Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

The Crew 2 Review

Vrije, open game met ruwe randjes

Open wereld met auto's, boten en vliegtuigen

The Crew 2 Review

The Crew 2 biedt spelers veel mogelijkheden. Zeker gamers die geÔnteresseerd zijn in samen met anderen racen, elkaars tijden en scores verbeteren en elkaar clips laten zien, hebben heel wat te doen in The Crew 2. De gameplay waarop dit alles moet leunen, komt er grotendeels goed van af maar met name de besturing van de auto's laat nog steeds te wensen over. Ook is het jammer dat de game een wat lager grafisch niveau heeft dan andere racegames. Dan nog is het erg leuk om op verkenning te gaan, met name met een vliegtuig of een boot. Beide zijn prima toevoegingen aan het concept van The Crew. Meer dan in het eerste deel is in The Crew 2 voelbaar dat de ontwikkelaars van de game ooit aan Test Drive: Unlimited hebben gewerkt, want een rondje VS doen lijkt zeker met de extra voertuigen de voornaamste trekpleister van deze 'roadtripgame' te zijn.

Getest

The Crew 2, PlayStation 4

Prijs bij publicatie: § 59,99

Vanaf § 54,49

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (3)

The Crew 2 maakte vorig jaar onderdeel uit van een grote groep racegames die we tegenkwamen op de E3 en de Gamescom. We bestempelden 2017 destijds met een knipoog als 'het jaar van de racegame', maar niet elke racegame kwam ook echt dat jaar uit. The Crew 2 speelden we in Keulen, maar de game verscheen pas onlangs, dus bijna een jaar na dato. Heel gek is dat niet. Het spel voelde tijdens de Gamescom nog lang niet 'af'. We waren nog niet te spreken over de gameplay, met name in de besturing van de auto's, en de game zag er ook niet uit alsof hij†de grafische strijd met zijn concurrenten zou kunnen winnen. Ubisoft besloot de game een paar maanden later dan gepland uit te brengen, om ontwikkelstudio Ivory Tower de kans te geven de game wat uitgebreider te testen en de feedback te verwerken.

Bij het bekijken en spelen van The Crew 2†is het best zinvol om de vraag te stellen†met welke game The Crew 2 eigenlijk concurreert.†Duidelijk is dat dit een racegame is die mijlenver af staat van elke racer die iets met simulatie heeft te maken. Ja, de game bevat een optie waarmee je een iets realistischer gedrag uit de auto's kunt krijgen, maar dan nog blijft The Crew 2 ferm aan de kant van de arcaderacers staan. Alleen al de manier waarop je dwars door vrijwel alles in de omgeving heen kunt beuken, illustreert dat. Opvallend genoeg is de game daar trouwens niet helemaal consequent in. Je rijdt lantaarnpalen moeiteloos uit de grond, maar komt af en toe bruusk tot stilstand tegen een toch niet al te indrukwekkend ogend†boompje. Dat is wel een beetje gek.

Net zo gek is het dat je soms vťťl sneller bent dan je tegenstanders†en toch maar amper uitloopt. Maak je daarna een fout en schieten ze je voorbij, dan maakt het nauwelijks uit hoe ver je achter ligt, want het lijkt soms wel alsof†ze op je wachten. De kenner herkent dit fenomeen natuurlijk als 'rubberbanding'. Het gebeurt af en toe wel dat je toch een flinke voorsprong pakt of toch te ver achter raakt, maar duidelijk merkbaar is dat de AI-coureurs wat sneller zijn als je voor ze rijdt en wat langzamer als je achter ligt. Ook dit is typisch iets dat je in arcaderacegames terugvindt, en een fenomeen dat veel fans van racegames slecht kunnen verdragen.

Die arcadesmaak wordt in The Crew 2 over een gigantische spelwereld gegoten. In de eerste The Crew kon je al van de ene naar de andere kust van de Verenigde Staten rijden. Dat is nog steeds zo, maar de indeling van de kaart is veranderd, zodat je niet exact dezelfde wereld nogmaals voor je neus krijgt. The Crew 2 bevat overigens wel dezelfde steden als het vorige spel, dus daar zit dan weer een gelijkenis in. We hadden het idee dat de map in elk geval beter gevuld is. Tussen de steden in lijken er meer interessante gebieden te zijn†waar je flink wat tijd kunt doorbrengen.

