Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 182 reacties

Samengevat

Assassin's Creed: Syndicate brengt op een aantal plaatsen wat vernieuwing, bijvoorbeeld met een tweeling als gedeeld hoofdpersonage, waarbij de speler steeds kan wisselen van personage. Daarbij kent de game een aantal leuke elementen, zoals het veroveren van Londen en daarmee het steeds groter maken van je eigen bende, en het feit dat het verhaal uit twee takken bestaat die elkaar op meerdere momenten even raken. Ook biedt het spel een aantal leuke verrassingen, zowel in de inhoud van missies als in personen en gebeurtenissen in het verhaal. Het valt echter wel op dat Syndicate zwaar leunt op al bekende basisgameplay. Zo zijn er wel nieuwe details in het vechten, maar is er ook weer niet heel veel veranderd. Daar komt nog bij dat de game over het algemeen vrij makkelijk is. Ook komen er grafische bugs voorbij die ietwat slordig aanvoelen. Tot slot valt de aanwezigheid van optionele microtransacties op en de al bij de release beschikbare extra content die tegen betaling kan worden toegevoegd aan het spel. Dat maakt de game zelf niet meteen slecht, maar zorgt wel voor een rare bijsmaak.

Prijs bij publicatie: € 60,-
Verkrijgbaar vanaf: € 24,-
Is het een spreekwoordelijke hoge boom die veel wind vangt, of is er meer aan de hand? Feit is dat Ubisoft nauwelijks meer een game kan aankondigen zonder dat er bij voorbaat al kritisch op wordt gereageerd. De uitgever die ten tijde van Assassin's Creed: Brotherhood en Far Cry 3 weinig fout leek te kunnen doen bij 'de gamer', is ogenschijnlijk verhuisd naar de hoek waar de klappen vallen. Die verhuizing werd natuurlijk mede mogelijk gemaakt door 'graphicsgate' van Watch Dogs, 'glitch-gate' van Assassin's Creed: Unity en een steeds maar ingewikkelder wordend verdienmodel waarbij het belang van de gamer uit het oog werd verloren. Er verschenen games waarbij het bijvoorbeeld nagenoeg onmogelijk was om alle game-elementen in je spel te hebben, tenzij je meerdere soorten pre-order-pakketten tegelijk zou bestellen. Dat laatste doet natuurlijk helemaal niemand.

Hoewel we in reviews primair de game zelf bespreken, willen we voor we in Assassin's Creed: Syndicate duiken vooral bij dat laatste stilstaan. Uiteraard is de nieuwste actiegame van de Franse uitgever voorzien van constructies met pre-orders en seizoenskaarten voor downloadable content, maar het gaat verder dan dat. Bij de release is namelijk de eerste extra content al beschikbaar. Gratis voor mensen die een pre-order hebben geplaatst, maar niet voor mensen die de game gewoon in de winkel halen. Middels een aparte download zijn deze extra missies aan de 1.0-versie van het spel toe te voegen.

De missies zijn inhoudelijk gekoppeld aan Charles Dickens en Charles Darwin. Aansprekende namen, die iemand die in de setting geïnteresseerd is zeer waarschijnlijk wél in zijn spel zal willen hebben. Zelfs gamers met de grootste afkeer van deze manier van dlc verkopen zal de content stiekem liever wel in bezit hebben. "Alstublieft meneer, hier heeft u uw schoenen van zestig euro, maar de veters kosten nog een tientje extra. Tenzij u de schoenen vooraf heeft besteld, dan zijn de veters gratis."

AC Syndicate

Bij Tweakers hebben we een versie ter review gekregen waar deze dlc al in zat verwerkt. Dat is aardig, want zo is er meer content om een mening over te geven. Gevolg is echter wel dat wij in-game niet meer kunnen zien welke missies onderdeel zijn van de normale game, en welke bij de dlc horen. Vast lijkt te staan dat je Dickens en Darwin ook zonder dlc wel tegen het lijf loopt, maar in hoeverre dat missies oplevert blijft voor ons ongewis. Elke Dickens-missie zou immers bij de dlc kunnen horen, al lijkt die te gaan om een specifieke verhaallijn en niet om aparte missies. Toch kunnen wij dat momenteel niet met zekerheid zeggen. Daardoor blijven de lijntjes tussen de 'vanilla'-versie van Assassin's Creed: Syndicate en de extra downloadbare content troebel.

Wie de game inderdaad vooraf heeft besteld, heeft hier wellicht geen boodschap aan. Wij vonden het desondanks iets dat we niet onopgemerkt voorbij wilden laten gaan. De ervaring leert immers dat we te maken hebben met een glijdende schaal. Wie de tijd van gratis add-on's nog heeft meegemaakt, heeft gestructureerde betaalde dlc zien komen, met in het kielzog daarvan tal van andere, nieuwe verdienmodellen. Exclusieve pre-order-bonussen en in-game microtransacties zijn inmiddels ook al gemeengoed en stilzwijgend geaccepteerd door miljoenen gamers. Ook deze game heeft ze weer, de microtransacties. Je kunt met echt geld extra in-game geld en grondstoffen kopen, zodat je sneller alle wapens en andere items hebt. Dat is tot daar aan toe, want dat kun je desgewenst gewoon negeren. Maar misschien moet de streep wél getrokken worden bij downloadable content die op dag één beschikbaar is en dus net zo goed bij het spel zelf had kunnen zitten. Voor iedereen.

Dat gezegd hebbende: de hoeveelheid content in de 'kale' versie Assassin's Creed: Syndicate zelf is prima. Zonder extra content ben je al lang genoeg zoet met het nieuwe avontuur uit de keukens van Ubisoft, dat niet minder dan zes studio's aan deze nieuwste moordenaarsgame heeft laten werken. Daarbij is Assassin's Creed: Unity duidelijk als basis gebruikt. Dat spel nam vorig jaar Ubisofts nieuwe 'next-gen engine' voor het spel in gebruik en op die basis bouwt Syndicate voort. Gelukkig betekent die doorontwikkeling ook dat het geheel stabieler draait en dat veel van de kinderziekten die Unity parten speelden zijn verdwenen. Een prima uitgangspunt dus om aan de hand van Jacob en Evie Frye een nieuw Assassin's Creed-avontuur te beleven.


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True