Door Paul Hulsebosch

Redacteur

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Groter, mooier, uitgebreider

17-06-2016 • 09:00

142

Multipage-opmaak

Mooier dan ooit

Het heeft even geduurd. Al in 2011 maakte Nintendo tijdens de E3 duidelijk dat er gewerkt wordt aan een geheel nieuwe Zelda-game voor de WiiU, een console die op dat moment nog niet eens op de markt was. Het is inmiddels heel wat jaren later en sinds deze week weten we dat de game als The Legend of Zelda: Breath of the Wild ergens in 2017 op de markt komt. Het is niet de eerste Zelda-game voor de WiiU, maar wel de eerste Zelda-game die speciaal voor de WiiU is ontworpen. De game verschijnt niet alleen voor de huidige console, maar ook voor de volgend jaar te verschijnen opvolger, die nu nog bekend staat als de NX.

Daarmee geeft Nintendo aan dat het vertrouwen heeft in de grafische kwaliteit van de game. Dat is ook terecht; Hyrule heeft er nog nooit zo mooi uitgezien. Dat niet alleen; Hyrule was ook nog nooit zo groot en ook nog nooit zo open. De spelwereld bestaat uit een stuk of acht zones die ieder flink aan de maat zijn. Het deel dat Nintendo tijdens de E3 liet zien - en daarmee het deel waarin we zelf rond konden lopen - is het centrale deel, waar je aan de game begint. Het is de kleinste zone van de game. Alle vergezichten die je tot nu toe op screenshots en video's van de game gezien hebt, komen uit die centrale zone. De zones die daar als een ring omheen zijn gedrapeerd zijn allemaal groter en hebben bovendien een ander uiterlijk - al wil Nintendo over het uiterlijk en de sfeer van de andere zones weinig loslaten.

Golvend landschap

Dit centrale deel is het Great Plateau. Het is een golvend landschap vol groene velden met hier en daar een boom. Zo af en toe wordt het steiler, tot loodrechte rotswanden aan toe. Nintendo heeft de game een opvallende grafische stijl meegegeven. Het landschap heeft iets schilderachtigs, alsof het met penseelstreken op je scherm getoverd wordt. Dat geldt voor zowel de statische als de bewegende delen. Verder zijn er prachtige lichteffecten, die we op de WiiU niet gewend zijn. Die zon die reflecteert op het licht kabbelende water bijvoorbeeld. Breath of the Wild is met gemak de mooiste game die we ooit op de WiiU voorbij hebben zien komen.

Preview The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Waar is Zelda?

Je bent in Breath of the Wild uiteraard weer gewoon Link, en ergens op de achtergrond zal vast ook Princess Zelda figureren, hoewel we die in de speelsessie tijdens de E3 niet voorbij hebben zien komen. Je wordt wel steeds toegesproken door een vrouwelijke stem die uit het niets lijkt te komen, maar dat is niet Zelda. Gedurende de campagne leer je van wie de stem wel is en waarom zij je toespreekt. Link is hier een stuk volwassener dan we gewend zijn. Hij is niet meer het kleine jochie uit de voorgaande games, maar eerder een flinke puber. Dat valt vooral op aan het begin van de game, als Link uit een diepe slaap ontwaakt en bijna geheel ontkleed aan zijn avontuur begint. Gelukkig zul je al snel wat kleren bemachtigen. Zodra je die uit je inventaris opvist, valt op dat Breath of the Wild veel meer een rpg is dan bijvoorbeeld de vele games die voor handhelds verschenen zijn.

Preview The Legend of Zelda: Breath of the Wild

De meeste voorwerpen die je aan kunt trekken of kunt hanteren hebben een waarde die in cijfers uitgedrukt wordt. De broek, de schoenen en het shirt shirt dat je aantrekt, geven bescherming. In meerdere opzichten, maar daarover later meer. In eerste instantie is die bescherming heel simpel; met kleren aan kun je meer klappen opvangen, en bepaalde kleding beschermt je meer dan andere. Uiteraard geldt hetzelfde voor wapens en voorwerpen, zoals een schild. Ook daarvan wordt de waarde in cijfers uitgedrukt. Het mooie is dat je direct ziet waar je aan toe bent. Als je een voorwerp ziet, geeft de kleur van de cijfers die bij het voorwerp zichtbaar zijn aan of het beter of slechter is dan hetgeen je op dat moment in gebruik hebt. Je ziet dus of het voorwerp alleen inventarisvulling is die later verkocht kan worden, of dat je er sterker van wordt.

Vlees en fruit

Er zijn ook voorwerpen die geen waarde hebben. Althans: geen waarde die in een cijfer uitgedrukt wordt. Het zijn de ingrediënten die je kunt verzamelen. Denk aan vlees of fruit om te eten, of aan hout om te verbranden. Die twee gaan samen. Mits je een bijl bij je draagt, kun je in Breath of the Wild bomen omhakken en op die manier brandhout verzamelen. Daar kun je vuur mee stoken en op dat vuur kun je eten koken. Je zult onderweg onschuldige beesten tegenkomen, herten en wilde zwijnen bijvoorbeeld. Als je die weet te doden, dan levert dat vlees op dat je op het vuur kunt bereiden. Je kunt ook in een boom klimmen en zo appels plukken. Ook die kun je boven het vuur tot een voedzamer gerecht bereiden. Je kunt het voedsel ook rauw consumeren. Dan zal het een klein gedeelte van je gezondheid herstellen - gezondheid die overigens op de vertrouwde wijze met hartjes uitgedrukt wordt. Je kunt er echter ook iets lekkers van koken. Dan zal het veel voedzamer zijn en een groter deel van je gezondheid herstellen. Het is aan jou of je de moeite wilt nemen om je voedsel te koken of dat je genoegen neemt met de rauwe ingrediënten.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild.

