Assassin's Creed: Odyssey Preview

Drie main quests

Titel Assassin's Creed: Odyssey
Platform Windows, Xbox One, PlayStation 4
Ontwikkelaar Ubisoft
Uitgever Ubisoft
Releasedatum 5 oktober 2018

Toen we Assassin's Creed: Odyssey op de E3 voor het eerst konden spelen, schreven we over de gelijkenissen en verschillen ten opzichte van voorganger†Assassin's Creed: Origins. Hoewel de game diverse zaken heel anders aanpakt, is de vergelijking terecht en logisch. Odyssey komt snel na Origins en de twee delen duidelijk hun technische basis. Ook verschillende†onderdelen van de interface en de menustructuur†zijn jaar op jaar weinig veranderd. De gelijkenis is zelfs zo treffend dat ondergetekende op social media per abuis de verkeerde titel noemde,†want ook de titels lijken†op elkaar.

Gameplayfragment waarin de stealth-actie in Assassin's Creed: Odyssey naar voren komt.

Die socialmedia-post kwam vanaf een locatie in Parijs, waar Ubisoft onlangs Europese media en zogeheten 'influencers' te gast had om een volledige dag aan de slag te gaan met Assassin's Creed: Odyssey. Waar we het op dergelijke preview-events meestal met een uur of twee Š drie speeltijd moeten stellen, ging het dit keer om een vette acht uur. Dat is even andere koek, maar in zekere zin ook gewoon noodzakelijk. Assassin's Creed: Odyssey legt veel nadruk op bepaalde rpg-elementen die tijd kosten om uit te zoeken. Sterker nog,†voor sommige van die zaken, zoals de impact die keuzes van de speler later in het verhaal hebben, is zelfs†die acht uur nog niet voldoende. Wat zagen we dan wel? De opening en de eerste twee 'acts' van Assassin's Creed: Odyssey.

De opening van de game is natuurlijk bedoeld om kennis te maken met Kassandra of Alexios, afhankelijk van wat de speler kiest. Op de E3 kozen we voor Kassandra, dus dit keer gingen we aan de slag met Alexios. Daarbij viel trouwens op dat, voor zover we nu voldoende vergelijkingsmateriaal hebben, de stemacteur van Alexios een betere prestatie heeft geleverd dan die van Kassandra. Dat zou†een belangrijk argument kunnen zijn bij†de keuze voor het mannelijke of vrouwelijke hoofdpersonage. Ook valt op dat Alexios behoorlijk veel op Geralt of Rivia lijkt, het hoofdpersonage van de The Witcher-games. Denk er wit haar en twee zwaarden bij, en Alexios kan zo aan de slag als Witcher.

De opening laat verder zien wat de overkoepelende 'arc' is voor Assassin's Creed: Odyssey. Nog steeds is Layla Hassan in het heden bezig, en dit keer is ze op zoek naar de legendarische speer van Spartanenkoning Leonidas. Via de Animus verplaatst ze zich in Kassandra of Alexios†om in 431 voor Christus naar dat legendarische wapen te zoeken. Dat brengt diverse verhalen met zich mee. Kassandra/Alexios heeft een eigen verhaal met betrekking tot de eigen familie, maar raakt al snel betrokken bij†andere verhalen. Zo is er een vreemde cult actief die weinig goeds in de zin lijken te hebben, en ondertussen staan Athene en Sparta lijnrecht tegenover elkaar voor wat de Peloponnesische Oorlog zal worden. Te midden van deze chaos zijn anderen bezig met het fundament voor wat gezien wordt als de eerste democratie, en ook daar zal de speler een hand in hebben. Er is in Assassin's Creed: Odyssey dus eigenlijk geen sprake van ťťn main quest, maar van drie.

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3