Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

Telefoons van de nabije toekomst

Wat zullen de telefoons van 2016 brengen?

31-12-2015 • 06:00

245

Multipage-opmaak

Inleiding: de glazen bol

Het is misschien wel de heilige graal onder smartphonemakers: het geheimhouden van een nieuw product tot het moment van de aankondiging. De eerste iPhone in 2007 was zo'n verrassing en ook de eerste Samsung Galaxy S kwam vrijwel uit het niets. Het lukte HTC voor het laatst in maart van 2015. Dat was geen smartphone, maar een vr-headset, de Vive.

Meestal gaat het anders en komt maanden van tevoren informatie naar voren over nieuwe smartphones en vaak volgen ook afbeeldingen weken voor de aankondiging. Het gevolg is dat een presentatie van een smartphone voor eigenlijk niemand meer een echte verrassing is.

Nieuwe smartphones zijn vrijwel altijd geen verrassing meer, maar ze zijn ook nog maar zelden een grote sprong voorwaarts. Het basisidee van de smartphone is uitgewerkt, het gaat nu om de kleine stappen vooruit die samen een nieuwe generatie smartphones de moeite waard moeten maken. Die verbeteringen zitten op het gebied van het scherm, de soc, de camera en uiteraard toevoegingen als biometrische authenticatie.

Maar wat zijn die stapjes dan? In dit verhaal blikken we op basis van al aangekondigde componenten vooruit op wat er in smartphones zal zitten in 2016.

Scherm: gaan we naar 4k?

Er zijn afgelopen jaar veel verbeteringen doorgevoerd aan smartphoneschermen. Het is makkelijk om te focussen op de resolutie, maar er zijn veel meer dingen belangrijk in een display. Zo zijn schermen van high-end smartphones nu veelal beter af te lezen in direct zonlicht dan enkele jaren geleden. Dat is een grote verbetering, vooral op zonnige dagen.

Ook zijn displays steeds beter af te stellen. Vaker treffen we opties aan om de verzadiging en kleurtemperatuur bijvoorbeeld zelf in te stellen. Wie dat wil, kan zo zijn scherm zelf kalibreren of instellen op de manier zoals hij of zij dat prettig vindt. Dat is een goede toevoeging, vooral voor wie hecht aan correcte kleuren of een juiste kleurtemperatuur.

Ondanks alle verbeteringen verschijnen op de specsheets toch vooral de resoluties. Die zijn stevig omhoog gegaan. De generatie toestellen van vijf jaar geleden, zoals de Samsung Galaxy S en HTC Desire, hebben schermresoluties van 800x480 pixels - en inmiddels is er de keuze bij high-end toestellen tussen 1920x1080 en 2560x1440 pixels. Beide zijn ongelofelijk hoge resoluties voor zulke kleine schermen.

Wie het verschil kan zien tussen een smartphone met een scherm met 1920x1080 pixels en 2560x1440 pixels, heeft bijzonder goede ogen of gebruikt een loep. Oppervlakkig gezien is er dus niet zoveel reden om over te gaan naar een nog hogere resolutie, zou je denken. Een 4k-resolutie op een smartphone lijkt overdreven gekkigheid.

Toch zijn er meerdere redenen om dat toch te doen. De eerste is technisch. De huidige topresolutie, 2560x1440 pixels, is duidelijk te weinig voor vr-toepassingen. Samsung verkoopt als eerste een vr-bril waar de smartphone ingaat, maar het ligt voor de hand dat meerdere fabrikanten op die manier een paar extra eurootjes willen verdienen. Het is bovendien een leuke toepassing, die er futuristisch uitziet.

Bij de huidige smartphoneschermen zijn de pixels voor veel mensen nog duidelijk zichtbaar. De 4k-resolutie zou, in combinatie met capabele hardware, het beeld van vr kunnen verbeteren tot op het punt waarop pixels minder zichtbaar zijn en de hele ervaring dus beter wordt.

De tweede reden is platter: het staat goed op de specsheet. Fabrikanten weten dat er veel consumenten zijn die simpelweg de eigenschappen naast elkaar zetten en denken dat een hoger getal beter is. Bovendien stoppen tv-fabrikanten nu veel marketinggeld in de merknaam 4k en de afkorting voor 2560x1440 pixels, QHD, is een stuk minder bekend.

Het is niet zo dat smartphoneschermen met 4k-resoluties ondenkbaar zijn. Sterker nog, de eerste smartphone met zo'n scherm, de Sony Xperia Z5 Premium, kun je nu al kopen in de winkel. Daarbij gaat het om een 5,5"-lcd.

Sony heeft wel wat moeten sleutelen om het goed aan de praat te krijgen. Foto's en video's met voldoende resolutie rendert de telefoon in 4k, maar de interface, apps en games zijn op full-hd-resolutie. Het ligt voor de hand dat, met de krachtigere hardware van volgend jaar, er meer telefoons met 4k-schermen gaan volgen, maar vanwege de nadelen komen nog niet alle telefoons met een 4k-scherm.

Bij full-hd en QHD was het zo dat het veelal de kleinere Chinese fabrikanten als eerste overstapten op de nieuwe resolutie, ondanks dat de hardware er niet klaar voor was. Grotere fabrikanten wachten veelal tot de hardware er ook helemaal klaar voor is en de grafische prestaties en accuduur acceptabel blijven voordat ze overstappen. Zal die hardware er volgend jaar klaar voor zijn?

Processors: weg van Cortex-A57

Als smartphones 4k-schermen gaan ondersteunen, moeten de makers van socs ervoor zorgen dat de gpu de interface en vooral games nog vloeiend op het scherm kan toveren. Dat is een behoorlijke uitdaging, want de stap is groot. Bij de overgang van full-hd naar QHD gingen schermen van ongeveer 2 miljoen pixels naar rond 3,7 miljoen pixels. Een 4k-scherm heeft om en nabij 8,3 miljoen pixels. Nu is het geen lineair verband, maar je kunt je voorstellen dat gpu's een grote stap moeten maken om al die pixels met deftige framerates te kunnen aansturen.

De socs van afgelopen jaar vielen een beetje tegen. Vooral marktleider Qualcomm stelde dit jaar teleur met zijn mobiele socs en dat komt misschien vooral door Apple. Die fabrikant kwam in 2013 met de eerste 64bits arm-soc en daarna moest Qualcomm snel de roadmap omgooien om in 2015 met 64bit-socs te komen voor high-end toestellen.

Qualcomm greep terug op ontwerpen van ARM zelf, Cortex A57 en Cortex A53. Het resultaat was geen unaniem groot succes. Eerst kampte de Snapdragon 810 met oververhittingsproblemen en die bleken het best op te lossen met het agressief terugklokken van de processorkernen. Maar wat gebeurt er dan? De prestaties lopen terug - en zelfs zo ver dat ze nauwelijks beter scoren dan socs van vorige jaren.

Vanaf medio dit jaar ging de Amerikaanse processormaker stapsgewijs informatie vrijgeven over zijn volgende soc, de Snapdragon 820. Deze marketing is er natuurlijk op gericht om de huidige generatie, de Snapdragon 808 en vooral de 810, zo snel mogelijk te doen vergeten.

Weg van A57

Sowieso lopen alle processorontwerpers hard weg bij Cortex A57. Huawei komt met de Kirin 950 met Cortex A72-kernen. Dat is wat ARM als opvolger van de A57 noemt, met verbeteringen in prestaties en stroomverbruik.

Andere processormakers gaan een andere kant op. De Snapdragon 820 heeft vier processorkernen met Qualcomms eigen Kryo-microarchitectuur. Qualcomm gebruikte jarenlang zijn zelfontworpen Krait-kernen en had daarvoor het Scorpion-ontwerp, dus het is voor Qualcomm niets nieuws. Vermoedelijk was het ooit van plan om pas naar 64bit-socs over te stappen als Kryo klaar was, maar de vraag vanuit smartphonefabrikanten na de release van de Apple A7 in 2013 gooide roet in het eten voor die roadmap.

Samsung echter gaat voor het eerst een cpu-kern die het zelf ontworpen heeft voor mobiele socs gebruiken. De Exynos 8890 heeft vier Exynos M1-cores, waarover Samsung helaas nog weinig informatie heeft vrijgegeven. Hoewel Samsung hier uiteraard al langer mee bezig is, had de fabrikant dit niet gedaan als ARM consequent goede alternatieven had gehad.

Apple doet dit uiteraard al langer en is met grote afstand de marktleider op het gebied van mobiele socs. Daarom prijken iPhones steevast bovenaan in lijstjes met benchmarks, zeker als het gaat om singlecore-prestaties.

Is de volgende generatie socs klaar voor 4k? Dat is lastig te zeggen, want de enige soc waarvan uitgebreide benchmarks zijn verschenen is de Snapdragon 820. Uit de resultaten, die onder meer Anandtech publiceerde, komt een gemengd beeld. Het ontwikkelaarstoestel heeft een resolutie van 2560x1600 pixels en de scores voor 4k-schermen liggen bij de onscreen-tests vermoedelijk dus een stuk lager dan de nu gepubliceerde benchmarks. Het zou al heel wat zijn als de gpu een 4k-scherm op even hoge framerate kan aansturen als huidige socs kunnen met QHD-schermen. Wat 4k doet met de accuduur is sowieso nog afwachten.

Het ligt niet voor de hand dat andere socs, zoals die van Huawei en Samsung, op gpu-gebied de Snapdragon 820 bijzonder ver vooruit zijn. Dat alles maakt in elk geval in de eerste helft van volgend jaar de smartphone met 4k-scherm vermoedelijk nog geen gemeengoed. Veel fabrikanten kijken vermoedelijk de kat uit de boom.

Weg met 16GB

Als we in 2016 iets hopen en verwachten, dan is het dat elke fabrikant afstapt van een 16GB-model zonder uitbreidbare opslag. Met Android 6.0 is het makkelijker om weg te komen met 16GB en een sd-kaartslot. Android kan immers de geheugenkaart zien als intern geheugen, waardoor het ook mogelijk is om die als primaire vorm van opslag te gebruiken. In 2015 zagen we al veel fabrikanten overstappen op minimaal 32GB en dat lijkt ons een uitstekende ontwikkeling.

Ook vermoeden we dat het snelle ufs-geheugentype meer in trek gaat raken, vooral op Android. Sneller geheugen betekent dat veel elementen van de smartphone sneller functioneren en dus de algehele gebruikservaring verbeteren. Maar er is nog een andere reden om het oude emmc te verruilen voor sneller ufs. Android 6.0 schrijft volledige schijfencryptie voor, standaard en niet uit te schakelen. Dat leidt in veel gevallen tot slechtere i/o-prestaties, en geheugen dat van zichzelf erg snel is helpt dan zeker.