Dat laatste komt dan weer door een ander onderdeel dat bij The Crew hoort, namelijk variatie. In de vorige game kon je verschillende pakketten op je auto zetten. Daarmee veranderde je wat voor soort auto het was. Het ene moment was het een razendsnel racemonster voor op asfaltwegen, het volgende moment was het een rallywagen. The Crew 2 bouwt hier niet op verder, maar komt met een veel uitgebreider aanbod en nog veel meer variatie. Enerzijds zul je nog steeds alle autovarianten†terugvinden, maar belangrijker is dat er nu ook boten en vliegtuigen zijn om in te racen. Je kunt tijdens het vrij rondrijden op elk moment switchen naar je vliegtuig of boot. Dat gaat heel vloeiend. Vaak verandert je voertuig ter plekke, tenzij dat logischerwijs niet kan. Als je vanaf de weg kiest voor je boot, word je naar het dichts bijzijnde water geteleporteerd.

Over hoe leuk het is om met boten en vliegtuigen te racen en stunten, daar komen we zo op. Feit is wel dat de komst van die nieuwe voertuigen†de vraag aan het begin van deze pagina - met welke game concurreert The Crew 2 eigenlijk?†- nogal lastig te beantwoorden maakt. Er bestaat namelijk niet echt een game als The Crew 2. Zij die fan zijn van racen in GTA Online zullen The Crew 2†daar wellicht mee vergelijken,†maar verder is het natuurlijk een totaal andere game. Andere arcadegames komen wat de besturing van de auto's betreft aardig in de buurt, maar hebben niet de veelzijdigheid†of dezelfde grote map. In die zin heeft The Crew 2 dus best wat aardige elementen die de game uniek maken. Of dat een garantie is voor een goede game, valt echter nog te bezien.

Het minst sterk op land

Bij de overgang van The Crew naar The Crew 2 heeft Ubisoft een aantal fundamentele dingen veranderd. Zo is er nog meer nadruk gelegd op het sociale aspect van de game. Ubisoft moedigt gamers aan om daar gebruik van te maken. Dat houdt met name in dat je samen met je vrienden kunt racen, maar het is ook mogelijk om clips van je eigen capriolen te maken en ze te delen met de community. Daarnaast worden bij alle events en uitdagingen waar je aan deelneemt je tijden en scores vergeleken met die van je vrienden, zodat je elkaar doorlopend de loef kunt proberen af te steken.

Geen verhaal

Toch zullen veel gamers The Crew 2 ook met name solo willen spelen. Een belangrijke wijziging in dat segment is dat er geen verhaal meer is. Jammer? Valt mee. We vonden het verhaal in The Crew nou niet iets om over naar huis te schrijven, dus het feit dat het verhaal geschrapt is, levert slechts een bescheiden verlies op. In plaats van een verhaallijntje krijgt de speler simpelweg de opdracht om zich op te werken in de racewereld en een ster te worden, om het uiteindelijk te kunnen opnemen tegen de zittende elite, in het bijzonder met een geheimzinnige baron die zich de koning van de racerij waant. Niets om je druk over te maken, je komt het allemaal vanzelf tegen en het speelt verder nauwelijks een rol.

In plaats van je bij de hand nemen met een verhaaltje, laat The Crew 2 spelers vrij. In de eerste fase van het spel maak je een rondje langs alle spelonderdelen. Elk onderdeel heeft verschillende racedisciplines die je gaandeweg het spel vrijspeelt op basis van hoe populair je bent. Met alles wat je doet verzamel je volgers, en je totaal aantal volgers vertaalt zich naar een niveau. Inderdaad, de 'duimpje-omhoog-cultuur' heeft zijn weg naar games gevonden. Op ons kwam dat een beetje 'corny' of gemaakt over, maar je kunt niet ontkennen dat Ubisoft daarmee het huidige tijdsbeeld rond social media treffend in het spel heeft verwerkt.

Saaie onderdelen overslaan

De ronde langs de verschillende thuisbases levert je meteen een auto, een boot en een vliegtuig op. In het begin is wat je daarmee doet allemaal nog vrij simpel en standaard. Denk aan gewone straatraces, bootraces en wat simpele stunts met je vliegtuig. Naarmate je verder komt, komen er steeds nieuwe disciplines bij. Je krijgt - of koopt - dan een sneller vliegtuig om te kunnen racen, een beweeglijkere en lichtere boot om in kleinere stukjes water te kunnen racen, en een monstertruck om ... monsterlijke capriolen mee uit te halen? Nee, puntjes verzamelen met een monstertruck vonden we niet het meest boeiende deel van het spel. Maar goed, er staat zo veel tegenover dat wel leuk is, dat dit nauwelijks boeit. Het voordeel van het grote aantal disciplines en events is dat je de dingen die je niet leuk vindt, grotendeels links kunt laten liggen.

