Door Jurian Ubachs

Redacteur

Round-up najaarsgames 2017

Een korte inhaalactie

06-12-2017 • 06:00

109

Singlepage-opmaak

TES V: Skyrim voor de Switch

LA Noire en TES V: Skyrim in één artikel? Jazeker, 2011 is anno 2017 weer helemaal terug, met dank aan de Nintendo Switch. Zoals al vermeld in het stukje over LA Noire: we waren aanvankelijk niet echt fan van de re-releases die verschillende uitgevers op stapel hadden voor Nintendo's handheld console. LA Noire deed ons al van gedachten veranderen en Skyrim bevestigt dat nog maar eens. Ook hier hebben we te maken met een oude topper die het nog prima doet, maar nu dan als handheldgame.

December 2017 roundup headers
Titel The Elder Scrolls V: Skyrim Score
Platform

Nitendo Switch

Eerder verschenen voor PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One, pc

Prijs € 59,99

Eigenlijk hadden we dit moeten zien aankomen. Toen LucasArts Star Wars: Knights of the Old Republic naar iOS bracht, speelden we die game met veel plezier nog tweemaal uit, terwijl we KOTOR natuurlijk allang meerdere keren hadden uitgespeeld. Met de release van Skyrim op de Switch gebeurt eigenlijk hetzelfde: een oude top-RPG wordt opnieuw aangeboden, maar nu op zo'n manier dat je hem ook onderweg kunt spelen. We begonnen met Skyrim terwijl we nog met LA Noire bezig waren. Beide games begonnen hoe langer hoe meer te concurreren om onze aandacht tijdens treinreizen en op ongeziene momentjes. Opvallend, want Skyrim mist in ons geval een voordeel dat LA Noire wel had. Waar we in dat spel veel van de ondervragingen en op te lossen zaken al vergeten waren, weten we van Skyrim het meeste - en zeker de hoofdverhaallijn - nog wel. En tóch is het leuk om het nog eens te spelen.

Dat komt in de eerste plaats doordat Skyrim een game is die je toch al makkelijk voor een tweede keer kunt spelen. De game biedt de speler regelmatig keuzes en een deel van die keuzes betreft ook de vraag aan welke facties in de spelwereld je jezelf koppelt. Ook kun je de game op allerlei manieren spelen, afhankelijk van hoe je je personage vormgeeft. Was je de eerste keer dat je de game speelde een brute vechtjas, dan is het natuurlijk leuk om het nu als welbespraakte magiër te proberen. Het is per slot van rekening een rollenspel!

Toch kun je er niet omheen dat je het spelplezier van je eerste keer spelen nooit zult evenaren. Een aantal momenten van herkenning zorgden bij ons voor kippenvel, maar maakten daarna ook vrij snel plaats voor 'oh ja, ik weet alweer wat ik nu het best kan doen'. Toch blijft het leuk. We hadden ons voorgenomen de game even uit te proberen ten behoeve van dit artikel, maar binnen de kortste keren waren we weer lid van de Stormcloaks en op zoek naar de 'Fus Roh Dah'-woorden, om vervolgens Frost Trolls van bergen af te blazen. De game speelde daarbij niet noemenswaardig veel lekkerder of minder lekker op de Switch, al is de functie dat je pijlen kunt mikken door het apparaat zelf te bewegen een leuke extra die het mikken iets makkelijker maakt. Wil je dit nog een stap verder brengen, dan kun je de Joycon-controllers zelfs loshalen en met bewegingsbesturing spelen. Een leuke gimmick, maar het voegde voor ons niet voldoende aan de spelervaring toe om er vaker dan eens gebruik van te maken.

Grafisch achterhaald

De game weet op de Switch dezelfde graphics te tonen die we destijds op de oude consoles zagen, maar in tegenstelling tot LA Noire hebben we het dan over een prestatie die anno 2017 echt niet meer mee kan komen. Vooral de bomen en struiken in de omgeving zien er veel te grof uit om in de buurt te komen van een huidige, aanvaardbare standaard. Natuurlijk speelt mee dat we het hier over een game hebben die nu handheld gespeeld kan worden, maar dan nog: echt mooi kun je Skyrim niet meer noemen. Dat komt mede doordat er zelfs in 2011 al kritiek was op de engine van Bethesda, die zich toen al op veel vlakken niet kon meten met de concurrentie. Vooral de eentonige gezichtsuitdrukkingen waren toen al onderwerp van kritiek.