Naast de 'grote' componenten als opslag en soc zoeken fabrikanten verbeteringen ook in de kleinere componenten. Zo heeft de Galaxy S6-serie een chip voor wifi en bluetooth die het stroomverbruik sterk terugdringt en door het modem op de soc te zetten wil Samsung het stroomverbruik dat nodig is voor draadloze communicatie in 2016 verder terugdringen.

Nu is het goed mogelijk om de accuduur te verlengen met zuinigere componenten, maar er is meer nodig dan dat. Hoe zal het in 2016 zijn met de accuduur van nieuwe high-end smartphones?

Accuduur: het blijft sappelen

Het is een beetje gek. Wie een willekeurige groep mensen vraagt of ze liever een dunnere telefoon of langere accuduur willen, zal altijd te horen krijgen dat mensen een langere accuduur willen. Desondanks blijven fabrikanten liever een millimeter van de behuizing afschaven dan dat ze een grote accu inbouwen.

Daardoor is de centrale vraag bij de accuduur van een smartphone anno 2015 nog altijd hetzelfde geweest als vijf jaar geleden: kom je de dag door? Is het mogelijk om een smartphone 's ochtends van de lader te halen, de hele dag intensief te gebruiken en vervolgens 's avonds bij het slapen gaan weer aan de lader te leggen?

LG G4

Ondanks dat in de media vrijwel elke week enthousiaste verhalen over superaccu's te lezen zijn, komen die maar niet op de markt. In de zomer van 2013 publiceerde Tweakers daar een uitgebreid verhaal over en er is weinig veranderd. Dat claims van doorbraken geregeld verschijnen, is logisch, zo schreef Willem de Moor toen. "Een onderzoeksgroep die een doorbraak claimt, kan nu eenmaal op meer subsidie en andere financieringen rekenen dan een groep die realistischer is. Een accutechniek die over drie jaar de accucapaciteit in smartphones kan verdubbelen, klinkt aantrekkelijker dan een techniek die, na tien jaar verder onderzoek, een tien procent langere levensduur van elektrodes belooft. Toch zijn dat soort incrementele, kleine stapjes de vorderingen die in de nieuwste accu's te vinden zijn. Vergeleken met een accu van tien jaar geleden zijn er dus wel degelijk verbeteringen."

Daarnaast hebben de grotere schermen grotere accu's in smartphones mogelijk gemaakt. Samsung en Huawei kwamen onlangs met modellen met schermen rond 6" en accu's rond 4000mAh, die minder dan 7,5mm dik zijn. Een Chinese fabrikant brengt in januari een toestel uit met 10.000mAh-accu, die nauwelijks 10mm dik is.

Een betere accuduur hangt grotendeels af van de accu, maar niet helemaal. Ook andere componenten spelen daarin een grote rol. De grootste is het scherm. Het is onmerkbaar gegaan, maar schermen van smartphones van eind 2015 zijn een stuk zuiniger dan enkele jaren geleden. Wat ook een groot verschil zou maken, is een goed werkende auto-brightness. Schermen moeten fel kunnen als het nodig is, maar moeten ook snel kunnen terugschakelen als het niet nodig is. Als de auto-brightness slecht werkt, zetten mensen hem uit en regelen dat zelf, vaak met een hoger stroomverbruik tot gevolg.

Het stroomverbruik is voor makers van schermen een belangrijk aandachtspunt. Het zal niet onmiddellijk je accuduur verdubbelen, maar het zal hopelijk wel enig merkbaar verschil maken in 2016. Desondanks zou de grootste verbetering zitten in het simpelweg iets dikker maken van het toestel om er een fors grotere accu in te kunnen zetten. We hopen van harte dat in elk geval die keuze gemaakt wordt, maar er zijn geen aankondigingen die erop wijzen dat het die kant uit gaat.

Authenticatie en camera's

Het begon in 2010 en 2011, werd gangbaarder in 2013 en 2014 en anno nu verwacht je het op een high-end telefoon: een systeem voor biometrische authenticatie. Inmiddels zijn er meerdere systemen met hun eigen voor- en nadelen.

De meestgebruikte tot nu toe is de vingerafdrukscanner. Hij zit onder meer in iPhones, Galaxy's, Xperia's en nieuwe Nexussen. De scanner waarover je moet vegen is zo goed als verdwenen ten gunste van de veel snellere optie om de vinger er simpelweg op te leggen. Het is maar goed ook dat de scanners van voorheen weg zijn, want de beveiliging was niet altijd om over naar huis te schrijven. De HTC One Max uit 2013 sloeg de vingerafdruk op in een simpel bitmap-plaatje, die elke app kon inzien. Dat ontdekte beveiligingsbedrijf FireEye.

In 2015 zagen we de scanner terug op een nieuwe plek op de smartphone: in de knop aan de zijkant. De Xperia Z5-serie was de eerste verkrijgbare smartphone met deze optie. Het oppervlak is kleiner en dus is het registreren van de vinger in theorie lastiger, maar desondanks werkt hij prima.

Die vernieuwingen komen niet van fabrikanten zelf, maar van leveranciers. Er zijn slechts enkele leveranciers voor al die vingerafdrukscanners: Apple kocht enkele jaren geleden Authentec voor Touch ID, Samsung maakt gebruik van een scanner van Synaptics en onder meer Huawei, HTC, Google en andere fabrikanten kopen ze in bij het Zweedse Fingerprint Cards. Het Zweedse bedrijf komt in 2016 met scanners die werken van achter glas en metaal. Qualcomm werkt aan een vingerafdrukscanner op basis van ultrasoon geluid, die daardoor ook in een behuizing van metaal kan.

De volgende stap voor vingerafdrukscanners is dus integratie in andere delen van het ontwerp, zoals scanners die in de metalen behuizing van smartphones zitten. Het is onbekend of er al scanners zijn die in het touchscreen kunnen zitten, maar het is niet uit te sluiten dat fabrikanten daar in elk geval mee bezig zijn.

Een andere vorm van authenticatie is de irisscanner, een methode die Microsoft pioniert in zijn Lumia 950 en die ZTE ook gebruikte. Samsung zou die volgens geruchten ook overwegen voor zijn Galaxy S7. Het voordeel van een irisscanner is dat het ook werkt met wanten aan. Het nadeel is dat het iets langzamer is in de huidige implementatie.

Poorten en laders

In 2015 zagen we voor het eerst een nieuw soort usb-poort op smartphones, de eerste sinds de intrede van micro-usb rond 2010. Usb-c is een poort die zowel op smartphones als op tablets en laptops kan zitten. Onder meer de Nexussen en Lumia's hebben een usb-c-poort en volgend jaar zullen we die op veel meer smartphones tegenkomen.

Het grote voordeel van een usb-c-poort, naast het sneller kunnen overpompen van data, is het sneller kunnen laden. De Lumia's bijvoorbeeld laden met 19W, terwijl met QuickCharge andere smartphones tot 14W komen. De usb-c-standaard is echter niet zonder gevaren, want als fabrikanten zich niet aan de standaarden houden, kan dat schade veroorzaken. Veel fabrikanten brachten kabels uit die niet helemaal in orde bleken te zijn.

Usb-c kan naast data ook audio overbrengen en dus zou in theorie de 3,5mm-jack overbodig zijn. Toch zal die nog op veel telefoons te vinden zijn, simpelweg omdat veel headsets een 3,5mm-aansluiting hebben. Desondanks zou Apple al overwegen om de 3,5mm-jack van zijn toestel te halen ten gunste van usb-c of zijn eigen Lightning-port.

Draadloos laden is al jarenlang een belofte die maar niet helemaal benut lijkt te worden. Veel high-end Lumia's sinds de 920 uit 2012 hebben draadloos laden, inclusief de nieuwe 950 en 950 XL. Google besloot de nieuwe Nexussen niet uit te rusten met draadloos laden, terwijl vorige generaties dat wel ondersteunen. De Galaxy S6 van Samsung ondersteunt het dan weer wel, waar vorige generaties dat niet kunnen. Draadloos laden is in elk geval nog altijd niet een standaardfunctie van high-end telefoons.

Camera's

De camera is een van de elementen waarover het meest geheim blijft. De grootste fabrikant van camerasensors, Sony, is niet scheutig met details over nieuwe producten. Zo gebruikte Google ineens de tot dan toe onbekende IMX377-sensor in zijn Nexussen. Die sensor onderscheidt zich met grotere pixels, voor het beter vastleggen van beelden bij weinig licht. De Xperia Z5-serie bleek ook een tot dan toe onbekende multi-aspect-sensor aan boord te hebben.

Samsung Galaxy S6

Wat opvalt aan de sensors van Sony in 2015 is de diversiteit van richtingen waarin de fabrikant lijkt op te denken. De Huawei P8 heeft een rgbw-sensor van Sony met een witte subpixel, de IMX278. Die witte subpixel zit er voor het schieten van betere low-light-foto's. De IMX377 uit de Nexussen heeft dus grotere pixels, terwijl de sensor in de Xperia Z5 simpelweg een hogere resolutie heeft. Het is niet uit te sluiten dat Sony in sensors voor 2016 enkele van deze elementen combineert, zoals een sensor met grotere pixels en rgbw-indeling.

Bij Samsung ligt dat kennelijk anders. De sensor die wellicht in de Galaxy S7 gaat belanden is al aangekondigd. Het gaat om een sensor die Samsung aanduidt als 'britecell'. Het is een sensor met een rwb-indeling. Er is dus net als bij de IMX278 een witte subpixel aanwezig voor betere foto's in het donker, maar de groene is weg. Het is onbekend hoe de software kleuren zal berekenen zonder de groene pixel.

Volgens de maker resulteert het ontwerp in verbeterde lichtgevoeligheid en minder kleur-artefacten. Verder heeft de chip Smart WDR-technologie, dat staat voor wide dynamic range. In hoeverre dit verschilt van huidige hdr-techniek is nog niet duidelijk. Voor autofocus maakt de britecell-sensor gebruik van fasedetectie; een techniek die al veel wordt toegepast en flinke snelheidswinst brengt ten opzichte van contrastdetectie.

De britecell-sensor heeft pixels van 1μm, kleiner dan die in vrijwel alle andere smartphonecamera's. Dankzij de britecell-techniek zou de cameramodule 17 procent dunner zijn dan een vergelijkbare chip met pixels van 1,12μm, terwijl de ruisprestaties vergelijkbaar zijn, ondanks de kleinere afmetingen van de individuele pixels. Het dunnere ontwerp moet er uiteraard voor zorgen dat de camera minder of niet meer uitsteekt.

