Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 102 reacties

Op de E3 maakten we voor het eerst uitgebreid kennis met Call of Duty: Advanced Warfare. In Los Angeles zagen we de singleplayer-modus van het spel in actie, maar de multiplayer werd, zoals elk jaar, nog even achtergehouden. Net als in voorgaande jaren is de Gamescom daarvoor het toneel. Op de maandagavond voorafgaand aan de daadwerkelijke beurs presenteerde Activision samen met ontwikkelstudio Sledgehammer Games alle ins and outs van de spelmodus die ook dit najaar weer miljoenen gamers aan hun pc's en consoles gekluisterd moet houden.

De grote vraag vooraf: verandert er daadwerkelijk iets met Advanced Warfare? Call of Duty werd in de laatste jaren te zeer een herhalingsoefening. Niet dat Treyarch en Infinity Ward helemaal niets nieuws in hun games verwerkten, maar de 'core-gameplay', zoals dat zo mooi heet, bleef altijd nagenoeg ongewijzigd. De wijzigingen vonden plaats in de kantlijn en kwamen in de vorm van killstreak-beloningen, maps, wapens en spelmodi. Dat laatste gebeurde zeker niet altijd op een goede manier; liefhebbers van spelmodi als Headquarters en Hardpoint werden vorig jaar teleurgesteld doordat hun favorieite modi schitterden door afwezigheid.

Na de E3 hadden we nog geen beeld van de multiplayer, maar wel goede hoop. In de singleplayer verschenen immers veel technische snufjes en moderne wapens, die best een verandering teweeg kunnen brengen. Belangrijker is dat soldaten in Call of Duty: Advanced Warfare beschikken over een 'exoskeleton', wat enkele handige extra motorische vaardigheden oplevert. Dat die hun weg wel naar de multiplayer zouden vinden, viel natuurlijk te verwachten. En inderdaad: 'exo' was een belangrijk onderdeel van het verhaal dat hoofdontwikkelaars Condrey en Schofield maandagavond op hun podium te vertellen hadden.

Het verhaal hield daarmee uiteraard niet op. In ongeveer een uur voerden de heren een groot deel van het plan van aanpak ten tonele, wat gepaard ging met de onthulling van enkele nieuwe maps, nieuwe spelmodi, een waslijst aan opties in customization en een aantal beloftes waarmee vooral de meer hardcore of pro-spelers blij zullen zijn. Om het verhaal helemaal af te maken werd op de valreep een nieuwe pre-order-bonus aangekondigd; wie Call of Duty: Advanced Warfare al voor de release aanschaft, mag een dag eerder dan de rest van de wereld aan de slag. Hij geniet in die eerste 24 uur ook nog eens van dubbele ervaringspunten, waardoor hij een vliegende start krijgt.


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True