Vechten is anders

Met de bijl die je nodig hebt om bomen om te hakken, zijn we ook meteen aanbeland bij de wapens die Link kan hanteren. Want de bijl is uiteraard niet alleen een hulpmiddel, het is ook een wapen. Een wapen dat een bepaalde waarde heeft, want wapens zijn er in allerlei soorten en maten. En in verschillende afmetingen. Zo troffen wij in ons avontuur een bijl van flink formaat aan; hij was zelfs groter dan Link zelf. Daar krijg je een boom makkelijk mee om. Met een paar slagen haal je een flink exemplaar neer en dan heb je een flinke voorraad brandhout. Zo zijn alle wapens er in verschillende soorten en maten. Van zwaard en boog zijn ook sterkere exemplaren te bemachtigen en die zul je gedurende de game ook steeds harder nodig hebben. We zagen een simpel voorbeeld tijdens onze eigen doorloop. Met de eerste boog die we bemachtigden kostte het een aantal pijlen om een wild zwijn neer te halen. Met de tweede boog die we in handen kregen, was het zwijn in één schot geveld.

Preview The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Tijdens het vechten met de enorme bijl viel op dat het gewicht en de omvang een belangrijke rol spelen. Het grote ding is traag, al kun je dat enigszins beïnvloeden. Als je de knop kort ingedrukt houdt, zal de slag sneller volgen. Hou je de knop langer ingedrukt, dan duurt de aanloop langer, maar is de slag een stuk krachtiger. Met zo'n enorme bijl is vechten vrij statisch, maar met een boog of zwaard is het een stuk dynamischer en beweeglijker. Zo kan Link een salto achterover maken om tegenstanders te ontwijken. Je kunt ook kort in de lucht blijven zweven, al is dat een skill die we in onze demo niet hebben kunnen bemachtigen.

Stamina

Bij het vechten speelt ook het uithoudingsvermogen van Link een rol, de stamina. Hij bepaalt hoe vaak je een dergelijke salto kunt uitvoeren. Hij bepaalt ook hoe lang je kunt rennen of andere bewegingen kunt maken. Zo zagen we Link zwemmen en vooral ook klimmen. Dat laatste kost behoorlijk veel energie. Link kan dus in bomen klimmen, maar wellicht leuker is dat hij tegen rotswanden omhoog kan klauteren; hoe steil ze ook zijn. Die optie doet zich vaker voor dan je denkt, want ondanks het lieflijke landschap zul je behoorlijk wat rotswanden treffen.

Preview The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Enorme afstanden

Nog even terug naar de enorme spelwereld. Omdat die zo groot is, heeft Nintendo een systeem ingebouwd om sneller te reizen Er zijn bepaalde magische constructies in de wereld, waartussen je razendsnel kunt reizen. Je kunt in de ene constructie gaan staan en in een oogwenk in de andere uitkomen. Zo kun je razendsnel naar de andere kant van een zone reizen, en waarschijnlijk ook naar andere zones. Wat we niet in onze speelsessie voorbij hebben zien komen, maar wel op eerder beeldmateriaal: Link lijkt een paard te kunnen bemachtigen waarop hij kan reizen. Hij kan in ieder geval wel een ander dier bemachtigen; een wolf die hem permanent begeleidt op zijn reis door Hyrule. Alleen heb je daar wel de amiibo voor nodig. Pas met de juiste amiibo kun je de wolf oproepen.

Preview The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Omdat de verschillende zones zo groot zijn, geeft Nintendo je bovendien een minimap die permanent in beeld is, en een grotere kaart die je tevoorschijn kunt halen. Daarop kun je belangrijke locaties terugvinden, maar kun je ook markeringspunten uitzetten die het navigeren via de minimap makkelijker maken.

Op de kaart staan bijvoorbeeld ook de diverse Shrines in de game aangegeven, dungeons die je van Zelda-games gewend bent. Daar zijn er veel van. Meer dan 100, als we de makers mogen geloven, en zoals je van de serie gewend bent, hoeft een dungeon zich niet ondergronds te bevinden. Shrines zijn er in allerlei vormen en het zijn de krenten in de pap van de game. Je vindt er de beste spullen en er vinden belangrijke wendingen in het verhaal plaats. Belangrijker nog is dat Shrines doorgaans een iets andere uitdaging bieden. De nadruk ligt niet alleen op vechten, maar ook op puzzelen. Elke Shrine heeft een thema, dat doorgaans gekoppeld is aan het gebruik van een voorwerp uit Links inventaris. Wie de serie kent, weet enigszins wat hij kan verwachten; puzzels met schuivende plateaus, met moeilijk vindbare sleutels en met automatisch afgeschoten pijlen. Shrines zijn overigens vrij kleine dungeons. Er lijken ook grotere dungeons in de game te zijn opgenomen. Wat het verschil is tussen Shrines en dungeons, is nog niet duidelijk.

Magneet

Bekende hulpmiddelen die we wel voorbij hebben zien komen, zijn de toorts waarmee je iets in de fik kunt steken en bommen die je ergens naartoe kunt gooien. Bij dat laatste speelt de wind een rol, want de game kent bommen die zo licht zijn dat ze vatbaar zijn voor de wind. Wat we niet voorbij hebben zien komen, zijn kenmerkende wapens zoals de boemerang. Waarschijnlijk doordat we maar kort hebben kunnen spelen. Uiteraard is er ook vernieuwing. Zo zagen we een magneet in de inventaris van Link, waarmee hij bepaalde voorwerpen aan kan trekken of af kan stoten. Typisch zo'n voorwerp dat goed is voor heel wat puzzelplezier.