Wat je dan bijvoorbeeld wťl doet, is vliegen, varen en racen in auto's die je leuker vindt. De dragraces, waarbij je optimaal moet schakelen om een zo scherp mogelijke tijd te noteren, werden favoriet door de relatief korte tijd die we er aan kwijt waren. Het is een handige manier om snel geld en volgers binnen te harken. Het vliegen zorgde ook vaak voor hoogtepunten, al was dat met name buiten de opgezette events om. Daarin werk je een lijstje stunts af of moet je een bepaald parkoers volgen, maar het is veel spannender om op eigen houtje stuntend door een stad te gaan. Op de momenten dat je langs wolkenkrabbers in New York of onder bruggen in Miami scheert, is The Crew 2 misschien wel op zijn best.

Ook het varen voegt zeker iets toe. We beleefden spannende races op zee rond Miami, San Francisco en Los Angeles, maar ook de smallere beekjes in het binnenland lenen zich prima voor raceactie op het water. De arcadestijl van The Crew 2 is hier ook zeker merkbaar: je kunt rustig op volle snelheid tegen een rotspartij klappen en daarna gewoon weer verder. Dat effect wordt misschien nog wel duidelijker als je besluit om te switchen van je vliegtuig naar een boot. Op dat moment val je met boot en al van grote hoogte naar beneden, om met een flinke klap op het water terecht te komen. Dat kan gewoon. Realistisch is het uiteraard niet, maar het geeft wel een geestig effect.

Lekker klooien

Het soepele switchen tussen de verschillende voertuigen werkt soepel en is zeker een pluspunt van de game. Je zult het vooral gebruiken als je 'even lekker aan het klooien bent', iets waar The Crew 2 zich goed voor leent. Wanneer je bezig bent met events, zul je vooral gebruikmaken van het fast-travelsysteem. Het is gelukkig niet nodig om steeds het halve land door te rijden, op weg naar een race. Daarbij mag gezegd worden dat dat fast-travelsysteem prima en snel werkt. De game heeft vaak amper tijd nodig om de omgeving van een volgende race in te laden.

Dat is knap werk, maar ook te verklaren. The Crew 2 biedt weliswaar een grote, snel ladende, volledig open spelwereld, maar heeft om dat te kunnen realiseren wel concessies gedaan met betrekking tot de graphics. We zagen vorig jaar op de Gamescom al dat het spel zich niet kon meten met het algemene niveau van andere racegames, en dat is nog steeds zo. Die vergelijking is vanwege het open-wereldkarakter van de game niet helemaal eerlijk, maar feit is dat alle onderdelen - en zeker de gebouwen - in de spelwereld simpel en gedateerd ogen. Positieve uitzondering vormen de lichteffecten. De soms laag staande zon zorgt regelmatig voor prachtige plaatjes, zelfs als de spelwereld er verder wat simpel uitziet. Ook het geluid in de game maakt niet al te veel indruk. De voertuigen klinken aardig, maar niet bovengemiddeld, en de soundtrack is aardig, zonder in positieve of negatieve zin op te vallen.

Er zijn echter wel dingen te vinden in The Crew 2 die in negatieve zin opvallen. We zijn best te spreken over de gameplay met boten en vliegtuigen, maar een stuk minder over de auto's. Op de een of andere manier speelt The Crew 2 als het op voertuigen aankomt nooit helemaal lekker. Of dat nu aan de physics of de wegligging ligt, het maakt dat dit onderdeel van de game zwakker is dan de rest. Het is ook iets dat al opviel tijdens de Gamescom, en dat bijna een jaar na die beurs niet heel anders aanvoelt. Dat is jammer, want dat doet flink afbreuk aan de game. Uiteindelijk vormt racen met auto's wel een beetje de basis, immers.