Tot slot

Iedereen is inmiddels gewend geraakt aan het tempo dat de smartphonemarkt heeft aangenomen. De tijd van enorme sprongen voorwaarts ligt achter ons. Desondanks zijn er veel kleine stapjes te maken en het is interessant om te zien welke stapjes vooruit de smartphonemarkt in 2016 zal maken. Komend jaar lijkt in ieder geval een beter jaar te worden als het op mobiele socs aankomt en hopelijk zorgt dat ook voor betere accuduur. Helemaal mooi zou zijn als fabrikanten behuizingen iets dikker maakten, om ruimte te creëren voor grote accu's.

Het nieuwe jaar begint deze week, maar het seizoen voor high-end smartphones begint traditioneel tijdens telecombeurs Mobile World Congress in Barcelona. De verwachting is momenteel dat in elk geval Samsung daar de opvolger van de Galaxy S6 gaat presenteren, terwijl HTC afgelopen jaar ook die beurs aangreep om zijn eerste high-end smartphone van het jaar te presenteren. Vorig jaar kwam Xiaomi wel al in januari met de Mi Note Pro.

Andere fabrikanten volgen later: Sony wachtte tot september, Huawei en LG hadden eigen evenementen in het voorjaar voor respectievelijk de P8 en G4, Apple presenteert zijn iPhones steevast rond september en Microsoft kwam pas in het najaar met zijn nieuwe high-end Lumia's.

Als de afgelopen jaren iets hebben geleerd, dan is het dat de toestellen die vroeg in het jaar komen de toon zetten voor de rest van het jaar. Voor 2016 zal iedereen een eigen wensenlijst hebben wat er beter kan aan smartphones. Het belooft een interessant jaar worden en uiteraard kun je over die nieuwe smartphones in 2016 alles lezen op Tweakers.

Lees meer

Reacties (245)

Sorteer op:

Weergave:

Ik geloof in het concept waar de SmartPhone tablet, laptop en pc compleet gaat vervangen (Continuum). Mogelijk zelfs concepten waar je een "datapad" achtig scherm krijgt dat in verbinding staat met je SmartPhone. Als je toch even een groter scherm nodig hebt. Maar je telefoon zal het grote deel van de rekenkracht voor zijn rekening gaan nemen. Krijgt de telefoon het te druk? Dan zie ik het ook nog wel gebeuren dat rekenklussen uitbesteed worden aan een rekencloud. Uiteindelijk vele jaren later zal de SmartPhone verdwijnen en zal dit richting je pols of hoofd gaan. Daarnaast gok ik dat alle fabrikanten universele apps gaan bouwen zoals Microsoft dat nu voor Windows 10 doet.

Schermen worden steeds groter maar voorlopig mag het van mij toch onder de 6 inch blijven met een goede en degelijke resolutie. Camera's zullen ook steeds belangrijker worden. Ik ben benieuwd of optische zoom ooit nog eens fatsoenlijk geïntroduceerd kan worden. Dat zou natuurlijk heel gaaf zijn als dat lukt in een dunne body. Ik zie daar Sony nog wel een rol in spelen.

Wel hoop ik dat in 2016 eens een van die vele nieuwe batterijtechnieken werkelijkheid wordt. Afgelopen jaar legio artikelen gelezen waar in stond dat Universiteit X, Y en Z een unieke doorbraak hadden. Maar vervolgens hoor je er niks meer van. Of ik ben misschien te snel dat kan ook ;) .

Daarnaast hoop ik dat er slechts 1 standaard komt voor draadloos opladen. Dit om het bijvoorbeeld restaurants makkelijker te maken om tafels neer te zetten als je, je klanten "ff" wilt laten opladen. Daarnaast mag USB-C van mij voorlopig dé standaard worden en hoop ik dat alle fabrikanten hier een sterke rol in gaan spelen. Apple zal daar een grote bepalende factor in zijn.

Tot slot hoop ik dat onze Nederlandse providers nu ze 4G+ actief hebben niet de komende 10 jaar achterover gaan leunen en denken dat ze klaar zijn...

Who knows wat er allemaal gaat gebeuren. Ik heb er wel zin in :) !

[Reactie gewijzigd door Alpha89 op 23 juli 2024 09:51]

Ik geloof er helemaal niet in. Het probleem is dat je niet meer fatsoenlijk 2 dingen te gelijk doen. Stel je word gebeld en de telefoon staat aangesloten aan je beeldschermen. Dan trek je de telefoon los en ga je bellen. Wat nou als ik met die persoon die ik momenteel aan de lijn heb dingen wil bespreken over bepaalde stukje code? Kan niet, want de tekefoon is los getrokken van de beeldschermen. Nee, doe mij naar gewoon verschillende systemen die nauw samen met elkaar werken. De eerste stapjes zijn al goed te zien in Mac OS X, als je een app opent op je iPhone en je opent de zelfde app op je Mac dan kun je daar bijv de afspraak verder aanvullen.
Continuum werkt ook draadloos.

Microsoft probeert mensen een dock aan te smeren, maar die heb je niet nodig, je kan draadloos verbinden met een monitor muis en toetsenbord, en ta-da, soortvan-windows, terwijl je vervolgens ook kan bellen (en computeren tegelijk, zolang je maar niet te ver van de boel wegloopt waardoor je de verbinding zou verliezen)
Die dock is er om het bekabeld te doen. Met miracast zit er een ongelofelijk irritante vertraging in. Je kan de muis 10 cirkels laten draaien en tot stilstand brengen alvorens de acties in beeld komen. Oké als je wat foto's, videos, of een website wilt presenteren, maar niet om mee te werken. Je weet niet wat je met de muis doet. Het moet heel langzaam, of op gevoel. En dan is de dock een goede oplossing. Geen lag meer.
Hmm das wel een interessante beleving, heb het toevallig van de week zelf getest en bij mij ging het gewoon soepel, oke er zat vast wel een 50-100ms vertraging in, maar bij lange na niet zo erg als jij beschrijft.

Had je misschien nog heel veel apps op de telefoon draaien ofzo? of misschien was er iets raars met die miracast? (wat jammer genoeg niet overal even goed ondersteund word)

Zou het nog een keer proberen als ik jou was, als je meer dan 1sec vertraging ziet even contact opnemen met Microsoft hoor, das nie goed.
Aangezien ik bij elk bron-apparaat deze lag ervaar is de boosdoener waarschijnlijk dan de LG42LA7408. Het enige tv toestel waarmee ik miracast op heb gebruikt.
Ja draadloos is zeker nog niet klaar voor "prime time". Ik heb een draadloze docking voor mijn Dell (via een WiGig 60GHz verbinding). Op zich is de snelheid prima, Video gaat ook. Maar zowel de laptop als de hub worden gloeiend heet. Je kunt er binnen een half uur een eitje op bakken. Kortom, toch maar een traditionele docking gekocht, dat is nog steeds stukke beter.

Toch geloof ik wel degelijk dat op lange termijn er een zoort "docking" komt voor de smart phone. Simpel weg, omdat de prestatie verbeteringen op de telefoon nog steeds hard omhoog gaan, en dat de snelheids race voor de PC gelopen is. Daarnaast zie je traditionele PC software steeds meer op de tablet/telefoon verschijnen. Zal geen 2016 worden, maar als men een goeie docking weet te bedenken (mischien wel optisch) dan kan het makkelijk. Mijn motorola Razr maxx had indertijd al een "desktop" modus ingebouwd.
Ga je aub eens inlezen in Continuum. De smartphone werkt los van het scherm en je kan gewoon je smartphone gebruiken zoals altijd terwijl deze met een scherm is verbonden. Wat notabene zowel met als zonder draad kan.
Niemand beweert dat je phonefuncties uitgeschakeld worden bij het activeren van continuum, je eerste laptopscherm blijft ook gewoon doorwerken, onafhankelijk als je wil, bij het inpluggen van een scherm.

Er zijn gewoon te veel nadelen aan het delen van die functies met je smartphone, het is een oplossing op zoek naar een probleem, die daarbij nog altijd extra nadelen oplevert.
Nee, de meeste mensen denken hier verkeerd over, men hoort "computer" en denkt er vervolgens meteen aan of je wel COD kan spelen (zie reactie van raro007 iets hierboven) terwijl dat helemaal de opzet niet is.

Het idee is gewoon een simpel computertje voor onderweg, vergelijkbaar met een netbook van een paar jaar geleden (die mini laptopjes) of zelfs een RaspberryPI met simpel linux distrotje van vandaag de dag, het is een simpel computertje, je kan er basis dingen op; mailen, documentje typen, browsen, misschien ook nog wel simpele 2d games, maar de ondertoon is vooral 'even snel iets kunnen doen'

Over een paar jaar word het een ander verhaal, dan is de mobiele hardware wel ver genoeg om mee te komen met PC's, dat lijkt nu al het geval, maar dat komt vooral omdat (helaas) steeds minder mensen hun desktop machines 'up to date houden', mijn PC heeft bijvoorbeeld een 4,4ghz quadcore, en dat is alweer een jaar oude CPU, daar komt een 2ghz snapdragon niet bij in de buurt natuurlijk, vergelijkbaar verhaal met GPU, in een mobiel ga je niet grote hoeveelheden vram gebruiken en directx en shadermodels ondersteunen etc, maar in een GPU voor PC zit dat wel, over een jaar of 2 is de mobiele markt misschien al zover als de desktop markt nu, maar de desktop markt staat in die tijd natuurlijk ook niet stil.