Conclusie

We zijn over de Switch-versie van The Elder Scrolls V: Skyrim niet net zo lyrisch als over LA Noire. Dat heeft met name te maken met het feit dat Skyrim als geheel minder 'als nieuw' ervaren werd dan LA Noire, en met het audiovisuele niveau, dat in het hedendaagse landschap aanzienlijk minder makkelijk meekomt dan het uiterlijk van de game van Rockstar. Toch is Skyrim, zéker voor gamers die hem nog niet eerder hebben gespeeld, een heerlijke titel om de nodige Switch-uurtjes mee door te brengen. Het is alleen wel een tikje jammer dat Bethesda niet voor eenzelfde, iets aantrekkelijkere prijs heeft gekozen als Rockstar met LA Noire (39,99). Zestig euro voor een zes jaar oude game is vrij veel.

Reacties (109)

109
108
62
7
1
29
Wijzig sortering
Skyrim maakt voor een hoop assets en belichting gebruik van textures en maniertjes uit de Remastered editie. Hierdoor zien omgevingen en bijv. gebouwen en materialen er beduidend mooier/scherper uit dan ‘vanilla’ Skyrim op de consoles destijds. Ook zit hier alle DLC bij inbegrepen net zoals de remastered versie die onlangs uitgekomen is.

Geldt overigens niet voor álles; het zit qua looks nagenoeg tussen de PS3/X60 en PS4/Xbox One versie van nu in.

Ook heeft Skyrim Amiibo functionaliteit waardoor je de outfit van Link (uit de Zelda: Breath of the Wild game) en het Meesterzwaard en Hylian schild kan gebruiken. De stats zijn niet geweldig maar misschien kun je ze nog upgraden, dat heb ik nog niet geprobeerd. De uitrusting schijnt ook zonder Amiibo in de wereld te vinden te zijn..
Ook belangrijk voor Skyrim: D'r zitten nog steeds dezelfde bugs in die 5-6 jaar geleden al gevonden zijn (en met mods gefixed zijn). Voor een spel dat al 6 jaar oud is en steeds opnieuw uitgebracht wordt is dat al keislecht, en dat ze er het volle pond dan nog voor durven vragen is superslecht. Ze hadden gerust nog een paar jaar door kunnen polijsten, bugfixen en DLC / uitbreidingen kunnen toevoegen.
Gekke is dat er een paar cosmetische bugjes met de Zelda equipment was en die is al ruimschoots gepatched inmiddels. Tsja.

Het is inderdaad een nogal delicaat stuk programmeerwerk geweest. Met alle voorwaarden (doe je quest x, dan ontmoet je persoon Y op plek Z ipv A, etc) is het inderdaad nogal fijngevoelig maar ik vermaak me er uitstekend mee.
Het is inderdaad een nogal delicaat stuk programmeerwerk geweest. Met alle voorwaarden (doe je quest x, dan ontmoet je persoon Y op plek Z ipv A, etc) is het inderdaad nogal fijngevoelig
Nee hoor. Er zijn wiskundige methodes mbv grafentheorie waarmee je de correctheid van dat soort decision flows kunt bewijzen. Maar Bethesda maakt van dat soort zaken gewoon geen gebruik.

In plaats van dat soort zinnige tooling te ontwikkelen zijn ze bezig geweest het vierkante wiel genaamd Papyrus uit te vinden: hun eigen script-taal i.p.v. iets zinnigs bestaands zoals Lua, Python of JavaScript. En zoals je van Bethesda gewend mag zijn is er met dat gedrocht ook van alles en nog wat mis.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 23 juli 2024 23:15]

.... dan is het in dit geval toch een delicaat stuk programmeerwerk? 😊 dat er alternatieven voor zijn is duidelijk maar als je dat niet gebruikt, valt het bij het minste of geringste uit elkaar.
Skyrim was bij de lancering gewoon een game met zoveel immersie en sfeer dat ik de hoge cijfers (toen) wel begreep. Nu kun je gewoon bijna niet om het woord uitmelken heen, zeker als ze voor elke nieuwe versie (ook de VR-versie) weer 60 euro vragen en de game grafisch en qua bugs gedateerd aanvoelt.
Tja. Bethesda games voelen vaak bij release "grafisch en qua bugs gedateerd" aan. Doet er weinig aan af dat we (of allicht velen van ons ;) ) ons er toch keer op keer goed mee vermaken.

