Door Jurian Ubachs

Redacteur

Assassin's Creed Origins Review

Heeft goed gekeken naar The Witcher 3

02-11-2017 • 06:00

147

Multipage-opmaak

Andere game dan normaal

Samengevat

Assassin's Creed Origins bevat onderdelen die de algemene kwaliteit van de game flink omhoog stuwen, maar ook een aantal onderdelen die daar juist afbreuk aan doen. Het is goed om te zien dat Ubisoft het met diverse elementen daadwerkelijk een keer over een andere boeg gooit. De manier waarop de spelwereld in elkaar zit en het nieuwe vechtsysteem zijn daar de beste voorbeelden van, en ze lijken te verklappen dat games als The Witcher 3 een belangrijke inspiratiebron zijn geweest. Het is echter jammer dat het verhaal nauwelijks uit de verf komt doordat te veel stemacteurs een onvoldoende scoren. Daarnaast vertoont de kunstmatige intelligentie van de soldaten duidelijk gebreken, wat soms kolderieke situaties oplevert. Toch is Assassin's Creed Origins de moeite waard. Nooit eerder speelden we een uitgebreidere game in de serie en nooit eerder zat de gameplay zo goed in elkaar. De kans om een topgame te zijn wordt dan wel gemist, maar goed is het spel zeker nog wel.

Getest

Assassin's Creed: Origins, PS4

Prijs bij publicatie: € 59,99

Vanaf € 14,95

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (4)

De Assassin's Creed-serie van Ubisoft viert dit jaar zijn tiende verjaardag. Door de jaren heen zagen we diverse geslaagde en minder geslaagde games voorbij komen, met hoofdpersonages van eveneens wisselende statuur. Altaïr was de pionier, in een game die voor zijn tijd vernieuwend was, maar achteraf veel te lineair en saai. Ezio Auditore da Firenze maakte de hoogtijdagen van de serie mee en geldt nog steeds als de meest geliefde van alle Assassins. Zelfs Edward Kenway, de populaire piratenkapitein uit Assassin's Creed IV: Black Flag, was niet zo cool als Ezio. En dat gold ook voor Arno, Evie en Jacob uit respectievelijk Assassin's Creed Unity en Syndicate.

In al deze jaren bleven het uitgangspunt van de serie en de belangrijkste ingrediënten in de gameplay redelijk gelijk. Ubisoft ondernam wel pogingen om bijvoorbeeld het vechtsysteem uitdagender te maken, maar slaagde daar maar matig in. Altijd voerde het bekende systeem waarbij de speler wacht tot een vijand aanvalt, om vervolgens te counteren, weer de boventoon. Ook de invulling van het verhaal kwam vaak wel overeen, alsmede de setting. Met de delen III, IV en Rogue als uitzondering speelde altijd een grote stad een belangrijke bijrol in het spel, dat meestal zo'n tien tot twintig sequences kende waardoor je de game in ongeveer twintig uur kon uitspelen. Het steeds bekender wordende recept leverde Ubisoft genoeg succes op, maar toch kwam er een moment waarop de uitgever het nodig vond een pauze in te lassen. Mede door de (geflopte) Assassin's Creed-film bespeurde het bedrijf een bepaalde 'Assassin's Creed-moeheid', en dus sloeg de serie in 2016 een jaartje over.

Dat leverde het ontwikkelteam direct ook meer tijd op dan er normaal voor was, en dat is te merken. Assassin's Creed Origins is zichtbaar gebaat geweest bij de extra tijd en aandacht die Ubisoft de game heeft kunnen geven. Natuurlijk zijn er punten waar we minder tevreden over zijn, maar bekijken we de game eerst even in grote lijnen, dan valt op dat wat zaken flink zijn veranderd. In de eerste plaats is de game immens. Met de twintig uur waarin je normaal de game kon uitspelen, zit je nu misschien net op de helft, en dan heb je zeker niet alle sidequests uitgevoerd.

Zou je Origins naast de vorige games leggen, dan is deze game in alle opzichten meer open. Je zou kunnen zeggen dat de vorige spellen meer richting een action-adventure gingen, terwijl dit meer een openwereld-rpg is, in de stijl van bijvoorbeeld The Witcher 3. Een gevaarlijke vergelijking natuurlijk, want dat spel is waarschijnlijk de koning der role-playing games momenteel, maar het geeft een idee welke richting Ubisoft met Assassin's Creed op wil. Een meer open wereld waarin je op allerlei plaatsen allerlei quests kunt vinden van verschillende niveaus, om weer terug te keren bij de main quest als je daar zin in hebt: het is inderdaad hoe wij, en vermoedelijk de meeste gamers, ook The Witcher 3 hebben gespeeld.

De vergelijking houdt niet op bij de insteek van het spel. Ook kijkend naar de letterlijke afmetingen van de spelwereld komt Origins dichter in de buurt bij de Poolse rpg dan bij zijn voorgangers in de serie. Het Egypte van Assassin's Creed Origins is namelijk gigantisch. Je begint in Siwa, wat al een aardig grote regio is. Je verplaatst je na de proloog van het spel vervolgens richting Alexandrië, en komt van daaruit in tal van andere regio's terecht. De piramides die je aanvankelijk helemaal in de verte in het zuiden kunt zien liggen, ga je uiteindelijk nog ver voorbij, dieper het zuiden in.

Toch voelt Origins niet aan als een 'Witcher-rip-off'. De game behoudt enkele basisingrediënten die we kennen uit Assassin's Creed. Werken met je hidden blade is daar een voorbeeld van, en 'synchroniseren' door op hoge torens te klimmen ook, al open je er nu geen kaart mee maar levert het slechts wat meer informatie over een regio op. Ook aardig: vechten op zee, dat in Black Flag en Rogue nog de hoofdrol innam, keert terug in Origins. Zo af en toe staat hoofdrolspeler Bayek de leidende rol af aan zijn vrouw Aya, die dan een missie op zee voor haar rekening neemt. Een leuke extra, maar tegelijk ook fijn dat de meeste van die missies niet verplicht hoeven te worden gespeeld, mocht je het niet leuk vinden.

Goede sfeer, matige stemmen

We noemden Bayek net al even, en dat is geen toeval. Bayek of Siwa is de nieuwe Assassin voor Assassin's Creed: Origins, en dus de protagonist van de game. Bayek is een Medjay, een beschermer van de Farao. In die hoedanigheid kan hij optreden als politieagent, detective, bodyguard, en ga zo maar door. Al vroeg in de game wordt echter duidelijk dat Bayeks dagen als beschermer van Farao Ptolemaeus geteld zijn. De heerser is niet goed voor zijn land en Bayek interpreteert zijn rol als Medjay meer als 'beschermer van Egypte en haar volk'. Dat levert tegengestelde belangen op. Daar komt bij dat Bayek, zo leren we kort na de proloog van de game, zijn zoontje is verloren door toedoen van een groep gemaskerde mannen. Vanuit persoonlijk oogpunt zint hij dus op wraak, en daar komen zijn vaardigheden als Medjay goed bij van pas.

Vliegen als een vogel

Een van de belangrijkste vaardigheden daarbij is de mogelijkheid die hij heeft om zich te verplaatsen in Senu, een adelaar. Senu kan situaties vanuit de lucht bekijken en zo vijanden, verborgen schatten of deuren spotten, waar Bayek op de grond zijn voordeel mee kan doen. Rondvliegen als Senu is niet alleen leuk om te doen en nodig om een missie goed te volbrengen. Het relateert ook op een leuke manier aan de rest van de Assassin's Creed-serie. In Origins krijg je namelijk inzicht in hoe het gilde der sluipmoordenaars tot stand is gekomen. De 'Eagle Vision' die Altaïr, Ezio en al die andere Assassins later hadden, stamt dus eigenlijk af van een veel meer letterlijke toepassing van hetzelfde gameplay-effect: kijken door de ogen van een vogel.