Dus ja, reken maar op nog een jaar of 5 voordat Continuum 'net echt' is
Ik verwacht ook dat je op deze wijze eerder gebruik gaat maken van RDP of Citrix oplossingen, er zijn al een hoop bedrijven die virtuele computers aanbieden voor 'bring your own device' oplossingen. Uiteraard kunnen dat soort oplossingen ook in de cloud aangeboden worden.
Dan hoeft de processor en GPU alleen het beeld aan te sturen en kun je toch op een krachtig systeem werken met elk gewenst OS.
Je kunt continuum ook draadloos toepassen, incl. keyboard en muis.
Je begrijpt het niet. Je hoeft de telefoon niet los te trekken om te bellen...daarom zit er bij de Display Dock ook een wat langere kabel.
Als een ander het niet weet, dan weet die niet eens dat je op een phone aan het werken bent ;)

En wat je schetst komt trouwens met Windows 10 TD2 ook.
Stel je word gebeld en de telefoon staat aangesloten aan je beeldschermen. Dan trek je de telefoon los en ga je bellen.
Nee, daar is mijn BT headset voor.
Kan ik nog ijsberen ook.
eigenlijk als je continium activeert kan je nog steeds niets zo veel doen als een volwaardige pc dus schiet je niets zoveel op.
met huidige mobile processoren voor mobieltjes kan je niet photoshopen, COD spelen en veele intensieve taken.
wat over blijft is word en internetten wat ook wel via non continium manier kan.
maar kansen zijn er wel voor in de toekomst vind ik.
COD spelen?!?! Dat is ook echt niet het doel van deze functionaliteit, misschien over 5 jaar ofzo als de hardware een stuk verder is, het is juist bedoeld als 'computer on the go' (lees; simpel netbookje, waar je ook niet echt op kan gamen) voor even wat mails sturen, een documentje typen, of een beetje browsen.

Als je persee COD op je continuum moet, is het misschien nog wel mogelijk via een van die game streaming services, maar als je via zo'n service een shooter speelt dan ben je zowieso een flapdrol (ivm 'massive' delay)
Je verkijkt je mateloos op het doel, ik noem nogmaals; 'computer on the go', natuurlijk kan je ook zonder continuum via een gewone computer of een netbook danwel RBPi mailen etc, duh, en ja, bijna overal vind je wel een computer, maar dit is juist voor als je die andere middelen niet tot je beschikking hebt, of niet wilt gebruiken.

Stel ik zit bij een klant en wil een lang verhaal mailen naar een collega, dan typ ik dat verhaal liever op een toetsenbord dan een touchscherm, maar ik vind het vervolgens niet relaxed om maar gewoon ergens in te gaan loggen op mn werk mail, weet ik veel wat voor logging software er binnen het pand waar ik zit draait, dus dan ga ik 10x liever even aan de slag om van mn telefoon een basis computertje te maken om die mail op te typen.

En dat is nog een heel simpel voorbeeld, stel ik zit in een serverpark aan wat servers te sleutelen en de algemene computer (om bijv even te testen of je servers goed met elkaar praten) in die kamer is in gebruik, is het toch geniaal dat ik even met m'n telefoon en een beeldscherm/muis/tobo aan de slag kan?

Zo zijn er nog genoeg voorbeelden te noemen, zie het niet als een "iedereen die onderweg is moet continuum gebruiken", maar meer als een handig tooltje wat je tot je beschikking hebt mocht het nodig zijn. Niemand zegt dat dit je PC zal vervangen, Microsoft al helemaal niet, waarschijnlijk gaan we daar in de toekomst wel naartoe, maar de mobiele hardware is gewoon zo ver nog niet.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 09:51]

Daar is van alles op te verzinnen hoor. Dingen die we ons nu misschien nog niet voor kunnen stellen;)
Continuum werkt gewoon los van elkaar. Je telefoon blijft je telefoon en je PC scherm wordt je PC. Je kunt gewoon bellen, SMSen en meer terwijl je op het andere scherm in Word aan het werken bent.

Je kunt Continuum overigens ook draadloos gebruiken. Moet je wel niet te ver weglopen ;-) .
Als je het kabeltje uit de telefoon trekt kun je toch niet doorwerken...
Was ook een reactie op Xieoxer ;) .

Hij schetst volgens mij een situatie waar hij neit kan bellen als de telefoon aan de kabel hangt. Dat kan wel degelijk.
Dat zie je al bij Windows Phone, als het toestel aan de dock hangt kan je werken op de monitor maar het toestel houdt gewoon zijn mobiele functie
Nee, hij schetste de situatie dat je de kabel lostrekt en dus niet kan doorwerken.
Dat klopt. Beeld, toetsenbord en muis valt dan weg.

Maar je hoeft de kabel natuurlijk niet los te trekken om te kunnen bellen (en wel door te kunnen werken).

[Reactie gewijzigd door geertdo op 23 juli 2024 09:51]

Dan maak je gebruik van de draadloze connectie met het scherm? Moet je alleen wel miracast hebben. Dan heb je het kabel probleem opgelost.
Als je de batterij eruit haalt dan werkt he took niet meer. Waarom zou je dat willen?
Je kunt gewoon bellen aan de kabel met continuum. De enige beperking is dan de lengte van je kabel, dus alleen lastig voor de ijsberen onder ons.
Inderdaad. Maar als je het er uittrekt kun je niet doorwerken. Daarom gelooft Xieoxer niet in het concept.
Xieoxer in 'reviews: Telefoons van de nabije toekomst: Wat zullen de telefoons van 2016 brengen?'
Je geeft geen antwoord op de vraag waarom je de kabel zou lostrekken?
Onzinnig en onnodig. Vandaar de net zo zinloze actie om de batterij eruit te halen en dan te zeggen dat je niet kunt bellen. Is dus een nogal gezocht argument.

( nog los van het feit dat je continuum ook draadloos kunt gebruiken, dus zonder kabel!)

[Reactie gewijzigd door SED op 23 juli 2024 09:51]

iedereen wil draadloos laden, maar een scenario waarbij je vastzit aan je scherm met een kabel van een meter (2m word al duur,'t blijft USB) om te bellen is dan ineens ideaal? Draadloos bellen heeft wel degelijk een usecase als je een grote bureau hebt waar je gerief op moet zoeken tijdens het bellen. Tijdens telefoneren bewegingsvrijheid hebben is misschien alleen voor ijsberen, maar die bestaan ook :-)
In dat geval gebruik je contnuum draadloos dat kan ook gewoon. Dus het genoemde argument blijft onzinnig.
Nog nooit van een BT headset gehoord? Kan je je telefoon laten liggen en door je kamer lopen terwijl je belt. Ik ben het met Sed eens, het is een gezocht argument en daarnaast is het gewoon geen probleem.
Persoonlijk ijsbeer ik graag tijdens het bellen of verlaat een studiezaal waar stilte gewenst is. Dat zouden voor mij redenen zijn de kabel lost te trekken, maar dan zie ik nog het probleem niet want waarom zou ik dan de kabel aangesloten willen houden?

Enigste dat ik me kan bedenken is dat je samenwerkt met iemand anders, die moet dan zijn werk wel onderbreken. Maar dat probleem is er ook als je ff een mailtje wilt beantwoorden ofzo, geen nadeel ten opzichte van de oude situatie.
Helemaal eens hoor :*)
Trek jij ook altijd de kabel uit tijdens het opladen als je gebeld wordt?
Soms. Hangt van de status van de accu af :)
Ik hoop eigenlijk ook wel een beetje dat dat stomme UFS gewoon overgeslagen wordt, eMMC vergeten wordt en we naar normale zaken zoals NVMe gaan. Als Apple dat kan moet dat andere fabrikanten toch ook lukken? We krijgen er nu gewoon een standaard bij die eigenlijk een soort van el cheapo MMC upgrade (of zelfs SDIO) is, terwijl we toch echt al een tijdje betere interfaces hebben. PCIe en NVMe werken prima, het zou toch te verwachten zijn dat meer fabrikanten dat door hebben...
Alleen hebbben NVME en UFS totaal verschillende doelgroepen in gedachten. Een NVME drive is bedoeld als device in een computer of server terwijl UFS zich er naar wil richten om een opvolger van de SD kaart te worden. Ook UFS kan snelheden halen tot 2,9Gbit met een latere opschaling naar 5.8 .

Aan een SD kaartje stellen we vandaag ook andere eisen dan aan een SSD drive, je kan dan ook niet zeggen dat we SD overboord moeten gooien vandaag ten voordele van SSD.
Ik heb het daarom ook niet over SD kaartjes maar eMMC chips die door fabrikanten van Android toestellen vaak toegepast wordt om dat het een goedkope generieke oplossing is.

UFS is ook voor SD kaartjes leuk bedacht maar al weer te laat. Je kan in plaats van UFS namelijk ook gewoon SATA gebruiken in z'n bestaande vorm in plaats van dat JEDEC en MIPI weer met hun eigen versie komen. Gewoon een nieuwe form factor aankondigen was ook prima geweest.

Wat er verder qua doelgroepen zijn maakt niet uit, dit zijn geen kledingmerken die bepaalde mensen aan moeten zien te trekken om hun producten te kopen, maar gewoon puur interfacing. In plaats van constant nieuwe standaarden te verzinnen met eigen super-protocollen en een speciale form factor is het een stuk zinvoller om gewoon een bestaand systeem te adopteren.

Verder stellen we eigenlijk helemaal niet zo veel andere eisen aan SSD's en SD kaartjes, maar zijn SD kaartjes wel een stuk trager qua transfer rates en kan je ze niet zomaar implementeren om dat SDIO geheim gehouden wordt, iets wat met UFS ook zal gebeuren (net als MIPI display en camera interfaces). Dan krijg je dus SCSI-based SATA-achtige communicatie over een UFS bus die dan als een soort van black box tunnel tussen je OS en je Flash gaat zitten.
Compleet vervangen lijkt me niet te gaan gebeuren; dat het aandeel van telefoons in gebruikstoepassingen gaat toenemen waardoor PC en tablet een veel kleiner aandeel gaan krijgen en bij steeds minder mensen aanwezig zullen zijn, daarover zijn we het wel eens.

Er blijven de komende jaren (decennia) in elk geval in mijn beleving nog voldoende taken waarvoor je specifieke apparaten nodig hebt of wilt hebben. Zo worden er nog steeds Vinyl, CDs, DVDs en BluRays verkocht, en niet alleen aan mensen die geen NetFlix of Spotify hebben.

Alledaagse zaken zullen gaan verschuiven naar een smartphone - specifieke toepassingen zullen daar veel langer over doen, als ze die stap al ooit zullen maken.
Sorry maar ik ben toch van mening dat vooral dvd en bluray nog in stand worden gehouden om netflix etc te dwarsbomen... Want dvd's leveren gewoon meer op dan de royalties voor netflix. Vinyl en cd's is een ander verhaal haast alles wat op cd is te krijgen kan je ook vinden op diensten als spotify en lijkt dus ook meer een liefhebbers/collectors ding.


