×

Hearthstone: Goblins vs Gnomes

Lekker explosief

Door , 65 reacties

Experimenteerdrift

Zonder al te veel overdrijving zou je kunnen stellen dat Blizzard zichzelf de afgelopen jaren zo'n beetje opnieuw heeft uitgevonden. Van een studio die jaren werkte aan grootschalige projecten als World of Warcraft, is het een bedrijf geworden dat kleine teams nieuwe wegen in laat slaan. Heroes of the Storm was oorspronkelijk een mod voor StarCraft II. Een handvol medewerkers ontwikkelde hem om te laten zien wat er met de modtools van de rts mogelijk is. Inmiddels is Heroes of the Storm uitgegroeid tot een game die de concurrentie aankan met League of Legends en Dota 2.

Ook Hearthstone: Heroes of Warcraft komt voort uit de hervonden experimenteerdrift van de studio. Net als Heroes in eerste instantie gemaakt door een klein team, maar al tijdens de testfase waanzinnig succesvol. De gratis speelbare game is inmiddels meer dan 20 miljoen keer gedownload. Blizzard kreeg van fanatieke spelers van Magic the Gathering of andere kaartspellen de kritiek dat Hearthstone te weinig diepgang heeft. Maar als dat al zo is, dan is dat juist de reden waarom het door zoveel mensen gespeeld wordt. Het is niet de eerste keer dat Blizzard dergelijk commentaar krijgt op een game. Sterker nog; het is misschien wel het meest gehoorde commentaar als de studio zich op een nieuw genre stort. De studio zorgt er altijd voor dat hij games aflevert die makkelijk te leren zijn. Easy to learn, hard to master, is het adagium. Dus zit er een uitstekende tutorial bij de game en heeft Blizzard waar het kon de spelregels wat vereenvoudigd.

Hoog tempo

Dat wil echter niet zeggen dat de game makkelijk is. Zeker niet. En het betekent al net zo min dat Blizzard de game niet serieus neemt. Hearthstone is inmiddels een zeer serieus project, waar Blizzard bovendien goed geld aan verdient - en hard aan werkt, want het tempo ligt hoog. Hearthstone is pas sinds maart op de markt, maar inmiddels heeft Blizzard uitbreiding Curse of Naxxramas al afgeleverd en staat de volgende uitbreiding ook alweer voor de deur. Over de terminologie doet Blizzard wat moeilijk. Curse of Naxxramas mag officieel geen uitbreiding heten, het is een Adventure. Het tijdens Blizzcon aangekondigde Goblins vs Gnomes is daarom volgens Blizzard de eerste echte uitbreiding voor de game. Deze uitbreiding verschijnt al in december, dus nog voor het einde van het jaar krijg je er heel veel extra kaarten bij. Tegelijk met Goblins vs Gnomes verschijnt Hearthstone, inclusief uitbreidingen, voor Android.

Intro van Goblins vs Gnomes.

*