Assassins Creed Origins

Met Senu laat Bayek na de opening van de game Siwa voorlopig achter zich. In Alexandrië wordt hij herenigd met zijn vrouw Aya, die hem ook meer vertelt over wat er allemaal speelt. Al snel blijkt dat er meer aan de hand is om je druk over te maken dan simpelweg wraak nemen op de moordenaar van je zoontje. Binnen de kortste keren raken Bayek en Aya betrokken bij een politiek steekspel waar de toekomst van heel Egypte de inzet bij is. Vanzelfsprekend spelen diverse historische figuren daar een rol bij. Ken je de geschiedenis van Egypte een beetje, dan verbaast het je niet dat Cleopatra belangrijk is, en dat ook de Romein Pompeus binnen de kortste keren voor de deur staat.

Makkelijkere Assassinations

Hoewel het politieke spel niet meteen aan Bayek is besteed, neemt het een belangrijke plek in in de ontwikkeling van het verhaal. Dat komt mede door Aya, die zichzelf als speciaal agent heeft verbonden aan Cleopatra. Bayek jaagt ondertussen door op leden van een geheimzinnige gemeenschap van mannen en vrouwen die schuilgaan onder allerlei titels. Zo jaag je op een gegeven moment op The Scarab of The Crocodile. Uitvinden wie deze personen zijn is steeds onderdeel van de main quest, waarna je uiteindelijk een Assassination moet uitvoeren. Dat gaat niet meer gepaard met uitgebreide missies. Ook hier komt het meer open karakter van Origins naar voren: je weet de locatie van je doelwit. Hoe je het verder oplost, is aan jou. Dat is minder 'star' dan verplicht allerlei extra handelingen te moeten doen om je aanslag mogelijk te maken, maar het haalt tegelijk wat van het gewicht van de Assassinations weg. Soms slopen we vrij makkelijk naar het doelwit toe en waren we snel klaar met wat het slotstuk van wat een uitgebreide jacht zou moeten zijn. Toch prefereren we deze methode wel, want uiteindelijk zorgt dit voor een beter tempo dan de spectaculaire, maar soms ook wel erg gecompliceerde Assassination Missions in de vorige games.

Assassins Creed Origins

De missies zorgen echter wel steeds voor een hoogtepuntje. Elke keer dat je een belangrijke figuur uitschakelt, krijg je een tussenfilmpje te zien. Die zijn in Assassin's Creed: Origins van een heel aardig niveau. Dat komt mede door de wat 'trippy' sfeer die ze hebben meegekregen. Daar konden we ons niet altijd in vinden, maar het sluit gevoelsmatig wel aardig aan bij de Egyptische mythologie. Een van die 'trippy' scènes is trouwens ook speelbaar. Je belandt dan met Bayek in een soort droom waarin je het tegen een vijand van een heel andere orde moet opnemen.

Matige stemmen

De tussenfilmpjes openen echter ook een aardig bruggetje naar een wat minder positief aspect van Assassin's Creed: Origins. We merkten namelijk gaandeweg dat het verhaal ons niet echt goed bijbleef. Dat ligt deels aan de niet al te originele plot, maar vooral ook aan hoe het verhaal overgebracht wordt. De voice-acting van veel personages, waaronder Bayek, is prima. Er zijn echter ook te veel momenten in de game waarop dat niveau wegzakt. Dat breekt een beetje het gevoel dat je 'in' de game zit. Vooral enkele tenenkrommende scènes waarin kinderen een rol spelen, doen soms de haren in je nek recht overeind staan. Dat is uiteraard niet goed voor de game, en zeker ook niet goed voor het verhaal dat men probeert over te brengen.

Mooie, levendige wereld

Hoe jammer de tegenvallende prestatie op het gebied van de stemacteurs is blijkt extra als we de verdere audiovisuele kant van het spel bekijken. De figuren in de game, of het nu mensen, kamelen of paarden zijn, bewegen allemaal mooi. De personen in de tussenfilmpjes zien er goed uit. Assassin's Creed Origins schaart zich wat dat betreft zelfs in een select rijtje games waarin we een of enkele personages met recht 'sexy' hebben genoemd. Dat bedoelen we minder plat dan je wellicht denkt. Die uitstraling zit meer in een houding en een gezichtsuitdrukking dan in welke lichaamsdelen eventueel wel, niet of bijna worden blootgegeven. Assassin's Creed Origins weet allerhande emoties natuurgetrouw op de gezichten te toveren.

Idyllisch

De spelwereld sluit moeiteloos aan bij dat hoge niveau. Assassin's Creed Origins weet enkele prachtige vergezichten te tonen. Zoals we al aangaven, is het leuk dat dat niet alleen maar decor is. Je kunt overal heen en hebt zodoende een gigantische wereld om te verkennen. De stukken land rond de wateren die Egypte rijk is, zorgen voor de mooiste plaatjes, waarbij de groene palmbomen met de verschillende bruintinten van zand en rotsen een idyllisch plaatje opleveren. Dat gevoel blijft als je een van de grote tempels of andere bouwwerken betreedt. Af en toe kijk je meer om je heen dan dat je echt aan het gamen bent. Op zulke momenten voel je je haast een toerist.

Gameplaybeelden van Assassin's Creed Origins, opgenomen op een PlayStation Pro.

Daarbij valt ook het oog voor detail op. Dravend door de woestijn zagen we af en toe bijvoorbeeld rare figuren verschijnen en weer verdwijnen: fata morgana's. Daarnaast zijn er subtielere voorbeelden. Er is bijvoorbeeld veel wild te vinden in Egypte. Zou je een tijdje op die beesten letten, dan herken je een heel geloofwaardig patroon waarbij een krokodil bijvoorbeeld afwisselt tussen jagen, eten, rusten en slapen. Ook de meeste mensen die je tegenkomt zijn met iets bezig of ergens naar onderweg, en datzelfde geldt voor soldaten, die ook regelmatig even gaan liggen of gaan eten. Dat alles samen maakt dat de spelwereld levendig en 'echt' aanvoelt.

De sfeer wordt daarbij natuurlijk bepaald door wat je ziet, maar ook door wat je hoort. De soundtrack draagt daar zeker aan bij, maar we zijn er niet onverdeeld positief over. Sommige tonen vallen in bepaalde regio's een beetje in herhaling en worden daardoor soms wat irritant. Heel erg is het niet, en de muziek verandert ook als je ergens anders naartoe gaat, in een gevecht belandt of met een personage gaat praten, maar toch viel het ons na verloop van tijd op.

Een ander punt dat we hier nog bij willen betrekken, is dat de game niet helemaal is gevrijwaard van technische onvolkomenheden. Laat duidelijk zijn dat Assassins Creed Origins geen moment zo instabiel aanvoelt als bijvoorbeeld Unity, maar dan nog kom je wel rariteiten tegen. Met een hoofd van een paard dat deels in een muur verdwijnt, kunnen we nog leven. Met vastlopende PlayStation 4's - zowel met de Pro als met de normale console - en met zaken die een missie verpesten, een stuk minder. Wij kwamen bijvoorbeeld een keer vast te zitten met een paard en wagen. We raakten namelijk ingesloten in een hoek, en wat bleek? Die dingen kunnen niet achteruit. Er zat dus niets anders op dan terug te gaan naar het laatste checkpoint. Stom, en iets dat de makers met wat meer testwerk best hadden kunnen vinden om het vervolgens op te lossen.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Dat moment waarop je geen kant meer op kunt met je paard en wagen ...

Gameplay zit goed in elkaar

Ondanks de tekortkomingen doet Assassin's Creed Origins het op het gebied van graphics en sfeer goed genoeg. Dat zou echter niets voorstellen als de gameplay daar omheen niet van datzelfde niveau is. Een mooi uitzicht is niets waard als de klim ernaartoe niet leuk is. Gelukkig is de gameplay misschien wel het sterkste punt van de hele game. Dat begint al met hoe soepel Bayek tegen gebouwen en torens opklimt. Een heel fijne wijziging is dat je geen knop meer hoeft in te drukken om te rennen. Het linkerpookje werkt analoog, dus hoe verder je het naar voren duwt, hoe harder Bayek loopt of rent. In de praktijk betekent het dat Bayek automatisch rent. Alleen als je er de klimknop bij indrukt, zal hij op obstakels klimmen. Zo voorkomt Ubisoft dat spelers te pas en te onpas onbedoeld op allerlei objecten klimmen. Dat was in de vorige games nog weleens een punt van irritatie.