Preview The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Warm en koud

De interface van Breath of the Wild bevat nog twee verrassingen, waar we tijdens onze doorloop helaas weinig gebruik van hebben kunnen maken. Rechtsonder in beeld zie je twee ronde meters. De onderste daarvan meet geluid. Het geluid dat je zelf maakt, maar ook het omgevingsgeluid. Je ziet de meter uitslaan zodra er in de omgeving iets te horen is. Dat de meter permanent in beeld is, doet vermoeden dat hij een belangrijke rol speelt. Link is er in ieder geval op voorbereid, want je kunt hem laten sluipen, wat veel minder geluid maakt.

Preview The Legend of Zelda: Breath of the Wild

De tweede meter geeft de temperatuur aan. Gek genoeg in Fahrenheit. Of dat anders wordt in de Europese versie van de game, is niet bekend. De meter kan naar links en rechts uitslaan, met een blauw vlak aan de linker-, en een rood vak aan de rechterkant. Beide vakken zijn gevarenzones. Als de temperatuur in één van deze vakken terechtkomt, is Link in gevaar. Links gezondheid zal afnemen als hij te lang in kou of hitte rond blijft lopen.

Bescherm jezelf

Hier komen echter de getallen bij de voorwerpen weer om de hoek kijken, want Link kan zich op extreme omstandigheden kleden. Je kunt kleding bemachtigen die Link beschermt tegen kou of hitte, zodat hij het langer in dergelijke extreme omstandigheden uithoudt. Ook hierbij geldt dat de meter permanent in beeld is, dus we verwachten dat hij een belangrijke rol speelt.

Voorlopige conclusie

The Legend of Zelda: Breath of the Wild is een mooie mix van oud en nieuw. Er is veel herkenbaars. Je hebt een zwaard, een schild en een boog, en gaat daarmee op avontuur door een bovenwereld waarin veel dungeons te vinden zijn waar de game je de nodige puzzels voorschotelt. Breath of the Wild is echter meer een rpg dan ooit. Er zijn meer cijfers om rekening mee te houden, je kunt zelf meer vervaardigen en wat je aan hebt en bij je draagt is belangrijker dan in de eerdere games. Je hebt ook meer bewegingsvrijheid. Zo kun je klimmen en tijdens het vechten flinke sprongen maken. Verrassender is dat zowel in dungeons als de bovenwereld de temperatuur en het geluid een belangrijke rol lijken te gaan spelen, al moeten de details daarvan nog duidelijk worden. Bovenal is Breath of the Wild echter vooral een heel erg mooie Zelda. We durven zelfs te beweren dat het de mooiste WiiU-game tot nu toe is.

Titel The Legend of Zelda: Breath of the Wild
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Platform WiiU, Nintendo NX
Ontwikkelaar Nintendo
Uitgever Nintendo
Releasedatum 2017
Preview The Legend of Zelda: Breath of the WildPreview The Legend of Zelda: Breath of the WildPreview The Legend of Zelda: Breath of the WildPreview The Legend of Zelda: Breath of the WildPreview The Legend of Zelda: Breath of the WildPreview The Legend of Zelda: Breath of the WildPreview The Legend of Zelda: Breath of the WildPreview The Legend of Zelda: Breath of the WildPreview The Legend of Zelda: Breath of the WildPreview The Legend of Zelda: Breath of the WildPreview The Legend of Zelda: Breath of the WildPreview The Legend of Zelda: Breath of the WildPreview The Legend of Zelda: Breath of the WildPreview The Legend of Zelda: Breath of the WildPreview The Legend of Zelda: Breath of the WildPreview The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Reacties (142)

142
136
78
9
0
17
Wijzig sortering
Ik wil toch even wat foute informatie verbeteren in deze preview.

Link kan geen honger krijgen het eten dient wel voor buffs en healing.
De map die op de e3 speelbaar is is niet 10% van de world map maar 1-2%

De mini dungeons waarvan er zon 100 zijn zijn geen directe onderdeel van de hoofd dungeons maar apart.
Anoniem: 428912 @lockheart17 juni 2016 11:22
Klopt.

Verder is de amiibo die de wolf unlocked niet een Breath of the Wild amiibo, maar de amiibo die bij Twilight Princess HD is uitgebracht. De wolf is dan ook Wolf Link uit dat spel. Je kan de amiibo laden met het aantal hartjes dat je nog overhebt aan het einde van de speciale dungeon die de amiibo in Twilight Princess HD unlocked en dit aantal zal Wolf Link dan in Breath of the Wild als compagnon hebben.

De drie amiibo's die bij Breath of the Wild uitkomen zijn Archer Link, Horserider Link, en een Guardian die als eerste amiibo beweegbare onderdelen zal hebben. Op de stream lieten ze deze pre-productie prototypes zien. Het zijn ontzettend gedetailleerde amiibo's die meer doen denken aan de hoogwaardige kwaliteit standbeeldjes die veel Japanse gamers hebben staan op hun kamer.

Welke functie de drie nieuwe amiibo's in-game zullen hebben is nog niet gezegd.
Om eerlijk te zijn, de initiële amiibo-figuren stonden kwalitatief ook veel verder dan de figuren die uiteindelijk in de winkel kwamen te liggen. Dus ik vrees dat deze kwaliteit niet noodzakelijk overgedragen zal worden naar de winkelschappen.
over kwaliteit gesproken... de tekenkwaliteit.. dit is gewoon cell shaded graphics waarbij er een fijn lichter danwel donker randje zit op de textures. Dit is niet nieuw en werd eerder ook al gedaan bij andere games. AA heeft er niets mee te maken.

wat AA wel sowieso doet (en de ene vorm nog erger dan de andere) is je beeld minder scherp maken, en cellshaded gfx zijn normaal superstrak omdat de textures worden opgebouwd uit kleurvlakken (ze worden berekend) ipv uit fotografisch materiaal.

