Platform PlayStation 4, Xbox One, Windows, Nintendo Switch
Prijs € 39,99

De basis, en dus ook de balans tussen lol en frustratie, blijft behouden in Trials Rising, de nieuwste telg in de serie. Het spel laat spelers carrière maken als rijder. Dat begint op simpele banen in afgelegen gebieden, maar spelers komen al snel in stadions en op iconische locaties terecht. Daarbij trekken ze ook sponsors aan en verdienen ze continu nieuwe spullen en credits terwijl hun niveau stijgt, wat de weg naar nieuwe opties - en motoren - opent. De uitdagingen zijn daarbij niet altijd gericht op snelheid of tijd: soms moet je een bepaalde baan afleggen terwijl je onderweg een flink aantal back- en frontflips doet. De banen die je aflegt worden steeds moeilijker naarmate je verder komt, en uiteraard zijn de banen later in de game behoorlijk pittig.

Goede leercurve

Trials Rising slaagt erin om een heel acceptabele leercurve neer te leggen. De eerste banen zijn goed te doen en als die al een probleem vormen, zijn er ook nog lessen waarin spelers de basics wordt uitgelegd. Hier leer je bijvoorbeeld dat ritme vaak belangrijker is dan alleen snelheid, en hoe je flips in je voordeel kunt gebruiken. De moeilijkere bewegingen zijn vaak niet per se nodig om alle banen te voltooien, maar wel als je dat snel genoeg wilt doen om overal de beste scores te halen. Het blijft ook in Trials Rising weer mogelijk om van elke speler in de Leaderboards de 'Ghost' in te laden, zodat je kunt zien wat andere spelers hebben gedaan en hoe ze zo'n snelle tijd hebben kunnen noteren.

Trials Rising houdt de singleplayer leuk door spelers steeds weer te voorzien van nieuwe uitdagingen. Tracks die je al hebt voltooid, worden af en toe weer voorgeschoteld en de game daagt je dan uit om de tijd van een andere speler te verbeteren, of je krijgt een andersoortige uitdaging in plaats van een race op basis van fouten en eindtijd. Daarnaast bevat de carrièremodus ook enkele andere bezigheden, zoals diverse spellen waarbij het draait om zo creatief of ver mogelijk te crashen. Het leukst zijn de wedstrijden in stadions. Hier rijd je een afvalrace in drie delen. Je begint met acht 'trialists', waarvan er in de halve finale vier en in de finale twee overblijven. Of het nu de sfeer was of toch de wat directere vorm van competitie, het viel bij ons prima in de smaak.

Van die goed smakende gameplay vonden we meer in de multiplayer, zowel lokaal als online. Het werkt op zich allemaal prima, al maakten we online wel mee dat een of enkele spelers ineens 'offline' leken en toch tijden noteerden. Dat is een beetje vreemd, want zo zie je niet waar ze op dat moment zijn en weet je niet hoe goed of slecht ze rijden. Dat ondermijnt het gevoel van directe competitie een beetje. Offline werkt dat natuurlijk anders, al is het daar weer vreemd dat spelers, als ze een foutje maken, voorbij het obstakel worden geplaatst waar ze net op zijn gevallen. Ze moeten daar wachten tot de andere speler(s) hen hebben bereikt, voor ze verder mogen. In de praktijk betekent dit dat iemand die vaak valt vrijwel nooit de kans krijgt een obstakel een keer zelf te overwinnen, en dat beperkt het spelplezier een beetje.

Twee spelers, één motorfiets

Gelukkig is er offline ook nog een spelvariant die weer wat van dat spelplezier terugwint. Nieuw in Trials Rising is namelijk de 'tandembike'. Hier zit je met twee spelers samen op en allebei bestuur je een helft. Als je vol gas geeft op je controller, geeft dat vijftig procent van het totale vermogen. De overige vijftig procent wordt dus door de andere speler geleverd. Zo werkt het ook met remmen en naar voren of achteren leunen: zelf kun je maar de helft, dus je moet altijd coördineren met je partner. Dat is leuk en het zorgt voor heel andere uitdagingen, zeker op de wat moeilijkere banen. Wel is dit vooral een 'gimmick', want na een paar banen was de lol er voor ons ook wel weer een beetje af. Het is echter een leuke extra.

Het is niet die extra, maar wel de basisgameplay van Trials Rising die de game de moeite waard maakt. De banen zijn lekker divers en bieden allerlei leuke uitdagingen. Het blijft gaaf om te merken dat je echt beter, sneller en handiger wordt naarmate je meer speelt. Dan nog kan het behoorlijk frustrerend zijn om steeds weer te proberen snellere spelers te verslaan, maar daar kies je dan zelf voor. De game verplicht je niet om dat te doen. Zo blijft Trials Rising vooral wat de vorige games al waren: leuk, uitdagend en een tikje frustrerend - op een goede manier.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Sport

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.