Goede queststructuur

Het is een goed voorbeeld van meerdere gameplay-aspecten die de game goed oplost. De grote wereld is bijvoorbeeld een uitdaging als het gaat om afstanden, maar een en ander wordt vergemakkelijkt door paarden, kamelen en een fasttravel-systeem dat al te vaak grote afstanden afleggen sowieso onnodig maakt. Verder houdt de game quests en je voortgang daarin op een goede manier bij. Soms vind je ergens een voorwerp dat later bij een quest nodig blijkt te zijn, en dan hoor je Bayek iets zeggen als 'ah, dit heb ik trouwens al!' en kun je meteen door met die quest, zonder eerst terug te hoeven om dat item 'opnieuw' te vinden. Ook meldt de game het als je in de buurt bent van een plaats waar je iets kunt doen voor een quest. Zo kun je je questlijst redelijk gestroomlijnd afwerken, en dat komt de snelheid van de game en de ontwikkeling van je personage ten goede.

Assassins Creed Origins

Die ontwikkeling van je personage is belangrijk voor de gameplay. Bayek begint al met aardig wat vaardigheden, maar met elk level dat je stijgt - of elke speciale relic die je vindt in de wereld - krijg je een punt om uit te geven in de skilltree. Dat levert handige, nieuwe vaardigheden op. Zeker als je wat verder in de game komt en je vijanden sterker worden, is het fijn om wat sterke combo's en finishing moves in huis te hebben. Daarnaast is het slim om je spullen via het crafting-systeem te verbeteren. Dat bepaalt bijvoorbeeld hoe veel damage je hidden blade uitdeelt, hoeveel pijlen je bij je kunt dragen en hoeveel health je hebt. Rond level 20 merk je ineens dat je hidden blade soldaten niet meer in een keer uitschakelt. Dat los je dus op door de kwaliteit van je verborgen wapen te verbeteren.

Wapens upgraden

Een leuk nieuwigheidje dat samenhangt met dit systeem is dat wapens en schilden die je vindt of koopt, ook een level hebben. Dat level correspondeert aanvankelijk meestal aardig met je eigen niveau, maar al snel ontgroei je je wapens. In plaats van nieuwe wapens te zoeken of te kopen, kun je dan ook de wapens die je fijn vindt werken laten upgraden bij een smid. Het kost je meestal een paar duizend drachme, maar dan heb je wel weer een wapen dat klaar is voor de gevechten die op dat moment liggen te wachten. In de praktijk deden we dit steeds voor ons hoofdwapen en kozen we steeds een ander wapen als secundair wapen. Bayek kan in gevechten moeiteloos wisselen tussen zijn beide 'equipped' wapens, wat ook weer bijzondere combo's op kan leveren.

De reden waarom het fijn kan zijn om een bepaald type wapen te hebben, is dat wapens heel specifieke eigenschappen kunnen hebben en dat ze Bayek ook een specifieke stijl opleveren. Per wapensoort beschikt Bayek over een totaal ander arsenaal aan bewegingen en aanvallen, waarbij vooral variatie zit in snelheid en in schade per klap. Een grote knots slaat veel soldaten in een keer dood, maar veel soldaten kunnen al te makkelijke aanvallen dan makkelijk ontwijken. Een kleiner zwaard is niet zo schadelijk als die knots, maar wel veel sneller. Het kan uiteindelijk misschien toch meer schade berokkenen. Kortom: het is uitvinden wat je zelf lekker vindt spelen, om er dan voor te zorgen dat je steeds een wapen van dat type hebt om mee te werken.

Goed vechtsysteem, domme vijanden

Dat systeem zou niet half zo boeiend zijn als het vechtsysteem zelf niet flink op de schop was gegaan. We gaven het aan het begin van de review al aan: Assassin's Creed heeft jaren moeite gehad om echt vernieuwing te vinden in het vechten. Dat is nu wel gelukt. Nog steeds kun je counteren, maar dat gaat nu middels een 'parry', door op het juiste moment een inkomende aanval te blokkeren met je schild, zoals dat bijvoorbeeld ook in Dark Souls werkt. Daarnaast kun je ook blocken zonder een parry te proberen, en zul je inkomende aanvallen soms liever willen ontwijken met een dodge. Daarnaast heb je zelf onder R1 en R2 een lichte, snelle aanval en een zwaardere aanval. Dat alles samen levert een veel diepgaander en intuïtiever vechtsysteem op dan het oude systeem. De tijd dat je je kon laten insluiten en dan gewoon counter na counter kon uitvoeren, is voorbij. Raakt Bayek echt ingesloten, dan zul je het vaak genoeg niet overleven. Dat komt de uitdaging en daarmee het spelplezier uiteindelijk ten goede.

Systeem leren

Daar komt bij dat dit een systeem is dat je meester kunt worden. Naarmate je verder komt zul je merken dat je steeds beter begint te worden. Vooral vijanden met zware wapens en grote schilden vormen een uitdaging. Je leert dan hun aanvallen kennen, je leert waar de openingen zitten en uiteindelijk schakel je ze met relatief gemak uit. Let wel: voor je op dat punt komt, ben je al een keer of wat tot pulp geslagen. Vechten in een game als Assassin's Creed is veel leuker en geeft veel meer voldoening als je moeite hebt moeten doen om zelf op een bepaald niveau te komen. Dat lijkt Ubisoft eindelijk te hebben begrepen.

Assassins Creed Origins

Toch kent dit deel van het spel een belangrijk minpunt. Zolang je in een open ruimte vecht en het de tegenstander niet moeilijk maakt door bijvoorbeeld weg te vluchten, is er niets aan de hand. De soldaten vechten prima, slaan hard en rammen je regelmatig neer. Wanneer je hun intelligentie echter iets meer uitdaagt, gaat het mis. Zodra de soldaten je even niet meer zien, zijn ze je vrij rap vergeten en kun je ze in hun rug verrassen. Dat is tot daar aan toe. Het werkt in meerdere games zo, en het moet wel een game blijven. Als ze je niet zouden vergeten en je wordt vanaf dat moment voor altijd meteen aangevallen ... tja, dat maakt het spel ook niet leuker.

Voetgangers omver beuken

Erger is dat de AI tekort schiet als het om interactie met de rest van de wereld gaat. Voorbeeld een: je maakt gebruik van het (fijn werkende!) systeem waarbij je je paard of kameel automatisch een weg kunt laten volgen - opnieuw een herkenbaar Witcher-puntje, trouwens - en onderweg beukt je paard een stuk of tien voetgangers omver. Dat gebeurt eigenlijk altijd. Het verklapt dat de stukjes game die de voetgangers aansturen en die jouw paard voortbewegen, niet met elkaar 'praten'. Goed, geen al te groot issue, al is het wat raar om op die manier onbedoeld wat burgers plat te walsen. Maar we gaan nog een stap verder.

Zo tegen de tijd dat je level 28 bent, kom je in aanraking met de arena. Hartstikke leuk: een serie gevechten voor een publiek tegen wat golven vijanden, met een soort eindbaasgevecht als slotstuk. Heel spectaculair. Eén probleem echter: de arena kent de nodige valstrikken, bedoeld om het de speler lastiger te maken. Na een paar potjes begonnen we te twijfelen of de AI-soldaten wel echt begrijpen hoe die dingen werken. We slaagden erin een gevecht te winnen door simpelweg rond een paal met allemaal uitsteeksels te blijven lopen. De AI-soldaten bleven er namelijk steeds tegenaan lopen en stierven zo vrij snel een wisse dood. Lekker makkelijk, maar niet helemaal de bedoeling. Gelukkig beperkt dit extreme voorbeeld zich echt tot de arena, maar het is illustratief voor het feit dat de AI vaker steekjes laat vallen.