Als men dan temporal of morphologische anti-aliasing gaat toepassen krijg je veel meer waas dan bv multisampling AA; dewelke veel meer rekenkracht vereist.. nintendo kennende weten we dat de console niet zo krachtig is en ze dus voor de 'goedkopere' optie gekozen hebben waardoor je als extra effect die 'blur' krijgt... de auteur van dit nieuwsitem noemt het een feature, maar ik noem het een tekortkoming want het effect zal niet consistent zijn over heel de game, waardoor je dus niet kan zeggen dat het een 'visueel effect" is dat ze hebben toegevoegd. Het zal er gewoon in bepaalde situaties zijn, soms wat harder zichtbaar en soms wat minder... dat het soms een mooi beeld oplevert is geluk hebben, het is dan alleen spijtig dat ze het 'schildereffect" niet bewust over heel de game erin hebben gezet zodat het overal even goed zichtbaar is.
Je snapt hopelijk dat 'honger' hier figuurlijk bedoeld is en niet letterlijk? De gezondheid van je personage is in menig game een wat merkwaardig iets. In het echte leven is het echt niet zo dat je opeens weer helemaal beter bent als je over een wit doosje met een rood kruis loopt. Zo is het in het echte leven ook niet zo dat je opeens weer geheel beter bent als je een stuk rauw of gekookt vlees eet. Nintendo gebruikt eten hierbij als beeldspraak en ik heb die beeldspraak doorgetrokken.

Wat het percentage betreft; mijn inschatting nadat ik de wereldkaart en de plattegrond van de zone vergeleken heb. Jij hebt kennelijk een andere inschatting. Los van het precieze getal; de boodschap is vooral dat de zone waar in spelers tijdens de E3 rond kon lopen slechts een klein onderdeel vormt van de game.
Ik persoonlijk zou het je vinden sieren als je gewoon toegeeft dat wat in de review werd gezegd niet klopt. Dat er eten in het spel zit als buff, betekent simpelweg niet dat het element "honger" er ook inzit: noch letterlijk noch figuurlijk.
Ik wil van alles toegeven, maar weet je wat het mooie is; ik heb in m'n tekst het woord honger helemaal niet gebruikt en ook niet beschreven dat er een dergelijk effect is. Het enige dat ik beschreven hebt is dat Link kan eten om z'n gezondheid te herstellen. Dat lijkt me correct. Als aanvulling daarop heb ik beschreven dat het effect van je etenswaren groter is als je het eten kookt. Ook dat lijkt me correct. Over een vermeend honger-effect heb ik niets geschreven, dat is hier pas in de comments opgedoken.
Beste Paul,

Mijn Reactie was geen aanval op je preview dat wil ik als eerst even duidelijk maken.

Ik he je vodeopreview gekeken en daarin vertel je wel dat link honger kan krijgen.

Mischien bedoelde jij het anders dan ik het opvat.

De percentage van de map is niet uit mijn duim gezogen en is al door andere tweakers onderbouwd.

Voor de Rest een nette preview.
Ja je hebt gelijk jonge, hier een koekje.
Wat het percentage betreft; mijn inschatting nadat ik de wereldkaart en de plattegrond van de zone vergeleken heb. Jij hebt kennelijk een andere inschatting.
Het percentage 1% is gerapporteerd door IGN:
Nintendo has revealed that the open world in The Legend of Zelda: Breath of the Wild is 12 times larger than the map in Twilight Princess.

During a presentation at E3, Nintendo also revealed that the demo of Breath of the Wild shown at E3 -- which contains a large portion of open field as well as several enemies, Shrines, and more -- represents just 1% of the game’s total size.
Dat getal is wat verwarrend. De demo die tijdens de E3 speelbaar was, speelde zich af in de centrale zone. Die hele zone was op de kaart zichtbaar, maar de tijd die bezoekers kregen om te spelen was beperkt, zodat spelers niet heel de centrale zone konden bezoeken. Het deel waarin bezoekers echt rond kon lopen was dus wellicht 1 procent. Ik refereer in mijn tekst echter aan de centrale zone als geheel, niet enkel het stukje waarin je rond kon lopen.
Wat Lockheart en RayNbow zeggen is correct. Het is door Nintendo Reps ook gezegd dat het gebied "Great Plateau" ongever 1-2% is van de totale map

[Reactie gewijzigd door Gutanoth op 23 juli 2024 21:54]

De centrale zone is waar (deze) Hyrule ontstaan is, maar het is een platform in de lucht, doormiddel van een zijl / parachute (van Zelda Skyward Sword) kun je naar beneden jumpen, naar de daadwerkelijke main event.

Ik geloof dat ze in de NIntendo treehouse vermeldden dat toen ze deze parachute toonden dit niet mogelijk was op elke demo, omdat het nog niet af is, en Nintendo is allergisch voor bugs.
Als je 'honger' noemt als spelelement, denk ik aan een spel als Minecraft, waar je figuurtje honger krijgt en daardoor z'n leven (health) niet automatisch aanvult en/of je leven (health) afneemt als de honger-meter leeg is.

Link krijgt dus volgens dit principe GEEN honger in de game. Je kan in principe oneindig rondlopen zonder iets te eten, zolang je maar niet geraakt wordt. In Minecraft, waar honger wel echt een ding is, kan dit niet.
Zo kan Link een salto achterover maken om tegenstanders te ontwijken. Je kunt ook kort in de lucht blijven zweven, al is dat een skill die we in onze demo niet hebben kunnen bemachtigen.
Hier wordt de glider bedoeld of het bullettime effect?
De glider is iets wat je zelf moet maken/kopen of kun je vinden
Bullettime krijg je door op het juiste moment een aanval van de vijand te ontwijken.
Ook het springen vanaf je paard (Epona) (waarschijnlijk kun je wel meer berijden)

Verder komen er bij elk filmpje dat er is steeds kleine details naar voren die de game echt onderscheidend maken. klein voorbeeld is de A.I. in het spel; Zo zijn de Bokoblin slim genoeg hun eigen wapens op te rapen als ze uit hun handen worden geslagen, ze steken zelfs hun wapens in de brand als er een vuurbron dichtbij is, ze flanken Link, en rapen zelfs een schild op dat door een andere Bokoblin gedropt is.

