Door , , 77 reacties

Assassin's Creed: Unity lag afgelopen jaar nog maar net in de schappen, of de komst van de volgende Assassin's Creed-game lekte al uit. De timing kon niet slechter. Unity bleek een onvolledige release, wat gamers wereldwijd veel problemen met de game opleverde. Het duurde weken, in sommige gevallen zelfs maanden, voordat de game naar behoren draaide. Ubisoft compenseerde gedupeerde gamers weliswaar met gratis dlc en gratis games, maar het kwaad was al geschied. Ubisofts reputatie, die na het 'graphics-gate' rond Watch Dogs toch al een knauw had gehad, kreeg een volgende mokerslag te verwerken. En dan hoor je als gedupeerde gamer dat er binnen twaalf maanden weer een geheel nieuw spel op je ligt te wachten.

Heel veel goodwill zal het Ubisoft niet opleveren. Toen we onlangs Assassin's Creed: Chronicles meenamen, bleek al hoe veel gamers denken over de franchise. Chronicles, een game die in niets lijkt op Unity, Rogue of welke andere AC-game dan ook, werd als uitmelkproduct gezien. Menig analist zou dan ook best eens kunnen concluderen dat een rustpauze voor de inmiddels langlopende franchise een goed idee zou zijn geweest. Geef de 'Assassins-moeheid' de kans om een beetje weg te trekken, en geef je ontwikkelteams een jaar extra om de volgende game te maken: het klinkt zo gek nog niet. Niets van dat, echter: Assassin's Creed: Syndicate verschijnt gewoon dit najaar, en dus begint de hele molen van voor af aan, met om te beginnen een preview op basis van een eerste hands-on-sessie op de E3-beursvloer.

Assassin's Creed: Syndicate speelt zich af in het Londen van 1868, dat midden in de industriële revolutie zit. Dat zorgt voor een verandering in de machtssituatie. Niet langer heeft alleen de traditionele aristocratie de touwtjes in handen; geld bepaalt voor een groot deel wie de macht heeft. Dat zorgt voor een grote kloof tussen arm en rijk, want de rijken trekken al het geld naar zich toe, daarbij een groot deel van de bevolking straatarm achterlatend. Die sociale lagen raken in de ban van de onderwereld, want waar geld en autoriteit ontbreekt, geldt het recht van de sterkste en de brutaalste. In die situatie staan Assassin Jacob Frye en zijn tweelingzus Evie op. Door een flink deel van de armen te verenigen in hun eigen bende genaamd The Rooks hopen ze de scheve machtssituatie en bijbehorende verdeling van de welvaart recht te trekken.

De achtergrond voor dit alles is het sterk herkenbare Londen. Net als Parijs geldt de stad als een makkelijk herkenbare stad voor inwoners van de Benelux. De invloeden van schrijvers als Charles Dickens hoeven daarbij niet genegeerd te worden. Op momenten is Assassin's Creed: Syndicate welhaast een karikatuur van het Londen van die tijd. Of het nu de typische Engelse humor of de sterk aangedikte accenten zijn: het is allemaal even herkenbaar, en soms net een tikje 'over the top'.

Populaire gebruikersreview