Microtransacties?

Een laatste puntje waar we nog even aandacht aan willen besteden, is een onderdeel dat de laatste tijd vaak onderwerp van discussie is: microtransacties. Ook Assassin's Creed Origins biedt spelers de optie om met geld wat extra's te kopen, zoals een nieuw pakje voor Bayek, een eenhoorn om op te rijden of een speciaal wapen. Mocht je dit onderdeel compleet negeren, dan staat dat je spelervaring niet in de weg. De wapens zijn het enige dat duidelijk invloed heeft op de gameplay, en de wapens in de store zijn niet beter dan de wapens die je in het spel zelf kunt vinden. Tenzij je erg gevoelig bent voor uiterlijk vertoon of per se een bepaald wapen wilt hebben, is er geen reden om gebruik te maken van deze extra aankopen. Zo zien we het graag.

Conclusie

Zo hinken we uiteindelijk op twee gedachten met Assassin's Creed Origins. Aan de ene kant is de game namelijk beter dan alles wat er voorheen is uitgebracht in de serie. Ubsioft heeft goed gekeken naar games als The Witcher 3 en dat levert bij vlagen een heerlijke game op. Met name het nieuwe vechtsysteem is een schot in de roos, maar ook de prachtige, immense spelwereld die ook nog goed gevuld is, doet een flinke duit in het zakje. Dat maakt het zo jammer dat de game steekjes laat vallen op het op het gebied van zowel voice-acting als kunstmatige intelligentie. Beide problemen doen zich niet zo vaak voor dat het de hele game verpest. Sterker nog, we kunnen ons zelfs voorstellen dat je je er niet eens heel erg aan stoort. Dat betekent echter niet dat die minpunten, alsmede de kleine bugs en de incidenteel voorkomende vastlopers, er niet zijn. En dat betekent dat we Assassin's Creed Origins, hoewel we ons er dus absoluut enorm goed mee hebben vermaakt, niet het topcijfer kunnen geven dat de game anders wél zou hebben gehad.

Reacties (147)

147
143
122
15
1
14

Sorteer op:

Weergave:

Ik wacht nog even met aanschaffen van dit spel. De PC versie is niet alleen met Denuvo "beveiligd" maar ook met VMProtect waardoor veel mensen performance klachten ervaren. Totdat Ubisoft dit fixt (of een andere groep "goede samaritanen") wacht ik dit even af.

Het spel ziet er verder goed uit, misschien wordt dit de eerste AC game sinds Black Flag die ik ga kopen, als Ubisoft het DRM verhaal oplost.
Het schijnt inderdaad erg intensief te zijn voor de CPU, ik wacht ook nog even met mijn matige FX-8350. Al jeukt het wel om een nieuwe PC te bouwen met een i5-8600K en GTX1080Ti..
Zelfs mensen met een goede computer melden performance problemen. Ik heb een i7 6700K + GTX1080 dus waarschijnlijk zal het wel acceptabel draaien maar het feit dat deze DRM maatregelen een negatieve impact op performance hebben zorgt ervoor dat ik het niet wil kopen. Er zijn mensen waarbij de CPU constant op 100% staat tijdens het spelen van AC:O terwijl dat niet nodig zou moeten zijn. Optimalisatie is nooit echt het sterkste vak geweest van Ubisoft maar dit is wel erg lui.
In de 1.03 patch notes staat helaas niks over het DRM gebeuren, al ontkent Ubisoft natuurlijk dat er uberhaubt een probleem is.
Ik denk ook niet dat ze er iets aan doen aangezien ze inderdaad nu al volhouden dat er geen wolkje aan de lucht is. Toch wel jammer, het spel ziet er best leuk uit.
Aangezien ze nu de eerste week het hebben volgehouden zonder dat de game gekraakt wordt kan je je erop voorbereiden dat alle Tripple A games van ubi tegenwoordig deze vorm van DRM gaan krijgen.

Dat je je game beveiligd okay. Maar om nu de game zo zwaar te belasten door elke keer als je een beweging doet het VMware proces aan te roepen, gaat wel heel ver. En dan nog blijven ontkennen ook.....

Erg kwalijke zaak.
drm protects the game,Ubi protects the DRM

[Reactie gewijzigd door PaRaDoX4 op 22 juli 2024 16:11]

Ik moet met ubisoft akkoord gaan hoor, ik zie geen probleem met het gebruik van Uplay.
Eigenlijk om de "DRM-klachten" op te lossen moeten ze gewoon de verkoop op steam staken...
Ik heb een i7 2600k en een 970gtx en er mankeert niks aan op het oog. ik speel op 2560x1440p.

wellicht als je gaat meten... maar daar hou ik me niet zo mee bezig, vind het er erg gelikt uit zien op wat buggs etc na..
Knap, ik heb een FX 8350 op 4,4 Ghz, een GTX 1080 maar het spel loopt niet optimaal, heb vaak drops naar 30 fps.
Ik speel het spel op een i7 6700K + GTX1080 en heb absoluut nul problemen gehad met performance. Tot zover 13 uur in zitten en had niet eens door dat het DRM beschermd was, heb ook geen CPU horen blazen en ben tot dusver erg positief over de game.
I7 7700K en een GTX 1080 hier... op 4K draait het spel 37tot47 fps. Heb het op een resolutiestand lager staan om het goed speelbaar te houden. Opzich vind ik het goed geoptimaliseerd.
Zelfde CPU draaiende op 5Ghz en een 1080ti... spelende op 1080P (resolutie scale 1.40) nooit onder de 60FPS (Nvdia Adaptive sync). Spel draait als een zonnetje :D
Ik heb de 8600k en 1080 (geen Ti) en de game runt met alles op maximale settings smooth op 60-90 fps.
Zou het leuk vinden als tweakers.net dit eens daadwerkelijk ging onderzoeken.
Tweakers spendeert weinig tijd aan game-gerelateerde controverses dus dat gaat niet gebeuren denk ik.
Ik lees hier veel positieve reacties, maar voel me ondanks dat ik groot fan ben van dit genre/deze game helemaal niet aangetrokken door dit spel. Het ziet er weer erg glitchy uit.

Met name de stealth lijkt toch wel erg slecht. Terwijl stealth voor mij het belangrijkste is in een ASSASSIN game. Anders zou ik wel tekken spelen (oké beetje flauw).
De combat is zowiezo meer hack en slash geworden wat er naar mijn mening lomp uit ziet.
Grafisch vind ik het zelfs minder mooi ogen dan unity, met name personages. En dan ook nog de AI die vaak te wensen over laat.

Ik heb niet het idee dat hier een hele gepolijste game staat. Erg jammer want deze hele settling leek mij erg tof.
Als je een groot fan bent van de genre, zou ik je ernstig adviseren om het uit te proberen. Ik heb alle games gespeeld en van elk deel ontzettend genoten. En Origins is in elk opzicht velen malen beter dan zijn voorgangers. Het is écht verfrissend om te spelen.

Ik kan me niet vinden in het commentaar op de AI, tot nu toe vond ik ze juist sterk en lastig te verslaan, en daardoor ga je automatisch beter oppassen met stealth, stealth is veel beter geworden juist. Je wil helemaal niet ontdekt worden omdat je gewoon een probleem hebt wanneer dat gebeurd. Het is de eerste deel waar ik echt consequent de lichamen verstop (tenzij ik ze gebruik als trap) omdat je anders ontdekt wordt.

Het spel is juist wel erg gepolijst, en als je een computer hebt die redelijk up to date is ga je er alleen maar van genieten. (hoog cpu gebruik is wel zeker sprake van, al weet ik niet of dat komt door DRM of doordat ze veel AI hebben lopen)
Het spel is juist wel erg gepolijst, en als je een computer hebt die redelijk up to date is ga je er alleen maar van genieten.
Euuuuh?