[Reactie gewijzigd door AstralizeR op 23 juli 2024 21:54]

PS. De wolf die je ingame kunt bemachtigen is niet gelinked aan Amiibos van Zelda:BotW.

Deze kan je krijgen door de onlangs uitgekomen HD versie van Twilight Princess aan te schaffen met de Wolf Link Amiibo. Waarna je met laatsgenoemde eerst doorheen de Cave of Shadows- minigame moet zien te komen.

Wat ik ervan verstaan heb krijgt je wolf in BotW evenveel hartjes als je overhebt na het uitspelen van deze minigame. Je kunt er dus een extreem krachtige compagnon van maken.


...dacht ik meld het ff :)
Lijkt me een geweldige game, maar ga er geen nintendo voor kopen helaas.
Zit exact hetzelfde te denken.. 't ziet er allemaal geweldig uit, maar voor 1 game een console kopen gaat me te ver als je PC-gamer bent..
De Wii U heeft buiten deze aankomende Zelda ook andere spellen met veel plezier te bieden, en ja ook met goede graphics als dat een belangrijke maatstsaf:

Xenoblade Chronicles X (wereld die groter is dan Fallout/Witcher bijvoorbeeld)
Mario Kart 8
Splatoon
Cpt Toad
Yoshi World
Mario 3d World

Te weinig tijd om alle spellen te kunnen spelen eigenlijk.

De nieuwe Zelda ziet er inderdaad geweldig uit en blijkbaar heeft Nintendo het NPG gedeelte en bevolkte stuk uit deze speelbare versie gelaten om verhaal niet te onthullen.
Mee eens, maar als je al een PS4 hebt en een pc dan zit in beiden al aardig wat geld. Zo een Nintendo zal ook wel wat kosten lijkt me? (nooit in verdiept om eerlijk te zijn).

Wel jammer dat Nintendo niet meer de strijd aan gaat met de PS3 en de Xbox, vroeger waren ze toch een mega grote speler/concurrent en ik was altijd erg fan van de nintendo games.
Zou misschien wel leuk zijn voor mijn kids ook.
Een Wii U heeft volgens mij veel meer eigen exclusives en een control-methode (tablet) die op de PC niet bestaat. Dat rechtvaardigd IMHO meer de Wii U als extra game-station dan de PS4 naast een PC.

De meeste games die op de PS4 uitkomen, komen namelijk ook wel naar de PC. Voor Nintendo-games ligt dat toch anders.
Klopt als een bus, maar toch vinden veel mensen dat er op de PS4 net zoveel exclusives het kopen waard zijn, als op de WiiU, en dat snap ik om eerlijk te zijn ook wel.
De Wii was generatie XBOX 360/PS 3/Wii, de Wii U daarentegen is generatie XBOX One/PS4/Wii U.

Desondanks de zwakkere CPU/GPU/alles verkocht de Wii beter dan de XBOX 360/PS3, maar dit ging helaas niet op voor de Wii U. Ik had zelf graag een Wii + Wii U gehad, alleen vonden mijn ouders dat onnodig, omdat we een Wii hadden/hebben en veel mensen dachten/denken hetzelfde.
VGZ is niet 100% maar:
http://www.vgchartz.com/embeds/worldwide_totals.png?a=96
(mei 2016)

Als je alle consoles samentelt qua verkopen staan Sony en Nintendo gewoon gelijk. En blijft Microsoft achter.
Tuurlijk appels-peren maar Nintendo heeft gewoon andere focus.
3ds is geen console natuurlijk... De Wii U loopt qua verkoop flink achter op de PS4
Anoniem: 181786 @Brummetje17 juni 2016 09:58
De 3DS is wel degelijk een console en dat waren de voorlopers ook. Waarom zou het geen gameconsole zijn?
omdat het een gamehandheld is en niet een console
Anoniem: 181786 @ocwil17 juni 2016 10:08
Kortom een handheld game console.
Ook handhelds zijn consoles hoor..

https://en.wikipedia.org/...le#Handheld_game_consoles

En de definitie van console zelf:
noun: console; plural noun: consoles
1.
a panel or unit accommodating a set of controls for electronic or mechanical equipment.

electronic device for playing computerized video games.
noun: games console; plural noun: games console

[Reactie gewijzigd door Max|Burn op 23 juli 2024 21:54]

Zoals @ocwil ook al zegt. Het is inderdaad een Handheld en geen Console. Net als dat de PS Vita ook geen console is ;)
Anoniem: 181786 @Brummetje17 juni 2016 10:10
Het spijt me maar volgens alle gangbare definities zijn de handhelds als een 3DS en Vita consoles. Weliswaar geen home consoles maar handheld game consoles.
Ok beide een console
Maar,

De handheld consoles spreekt een compleet ander publiek aan dan de Home consoles.
Niet als je het de Nintendo fans vraagt ;)

[Reactie gewijzigd door TheRealProcyon op 23 juli 2024 21:54]

Zo kan je alles een Console noemen natuurlijk. Feit blijft dat de Wii U en 3DS een compleet andere markt is en je deze dus niet zomaar bij elkaar kan tellen als verkoop.

