The Crew 2 Review

Vrije, open game met ruwe randjes

Het minst sterk op land

Bij de overgang van The Crew naar The Crew 2 heeft Ubisoft een aantal fundamentele dingen veranderd. Zo is er nog meer nadruk gelegd op het sociale aspect van de game. Ubisoft moedigt gamers aan om daar gebruik van te maken. Dat houdt met name in dat je samen met je vrienden kunt racen, maar het is ook mogelijk om clips van je eigen capriolen te maken en ze te delen met de community. Daarnaast worden bij alle events en uitdagingen waar je aan deelneemt je tijden en scores vergeleken met die van je vrienden, zodat je elkaar doorlopend de loef kunt proberen af te steken.

Geen verhaal

Toch zullen veel gamers The Crew 2 ook met name solo willen spelen. Een belangrijke wijziging in dat segment is dat er geen verhaal meer is. Jammer? Valt mee. We vonden het verhaal in The Crew nou niet iets om over naar huis te schrijven, dus het feit dat het verhaal geschrapt is, levert slechts een bescheiden verlies op. In plaats van een verhaallijntje krijgt de speler simpelweg de opdracht om zich op te werken in de racewereld en een ster te worden, om het uiteindelijk te kunnen opnemen tegen de zittende elite, in het bijzonder met een geheimzinnige baron die zich de koning van de racerij waant. Niets om je druk over te maken, je komt het allemaal vanzelf tegen en het speelt verder nauwelijks een rol.

In plaats van je bij de hand nemen met een verhaaltje, laat The Crew 2 spelers vrij. In de eerste fase van het spel maak je een rondje langs alle spelonderdelen. Elk onderdeel heeft verschillende racedisciplines die je gaandeweg het spel vrijspeelt op basis van hoe populair je bent. Met alles wat je doet verzamel je volgers, en je totaal aantal volgers vertaalt zich naar een niveau. Inderdaad, de 'duimpje-omhoog-cultuur' heeft zijn weg naar games gevonden. Op ons kwam dat een beetje 'corny' of gemaakt over, maar je kunt niet ontkennen dat Ubisoft daarmee het huidige tijdsbeeld rond social media treffend in het spel heeft verwerkt.

Saaie onderdelen overslaan

De ronde langs de verschillende thuisbases levert je meteen een auto, een boot en een vliegtuig op. In het begin is wat je daarmee doet allemaal nog vrij simpel en standaard. Denk aan gewone straatraces, bootraces en wat simpele stunts met je vliegtuig. Naarmate je verder komt, komen er steeds nieuwe disciplines bij. Je krijgt - of koopt - dan een sneller vliegtuig om te kunnen racen, een beweeglijkere en lichtere boot om in kleinere stukjes water te kunnen racen, en een monstertruck om ... monsterlijke capriolen mee uit te halen? Nee, puntjes verzamelen met een monstertruck vonden we niet het meest boeiende deel van het spel. Maar goed, er staat zo veel tegenover dat wel leuk is, dat dit nauwelijks boeit. Het voordeel van het grote aantal disciplines en events is dat je de dingen die je niet leuk vindt, grotendeels links kunt laten liggen.

Wat je dan bijvoorbeeld wl doet, is vliegen, varen en racen in auto's die je leuker vindt. De dragraces, waarbij je optimaal moet schakelen om een zo scherp mogelijke tijd te noteren, werden favoriet door de relatief korte tijd die we er aan kwijt waren. Het is een handige manier om snel geld en volgers binnen te harken. Het vliegen zorgde ook vaak voor hoogtepunten, al was dat met name buiten de opgezette events om. Daarin werk je een lijstje stunts af of moet je een bepaald parkoers volgen, maar het is veel spannender om op eigen houtje stuntend door een stad te gaan. Op de momenten dat je langs wolkenkrabbers in New York of onder bruggen in Miami scheert, is The Crew 2 misschien wel op zijn best.