Nou is dit natuurlijk wel een post van 10 dagen geleden, maar ondertussen is alweer pijnlijk duidelijk geworden dat je als betalende klant de dupe bent, de game draait nauwelijks op een machine die iets als GTA5 maxed out op 4k kan draaien, nou is deze game natuurlijk een paar jaar nieuwer dan GTA5, maar kwa grafische power zijn ze goed vergelijkbaar (sterker nog, GTA heeft waarschijnlijk meer te renderen dan dit..)

En dat blijkt dus 80% de schuld te zijn van de combinatie van 2 DRM systemen, die notabene concurrent zijn dus de software valt elkaar letterlijk aan. Oh en 1 van die DRM systemen is helemaal belachelijk, het is een f-ing Virtual Machine, want dan kunnen ze de game in alleen een specifieke hardware config draaien onder het mom 'kopieer beveiliging', dat je vervolgens stiekem een uitgekleed OS boot bovenop je al draaiende systeem alleen maar omdat je zo graag betaald voor je spellen is Ubisofts probleem verder niet.

Oftewel, Ubisoft geeft zoals gewoonlijk hun klanten de vinger, en als ex klant geef ik hun de vinger.
Het is natuurlijk erg makkelijk om te reageren op iets wat ik zeg, om een disclaimer die ik erbij zet weg te laten...

Ja er is veel cpu gebruik, en het lijkt er steeds meer op dat het komt door DRM. Persoonlijk heb ik er geen last van, en ik denk dat dat komt omdat de laatste Ubisoft games meer/beter gebruik maken van multi core processors. Je hebt er dus in mindere mate last van als je een i7 of ryzen processor hebt, waar meer cores bij gebruikt mogen worden.

Ik had hiervoor een i5 6500 waarbij mijn cores in o.a. AC Origins en rainbow six siege op 100% draaide, zo erg dat ik zelfs mouse lag had. Ik denk dat we een punt bereiken waarbij single core performance minder belangrijk wordt en multi cores voor gaming belangrijker wordt.

Wil ik hiermee zeggen dat DRM praktijken van Ubisoft goed te praten zijn, nee. Maar ik ben er zelf nog niet van overtuigd dat dit door DRM komt. Er is recentelijk meer op o.a. reddit naar voren gekomen, maar ik vind de bewijslast nog niet overtuigend. Ik speel momenteel het spel makkelijk, zonder problemen, en daar betaal ik ook voor.
Combat was altijd hack en slash. Daardoor vond ik assassins creed 1 en 2 nog steeds het beste. Ik speelde nooit stealth. Nu moet je wel bijna.
nouja.. was meer counter based dan hack en slash als je het mij vraagt.
Ik zou niet weten wat er slecht aan het stealth deel is. Ik kan ongezien een heel kamp uit moorden en je hebt meer vrijheid en opties dan voorheen.
Als ik het vergelijk met Splinter Cell, dan vind ik het echt een stuk slechter. Daar kan je van dekking naar dekking duiken. Ook als je in AC slim denkt te zijn en via de daken of bomen gaat zien ze je vaak alsnog. Het moment van 'nog niet gezien' naar het gele waarschuwing teken is ook heel abrupt.

Ik zag in een gameplay video ook iemand een stealth assassinate uitvoeren waarna de tegenstander niet dood was.. dus was gelijk het hele kamp in opperste paraatheid en werd het 1 bloedbad..

[Reactie gewijzigd door koeninho op 22 juli 2024 16:11]

Als je de stealth in assassins creed gaat vergelijken met splinter cell dan gaat t sowieso mis. Assassins creed is nooit een stealth game geweest. alleen hebben ze de laatste jaren stealth elementen toegevoegd.
In origins sluip ik ook gewoon van dekking naar dekking. En ja, je bent niet geheel onzichtbaar meer op hoogtes wat eigenlijk gewoon realistischer is. Maar daarentegen ben je wel minder zichtbaar in de nacht.

En dat niet in een keer kunnen killen, je kan er ook voor kiezen om eerst je level op niveau te krijgen.
Ja in het filmpje wordt er gezegd dat het er prachtig uitziet maar ik vind het er niet veel beter uitzien dan Black Flag deed op de PS4. En black flag was niet vanaf de grond gebouwd voor PS4/Xbox One. De veraf gezichten van de wereld zien er inderdaad tof uit, maar het lopen en vechten lijkt een beetje houterig. Al zou dat me op zich niet uitmaken als het verhaal goed was. Maar net zoals het verhaal in black flag me totaal niet boeide vrees ik hier hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door Leejjon op 22 juli 2024 16:11]

Ik vind het er ook allemaal niet fantastisch uitzien. Syndicate vond ik bijvoorbeeld veel mooier. Maar goed, dat kan ook door de setting komen. Vond Londen (en parijs bij unity, maar zelfs ook bijv venetie in deel 2) echt een hoofdrol nemen. Ik kon me soms bij wijze van spreken echt al vermaken door bij zonsondergang een beetje kistjes te openen rond de thames...En dit is maar een berg zand...maar dit is een groot gedeelte smaak natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Prullenbak84 op 22 juli 2024 16:11]

DIT! Ik begrijp niet waarom er altijd zo op combat gehamerd word in AC reviews, want ik vind de missies/levels die dusdanig goed ontworpen zijn dat je er met minimaal combat doorheen gaat en ongezien weer ontsnapt, de hoogtepunten van deze spellen...Ik wil helemaal geen witcher-achtig combat systeem, ik wil stiekem inbreken, een hoofdpersonage omleggen en ongezien weg.
De grap is dat het juist extra gepolijst zou moeten zijn omdat ze 2 jaar aan deze game hebben gewerkt ipv de normale 1 jaar.

Ik ben alweer een tijdje geleden bij AC1 begonnen, en bij AC3 alweer afgeknapt, de game krijgt letterlijk ieder deel weer nieuwe random minigames, word ieder deel versimpeld, en lijkt in de verste verte niet meer op de game die het ooit was (AC1 tot Brotherhood wat mij betreft de hoogtijdagen van de serie)
Enkele crashes. Rating 8.0

Heb nog nooit commentaar gegeven op een reviewscore van Tweakers omdat een reviewscore naar mijn mening slechts de eindbeoordeling van een enkele reviewer betreft.

Dit geval is echter anders:

Enkele crashes betekend dat we te doen hebben met een defect product. Een defect product waardeer je niet met een voldoende en al helemaal niet met een 8.0

Van mij zul je niet veel kritiek horen Jurian maar een defect product een rating van 8.0 geven is not done!

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 16:11]

Er is ondertussen al wel een update geweest vandaag.
Zie https://www.gamepur.com/n...assins-creed-origins.html
Tja, eigenlijk hoefden ze er niet eens "enkele crashes" bij te zetten, het is immers een Ubisoft game.
Ben ik nou een uitzondering als ik zeg dat het mij grafisch tegenvalt?

Zo mooi lopen de figuren niet, de kamelen lopen houterig en bayak lijkt te "zweven" bij het rennen (zijn middel blijft continue op dezelfde hoogte, alsof hij aan een touw hangt). Animaties die niet helemaal af lijken, gebrek aan overgangs animaties tussen de verschillende aanval/verdedigings acties.

Het irriteert me ook dusdanig (naast de tenenkrommende verhaalvertelling en dialogen/stemmen) dat ik moeite heb om in het spel te komen.

(Naja, dat betekent meer tijd voor Mario Odyssey ;) )
Nee, je bent niet de enige. Helemaal mee eens. Als ik het bijvoorbeeld vergelijk met Unity dan zag die er veel mooier uit. En dat is toch alweer 3 jaar geleden!

Deze irritaties, samen met glitchy gameplay en waardeloze stealth zorgen voor mij dat ik het niet ga kopen.
Daarom liep Unity ook zo brak, grafisch was het gewoon te veel. Zag er erg mooi uit en je kon ook in ieder huis naar binnen. Dat vergt nogal wat.. (maar ondanks dat wel erg genoten van Unity)
Ik vind het er ook niet geweldig uitzien, om eerlijk te zijn zie ik weinig tot geen verschillen met voorgangers, ook niet van voor Black Flag eerlijk gezegd. Wat filters erover, wat hogere resolutie textures misschien op plaatsen maar je ziet dat dit een zwaar verouderde engine is. Beetje het COD gevoel. Wél vind ik de animaties minder mooi gedaan, het kalm door menigtes lopen en de hit-detection van combat ziet er niet goed uit. Ik heb het idee dat dat slechter, ruwer is geworden.