Dat €60 voor een zes jaar oude game kwalijk is ben ik dan weer niet met je oneens.
Helemaal eens. Je kan als ontwikkelaar zeggen dat dit het is voor €25-30 of er nog eens goed induiken (van mijn part hulp vragen aan wat modders) om de belangrijkste bugs aan te pakken en er dan de volle prijs voor vragen. Op deze manier hoort deze game niet eens een voldoende te krijgen.
Exact hetzelfde voor Skyrim:Special Edition. Er is werkelijk niks gedaan aan de game m.b.t. bug fixing.
Er zijn alleen wat grafische effecten ingedaan die modders al jarenlang hadden uitgebracht, en het komt nog steeds niet eens in de buurt van een full modded Skyrim.

Bizar eigenlijk hoe Bethesda hier mee weg komt keer op keer.
Wat ik hoorde (in een youtube filmpje) is dat de stats geleveld zijn.
Hoe hoger je level bij vondst, hoe hoger de stats.
Als je het via een amiibo hebt gekregen schijn je die opnieuw te kunnen scannen om de stats te resetten.
Oooh dat zou mooi zijn idd. Moet alleen het zwaard nog maar als het goed is heb ik na vandaag álle mogelijke Zelda Amiibo bij elkaar 😎
Kan je je savegames overzetten van bijv PC of moet je helemaal opnieuw beginnen.
Nope. Gewoon overnieuw beginnen..
Grafisch misschien niet de meest spectaculaire game meer, maar kwa verhaal en quests kan je je prima vermaken.
Toevallig heb ik hem gisteren weer op de PC geinstalleerd en diverse mods erbij gezet (4k textures, enb enz) en opeens wordt het een heel ander verhaal.
Ik had hem destijds ook op de PS3 en wat me vooral bij is gebleven is het ellenlange wachten tijdens het laden (huis binnengaan en weer lang wachten), dat is nu op de PC met SSD zo'n verademing.
Hopelijk hebben ze dat bij de Switch versie ook wat kunnen verbeteren.
Ja; de laadtijden zijn veel sneller dan de PS3 die ik als vergelijking heb staan hier. Nu is dat een “fat” 80Gb model zonder SSD maar evengoed is het een verademing.
Ik heb in het verleden Ovlivion helemaal grijs gespeeld op een X360 en mijn laptop.

Ik ben nu net een maandje of zo in Skyrim bezig op een ouwe X360. Speel zo af en toe. Nooit de tijd gehad hem te spelen, maar had er altijd wel zin in. Maar wat weer een héérlijk spel dat Skyrim! Sfeertje, hoor! ...En die muziek! Fenomenaal goed! Wauw! Grafisch verouderd of niet, de gameplay staat voor mij nog steeds als een huis.

Het is dat ik het geld ergens anders voor moet gebruiken, maar ik zou zomaar een Switch aan kunnen schaffen puur en alleen om Skyrim on-the-go te kunnen spelen. ...En natuurlijk Zelda!
€60 voor een 6 jaar oud spel is erg overpriced. Ja, het is nieuw op de Switch, maar het ziet er mooier uit op de PS4 terwijl die maar €30 kost.

The Last of Us Remastered op de PS4 kostte maar $50 in de Playstation Store maar zag er wel beter uit dan de originele op de PS3. Die kwam 1 jaar later uit en $60 was te veel, dus ze verminderden de prijs met $10 en gaven die $10 terug aan mensen die teveel betaald hadden. Skyrim kost €60 na 6 jaar met slechtere graphics.
GTA 5 op de PS4 kostte trouwens wel €60 in de winkel en €70 op de Playstation Store (nog steeds na 3 jaar!).
Nee, Skyrim kost €60 na 6 jaar met bétere graphics (vergeleken met 6 jaar geleden!). En wat heeft de prijs van GTA 5 ermee te schaften? Wat voor punt probeer je nu te maken? Is het voor GTA dan wél een te verantwoorden prijs? Of..?