Ook het varen voegt zeker iets toe. We beleefden spannende races op zee rond Miami, San Francisco en Los Angeles, maar ook de smallere beekjes in het binnenland lenen zich prima voor raceactie op het water. De arcadestijl van The Crew 2 is hier ook zeker merkbaar: je kunt rustig op volle snelheid tegen een rotspartij klappen en daarna gewoon weer verder. Dat effect wordt misschien nog wel duidelijker als je besluit om te switchen van je vliegtuig naar een boot. Op dat moment val je met boot en al van grote hoogte naar beneden, om met een flinke klap op het water terecht te komen. Dat kan gewoon. Realistisch is het uiteraard niet, maar het geeft wel een geestig effect.

Lekker klooien

Het soepele switchen tussen de verschillende voertuigen werkt soepel en is zeker een pluspunt van de game. Je zult het vooral gebruiken als je 'even lekker aan het klooien bent', iets waar The Crew 2 zich goed voor leent. Wanneer je bezig bent met events, zul je vooral gebruikmaken van het fast-travelsysteem. Het is gelukkig niet nodig om steeds het halve land door te rijden, op weg naar een race. Daarbij mag gezegd worden dat dat fast-travelsysteem prima en snel werkt. De game heeft vaak amper tijd nodig om de omgeving van een volgende race in te laden.

Dat is knap werk, maar ook te verklaren. The Crew 2 biedt weliswaar een grote, snel ladende, volledig open spelwereld, maar heeft om dat te kunnen realiseren wel concessies gedaan met betrekking tot de graphics. We zagen vorig jaar op de Gamescom al dat het spel zich niet kon meten met het algemene niveau van andere racegames, en dat is nog steeds zo. Die vergelijking is vanwege het open-wereldkarakter van de game niet helemaal eerlijk, maar feit is dat alle onderdelen - en zeker de gebouwen - in de spelwereld simpel en gedateerd ogen. Positieve uitzondering vormen de lichteffecten. De soms laag staande zon zorgt regelmatig voor prachtige plaatjes, zelfs als de spelwereld er verder wat simpel uitziet. Ook het geluid in de game maakt niet al te veel indruk. De voertuigen klinken aardig, maar niet bovengemiddeld, en de soundtrack is aardig, zonder in positieve of negatieve zin op te vallen.

Er zijn echter wel dingen te vinden in The Crew 2 die in negatieve zin opvallen. We zijn best te spreken over de gameplay met boten en vliegtuigen, maar een stuk minder over de auto's. Op de een of andere manier speelt The Crew 2 als het op voertuigen aankomt nooit helemaal lekker. Of dat nu aan de physics of de wegligging ligt, het maakt dat dit onderdeel van de game zwakker is dan de rest. Het is ook iets dat al opviel tijdens de Gamescom, en dat bijna een jaar na die beurs niet heel anders aanvoelt. Dat is jammer, want dat doet flink afbreuk aan de game. Uiteindelijk vormt racen met auto's wel een beetje de basis, immers.

Beloningssysteem

Wat dan wel weer leuk is, is de manier waarop je de auto's kunt verbeteren. Het zal de wegligging van de auto's zelf er niet meteen beter op maken, maar het beloningssysteem dat Ivory Tower heeft bedacht, werkt goed. Na elk evenement 'dropt' er wat loot om je heen, dat je dan kunt oprapen en gebruiken. Voor elk type voertuig verzamel je aparte loot, zodat je gaandeweg het spel steeds betere spullen hebt. Het is simpel, maar het werkt. Het voelt gewoon lekker als je na een race ineens vier glimmende kratjes kunt oprapen om vervolgens je auto, boot of vliegtuig te upgraden.

Echt geld?

Behalve loot krijg je in elke race ook in-game cash waarmee je nieuwe voertuigen kunt kopen. Elk voertuig is desgewenst dus te kopen met een betaalmiddel dat je af en toe in-game krijgt, maar vooral buiten de game om kunt aanvullen met echt geld. We hebben dit terwijl we speelden nooit nodig gevonden en hadden steeds ook wel de benodigde voertuigen. Wie allergisch is voor dit soort betaalde shortcuts doet er echter wellicht verstandig aan The Crew 2 niet in huis te halen, want het systeem is er. Spelers zullen daarnaast ook nog geld moeten besteden aan dlc, mochten ze nieuwe content willen, want The Crew 2 doet niet mee aan de trend dat steeds meer uitgevers dlc weer gratis maken.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3