Beloningssysteem

Wat dan wel weer leuk is, is de manier waarop je de auto's kunt verbeteren. Het zal de wegligging van de auto's zelf er niet meteen beter op maken, maar het beloningssysteem dat Ivory Tower heeft bedacht, werkt goed. Na elk evenement 'dropt' er wat loot om je heen, dat je dan kunt oprapen en gebruiken. Voor elk type voertuig verzamel je aparte loot, zodat je gaandeweg het spel steeds betere spullen hebt. Het is simpel, maar het werkt. Het voelt gewoon lekker als je na een race ineens vier glimmende kratjes kunt oprapen om vervolgens je auto, boot of vliegtuig te upgraden.

Echt geld?

Behalve loot krijg je in elke race ook in-game cash waarmee je nieuwe voertuigen kunt kopen. Elk voertuig is desgewenst dus te kopen met een betaalmiddel dat je af en toe in-game krijgt, maar vooral buiten de game om kunt aanvullen met echt geld. We hebben dit terwijl we speelden nooit nodig gevonden en hadden steeds ook wel de benodigde voertuigen. Wie allergisch is voor dit soort betaalde shortcuts doet er echter wellicht verstandig aan The Crew 2 niet in huis te halen, want het systeem is er. Spelers zullen daarnaast ook nog geld moeten besteden aan dlc, mochten ze nieuwe content willen, want The Crew 2 doet niet mee aan de trend dat steeds meer uitgevers dlc weer gratis maken.

Conclusie

The Crew 2 laat zich niet zo gemakkelijk in een beoordeling vangen. De game biedt veel vrijheid, waardoor je eigen keuzes voor een belangrijk deel bepalen wat je doet en hoe leuk het is. Daarnaast is de mate waarin je gebruikmaakt van de community-features ook mede bepalend voor het succes van de game. Op zichzelf is The Crew 2 vooral degelijk. Het spel doet een aantal dingen goed, zoals de gameplay met vliegtuigen en boten, de manier van progressie boeken in unlocks, het verbeteren van je voertuigen, en het fast-travelsysteem. Er zijn ook minder sterke onderdelen, zoals het racen met auto's dat net niet lekker aanvoelt, en de graphics†die een tandje te matig zijn voor de huidige standaarden. Dat alles kan echter worden gecompenseerd door de lol die je kunt beleven aan het kriskras door Amerika scheuren in steeds weer andere voertuigen, zeker als je dat samen met vrienden doet. The Crew 2 biedt een hoop mogelijkheden, maar het is voor een aanzienlijk deel wel aan jezelf om daar iets leuks mee te verzinnen.

Reacties (82)

Wijzig sortering
Ik vind dit weer een belachelijk hoge score van de Tweakers-redactie. Bij een 7.5 denk ik aan een spel dat goed in elkaar zit, maar net tekortschiet om echt fantastisch te zijn.

Als je naar andere - gelukkig wat meer kritische - reviewers kijkt, komen er duidelijke gebreken naar voren die The Crew 2 het tegenovergestelde van 'goed' maken:

- De gigantische wereld ontdekken wordt niet meer beloond
- Er is geen PVP matchmaking voor races, deze kan je alleen tegen de AI spelen
- Wereld voelt meer als een co-op spel dan een online spel
- Graphics lijken minder dan The Crew 1
- Auto's voelen vaak aan alsof je op ijs aan het rijden bent

Hoe verdient dit spel dan een 7.5? Zoals anderen voor mij al zeiden, ik zou dit maximaal een 6 geven.
Klopt. Op Steam zijn er veel reviews waarbij gebouwen een downgrade hebben ondervonden. Veel gebouwen waren in de Beta beter.
Vind je? Ik heb me vele uren kostelijk vermaakt met The Crew 1. Hij had zeker issues, maar na er wat extra content en updates uitgebracht waren vond ik het een prima spel.
Wat ik veel hoor van diverse personen is dat de game best snel saai aanvoelt. De wereld ziet er wel prachtig uit ondanks de grootte maar je kunt er verdomd weinig mee. Ook qua multiplayer (met vrienden bijvoorbeeld) zouden de opties zeer beperkt zijn.