Het ziet er misschien mooier uit op de PS4, maar de draagbaarheid van Skyrim is me die 6 tientjes méér dan waard. Ik heb 5 jaar geleden Skyrim op de PS3 gekocht zonder de DLC er ooit bij te kopen, wel de meest luxe editie (met T-shirt, boek en audio-CD). Volgens mij voor 4 tientjes of zo, aanbieding van de Intertoys destijds. Totaal niet belangrijk verder maar ik begin met alle plezier gewoon overnieuw op de Switch. 6 tientjes voor een game met zoveel uur gameplay is een waanzinnig goeie deal, als je prijs-per-uur berekent. Laat ik zo zeggen, The Last of Us voor m'n PS4 was ik met een uur of 10, 12 geloof ik óók wel doorheen, en die was iets van €50,- bij introductie inderdaad (waar ook de DLC al bij zat!). Dat is €5,- per uur. Skyrim kun je rustig 200 uur in steken, dan is het €0,30 per uur. Prima deal; op de kermis en in de kroeg ben je duurder uit.
Ik vind een cijfer van 8.5 nogal hoog voor GT Sport.
Voor mij was de grootste reden om dit spel te kopen de VR modus, en deze was teleurstellend.
In VR modus kun je bijna niks, alleen maar 1 vs 1 racen. Je kunt daarbij niet eens het moeilijkheidsniveau instellen, dus winnen is gegarandeerd. Ook is er nog een modus waar je auto's kunt bekijken in VR, maar hierbij kun je alleen naar de buitenkant kijken.
Het campaign gedeelte van de non-VR modus is ook veel te kort, maar dit wordt gelukkig verbeterd bij de update. De campaign is momenteel alleen maar grinden tot je een betere tijd haalt, terwijl een careermodus belangrijk is om mij voor een langere tijd te kunnen vermaken. Hopen dat er in toekomstige updates ook meer VR content komt :/
Ik ken dan weer veel mensen die zich amuseren om steeds een tiende van hun snelste tijd af te halen.
VR, ja heb ik nog niet gedaan. Ben ook niet in bezit van de bril etc. Ik speel nu al een tijdje gewoon offline en amuseer me ook goed met dit spel. Hoeveelheid auto's, goh ik mis wel iets kwa auto's maar met hoeveel reed je nu echt? Ik heb van de 160 auto's nu 6 auto's die ik echt gebruik. Onderverdeeld in de categorieën natuurlijk. Een race zelf instellen en je tegenstanders op het hoogste niveau houd mij toch echt wel bezig. Misschien ligt het aan mij maar ik win daar nog niet met grote voorsprongen.

Ze hebben gezegd dat er veel updates gaan komen inclusief auto's en tracks :) tot op heden bevalt het prima! Online ook over het algemeen leuke races, soms ietsje agressief met een beetje duwen en trekken maar dat mag best met tourwagens zolang je elkaar maar niet echt van de baan drukt of gebruikt als rem.
Ik wordt juist constant online geramd en strafste van al is dat ik nog de straftijd krijg meestal.. Online zouden ze echt moeten fixen. Kijk dan weer wel uit naar de content van december.
Dat is inderdaad erg vervelend. Zorgen dat je rating snel hoger wordt, dan kom je bij de meer serieuzere mensen. Heb het zelf ook nog wel eens hoor, en die straffen slaan soms nergens op. 15seconden penalty omdat je "inhaalde onder geel" ! 2crashen er voor me en ik ga daar inderdaad voorbij moet ik dan wachten?