3DS = Best verkochte Handheld
PS4 = Best verkochte Console
Heb je ooit weleens van sub categorieën gehoord? Nu lijk je lichtelijk eigenwijs door te blijven roepen dat het geen consoles zijn terwijl ze toch echt in die overkoepelende groep vallen. Dat is hetzelfde als zeggen dat een bus of vrachtwagen geen motorsvoertuigen zijn, want die zijn heel anders dan auto's.

Het zijn inderdaad 2 verschillende dingen, maar het blijven beide consoles.
Ik heb tot en met de Wii alle Nintendo consoles gehad, maar de interesse voor Mario is onderhand weg, dus alles wat betreft Mario en Yoshi zit ik niet zo op te wachten. Echter blijf ik een Zelda fan vanaf de allereerste Zelda games.

Maar ook ik deel het dilemma van 'KipCurreh'. Nintendo heeft te weinig games die me trekken, hooguit een nieuwe Metroid game zoals Metroid Prime van de NGC en Zelda interesseren me.

Wie weet dat ik ooit eens een 2e hands WiiU koop puur voor die games, maar voorlopig niet. De NX zal ik ook zeker niet kopen ..
Toch denk ik dat er nog aardig wat mensen zijn die speciaal voor deze Zelda of uit nostalgie een WiiU/NX zullen kopen. Ben ikzelf ook van plan :)
Toch denk ik dat er nog aardig wat mensen zijn die speciaal voor deze Zelda of uit nostalgie een WiiU/NX zullen kopen. Ben ikzelf ook van plan :)
Ik zou wachten totdat de volgende Nintendo console uitkomt als de enige reden Zelda is. Na verloop van tijd zal de Wii U net als de Wii in prijs zakken en voor een prikkie tweedehands op te pikken zijn. De meeste Zelda games zijn zo goed dat ze tijdloos zijn. Even wachten is dus geen probleem.

* The Zep Man speelt nog met veel plezier A Link to the Past (25 jaar oud!) en Ocarina of Time (bijna 18 jaar oud!). :Y)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 21:54]

Dat is precies wat ik van plan was. Als de nieuwe wii uit is zoek ik een goedkope tweedehands wii u. Ik heb van de vorige twee echte console zelda titels, twilight princess en skyward sword echt genoten.
Ja, ik zou het zeker overwegen als de prijs er naar is. Zou ook nog altijd wel een PS4 willen maar is er sinds de introductie ook nog niet echt van gekomen. Maar misschien beter ook gezien er toch wel wat veranderingen plaats gaan vinden in de cycli.

Maar dit ziet er echt ONWIJS vet uit hoor. Als het oude style was geweest maar meer open world dan was het ongetwijfeld ook goed geweest voor mij. Maar nu ze dan ook nog RPG elementen toe gaan voegen gaat dit wel een tijdverslinder worden denk ik :)

Ik kijk er in ieder geval wel naar uit!
Dat ben ik eigenlijk ook van plan :)
Ik zou wel willen, maar ik vind het persoonlijk echt te overdreven om voor 1 (één) game een console te kopen. Gaat gewoon tegen alles in.

Ik leen wel eens een Nintendo van iemand anders om die game uit te spelen ofzo.
Misschien dat de release van de NX je over de streep kan trekken. Denk dat veel mensen hetzelfde denken als jij en de WiiU gewoon niet aantrekkelijk genoeg vinden.
Als launch game van de NX zou het goed kunnen werken. Mit de NX natuurlijk ook echt een aantrekkelijke console wordt. Want daar weten we nog bar weinig van en met de xbox scorpio en PS4 Neo op komst kan de NX het wellicht moeilijker krijgen dan eerst gedacht.
Als de nx dezelfde of vergelijkbare specs krijgt als de neo en scorpio zouden ze volgens mij juist wel goed kunnen concurreren met deze consoles. Ook als er 3rd party ondersteuning voor komt. Dan is de nintendo zeker bij release icm met zelda een zekerheidje.
Er zal vast een mooi pakket komen i.c.m. de NX. Ook al zou dat het enige spel zijn, de kans is groot dat ie dan bij mij thuis komt te staan. :)

Eigenlijk is dit hetzelfde scenario als Twilight Princess. Lang ontwikkelt voor de GameCube, uiteindelijk uitgebracht voor GameCube en Wii (gespiegeld).
Als je van platforming games houdt is de Wii U een erg leuke console. Daarnaast zat deze wellicht. gereleased wordwn met de Nintendo Wii NX. Ik heb al honderden uren Super Mario Maker gespeeld. Erg toffe game. Daarnaast New Super Mario Bros. Super smash bros. Yoshi's Wooly World, Donkey Dong Tropical Freeze en ga zo maar door. Ik ben ook PC gamer, maar de Wii U is een leuke aanvulling met zijn exclusives.
Precies dit. Ik heb niks met Mario e.d. maar deze Zelda ziet er heel interessant uit. Alleen heb ik al een PS4 en ga voor 1 game geen nieuwe console kopen.
Cemu :P
Werkt nagenoeg goed als je een redelijk snelle pc hebt.
Nee die handheld device is slechts de controller. Ik ben er zelf ook niet meer in thuis in dat hele Nintendo gebeuren. De Nintendo NX staat pas voor 2017 dacht ik.
Ik moet zeggen, ik heb geen vertrouwen meer in Nintendo. Het laatste wat ik van ze heb aangeschaft was de Wii en sindsdien hebben ze mij als loyale klant (vanaf dat ik kind was) verloren. Ik weiger ook gewoon Nintendo materiaal aan te schaffen.