Daarnaast, zolang je een toetsenbord en muis kan aansluiten op een smartphone/tablet en de interface dan bv gewoon windows 10 is zie ik geen reden waarom iemand niet plots alleen dat apparaat bezit. Het is in dat geval slechts een kwestie van rekenkracht want in/output kan gelijk zijn tussen de genoemde platformen

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 23 juli 2024 09:51]

Ik hoop zo dat er nooit in restaurant tafels opladers komen! Ik irriteer me nu al de lichtgevende koppies in een gezellig restaurant... Misschien wat cliche maar samen eten vind ik nog steeds een samen ding, en op een telefoon ben je alleen of met 'anderen' (whatsapp). Op tafel een lader plaatsen nodigt alleen maar uit om er naar te turen als er een bericht binnen komt..

Fast-food ketens, koffiehuisjes... Wie weet, daar zit je toch vaak even voor een snelle hap of een kopje koffie en weer door... Maar niet in een restaurant :)
Ik stel voor achter in het restaurant 1 grote oplaad-tafel te maken ;-) .
Ook een prima plan, afgeven aan de deur. Kan je telefoon ook even rusten en gaan zowel eigenaar als apparaat opgeladen de deur uit
Als cybersecurity enthousiasteling hoef ik hoop ik niet te diep op details in te gaan om duidelijk te maken waarom dat een bijzonder slecht idee is?

Ik snap overigens de ophef niet, het probleem wat je aanhaalt ligt toch echt bij de persoon en niet de telefoon. Je bent niet verplicht om het toestel te pakken. Wat dat betreft vind ik jouw initiële betoog een beetje ironisch: als je telefoons aan de eettafel op een sociaal vlak hinderlijk vind mag je dat best op een sociale manier oplossen door het gewoon aan te halen en niet passief agressief regels willen opdringen.
Ik zou best een beetje voorstander zijn van restaurants met stoorzenders voor het mobiele netwerk, en voor wifi dan natuurlijk.

Alleen niet echt handig in noodsituaties
Nee inderdaad en bij wet om diezelfde reden verboden, ooit eens afgevraagd en onderzocht waarom dit niet in bioscopen bv wordt gedaan waar mobiel gebruik echt een mog grotere no-go is. Maar naast dat het niet mag is het natuurlijk verdomd lastig dit bijvoorbeeld alleen te doen in een zaal (tenzij ze een kooi van faraday maken misschien)
Ja heb er wel is aan gedacht om zon ding te maken. Voor in mn vriendengroep en op verjaardagen:P
Ik geloof in het concept dat je verschillende toestellen voor verschillende doeleinden gaat hebben. Waarbij je smartphone voornamelijk een back-up oplossing is.

Ben momenteel bezig met het zoeken naar een nieuwe telefoon, doch enkel sony komt in de buurt. Voor mij ziet het scenario er eerder zo uit:
- Smartwatch: ID-hub, houdt je biometrische gegevens bij (gezondheid), kan je identificeren en authenticiferen, dient lang mee te gaan op een batterijlading zeker aangezien het heel interressant is om 's nachts je gegevens te kunnen monitoren.
- Smartphone: WAN verbinding, camera en back-up communicatiemiddel, door terug te kunnen vallen op telefonie, scherm dat zeer goed afleesbaar is in alle omstandigheden (zon, regen (waterdicht)), met 1 hand bedienbaar en snel weg te steken of op te pakken, licht
- Zeer kleine tablet (6,4"), optioneel met 4G verbinding: veel computing power, met 1 hand houdbaar, zeer goed scherm, batterij is minder een issue want genoeg peripherals om die aan te hangen die het kunnen opladen.

Spijtig genoeg zorgt een goede camera vragen ervoor dat je al direct een high-end telefoon nodig hebt wat de prijs van dit scenario opdrijft. Maar ik zie ons net meer en meer teruggaan naar verschillende producten met verschillende doelen. Dit scenario laat ook 'bittorrent sync' achtige oplossingen beter worden: overal genoeg flash insteken en ze over de (W)LAN laten syncen. Kost niets, is snel en je hebt overal je bestanden.
Ik snap nog steeds niet dat fabrikanten aan lichtgevende schermen vasthouden. In daglicht geeft dat nog steeds heel slecht contrast, dus het blijft behelpen op een terrasje in de zon.
En transrefelecterend scherm heeft als voordeel dat die alleen licht geeft als het nodig is zodat je ook overdag fatsoenlijk je scherm kunt aflezen.
En dat scheelt ook een hoop batterijverbruik, immers, het scherm is door de verlichting nog altijd de grootste stroomvreter. En met al die (toch al onzichtbare) pixels zoals 2560x1440 op een klein priegelschermpje kost dat nog eens extra onnodige processorkracht.
Ik geloof in het concept waar de SmartPhone tablet, laptop en pc compleet gaat vervangen (Continuum). Mogelijk zelfs concepten waar je een "datapad" achtig scherm krijgt dat in verbinding staat met je SmartPhone. Als je toch even een groter scherm nodig hebt. Maar je telefoon zal het grote deel van de rekenkracht voor zijn rekening gaan nemen. Krijgt de telefoon het te druk? Dan zie ik het ook nog wel gebeuren dat rekenklussen uitbesteed worden aan een rekencloud. Uiteindelijk vele jaren later zal de SmartPhone verdwijnen en zal dit richting je pols of hoofd gaan. Daarnaast gok ik dat alle fabrikanten universele apps gaan bouwen zoals Microsoft dat nu voor Windows 10 doet.
Precies dit mistte ik in de review. Er zijn veel geruchten over een Surface Phone die in 2016 wordt gelanceerd. Als die een mobiele x86 processor zijn we alweer veel dichter bij de telefoon als vervanger van pc.

Vraag is nog wel hoe je praktisch de verschillende gebruiksscenario's doet: telefoon is geregeld, desktop via Continuum, maar het laptop gebruik (productief onderweg) zou alsnog een soort Transformer Dock vereisen. Maar dan heb je nog meer aan een krachtiger Surface Pro. Kortom, ik ben wel benieuwd waar Microsoft mee gaat komen.
Dat alles universeel wordt qua aansluitingen, apps en verbindingen is ook stille droom van mij. Toch zie ik dit niet snel (komende jaren) komen aangezien veel fabrikanten juist zichzelf willen onderscheiden. Dit is natuurlijk het tegenovergestelde van iets universeels opbouwen.

We hebben in 2015 een begin van veel standaarden gezien met bijvoorbeeld Windows 10 en haar universele apps. Daarnaast zijn 2 partijen van het draadloze opladen samen gaan werken aan een betere standaard (daarvan staat de qi-standaard los). Ook hebben we de usb-c poort zien verschijnen in een Apple apparaat en in verschillende smartphones/tablets van andere merken. Afgelopen week heeft Zwitserland besloten dat er vanaf 2017 universele opladers moeten zijn voor smartphones.

We zien al tekenen van standaarden waar we naar opzoek zijn. Toch zal het waarschijnlijk nog lang gaan duren voordat er echt standaarden zijn voor apps, aansluitingen en verbindingen. Ik gok 2020-2025, tegen die tijd zijn er al genoeg andere zaken waar standaarden voor nodig zijn.

We blijven dus altijd bezig met het ontwikkelen van standaarden. Dit is goed wat mij betreft omdat de technologie er vaak (/altijd) beter op wordt en omdat dit enorm veel gebruiksgemak creëert voor degene die het gebruikt. En degene die het gebruikt, dat zijn wij (daar gaat het natuurlijk om :) ).
Software mist in dit Review. Dat komt ook omdat de software richtingen Heel erg aan het platform ligt. Android krijgt beveiliging en updates als aandachtspunt. Ms integratie van de Windows 10 Platformen. ( ios en chroomAndroid ook ooit). Ios weet ik niet.
Ik geloof in het concept waar de SmartPhone tablet, laptop en pc compleet gaat vervangen (Continuum).
Dat doet mij denken aan Continuum van Microsoft. Om eerlijk te zijn, denk ik dat Continuum wel de toekomst wordt. Nu is het nog alleen goede hardware in een kleine formaat (smartphone 5 inch) te maken en dat dan via een dockingstation aangesloten kan worden op allerlei soorten randapparatuur.
Dit zou ook flexwerken veel makkelijker maken omdat je alleen je smartphone nodig hebt en niet meer je laptop of ThinPC.
Bij het bedrijf waar ik stage loop, zie ik dat steeds meer ruimtes worden ingericht als flexplekken. Nu moet iedereen nog zijn eigen laptop meenemen, maar straks heb je alleen nog je smartphone mee.

Ook denk ik dat modulaire smartphones populairder gaan worden omdat het vervangen van hardware velen malen makkelijker is dan het huidige systeem.

Maar goed, smartphone tot 5,5 inch vind ik nog gangbaar, daarboven zie ik het meer als een tablet. En ik hoop echt dat er straks 1 standaard wordt voor het bedraad opladen. Alhoewel ik denk dat Apple dat gaat tegenhouden of dat ze willen dat iedereen de Lightning poort gaat gebruiken.
Over 10 jaar denk ik dat 5G al in de maak is en dat de grote providers het weer eerst in de grote steden uitrollen.

Maar ik laat mij verrassen wat de trend met zich meebrengt en wat er allemaal gaat gebeuren met de grootste tech bedrijven.
Ik vraag me af of we die kant op gaan. Ik heb het zelf ook een tijd gedacht, maar sinds ik al mijn bestanden in de cloud heb staan, heeft het voor mij niet zoveel nut meer. Ik heb zelf geïnvesteerd in het Google ecosysteem. Heb nu een Chromebook en een Android telefoon en binnenkort ga ik als mijn desktop een Chromebox gebruiken.
Misschien dat je op een andere locatie je telefoon aan een scherm kunt hangen, maar dan moet die maar net geschikt zijn. Voor de laptop moet ik toch al een scherm en accu meenemen en op mijn Chromebook heb ik al een accuduur van > 10 uur.
Dus voor mij is de meerwaarde gering, maar ik ben benieuwd wat we gaan zien.
Een beetje jammer dat er niet wordt gesproken over Continuüm... In mijn ogen toch een grotere verandering dan alweer een hogere resolutie op het scherm, een betere camera, betere accu en snellere processors. Want uiteindelijk is dit iets dat ieder jaar al beter wordt en is dit ook niet echt iets nieuws.

Ik hoop ook dat er icm Continuüm x86 telefoons uitkomen zodanig dat die volledig als pc kunnen worden gebruikt. Op mijn werk lijkt me dat ideaal
Mijn inziens is Continuum op een smartphone nutteloos, op een (kleine) tablet daarentegen des te meer. Om de één of andere reden lijkt het me nuttiger om een telefoon andere functies toe te schrijven dan een tablet/laptop/desktop/...