Maar goed, de daily's heb ik ook best plezier aan. Al best veel spannende races gehad waarbij het lang niet altijd om de overwinning ging. Soms zelfs maar om plaats 7-9 :+
Ik kijk ook zeer uit naar die nieuwe offline content :) Het fundament van het spel zit goed, nu aanpassen en uitbreiden _/-\o_
Is GT Sport een beetje te doen met een controller? Driveclub vind ik heerlijk en gaat me redelijk af maar een (SIM) als Project Cars is absoluut niets voor mij. Ben ook meer van iets arcade qua besturing e.d. dus een keer gas in de bocht niet direct dwars... :p

Zit GT Sport hier tussenin of kan ik dan beter voor NFS Payback gaan? (Driveclub als referentie)

[Reactie gewijzigd door gambler85 op 23 juli 2024 23:15]

GT Sport is in de eerste plaats ontworpen voor controller. Die game kun je prima spelen. Ergens tussen Project Cars en Driveclub vindt ik wel een goede beschrijving.
Ik speel zelf ook met controller. Tussen de snelste spelers van Tweakers zitten er die spelen met controller dus het kan zeker. Ik ben zelf eerder gemiddeld maar kan online in mijn klasse profiel goed meekomen en heb er vooral plezier aan :)

De andere punten, ja auto's, hoeveel had je er die je écht gebruikte? ik nooit meer dan 10. De rest was gewoon vulling 20x GTR in net andere livery en al die andere auto's die er veelvuldig inzaten.

Kwa tracks, ja ik mis een hoop tracks van vroeger die nostalgie hebben: Autumn ring, Grand speed Valley, Trial Mountain, Deep forest etc. Maar ook Spa, Le mans en andere circuits mis ik. Dijon-Prenois zou ik er graag in zien net als "Le Mans", Silverstone, Monza, Imola... _/-\o_

Maar goed, ze hebben gezegd met grote updates te komen in al die onderdelen en bovenal Gratis! Al zou het me ook niet verbazen als ze wel eens een betaalde uitbreiding zouden doen.
Ik mis RTS games ;( heeft er iemand tips?

Tijd northgard gespeeld maar is na 200 uur wel veel herhaling. Kan het iedereen aanraden!
StarCraft II is gratis nu bij Blizzard 😉
Helaas is er er weinig goeds te vinden.

Ik speel af en toe nog klassiekers als AOE2 en RoN, maar hoop ook op een Warcraft 3 of dat een andere studio verder gaat met de Command & Conquer series.

[Reactie gewijzigd door morten op 23 juli 2024 23:15]

of dat een andere studio verder gaat de Command & Conquer series.
Hier ben ik al jaren op aan het wachten.
Ik blijf nog steeds met een vriend Anno 1404 spelen. Wij kunnen echt 40u+ in een enkele multiplayer game stoppen.

Blijft een prachtige game. Kan niet wachten op de nieuwe Anno :)
Ik vind 80 uur voor een RPG maar weinig...
Buiten je computerscherm ligt ook een hele wereld om te verkennen, waar je uren zoet mee kan zijn.

[Reactie gewijzigd door CyberMania op 23 juli 2024 23:15]

De graphics zijn daar wel netjes, maar de gameplay, de verhaallijn en een hoop van de NPC’s zijn daar wel ruk.
Je vergeet die extreem dure uitbreidingen en lootboxes. En maar klagen over die digitale die in verhouding veel goedkoper zijn :p.
Volgens mij staat er in het artikel meerdere malen "ruim / gemakkelijk" 80 uur. Andere reviews geven ook aan dat als je gewoon flink doorspeelt en je niet laat afleiden etc., dat inderdaad 80 uur gemakkelijk gehaald gaat worden in Xenoblade Chronicles 2.

Maar, als je dat weinig vindt; wat is dan een acceptabele speeltijd? Ik bedoel; voor elk spel is een sweet spot waarbij de makers aan de gamer de beste beleving kunnen geven.
Dat is puur de campagne. Als je gaat sidequesten kun je het dubbele wel kwijt. Mn vrouw heeft de originele Xenoblade in 113 uur uitgespeeld en zeker 90% van alle sidequests gedaan.

Qua prijs per uur vermaak is het dus uitstekend. Op de kermis ben je duurder uit....
Wat MAX2300 zegt... Wie gewoon normaal speelt (dus niet de speedrunners van deze wereld), kan de campagne in zo'n 80 uitspelen, maar er is daarnaast nog heel veel meer te doen.
Neem nu The Witcher, dat was een goede. Ik heb Xenoblade Chronicles alleen op de 3DS gespeeld. Verder ken ik het niet, hier was ik ook erg snel doorheen.
In TW3 heb ik uiteindelijk niet veel meer dan 100 uur gestoken (toegegeven, de DLC moet ik nog spelen). De game trok me na de main story niet zo meer dus heb weinig side quests gedaan. Als ik dat vergelijk met Xenoblade Chronicles 2 is de tijdsduur dus prima.

