Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Assassin's Creed: Origins krijgt geen volledige multiplayer

Door , 44 reacties Linkedin Google+

De gamedirecteur van Assassin's Creed: Origins, Ashraf Ismail, heeft bevestigd dat de nieuwste game in de Assassin's Creed-reeks voornamelijk een singleplayergame wordt en geen volledige multiplayeroptie zal bevatten.

Ismail heeft tijdens een presentatie op de E3-gamebeurs in Los Angeles toegelicht dat Assassin's Creed: Origins wel enkele online features heeft, maar deze zijn vooral bedoeld om de singleplayerervaring te ondersteunen en versterken. De game zal dus geen volledige, op zichzelf staande, competitieve multiplayer bevatten, zoals dat het geval was in bijvoorbeeld Assassin's Creed: Brotherhood en Assassin's Creed IV: Black Flag.

Wat de online features precies inhouden en op welke manier ze iets toevoegen aan de singleplayer, wilde Ismail niet zeggen. Vermoedelijk zal een co-opmodus een van deze online features zijn. Ismail zei dat de ontwikkelaars al hun aandacht hebben gevestigd op het zo overtuigend en goed mogelijk neerzetten van de 'heruitvinding' van Assassin's Creed. Daarbij gaf Ismail aan dat de singleplayer wat omvang betreft 'enorm' is, waarmee hij wilde aangeven dat de ontwikkelaars zich vooral hierop hebben gericht.

Ubisoft heeft Assassin's Creed: Origins maandag aangekondigd. De game draait om de protagonist Bayek. Deze hoofdrolspeler moet de strijd aangaan met duistere, corrupte krachten die proberen aan de macht te komen in het oude Egypte ten tijde van het Romeinse rijk. Om deze krachten tegen te houden, richt Bayek de assassin's brotherhood op. De game komt op 27 oktober uit.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Reactiefilter:-144044+141+24+30Ongemodereerd2
Ik zie dat absoluut niet als een nadeel dat een spel geen multiplayer heeft. Geef mij maar een goed uitgewerkte singleplayer ervaring. Er zijn talloze spellen op de markt als je multiplayer wil.
Coop in het single player verhaal zou ik niet erg vinden, maar een apparte multiplayer mode hoeft van mij ook niet.

Ik vind het bij veel spellen sowieso een beetje eraan geplakt. Zo van het moest ook nu MP zijn.
Vaak zijn mensen kritisch als het gaat om de "lengte" van een game, gecombineerd met de "replay" waarde. Single-player only is gewaagd, omdat mensen nogal de neiging hebben om de verhaal-lengte als maatstaf te nemen. De oplossing? Plak er een MP mode aan vast.

De klachten over de prijs/gamelengte verhouding zitten alweer op de loer, wat in het geval van AC:Origins (en de talloze verschillende edities voor meerprijs) best wel eens wat kritiek op kan gaan leveren.

Jammer dat de trend vaak is om games in verhaallengte te meten in plaats van ervaring. Een goeie 20 uur durende SP game is beter dan een uitgerekte 50 uur durende SP game.
Replay value toevoegen hoeft echt niet met een MP ervaring.

Het gebeurt niet veel meer, maar je ziet vaak dat replay value in single player games op de volgende manieren, bijna eindeloos kan zijn:

- een map editor toevoegen
- een arena-achtige modus toevoegen, waar je vrij met abilities en vijanden kunt klooien
- challenge modi maar ook extra moeilijkheidsgraden
- echte diepgang en vrijheid in hoe je 'progression' vorm geeft in de game. Harde keuzes forceren, in plaats van 'respecs' - vergelijk Diablo 2 met Diablo 3 en het geeft dat verschil perfect weer. Diablo 2 heeft meer ťchte replay value doordat de keuzes permanent zijn. Een nieuwe 'run' starten is dan leuk omdat je je character op een betere manier kan min-maxen, of je probeert iets heel anders dat voorheen niet mogelijk was omdat je bepaalde kennis niet had.

Tegenwoordig...
Krijg je een sloot aan achievements voor je kiezen waarin je het voor jezelf en je OCD maar leuk moet maken, ofzo. Ik doe die onzin dan ook nooit en kan het geen replay value noemen. Heel veel publishers willen de hierboven genoemde features niet zien omdat dit een replay value geeft waar je weinig tot geen extra geld mee kan verdienen. Dan voegt men liever een verhalende DLC toe met wederom beperkte speelduur. Spoon feeden.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 juni 2017 15:17]

