Door , , 186 reacties

De officiële 'World Reveal' is nog enkele dagen van ons verwijderd, maar een geheim is het allang niet meer: Activision komt dit najaar met Call of Duty: Advanced Warfare. Met dit schietspel doorbreekt de uitgever de jarenlange traditie die voorschreef dat ontwikkelstudio's Infinity Ward en Treyarch elkaar afwisselden als verantwoordelijke studio's achter de bekende franchise. Advanced Warfare is het debuutspel van Sledgehammer Games.

De doorbreking van het normale ontwikkelschema komt voor Activision op een uitstekend moment. De laatste twee uitgebrachte games in de franchises, Call of Duty: Black Ops II en Call of Duty: Ghosts, werden beide fel bekritiseerd door grote groepen gamers. De rek zou uit de serie zijn. De games liepen audiovisueel achter en toonden volgens de fans veel te weinig innovatie ten opzichte van voorgaande edities. Infinty Ward en Treyarch verzandden volgens de community in herhalingsexcercities waarbij de accenten in de gameplay vaak niet genoeg lagen op competitieve gameplay, maar teveel op randzaken als killstreak rewards en perks die vrij te spelen waren. Desondanks stond de singleplayer van beide games bol van de actie.

Afgaande op de vrijdag gepubliceerde trailer mag in elk geval alvast geconcludeerd worden dat Call of Duty ook in 2014 blijft zorgen voor spektakel. Dat is geen verrassing, want dat is een van de punten die altijd op orde is geweest, zelfs in de games van de laatste jaren die minder hoge ogen gooiden. Spektakel is in de trailer te zien in actie, met allerlei geavanceerde wapens en voertuigen, en spektakel in presentatie, met een van de hoofdrollen voor Kevin Spacey.

Hoewel we nog geen live gameplay hebben gezien en we dus nog lang geen echte mening over Call of Duty: Advanced Warfare kunnen geven, levert de trailer toch al veel informatie op, en misschien wel belangrijker: heel veel reacties vanuit de community, zowel op Tweakers als internationaal. Als de trailer namelijk iets doet, dan is het wel duidelijk maken welke kant de Call of Duty-franchise aan de hand van Sledgehammer op gaat.