Een tf is persoonlijker, zorgt voor verbinding met het internet (of back-up verbinding met), moet hanteerbaarder zijn en snel op te pikken zonder dat dit invloed heeft op het ander werk.
Zeker als je kijkt naar de veranderende mindset dat bedrijven je meer en meer na de uren ook met rust laten, is het zinniger en goedkoper om kleine tablets (6-7") aan hun personeel te geven, die dan inderdaad kunnen dienen om al je andere taken op uit te voeren via grotere schermen, muizen en toetsenborden. Maar die ook je werkcommunicatie via goedkope VoIP oplossingen kunnen bewerkstelligen.

Het scenario waarin je per se een telefoonverbinding moet hebben is voor bedrijven zeer klein. Een internet verbinding is meestal voldoende en dat vind je overal.
Nee, juist op een phone. Wat die heeft iedereen en bijna altijd bij zich.
De phone werkt onafhankelijk van Continuum. Die kan je normaal blijven gebruiken.
De baas kan je zo ook bijvoorbeeld een duurdere phone geven. Win-win :)
Kleine tablets zijn zelfs gedoemd om geheel te verdwijnen. Zeker in het bedrijfsleven.
Het is net meer en meer een policy om niet altijd bereikbaar te zijn, buiten in noodgevallen.

Wat heeft het onafhankelijk werken van continuum met mijn betoog te maken? Het is de desktop functionaliteit die je telefoon net minder goed kan, en hij heeft geen reden om dit te hebben.

Kleine tablets zijn goedkoper en schalen beter. Het enige dat ze niet hebben is de extra internetverbinding die je maar zeer zelden gebruikt, ook met je telefoon wil je dat deze op het bedrijfsnetwerk hangt.

Op je tablet kan je bedrijfs VoIP app ook perfect de functies vervullen. Laat ze maar eerst die gedrochten van een vaste telefoon weghalen voor 'k geloof dat continuum de heilige graal wordt, er zijn te veel nadelen om je smartphone je desktop te laten zijn en blijkbaar slaagt het concept toch ook niet aan.

[Reactie gewijzigd door Terracotta op 23 juli 2024 09:51]

Tablet verkopen doen het vreselijk en de reden daarvoor is dat de tablet simpelweg niks weet te doen wat de telefoon en laptop/desktop niet beter kan. Het grote voordeel van continuum zou volgens mij zijn de decentralisatie van bestanden en het feit dus dat je niet al je bestanden en applicaties in de cloud hoeft op te slaan terwijl je ze wel altijd gewoon bij je kunt hebben. Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon kosten efficienter omdat je toch nooit zowel je PC en je mobiel tegelijk gebruikt, dus is het veel handiger om één krachtig CPU te hebben in plaats van twee voor de gemiddelde gebruiker, want de gemiddelde non-gamer heeft prima genoeg aan de rekenkracht van een highend smartphone.
Tablet verkopen doen het vreselijk omdat ze niet in dezelfde vervangcyclus als smartphones zitten.

Met het decentrale karakter ben ik het eens, op voorwaarde dat je devices met elkaar delen. Anders moet je op een gegeven moment nog gebruik gaa. Maken van backup cloud systemen (meeste mensen hebben echt moeite met het verplaatsen van hun data
Maar een Windows tablet kan dit al gewoon. Oké, niet allemaal maar mijn Iconia Tab W700 heeft gewoon HDMI out. Samen met mijn (bijgeleverde) bluetooth toetsenbord en mijn aangekochte muis kan in die zo aan een monitor hangen en volledige Windows programma's draaien
Dat is ook net het punt. Er zijn veel mensen die zich afvragen waarom Continuum zo weinig momentum/coverage lijkt te krijgen. De usecase is er niet en eigenlijk is het iets wat computers al jaar en dag doen. Dat de computer zo klein geworden is, is irrelevant (en ja ik weet dat de grafische interface zich aanpast, big whoop, websites serveren ook al jaar en dag verschillende interfaces voor verschillende gebruiksscenarios, en tegenwoordig is dit ook volautomatisch, dus zo revolutionair is het allemaal gewoonweg niet, meer dan vijf jaar geleden stond er een artikel op tweakers over hoe zij dit bewerkstelligden).

[Reactie gewijzigd door Terracotta op 23 juli 2024 09:51]

Natuurlijk is die er wel. Continuum wordt ruim bemeten. Daardoor heeft de Lumia 950 al (zakelijke) phone van het jaar contesten gewonnen.

En use cases zijn al zo vaak voorbij gekomen. Dat is geen vraag. Die zijn er.

Dat je er een tablet bijhaalt geeft eerder aan dat je het concept (nog steeds) niet begrijpt.
Vragen mensen zich af waarom Continuum geen momentum heeft? Het is net een paar weken oud!
Eens, dit gaat zeker in de zakelijke markt een revolutie ontketenen, eentje waarin Microsoft nu voorop loopt.

Als verlenging van de Cloud is een telefoontje in je zak ideaal.
Ik mis eigenlijk de snel-laad technologie in dit artikel. (Bijv. Store-Dot)

In 2016 verwacht ik dat dat dillema verholpen is, uiteraard zal het even duren tot grotendeels hierop overgestapt is, tervergelijking met toen 4G chips op de markt kwamen.
Store-Dot ziet er in mijn ogen vrij ongeloofwaardig uit. Een beetje té goed om waar te zijn. Iedereen doet al jaren moeite om de capaciteit en laadsnelheid van accu's omhoog te brengen, en zij hebben opeens alle problemen zomaar opgelost? Daar klopt iets niet.
Als je het goed had gelezen is dit wel benoemd. Batterijtechnieken en oplaadtechnieken die veel beter zouden zijn en een doorbraak zouden moeten zijn maar eigenlijk pas over 10 jaar ontwikkeld kunnen worden en nog lang niet klaar voor de consumentenmarkt . Zo is ook storedot een voorbeeld van iets wat in de aankomende tijd nog lang niet gaat verschijnen.
Voor wie - net als ik - niet weet wat Continuum is:

"Continuum turns your phone into a big-screen projector and a big-time productivity tool. Use a dock or adapter to connect to a TV or monitor, then use your apps and see your content on a larger screen. Want to do even more? Connect a keyboard and mouse and get productive."
Ik zie niet wat er zo nieuw aan is. Ik kon mijn Galaxy Nexus in 2011 ook al koppelen aan een monitor plus muis en toetsenbord en dan een mailtje typen. Toegegeven, onder Android werkt het allemaal niet zo mooi als onder Windows 10 maar revolutionair is het allemaal niet te noemen. Misschien is het juist wel tekenend dat de techniek al een jaar of 5 bestaat maar dat het nooit aangeslagen is (al is het in theorie prachtig).
"Er is dus net als bij de IMX278 een witte subpixel aanwezig voor betere foto's in het donker, maar de groene is weg. Het is onbekend hoe de software kleuren zal berekenen zonder de groene pixel."

Je kunt de ontbrekende kleur heel makkelijk berekenen:
R+G+B = W.
Dus G = W - ( R + B ).

Het voordeel van de witte pixel is dat hij alle fotonen opvangt. Je verliest dus minder fotonen aan je filter (effectief R+B+(R+G+B)). Ik snap niet dat niet alle fabrikanten dit doen. Je kunt overigens ook 1 van de andere twee kleuren vervangen door wit.

Edit: correctie nav reactie, het moet idd G zijn :).

[Reactie gewijzigd door RefleXion op 23 juli 2024 09:51]

De meeste fotocamera's hebben een beeldsensor die kleuren filtert met een Bayer-patroon: voor elke rode en blauwe pixels zijn er twee groene pixels. Dit is ooit zo ontworpen omdat het menselijk ook gevoeliger is voor groen dan voor andere kleuren.
Ik neem aan dat dit ook geldt voor beeldsensors in smartphones.

Dus dan krijg je 2G+R+B=W

Zou het dan niet simpelweg zo zijn dat één van die groene pixels is vervangen door een witte, waardoor de lichtgevoeligheid hoger wordt:

W+G+R+B=(1.3)W (waar die 1.3 uiteraard een hele ruwe schatting is)

De image processor zal dan alleen het signaal van de groene pixel extra moeten versterken om tot een acceptabele afbeelding te komen

[Reactie gewijzigd door B64 op 23 juli 2024 09:51]

Dat zal ongetwijfeld goed werken maar ook de verbetering in ruisprestaties deels of geheel teniet doen.
Het nadeel is dat de kleurechtheid van de rood-wit-blauw sensor minder zal zijn. Neem bijv. de kleur rood. De sensor zal geen onderscheid kunnen maken tussen diep rood (langgolviger licht) of wat meer oranje-rood licht.
Dat klopt slechts deels. Onze ogen zien maar 3 groepen van golflengtes. Door met filters precies de golflengtes van ons blauw en rood te groeperen kun je 100% van de kleuren die wij zien reproduceren. Je moet ze wel idd corrigeren naar gevoeligheid. Onze RGB schermen zijn een hele slechte reproductie van de werkelijke kleur (3 spectrale lijnen tov oneindig), maar onze ogen kunnen het verschil niet zien.
Je kunt de ontbrekende kleur heel makkelijk berekenen:
R+G+B = W.
Dus G = W - ( R + B )
Ja duh
Je kan wel berekenen dat voor groen wit minus rood en blauw gestuurd moet worden maar hoe doe je dat als je het licht van de subpixels alleen kan optellen.
Nee, de witte subpixel geeft de som van alle rode, groene en blauwe fotonen samen. Je meet vervolgens apart alle blauwe en rode fotonen. Door die van het totaal af te trekken weet je hoeveel er groen moeten zijn geweest. Waarom zou je alleen op kunnen tellen?