Heb ook sterk het idee dat de hoeveelheid clutter en geometry/object LOD lager is.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 16:11]

Totaal niet mee eens! Ik weet niet of je het nu ondertussen gekocht hebt of gespeeld maar ik vind de graphics echt prachtig (de draw distance is ontzettend mooi, texture quality is ook erg hoog (vooral op rotsen en gebouwen), lightning is uhhh erg goed maar niet zo goed als Horizon, en de grass density is ontzettend hoog (dit verschilt per omgeving: noeras gebied heeft ander gras en in de buurt van Cyrene is het heel hoog en en heel dicht op elkaar met bloemen en heel kleurijk))

Het komt er op neer dat ik het misschien wel één van de mooiste open wereld games vind van dit moment en eigenlijk bijna even mooi vind als horizon! (ja horizon heeft op het technische punt nieuwere technieken wat het toch net maar dan ook net iets mooier maakt imo!) :9
Microtransacties voor je uiterlijk zie ik graag in een game waar je geen 50,- voor hebt betaald. Ze zijn niet eens micro, gewoon 2,50 voor een skin. Alsof je een gratis spelletje zit te spelen. Wat wordt het volgend jaar? Wanneer gaat het wel de gameplay beinvloeden? Doet het dat niet al met het weinige geld dat je krijgt?
De Microtransactions beïnvloeden momenteel de gameplay van deze game al hoor;

Goed geplaatste headshots zijn niet per definitie dodelijk in de nieuwe AC tenzij je de knip trekt of flink bereidt bent om te grinden.
Onzin, heb al 20 uur gespendeerd maar ben nog niet tegengekomen dat ik moest gaan grinden voor de mogelijkheid tot headshots. Natuurlijk, tegenstanders met hogere levels dan jijzelf zijn inderdaad niet zo makkelijk neer te halen, maar dat is alleen maar logisch.
Dat punt van gameplay beïnvloeden met microtransacties zien we helaas wel al in een paar andere games die ook gewoon volle prijs kosten bij aanschaf.. Zelfs multiplayer games die daardoor langzaam maar zeker veranderen in pay to win games of een soort van gok-games met lootboxes..
De microtransacties zijn ook te gebruiken voor Drachmes in-game en voor het snel tot je beschikking hebben van materialen voor craften. Soms heb je best veel nodig om een update van een wapen of van je armor te bekostigen en dat kun je vergemakkelijken door er echt geld in te stoppen. Het is niet noodzakelijk, het wordt bij het upgrade scherm niet aangemoedigd, maar het kan wel. Zo kun je dus eventueel sneller de game door of door moeilijke punten heen, zonder op beesten te jagen of convooien te overvallen voor materialen.

Zelf geen gebruik van gemaakt en ga het ook niet doen, maar dit ter aanvulling op wat er in de review over microtransacties wordt geschreven.

[Reactie gewijzigd door YdieresiS op 22 juli 2024 16:11]

dat verklaard waarom sommige upgrades zo duur zijn in game

Is hinderlijk al is het nog wel te overkomen.
De game is entertaining. Goed dat ze er wat anders mee hebben gedaan, echter blijft het shadows of mordor gehalte hoog bij deze. Ik vermaak me met de game al zie je duidelijk dat games als de Witcher 3 wel veel dieper gaan dan dit.

Zelf trouwens ook al 5 of 6 crashes gehad met mijn PS4 pro, met een speelduur van 11uur... Snap niet dat ze dit niet al hadden kunnen verhelpen.

[Reactie gewijzigd door maniace op 22 juli 2024 16:11]

Ik blijf het bizar vinden dat meerdere reviewers AC Origins een lagere score geven dan zijn voorganger AC Unity. Zo ook Tweakers.net, welke AC Unity destijds een 9 gaf...

Begrijp me niet verkeerd, iedereen heeft zijn eigen mening. Wat voor de één super tof is, is voor de ander misschien super saai. Maar op deze manier lijkt het net alsof AC Unity een betere game is/was dan AC Origins...
Wat ik nog vreemder vind is dat er aangegeven wordt dat deze game beter is dan alle assassins creed games die hiervoor zijn gemaakt, Black flag kreeg een 8,5, unity een 9 en syndicate een 8. Dat Origins nu een 8 krijgt en toch de beste game is dat is toch vreemd. Terwijl unity veel meer bugs had dan deze game. Ik heb er nu 10 uur op zitten en vind het echt een heerlijke game, dit is een game waarbij je alle side quest wilt doen. De wereld is groter en ook minder repetitief dan alle voorgaande delen. Maar uit de review krijg ik dit gevoel niet echt.
Tijden veranderen he.. er zijn andere benchmarks als het gaat om storytelling, de invulling van een spelwereld, en een optimale invulling van een vechtsysteem in een rpg. Games als Horizon, The Witcher 3 en Dark Souls 3 spreken daarin een flink woordje mee. Origins is zeker beter dan eerdere Assassins games, maar kan van elk van die andere 3 games nog wat leren, op verschillende gebieden.

Dat, en Unity heeft een te hoog cijfer. Long story short: ik reviewde de game met een stabielere build dan wat de '1.0-build' bleek te zijn, en kreeg zo een groot deel van alle problemen überhaupt niet mee. Dat zorgde voor een wat scheve verhouding.
@cmegens goede games verjaren inderdaad niet, maar als er betere games komen, dan wordt een mindere game wel anders beoordeeld. Doordat the witcher 3 en HZD een nieuwe norm stellen, wordt deze lager beoordeeld.
@Tweakjur waarom pas je dan het cijfer niet aan? Als ik nu een aantal oude games wil kopen en ik vergelijk de AC games met elkaar, dan kan ik dus op basis van dat hoge cijfer een verkeerd beeld krijgen.
Omdat de waardering op basis van wat ík heb gespeeld wel klopte. Alleen het klopte niet met wat er op releasedag uitgebracht werd. Zoals ook door anderen aangegeven: uiteindelijk werd de game door patches afdoende gefixt, dus nu zou dat cijfer - voor een game uit die tijd - wel weer kloppen, of in elk geval: aansluiten bij mijn mening over de game. Of je het met mijn mening eens bent is dan weer een ander verhaal.
Dan klopt je comment hier boven niet. Daarin zeg je dat Unity een te hoog cijfer heeft. Dus of hij heeft een te hoog cijfer of het cijfer klopt wel. Vandaar ook mijn comment, als het cijfer te hoog is pas het aan als het wel klopt dan laat je het cijfer.
Fair enough. Ik bedoelde: Unity heeft bij release heel veel kritiek gekregen. Die kritiek was terecht en, aangezien wij bij release testen, zou het cijfer lager moeten zijn geweest. Wij speelden echter (zo bleek pas na afloop) een verder gevorderde build. Zouden we de consumentenbuild gespeeld hebben, dan zaten daar zeker minpunten voor heftige bugs bij en dan kom je zomaar 1 of 1,5 punt later uit. Die build speelden we echter niet.