Echter, kan deze game hier verandering in gaan brengen: dit is de Zelda game waar je als kind denk ik wel van hebt kunnen dromen.
Ik twijfel ook enorm of ik hier een NX voor zal aanschaffen. Een Wii U zal ik sowieso nooit willen kopen! Dus de NX moet overall dan wel aantrekkelijk genoeg zijn, hopelijk zonder zo'n lelijke omslachtige Wii U GamePad achtige controller. Ik vind dat ding echt 10 keer niks.
Heb je ooit met de gamepad gespeeld? Hij is allesbehalve omslachtig, zoals menig reviewer je zal vertellen.
Mensen blijven die kritiek bovenhalen, maar 90% heeft hem nog nooit geprobeerd.

En daarbij, zoals bij het grootste deel van de games kan je gewoon zonder gamepad spelen. Zou me verrassen dat Zelda geen andere controllers toelaat, aangezien de gamepad hier niet echt een grote rol in puzzels/controls lijkt te spelen.
Het is geconfirmed dat zelda ook te spelen is met de Pro controller :)
Mijn excuses.
During a roundtable attended by GameSpot, producer Eiji Aonuma confirmed that Breath of the Wild can be played with the more traditional Wii U Pro Controller.
Ik denk persoonlijk dat het een kwestie is van wenning. Ik ben nu enorm gewend aan een muis en toetsenbord, dus mijn behendigheid daarin is boven gemiddeld (ik heb namelijk ook twee jaar Starcraft 2 gespeeld). Vraag bijvoorbeeld een gemiddelde 50+ moeder om een game te spelen met muis en toetsenbord, dan denk ik dat zij dat ook omslachtig vindt (omdat ze het niet gewend zijn).

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een deel van mijn behendigheid ben verloren met een controller (zij het xbox, ps of nintendo). Ik vind (let op! subjectief) gewoon de keuze van Nintendo heel erg teleurstellend: dat zij telkens voor een nieuwe manier kiezen (en dus afwijken van wat jaren lang een standaard was) om je game te bedienen. Eerst de Wii en nu de Wii U, dus wat wordt het straks met de NX?

Het klopt inderdaad dat je nog altijd met een controller kunt spelen, maar het is niet de primaire bediening en dat is mijn punt. Ik heb dan zo het gevoel dat ze bij deze game de 'recommended' ervaring niet op de controller leggen?
Als het voor één game is, zou ik het lekker niet doen. Koop dan tegen die tijd een WiiU voor een prikje op Marktplaats o.i.d. om de game te spelen, en duw 'm daarna de deur weer uit. Dan heb je niks gemist lijkt mij. NX is een hype, die naar mijn idee uiteindelijk alleen nog maar teleur kan stellen. Niet dat dat bij elke hype zo is, maar het is en blijft Nintendo van nu.

(En ja, ik ben al vanaf de NES tot en met de Wii fan van Nintendo, maar na de Wii was het over. De magie is weg.)
Daarom bieden emulators uitkomst, voor 1 spel koop je geen console.


Cemu is een recente wiiu emu in ontwikkeling die al goed werkt.
hopelijk is deze er tegelijk met de Nintendo NX, zou graag hem meteen op hoge kwaliteit spelen en de goede mario titels komen vanzelf wel!
Tot nu toe elke zelda gespeeld, de SNES (A link to the past) versie is nog steeds de favoriet.

[Reactie gewijzigd door HADES2001 op 23 juli 2024 21:54]

Ik denk dat dat nog best eens tegen kon gaan vallen; de game is al jaren in ontwikkeling, speciaal voor de Wii U. Dat de game ook naar de NX komt, betekend niet automatisch dat die versie dan ook beter is. Niet alleen omdat er nog maar bar weinig bekend is over de NX (er is dus nog niet te zeggen hoe en wat qua bijvoorbeeld het grafische aspect alleen al), maar ook omdat het verleden dat heeft laten zien;

Twilight Princess was de eerste Zelda game voor de Wii, maar kwam ook op de Gamecube uit, ook die games lieten geen - of nauwelijks - (grafische) verschillen zien, enkel de controls, waarbij de Gamecube versie qua controls beter zou zijn.

Ik ga er daarom niet vanuit dat de NX versie 'beter' is dan de Wii U versie. Misschien qua controls (of juist niet dus), maar grafisch gezien denk ik dat het weinig uit zal maken. Wellicht 10 jaar na de release, voor een HD remake / 10th anniversay edition, want ik denk wel dat deze editie in de Zelda reeks een zeer goede indruk zal achterlaten. Niet alleen door de immersie, maar ook qua gameplay, die gewoon uniek is voor een game in de Zelda-reeks.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 juli 2024 21:54]

Als de NX wel AA heeft kunnen ze dat gewoon aanzetten en ziet het er direct mooier uit. En zo zijn er wel meer grafische functies waar je qua spel niet veel voor hoeft te wijzigen.
Ik snap je punt, maar een functie als AA vraagt echter dan weer veel van de GPU, dus ik denk niet dat AA gebruikt gaat worden, heeft Nintendo in het verleden volgens mij ook nooit gedaan. ;) En dat het natuurlijk gissen is of de NX wel of geen AA zal krijgen, gezien de doelgroep van Nintendo in de afgelopen jaren (met de Wii, Wii U, maar ook de (3)DS) denk ik van niet.
Ik mag hopen dat de NX toch een heel stuk krachtiger is dan de Wii U. Misschien kan die niet mee met de Nieuwe Xbox en PS maar ik mag toch hopen dat de spelen die nu op de Wii U zijn prima met AA kunnen worden gespeeld. Ik vind dit namelijk echt een gemis op het moment.
Ik hoop dat Nintendo de nx backwards compatible maakt met de wiiu, zelfs al voegt die versie misschien niet veel toe kan ik de wiiu skippen voor de nx en zijn er dadelijk heel wat spelen beschikbaar
De grafische kracht van de wii is dan ook niks beter dan de GC. Daar was weinig verbetering mogelijk dus qua graphics.
Da's niet waar. De wii had een heel andere grafische processor. Deze was ongeveer een factor 2 beter dan de gamecube.
Gamecube: 162 MHz ATi "Flipper" GPU.
Wii: 243 MHz ATi 'Hollywood' GPU.
Het probleem was dat alles nog steeds (net als de Wii-U) gebaseerd was op de PowerPC architectuur van IBM. Hier is moeilijk voor te programmeren. Veel 3rd party developers probeerden het dan ook niet. Video output op PS en XBOX was vele malen beter op dat moment 550 - 700 MHz. genoeg om iets van 720p of 1080p aan te sturen.
Gelukkig gaat de NX wel naar een X86-64 Architectuur. Ik hoop krachtig genoeg om de voorgaande consoles te kunnen emuleren.
Eindelijk! Na al die jaren. Hiervoor komt de nx in huis bij mij.
De nieuwe zelda waar ik me al mijn tijd kan stoppen en de wereld om mij hern kan vergeten.