Verder vind ik ook dat hoe lang een game is niet per sé te maken heeft met hoe goed iets is. In een RPG is het leuk je wat langer te kunnen onderdompelen, en dan vind ik 80 uur eigenlijk al lekker veel.
Neem nu The Witcher, dat was een goede. Ik heb Xenoblade Chronicles alleen op de 3DS gespeeld. Verder ken ik het niet, hier was ik ook erg snel doorheen.
Xenoblade en The Witcher 3 zijn (gemiddeld gezien) vergelijkbaar qua lengte.
Anoniem: 390145 @Macboe6 december 2017 07:35
Voor jrpg’s is 80-100 uur naar mijn inzien prima. De final fantasy reeks is dit ongeveer bij elk deel om alles te voltooien. En ook de bioware games duren vaak zo lang. Dat bethesda en witcher wat langer duren is meer een uitzondering. Ik ben na 100 uur vaak ook wel klaar met een game, gedeeltelijk daarom vind ik die enorme rpg’s ook meer afschrikken en pak ik ze niet zo snel op omdat ik nog genoeg andere games heb.
Ja dat kan, ik vind dat juist vet. Al moet ik dan wel zeggen dat bijv. WOW weer niks is voor mij. Hier ben ik gestopt bij lvl 84 (geen idee hoeveel uur)

[Reactie gewijzigd door Macboe op 23 juli 2024 23:15]

Waarom beginnen over een MMO (Wow) wanneer er gepraat werd over een jrpg?
Zijn verschillende spellen met een andere insteek. WoW kan je oneindig veel tijd insteken en nog niet "klaar" zijn. Daar is het een MMO voor. Die speel je online. In jrpg niet.

Ben het wel met je eens op een ander front WoW vind ik persoonlijk ook niet fijn. Geen enkele MMO eigenlijk. Zodra je geen duidelijk einde /doel hebt dan gaat het mij snel vervelen. Dit is uiteraard persoonlijk.
Kan me best voorstellen dat anderen het juist wel leuk vinden. Samen met anderen spelen, veel zaken waarmee je je kunt bezig houden ,etc. Ieder zijn eigen ding.
Dan moet je Fallout 4 spellen, zit je met gemak over de 200+ uur als je alle zij missies doe en zo.
Hm, geen woord over dat GT Sport ook VR ondersteunt voor bepaalde modes? Dat je het zelf niet hebt, ok, maar je zou deze feature toch op z'n minst moeten noemen.
Ach er mist wel flink wat meer in deze ‘reviews’...
Het is dan ook een round-up en geen volledige review per game ;)
Daarom staat ‘reviews’ ook tussen quotes, maar essentiële delen missen simpelweg, dat is gewoon jammer.
We werken aan losse content over VR, daar trekken we ook de VR-kant van sommige games bij. Ergens hieronder wordt bijv ook gevraagd hoe Doom in VR is, dat komt ook in dat artikel nog aan bod.
Het feit dat GT Sport alleen 1 tegen 1 AI races ondersteunt met PSVR vindt ik meer een tech-demo dan een waardige feature.
Een 9 voor iets wat niet veel meer is dan een marginale update over FM17. Ruim boven het gemiddelde van de critics, ver boven de userscore.(metacritic, steam).
En laat dat laatste nou de enige rationale zijn die in de conclusie wordt genoemd voor dit hoge cijfer
en is op diverse punten voldoende verbeterd om al die fans weer lange tijd geboeid te houden
dan ga je toch twijfelen of Tweakers nog wel dicht genoeg bij de gamers staat..
Metacritic is geen userscore, daar is Usercritic voor. Metacritic baseert zich op reviews van gerenommeerde sites. Sowieso is het verstandig de reviews van Tweakers (en met name de scores) met een korrel zout te nemen, dan kom je meestal (dankzij het zout) wel uit op een vergelijkbare score van andere sites / scores. ;)
Metacritic heeft 2 scores: published review gemiddelde, en user review gemiddelde.
BIj dat laatste zie je ook gewoon vaak mensen domweg 0 of 10 geven om gewoon een score omhoog of omlaag te trekken. Maar dat is wellicht wel overal met user review scores een probleem.
Ik begin ook te twijfelen aan mensen als ze userscores serieus gaan nemen.
Over het algemeen hecht ik minstens zoveel waarde aan user reviews als "echte" reviews. Aangezien de laatste zelden tot nooit kritisch zijn over business modellen bijvoorbeeld. Daarnaast is het duidelijk dat men nauwe connecties heeft met de grote uitgevers en dat snoepreisjes en dreigementen op toekomstige review copies een grote rol spelen in hun beoordeling.
Ik hecht enkel echt waarde aan mijn eigen review. De enige echt correcte ...voor mij persoonlijk dan hé :)