Stel dat we nu een bugvrije, crashvrije versie van Origins hadden gespeeld? Dan was het waarschijnlijk een 8,5 geweest. Dat levert dus een scheve vergelijking op. Ik kan niet terug gaan en zeggen: oh dan geef ik Unity toch maar een 7,5. Ik heb de bugs zelf niet ervaren, dus dat kan niet - eigen waarnemingen zijn en blijven key bij onze reviews. Maar op die manier kun je dus wel stellen dat Unity bij release eigenlijk te hoog werd gewaardeerd.
Dus staat er voor Unity nog steeds een 9 ook al heeft geen enkele consument die versie ooit kunnen spelen. Of ben jij van mening dat de heftige bugs in Unity er uiteindelijk uit zijn gehaald? Want die versie heb ik nooit gespeeld (op pc). Origins (op pc) is nu al een beter functionerend spel dan Unity ooit voor mij geweest is. Ik denk dat een 8,5 voor de pc versie van Origins op zich een redelijk cijfer zou kunnen zijn, maar in verhouding is de 9 voor Unity onbegrijpelijk.
Ik heb op de Xbox one anders een grotendeels probleemloze unity uitgespeeld.
Als je stelt dat het te hoog gewaardeerd is dien je je waardering aan te passen. Anders ben je mensen aan het misinformeren. Voortschrijdend inzicht mag gewoon doorgevoerd worden in de score en kan met een opmerking erbij ook nog eens uitgelegd worden. Niet wijzigen is in deze kwalijker dan wel wijzigen, want nu creeer je een scheef beeld en zeker een scheve vergelijking. Uit je review blijkt ook niet dat je Unity toen een betere AC vond dan Origins nu. Kortom, je scores slaan nu nergens meer op.
Dat laatste herken overigens wel, ik heb het spel pas na een jaar gekocht en ik ben tijdens het spelen een keer een bug tegengekomen (in de muur vast zitten tijdens een missie waardoor ik een stukje opnieuw moest doen). Voor de rest heb ik geen enkele bug gezien die niet ook in andere (Assassin's Creed) spellen zit.
Maar doordat ik geen problemen ondervond en gewoon mijn ding in Parijs kon doen, vond ik het de leukste Assassin's Creed sinds Brotherhood, zelfs van Black Flag heb ik niet zo genoten.
Dat laatste herken overigens wel, ik heb het spel pas na een jaar gekocht en ik ben tijdens het spelen een keer een bug tegengekomen (in de muur vast zitten tijdens een missie waardoor ik een stukje opnieuw moest doen). Voor de rest heb ik geen enkele bug gezien die niet ook in andere (Assassin's Creed) spellen zit.
Maar doordat ik geen problemen ondervond en gewoon mijn ding in Parijs kon doen, vond ik het de leukste Assassin's Creed sinds Brotherhood, zelfs van Black Flag heb ik niet zo genoten.
Herkenbaar! Ook ik heb Unity pas later aangeschaft en heb er werkelijk van genoten, vooral omdat Parijs zo'n mooie stad is.
Unity was niet alleen een mindere AC vanwege de bugs. Je geeft het zelf al aan in de intro, de hoofdpersonen van de latere games kunnen niet tippen aan Ezio. Juist die verbondenheid met Ezio zorgt voor een diepere immersie in die games, iets wat bij AC3 en Unity veel minder was. Daarnaast hadden die games een veel minder goed verhaal, Unity had geen desmond en het verhaal van Eden wat er achter zat werd niet op dezelfde diepte en niveau uitgewerkt (wss om sequels toe te staan). Een betere score voor Unity zou rond de 7 zitten, het was een aardige eerste poging voor next-gen maar voelde repetitief en wist je niet echt in het verhaal te zuigen. Vanwege de bugs kom je dan op een 6.5 uit.

Het zou goed zijn als tweakers wat strakkere review criteria hanteert, zodat de scores ook met elkaar te vergelijken zijn. Tuurlijk moet je een game in de tijd bekijken wanneer het uitkomt, maar goede games verjaren niet.
Als de tijden veranderen waarom krijgt Call of Duty ww2 wel een hoger cijfer dan de oudere games? Er is daar vrijwel geen vernieuwing, draait nog steeds op de oude enigine, graphics zijn niet meer van deze tijd. Een singleplayer campagne van 6 uur en weinig maps in de multiplayer....
Ben het er ook niet mee eens. Ik ben nu lvl 25 en ik hou van deze game. Dit is naar mijn mening de beste game die ik al gespeeld heb.
Ik vind het ook een erg tof spel. Al zou ik de gameplay vooral vergelijken met Ghost Recon Wildlands @Tweakjur (een op een kopie bijna). Ik speel het nu al best wat uurtjes en vermaak me best, Al moet ik zeggen dat Black Flag toch Mn favoriet blijft :D

[Reactie gewijzigd door mrdemc op 22 juli 2024 16:11]

Hey verrek, die zone-indeling lijkt er inderdaad wel erg op he? En targets per zone... Was me niet eens zo opgevallen.

Ergens is dit best wel... alarmerend, ofzo. Ubisoft heeft het 'torentje-beklimmen-map-vrijspelen'-idee zó veel herhaald. Zou echt jammer zijn als dit nu de volgende blauwdruk is die in elke Ubi-game wordt gestopt. Ik vind de gelijkenis tussen GRW en ACO nog niet zodanig duidelijk dat ik me er nu al aan stoor, maar als er straks een Far Cry ofzo komt met eenzelfde insteek, wordt het wel erg opvallend weer.
En de adelaar is de drone :)

Maar inderdaad alarmerend want dit gaat dus vermoedelijk wel weer de basis vormen waarbij ik ze verdenk van een ander sausje (uiterlijk) met dezelfde code.

Aan de andere kant; ik vermaak me nog heel veel met de A-C reeks en GRWL. ;)
Dus zolang ze op tijd van de herhaling afstappen kunnen ze er mss nog mee wegkomen ook.
Typisch staaltje Ubisoft gemak waardoor ik zo veel mogelijk van Ubisoft spul afblijf tegenwoordig. Ook al zal het best een goede game zijn, het gemak waarmee ze daar hun eigen maps kopieren vind ik zorgwekkend.
Wat ik nog vreemder vind is dat er aangegeven wordt dat deze game beter is dan alle assassins creed games die hiervoor zijn gemaakt
Hier kan ik me ook echt niet in vinden, ik heb de serie vanaf het begin gespeeld, en voor mij (en volgens mij veel mensen die vanaf deel 1 spelen) is de kwaliteit al een paar delen geleden totaal verloren, deel 1 en twee waren sterk, deel 2 brotherhood dlc was nog een soort laatste stuiptrekking van het origineel, en sindsdien gaat de kwaliteit hard achteruit, de gameplay word constant versimpeld, omgevingen zijn minder tof dan die in de eerste 2 delen, gevechten worden alsmaar makkelijker, historische figuren en plekken worden erin gemieterd als filler ipv als goed geschreven verhaal, al met al is het gewoon een typische Ubi game geworden, met absoluut geen enkele vorm van uitdaging.

Ennuh, ze hebben er deze keer 2 jaar aan gewerkt, dat was zelfs 'nieuws', nou, geloof maar dat ze binnen een paar maanden met een dlc pakket of de volgende game komen, want het is nu allemaal weer koek en ei, toch? Dus tijd om de serie weer aan de melk machine te hangen
Het reviewsysteem van Tweakers moet echt nodig op de schop; bij alle reviews die ik lees is het cijfer óf een 8, of een 8.5. Typisch.
Als Unity vandaag uit zou komen kreeg deze waarschijnlijk een 7, reviewscores moeten volgens mij meer worden gezien als een vergelijk tussen games uit dezelfde tijdsperiode en niet zozeer over het gehele bestaan van de industrie.
Ja en nee. Goede games blijven goed. GTA5 zou vandaag nog steeds goed scoren, the witcher 3 over enkele jaren ook nog steeds. Om die reden kan nintendo ook oudere consoles opnieuw releasen. Ja de games zijn nu gedateerd, maar wel nog steeds erg goed!
Het is waar de veel goede games de tand der tijd goed hebben doorstaan, echter zijn veel van die games een stuk indrukwekkender op de dag van uitkomen dan vandaag laat staan dat er nog een stuk sentiment mee speelt.

