sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

Dragonborn - het derde dlc-pakket voor Skyrim

Nieuw eiland: Solstheim

De 'nodige uurtjes' klinkt leuk, maar bleek in ons geval onhaalbaar. Wij spendeerden namelijk veel meer tijd in Skyrim dan strikt noodzakelijk zou zijn geweest. Wij hadden namelijk nog best wat quests open staan in Skyrim zelf, en voor je het weet ben je alweer verwikkeld in een questlijn die eigenlijk niets te maken heeft met de Dragonborn-dlc, maar ja... je bent er toch. Er is best een kans dat je niet alle sidequests al had afgerond en daar word je gewoon weer opnieuw in meegesleept.

Uitdaging?

Dat betekent niet dat de dlc zelf een tekort heeft aan quests, absoluut niet zelfs. De lijn van de main quest is maar een deel van het geheel, want er speelt op Solstheim nog veel meer dan dat. De verschillende steden en dorpjes op het eiland hebben allemaal ook eigen verhaallijntjes waar jij je tegenaan kunt bemoeien, en dat leidt in enkele gevallen tot gave missies met uitdagende baasgevechten. Die uitdaging hangt overigens wel af van je eigen niveau. Niet alleen kan het niveau van jouw Dragonborn hoger zijn dan sommige vijanden kunnen levellen, je hebt Skyrim waarschijnlijk ook al aardig door, hebt een sloot aan potions bij je en kunt je waarschijnlijk in elke situatie wel redden. Wij ervoeren de Dragonbron-dlc dan ook niet als een test van onze vaardigheden, maar veel meer als een leuke ontdekkingsreis door een nieuw gebied.

Wat dat betreft laat Solstheim overigens een klein beetje te wensen over. Goed, het eiland ligt minstens zo noordelijk als Skyrim zelf en dus zou het niet logisch zijn als het weer compleet anders was, maar je doorkruist op Solstheim hetzelfde type besneeuwde vlaktes, bossen en bergtoppen als in Skyrim. Voor de variatie was het goed geweest om de dlc-omgeving een beetje anders dan de rest van Skyrim te maken. Nogmaals: prima te verklaren met de ligging van het eiland binnen Tamriel, maar toch.

Draken berijden

Ook wat de gameplay betreft verandert Dragonborn niet veel wezenlijks aan Skyrim. Voor spelers met een character op een hoog level is het fijn dat je op een gegeven moment je uitgegeven skill points kunt herindelen in ruil voor een Dragon Soul. Het stukje dat je op een draak mag rijden is leuk, maar meer een memorabel momentje dan dat het echt iets toevoegt aan de algemene gameplay. Dat gezegd hebbende: 'van die momenten die je bijblijven' was wat ons betreft een van de grootste pluspunten van The Elder Scrolls V: Skyrim, en de Dragonborn-dlc voegt zeker een paar van dat soort momenten toe aan het spel.

Het is overigens niet zo dat het rijden op draken beperkt blijft tot het stukje dat voorbij komt in de main quest, want je kunt het daarna ook gewoon in Solstheim en Skyrim gebruiken. Je hebt echter geen vrije controle over de draak en kunt dus niet helemaal bepalen waar je naartoe vliegt. Wel kun je je draak laten 'locken' op een doelwit, waardoor je dus kunt bepalen wie of wat hij aanvalt. Zelf kan Dragonborn dan vanaf zijn rug nog magie-aanvallen uitvoeren. Ook kun je met een draak fast-travellen. Het is vooral grappig, leuk om een keer te zien en te doen, maar zoals gezegd: het voegt verder weinig toe aan de gameplay.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True