[Reactie gewijzigd door RefleXion op 23 juli 2024 09:51]

[]quote]Waarom zou je alleen op kunnen tellen?[/quote]
Grapje zeker?
Het is volgens andere reacties ook RGBW dus alle kleuren kunnen worden gemaakt.
xR+yG+zB+wW
Je bedoelt denk ik G = W - ( R + B )? ;)
In de IMX278 is groen gewoon aanwezig anders werd die geen RGBW. Rood, groen, blauw, wit.
Ik las verkeerd, ts ook nog vroeg he :O

[Reactie gewijzigd door Cosmo_nl op 23 juli 2024 09:51]

Ik denk dat er hoge verwachtingen zijn bij Microsoft. In ieder geval voor Windows-liefhebbers.
Het gerucht gaat dat ze aan het werk zijn aan een nieuwe categorie device. (lees Surface Phone).
Het is te hopen dat ze dat waar kunnen maken, anders krijgen 'we' dan natuurlijk tot het einde der tijden te horen.. ;)
Hoe wel. Bij de Surface zat ook iedereen ze uit te lachen en nu in 2015: Voila: De iPad Pro

Wordt 2016 het jaar van de x86-Mobile device?!
Ik las ook ergens een artikel over Panos Panay dat er gespeculeerd werd dat de Lumia 950 een soort erfstuk was vanuit de Nokia tijd en dit wel afgerond moest worden, maar dat het niet het ultieme toestel is wat Panay voor ogen heeft. Dat zou de surface phone moeten worden. Al is de Lumia 950 ook erg "leuk" met iris scanner en vloeibare koeling (kopie van surface tablet reeks)

Ik verwacht in 2016 dus Panos Panays ultieme (surface)telefoon, de "all new smartphone".
http://www.windowscentral...hone-rumors-new-interview
lange versie: http://www.geekwire.com/2...p-apple-rivalry-and-more/

Verder ligt alles in lijn der verwachtingen op het gebied van camera, ram, cpu etc.
De marketing baas van MS heeft het van de week genoemd 'nodig te hebben'.

http://www.automatisering...t-werkt-aan-surface-phone
De surface phone schijnt een atom processor te bevatten.
Dan lijkt het mij wel duidelijk dat ze een volwaardige windows op je smartphone willen.

Hoewel dat ideal klinkt vraag ik mij toch af of er meer apps gaan komen.
De meeste apps op iPhone en Android moeten dan weer opnieuw ontwikkeld worden.
Ik heb mij nog niet voldoende verdiept in de bridges, maar astoria (voor android apps) zou slechts het renamen van een .apk naar apkx zijn en dan zou het moeten werken, als het niet gebruik maakt van google api's voor google diensten.
Wat betreft iOs is er een release van de bridge van 22 dec
https://github.com/Microsoft/WinObjC/releases
Ik heb het idee dat dat nog wel even op zich laat wachten voordat het feature complete is.
Geldt dat ook voor omzetten naar x86 architectuur?
Ik dacht de MS bezig was Android op WP te laten draaien. Blijkbaar hebben ze daar (helaas) van afgezien.
De prijzen mogen wel wat lager gaan worden in 2016. De high end smartphones zijn toch veel te duur?!
Iets is waard wat de gek ervoor wil betalen. En aangezien high end smartphones nog altijd voor die prijs de deur uitvliegen verwacht ik niet dat die nog in prijs zullen dalen. Wil je een goedkopere high-end moet je ofwel naar China kijken ofwel 1 van de vorige geneatie kopen.
Alsnog mogen de prijzen best wat lager worden. Je vergelijking met China is volstrekt irrelevant, het maakt geen ruk uit dat baggerphones goedkoper zijn. We willen goedkopere high end telefoons. Het helpt dan ook niet echt dat mensen de dure prijzen nog steeds verdedigen, wetende dat het goedkoper kan. OnePlus heeft dit bijvoorbeeld al goed aangetoond.
Hij verdedigt het niet, hij legt uit waardoor het komt. Zolang het ervoor betaald wordt, gaan fabrikanten niet in prijs dalen.

En z'n vergelijking was wel relevant :)
Ik zie in de achterstandsbuurt waar ik woon behoorlijk wat jongeren met een iPhone 6(s) rondlopen. De prijs is kennelijk geen probleem, want dan sluiten ze gewoon een duurder abonnement af om het toestel 'gratis' te krijgen...
2015 was juist het jaar dat de telefoons goedkoper werden. Je koopt (officieel in Europa, geen vage Chinese import) voor 150-200 euro nu een hele goede 16GB/2GB telefoon met behoorlijk snelle Snapdragon 410, met een haarscherp 5" 720p scherm dat 9 van de 10 mensen niet zal kunnen onderscheiden van een 600-euro flagship telefoon. Het verschil met het aanbod van zelfs twee jaar terug is gigantisch, en de gebruikservaring ooit.

Het zijn eigenlijk enkel nog de technologie-enthousiastelingen die wild worden van steeds gekkere features als gebogen schermen, vingerafdrukreaders, en onzichtbare extra pixels die per se een flagship nodig hebben.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 juli 2024 09:51]

Draadloos laden is in elk geval nog altijd niet een standaardfunctie van high-end telefoons.
Het zat in 2012 al op de Lumia 820 en 920, in 2014 op de Lumia 930 en nu in 2015 (ja mag nog net) zit het iig op de Lumia 950 en Lumia 950XL. Bij Nokia/Microsoft was het gewoon een standaard functie op hun high-end modellen. Vreemd dat dit dan weer niet genoemd wordt.

Verder vraag ik me af waarom er nog niet iets is als dynamische resolutie. Wellicht kan het technisch niet, maar als ik een foto op een telefoon of film bekijk op een smartphone, dan wil ik die in hoge resolutie zien. Lees ik tekst in bijvoorbeeld een webbrowser, dan hoeft dat van mij niet in 4k getoond te worden. Probleem is natuurlijk de techniek om onderscheid te kunnen maken tussen high-res foto's en video's en gewoon platte tekst.
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @MRE-Inc31 december 2015 08:03
Niet helemaal correct: alle Lumia's die jij noemt hebben het, maar dat zijn niet alle high end Lumia's sinds 2012. De Lumia 925 en 1020 hebben het niet en het is dus ook bij Lumia's geen standaard functie geweest.
Dat is niet waar, de 720, 735, 810, 820, 822, 830, 920, 925, 928, 929, 930, 950, 950 XL, 1020 en 1520 ondersteunde Qi. Het heeft dus sinds de tweede generatie in ieder high-end Lumia toestel gezeten.

De 925 heeft hier het meest van zijn laad-tijd doorgebracht zonder kabel. De 1020 heb ik nooit gehad, maar ook die ondersteund het gewoon.
Draadloos laden is al jarenlang een belofte die maar niet helemaal benut lijkt te worden. Google besloot de nieuwe Nexussen niet uit te rusten met draadloos laden, terwijl vorige generaties dat wel ondersteunen. De Galaxy S6 van Samsung ondersteunt het dan weer wel, waar vorige generaties dat niet kunnen. Draadloos laden is in elk geval nog altijd niet een standaardfunctie van high-end telefoons.
Als je het zo leest, lijkt het net alsof er alleen Android toestellen zijn die het hebben terwijl er dus een vrij grote collectie van Lumia toestellen is die het ondersteunen.
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @MRE-Inc31 december 2015 09:44
Met die constatering ben ik het wel eens; heb even een shout-out naar de Lumia's toegevoegd in die alinea :)
Dat is niet waar, de 720, 735, 810, 820, 822, 830, 920, 925, 928, 929, 930, 950, 950 XL, 1020 en 1520 ondersteunde Qi. Het heeft dus sinds de tweede generatie in ieder high-end Lumia toestel gezeten.

De 925 heeft hier het meest van zijn laad-tijd doorgebracht zonder kabel. De 1020 heb ik nooit gehad, maar ook die ondersteund het gewoon.
*pleurt zijn 1020 op een Qi-lader*

Nee, echt niet. Tenzij ik een hoesje koop en die eromheen doe. De Lumia 925 idem: van de site van Microsoft zelf:
U hebt een draadloze laadcover CC-3065 van Nokia nodig
. Of na een mod, dan werkt het ook :).

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 23 juli 2024 09:51]

Dus? Je zegt nu zelf dat het wel degelijk ondersteuning bied. Dat de cover het niet heeft kan best, maar de ondersteuning is er wel.
Elke telefoon support het wel, zolang het past (of je de hoes sloopt) kan je zo'n Qi coil op de contactjes van je accu aansluiten.

Op dezelfde manier support de Galaxy S4 en S5 het ook.
Met die constatering ben ik het wel eens; heb even een shout-out naar de Lumia's toegevoegd in die alinea :)


[...]
Ook over het niet van de grond komen zou je wel eens mis kunnen zitten... Ik was onlangs bij de MediaMarkt Ikea om een Qi-laadplaatje te halen en continu stonden mensen er geïnteresseerd naar te kijken. Ze snapten overigens niet waarom het niet werkte als ze hun iPhone erop legden en waarom mijn Lumia 950XL het dan wel deed...

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 23 juli 2024 09:51]

En dat zijn nou net de 2 toestellen die ik niet heb gehad :) Maar je hebt gelijk dat waren beide high-end telefoons die het niet hadden, waarschijnlijk omdat de de 925 een metalen body had en de 1020 een prima camera had. Ergens moeten toch op bespaard worden. Daarentegen kun je wel zeggen dat de high-end Lumia's het vaker wel dan niet hebben en de kans dat het aanwezig is op een Lumia groter is dan bij andere merken. Lijkt me wel het vermelden waard.
Als we in 2016 iets hopen en verwachten, dan is het dat elke fabrikant afstapt van een 16GB-model zonder uitbreidbare opslag.
Om hier nog even een opmerking over te maken. Tweakers zou in 2016 in de reviews hier eigenlijk gewoon -2 punten aftrek voor moeten geven op de high-end telefoons op de eind score want het is echt niet meer van deze tijd. Ook omdat de camera's beter worden en icm 4K opnemen gewoon niet meer voldoende. Zelfs 32Gb begint dan al krapjes te worden, ondanks dat je tegenwoordig alles naar de cloud kan opslaan.

Ben zelf echt benieuwd of de iPhone 7 weer met 16Gb voor 799 euro op de markt komt.

[Reactie gewijzigd door MRE-Inc op 23 juli 2024 09:51]

Behuizing was er overigens wel klaar voor, met in ieder geval de 1020, om dit met een officiële case te doen.
Ook de Lumia 1520 heeft het niet, helaas.
De Lumia 1520 kan gewoon draadloos laden hoor. Bij bijna alle Lumia's van de laatste 3 jaar zit draadloos laden ingebouwd of zitten er aansluitingen op voor een cover waarmee je draadloos kunt opladen :)
Klopt. +3
Heeft het wel. Standaard out of the box.
Jawel. Ook de 925 en 1020. Alleen met een cover.
En een beetje tweaker heeft zelf deze in een 925 geplaatst. Werkt top. Al meer dan 2 jaar.
Bedoel je zoals op de Sony xperia Z5 premium, of bedoel je toch net iets anders?

"Sony heeft wel wat moeten sleutelen om het goed aan de praat te krijgen. Foto's en video's met voldoende resolutie rendert de telefoon in 4k, maar de interface, apps en games zijn op full-hd-resolutie."
Het is lastig uit te leggen: Ik vind gewoon dat mijn scherm momenteel de grote energie vreter is. Of ik nou een filmpje kijk of platte tekst, volgens mij verbruikt het scherm dan evenveel energie en ik heb het idee dat zoiets toch anders zou kunnen, energie zuiniger.

