Call of Duty: Advanced Warfare

De eerste details van de multiplayer-modus

Brug naar multiplayer

Op de E3 maakten we voor het eerst uitgebreid kennis met Call of Duty: Advanced Warfare. In Los Angeles zagen we de singleplayer-modus van het spel in actie, maar de multiplayer werd, zoals elk jaar, nog even achtergehouden. Net als in voorgaande jaren is de Gamescom daarvoor het toneel. Op de maandagavond voorafgaand aan de daadwerkelijke beurs presenteerde Activision samen met ontwikkelstudio Sledgehammer Games alle ins and outs van de spelmodus die ook dit najaar weer miljoenen gamers aan hun pc's en consoles gekluisterd moet houden.

De grote vraag vooraf: verandert er daadwerkelijk iets met Advanced Warfare? Call of Duty werd in de laatste jaren te zeer een herhalingsoefening. Niet dat Treyarch en Infinity Ward helemaal niets nieuws in hun games verwerkten, maar de 'core-gameplay', zoals dat zo mooi heet, bleef altijd nagenoeg ongewijzigd. De wijzigingen vonden plaats in de kantlijn en kwamen in de vorm van killstreak-beloningen, maps, wapens en spelmodi. Dat laatste gebeurde zeker niet altijd op een goede manier; liefhebbers van spelmodi als Headquarters en Hardpoint werden vorig jaar teleurgesteld doordat hun favorieite modi schitterden door afwezigheid.

Na de E3 hadden we nog geen beeld van de multiplayer, maar wel goede hoop. In de singleplayer verschenen immers veel technische snufjes en moderne wapens, die best een verandering teweeg kunnen brengen. Belangrijker is dat soldaten in Call of Duty: Advanced Warfare beschikken over een 'exoskeleton', wat enkele handige extra motorische vaardigheden oplevert. Dat die hun weg wel naar de multiplayer zouden vinden, viel natuurlijk te verwachten. En inderdaad: 'exo' was een belangrijk onderdeel van het verhaal dat hoofdontwikkelaars Condrey en Schofield maandagavond op hun podium te vertellen hadden.

Het verhaal hield daarmee uiteraard niet op. In ongeveer een uur voerden de heren een groot deel van het plan van aanpak ten tonele, wat gepaard ging met de onthulling van enkele nieuwe maps, nieuwe spelmodi, een waslijst aan opties in customization en een aantal beloftes waarmee vooral de meer hardcore of pro-spelers blij zullen zijn. Om het verhaal helemaal af te maken werd op de valreep een nieuwe pre-order-bonus aangekondigd; wie Call of Duty: Advanced Warfare al voor de release aanschaft, mag een dag eerder dan de rest van de wereld aan de slag. Hij geniet in die eerste 24 uur ook nog eens van dubbele ervaringspunten, waardoor hij een vliegende start krijgt.