Door , , 25 reacties

Hoeveel historisch besef rond een serie moet je hebben om nieuwe delen ervan te kunnen spelen, de serie te kunnen begrijpen of de serie te kunnen waarderen? Hoe is het om als onervaren speler in een langlopende serie als Assassin’s Creed te stappen? Dat hebben we uitgeprobeerd tijdens de GamesCom, door ondergetekende - die nooit eerder ervaring met de serie heeft opgedaan - de controller in handen te geven van het nieuwe Assassin’s Creed Syndicate, .

Om te beginnen zullen we het hier niet hebben over de plaats die Syndicate inneemt in de serie, in het overkoepelende conflict tussen de Assassins en de Templars. Dat mag iedereen zelf ontdekken. We kunnen het wel hebben over de hoofdpersonen van deze game, Jacob en Evie Frye. Die spelen als broer en zus de dubbele hoofdrol, in een avontuur dat zich voltrekt in het Londen van net na de industriële revolutie. Jacob kwam echter niet voor in de missie die we in Keulen mochten spelen. We gingen op pad met Evie, die wat meer op sluipen gericht is dan haar broer. In de uiteindelijke game kun je de twee naar eigen inzicht afwisselen, en dus op pad met de Frye van je voorkeur.

Preview Assassin's Creed Syndicate

Opzet van de missie die we voorgeschoteld kregen, was het binnendringen van de Tower of London, het fort dat lang geleden in hartje van de stad is opgericht. Daar houdt zich ene Lucy Thorne op, een strenge vrouw van middelbare leeftijd die in bezit is van de Shroud, een mysterieus voorwerp dat nog veel mysterieuzere krachten bezit. Aan Evie de taak de Shroud in bezit te krijgen, op welke manier dan ook.

Traditionele Guards

Uiteraard is Lucy Thorne moeilijk te bereiken. Ze houdt zich op in het binnenste van de burcht, omgeven door verschillende ringen van bewaking. In de Tower waken de bekende Engelse Guards, die in Londen nog steeds te vinden zijn voor toeristische trekpleisters als Buckingham Palace. Ze zijn gekleed in een opvallend rood kostuum, inclusief de karakteristieke hoge bontmuts. Dat is niet alles, want in het binnenste van de Tower, waar Lucy Thorne zich ophoudt, patrouilleren ook Templar.

Gelukkig kun je het gevaar van ver onderscheiden. Evie kan een puls uitzenden en daarmee door muren kijken. Ze ziet dan kleine blauwe en rode silhouetten lopen, wat aangeeft waar tegenstand te verwachten valt. Met blauw worden de Guards aangegeven, met rood de Templar. De kleuren betekenen niet dat de Guards aan jouw kant staan en de Templar de vijand zijn. Zodra je op het terrein van de Tower bent, word je door de Guards gezien als een binnendringer. Zodra ze je in de gaten krijgen, willen ze je oppakken.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.