Zelf heb ik de beta gespeeld en die was wel leuk maar wat me direct opviel was de handling van de wagens. Die voelden aan alsof ze over de weg heen zweven. Totaal geen gevoel van gewicht. Het vliegen was wel vet gedaan, motorrijden was ook leuk en bootjes gingen wel (niet echt mijn ding). Maar tijdens het spelen van de beta had ik al snel zoiets van 'het is wel vet, maar voor hoe lang?'. Nee, qua open world racing is Forza Horizon momenteel nog de koning en dat zal met Horizon 4 nog wel even zo blijven gok ik :)
Het voelt gewoon lekker als je na een race ineens vier glimmende kratjes kunt oprapen om vervolgens je auto, boot of vliegtuig te upgraden.
Dan hebben wij een andere definitie van wat lekker voelt :+ Nou ben ik al niet zo'n fan van dit upgrade-systeem, maar lootboxes in dit soort games voelt raar. Dan heb ik liever gewoon een X bedrag dat je kunt winnen en overal in kunt investeren. Nu staan je ingame credits los van upgrades en da's zonde.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 12 juli 2018 12:08]

Ik ben het helemaal eens met alles wat je hier zegt. Het lijkt mij zelf nog wel een game die ik uiteindelijk zal kopen, maar ik wacht toch wel even op een sale. Dat die wereld zo groot is, kan dan misschien wel cool zijn, maar zelf ben ik toch geen fan van zulke grote, lege werelden. De eerste paar uur zullen vet zijn, maar daarna zal het toch waarschijnlijk een geval worden waarbij je het spel maar afsluit omdat je geen zin hebt om weer een kwartier te moeten rijden voor je bent waar je wilt zijn. Nee, ook dat doet Forza Horizon beter. De wereld daarin is lekker groot maar niet te groot. Je kan in een paar minuten van de ene kant naar de andere en ziet dan onderweg ook veel verschillende landschappen. Het blijft interessant.
Nee, qua open world racing is Forza Horizon momenteel nog de koning en dat zal met Horizon 4 nog wel even zo blijven gok ik
Inderdaad. Van wat ik gezien heb lijkt dat weer een top spel te worden. Als het qua gameplay net zo goed is als nummer 3, dan zal het wel weer de beste open-world racing game worden.
Dan hebben wij een andere definitie van wat lekker voelt :+ Nou ben ik al niet zo'n fan van dit upgrade-systeem, maar lootboxes in dit soort games voelt raar. Dan heb ik liever gewoon een X bedrag dat je kunt winnen en overal in kunt investeren. Nu staan je ingame credits los van upgrades en da's zonde.
Ja, lootboxen horen gewoon niet in een racing game thuis. Als je dan zonodig upgrades los wil hebben staan van het geld dat je verdient, bedenk dan wat anders. Punten krijgen aan de hand van wat je doet klinkt ook wel als een redelijk systeem (dus bijvoorbeeld als je langere tijd met hoge snelheid rijd, dat je dan punten krijgt waarmee je motor kan upgraden). Dan heb je ook gelijk een reden om de speler eens wat anders te laten doen.
Een 7,5? Wow! Een 6 lijkt me wel maximaal. Ik heb het idee dat de scoreschaal in game-review land van 4 tot 10 loopt af en toe. Nu weet ik wel dat de echte drollenbakken (gelukkig) niet meer zoveel gemaakt worden (Shuffleware/"Early Access" daar gelaten), maar kunnen we dan die schaal niet mee laten groeien met de huidige tijd? De lat ligt tegenwoordig gewoon hoger.
Ben ik met je eens; ik vind het ook een bijzondere conclusie gezien de vorige voorlopige conclusie:
reviews: The Crew 2 - Neemt wel erg veel hooi op zijn vork
Volgensmij gebeurt het bij tweakers wel vaker dat Ubisoft games (of van een andere sponsor/adverteerder) een hogere score krijgen dan dat je normaal zou verwachten bij de kritieken geleverd in een review.

Een race game waarbij de auto's waarmee geraced wordt "net niet lekker" aanvoelen, kan IMHO max een 6 krijgen.

[Reactie gewijzigd door Hakulaku op 12 juli 2018 14:13]

Een race game waarbij de auto's waarmee geraced wordt "net niet lekker" aanvoelen, kan IMHO max een 6 krijgen.
Nou inderdaad. Als de auto's niet goed aanvoelen, dan is het dus ook gewoon geen goede race game. Dan kan de rest wel zo geweldig zijn, de core van de game is dan toch gewoon niet goed...
In deze game zijn de auto's dan ook maar 1/3 van de gameplay he... en het is grotendeels dan ook geen racegame. Het is meer een GTA V open wereld doe-waar-je-zin-in-hebt zonder geweld.
Klopt, de Crew 1 was me enorm goed bevallen. Het leek iets meer in de richting van Test Drive Unlimited en Test Drive unlimited 2, wat ik altijd enorm leuke games vond. Dit waren geen echte race race games, maar vooral ook veel fun.