Eigenlijk hoop ik op een VR editie van zelfa met de nx. Maar nintendo kennende (oa het falen van de virtual boy), zie ik day helaas niet gebeuren. Wat wel jammer is. Als deze zelda op VR te spelen is, neem ik zeker 1 week vrij van werk om te genieten van dit spel.
Nou ja, de Virtual Boy kan ook juist zeggen over Nintendo dat ze de eerste waren die VR een kans wilden geven natuurlijk.

Er is wel een rumour momenteel van dat Nintendo de productie van de NX vooruit heeft geschoven, deze zou namelijk deze maand beginnen. Als mogelijke verklaring zegt men dat Nintendo geschrokken is van de ontstane VR-craze en dat ze de NX toch wat krachtiger willen maken en beter geschikt voor VR, zodat ze mee kunnen mocht het nodig zijn.

Nintendo-games zou zich ENORM goed lenen voor de eerste stappen in VR, niet alleen de grafische stijl is beter te renderen maar het is een warme veilige wereld waar de eerste stapjes in VR beter tot zijn recht zouden komne, het zou inderdaad geweldig zijn.
Vind de stijl echt onwijs gaaf. Ziet er op de foto's allemaal handgetekent uit. Nog nooit een Zelda game gespeeld, misschien wordt het toch eens tijd?
Cultuur barbaar! Heb jij een jeugd gehad?! :+

Ga jij eens héél rap (eventueel via een emulator oid) A Link to the Past van de SNES en Ocarina of Time van de N64 spelen!
Ik denk dat een gemiddeld volwassen persoon tegenwoordig die ervaring niet meer kan bereiken die wij als kind hebben gehad.

Laat een kind straks Breath of the Wild spelen en ik denk dat de meeste kids hier een enorme ervaring aan zullen krijgen. Laat ze daarna een van de oudere games spelen (bijvoorbeeld ALTTP of OOT). Dan vinden ze dat een stuk minder leuk!

Zelda is gewoon niet backwards compatible! :9

Tenminste, OOT blijft voor mij de beste Zelda game tot nu toe. Terwijl wat oudere mensen ALTTP de beste vinden. De wat jongere generatie vinden meestal Twilight Princess de beste.
Tenminste, OOT blijft voor mij de beste Zelda game tot nu toe. Terwijl wat oudere mensen ALTTP de beste vinden. De wat jongere generatie vinden meestal Twilight Princess de beste.
Wat is in dit geval 'oudere' :+.
Ik heb Zelda 1 nog bewust meegemaakt op de NES. (Ben nu 29) maar vind OOT het beste)
Ik ben 27, dus mensen die nu zo ongeveer 30~35 zijn? Want de jongere mensen waar ik het over had zijn ongeveer 20~25.
Ook in die categorie zitten mensen die OOT de beste Zelda game vinden. ;)
De remakes op de 3DS van OoT en MM laten zien dat deze games zeker niet verouderd zijn. Ze zijn nog steeds veel beter dan vrijwel alles wat op de smartphone te krijgen is, en dat is toch het referentie kader voor velen tegenwoordig.
Hoe wel ik het met je eens ben, heb ik veel andere games in mijn jeugd gespeeld. Was te jong om zelf een echte keuze te maken in de tijd dat ik een snes had (4jaar) en ben daarna over gegaan op ps1, 2, 3 en pc... Nooit echt de kans gehad om eerlijk te zijn. Heb wel alle final fantasy games gespeeld op die platforms daarentegen :+
Ik vind de stijl erg gaaf maar als ik zo de screenshots zie dan lijkt het me ook een erg lage poly-count en de textures zien er van dichtbij ook niet uit.

Kijk b.v. naar screenshot 15, die dingen om Link's voorarmen zijn 6-hoekig ipv rond en de rots-texture in screenshot 12 is super blurry.

Mogelijk dat dit screenshots zijn van de Wii U versie en dat de NX beter is maar ik hou m'n hart vast, Nintendo zal wel weer met underpowered hardware komen.
Same Here alle zelda's gespeeld (behalve skyward sword) maar A link to the past is nog steeds mijn favoriet. Miss zou ik er nog wel een Nintendo NX voor kopen
Bij mij ook: ALTTP en OOT. Speel ik nog geregeld met een emulator hier en daar :-P. (Ben net weer begonnen met OOT)
Heb al tijden geen console meer gehad maar moet zeggen dat na het zien van deze beelden het wellicht weer interessant wordt. De wereld ziet er mooi uit, de grafische stijl kan ik me erg in vinden. Mocht ik wat geld over hebben dan kan het heel goed zijn dat volgend jaar er een NX komt met deze game. Tot die tijd maar een valse hoop koesteren dat Nintendo het tevens voor de PC uitbrengt (naïef zijn mag af en toe ook)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.