Jouw voorbeeld mbt de Z5 komt idd in de buurt. rendering van content op FHD ipv QHD zal idd minder energie kosten denk ik. Toch zal niet alles wat getoond wordt op een smartphone in FHD weergegeven MOETEN worden want ik zit nu op een laptop te tikken die niet FHD is, maar de tekst is bv wel erg scherp.
Leuk artikel, maar wat ik eigenlijk mis is een beetje inzicht in het "update beleid" van fabrikanten en of er iets veranderd gaat worden.

Bij Android telefoons is dit gewoon ruk geregeld. (Microsoft en Apple hebben het wat dat betreft makkelijk omdat er geen 10-tallen fabrikanten zijn)
Ik begrijp eigenlijk niet dat de core van Android niet los van de "schil" zit.
De core van Android zit wel degelijk los van de "schil", Google heeft de laatste jaren veel uit de core gehaald en er aparte pakketjes van gemaakt. Echter rotzooien veel fabrikanten met Android om hun eigen draai eraan te geven.

Standaard Android met een andere Laucher (homescreen) app, en wat andere apps die dingen toevoegen zou net zo goed werken, alleen lijken veel fabrikanten zich dan niet onderscheidend genoeg te vinden.

Update beleid ligt dus meer bij de fabrikant dan bij Googe / Android.
Echter rotzooien veel fabrikanten met Android om hun eigen draai eraan te geven.
Dit geeft juist aan dat 'de schil' niet voldoende losgekoppeld is van de core van Android. Anders was het prima mogelijk geweest om Android onder de schil te updaten zonder tussenkomst van de OEM, wat nu nog niet mogelijk is.

If anything, is de core van Android niet los genoeg van de schil.
Het probleem is alleen dat ook behoorlijk essentiële api's ook naar Google Play Services zijn overgeheveld. Bijvoorbeeld de Maps API. Het is op die manier toch allemaal met elkaar verbonden. Google doet dit dan ook vooral om grip te houden op het Android ecosysteem. Zonder Google integratie geen Play store en dus een achterstand qua app store.

Overigens lijkt HTC wel de kant op te gaan die je schetst. Zoveel mogelijk HTC Sense toevoegingen verplaatsen naar losse apps, zodat OS updates snel kunnen plaatsvinden inclusief de maandelijkse security updates. Dit hebben ze voor het eerst toegepast bij de A9. Ik hoop van harte dat ze die lijn doortrekken en dat anderen volgen. Ik ben in ieder geval niet meer van plan een telefoon te kopen die geen snelle en regelmatige updates krijgt (bijna alles van Android valt dan al af).
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @Pinin31 december 2015 11:39
Leuk artikel, maar wat ik eigenlijk mis is een beetje inzicht in het "update beleid" van fabrikanten en of er iets veranderd gaat worden.
Die staat al enige tijd op de kalender voor 2016. Het paste niet als onderdeel in dit artikel, omdat er veel over te vertellen valt en het een eigen artikel verdient :)
Top idee en ik kijk er naar uit!

Mag ik jullie de suggestie doen om de vergelijking tussen de OS'en nog wat breder te trekken. Bijvoorbeeld door ook eens wat dieper in te gaan op de Privacy aspecten van de verschillende systemen? Kun je bijvoorbeeld in een OS de profiling uitzetten? En door te kijken naar de gemiddelde hoeveelheid bloatware op een systeem en hoe makkelijk die al dan niet is te verwijderen.

Nu de hardware steeds generieker wordt (of in ieder geval 'goed genoeg') merk ik persoonlijk dat ik gevoeliger wordt voor dit soort aspecten. Ook zie ik steeds meer toestellen met Cyanogen OS uitkomen (o.a. ZUK-Z1, Wiley Fox) en zie daar ook wel voordelen in als dat betekent dat de updates rechtstreeks bij Cyanogen vandaan komen en niet eerst door de fabrikant hoeven te worden aangepast.
Dan is mijn vraag, komt dat artikel dan ook?
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @Gropah31 december 2015 13:00
Dat is wel de bedoeling ja :)
Meer nog dan allerhande mooiigheid wil ik acculevensduur. Ik ben een zeer intensieve smartphone-gebruiker en met de standaardaccu van mijn S5 haal ik echt geen hele dag. Ik heb er daarom direct een Zerolemon 8500mAh accu bij gekocht en nu haal ik met gemak 2½-3 dagen (met veel video kijken, internetgebruik, scherm op helder en zonder irritante accuspaar-apps die de hele tijd wifi en bluetooth uitzetten). Zo hoort het standaard te zijn, vind ik.

Natuurlijk wordt het toestel er nogal een dikkertje van, hij is bijna 20mm dik nu, maar dat maakt mij persoonlijk niet uit. Via een USB on-the-go kabel laad ik zelfs de telefoon van mijn vrouw nog wel eens bij als we samen in de trein zitten :)
Mij wel. Smartphones worden steeds groter en daardoor ook lomper en zwaarder. Sommigen zijn nauwelijks met 1 hand te gebruiken zonder kramp te krijgen. Niet iedereen (sterker nog: de meeste mensen) gebruiken hun smartphone zo intensief dat die tussendoor aan de lader moet. Er is veel te zeggen voor dun, handzaam klein en licht.
Hmmm tsja, natuurlijk zou het nog beter zijn als de toestellen én dun én een hoge accucapaciteit hebben, maar kennelijk kan dat niet (of beter gezegd: is er voldoende markt voor om het te ontwikkelen).

Ik ben bereid de "prijs" (extra dikte) te betalen, anderen niet. Dat is het mooie van after market-accu's, dat hoef je niet te doen ;)
Maar er is wél een markt voor de zware gebruikers. Waarom wil je die dan een dergelijk toestel ontkennen? Je bent toch niet verplicht van zo'n gsm te gebruiken? Maar de zware gebruikers zijn daarentegen wel verplicht om met een pietlullige batterij rond te komen, en allerhande pseudo-ingrepen als powerbanks te moeten gebruiken.

Groter en lomper is ook zo'n non-argument. Omdat jij dat niet wilt, moet de rest dus maar boeten?
Je moet eigenlijk hopen dat toestellen als de Asus Zenfone Max, Lenovo Vibe P1 en andere A-merken met grote accu's eens naar Europa komen, maar na het floppen van eerdere big-battery toestellen als de Razr Maxx hebben fabrikanten duidelijk geconstateerd dat er weinig vraag naar is.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 juli 2024 09:51]

"Daarom prijken iPhones steevast bovenaan in lijstjes met benchmarks, zeker als het gaat om singlecore-prestaties."

Is dat wel een gehee eerlijke conclusie? :)
Als je andere software op de SoC's zou gooien waar nu Android op draait met skin, dan kunnen die wellicht ook een stuk hogere scores uitkakken.

Kan je dan echt de conclusie maken dat de hardware van Apple zoveel beter zou zijn?
Ik betwijfel of dat echr waar is. Benchmarks zijn afhankelijk van zowel hard als software, en dat laatste heeft Apple een tikje beter voor elkaar. Of de hardware echt zo superieus is durf ik we te betwijfelen.

Either way... Wel een leuk en interessant artikel! :)
Ben benieuwd wat t gaat worden. 4K lijkt me onzin op dit moment, dan lievere betere accuduur.
Ik ben overigens fel tegenstander dat tablets de laptops zouden overnemen, de prestaties komen nog niet eens in de buurt atm; totaal ander concept en work case.
Ik vind het wel eerlijk om te zeggen dat Apple het beter doet in de benchmarks.

Als Apple het kan, dan kunnen alle andere leveranciers het ook. Deze rol zou ik dan vooral wegleggen bij Microsoft+Lumia en Google+Nexus. Vroeger waren het wellicht prijsvechters met prima hardware, maar in 2015 hebben ze laten zien om ook gebruik te maken met de nieuwste hardware en nieuwe technieken. Niet alleen de hardware is up-to-date, maar de prijzen liggen ook in de buurt van de overige merken.

De combinatie hardware+software is bij Apple nu eenmaal perfect op elkaar afgestemd, ik hoop dat dit in 2016 ook voor de overige OS'en gaat gebeuren.
Van Windows Phone is bekend dat het prima op budget (Lumia's) werkt.
Een Moto G werkt ook prima op budget hardware. Het kan echter niet zo snel als de high end varianten en het verschil tussen een budget Lumia en high end Lumia is ook te merken.

Echter gaat het mij vooral om de high end features zoals een vingerafdrukscanner, irisscanner, 2,5d scherm of afgeronde scherm, draadloos opladen, minimaal 33GB opslag (of uitbreidbaar met SD kaart), geweldige camera beelden met IOS (optische stabilisator) en een lage aperture (f-waarde) en continuum.

Dit soort dingen zul je nagenoeg niet op budget telefoons vinden (in Europa).
Benchmarks zijn afhankelijk van zowel hard als software, en dat laatste heeft Apple een tikje beter voor elkaar.
De meeste benchmarks (de Geekbenches, Specint, etc) zitten redelijk close op de chip hoor, zo idioot veel verschil zit er niet in op verschillende software platformen. Je ziet bv bij Intel chips dat de benches op Windows, Linux en OS X maar zeer weinig verschillen. Bij applicatie/games-benchmarks misschien wat meer, maar je moet het niet overschatten.
Ik ben nog erg tevreden met de eerste Samsung Galaxy S. Zoals dit artikel ook beaamt maakt de smartphonemarkt babystapjes. Één stapje voorwaarts vind ik geen €500 - €700 waard. Recentelijk nog een IPhone 5s in mijn handen gehad, maar dat kon mij niet overtuigen om een nieuwere telefoon aan te schaffen. Minimaal verbetering, hooguit één, misschien twee seconden sneller een app openen. Nou, nou
Ik vind dat de smartphone markt redelijk stil staat als het gaat om echte innovaties.

Ik ben laatst overgestapt van de iPhone 4 naar de iPhone 6s en hoewel het snelheidsverschil heel groot is, is het in principe dezelfde telefoon. Niet echt nieuwe dingen, ja, touch-id, 3d-touch, etc, etc. Maar geen echt grote dingen.

Ik hoop dat MS continuum kan laten uitgroeien tot een killer feature, met bijbehorend killer OS. Helaas is het dat nóg niet.
Hoewel ik met je eens ben dat de verbeteringen niet heel snel gaan zijn de mogelijkheden van een toestel van nu wel vele malen groter dan bij een s1.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.