Ik hoorde trouwens dat TDU 3 in de maak is ergens begin vorig jaar. Is hier al meer bekend over?
Er zijn geruchten, en Big Ben heeft de rechten gekocht, maar dat is het dan. Verder helemaal niets van bekend...
Oke, misschien is het niet 100% een race game. Maar de auto's spelen toch nog steeds een grote rol in het spel, dus ik blijf bij wat ik zei.
je kunt het niet echt een race game noemen het is een arcade-Race game het moet een soort Need for speed voorstellen maar dan met freeroam.2. is the Crew 2 geen race simulatie zoals Forza 7 of Forza horizon 3 maar gwn een spel voor de fun,een arcade dus
Forza Horizon is ook geen race simulatie. Die zou ik toch ook echt onder arcade zetten...
Wie zegt dat de auto's de core zijn? Misschien is dat wel het vliegen of de boten.
Ik snap er ook echt helemaal niets van. We hebben het hier over een racegame. Minpunt, auto's voelen niet goed. Dat is toch meteen een onvoldoende? Daar gaat het hele spel toch om? 8)7

Grafisch niet mooi, auto's voelen niet goed, en veel rubberbanding.
7.5.
HUH? Wat?

[Reactie gewijzigd door WEBGAMING op 12 juli 2018 19:03]

In deze game draait het niet alleen om die auto's. Vliegtuigen en boten zijn ook aanwezig, dus meteen daarom een onvoldoende geven is ook overdreven.
Al mag de score wel wat omlaag inderdaad. :P
Er staat zelfs in de conclusie "Op zichzelf is The Crew 2 vooral degelijk." dan denk ik niet aan een 7,5. Degelijk is meer 6 - 6,5
4 en lager zijn voor mij meer gereserveerd voor games die vrij letterlijk onspeelbaar zijn.

Of je het nou van 5-10 doet, 1-5, 0-10, het maakt niet zoveel uit, je moet toch de review lezen om de score te begrijpen, en de schaal op tweakers is redelijk consistent. Alleen de score lezen is alsof je alleen een voorgerecht besteld wanneer je uit eten gaat. Het is wel lekker, maar voor de volledige ervaring moet je ook een hoofdgerecht.
Men spreekt hier over rubberbanding dat dat de rede is voor het in/uitlopen bij een race. In mijn mening was rubberbanding toch meer een lag issue?

Ik vermeen dat deze techniek al jaren catch-up werd genoemd? Er zijn zelfs race games waarbij dit uit te schakelen is en ook wel degelijk invloed hebben op de manier hoe het hier vermeld word.

NFS games hebben er heel veel last van en je kunt deze dan ook uitzetten.


Maar een andere vraag ten opzichte van de game: Is hij het waard om te spelen als je deel 1 niet hebt gespeeld? Ondanks de genoemde minpunten?
Catch-up werd oorspronkelijk rubberbanding genoemd. Het doet ook denken aan een stiekje. Hoe verder jij weg bent, hoe harder de achterliggers dichterbij komen. Als het allemaal dicht bij elkaar zit dan staat het stiekje niet gespannen en merk je er niks van. Het is oorspronkelijk bedoeld om de AI dicht bij de speler te houden om zo meer spanning te creŽren, maar wat je in veel games ziet is dat het een soort jojo-effect geeft.

Jij rijdt hard weg van de tegenstanders, er ontstaat veel afstand, rubberbanding wordt actief, tegenstanders komen dichterbij en vervolgens herhaalt het riedeltje zich. Of dat je bij een klein foutje in no time ingehaald wordt terwijl je flink op kop lag. Rubberbanding zou met de AI van tegenwoordig eigenlijk niet meer nodig moeten zijn en wordt dan ook vaak als irritant gezien.

