Door , , 79 reacties

Na de aankondiging van Call of Duty: Advanced Warfare hinkten we op twee gedachten. Aan de ene kant vonden we de nieuwe setting rond Private Military Companies, met Kevin Spacey als leider van de PMC Atlas, erg interessant. Aan de andere kant neemt Advanced Warfare de Call of Duty-serie weer verder mee de toekomst in, wat gepaard gaat met een grotere focus op high-tech wapens en gadgets. Wij, en veel gamers met ons, hoopten juist dat er weer eens een Call of Duty-game zou komen waarin iets meer 'back to basic' werd gegaan. Minder invloed van techniek en een grotere rol voor het mikken en schieten.

Dat is niet gebeurd, en daarmee is het uitspreken van wensen en persoonlijke voorkeuren voorbij. Met Advanced Warfare geeft ontwikkelstudio Sledgehammer Games voor het eerst zijn eigen visie op de Call of Duty-serie. De ontwikkelaars van de studio speelden al eens tweede viool, bij de ontwikkeling van Call of Duty: Modern Warfare 3, maar Advanced Warfare is de eerste 'eigen' Call of Duty van de studio. Activision spoort de ontwikkelaars daarbij aan gebruik te maken van eigen ideëen, al is een duidelijke Call of Duty-basis ook wel te zien in Advanced Warfare.

Toch worden er voor dit spel andere keuzes gemaakt dan waar de andere Call of Duty-studio's, Infinity Ward en Treyarch, in het verleden op in hebben gestoken. Zo wordt de singleplayer-modus van Call of Duty vaak gekenmerkt door een verhaal dat vanuit meerdere perspectieven wordt verteld, waarbij de speler ook verschillende soldaten onder zijn hoede krijgt. Dat ligt in Advanced Warfare anders. De speler speelt een soldaat genaamd Mitchell, en dat blijft het hele spel, dat een aantal jaar beslaat, ongewijzigd. Volgens Sledgehammer helpt het de focus op verhaalgedreven gameplay. "Een pagina uit het Dead Space-playbook", aldus de ontwikkelaars, die daarmee iets van hun roots verklapten; een deel van het ontwikkelteam van Sledgehammer is afkomstig van EA's Visceral Games, dat in het verleden verantwoordelijk was voor de Dead Space-games.

Uiteraard niet veranderd is het feit dat Call of Duty een samenspel blijft van singleplayer en multiplayer, en net als voorheen is de E3 niet het podium waarop de multiplayer geëtaleerd wordt. Toch kan er al het een en ander worden afgelezen aan de gameplay, zo beamen ook de ontwikkelaars van Sledgehammer. "Er zijn aparte teams voor de singleplayer en multiplayer, maar daar is natuurlijk veel samenwerking tussen. Beide teams leren van elkaar en gebruiken dingen van elkaar." Dat betekent ook dat diverse elementen uit de singleplayer ook een rol zullen krijgen in de multiplayer. Welke elementen dat zijn, zullen we echter pas later dit jaar zien.