Maar de andere reviews ("echte" en "user") kunnen natuurlijk een richtlijn zijn. Maar ik zal mij nooit 100% laten beinvloeden door deze reviews.
Opzich klop het wel, Doom krijgt hier een 6.0 en op metacritic een gemiddelde van 8.0 dus daar hebben ze dan puntjes vanaf gesnoept in het artikel om te verdelen aan bijvoorbeeld FM18.

Zo werkt dat toch....? ;)

[Reactie gewijzigd door DukeN op 23 juli 2024 23:15]

De update is toch wel aanzienlijk. Door nieuwe mogelijkheden in tactiek, herziening van de transfer onderhandelingen, wijzigingen in de match engine (vooral de beschikbare informatie tijdens de wedstrijden), grotere rol voor de data analisten en daarnaast de toevoeging van groepsdynamiek in je team is FM18 mijn inziens juist een van de grootste updates van de laatste jaren.
Hoe wel ik het spel een lange tijd niet heb gespeeld heb ik het een tijdje terug weer opgepakt: The Division. Helemaal nu met 1.8 er weer er weer enorm veel nieuwe content bijgekomen is.

Komend weekend ook weer gratis te spelen.

Tweakers The Division topic
Ik heb The Division ook gespeeld, het verhaal enzo was prima. Alleen werd het gewoon zo snel saai omdat je altijd mensen (NPC's) als vijand hebt.. Een geïnfecteerd dier of iets anders maakt zoveel meer boeiend, Division voelde heel erg rinse repeat.
De Named bosses zien er anders niet super menselijk meer uit ;) Maar het is geen zombie shooter inderdaad.

Voor wat betreft het rinse repeat, er zijn nu meerdere spelmodi die echt van elkaar verschillen. van de DZ waar je tegen NPC's speelt maar ook tegen andere spelers die van het een op andere moment zich tegen je keren. Of probeer de 4 vs 4 met alleen menselijke spelers. Of juist hordes tegen houden in Resistance... er is voor ieder wel wat wils. Zou zeggen, neem nog een keer een kijkje...
Ik heb de division gisteren ook weer gedownload. 1.8 ziet er goed uit voor de division.
Ik heb tijdje Devision niet gespeeld maar na aantal youtube reviews merk je dat pathes gameplay enorm verbetterd. Patch 1.8 lijkt mee onwijs goede toevoging zeker wat betreft Rogue systeem :)

Offtopic: ik snap niet helemaal waar ik -1 kreeg???

[Reactie gewijzigd door umbrella1982 op 23 juli 2024 23:15]

En zeker ook gezien de prijs. Ik heb laatst een key kunnen kopen voor €12. Dat waren voor mij een van de best uitgegeven euros aan games.
Het spel speelt heerlijk, er wordt nog steeds goed getimmerd aan de game en hoewel enigszins herhalend kun je er best wat uitdaging in zoeken.