In Horizon 3 valt het trouwens ook soms hťťl goed op. Als je met z'n tweeŽn racet tegen AI, en je teamgenoot ligt ruim op kop (tijdens de Goliath race bijvoorbeeld) dan zul je zien dat tragere wagens je opeens met een rotvaart inhalen en jij onmogelijk dichterbij kunt komen.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 12 juli 2018 12:31]

Ik vind het in Forza Horizon 3 op zich nog wel meevallen. Het valt soms inderdaad best wel op, maar meestal is het toch redelijk subtiel. Maar als het dan opvalt, dan is het ook gewoon best wel immersion-breaking (voor zover er immersion is dan). Het slaat natuurlijk gewoon nergens op dat een personenwagen een supercar bij kan houden.
Het slaat natuurlijk gewoon nergens op dat een personenwagen een supercar bij kan houden.
Bij Horizon 3 (en in het echte leven) zou ik daar niet zo zeker van zijn. Ik heb al meerdere "normale" personenauto's uitgerust met zo'n 800-1000 pk. Die kunnen elke supercar die in het spel zit makkelijk bijhouden.

Vind de rubberbanding in Horizon 3 toch behoorlijk opvallend. Komt best vaak voor dat ik 2e of 3e rij, en net voor de finish worden die auto's ineens veel langzamer, en kan ik ze makkelijk inhalen, om alsnog als 1e te eindigen.

[Reactie gewijzigd door WEBGAMING op 12 juli 2018 20:02]

Ja dat is inderdaad zoals ik rubberbanding ook altijd begreep: hoe hard je ook je best doet, je tegenstanders zitten altijd vlak bij je in de buurt en na 1 klein foutje lig je achteraan.
Voor mij een reden om dit spel (en andere spellen met rubberbanding) niet te kopen.
GTA V heeft dit ook in het race gedeelte en is enorm vervelend als je met veel tegen veel speelt, je komt gewoon niet weg.
In gta kun je als host de ketchup (catch up) uit- en aanzetten ;)
Ik had zoveel hoop voor deze game..
Helaas na de beta te spelen voelt de wereld gewoon leeg aan..
Grafisch teleur stellend gewoon.
De auto's rijden ook niet zo lekker als een andere arcade racer.
Er zijn veel positieve zaken aan de game maar doordat deze voor mij veel negatieve zaken bevat zal ik hem overslaan.
Waar was die hoop op gebaseerd als ik vragen mag? The Crew 1 was nou ook niet echt om over naar huis te schrijven.
Op trailers na zag het er een prachtgame uit tot je er zelf mee bezig bent.
ik zeg niet dat alles teleurstellend is.. Gewoon heel veel wel zeker het grafische en de omgeving laat ten wensen over.
forza 3 speelt mooier op m'n xbox dan the crew 2 maxed op m'n pc.. :(
Opvallend dat de review weinig ingaat op het online-aspect. Je zult online moeten zijn om de game te spelen, maar kunt geen PvP spelen (behalve als ze in je crew zitten). Daarnaast zijn er wel veel disciplines en races te doen, maar zodra je de game hebt voltooid, is er weinig meer wat je terug trekt omdat je alle races al hebt gedaan die je leuk vind (en tuurlijk kun je ze op hard doen, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.

Verder een leuke wereld om in te rijden met aardige opzet en leuk sfeertje, maar de wereld is vrij leeg, reageert niet op de speler en met free-roamen is weinig te doen. Ook zijn er weinig lange races en eigenlijk alleen met supercars (niets voor auto's die max 200kph gaan, een snelheid waarbij de spelwereld beter tot zijn recht komt).

Tenslotte mis ik nog wat over de assists die je aan of uit kunt zetten. Zo wordt je geholpen met de controle van je auto en dat maakt dat ze wat meer zweven dan nodig is. ABS en Traction control staat ook overal aan (al vind ik het bij deze game wel fijner), maar is dus aan te passen.