Doordat de echt goede games ook als inspiratie dienen voor de toekomst kan het niet anders dan dat tijd zeker een factor is die moet worden meegenomen bij het vergelijken van cijfers.
Cijfers zijn ontzettend subjectief, daar moet je eigenlijk niet teveel waarde aan hangen... dat gaat eigenlijk sowieso voor een groot deel van een review op, alleen technische aspecten zijn meer feitelijk zoals de genoemde crashes. Wat de een mooi vind kan een ander weer lelijk vinden... zat games gespeeld die een niet zo beste review kregen waarvan ik heb genoten en andersom games die hoog scoorden waar ik geen reet aan vond.

Ik ben er daarom helemaal voor dat studios weer meer met demo's moeten gaan werken zoals dat vroeger gebeurde zodat je echt een goede indruk kan krijgen van een game... zelfs het kijken van gameplay videos doet daar lang niet altijd recht aan.
Je kan op Steam een game kopen en als je deze binnen 2 weken tijd minder dan 2 uur gespeeld hebt kun je deze gewoon zonder moeite refunden.

http://store.steampowered.com/steam_refunds

[Reactie gewijzigd door Cowamundo op 22 juli 2024 16:11]

Dat gaat alleen werken als je de game ook via Steam hebt aangeschaft... maar het is ook niet echt bedoelt om het op die manier als demo te kunnen gebruiken, als je te vaak een refund aanvraagt dan helpen ze je niet meer. En eerst betalen is sowieso niet een 'demo' te noemen.
Voor games die gemaakt zijn om veel speeltijd te bieden zoals AC is 2 uur ook niet echt genoeg om een goed gevoel van de game te krijgen. Ik ben gister toevallig eindelijk aan AC unity begonnen, 2,5 uur gespeeld en toen ik stopte was net de proloog afgelopen en werd freeroam pas echt actief. Bovendien zit je op PC vaak toch al even te spelen met settings wat ook weer tijd er vanaf snoept. Los van wat MicGlou dus al zegt is het ook niet altijd echt geschikt om een spel mee uit te proberen.
Waar het vooral handig voor is is dat je kunt pre-orderen zonder echt vast te zitten aan de koop als bij release de game enorm blijkt tegen te vallen. Daarnaast kan het ook beschermen tegen problemen zoals dat de game gewoon helemaal niet werkt op jouw hardware (hoewel je dan weer niet te lang moet gaan zitten troubleshooten want voor je het weet ga je over die 2 uur heen).
Unity is niet de voorganger van Origins, maar Syndicate was dat. Ik denk ook dat je de reviews in context moet zien. Unity was toen echt zo'n next-gen dingetje met de nieuwe xbox one e.d. en zag er -zeker voor toen- echt heel goed uit (als het werkte) en Origins komt toch in een ander spel-landschap binnen. Unity had anno 2017 waarschijnlijk geen 9 meer gehad van tweakers.

Maar goed, op de brakke introductieversie na, was Unity (na de updates/patches dus) naar mijn mening een van de mooiere/betere AC's. Tegelijkertijd ben ik benieuwd of deze mij gaat bevallen, want de setting lijkt me minder en ik heb het niet zo op dat arcade-achtige vechten met scores die door beeld vliegen enzo.

Edit: Nu ik ook de videoreview eens even doorgekeken heb, krijg ik eigenlijk meer zin om Unity maar weer in de xbox one te schuiven, dan om deze aan te schaffen.

[Reactie gewijzigd door Prullenbak84 op 22 juli 2024 16:11]

Ik denk een andere reviewer.. dit is namelijk een reviewer die het wel snapt.. ik riep al dat ze naar de witcher gekeken hadden bij het zien van 1 van de eerste filmpjes.. een 8 is een terecht cijfer, hij is goed maar niet brilliant zoals W3
Dus jij wilt dat elke game boven een 9 krijgt omdat ac unity dat ooit had gekregen?
Of het is gewoon een domme/tricky uitspraak.

In de context: de game is de beste van de reeks, MAAR de lat ligt nu ook hoger. Dat perspectief kan ik me goed voorstellen. Dan moet je alleen wel goed beargumenteren waarom deze aan het einde van de rit toch een volle punt lager krijgt.

Anders gaat dit hoe dan ook verkeerd worden opgevat.
Ik meende in de aanloop naar de release te hebben gehoord dat er volgens zeggen geen torens met “synchronisatiepunt” in zouden zitten. Nu verbaast het me dat dat toch het geval is.

Veel beter zou het in mijn ogen zijn om de speler langzaam de wereld te laten ontdekken, bijvoorbeeld met behulp van een fog of war. In de eerdere AC games had ik na verloop van tijd gewoon geen zin meer in synchroniseren, vooral omdat het zo’n geforceerde mechanic is; het onderbreekt de normale flow van het spel.

Ik vind het daarom jammer dat ze er uiteindelijk niet voor hebben gekozen om het weg te halen. Ook in vele andere Ubisoft games zit het en daar heb ik eveneens moeite met begrijpen waarom dat nou nodig is.

EDIT: ik heb nog even gezocht en het lijkt erop dat hiermee bedoeld werd dat synchronisatie niet langer nodig is om de map met alle points of interest te unlocken maar wel om het gebied een fast travel point te maken. Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer, want in beide gevallen kun je er vrijwel niet omheen. Een losse flodder dus.

[Reactie gewijzigd door Foodie88 op 22 juli 2024 16:11]

Game heeft ook fog of war zoals jij het beschrijft. Aan het begin van het spel is de hele kaart verhuld en je moet fysiek naar de 30 verschillende regios reizen om deze te onthullen.

Synchronisatie punten zoals jij ze noemt zijn optioneel want alle grote steden, kleine dorpjes en landmarks zijn ook fast travel punten die je automatisch unlocked als je er een keer geweest bent (zonder dat je iets hoeft te beklimmen.)
Wat doen de synchronisatiepunten dan? Wat voor voordeel heeft het als je ze beklimt?
Al wat ze doen is extra informatie weergeven die je ook zou ontdekken door er te passeren (POI, quests, ...)
Het zicht van Senu wordt ook beter. Ze zal sneller vijanden zien.
Ook extra fast travel punten en omdat de map zo groot is heb je ze eigenlijk wel nodig.
Ik vond ze juist leuk, aan het begin van het spel lekker de boel verkennen met de synchronisatie punten als guidelines van waar te gaan. Nog niet te druk bezig zijn met missies. Dan na een tijdje sandboxen weer eens het verhaal oppikken.
Ik zelf vind AC vaak even heel leuk om te spelen, maar haak dan op een gegeven moment toch af aangezien het best repeterend word.
Dit heb ik dus ook. Ik heb deel 1, 2 en de expansion uitgespeeld. Deel 3 vond ik niets aan. Black Flag werd op een gegeven moment te repetitief (ondanks dat het een leuke game was). Unity heb ik met de kerstdagen als cadeau gekregen en zit nog steeds in het cellofaan omdat ik AC moe was geworden. Unity en Syndicate heb ik dus nog niet eens gespeeld. Zijn die 2 delen de moeite waard voordat ik mij aan Origin ga geven?
Ik heb AC1 en 2 gespeeld en daarna syndicate pas weer. AC1 mwoah en 2 vond ik verschrikkelijk. Voornamelijk de slechte besturing en klimwerk weerhielden mij het plezier. Als klap op de vuurpijl had leonardo da vinci een zwartepietenpakje aan en sprak met een slecht mario accent. Nooit meer AC aangeraakt. Wellicht wat overdreven, maar ik vond dat zo debiel dat ik de hele reeks niet meer serieus kon nemen. Toen Batman geruild voor Syndicate en dat vond ik toch best een toffe game! Wel repeterend karakter vwb verplicht vrijspelen van bepaalde districten, maar de hoofdverhaalmissies vond ik echt tof.

Dit deel wil ik heel graag, maar die voice acting is dus weer zo achterlijk......
Ben ik helemaal met je eens. Ik heb bijna alle delen aangeschaft echter heb ik maar een paar delen (het verhaallijn) uitgespeeld. Vaak stop ik omdat het te herhalend wordt en vergeet ik het spel en koop daarop netjes het volgende deel om de geschiedenis zich zelf te laten herhalen |:(
Ja volgens mij heb ik ook bijna alle delen gekocht :-)..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.