Ben ik het mee eens, vooral omdat dan vaak beide experiences maar half afgewerkt lijken. Een beetje van SP en een beetje van MP, het voelt niet lekker en laat vaak een nare smaak achter. Nee, doe mij maar een volledig uitgewerkte single player game. Ik speel tenslotte toch al te veel multiplayer games elke dag :)
vond de voorgaande AC games met multiplayer ook nauwelijks toegevoegde waarde. Steek liever tijd en moeite in een goede SP inderdaad :)
Dat terwijl in ieder geval Assassin's Creed: Brotherhood toch een sterke, unieke multiplayer ervaring wist neer te zetten die het concept van het spel eer aandeed en naar mij ziens echt wel wat toevoegde.
Nou vond ik bij bijvoorbeeld Black Flag de toevoeging van die vloot aardig snel vervelend.
Mee eens.
Sterke singleplayer met co-op past beter bij AC.
Mee eens.
Ik was ook prettig verrast door de inventory/gearswap en dat je nu een skilltree hebt. Omdat het lijkt dat SP nu meer diepgang heeft, heb ik er zin in.
Ben ik nou de enige die niet onder de indruk is van Origins? Allemaal elementen uit andere Ubisoft games in Origins stoppen noem ik niet echt innovatief. Ik vond het juist erg fijn van AC dat ik niet steeds een nieuw wapen hoefde op te pakken omdat deze "beter" is. Gewoon een vette assasin maken met de wapens die jij leuk, mooi, stijlvol oid vindt in plaatst van het steeds wisselen van wapens omdat je anders niet meer mee kunt.

Dit had de eerste AC geweest die ik in tijden (gelijk) zou kopen, maar wacht nu lekker op de sale denk ik.
Sequals als AC en dergelijke worden steeds moeilijker om aantrekkelijk te houden.
Ze zullen niet minder slecht hoeven te zijn, maar het gevoel iets nieuws te hebben, iets unieks wat je vaak wel hebt met zulke games als ze voor het eerst uitkomen is weg.

Veelal leunen ze dan op mooiere graphics, uitgebreidere wereld, meer mogelijkheden, wat opzich geen verkeerd iets is, maar het is en blijft meer van hetzelfde.

Eerste GTA 2 (niet de topdown, maar 3d versie) heeft op mij bv meeste indruk gemaakt, ondanks GTA5 toch stukken beter, mooier en uitgebreider is.
Idem met AC, de eerste staat in mijn geheugen gerift, meerdere malen uitgespeelt, uren en uren aan gespendeerd. latere versies waren echt beter, Black Sails is mijn favoriet, maar toch het had niet de wow factor van de eerste bij me.

En die WOW factor behalen met games word steeds moeilijker.
Wij gamers zijn namelijk een stelletje verwende eikels die steeds meer willen, en beter. ;-)
Ben het met je eens wat betreft dat de wow factor er niet is. Is ook logisch, precies zoals je het uitlegt. Wat ik probeerde te zeggen is ik de wow die mensen nu hebben voor de game niet helemaal snap. Ze hebben er een jaar extra over gedaan, goede keus denk ik, maar dan komen ze aan met een klein beetje gameplay waar ik NIKS nieuws in zie behalve het feit dat het in Egypte afspeelt. Bijvoorbeeld in AC2 kwam de grapling hook er bij, goeie toevoeging. AC3 kwamen er naval battles bij, vond ik toen mwah maar goed uitgewerkt in black flag. En BF had nog een nieuwe grote wereld. Nu zie ik alleen geen extra nieuwigheid in de game en dat is een wat ik een gemis vind. Ze doen nu alsof ze iets heel nieuws hebben gemaakt wat geweldig is, maar het is niet nieuw en of het geweldig is moet nog maar blijken.

Het kan ook zijn dat ik een zeur ben en wordt het een geweldige game en hebben ze hun USP nog niet getoond. ;)
Ik ben pas ingestapt bij Black Flag, maar daar was het ook nodig om je wapens te wisselen voor een beter exemplaar. Je geweer en zwaard werden steeds beter. Hetzelfde geldt ook voor Rogue, Unity en Syndicate.

Persoonlijk heb ik er niet zoveel op tegen. Je vijanden worden steeds sterker en dan kan jij natuurlijk niet uitblijven.
Ik vond het bij Black Flag wel meevallen, als je een beetje skill had kon je makkelijk met begin wapens later in de game ook vijanden aan. Rogue, Unity en Syndicate heb ik verder niet gespeeld.

Het sterker worden van vijanden vind ik ook niet erg, maar moet dat dan reflecteren in sterkere wapens of dat jij zelf als persoon sterker (slimmer wellicht?) moet zijn. Ik zou zeggen het laatste.

Origin komt nu over als een game waarin niks nieuws is, maar vooral dingen uit andere games gehaald zijn. (loot systeem uit The Division, dat scouten uit Wildlands, het gespot worden uit alle andere games van ubisoft, het los laten gaan van dieren uit far cry 3).

[Reactie gewijzigd door invine op 15 juni 2017 11:51]

Het viel bij Black Flag ook wel mee, met de juiste skills kon je vrij gemakkelijk veel vijanden aan. Ik vond Black Flag daarom ook aan de simpele (maar leuke) kant. Rogue en Black Flag zijn eigenlijk precies dezelfde games in een andere setting.

In Unity en Syndicate zijn er gebieden waarin de vijanden steeds moeilijker worden. Die gebieden worden aangegeven met een cijfer en je personage heeft zelf ook een cijfer. Je kan door het upgraden van je skill, armor en wapens jou level (cijfer) omhoog halen, waardoor je sterkere vijanden aan kan. Zeker in het begin leg je het hard af tegen meer dan 3~6 vijanden tegelijkertijd. Dit maakt Unity en Syndicate een stuk uitdagender dan die andere twee spellen.