Vooralsnog vond ik de straatraces wel het leukst ook vanwege het aanbod van auto's. Maar eenmaal uitgespeeld is er gewoon te weinig te doen. En dat met zo'n grote spelwereld
Maar hoe lang duurt het dan om het spel uit te spelen? Als je met 10 uur klaar bent dan is dat inderdaad een probleem, maar als je makkelijk 30-50 uur bezig bent dan valt het voor mij toch wel mee. Dan kan ik nog wel eens een race opnieuw spelen, aangezien het dan al wel een redelijk tijdje terug is.
De 24 uur spelen achievement kwam bij mij na een uur of 4 toen ik klaar was met de hoofdmoot van de game (4 man verslaan en de laatste race). Er is nog wel wat te doen om 100% te halen, maar de meeste achievements en collectibles heb ik wel binnen. Dan kun je nog alles op Hard doen, grinden voor auto's of whatever maar 20 uur naar de credits is wel te doen. Al moet ik zeggen dat de gratis auto's van de gold edition wel meehielpen omdat je dan meteen kunt beginnen met sommige events en je anders een voertuig moet kopen of nog even daarvoor moet doorsparen.
Ik heb de beta geprobeerd en ik heb er niet echt van genoten.
Misschien als deze game voor onder de 10 Euro in de digitale
budgetbak ligt koop ik em.
Ben ik met je eens. Ik heb ook de beta getest, en hoewel het dus een beta is hoop ik van harte dat het niet bepalend is voor het eindresultaat. Ik vond de manier waarop de besturing werkte vrij irritant en het werkte echt niet lekker, zo niet lekker dat ik na een paar races uit frustratie (omdat het voertuig blijvend niet deed wat ik wilde, ondanks het aanpassen van de manieren op basis van wat het voertuig deed) direct het spel heb verwijderd. Vind wat dat betreft een 7,5 ook nog vrij hoog, maar misschien hebben ze in de tussentijd een hoop verbeterd..

[Reactie gewijzigd door mrdemc op 12 juli 2018 12:24]

Ik denk dat als deze game eenmaal in de budget bak ligt hij de moeite niet meer waard is doordat niemand het meer speelt.
Zou je denken maar The Crew 1 was na een paar jaar ook echt op te rapen voor bijna niets, en daar heb ik laat in de levensduur van de game toch nog erg veel lol mee gehad (ook met andere spelers, best nog wel een soort cult community).

Denk dat het te maken heeft met het feit dat er inderdaad niet echt een andere game is die een enorme wereld voorschotelt waar je vrij staat te doen en laten wat je wil, qua race games dan.

Ik sla in elk geval ook over tot hij weer goedkoop op de kop te tikken is, mogelijk in combinatie met wat komende DLC.
Persoonlijk vind ik de 7,5 veel te hoog. Na de beta gespeeld te hebben vind ik het spel veruit inferieur aan zijn voorganger. Het grinden is tot een kunst verheven en de specifieke evenementen zijn niet vernieuwend t.o.v. het eerste deel. Voor mijn gevoel is de game nog meer 'arcadey' gemaakt dan deel 1. Alleen het vliegen voegt wat leuks toe.
De metacritc score is dan ook een stuk lager, een 6.5. En dat is dan een gemiddelde, waarin ook scores worden meegerekend die overduidelijk tot 'astroturf' kunnen worden gerekend (bot user reviews, critic reviews van websites die standaard alle spellen van grote publishers hoog waarderen, bedenk zelf maar waarom). Elke serieuze in-depth review kraakt dit spel volledig omdat het simpelweg niet leuk is om langer dan een uurtje of twee te spelen.

De cijfers die Tweakers bij game reviews zet neem ik al jaren niet meer serieus, het lijkt altijd of die de games hooguit een achteraf middagje hebben gespeeld. Hoe slechter games uit andere reviews komen, hoe duidelijker je dit ziet in de Tweakers review, als het spel opstart zonder te crashen en er niet al te lelijk uitziet dan scoort het al hoger dan een 6 lijkt het...
Ik vind het een prima game. Lekker arcade. Veel keuze in voertuigen. Moet nog wel het nodige aan gebeuren, maar dat zit bij Ubisoft wel goed.
Had me laatst liggen ergeren aan de AI in hypercars-races. Dacht eerst dat ik slecht bezig was in de bochten en niet snel genoeg was.

Daarbij moet je erg goed opletten want je schiet zo een bocht voorbij, omdat bijna niet te zien is en altijd even duidelijk is op de minimap.

Schijnbaar is dit bekend bij Ubisoft en zijn ze er mee bezig. Ook zouden ze wat aan de live/lootboxen, zodat er meer kans is op purple boxen.
Het is toch treurig dat de developers na al die jaren het nog steeds niet voor elkaar gekregen hebben de besturing van de voertuigen goed te laten functioneren.

Bij Test Drive Unlimited was de besturing niet fijn, bij de opvolger voelde het niet goed, bij the Crew 1 liet het te wensen over gaan en bij deeltje 2 lukt het ze nog steeds niet...

Dat terwijl dit een fundamenteel onderdeel is van een racegame.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True