Zeker ook het overwegen waard voor aanstaande vakantie. :)
Wat een prijs 60 euro voor skyrim op de switch! mij niet gezien voor een game uit 2011.
De meeste games hebben een hoge prijs op de Switch. Kijk naar Rime ( recenter, maar wel duurder dan op andere platvormen ), zelfs monopoly.
Als je het te hoog vind , dan kan je wachten. Aangezien het 3d party is en niet van Nintendo zelf zullen die prijzen vanzelf wel zakken.
Ja die prijzen zullen uiteraard wel zakken maar snap gewoon niet dat skyrim voor de switch zo duur moet zijn. voor nintendo exclusives snap ik het nog want die kun je ook nergens anders spelen dan op de switch maar geef mij maar een pc voor skyrim. die heb ik via steam gekocht voor 20 euro met een gratis update naar de special edition en daarbij veel betere performance en graphics, maar mooi dat skyrim er is voor de switch voor de mensen die bereid zijn 60 euro te betalen voor een game die de meesten al grijs hebben gedraaid. ik zie het als een uitgemolken koe die nogmaals uitgeknepen word voor een schandalige prijs.

[Reactie gewijzigd door Mitskovitch op 23 juli 2024 23:15]

Omdat Skyrim aangepast is om op de Switch te draaien, ik heb Skyrim op de PS3 en PC gespeeld en heb Skyrim toch gehaald voor de Switch. Alleen al om het feit dat ik nu overal lekker Skyrim kan spelen/.
Is een persoonlijke keuze, ik neem mijn alienware 13 r3 wel mee om overal skyrim te spelen.
Een laptop met controller meenemen is voor mij te veel werk :p
En dan na 10 minuten spelen is je accu leeg :p

Serieus: Een Switch gaat makkelijk in een (kleine) (rug) tas en je kan letterlijk overal spelen. Een laptop, helemaal een gamelaptop, is groot en zwaar. De Switch is écht ideaal om mobiel console games te kunnen spelen.

Ik verwacht dat Sony anno E3 2018 met een Playstation "Switch" komt..

[Reactie gewijzigd door 90710 op 23 juli 2024 23:15]

Valt wel mee, de alienware gaat zo 1,5 uur mee op accu als je gamed. en skyrim kan zelfs op de intel hd530 draaien waardoor je nog veel langer kan spelen. ben met je eens dat een switch veel makkelijk meegenomen kan worden voor snel even spelen onderweg, de vraag is alleen vind je het waard om dan zoveel meer voor de content te betalen? jij blijkbaar wel, maar ik moet er niet aan denken.
Is Skyrim te vergelijken met Elder Scrolls Online? Ik begrijp natuurlijk dat het dezelfde 'wereld' is, maar zijn er grote verschillen in de presentatie of niet? Ik heb Skyrim nooit echt gespeeld, maar misschien zou het nu juist een leuke toevoeging voor de Switch kunnen zijn, voor het portable aspect.

[Reactie gewijzigd door Kaasdipje op 23 juli 2024 23:15]

Nee is eigenlijk niet te vergelijken. eso is een mmo met een elder scrolls jasje en skyrim is een singleplayer rpg zoals de voorgangers in de elder scrolls serie. Ik vond eso zelf erg tegenvallen en was daar dan ook snel klaar mee. mijn persoonlijke voorkeur gaat zeker naar skyrim, als je skyrim nog nooit gespeelt hebt is het zeker een aanrader.
GT Sport was voor mij juist de grootste tegenvaller. Heb zelfs mn PS4 pro weer weg gedaan en een Xbox gekocht voor Forza Motorsport. Ik kocht al vroeg de PS4 Pro voor uiteindelijk GT Sport. Maar helaas... Vooral de insteek naar online competitie kan mij niet bekoren. Vermaak me nu wel prima met Forza. Ook vanwege de tuning/customizing mogelijkheden daarin, die GT Sport niet heeft.

Neig daarnaast toch ook wel naar een Switch toe, voor erbij. Leuke games voor te krijgen ondertussen en het onderweg/handheld kunnen gamen is een absolute meerwaarde wat mij betreft, ondanks de keerzijde van de mindere graphics tov consoles en pc.
Ook vanwege de tuning/customizing mogelijkheden daarin, die GT Sport niet heeft.
:? je hebt een zeer uitgebreide livery editor, je kan auto's per onderdeel instellen in de garage en tuning toepassen mocht dat nodig zijn. Zoek je echter een systeem om een stock-auto om te toveren in een racemonster incl bodywork, dan mis je wellicht wel wat diepgang in GT Sport.
Vooral dat laatste is het voor mij inderdaad. En daarnaast de voor mij te grote focus op het online gedeelte.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.