Het is alleen erg jammer dat het levelen vrij eenvoudig gaat, waardoor je op gegeven moment sterker bent dan al je vijanden en dan zit je qua niveau weer op Black Flag.

Ik ben het overigens wel erg met je eens met de geleende elementen, maar dat zat ook allemaal al in vorige AC delen:
- Dieren doden en huiden verzamelen zat ook al in Black Flag (voor het upgraden van je buidels bijv.) dat leek veel op Far Cry;
- Gespot worden zat ook al in Unity en Syndicate, lijkt veel op de Tom Clancy games;

Wildlands en The Division heb ik niet gespeeld, dus daar kan ik geen vergelijking van maken.

Wordt er veel gebruikt dat voorkomt in andere AC games -> Ja.
Vind ik dat erg? -> Nee, zeker niet. Sinds Black Flag ben ik echt fan geworden van de AC games en ik heb er altijd veel plezier mee.

Maar goed ieder zijn mening en ervaringen, ik ben in ieder geval wel enthousiast.
Zat er Łberhaupt multiplayer bij AC games? ....

AC is juist een SP game bij uitstek! Waarom moet alles nou ook MP zijn of worden? Laat het lekker zitten.
Ja vanaf brotherhood t/m black flag en unity had nog coop. Persoonlijk vond de MP nog best leuk. Beetje hide, seek and assassinate. Was eens een andere multiplayer ervaring maar het kreeg nooit echt een kans.

Edit: aan de reacties te lezen vonden velen het nutteloos maar volgens mij hebben grotendeels het geen eens echt geprobeerd.

[Reactie gewijzigd door raymondtoonen op 15 juni 2017 11:48]

Unity had een vrij sterke co-op mode en heb me daar behoorlijk mee vermaakt, de versus multiplayer was nog leuker, waar je een target kreeg en je moest 'niet opvallend' hem neerhalen, andersom kreeg iemand jou als target.
Kijk hier toch wel weer naar uit. Terug in de tijd, de eerste AC's waren prachtig in de woenstijnen!
Volgens mij was alleen de eerste in de woestijn. Daarna met deel 2 meteen naar Ezio dacht ik. Erop hopend dat ik nog ergens een spel heb gemist.
Ah, ik zat er naast. Helaas was er maar 1, voor men gevoel meerdere maar dat komt vast omdat ik hem meerdere keren heb gespeeld als jong ventje! :)
Deze hoofdrolspeler moet de strijd aangaan met duistere, corrupte krachten die proberen aan de macht te komen in het oude Egypte ten tijde van het Romeinse rijk.
Als die duistere krachten corrupt zijn heb je helemaal geen assassins nodig, je koopt ze gewoon om. Maar dat zou waarschijnlijk een heel ander soort spel opleveren :P
Ik zie het al voor me! De titel?

Bribe Creed - Corruption
Prima toch? Heb eigenlijk nooit online MP met AC gespeeld. Persoonlijk ga ik het dan ook niet missen. Leg de focus maar op een goede offline main story. Begin echt wel weer zin te krijgen in een 'ouderwetse' Asassins :D
Het leuke van een co-op multiplayer is dat je de opdrachten iets ingewikkelder kunt maken. Persoon 1 zorgt ervoor dat de bewaker afgeleid wordt, terwijl persoon 2 z'n boterhammen achter z'n rug om steelt (of dat stukje papier in die kluis natuurlijk :p)

Maar dan moet het wel goed gebeuren en niet zomaar twee mensen in een missie stoppen die voor 1 persoon gemaakt is. Portal 1 en 2 zijn goede voorbeelden van hoe een co-op multiplayer hele leuke levels kan geven. Hetzelfde verhaal, net iets andere levels.
Ik vermoed dat ze met 'online-componenten' gewoon simpelweg een connectie met een app bedoelen. Zoals bijvoorbeeld bij Black Flag het geval was, dat je dan je vloot kon besturen vanuit de app.

Ik zie niet zo snel een volledige coop ervaring toegepast worden. Je krijgt dan hetzelfde vraagstuk die je bij Horizon: Zero Dawn ook had nl., wat is de daadwerkelijke toevoeging van dit element aan het verhaal. Als het niet op een logische manier geÔmplementeerd kan worden in het verhaal, dan vind ik het niet erg om deze game 'alleen' te spelen.
Een soort combinatie van de recruits assassins die je kan oproepen om te helpen in een kill en de online coops in Watch Dogs 2 waarbij je gewoon singleplayer rondloopt en ineens een andere speler tegenkomt.
Geeft toch niets, lekker focussen op de SP.
Dat is zeer goed dat ze zich volledig concentreren op een goede singleplayer ervaring.
Ik ben bijna bang dat er dan MP DLC uit zal komen. Vond de MP in vrijwel alle AC's die ik heb gespeeld waardeloos, m.u.v. Brotherhood, dus ik lig er niet wakker van. Nu hopen dat ze het oneindige verzamelen ook hebben vervangen met daadwerkelijke missies.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*